Mikä on option tarkoitus...apua

Teppo

Kertokaa mulle että mitä optioilla oikein tarkoitetaan. Miten niitä käytetään jne jne...Auttakaa minua hädäsä. Oon ihan uuno näiden pörssi juttujen kanssa.

5

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faktoja

      Optiot ovat mahdollisuus ja oikeus (ei siis pakko käyttää). HEX:in listalla olevat optiot ovat pääasiassa henkilökunnan tai johdon yhtiöstä saamia osto-optioita. Ne oikeuttavat ostamaan ko yhtiön osakkeita ennalta määrätyllä hinnalla ennnalta määrättyyn päivämäärään asti. Esim Fortumin henkilökuntaoptio (2/99) oikeuttaa ostamaan Fortumin osakkeita hintaan 4,05 (joka vuosi maksettu osinko pienentää summaa) euroa 9/2005 asti. Kun osake on kalliimpi kuin merkintähinta, syntyy optiolle perusarvo.

      Pankkiiriliikkeet ovat tuoneet lisäksi listalle ns Warrantteja, joita on sekä myynti-, että ostowarrantteja. Ne poikkeavat optioista kestoaikansa (ovat lyhyempiä), että merkinnän puutteen suhteen (osakkeita ei merkitä vaan pankkiiriliike maksaa lopussa erotuksen rahana).

      • Optioista

        Saako optioistakin osinkoja?


      • optiopeluri
        Optioista kirjoitti:

        Saako optioistakin osinkoja?

        Optio on todellakin johdannaissopimus, joka usein on vakioitu, esim. yhdellä optiolla on oikeus ostaa/myydä sovittuun hintaan, sovittu määrä alla olevaa osaketta/termiiniä, sovittuna päivänä.(eurooppalainen toteutus).

        Usein optiot noterataan kelluvilla markkinoilla, joilloin ostaja ostaa myyjältä(asettaja) oikeuden kun osto ja tarjous tasot täsmäävät. Ostajalla on nyt oikeus ja myyjällä velvollisuus toteuttaa ko. sopimus.

        Optio hinnoitellaan preemiolla, joka koostuu toteutus hinnan ja kohdeosuuden erotuksen lisäksi(perusarvo), myös aika-arvosta.(johon kuuluvat kohdeosuuden odotettu hajonta(implied volatiliteetti), riskitön korkotaso ja aika option erääntymiseen.) Preemio on siis se hinta sopimuksesta, jonka ostaja on valmis oikeudestaan maksamaan.(käytännössä ainut muuttuja on volatiliteetti).

        Henkilöstö optiosta ei saa osinkoa, mutta option merkkintä hinta laskee osingon suuruuden verran.(mutta verohyöty jää saamatta).

        Siinäpä yksinkertaisimmillaan, nettistä löytyy paljon lisää, jos kiinnostaa....


      • yks'vaan
        optiopeluri kirjoitti:

        Optio on todellakin johdannaissopimus, joka usein on vakioitu, esim. yhdellä optiolla on oikeus ostaa/myydä sovittuun hintaan, sovittu määrä alla olevaa osaketta/termiiniä, sovittuna päivänä.(eurooppalainen toteutus).

        Usein optiot noterataan kelluvilla markkinoilla, joilloin ostaja ostaa myyjältä(asettaja) oikeuden kun osto ja tarjous tasot täsmäävät. Ostajalla on nyt oikeus ja myyjällä velvollisuus toteuttaa ko. sopimus.

        Optio hinnoitellaan preemiolla, joka koostuu toteutus hinnan ja kohdeosuuden erotuksen lisäksi(perusarvo), myös aika-arvosta.(johon kuuluvat kohdeosuuden odotettu hajonta(implied volatiliteetti), riskitön korkotaso ja aika option erääntymiseen.) Preemio on siis se hinta sopimuksesta, jonka ostaja on valmis oikeudestaan maksamaan.(käytännössä ainut muuttuja on volatiliteetti).

        Henkilöstö optiosta ei saa osinkoa, mutta option merkkintä hinta laskee osingon suuruuden verran.(mutta verohyöty jää saamatta).

        Siinäpä yksinkertaisimmillaan, nettistä löytyy paljon lisää, jos kiinnostaa....

        On yhtiökohtaisia eroja. Osalla osingot vähentää merkintähintaa ja osalla ei. Fortumilla toinen optiosta on sellainen, jota osingot vähentävät.
        Kannattaa lukea ehdot!


      • "Oman aikamme profeett...

        Optiot ovat vain ja ainoastaan laillistettua varastamista. Raha ei riitä siraiden ja vahusten hoitoon, koska jotkut harvat yritysjohtajat rohmuavat yhteistä kakusta saroja miljoonia. Se mitä he ilman omaa ansiotaan kohtuuttomasti saavat on köyhiltä pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe