Chaplin

Keaton

En tiennyt pitäisikö tämä laittaa tänne vai kirjakeskusteluun, mutta tässä tämä kuitenkin on: olen aloittanut lukemaan Chaplinin elämäkertaa "Chaplin - elämä ja elokuvat". Minusta se on hyvin mielenkiintoinen kirja. Onko ketään sen lukeneita?

Minä olen aika ahkera keskustelemaan näillä palstoilla, tulee paljon kommenttia.Toivottavasti ketään ei haittaa, kun nimimerkki Keaton taas aloittaa uuden keskustelun, onhan minulla jo esimerkiksi tuo Paras koomikko -keskustelu.Minä vain haluan kartoittaa, onko täällä Suomen maassa muitakin, jotka pitävät mm. vanhoista elokuvista ja nyt tuosta Chaplinin elämäkerrasta. No, enpä enempää höpötä itsestäni, vaan häivyn nyt tältä palstalta. Kuulemisiin!

11

1629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mandalay

täältäkin löytyy Chaplinin ihailijoita, sillä suorastaan nerokas tuo pieni mies oli. Ja kyllä olen lukenut sen elämäkerran vuonna yks ja kaks.Muistan hämmästyneeni aikoinaan siitä että heppu on englantilainen syntyjään ja tosi köyhistä oloista itse menestyksensä rakentanut.

• Keaton

Chaplinin lapsuus on kuin jostain Charles Dickensin kirjasta.Hän oli kuin David Copperfield tai Oliver Twist.

Mitäs sanot Buster Keatonista? eikös siinäkin ollut nerokas näyttelijä? Ihan Chaplinin veroinen.

• pingving

Kyllähän tuo hieno Robinsonin elämänkerta Chaplinista tuli luettua kun pikkukulkurista kiinnostuin muutama vuosi sitten :) Kiinnostuin sen luettuani myös elämänkerroista yleensä. Valitettavasti monet muut sen jälkeen lukemani elämänkerrat eivät kuitenkaan ole olleet yhtä mielenkiintoisia. Chaplinilla oli niin mielenkiintoinen elämä että muistan lukeneeni sitä tiiliskiveä kuin mitälie jännistysromaania (ainakin melkein) :D. Täytyypä lainata muuten uudelleen...

Harmi, että ainakaan meidän kaupunginkirjastossa ei ole Buster Keatonista minkäänlaista elämänkertaa. Olen koittanut vähän nettikirjakaupoista etsiskellä mutta ei niistäkään aina sitten tiedä... Onko joku lukenut jonkun hyvän, suositeltavan Keaton-elämänkerran?

• lisätä

vielä yksi suuruus nimittäin harold Lloyd,jos ei joku vielä ole miehestä kuullut niin kannattaa hänen elokuviinsa kyllä tutustua.

• mandalay
        lisätä kirjoitti:

vielä yksi suuruus nimittäin harold Lloyd,jos ei joku vielä ole miehestä kuullut niin kannattaa hänen elokuviinsa kyllä tutustua.

minäkin pidän seuraavaksi Charlien jälkeen. Keatoniin en häpeä kyllä ole tutustunut, jotenkin se hahmo ei ole minua koskettanut kun taas nämä kaksi on.

• Keaton4

olen ajatellut tuota, että miksei Buster Keatonista löydy juurikaan kirjoja kirjastosta eikä kirjakaupoistakaan. Olihan Keaton kuitenkin yksi elokuvahistorian muistettavimmista koomikoista. Chaplinista löytyy kyllä asiaa, mutta jospa asia onkin niin ettei Keatonista ole jäänyt yhtä paljon dokumentteja elokuvien lisäksi kuin Chaplinista. Hyvä, että Keatonin fanejakin on, miuun hänen tyylinsä näytellä iski heti ensikatsomalla eikä ole häipynyt sen jälkeen, vahvistunut vain.

• Anonyymi
        Keaton4 kirjoitti:

olen ajatellut tuota, että miksei Buster Keatonista löydy juurikaan kirjoja kirjastosta eikä kirjakaupoistakaan. Olihan Keaton kuitenkin yksi elokuvahistorian muistettavimmista koomikoista. Chaplinista löytyy kyllä asiaa, mutta jospa asia onkin niin ettei Keatonista ole jäänyt yhtä paljon dokumentteja elokuvien lisäksi kuin Chaplinista. Hyvä, että Keatonin fanejakin on, miuun hänen tyylinsä näytellä iski heti ensikatsomalla eikä ole häipynyt sen jälkeen, vahvistunut vain.

Olen lukenut Chaplin kirjan ja oli hyvä, Keaton on myös mielenkiintoinen kyllä ja nuo aikalaisensa muutoinkin. Keaton on minulle vähemmän katsottu mutta olen aloittamassa häneen tutustumisen ja odotan mielenkiintoisia kokemuksia.

• Keaton4

Hei! minä täällä, Keaton. Tahdoin vain ilmoittaa, että jos tahdotte katsoa mitä kaikkee olen kirjoittanut tällä nimimerkilläni, niin neljä ensimmäistä viestiä eivät ole minun kirjoittamiani, vaan jonkun toisen Keatonin. Joku tai jotkut on voinut kirjoittaa samalla nimerkillä silloin, kun en ollut vielä rekisteröinyt tätä itselleni.

• Keaton4

Mitä mieltä olette siitä, että täytyykö miehen olla aina tosi pitkä? Ovatko teidän mielestänne lyhyet miehet jotenkin avuttomampia? Tuli vain mileen,kun Chaplin ei ollut mikään pitkä, vaan mieheksi nykymittapuun mukaan lyhyt ja katsoin yhtenä maanantaina ykköseltä yhden Prisma-dokumentin, mikä käsitteli tätä aihetta eli lyhyitä miehiä ja sitä millaisia ennakkoluuloja ihmisillä heistä yleensä on, etenkin naisilla. Monet naiset, joilta kysyttiin mielipidettä olivat sitä miletä, että he pitävät enemmän pitkistä miehistä. Kuitenkin ns. suurmiehissä on usein ollut enemmän lyhyitä kuin pitkiä. Esimerkiksi Napoleon, Lenin, Buster Keaton ja edellä mainitsemani Chaplin. Chaplinin lyhyydestä ja ruumiinrakenteesta kertoo myös se ettei häntä hyväksytty armeijaan, kun tuli I maailmansota. En tiedä oliko tekosyy, sillä Buster Keaton oli kuulema I maailmansodassa tai ainakin niihin aikoihin armeijassa ja oli melkein ihan yhtä pieni mies.

• Anonyymi

Tuossa edellä kirjoitettiin, että Chaplinin lapsuus oli kuin Oliver Twististä. En jostain syystä pystynyt kirjoittamaan tätä suoraan em. kommentin perään, mutta piti sanomani että Oliver Twist olikin Chaplinin lempikirja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2765
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      428
      2316
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2176
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2040
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1779
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1709
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1236
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1069
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe