Mikä pensas soveltuu matalaan pensasaitaan?

Linnapuutarha

Olen katsellut kuolaten englantilaisten ja ranskalaisten linnojen matalia, tiukasti muotoon leikattuja pensasaitoja, joista on tehty hienoja geometrisiä kuvioita joko polkujen ja lampien tai kukkaistutusten yhteyteen. En kyllä itse omista linnaa, enkä linnanpihaa, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla jotain vastaavaa. Mikähän pensas kestäisi Pohjois-Suomen olosuhteissa (V-VI vyöhyke) noin 30cm korkeuteen leikkaamista? Ja vielä pysyisi mukavan vihreänä.

7

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suunnitteluhortonomi

taikinamarja ja keijuangervo kestävät muotoon leikkaamista tuollakin leveysasteella.

Eivät valitettavasti ole talvivihreitä, mutta marjakuusetkaan kestä jatkuvaa leikkamista kuin etelä-Suomessa.

• Linnapuutarha

No kiitos vinkistä! Olen vallan tyytyväinen, jos edes kesällä pysyy vihreänä.

• norski
        Linnapuutarha kirjoitti:

No kiitos vinkistä! Olen vallan tyytyväinen, jos edes kesällä pysyy vihreänä.

Myös hieman yllättävä vaihtoehto eli norjanangervo. Kun leikkaat sitä joka kesä noin kaksi kertaa, siitä tulee tiivis ja tuuhea. Kestää vyöhykkeelläsi varmasti. Tosin näyttävä kukinta jää melkeinpä pois leikkausien vuoksi mutta sitä et ilmeisesti haekkan tässä tapauksessa. Norjanangervoa saa joistain paikoista myös edukkaina avojuuritaimina jolloin aitojen teko ei ole kallista.

• Linnapuutarha
        norski kirjoitti:

Myös hieman yllättävä vaihtoehto eli norjanangervo. Kun leikkaat sitä joka kesä noin kaksi kertaa, siitä tulee tiivis ja tuuhea. Kestää vyöhykkeelläsi varmasti. Tosin näyttävä kukinta jää melkeinpä pois leikkausien vuoksi mutta sitä et ilmeisesti haekkan tässä tapauksessa. Norjanangervoa saa joistain paikoista myös edukkaina avojuuritaimina jolloin aitojen teko ei ole kallista.

Näistä angervoista hoksasin, että mullahan on omalla pihalla jo jotain vanhaa, ehkäpä 60-luvulla istutettua angervoa. Luulisin, että se on pihlaja-angervoa. Isoja puskia olen joskus siistinyt kevätleikkuulla, eikä ole ollut moksiskaan. Kestäisiköhän pihlaja-angervo näin matalana pitoa?

• Silence08
        Linnapuutarha kirjoitti:

Näistä angervoista hoksasin, että mullahan on omalla pihalla jo jotain vanhaa, ehkäpä 60-luvulla istutettua angervoa. Luulisin, että se on pihlaja-angervoa. Isoja puskia olen joskus siistinyt kevätleikkuulla, eikä ole ollut moksiskaan. Kestäisiköhän pihlaja-angervo näin matalana pitoa?

En jaksa uskoa, että pihlaja-angervo (Sorbaria sorbifolia) olisi mitenkään kaunis leikattuna. Kaikkea toki kannattaa kokeilla mutta olisin kyllä itse tuon taikinamarjan (Ribes alpinum) kannalla.

• puutarhuri.
        Silence08 kirjoitti:

En jaksa uskoa, että pihlaja-angervo (Sorbaria sorbifolia) olisi mitenkään kaunis leikattuna. Kaikkea toki kannattaa kokeilla mutta olisin kyllä itse tuon taikinamarjan (Ribes alpinum) kannalla.

Ei pihlaja-angervoa leikattavaksi aidaksi. Taikinamarja on hyvä vaihtoehto.

• vaihtoehto!
        norski kirjoitti:

itse olin alkujaan aivan totaalisesti norjanangervon muotoonleikkaamista vastaan. sen kaunis muoto häviää ja kukinta kärsii...
        mutta nähtyäni tässä vuosien mittaan sitä eri paikoissa, olen aivan samaa mieltä. kasvi on vaatimaton, ja pienet lehdet tekevät sopivat tiukasti leikattuun muotoon, ja tekevät leikatusta pinnasta eheän. pihlaja-angervossa on jo niin isot lehdet,että ne itsessään rikkovat aidan muodon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe