Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…”
Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.
Mitä ruumiin ylösnousemus on?
Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan:
”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (j.13,14).
Sisareni on jehovantodistaja. He eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan). Juttelin kerran kauan hänen kanssaan tästä asiasta.
Tutkimme Luukkaan evankeliumista, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24. luku).
Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa).
Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39). Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27). Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43).
Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista.
Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan.
Lopun aikoina juutalaiset tulevat vielä myöntämään, että he tappoivat/tapattivat Jeesuksen. Sakarja sanoo:
”Minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet” (Sakarja 12:10).
He tunnistavat Jeesuksen hänen haavoistaan/arvistaan.
Jeesus on Jumala ja ihminen myös taivaaseen astuneena ikuisesti.
Hänessä näkyvät ristiinnaulitsemisen jäljet nyt ja ikuisesti.
Ylösnousemususko
2
1827
Vastaukset
- 1. Kor. 11:3
>>>Jeesus on Jumala
- jatk.
1. Kor. 11:9
eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
1. Kor. 11:11
Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi403051Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41861- 1261676
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3071637Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621204- 731155
Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341133"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1351107- 701050
- 41917