Prahan juutalaiskaupunginosassa Josefovissa kulkiessa näkyi juutalaisten liikkeitä, joissa myytiin kipoja kiertoajeluiden, korujen ja muun ohella. Minkälainen uskonnollinen luonne tällä päähineellä on, milloin sitä saa käyttää, saako sitä kaupata turistikrääsään verrattavana?
Myydäänkö Helsingissä kipoja, vai järjestääkö seurakunta niiden maahantuonnin/valmistuksen ja markkinoinnin? Toivoisin juutalaisen tai muun asiaa tuntevan vastausta.
Tiedättekö, että minkälainen päähinepolitiikka Helsingin synagogan avoimina ovina 7.9. on? Prahan Vanhassa-uudessa synagogassa täti lippukassan luona jakoi kertakäyttöisiä (?)keinokuitukipoja ennen synagogaan astumista. Onkohan Helsingissä vastaavanlaisia järjestelyjä?
Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista, jos niitä tulee.
Kipa
3
3020
Vastaukset
- liittyy
uskontoon,tavallisesti miehille tarkoitettu(usa:ssa naisillakin reformit) uskovaisilla juutalaisilla aina mukana,euroopan juutalaisilla monesti hatun alla "piilossa", kuoleman tapauksessa (hautajaisissa) kipa on musta,perhejuhlissa brit,bar mitzwa,pesah,ros-hashanaa,ym valkoinen,monesti kipa on valmistettu kotona (virkattu).
ortodoksi juutalaisilla aina musta ja monesti isokokoisempi kuin tavallisesti,rukoiltaessa aina oltava mukana.
t:haim - Handu
Edellinen vastaaja taisi vastata jo kysymyksiisi, mutta minä tuon muutaman uuden näkökulman tänne.
Kyllä Helsingissä myydään kipoja, hinta on vaihdellut viiden ja kymmenen euron välillä aina kun minä olen niitä ostanut. Tietääkseni Suomen kipat tehdään käsityönä Helsingissä.
Helsingissä jaetaan ainakin juhlapyhinä vieraille ihan normaalit, edellisen kirjoittajan mainitsemia mustia kipoja.
Päähinepolitiikka selviää soittamalla juutalaiseen seurakuntaan, mutta kun itse kysyin kipan käytöstä niin ei-juutalaiselle se sopii vain kun vierailee pyhällä juutalaisella paikalla tai ottaa osaa juutalaiseen juhlatapahtumaan (esim. kotona).
Juutalaisen tulee pitää kipa aina päällä, tarpeen vaatiessa muun päähineen alla piilossa. Tooraa opiskellessa ja rukouksessa (sekä julkisessa että yksityisessä) sitä on ehdottomasti pidettävä päällä.- kipasta huomioitu
Kipan merkitys on siinä, että pitäjä ilmaisee alamaisuutensa Jumalalle. TS. Jumala on hänen yläluolellaan.
Sentähden juutalainen mies käyttää kipaa, peittäen oman arvovaltansa Korkeamman edessä.
Toisaalta, onhan Roomalaiskatolisilla papeilla se punainen kipa jokaisen päässä, kiinnitin huomiota siihen, nähdessäni "lauman" näitä pappeja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as463057Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232914- 462767
- 562618
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582518Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482500On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532271Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782168- 692068
- 452052