Ei ne eläimet mutta ne ihmiset!

Jademus69

Hei kaikille. Oli todella surullinen tapaus tuo Elimäen tapaus ja haluan esittää oman osanottoni tapauksen omaisille.
Tämän kirjoitukseni ei ole tarkoitus loukata ketään mutta nyt on vaan otettava asia taas esille kun tällaisten tapausten jälkeen se totuus tuppaa unohtumaan.
Eli, tässä Elimäen tapauksessahan ei ollut silminnäkijöitä, joten on otettava huomioon muutama asia:
Ensinnäkin, miten se koira oli kasvatettu? Kiusasiko poika koiraa? Mitä tapahtui juuri sitä ennen kun aiemmin ei-agressiivinen koira raatelee lapsen?
Eli summasummarum, koirien käyttäytyminenhän on pitkälti meistä omistajista kiinni ja siitä mitä "kulissien" takana tapahtuu.
Ajatellaanpa ihmislasta, ei se syntyessään ole mikään huumediileri, rikollinen tai yhteiskunnan vihollinen. Eiköhän nämä piirteet aiheudu kasvatuksesta, ympäristötekijöistä ja omista valinnoista elämässä.
Sama pätee koiriin, eivät ne pentuina mitään luonnevikaisia ole mutta niistä helposti saa sellaisia.
Esim. jos pentukoiraa piestään aina kun se tekee väärin ja sen ainut huomio on selkäsauna, ei ole mikään ihme, että aikuisiässä kyseisen koiran kanssa tulee ongelmia (etenkin urosten). Jos vielä otetaan ihana suojeluviettinen rotu, esim. saksanpaimenkoira ja kasvatetaan se väärin, tulee siitä aivan varmasti peto.
Tästä taas tullaan siihen aiheeseen, että ihmisten tulisi paneutua haluamaansa koirarotuun ennenkuin ottaa pennun. Kysyä ohjeita ja miettiä tarkkaan onko se oikea valinta juuri heille. Moni ottaa pennun miettimättä sen enempää ja sitten kun koira kasvaa aikuiseksi ei se enää olekaan kiva vaan se annetaan pois tai sitten sen kanssa ei vaan pärjätä.

Tässä esim. yksi tapaus. Lapsi halusi alaskanmalamuuttia kun se oli niin söpö. Vannoi vanhemmilleen, että hoitaa sen ja että vanhempien ei tarvitse tehdä mitään koiran eteen. Vanhemmat ottivat kyseisen rodun pennun ja alku meni hyvin kun koira oli pentu. Kun koira rupesi kasvamaan isommaksi niin asiat muuttuivat. Talvella tytön ulkoilluttaessa koiraa se veti tytön nurin monen monta kertaa päästen aina karkuun.
Koiraa jahdattiin koko kylän voimin ja aina kun se saatiin kiinni, sille antoi perheen isä selkäsaunan.
Tilanne kärjistyi kun tyttö ei halunnut viedä koiraa ulos ja isä joutui sen kanssa lenkille. Koira veti isännänkin nurin ja tästä hyvästä koiralle annettiin taas selkää mutta koirapa ei kunnioittanut isäntää kun ainut huomio, jota oli tältä saanut oli negatiivista.
Koira puri isäntää käteen ja siitä syystä koira lopetettiin.
Mikä oli tämän tapauksen ydin? Se, että koiraa ei pitäisi koskaan ottaa vaan siksi kun lapsi sitä haluaa ja että kaikkien perheenjäsenten tulisi osallistua koiran kanssa touhuamiseen, jotta sille tulee se lauman järjestys selväksi (samat säännöt pätee kaikilla). Koiralle olisi pitänyt opettaa perusasiat ja jo pentuna karsia vetäminen pois. Muutenkin, kyseinen rotu viihtyy ulkona eikä rivitalonasunnossa sisällä.
Eli, ihmisten omaa tyhmyyttään viaton koira lopetettiin ja siitä tehtiin luonnevikainen.

Rottweilerkin rotuna on tosi uskollinen omistajiaan kohtaan ja väärällä kasvatusmetodilla siitä saadaan hirviö. Tunnen monia rotikkaihmisiä ja heidän koiransa ovat mitä ihnimpiä lullukoita. Vieraiden ei kannata ihan portista pihalle noin vain tulla mutta eivät ne kiinnikkään ihmisiin käy. Eli peruskoulutuksella on se merkitys, että sillä ja monella muulla toiminnolla tehdään koiralle jo pennusta pitäen selväksi se kuka laumassa on johtaja. Jos koiralla ei ole mitään sääntöjä ja sen annetaan kasvaa pellossa, tulee aivan varmasti ongelmia. Jos koiralta vaaditaan istumista ruokakupilla, niin näin on kaikkien muidenkin perheenjäsenten toimittava eli JOHDONMUKAISUUS!

Lopuksi vielä se, että eläin toimii eläimen vaistoilla, ihminen ihmisen vaistoilla. Nämä ovat kaksi eri asiaa ja siksi eläimen ja ihmisen on pystyttävä jollain tapaa kommunikoimaan niin, että ne ymmärtävät toinen toisiaan.
Eihän lapsikaan tiedä, että kadulta ei saa ottaa purkkaa suuhun ellei sille tehdä se selväksi.
Eli peruskoulutus, pelisäännöt ja niiden toteuttaminen ovat erittäin tärkeät juuri siksi.

Kun koira tekee asioita oikein, pitää sitä muistaa kehua. Jos se tekee väärin, ei sitä luultavimmin ole opetettu että niin ei saa tehdä. Väkivaltainen käytös on AINA kielletty eli koiraa ei lyödä, potkita tai pahoinpidellä vaan hyvä johtaja tekee sen kieltämällä ja erittäin pienieleisesti. Jotta tähän päästään, koulutuksen on oltava johdonmukaista.

Mutta vielä lopuksi, muistakaa ihmiset, että eläimet eivät ole pahoja vaan me! Me opetamme niille huonoja tapoja ja käyttäytymään agressiivisesti.
Tulee varmasti joskus aika, jolloin koko ikänsä selkäänsä saanut koira ei enää alistukaan selkäsaunalle vaan hoitaa homman niin, ettei sitä enää satuteta eli hyökkää ihmisen päälle.

Koiralla ei ole oikeutta hyökätä ihmisen päälle, se on totta. Mutta, kuinka moni oikeasti miettii mitä tapahtui sitä hyökkäystä ennen?!?!?

11

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmu

      Osanottoni pojan vanhemmille. Sattuu syvältä tämä tapaus. Syyllisiä on turha hakea, on vain pitkä huokaus.

      Toivoisin että rodun kasvattajat kiinnittäisivät enemmän tulevaisuudessa huomiotaan kenelle koiran myy. Lapsi ja rotikka eivät kuulu samaan kotiin.

      Liian suuri riski, että käy tämänkaltainen onnettomuus.

    • lukea...

      koko kirjoitusta, mutta ei kaikki ole aina kasvatuksesta kiinni. Kyllä päässä voi ihan "naksahtaa" niin ihmisillä kuin eläimilläkin.

      Sanoit, että ihmislapsikaan ei ole syntyessään "viallinen", mutta tämä ei pidä paikkaansa. On todettu, että raskauden aikaiset äidin tunteet vaikuttavat vauvaan suuresti (puhun nyt lapsista, kun koirille tuskin vastaanvanlaisia tutkimuksia on tehty). Esimerkiksi, jos äiti on jo raskauden aikana päättänyt hylätä lapsensa, on lapsi jo syntyessään vaurioitunut. Siksi adoptoiduilla lapsilla (valtaosalla) on ongelmia psyykeen kanssa, vaikka pääsisivätkin vauvana hyvään kotiin. On myös todettu, että jo vauvoilla on oma temperamenttinsä, joka voi olla hyvin erilainen kuin äidillä.

      Samoin lienee koiranpennuillakin, eivät kaikki pentueen poikaset ole samanluontoisia. Vaikka kasvatus olisi hyvää, voi silti käydä huonosti. Ei siihen tarvita kuin yksi pimahdus, niin homma on selvä. Mielestäni kannattaa hieman miettiä, ennenkuin syyllistää näin kauhea tapauksen jälkeen ketään.

      • mieltä!

        Olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa!
        Se on ihmiset jotka tekevät koirasta sellaisen minkälainen siitä lopulta tulee! Tietenkin on niitäkin joilla oikeasti pimahtaa, mutta se on niin pieni osa koko juttua! Ihmisen pitäisi ottaa koira jolle luulee pärjäävänsä! Ja jonka luulee osaavansa kouluttaa perheen tavoille!


      • yrittäkää ymmärtää
        mieltä! kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa!
        Se on ihmiset jotka tekevät koirasta sellaisen minkälainen siitä lopulta tulee! Tietenkin on niitäkin joilla oikeasti pimahtaa, mutta se on niin pieni osa koko juttua! Ihmisen pitäisi ottaa koira jolle luulee pärjäävänsä! Ja jonka luulee osaavansa kouluttaa perheen tavoille!

        hmmm oikeassahan aloittaja olit mutta turha ruveta syyllisiä etsimään ja varsinkin tässä tilanteessa ei varmasti tunnu vanhemmista hyvältä lukea tuollaista tekstiä?! vaikka totta olisikin, jotain kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, kaikki varmasti yrittävät parhaansa koirankasvatuksessa mutteivat siinä onnistu, sama lastenkasvatuksessakin. helppohan se on tänne kirjoittaa ja esittää kaikkitietävää mutta eri asia käytännössä, ei kukaan tiedä mitä oikeasti tapahtui, eihän sen ikäinen lapsikaan tiedä kaikkea miten koiran kanssa tulee olla. todella törkeää ruveta vanhempia syyttämään, kuvitelkaa tilanne omalle kohdallenne? helppo sanoa että "no eihän se meidän koira" mutta eihän sitä koskaan tiedä, kaikkea ei päällepäin näe! lakatkaa etsimästä syyllistä ja kertomasta miten itse olisitte tuossa tilanteessa tehneet! elämässä tapahtuu vaikeita ja pahoja asioita joista kaikki ovat osiltaan vastuussa. mutta pointti oli kuitenkin järkevää tekstiä suurilta osin, mutta antakaa vähän kunnioitusta rakkaat ihmiset, ei kaikki ole niin yksinkertaista.

        Jumalan siunausta kaikille


      • kovasti
        yrittäkää ymmärtää kirjoitti:

        hmmm oikeassahan aloittaja olit mutta turha ruveta syyllisiä etsimään ja varsinkin tässä tilanteessa ei varmasti tunnu vanhemmista hyvältä lukea tuollaista tekstiä?! vaikka totta olisikin, jotain kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, kaikki varmasti yrittävät parhaansa koirankasvatuksessa mutteivat siinä onnistu, sama lastenkasvatuksessakin. helppohan se on tänne kirjoittaa ja esittää kaikkitietävää mutta eri asia käytännössä, ei kukaan tiedä mitä oikeasti tapahtui, eihän sen ikäinen lapsikaan tiedä kaikkea miten koiran kanssa tulee olla. todella törkeää ruveta vanhempia syyttämään, kuvitelkaa tilanne omalle kohdallenne? helppo sanoa että "no eihän se meidän koira" mutta eihän sitä koskaan tiedä, kaikkea ei päällepäin näe! lakatkaa etsimästä syyllistä ja kertomasta miten itse olisitte tuossa tilanteessa tehneet! elämässä tapahtuu vaikeita ja pahoja asioita joista kaikki ovat osiltaan vastuussa. mutta pointti oli kuitenkin järkevää tekstiä suurilta osin, mutta antakaa vähän kunnioitusta rakkaat ihmiset, ei kaikki ole niin yksinkertaista.

        Jumalan siunausta kaikille

        ymmärtää! Kuten edellinen sanoi,kukaan ei tiedä mitä sattui.pahinta on kuitenkin ,että LAPSI KUOLI!
        Myös koirilla on luonnevikoja jo syntyessään niinkuin ihmisilläkin! Pienet koiratkin puree ..ja lujaa,mutta niille pärjää!

        Minua itseäni on purrut naamasta berninpaimen koira,kun olin esikoulu ikäinen. Halasin koiraa ja naps!
        Koiran omistaja antoi minun olla rajoituksitta koiran kanssa tekemisissä vaikka tiesi,että koira oli epävakaa,koska yksilö oli otettu pois edellisiltä omistjiltaa juuri tuon huonon ja epäjohdonmukasen kohtelun vuoksi!
        En pelkää koiria enkä senkään jälkeen pelännyt edes kyseistä haukkua!


      • Anon.
        kovasti kirjoitti:

        ymmärtää! Kuten edellinen sanoi,kukaan ei tiedä mitä sattui.pahinta on kuitenkin ,että LAPSI KUOLI!
        Myös koirilla on luonnevikoja jo syntyessään niinkuin ihmisilläkin! Pienet koiratkin puree ..ja lujaa,mutta niille pärjää!

        Minua itseäni on purrut naamasta berninpaimen koira,kun olin esikoulu ikäinen. Halasin koiraa ja naps!
        Koiran omistaja antoi minun olla rajoituksitta koiran kanssa tekemisissä vaikka tiesi,että koira oli epävakaa,koska yksilö oli otettu pois edellisiltä omistjiltaa juuri tuon huonon ja epäjohdonmukasen kohtelun vuoksi!
        En pelkää koiria enkä senkään jälkeen pelännyt edes kyseistä haukkua!

        Minun mielestäni rottweilerit eivät ole perhekoiria. Eikös niitä yleensä käytetä vahtikoirina? Niiden luonne on tietääkseni kiivas, kuten bittbullterriereillä. Vaikka koiran kuinka hyvin kouluttaisi, on olemassa aina se uhka, että koira käy kiinni. Siinä ei voi oikein syyttää ei ihmistä eikä eläintä. Ei voi väittää, että me ihmisetkään aina niissä tietyissä säännöissä pysyisimme vaikka saisimme oppia neljäsataa kertaa vaikka kantapään kautta. Ei siinä muuten mitään, rotu vain taisi olla virhe. En itse siinä siis menisi syyttämään ketään. Tapaus oli jokatapauksessa traaginen, eikä mielestäni vanhempia pitäisi mennä missään tapauksessa syyttämään. Arvaamattomia ovat niin ihmiset kuin eläimet, riippuen vähän niistä perintötekijöistä.

        Jaksamista vanhemmille ja Jumalan siunausta kaikille!


      • tuuli64
        yrittäkää ymmärtää kirjoitti:

        hmmm oikeassahan aloittaja olit mutta turha ruveta syyllisiä etsimään ja varsinkin tässä tilanteessa ei varmasti tunnu vanhemmista hyvältä lukea tuollaista tekstiä?! vaikka totta olisikin, jotain kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, kaikki varmasti yrittävät parhaansa koirankasvatuksessa mutteivat siinä onnistu, sama lastenkasvatuksessakin. helppohan se on tänne kirjoittaa ja esittää kaikkitietävää mutta eri asia käytännössä, ei kukaan tiedä mitä oikeasti tapahtui, eihän sen ikäinen lapsikaan tiedä kaikkea miten koiran kanssa tulee olla. todella törkeää ruveta vanhempia syyttämään, kuvitelkaa tilanne omalle kohdallenne? helppo sanoa että "no eihän se meidän koira" mutta eihän sitä koskaan tiedä, kaikkea ei päällepäin näe! lakatkaa etsimästä syyllistä ja kertomasta miten itse olisitte tuossa tilanteessa tehneet! elämässä tapahtuu vaikeita ja pahoja asioita joista kaikki ovat osiltaan vastuussa. mutta pointti oli kuitenkin järkevää tekstiä suurilta osin, mutta antakaa vähän kunnioitusta rakkaat ihmiset, ei kaikki ole niin yksinkertaista.

        Jumalan siunausta kaikille

        Hän ei ole syyllistänyt ketään. Kyllä itsellenikin tuli mieleen, mitä lapsi on tehnyt ennen surullista tapausta. Eläin ei pystynyt taaskaan puolustautumaan. Surullinen tapaus, mutta jotain on tapahtunut lapsen puolelta, siitä olen varma. Turha syyllistää aina eläintä.
        Alkuper kirjottaja kirjottanut todella nätisti. Minä en. Koska tapauksessa on kaksi puolta, mitä ei tuoda julki.En voi niin kauheasti sääliä..perhettä. Koiria kylläkin.


    • raptori nääs

      Jos koira tappaa lapsen,
      Se lopetetaan,
      Mutta rattijuoppo joutuu vain vankilaan
      "Onko tämä oikein?",
      Minä kysyn (Vaan!),
      Kai hiukan koiraakin puolustaa (Saa!)
      Paljon yhteistähän on juopolla ja koiralla,
      Molemmillahan on neljä jalkaa alla,
      Molempia lyhtypylväät kiinnostavat ja yhtä hyvin autoa (Ajavat!)

      • miettikää vähän

        EI KOIRAA VOI VERRATA IHMISEEN, KOIRA ON ELÄIN


      • neiti__80
        miettikää vähän kirjoitti:

        EI KOIRAA VOI VERRATA IHMISEEN, KOIRA ON ELÄIN

        Aika kurjasti sanottu toi "ei voi verrata".Ok.. mikä minä olen sanomaan, en ole äiti. Mutta jutun juju on siinä että yhtä lailla koira/kissa tuntee kipua, iloa, on nälkä ja kylmä. Yhtälailla kuin lapsesta, on eläimestä on pidettävä huoli, ruokittava, lääkittävä ja rakastettava.
        Onhan tapauksia, joissa perheen toinen jäsen on surmannut ja vahingoittanut toista. Ei tule tappotuomiota moisesta julmuudesta.
        Korostan että kyseessä on Tod. valitettava tapaus ja toivon ettei vastaavaa tapahdu enää koskaan. Osanottoni ja voimia perheelle.


      • koulutus
        neiti__80 kirjoitti:

        Aika kurjasti sanottu toi "ei voi verrata".Ok.. mikä minä olen sanomaan, en ole äiti. Mutta jutun juju on siinä että yhtä lailla koira/kissa tuntee kipua, iloa, on nälkä ja kylmä. Yhtälailla kuin lapsesta, on eläimestä on pidettävä huoli, ruokittava, lääkittävä ja rakastettava.
        Onhan tapauksia, joissa perheen toinen jäsen on surmannut ja vahingoittanut toista. Ei tule tappotuomiota moisesta julmuudesta.
        Korostan että kyseessä on Tod. valitettava tapaus ja toivon ettei vastaavaa tapahdu enää koskaan. Osanottoni ja voimia perheelle.

        On totta mitä kirjoittaja kertoo,On osattava kysyä, ennekuin ottaa koiran.KOIRAN käyttö tarkoitus.Koiria on erillaisia,palvelus.suojelus,vartio,metsäästys ja perhe ja seura koirat .ON KYSTTÄVÄ.ETTÄ SOPIIKO TÄMÄ KOIRA MEIDÄN TARKOIYUKSIIN.Jokainen koira tulisi kouluttaa ammatti kouluttajan ohjaamana.Niin onettomuus riskit pienenee,mutta ei poistu kokonaan.Itse koulutin viimeksi etsintä koiria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe