Chaplin

Keaton

En tiennyt pitäisikö tämä laittaa tänne vai kirjakeskusteluun, mutta tässä tämä kuitenkin on: olen aloittanut lukemaan Chaplinin elämäkertaa "Chaplin - elämä ja elokuvat". Minusta se on hyvin mielenkiintoinen kirja. Onko ketään sen lukeneita?

Minä olen aika ahkera keskustelemaan näillä palstoilla, tulee paljon kommenttia.Toivottavasti ketään ei haittaa, kun nimimerkki Keaton taas aloittaa uuden keskustelun, onhan minulla jo esimerkiksi tuo Paras koomikko -keskustelu.Minä vain haluan kartoittaa, onko täällä Suomen maassa muitakin, jotka pitävät mm. vanhoista elokuvista ja nyt tuosta Chaplinin elämäkerrasta. No, enpä enempää höpötä itsestäni, vaan häivyn nyt tältä palstalta. Kuulemisiin!

11

1590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mandalay

      täältäkin löytyy Chaplinin ihailijoita, sillä suorastaan nerokas tuo pieni mies oli. Ja kyllä olen lukenut sen elämäkerran vuonna yks ja kaks.Muistan hämmästyneeni aikoinaan siitä että heppu on englantilainen syntyjään ja tosi köyhistä oloista itse menestyksensä rakentanut.

      • Keaton

        Chaplinin lapsuus on kuin jostain Charles Dickensin kirjasta.Hän oli kuin David Copperfield tai Oliver Twist.

        Mitäs sanot Buster Keatonista? eikös siinäkin ollut nerokas näyttelijä? Ihan Chaplinin veroinen.


    • pingving

      Kyllähän tuo hieno Robinsonin elämänkerta Chaplinista tuli luettua kun pikkukulkurista kiinnostuin muutama vuosi sitten :) Kiinnostuin sen luettuani myös elämänkerroista yleensä. Valitettavasti monet muut sen jälkeen lukemani elämänkerrat eivät kuitenkaan ole olleet yhtä mielenkiintoisia. Chaplinilla oli niin mielenkiintoinen elämä että muistan lukeneeni sitä tiiliskiveä kuin mitälie jännistysromaania (ainakin melkein) :D. Täytyypä lainata muuten uudelleen...

      Harmi, että ainakaan meidän kaupunginkirjastossa ei ole Buster Keatonista minkäänlaista elämänkertaa. Olen koittanut vähän nettikirjakaupoista etsiskellä mutta ei niistäkään aina sitten tiedä... Onko joku lukenut jonkun hyvän, suositeltavan Keaton-elämänkerran?

      • lisätä

        vielä yksi suuruus nimittäin harold Lloyd,jos ei joku vielä ole miehestä kuullut niin kannattaa hänen elokuviinsa kyllä tutustua.


      • mandalay
        lisätä kirjoitti:

        vielä yksi suuruus nimittäin harold Lloyd,jos ei joku vielä ole miehestä kuullut niin kannattaa hänen elokuviinsa kyllä tutustua.

        minäkin pidän seuraavaksi Charlien jälkeen. Keatoniin en häpeä kyllä ole tutustunut, jotenkin se hahmo ei ole minua koskettanut kun taas nämä kaksi on.


      • Keaton4

        olen ajatellut tuota, että miksei Buster Keatonista löydy juurikaan kirjoja kirjastosta eikä kirjakaupoistakaan. Olihan Keaton kuitenkin yksi elokuvahistorian muistettavimmista koomikoista. Chaplinista löytyy kyllä asiaa, mutta jospa asia onkin niin ettei Keatonista ole jäänyt yhtä paljon dokumentteja elokuvien lisäksi kuin Chaplinista. Hyvä, että Keatonin fanejakin on, miuun hänen tyylinsä näytellä iski heti ensikatsomalla eikä ole häipynyt sen jälkeen, vahvistunut vain.


      • Anonyymi
        Keaton4 kirjoitti:

        olen ajatellut tuota, että miksei Buster Keatonista löydy juurikaan kirjoja kirjastosta eikä kirjakaupoistakaan. Olihan Keaton kuitenkin yksi elokuvahistorian muistettavimmista koomikoista. Chaplinista löytyy kyllä asiaa, mutta jospa asia onkin niin ettei Keatonista ole jäänyt yhtä paljon dokumentteja elokuvien lisäksi kuin Chaplinista. Hyvä, että Keatonin fanejakin on, miuun hänen tyylinsä näytellä iski heti ensikatsomalla eikä ole häipynyt sen jälkeen, vahvistunut vain.

        Olen lukenut Chaplin kirjan ja oli hyvä, Keaton on myös mielenkiintoinen kyllä ja nuo aikalaisensa muutoinkin. Keaton on minulle vähemmän katsottu mutta olen aloittamassa häneen tutustumisen ja odotan mielenkiintoisia kokemuksia.


    • Keaton4

      Hei! minä täällä, Keaton. Tahdoin vain ilmoittaa, että jos tahdotte katsoa mitä kaikkee olen kirjoittanut tällä nimimerkilläni, niin neljä ensimmäistä viestiä eivät ole minun kirjoittamiani, vaan jonkun toisen Keatonin. Joku tai jotkut on voinut kirjoittaa samalla nimerkillä silloin, kun en ollut vielä rekisteröinyt tätä itselleni.

    • Keaton4

      Mitä mieltä olette siitä, että täytyykö miehen olla aina tosi pitkä? Ovatko teidän mielestänne lyhyet miehet jotenkin avuttomampia? Tuli vain mileen,kun Chaplin ei ollut mikään pitkä, vaan mieheksi nykymittapuun mukaan lyhyt ja katsoin yhtenä maanantaina ykköseltä yhden Prisma-dokumentin, mikä käsitteli tätä aihetta eli lyhyitä miehiä ja sitä millaisia ennakkoluuloja ihmisillä heistä yleensä on, etenkin naisilla. Monet naiset, joilta kysyttiin mielipidettä olivat sitä miletä, että he pitävät enemmän pitkistä miehistä. Kuitenkin ns. suurmiehissä on usein ollut enemmän lyhyitä kuin pitkiä. Esimerkiksi Napoleon, Lenin, Buster Keaton ja edellä mainitsemani Chaplin. Chaplinin lyhyydestä ja ruumiinrakenteesta kertoo myös se ettei häntä hyväksytty armeijaan, kun tuli I maailmansota. En tiedä oliko tekosyy, sillä Buster Keaton oli kuulema I maailmansodassa tai ainakin niihin aikoihin armeijassa ja oli melkein ihan yhtä pieni mies.

    • Anonyymi

      Tuossa edellä kirjoitettiin, että Chaplinin lapsuus oli kuin Oliver Twististä. En jostain syystä pystynyt kirjoittamaan tätä suoraan em. kommentin perään, mutta piti sanomani että Oliver Twist olikin Chaplinin lempikirja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe