Kirje filippiläisille
Makedoniassa sijainnut Filippi oli Paavalille tuttu kaupunki.
Toisella lähetysmatkallaan hän vieraili tässä kaupungissa.
Luukas kertoo tästä tapahtumarikkaasta matkasta ja seurakunnan synnystä Apostolien Tekojen 16. luvussa.
Filippissä oli roomalainen sotilassiirtokunta, joten asukkaista suurin osa oli entisiä sotilaita ja heidän perheitään.
Juutalaisia kaupungissa oli vähän, eikä kaupungissa vietetty synagoogajumalanpalveluksia.
Jotkut hurskaat naiset kokoontuivat joen rannalla.
Yhä uudelleen Paavali kehoittaa kirjeen saajia iloitsemaan ja elämään evankeliumin arvon mukaan. Niinpä filippiläiskirjettä onkin sanottu ”ilon kirjeeksi”.
--
ALKUTERVEHDYS
Fil.1:1-2
--
1:1 Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille pyhille Kristuksessa Jeesuksessa, jotka ovat Filippissä, sekä myös seurakunnan kaitsijoille ja seurakuntapalvelijoille.
1:2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
--
Kirjeen lähettäjänä on Paavali. Toisena mainitaan Timoteus, joka oli Paavalin läheinen työtoveri ja jonka Filippin seurakuntalaiset tunsivat ennestään hyvin.
Kirje on osoitettu ”kaikille pyhille” (1). Jokainen seurakuntalainen on pyhä, koska Kristus Jeesus on heidät ostanut ja kastanut omikseen. Erikseen mainitaan vielä ne, jotka viran puolesta johtavat seurakuntaa.
Filippiläiskirje- "ilon kirje"
6
343
Vastaukset
RUKOUS FILIPPILÄISTEN PUOLESTA
Filipp. 1:3-11
---
1:3 Minä kiitän Jumalaani, niin usein kuin teitä muistan,
1:4 aina kaikissa rukouksissani ilolla rukoillen teidän kaikkien puolesta,
1:5 kiitän siitä, että olette olleet osallisia evankeliumiin ensi päivästä alkaen tähän päivään saakka,
1:6 varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka.
1:7 Ja oikein onkin, että minä näin ajattelen teitä kaikkia, koska te olette minun sydämessäni, te, jotka sekä ollessani kahleissa että evankeliumia puolustaessani ja vahvistaessani olette kaikki minun kanssani armosta osalliset.
1:8 Sillä Jumala on minun todistajani, kuinka minä teitä kaikkia ikävöitsen Kristuksen Jeesuksen sydämellisellä rakkaudella.
1:9 Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä,
1:10 voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi,
1:11 täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.
--
Paavali kiittää Jumalaa yhteydestään filippiläisiin ja ilolla rukoilee kaikkien heidän puolesta (3,4).
Jeesuksen rakkaus yhdistää heitä kaikkia toisiinsa (8).
Paavali rukoilee, että tämä rakkaus vielä syveneisi (9)ja että hyvän ja väärän erottaminen sekä uskoa ja elämää koskevissa kysymyksissä lisääntyisi (10).
Uskovien keskinäinen huolenpito tulee hyvin esiin.
Käytännön auttamistyön lisäksi tähän huolenpitoon kuuluu myös osana esirukoukset.
Paavali iloitsee filippiläisistä ja on ilmeisen tyytyväinen heihin.
Ensimmäisellä käynnillään Filippissä häntä oli piesty laittomasti ja hänet vangittiin. Roomalaiset viranomaiset joutuivat kuitenkin noloina päästämään hänet vapaaksi (Apt. 16. luku).
Tuon lyhyen käynnin tuloksena Filippiin syntyi elinvoimainen seurakunta.
Ihmisiä oli tullut äkkiä uskoon, kuten vanginvartija, jonka koko perhe kastettiin samana yönä.
Paavali on heidän suhteensa luottavainen.
Jos Jumala on kutsunut ihmisen ja ihminen on vastannut kutsuun myöntävästi, niin ”hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka” (6).
Mekin saamme olla luottavaisin mielin; Herra vie meissä aloittamansa hyvän työn päätökseen.
--
Virsi 80:1-3
1.
Rakkauden, armon lähde
Jeesus ompi pohjaton!
Ken ois kuollut synnin tähden,
niin kuin Jeesus kuollut on?
Ken ois eestä pilkkaajainsa,
vainoojainsa, murhaajainsa
käynyt kovaan kuolohon?
2.
Jeesus on sen yksin tehnyt,
yksin hän, ei kukaan muu.
Hän on vaivat, tuskat nähnyt,
joit ei kertoa voi suu.
Nöyränä hän kaiken kantoi,
nöyränä hän henkens antoi
vuoteenansa ristinpuu.
3.
Minkä tähden kaiken vaivan
Jeesus kärsinyt on niin?
Rakkaudestansa aivan
meihin kurjiin syntisiin
Jeesus astui kuolon vaivaan
avatakseen meille taivaan,
meidän tähden kärsi niin.- kaikessa käsittämisessä"
Tuossakin meille opetetaan, että uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen. Me kasvamme täydellisyyttä kohden ja hylkäämme kasvun myötä sen, mikä kuuluu lapselle ja näin pääsemme kasvamaan kohti täysi-ikäisyyttä. Hengellisestä kasvusta pitää Jumala huolen, kuten kaikista omiensa tarpeista.
Jumala vaikuttaa omilleen tahtomisen ja tekemisen. kaikessa käsittämisessä" kirjoitti:
Tuossakin meille opetetaan, että uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen. Me kasvamme täydellisyyttä kohden ja hylkäämme kasvun myötä sen, mikä kuuluu lapselle ja näin pääsemme kasvamaan kohti täysi-ikäisyyttä. Hengellisestä kasvusta pitää Jumala huolen, kuten kaikista omiensa tarpeista.
Jumala vaikuttaa omilleen tahtomisen ja tekemisen."...uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen...".
---
"...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).
Filippissä ihmisiä oli tullut uskoon "pystymetsästä". He tarvitsivat nyt opetusta ja tietoa.
Niinpä Paavali rukoileekin: " Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä" (Filipp. 1:9).
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol.3:16).
Kolossan kristittyjä Paavali kehoitti pukeutumaan "uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan” (Kol.3:9,10). Uudistuminen on jatkuva, ei kertakaikkinen tapahtuma.
Se tapahtuu sen kautta, mitä enemmän saamme tietoa ja opimme tuntemaan Jumalaa.
Varaa aikaa Sanan tutkimiseen ja rukoukseen.
Älä anna minkään maallisen asian olla esteenä sille. On kysymys tärkeysjärjestyksestä; mitkä sinulle merkitsevät enemmän , maalliset vai taivaalliset?
Tapio:
>>Kirje on osoitettu ”kaikille pyhille” (1).
Jokainen seurakuntalainen on pyhä, koska Kristus
Jeesus on heidät ostanut ja kastanut omikseen.- Tuo kirjoitus
on kirjoitettu Jumalan Hengessä. Jumalaa eivät ihmisten tekemät raja-aidat pidättele, vaan Hän etsii omansa jos mistä lahkosta ja johdattaa omansa yhteen Seurakuntaan, jonka Pää on Jeesus Kristus.
S.F.: "Pyhyys merkitsee uskovalle sitä, että hän on erotettu Jumalalle".
---
Aivan!
Paavali aloittaa 1. Kor. kirjeen:
"Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin"(1:2).
Myöhemmin hän sanoo:
"...te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä" (6:11).
Pyhyys ei tarkoita synnittömyyttä, vaan Jumalan omaisuudeksi erotettuna, Jumalalle vihittynä olemista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085