Gran scenic 2.0? Kävin koeajolla ko. laitteella eikä se oikein lämmenny minusta. Yleensähän bensiini autot lämpenee tai työntää lämmintä jo muutaman kilometrin jälkeen jos pakkasta ei niin kovin paljoa. Mitä mieltä käyttäjät???
Kuin
9
1328
Vastaukset
- W..
Lämpenee nopeasti ja on riittävän lämmin, tosin kokemusta vain 1.6 koneella. Tänä talvena nyt ei ole ollut kunnon pakkasiakaan, mutta hyvin tarkeni edellisinäkin.
Jos on tottunut tavallisen sedanin lämpiämisnopeuteen GS häviää sellaiselle selvästi. Syykin on ilmeinen; kärryssä on sisällä huomattavasti sedania suurempi lämmitettävä ilmatila ja lämmitettävää pintaa. Lämppäri riittää hyvin pitämään ikkunat puhtaina ja auto lämpiää ja pysyy lämpöisenä hyvin, mutta vaatii hieman aikaa. Sähkötolppa tai Webasto/Eberi auttaisivat varmasti ensikilometrien viileyteen.Nykyisin tolpattomana olen harkinnut ensi talveksi jälkimmäistä vaihtoehtoa.
- Sceenikko
Ei kuulosta tutulta. 2.0 Grand Scenic alla ja alkaa puhisemaan lämmintä ilmaa alle kilometrin päässä startista - sähkövastukset lämmityskanavissa auttavat. Tuossa on automaatti-ilmastointi, vaikuttaako sinänsä nopeuteen mitään. Tila-autosarjassa lämpiämisnopeus on aivan riittävä.
Tolppalämmitys (2h) sen sijaan ei tunnu vaikuttavan auton lämpiämiseen juuri lainkaan.- mja
Scenicissä (kaikki mallit II versiosta eteenpäin) on vakiona sähköinen lisälämmitin. Se toimii kun ulkona on pakkasta ja hyvin toimiikin. Viime vuonna mittailin IR-mittarilla tuloilman lämpotilaa, kun auton starttasi kylmänä -10 C:ssä. Suulakkeista tuli 0-asteista jo minuutin kuluessa ja parin minuutin kuluessa tuloilma oli 10... 15 C. Lämmityspatruunan releen raksuttelu kuuluu joka kerta kun auton starttaa kylmällä.
Minulle on ihan käsittämättömiä nämä marinat Scenicin muka kylmyydestä. Kärryssäni on automaatti-ilmastointi joka on talvet astettu noin 20 C:n. Aina on lämmintä ja lämpenee nopeasti. Tosin kärry (2.0 bensa) on lyhytperäinen.
Sen sijaan sisäilman kierto aiheuttaa kummallisen ilmiön - sisäkierto laittaa AC-merkin päälle kaikissä lämpötiloissa ja otan sen aina pois jos on talvi. Tuskin se talvella muutenkaan oikeasti toimii. Mutta jostain syystä kuskin jalkatiloissa viilenee heti kun sisäilman kierto on päällä. Kädellä koettaen jalkatilan puhallus on yhtä lämmin kuin normaalisisäänotolla, mutta jostain tulee sisäkierrolla kummallinen "vedon tunne". - saad
mja kirjoitti:
Scenicissä (kaikki mallit II versiosta eteenpäin) on vakiona sähköinen lisälämmitin. Se toimii kun ulkona on pakkasta ja hyvin toimiikin. Viime vuonna mittailin IR-mittarilla tuloilman lämpotilaa, kun auton starttasi kylmänä -10 C:ssä. Suulakkeista tuli 0-asteista jo minuutin kuluessa ja parin minuutin kuluessa tuloilma oli 10... 15 C. Lämmityspatruunan releen raksuttelu kuuluu joka kerta kun auton starttaa kylmällä.
Minulle on ihan käsittämättömiä nämä marinat Scenicin muka kylmyydestä. Kärryssäni on automaatti-ilmastointi joka on talvet astettu noin 20 C:n. Aina on lämmintä ja lämpenee nopeasti. Tosin kärry (2.0 bensa) on lyhytperäinen.
Sen sijaan sisäilman kierto aiheuttaa kummallisen ilmiön - sisäkierto laittaa AC-merkin päälle kaikissä lämpötiloissa ja otan sen aina pois jos on talvi. Tuskin se talvella muutenkaan oikeasti toimii. Mutta jostain syystä kuskin jalkatiloissa viilenee heti kun sisäilman kierto on päällä. Kädellä koettaen jalkatilan puhallus on yhtä lämmin kuin normaalisisäänotolla, mutta jostain tulee sisäkierrolla kummallinen "vedon tunne".No nyt on Rellu ollu pari päivää ja tänä aamuna mielenkiinnolla testailin lämmityslaitetta eikä vakuuttanut. Työmatka 1/2 tuntia lämppäri täysillä, ei tullut saunaa Rellusta. Tottumusta on vuosien ajan dieseleistä jotka ei lämpiä kovin hyvin sitä ennen bensiini autoista sai tarvittaessa saunan, joten hiukan olen pettynyt. No ehkä se ei ole niin suuri asia autossa. Auto on kyllä todella hyvä ajaa joten se ehkä kompensoi lämppäriä... Liekö hyötysuhteen nousu on myös bensiini laitteissa vaikuttanut hukkalämpöön? Onko -04 mallissa sähkölämmitystä? Aamulla ei kyllä tainnut olla pakkasta...
- mja
saad kirjoitti:
No nyt on Rellu ollu pari päivää ja tänä aamuna mielenkiinnolla testailin lämmityslaitetta eikä vakuuttanut. Työmatka 1/2 tuntia lämppäri täysillä, ei tullut saunaa Rellusta. Tottumusta on vuosien ajan dieseleistä jotka ei lämpiä kovin hyvin sitä ennen bensiini autoista sai tarvittaessa saunan, joten hiukan olen pettynyt. No ehkä se ei ole niin suuri asia autossa. Auto on kyllä todella hyvä ajaa joten se ehkä kompensoi lämppäriä... Liekö hyötysuhteen nousu on myös bensiini laitteissa vaikuttanut hukkalämpöön? Onko -04 mallissa sähkölämmitystä? Aamulla ei kyllä tainnut olla pakkasta...
Kaikissa on 2003:sta eteenpäin. Itsellä on 2.0 L -04 Automaatti-ilmastoinnilla. Siinähän se sähkölämpö raksuttelee ja surisee joka talviaamu. Sen kuulee hyvin jos ei puhallin ole kovalla - itse annan automaatin hoidella puhallinnopeudenkin).
Näillä ilmoilla mitä pääkaupunkiseudulla nyt on (0... 5 C) on kärry aika lämmin jo 5 minuutin ajon jälkeen. Mutta voihan sulla olla joku vika lämppärissä? Esmes raitisilmasuodatin voi olla tukossa tms? Näyttääkö moottorin lämpömittari normaaleja lukemia (5 - 6 täppää). - saad
mja kirjoitti:
Kaikissa on 2003:sta eteenpäin. Itsellä on 2.0 L -04 Automaatti-ilmastoinnilla. Siinähän se sähkölämpö raksuttelee ja surisee joka talviaamu. Sen kuulee hyvin jos ei puhallin ole kovalla - itse annan automaatin hoidella puhallinnopeudenkin).
Näillä ilmoilla mitä pääkaupunkiseudulla nyt on (0... 5 C) on kärry aika lämmin jo 5 minuutin ajon jälkeen. Mutta voihan sulla olla joku vika lämppärissä? Esmes raitisilmasuodatin voi olla tukossa tms? Näyttääkö moottorin lämpömittari normaaleja lukemia (5 - 6 täppää).kyllä lämpömittari näyttää 5-6 "täppää". Raitisilmasuodatinta en ole tutkinut, huollot on kyllä tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä joten pitäisi olla vaihdettu. Mutta jos se sähkölämmitin toimii vain pakkasella...ei ole ollut pakkasta. Siis odotukseni oli liian optimistinen dieselistä bensa-autoon siirtyessäni, halusin vain käyttäjäkokemuksia asian tiimoilta. Asia ei ole edelleenkään ongelma, olen vain tiedonhaluinen...
- mja
saad kirjoitti:
kyllä lämpömittari näyttää 5-6 "täppää". Raitisilmasuodatinta en ole tutkinut, huollot on kyllä tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä joten pitäisi olla vaihdettu. Mutta jos se sähkölämmitin toimii vain pakkasella...ei ole ollut pakkasta. Siis odotukseni oli liian optimistinen dieselistä bensa-autoon siirtyessäni, halusin vain käyttäjäkokemuksia asian tiimoilta. Asia ei ole edelleenkään ongelma, olen vain tiedonhaluinen...
Tossa viime viikolla totesin että ne lämpöpatruunan releet alkaa naksumaan kyllä vielä 5...6 C ulkolämpotilassa. Kun kädellä koetti keskiritilästä niin jo 30 sek kuluttua tuli selvästi lämmintä ilmaa. Vaikka sähköpatruunassa varmaan on ihan kohtuullisesti tehoa, niin ei se tietenkään ole teholtaan lähelläkään lämppärin kennoa. Se luultavasti toimii vain moottorin ollessa kylmä.
On se vaan kumma, miten auton lämppäri voi käydä kylmänä kun ajattelee minkälaiset lämpömäärät sekä bensa- että dieselkoneessa menee harakoille. Syylarin ja lämppärin kautta sen on enimmäkseen mentävä. Bensiinin polttoarvo on 35 MJ/kg josta korkeintaan 30 % menee voimansiirtoon asti. Jokaisesta poltetusta kilosta menee 25 MJ harakoille (20 MJ/litra). Jos tunnissa polttaa vaikkapa 5 litraa, niin hukkalämpöä joudutaan poistamaan 100 MJ / h mikä lämpötehona tarkoittaa n. 28 kW. Riittäisi helposti omakotitalon lämmittämiseen ja vielä jäisi ylikin. - lämpökäsi
mja kirjoitti:
Tossa viime viikolla totesin että ne lämpöpatruunan releet alkaa naksumaan kyllä vielä 5...6 C ulkolämpotilassa. Kun kädellä koetti keskiritilästä niin jo 30 sek kuluttua tuli selvästi lämmintä ilmaa. Vaikka sähköpatruunassa varmaan on ihan kohtuullisesti tehoa, niin ei se tietenkään ole teholtaan lähelläkään lämppärin kennoa. Se luultavasti toimii vain moottorin ollessa kylmä.
On se vaan kumma, miten auton lämppäri voi käydä kylmänä kun ajattelee minkälaiset lämpömäärät sekä bensa- että dieselkoneessa menee harakoille. Syylarin ja lämppärin kautta sen on enimmäkseen mentävä. Bensiinin polttoarvo on 35 MJ/kg josta korkeintaan 30 % menee voimansiirtoon asti. Jokaisesta poltetusta kilosta menee 25 MJ harakoille (20 MJ/litra). Jos tunnissa polttaa vaikkapa 5 litraa, niin hukkalämpöä joudutaan poistamaan 100 MJ / h mikä lämpötehona tarkoittaa n. 28 kW. Riittäisi helposti omakotitalon lämmittämiseen ja vielä jäisi ylikin.Mutta muuten toki olet oikeassa että tuolla määrällä lämmittää jo hyvin isohkoa taloa. Bensan lämpöarvo on suurempi kuin polttoöljyn ja öljylläkin n. 3000 litraa vuodessa riittää lämmittämään 70-luvun alussa rakennetun 220 neliön okt:n 4 henkilön lämpimät käyttövedet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384078- 892009
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151911Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571527Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991322- 741226
- 971104
- 691063