Yhdenkertainen kirjanpito?

pienyrittäjä

Hei,
Olen yrittänyt täyttää ammatinharjoittajan veroilmoitusta. Olen pienyrittäjä (en ALV-rekisterissä).

Olen yrittänyt pitää yhdenkertaista kirjanpitoa. Saan rahaa kuvituksista ja menot ovat lähinnä toimisto- ja piirustustarvikkeita sekä postimaksuja.

Nyt kun pidän kirjanpitoa, laitan muistiin menot sekä piirustuksista saatavat palkkiot. Pitäisikö tähän samaan kirjanpitoon kirjata myös esim. YEL-maksut? Entä kirjataanko siihen vuoden alussa amm.harj. tilille tuleva korko, joka on lähdeveron alainen?

Eikö LIIKEVAIHTO olekin vain se, että piirustuspalkkioista vähennetään toimistotarvikkeet sekä postimaksut?

Ja lopullinen tulos se, kun poistan liikevaihdosta vielä YEL-maksut?

Pitääkö yrityksen tulokseen laskea tilin korko (siitähän on jo kertaalleen maksettu lähdevero)?

Yritän itse hoitaa amm.harj. raha-asiat, koska toimintani on verrattain pientä ja tapahtuu kotoa käsin. En ole kirjanpidon ammattilainen.

4

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä jos saat irti

YEL-maksut voit kirjata kirjanpitoosi samoin korot tulee kirjata. LIIKEVAIHTO on vain myynneistäsi oleva tulo, siitä ei ole vähennetty mitään vaan ihan puhdas myynti. Tuloksessa on sitten vähennetty yellit ja menot jotka ammatinharjoittamiseen kuuluvat. Veroilmoituksessa laitat ensimmäiselle sivulle liikevaihto kohtaan tulot ja korot tulevat alemmaksi niille nimettyyn paikkaan. Seuraavalle sivulle erittelet menosi.

• jojo

Eiköhän liikevaihto ole kaikki tulo, jonka saat ja josta ei ole vähennetty mitään kuluja. Lopullinen tulos tulee, kun vähennät kulut ja myös yel-maksut voi vähentää verotuksessa. Tarkista vielä!

• kjl ölaskja öasklfjös säl...

saakos maksetut alvitkin vähentää? ei kai?

• Tilinpitäjä
        kjl ölaskja öasklfjös säl... kirjoitti:

saakos maksetut alvitkin vähentää? ei kai?

Jos ei ole ALV:nen koko bruttosumma vähennetään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe