Viimeiset viikot

Kyllästyttää jo.

Laskettu aika on 6.4. Edelliset lapset ovat syntyneet kaksi viikkoa yli lasketun ajan, yksi on jouduttu käynnistämäänkin. Olen siis aivan henkisesti varautunut, että tämäkin menee sen pari viikkoa yli. Isäntä on varautunut asiaan myös. Hänellä on kaiken maailman työmenoja ja työreissuja sovittu ihan normaaliin tapaan, kun eihän se vielä aikoihin synny.

Tänään sitten neuvolantäti oli sitä mieltä, että syntyy varsin pian. Pääkin oli jo kiinnittynyt. Uskoi, ettei enää seuraavaa käyntiä tarvita neuvolassa (eli kahden viikon päästä).

Mitenköhän sitten pitäisi toimia, jos vauva päättääkin syntyä tällä kertaa ajoissa. Mies ei voi olla kodin lähettyvillä työn puolesta viikkotolkulla ja monia työmenoja on jo sovittu ja niitä on käytännössä mahdotonta perua. Asutaan korvessa, ketään tuttuja tai sukulaisia ei ole lähellä lapsia hoitamaan. Edelliset synnytykset ovat sujuneet suhteellisen reippaasti, eli aikaa ei todennäköisesti kauheasti jää järjestellä hoitajaa. Sairaalaankin on matkaa.

Toisin sanoen, voiko kaksivuotiaan ottaa synnytykseen "tukihenkilöksi", jos muutakaan vaihtoehtoa ei ole? Minä en keksi oikein vaihtoehtoja, joten otettavahan se sitten on.

14

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asian kanssa

Olen paininut. Miettinyt pääni puhki ja lopulta päättänyt: Soitto 112 ja sinne kertomus mistä voi synnyttäjän ja jälkeläiset hakea ja montako heitä yhteensä on mukaan otettavaksi ! Heidän on sitten huolehdittava meistä kaikista.

• .....j

Teillä ole mitään varasuunnitelmaa?

aika hölmöltä, ori vaan, kuulostaa. Onneksi sentäs neuvolatäti sanoi että kannattaa varautua!

Minne olet aiemmin muut lapset laittanut? voitko pyytää jotain kaveria olemaan hälytysvalmiudessa jos miehesi ei pysty?

• Aloittaja

muutettu tälle paikkakunnalle vasta, joten aikaisemmin on ollut hoitajia lähistöllä ja sairaalaankin paljon lyhyempi matka. Toisin sanoen ei tässä juuri ole kavereita, jotka asuisivat riittävän lähellä. Ja ainoat tutut täällä ovat työssä käyviä, joten en voi ketään muutaman kerran tapaamaani lapsen koulukaverin äitiä soittaa töistä kotiin hoitamaan minun lapsiani.

Millainen olisi hyvä varasuunnitelma? Minulta ei mielikuvitus riitä. Synnyttää kotona, vai? Ei se neuvolan tädin varautumaan kehoittaminen nyt juurikaan tilannetta paranna. Kyllä minä tiedän itsekin, että lapsi voi syntyä koska vaan, mutta se ei yhtään helpota tätä ongelmaa. Toistaiseksi tilastollisesti todennäköisin synnytysajankohta on se pari viikkoa yli lasketun ajan.

Jos olisi mahdollista palkata joku tänne meidän kotiimme kuukaudeksi päivystämään, niin toki sen tekisin. Mutta kun rahat eivät siihen mitenkään riitä ja kukaan sukulainen tai tuttava ei voi jättää työtänsä ja muuttaa meille pitkäksi aikaa. Äitini on tulossa viikoksi silloin, kun ajattelisin sen syntyvän aikaisempien kokemusten perusteella, mutta ei hänkään voi olla pois töistä ihan tolkuttomasti.

Edellinen synnytys kesti kolme varttia ja nyt sairaalaan on matkaa jo tunnin verran. Eli kiirettä todennäköisesti pitää muutenkin.

• ......j
        Aloittaja kirjoitti:

muutettu tälle paikkakunnalle vasta, joten aikaisemmin on ollut hoitajia lähistöllä ja sairaalaankin paljon lyhyempi matka. Toisin sanoen ei tässä juuri ole kavereita, jotka asuisivat riittävän lähellä. Ja ainoat tutut täällä ovat työssä käyviä, joten en voi ketään muutaman kerran tapaamaani lapsen koulukaverin äitiä soittaa töistä kotiin hoitamaan minun lapsiani.

Millainen olisi hyvä varasuunnitelma? Minulta ei mielikuvitus riitä. Synnyttää kotona, vai? Ei se neuvolan tädin varautumaan kehoittaminen nyt juurikaan tilannetta paranna. Kyllä minä tiedän itsekin, että lapsi voi syntyä koska vaan, mutta se ei yhtään helpota tätä ongelmaa. Toistaiseksi tilastollisesti todennäköisin synnytysajankohta on se pari viikkoa yli lasketun ajan.

Jos olisi mahdollista palkata joku tänne meidän kotiimme kuukaudeksi päivystämään, niin toki sen tekisin. Mutta kun rahat eivät siihen mitenkään riitä ja kukaan sukulainen tai tuttava ei voi jättää työtänsä ja muuttaa meille pitkäksi aikaa. Äitini on tulossa viikoksi silloin, kun ajattelisin sen syntyvän aikaisempien kokemusten perusteella, mutta ei hänkään voi olla pois töistä ihan tolkuttomasti.

Edellinen synnytys kesti kolme varttia ja nyt sairaalaan on matkaa jo tunnin verran. Eli kiirettä todennäköisesti pitää muutenkin.

johan on.. Ei taida minustakaan neuvomaan sitten olla :( onko miehesi mahdollista tehdä uusia suunnitelmia, jotta olisi lähistöllä?
        Onhan se tietty vaikeaa ennakoida kun kuukauden verran on oltava valmiudessa!

KOtona synnyttämisessä on kyllä mielestäni aika paljon sellaisia apävarmoja tekijöitä, en itse siihen päätyisi kyllä...

• saman kokenut
        Aloittaja kirjoitti:

Itselläni oli muutama vuosi takaperin sama tilanne, sain neuvolan puolesta hoitajan..ei siis maksanut mitään, tämä henkilö oli valmiudessa ja tulikin meille katsomaan esikoista kun lähdettiin mieheni kanssa sairaalaan. Olisi ollut siis mahdollista jättää lapsi myös miehen kanssa kotiin mutta mieheni tahtoi mukaan synnärille niin hoitaja oli juuri sitä varten, toki miehelläni oli myös pitkä työmatka jonka takia apua kotona tarvitsin mikäli lähtö olisi tullut mieheni ollessa töissä. Kannattaa sinunkin kysyä neuvolasta hoitoapua, ehtisi tutustua hieman lapseenkin ennen synnyttämään lähtöä.

• saman asian kanssa painija
        saman kokenut kirjoitti:

Itselläni oli muutama vuosi takaperin sama tilanne, sain neuvolan puolesta hoitajan..ei siis maksanut mitään, tämä henkilö oli valmiudessa ja tulikin meille katsomaan esikoista kun lähdettiin mieheni kanssa sairaalaan. Olisi ollut siis mahdollista jättää lapsi myös miehen kanssa kotiin mutta mieheni tahtoi mukaan synnärille niin hoitaja oli juuri sitä varten, toki miehelläni oli myös pitkä työmatka jonka takia apua kotona tarvitsin mikäli lähtö olisi tullut mieheni ollessa töissä. Kannattaa sinunkin kysyä neuvolasta hoitoapua, ehtisi tutustua hieman lapseenkin ennen synnyttämään lähtöä.

neuvolasta kysyin mutta tuota ambulanssivaihtoehtoa tarjosivat eli soitto 112 ja lapset mukaan.

• ei ole...
        Aloittaja kirjoitti:

Tilastollisesti lapset syntyy keskimäärin 2 päivää yli lasketun ajan, ei kaksi viikkoa. Tämä vain tällainen pieni korjaus.:)

Toivottavasti keksitte jonkun hoitajan. Voisiko mummo tulla viettämään talvilomaviikkoa teille toiselta paikkakunnalta? Tai onko paikkakunnalla tarjota tarhahoitoa myös yöaikaan?

• rv36
        ei ole... kirjoitti:

Tilastollisesti lapset syntyy keskimäärin 2 päivää yli lasketun ajan, ei kaksi viikkoa. Tämä vain tällainen pieni korjaus.:)

Toivottavasti keksitte jonkun hoitajan. Voisiko mummo tulla viettämään talvilomaviikkoa teille toiselta paikkakunnalta? Tai onko paikkakunnalla tarjota tarhahoitoa myös yöaikaan?

Ap varmaan tarkoitti että hänen omassa tilanteessaan on syytä tilastollisesti odottaa synnytyksen venyvän 2 viikkoa yli la:n, ei siis yleensä ottaen kaikkien kohdalla.

• auttaa

Niiden on pakko.

• Aloittaja

Jos olisi ollut mahdollista, niin olisimme tietysti alun perinkin järjestäneet työasiat niin, että miehen ei ainakaan kuukauteen tarvitsisi lähteä mihinkään kauemmas. Selväähän se on, että normaaliaikainen lapsi voi syntyä noin viikoilla 38-42 ja niitä ennenaikaisia ja yliaikaisiakin syntyy. Synnytystä ei siis voi ennustaa.

Tällainen ei kuitenkaan ollut mitenkään mahdollista edes ajoissa suunniteltuna ja nyt tässä vaiheessa siis vielä mahdottomampaa.

Neuvolassa olen asiasta puhunut jo aikoja sitten ja sieltä tuli vain kommenttina, että tilaa ambulanssi, jos tulee kiire ja toivottavasti kaikki järjestyy.

Sitä kotisynnytystä suunniteltunahan ei ole edes mahdollista järjestää, koska kotisynnytyksen edellytyksiin kuuluu, että sairaalaan on riittävän lyhyt matka ongelmatapauksessa. Meiltä on liian pitkä matka.

Kai siis teen niin kuin joku sanoo, että soitan sinne 112:een ja kerron, että mulla on kiire sairaalaan ja tämä kaksivuotias tulee mukaan. Isommat sisarukset (6 ja 8 v) saavat pärjätä keskenään sen aikaa. Jos tuo isäntä on reissussa juuri silloin, niin pakko sen on silti tulla samantien kotiin, koska ei noita lapsia voi kahdestaan kotona pitää koko minun sairaalassaoloaikaa.

Ja nyt minä sitten stressaan tällä itseni hengiltä ja lopulta se synnytys kuitenkin käynnistetään silloin pari viikkoa lasketun jälkeen, jolloin mies on varautunut isyyslomaan...

• koko....

katras mukaan mieluummin kuin vain pienin, kyllä isoimmista kuitenkin jotakin turvaa on pienelle kun pääsevät jonkun aikuisen valvontaan ja tietävätpä ainakin ketä ovat, 2 vuotias tuskin osaa selittää tilannetta edes tarpeen tullen. Sitten vaan isäntä hakemaan ne sairaalalta tai mitä hätäkeskus keksiikään hoidon järjestämiseksi.

Ymmärrän tilanteesi, meillä sama tilanne. Otan lapsen mukaan jos hätä tulee ja sitten isäntä tulee sairaalalle kun töiltään ehtii ja edeteen sitten sen mukaan.

Uskon että homma hoituu kyllä hienomminkin mutta pahimpaankin on varauduttava. Minua pelottaa lisäksi se että jos minulle sattuu jotain kotona päivällä kun olen pienen lapsen kanssa enkä pysty soittamaan apua, kuljen kännykkä kädessä lähes koko ajan.

• rv36

Meilläkin ollaan hieman ongelmmissa lähestyvän synnytyksen suhteen. Eskoinen syntyi rv 35 4, ja se päivä sattuu tässä raskaudessa olemaan juuri tänään. Eskoisen synnytys käynnistyi vesien menolla, ja koska vauva oli perätilassa, piti sairaalaan mennä ambulanssissa makuuasennossa. Onneksi tämä tapahtui aamulla, ja mies oli vain paria minuuttia aikaisemmin lähtenyt töihin, hän ehti nimittäin takaisin kotiin ambulanssin tullessa, joten sain edes jotkin vaatteet päälle. Makuuasennosta huolimatta synnytys eteni hurjaa vauhtia, napanuora luiskahti ulos ja hätäsektiotu lapsi oli maailmassa n. 1,5h päästä vesien menosta. Matka sairaalaankin kesti tästä n.25min, eli ylimääräitä aikaa ei tosiaankaan jäänyt.

Myös tällä kertaa lapsi on perätilassa, ja vieläpä jalat edellä. Jos siis nytkin vedet menee, niin vauhti on vielä lujempaa ja napanuoraprolapsin riski vielä suurempi, kun pylly ei ole alimpana. Esikoinen (3v) on onneksi päivät hoidossa, mutta haen hänet iltapäivisin kävellen kotiin. Mitä jos vedet menee hakureissulla, menenkö hankeen makaamaan ja odotan ambulanssia? Pitääkö tarha poikaa "säilössä" kunnes mies pääsee hänet hakemaan, ja missaako mies tällöin koko synnytyksen? Tai jos vedet menee kotona lapsen kanssa kahdestaan, ambulanssiin mukaan vaan kauhusta jäykkänä?

Muita vaihtoehtoja en hätätilanteen varalta ole keksinyt kuin että kannan puhelinta mukana koko ajan (myös vessaan), olen koko loppuraskauden edes jollakin lailla säädylliset vaatteet päällä (koska en vesien mentyä enää pääse hakemaan vaatteita tai pukemaan itse), ja hätätilassa soitan ambulanssin heti ja otan myös pojan mukaan sairaalaan. Mutta ai niin, silloinhan pojallekin pitäisi olla myös ulkovaatteet koko ajan valmiina, sitä en ole tullutkaan ajatelleeksi... Siis pelottavaa kaiken kaikkiaan!

• "sossu"

onko teillä ympärivuorokautinen sosiaalipäivystys kunnassanne? meillä ainakin hätäkeskus ottaisi sinun tapauksessa yhteyttä päivystykseen, joka järkkäisi lasten tilanteen hätätapauksessa.

yksi vaihtoehto olisi MLL eli sieltä saa palkattua hoitajan. tiedän parikin perhettä, jossa ollut hoitaja sieltä valmiustilassa, tutustunut jo etukäteen lapsiin ja sitten tullut yöllä hoitamaan, kun äiti lähti synnyttämään...
      on ennen maksanut noin 5 € tunnilta matkakulut hoitajalle. en tiedä onko hinta vielä voimassa...

• Aloittaja

Otin selvää tuosta MLL:n mahdollisuudesta. Täällä on käytettävissä vain alaikäisiä, eli ajokortittomia. Kukaan ei asu kohtuullisen matkan päässä meistä. Kaikki myös luonnollisesti käyvät koulua, joten eivät ole hälytystilassa ympäri vuorokauden. Aika hankalaa, epävarmaa ja aikaa vievää voi olla järjestää taksilla tyttöä ensin meille ja sitten itse taksilla sairaalaan...

Tuosta sosiaalipäivystyksestä en tiedä. Jos kunnan koko mitenkään vaikuttaa siihen, niin veikkaan, ettei ole ympärivuorokautinen, sillä asumme aika pienessä kunnassa. Neuvolasta tosiaan ei ole otettu kantaa asiaan mitenkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe