Hei,
Olen yrittänyt täyttää ammatinharjoittajan veroilmoitusta. Olen pienyrittäjä (en ALV-rekisterissä).
Olen yrittänyt pitää yhdenkertaista kirjanpitoa. Saan rahaa kuvituksista ja menot ovat lähinnä toimisto- ja piirustustarvikkeita sekä postimaksuja.
Nyt kun pidän kirjanpitoa, laitan muistiin menot sekä piirustuksista saatavat palkkiot. Pitäisikö tähän samaan kirjanpitoon kirjata myös esim. YEL-maksut? Entä kirjataanko siihen vuoden alussa amm.harj. tilille tuleva korko, joka on lähdeveron alainen?
Eikö LIIKEVAIHTO olekin vain se, että piirustuspalkkioista vähennetään toimistotarvikkeet sekä postimaksut?
Ja lopullinen tulos se, kun poistan liikevaihdosta vielä YEL-maksut?
Pitääkö yrityksen tulokseen laskea tilin korko (siitähän on jo kertaalleen maksettu lähdevero)?
Yritän itse hoitaa amm.harj. raha-asiat, koska toimintani on verrattain pientä ja tapahtuu kotoa käsin. En ole kirjanpidon ammattilainen.
Yhdenkertainen kirjanpito?
4
754
Vastaukset
- tästä jos saat irti
YEL-maksut voit kirjata kirjanpitoosi samoin korot tulee kirjata. LIIKEVAIHTO on vain myynneistäsi oleva tulo, siitä ei ole vähennetty mitään vaan ihan puhdas myynti. Tuloksessa on sitten vähennetty yellit ja menot jotka ammatinharjoittamiseen kuuluvat. Veroilmoituksessa laitat ensimmäiselle sivulle liikevaihto kohtaan tulot ja korot tulevat alemmaksi niille nimettyyn paikkaan. Seuraavalle sivulle erittelet menosi.
- jojo
Eiköhän liikevaihto ole kaikki tulo, jonka saat ja josta ei ole vähennetty mitään kuluja. Lopullinen tulos tulee, kun vähennät kulut ja myös yel-maksut voi vähentää verotuksessa. Tarkista vielä!
- kjl ölaskja öasklfjös säl...
saakos maksetut alvitkin vähentää? ei kai?
- Tilinpitäjä
kjl ölaskja öasklfjös säl... kirjoitti:
saakos maksetut alvitkin vähentää? ei kai?
Jos ei ole ALV:nen koko bruttosumma vähennetään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865