Pääsiäisen sanoma/merkitys avautuu meille ihmisille vain osittain, eli me emme voi ymmärtää sitä, miksi Jumala teki niin huonon ihmisen, niin huonon, että ihminen lankesi synnintekoihin? Mikä oli Jumalan ajatus, kun hän uhrasi oman poikansa, itse luomansa huonon ihmisen pelastamiseksi?
Paavali selittää sitä, miten ihminen ei pysty käsittämään Jumalan ajatuksia: 1 Kor. 2:14 ”Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.” Mutta vaikka me uskon kautta katselemme Jumalan Pojan kärsimistä, kuolemaa ja ylösnousemista, niin käsitämme siitä vain pienen osan.
Kärsimyskertomuksessa minua on aina puhutellut, sen inhimillisyys. Eli ihmisten käytös/toiminta, Jeesuksen tuomitsemisessa, ristiinnaulitsemisessa ja Jeesuksen ylösnousemuksessa. Kaikessa tulee selvästi ilmi, miten juuri ”uskovat” ihmiset ovat kaikkein armottomimpia, eli juuri he kykenevät tekemään suurimmat julmuudet ja minkä takia,? Sen takia, koska uskon varjolla on heidän aivoihin iskostettu tämä, josta Jeesus varoittaa opetuslapsia: Joh. 16:1 "Olen puhunut teille tämän, ettei uskonne koetuksissa sortuisi. 2 Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle. 3 Näin he tekevät, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.”
Miksi Jeesus sanoi, ” he eivät tunne Isää eivätkä minua.” Mikä on Jumalan ja Jeesuksen olemus, sanoisinko ydin sisältö, eli Jumalan olemus jota vääräjumalinen ei tajua? Ry:ssä sanotaan, että evankeliumin ydin on syntien uskominen anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Minä sanon, että sanat: ”Jeesuksen nimessä ja veressä usko syntisi anteeksi”, ne ovat synninpäästösanat.
Jumalan olemuksen ydin on rakkaus ja se on kaikille nähtävissä! Katsokaapa miten Jeesus huolehti äidistään! Jeesus näki sen tuskan mikä Marian sydämessä oli! Asetapa itsesi Marian paikalle, sinulla olisi lapsi, joka ei olisi koskaan mieltäsi pahoittanut, mutta nyt Jumalaan uskovat ihmiset ovat hänet nauloilla lyöneet ristinpuuhun!
Kipujenkin keskellä Jeesus varmisti, että äidillä on ihminen joka hänestä pitää huolta: Joh. 19: 25 Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. 26 Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.
Maailma on täynnä uskontoja jotka sanovat tuntevansa Jumalan. Kutsuvat yhteyteensä ja lupaavat: ”Jos uskot, niin kuin me opetamme, niin pääset taivaaseen! Me olemme Jumalanvaltakunta”! Miten Jeesus opetti: Matt. 11: 28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”
Eli Jeesuksen luokse tuleminen on sitä, että uskomme hänen lunastustyönsä päälle! Ja tästä löytyy meille lepo, miten Jeesus huusi ristillä ”Se on täytetty”! Meidän ei tarvitse totella ihmiskäskyjä, mutta Jumalansanan seuraaminen tarkoittaa sitä, että pyrimme osoittaa elämällämme sitä, mihin Jeesus antoi meille esikuvan, rakkauteen. Ei ainoastaan, että me rakastaisimme toisia ihmisiä, mutta ennen kaikkea, että me rakastaisimme Jumalan Sanaa ja sitä yksin seuraisimme.
Täällä netissä on monin tavoin osoitettu ja näytetty raamatuilla miten hoitokokouksissa on toimittu väärin. Hoitajat ovat itsekin myöntäneet monet henkiopit ja hoitokokoukset vääriksi, mutta siihen se on jäänyt, oikeaa parannusta ei ole hoitajat tehneet, eikä SRK järjestönä ole mitätöinyt vääriä tuomioitaan.
Onko tässä uutta, ei ole! Miten fariseukset toimivat, kun näkivät: Matt. 27: 51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. 53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille. 54 Kun sadanpäällikkö ja miehet, jotka hänen kanssaan vartioivat Jeesusta, näkivät maan vavahtelun ja kaiken, mitä tapahtui, he pelästyivät suunniltaan ja sanoivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!"
Jumalattomat sotilaat tunnustivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!" Mutta fariseukset pysyivät paatuneina! Tämä on tänäkin päivänä nähtävissä, ihminen ja farisealaisuus ei ole miksikään muuttunut vuosituhansien aikanakaan, vaan on tänäkin päivänä ihan entisellään.
Haluan sinua joka jouduit hoitokokousten uhriksi lohduttaa, Jumalan Poika tuntee sinut ja näkee sinun sisimpääsi sen, että tarvitset tänäänkin lohdutusta. Ihan samalla tavalla kuin Mariakin, miten kovasti sinä kaipaat kuulla omalle sielullesi taivaan terveisiä, nyt sinä saat niitä: Usko synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumala kantaa sinua armollaan, ei ainoastaan iankaikkisuuden toivolla, mutta niin kuin Jeesus huolehti Marian elatuksesta, niin hän huolehtii sinustakin.
Hän sanoi: ”Tämä on äitisi”.
53
4491
Vastaukset
- Ulos suljettu v.1982
Tämän pääsiäisen lohduttava saarna. Kiitos Heino.
- Paljon kärsinyt
Amen! Kiitos Taivaan Isälle. Saimme tänne kaivatut pääsiäisseurat.
- ....................
Kunnon puhe sisältää lakia ja evanleiumia
- Laki ei vanhurskauta!
Laki ei auta sillä oelmme Jumalan edessä kyvyttömmiä noudattamaan mitään lakia. Siksi Jumala antaa lapselleen armon, ilman suorituksia, vaatimatta mitään. Armossa on varaa ja veressä on voimaa, sanoivat vanhat uskovaiset ennen. Ja Luther muistuttaa: Yksin armosta, yksin uskosta, Kristuksen tähden. lakia ei siis vanhurskauttamisessa tarvita.
Sitä tarvitsee vain nykyinen lakihenkinen rauhanyhdistyiksen oppi. Kovasti surullinen on vl-uskon opillinen tila.
- hannestapani
Kristillisyyden perusolemuksesta:
(Matt. 6:14-15) 14. "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi." 15. "Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isäkään anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
(Luuk. 17:3-4) Pitäkää varanne! "Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. 4. Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: ´Minä kadun´, anna hänelle anteeksi."
Tässä tarkoitetaan syntiä kuin syntiä! Vaikka maallinen oikeus tuomitsisi ihmisen syntiensä tähden kuolemaan, niin hänellekin, jos hän syntejään katuu, annetaan hänen syntinsä anteeksi, vrt. ryöväri ristin puulla. Anteeksipyynnön sanojen ei tarvitse olla kummoiset, kuten ei ollut ryövärilläkään, mutta kun ne ovat totiset, se riittää. Ihmistä, joka osaisi tehdä täydellisen synnintunnustuksen, ei olekaan. "Mutta, jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isäkään anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
(Matt. 7:1-5) 1. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. 2. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan. 3. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? 4. Kuinka voit sanoa veljellesi: "Annapa kun otan roskan silmästäsi," kun omassa silmässäsi on hirsi? 5. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.
"Hoitokokouksissa" armoa ja anteeksiantamusta ei ollut. Juoruämmien jutuista vaadittiin parannusta niiden uhreilta eikä niiden kylväjiltä. Se oli äärimmäisen armotonta nujerrusta.
Martti Luther kirjoittaa 1. sunnuntaina pääsiäisestä toisessa saarnassaan:
"On ymmärrettävä oikein Kristuksen sanat: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Ne eivät anna valtaa niille, jotka ne lausuvat, vaan niille, jotka ne uskovat. Herran sanat tarkoittavat enemmän niitä, jotka syntinsä tunnustaen ne uskolla omistavat, kuin synninpäästön julistajia. Puhujan valta ja uskovan valta eroavat toisistaan niin suuresti kuin taivas ja maa. Jumala on antanut meille sanansa ja vallan sitä puhua. Mutta siitä ei seuraa, että sana aina toteutuu. Harjoittihan Kristuskin sanan saarnaamista, eivätkä kuitenkaan kaikki, jotka sitä kuulivat, uskoneet eikä läheskään aina tapahtunut hänen puheittensa mukaan, vaikka se olikin Jumalan sanaa. Kristus lausuu nyt meille: te saatte vallan saarnata sanaa ja julistaa evankeliumia. Mutta valtaa luoda uskoa ette silti saa. Istuttaminen ja kasvun antaminen ovat kaksi eri asiaa, kuten Paavali sanoo ( I Kor. 3:6.). Meille ei ole annettu valtaa elää herroiksi ja hallita, vaan olla palvelijoina, evankeliumia saarnaamalla kehottaa ihmisiä uskomaan. Jos siis et usko, eivät sinua auta minun puheeni ja saarnani, vaikka se onkin Jumalan sanaa, etkä sinä silloin ylönkatso ja häpeile minua, vaan itse Jumalaa, kun et usko näitä hänen sanojansa."
Tämä on Lutherin vastaus kaikille aiheetta ja väärin perustein sidotuille. Saat uskoa syntisi anteeksi annetuiksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Ole turvallisella mielellä. Kun jaksamme kilvoitella hyvän oman tunnon säilyttääksemme, niin me voimme kuulua joukkoon, jolle Jeesus viimeisellä tuomiolla sanoo: "Tulkaa minun Isäni siunatut."- Pyhän Hengen
pappi, joten sinun anteeksi saarnaamisesi ei ole pätevä. Et ole siihen Jumalalta saanut valtuuksia.
- H.K.
kun sanot: "Anteeksipyynnön sanojen ei tarvitse olla kummoiset". Riittää, kun katuu ja tämän tunnustaa "minä kadun, anna anteeksi". Hoitokokouksissa ei kuitenkaan ollut monestikaan kysymys synnistä, vaan keksityistä hengistä, joita olisi pitänyt tunnustaa.
Tässä tullaankin kummaan umpikujaan, koska kukaan ei kykene tekemään vääriä henkiä, vaan väärät henget tulivat hoitajien ilmoituksen mukaan synnin seurauksena. Eli kun raamattu kehottaa katumaan ja tunnustamaan tehdyt synnit, niin henkioppi neuvoo tekemään parannusta synnin seurauksesta, eli hengestä! Miten semmoista voi katua, jota ei ole tehnyt?
Kirjoitat ”juoruämmistä”, mutta onneksi kaikki naiset eivät suinkaan ole ”juoruämmiä”! Naisia on myös apostoleina, yhdestä naisesta Juniasta, kirjoittaa Paavali: Room. 16:7. "Tervehtikäät Andronikusta ja Juniaa, minun lankojani ja kanssavankejani, jotka ovat kuuluisat apostolien seassa, jotka myös olivat ennen minua Kristuksessa." Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Junia olisi ollut piispan, eli paimenen virassa. Vaan niin kuin se silloin oli, niin on tänäkin päivänä naiset toimivat Pyhän Hengen pappina ja näin ovat Jeesuksen ylösnousemuksen todistajia jota apostolin nimi kuvaa. Terv. Heino - hannestapani
Pyhän Hengen kirjoitti:
pappi, joten sinun anteeksi saarnaamisesi ei ole pätevä. Et ole siihen Jumalalta saanut valtuuksia.
Siihen Sinulla ei ole mitään todisteita. Et ole rippi-isäni etkä rippiäitini. Eikä Sinulla ole kykyä nähdä sydämeeni. Eikä Sinulla näy olevan ymmärrystä siitä, mikä osoittaa uskovan uskon oikeaksi, mikä vääräksi.
Siksi Sinun on syytä jättää täällä toisten uskovien herjaaminen.
- heinonen
asiaakin vai tuota iänikuista valitusta. Tuo asioita julki, olithan melkein puhuja.
Eikö vl-puhuja ole mielissään, jos yksikin kuulija saa sielulleen jotain evästä hänen saarnastaan?
Tässä oli kyse luettavasta saarnasta, jonka piti kai melkein vl-puhuja. Ilmeisesti häntä ei siunattu oikealla tavalla SRK:n hyväksymäksi puhujaksi? Näin tajusin vihjauksesta tai pidin sitä peräti piruiluna.
'Heinosen' saarna oli hyvä. Ja siinä oli hieman lohtua ainakin meikäläisen sielulle. Sitä et voi tyhjäksi tehdä, vaikka miten haluaisit. En anna sitä pois!- hannestapani
pilkkaat Heino1:stä?
Hänen puheenvuoronsa on hieno. Siitä saa moni ravintoa sielulleen. Vaan toisin on Sinun viestisi laita. Siitä saa lukija vain pahan mielen. Sekö on Sinun viestisi Heino1:lle ja muille? Etkö pysty parempaan? Jollet, on parempi, että lopetat täällä kirjoittamisen. - H.K.
sinä todistat kirjoituksellasi uskosi! Olet ihan samanlainen, kuin Jeesuksen pilkkaajat: Matt. 27:29. "Ja tekivät orjantappuroista kruunun ja panivat hänen päähänsä ja ruovon hänen oikiaan käteensä, ja kumarsivat polviansa hänen edessänsä, pilkkasivat häntä ja sanoivat: terve, Juudalaisten kuningas!
30. Ja kuin he olivat sylkeneet hänen päällensä, ottivat he ruovon ja löivät häntä päähän."
Jeesus muistutti omiaan teistä pilkkaajista: Matt. 10:24 "Ei opetuslapsi ole opettajaansa ylempi eikä palvelija isäntäänsä. 25 Tyytyköön opetuslapsi samaan kuin opettaja ja palvelija samaan kuin isäntä. Jos talon isäntää nimitetään Belsebuliksi*, kuinka paljon helpommin sen nimen saa talonväki!"
Minun on tärkeää muistaa Jeesuksen antama esikuva. Mitä Jeesus teki kun häntä pilkattiin: Jes. 53:7. "Kuin hän rangaistiin ja vaivattiin, niin ei hän suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, ja niinkuin lammas, joka keritsiänsä edessä vaikenee, niin ei hänkään suutansa avannut." Minunkaan ei tarvitse enempi kanssasi keskustella, annan anteeksi sinun pilkallisen viestisi. T. Heino - pilkata kun
hannestapani kirjoitti:
Hänen puheenvuoronsa on hieno. Siitä saa moni ravintoa sielulleen. Vaan toisin on Sinun viestisi laita. Siitä saa lukija vain pahan mielen. Sekö on Sinun viestisi Heino1:lle ja muille? Etkö pysty parempaan? Jollet, on parempi, että lopetat täällä kirjoittamisen.tietää. Olinpahan kerran eräässä paikassa missä kyseinen henkilö piti puhetta. Ei minkäänlaista Jumalan sanaa eikä ajatusta. Osaahan jokainen kopioida raamattua myös heino mutta ymmärtääkö hän mitä se takoittaa on eri asia.
- vanha -
pilkata kun kirjoitti:
tietää. Olinpahan kerran eräässä paikassa missä kyseinen henkilö piti puhetta. Ei minkäänlaista Jumalan sanaa eikä ajatusta. Osaahan jokainen kopioida raamattua myös heino mutta ymmärtääkö hän mitä se takoittaa on eri asia.
Et liene eilisenteerenpoika? tuskin kukaan vl-nuori tuollaista tekstiä osaisi kirjoittaa. etkä tietäisi heinon menneisyyttä.
jos saarnat on aina oltava vl-tulkinnan mukaisia Raamatun selityksiä, niin sitten viestisi on tajuttavissa.
kuulunet niihin tiukkisveeälliin, jotka tulevat jumalanpalveluksesta ja ensitöikseen haukkuvat paikallisen eivl-papin 'olipa pimiä pappi'-sanoilla. - arvelusi
vanha - kirjoitti:
Et liene eilisenteerenpoika? tuskin kukaan vl-nuori tuollaista tekstiä osaisi kirjoittaa. etkä tietäisi heinon menneisyyttä.
jos saarnat on aina oltava vl-tulkinnan mukaisia Raamatun selityksiä, niin sitten viestisi on tajuttavissa.
kuulunet niihin tiukkisveeälliin, jotka tulevat jumalanpalveluksesta ja ensitöikseen haukkuvat paikallisen eivl-papin 'olipa pimiä pappi'-sanoilla.oikein. olisi hyvä jos uskaltaisi tuoda menneisyytensä julkisuuteen niin moni asia selviäisi
- hannestapani
pilkata kun kirjoitti:
tietää. Olinpahan kerran eräässä paikassa missä kyseinen henkilö piti puhetta. Ei minkäänlaista Jumalan sanaa eikä ajatusta. Osaahan jokainen kopioida raamattua myös heino mutta ymmärtääkö hän mitä se takoittaa on eri asia.
Luulet näemmä olevasi itse Jumala, joka tietää kaiken, yhden kuulemisen perusteella, joka sekin on tapahtunut ties milloin.
Tiesitkö sitä, että Jumalan lapset ovat päivän lapsia? Kukaan ei voi uskoa kuin tänään. Uskoa ei voi koota viikoiksi, kuukausiksi, vuosiksi, kuten maallista mammonaa.
Tiesitkö sitä, että uskovan uskoa muut ihmiset voivat punnita vain sen perusteella, ovatko hänen uskonkäsityksensä sopusoinnussa Jumalan sanan kanssa? Ei koskaan ihmisen mieltymysten perusteella.
Sinulla ei ole minkäänlaista anteeksiantamusta lähimmäistä kohtaan.
(Matt. 7:2) Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.
Luther selittää tätä kirjassaan Mannaa Jumalan lapsille:
"Tämä on kummallinen saarna. Siitä nähdään, että Jumala pitää melkein tärkeämpänä palvella lähimmäistä kuin häntä. Häntä itseään koskevassa asiassa hän antaa anteeksi kaikki synnit eikä tahdo kostaa rikoksiamme. Jos sitä vastoin käyttäydymme pahoin lähimmäistämme kohtaan, hänkään ei tahdo olla kanssamme sovinnossa eikä antaa mitään anteeksi.
Tämä mittaaminen tapahtuu siis uskon jälkeen eikä ennen sitä. Ennen kuin näet tulit uskoon, Jumala ei kohdellut sinua oman ansiosi vaan armon mukaisesti. Hän antoi sinun tulla sanansa luo ja julisti sinulle synnit anteeksi. On kuin Jumala nyt sanoisi: Mittaa siis sinäkin muille ihmisille samoin, mutta jos et, sinulle käy samoin kuin muille teet. Sinä et suosi heitä. Minäkään en tahdo olla sinulle suosiollinen. Sinä tuomitset ja hylkäät heidät. Minäkin tahdon hylätä ja tuomita sinut. Sinä otat heiltä, mutta et anna mitään. Minäkin tahdon ottaa sinulta enkä mitään anna.
Tässä tapahtuu siis uskon jälkeinen mittaaminen. Herra Jumalamme antaa niin suuren merkityksen lähimmäiseen kohdistuville teoille, että hän peruuttaa meille tekemänsä hyvän, ellemme mekin tahdo tehdä hyvää lähimmäisillemme. Me näet selvästi osoitamme, ettei meillä uskoa olekaan ja että olemme vääriä kristittyjä." - järkeä
arvelusi kirjoitti:
oikein. olisi hyvä jos uskaltaisi tuoda menneisyytensä julkisuuteen niin moni asia selviäisi
tuohan sopii kuin nyrkki silmään siihen, että hoitokokoukset otetaan julkiseen käsittelyyn! moni asia selviäsi, siitä olen varma minäkin.
muista kussas lankesit! sanoo iso kirja ja tarkoittaa myös opettajia ja johtajiakin. - selitys
järkeä kirjoitti:
tuohan sopii kuin nyrkki silmään siihen, että hoitokokoukset otetaan julkiseen käsittelyyn! moni asia selviäsi, siitä olen varma minäkin.
muista kussas lankesit! sanoo iso kirja ja tarkoittaa myös opettajia ja johtajiakin.on se että muista milloin lankesit uskomasta yksin armosta ja aloit töitäs esittelemään ja etsimään...!
- saarnavuoronsa
hannestapani kirjoitti:
Hänen puheenvuoronsa on hieno. Siitä saa moni ravintoa sielulleen. Vaan toisin on Sinun viestisi laita. Siitä saa lukija vain pahan mielen. Sekö on Sinun viestisi Heino1:lle ja muille? Etkö pysty parempaan? Jollet, on parempi, että lopetat täällä kirjoittamisen.itselleen asettanue ja sehän pykkyyriä ja omavanhurskautta ,joka itensä ylentää se alennetaan ,joka itsensä alentaa se ylennetään tää sullekiin tiedoksi
- hyvän puhevuoron
saarnavuoronsa kirjoitti:
itselleen asettanue ja sehän pykkyyriä ja omavanhurskautta ,joka itensä ylentää se alennetaan ,joka itsensä alentaa se ylennetään tää sullekiin tiedoksi
pitoon koittaa, kun Sinulta kerran kysytään uskosi perusteita.
- H.K.
saarnavuoronsa kirjoitti:
itselleen asettanue ja sehän pykkyyriä ja omavanhurskautta ,joka itensä ylentää se alennetaan ,joka itsensä alentaa se ylennetään tää sullekiin tiedoksi
Sinä sitten ajattelit kirjoittaa niin, etten varmasti tunnistaisi sinua kirjoituksestasi! Asettelet ylimääräisiä kirjaimia ja välilyönnin ennen pilkkua – nerokasta, nyt Heino ei tunnista, ei ihan varmasti!
Mutta kuule tämä harhautus ei auta sinua, minä tunnistan sinut, sillä tunnistaminen ei ole siitä kiinni, mitä kirjaimia käyttää. Minuus, eli ihmisen luonne näkyy tekstistä, se on niin kuin sormenjälki ja tämän takia minä en kirjoita tänne muuten kuin tunnistettavalla nimimerkillä. Kaikki eivät kylläkään tunnistaisi, mutta osa lukijoista kylläkin
Tiedän miksi sinä hyökkäät kimppuuni, mutta ei sinun pahaolosi helpota jos minua yrität mustata. Tule keskustelemaan, minä ymmärrän, että teit pahasti koska eksyit uskomaan hoitajia. Jumalan rakkaus on kuitenkin paljon suurempi kuin meidän rikkomuksemme/syntimme. Jeesus neuvoo: ”Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä rikkoo sinua vastaan, ja seitsemän kertaa päivässä sinun tykös palajaa, sanoen: minä kadun; niin anna hänelle anteeksi.”
Hän jota vastaan sinä olet rikkonut, ei ole enää keskuudessamme, mutta siitä huolimatta Jumalan armo kuuluu kaikille katuville – sinullekin, jos kadut. Nyt on uusi päivä, uusi armon päivä. Terv. Heino
- hämmentävä asia
Pyytäisin tarkistamaan vanhemmasta, sinullekin ilmeisimmin tutusta tekstistä, joka kertoo tarkemmin keitä ristin äärellä tällöin todella oli läsnä. Eli siellä oli yksi henki enemmän kuin tuossa sinun tarjoamassa nykytekstissä.
"Joh. 19: 25 Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar Maria,.."
Näin se teksti hämmentävästi etenee, ja kertomus saa aivan uuden syvyyden?! Eikä se ole virhe taikka pilkkuvika.
Ketä tai mitä Johanneksen evankeliumin Jeesuksen äidillä tarkoitetaankaan? - alpomurberger
>>Hän sanoi: "Tämä on äitisi".
Pääsiäisen sanoma/merkitys avautuu meille ihmisille vain osittain, eli me emme voi ymmärtää sitä, miksi Jumala teki niin huonon ihmisen, niin huonon, että ihminen lankesi synnintekoihin? - Hulda Huoleton
ajatuksesi evankeliumin suhteen on oikea. Evankeliumi käsitetään vl:ssa kahdella tavalla.
Ne, jotka uskovat sanojen "Jeesuksen nimessä ja veressä saa uskoa synnit anteeksi" KORVAAVAN Kristuksen kärsimisen ja kuoleman, käsittelevät näitä sanoja kuin OMAA omaisuuttaan. Tätä ikiomaa "omaisuuttaan" he uskomustensa ja tunteittensa nojalla joko jakavat tai ovat jakamatta. Ja näin menetellen arvelevat olevansa evankeliumin suhteen herroja ja mestareita ilman Kristusta ja Jumalaa.
Niille, jotka oikein ymmärtävät sanat "Jeesuksen nimessä ja veressä saa uskoa synnit anteeksi" nämä sanat ovat todistamassa Jeesuksesta, joka yksin on syy syntien anteeksisaamiseen. Tällöin nämä sanat tarkoittavat jokaista, joka syntinsä tuntee ja tunnustaa. Jumala armosta ne voi jokainen USKOLLA OMISTAA ilman ehtoja. - Kempelainen
Jumala on kuitenkin salattu Jumala ja pysyy, se on auki vain muutamille VL ihmisille, jotka kertovat olevansa maan päällä suurempia kun Jumala, kuten saarnaaja Eilola Kempeleessä VL kirkkopäivillä julisti. Mutta He ovatkin ainoita poikkeuksia, heiltä uupuu usko, se on jo tiedettä, meille syntisille riittää tieto siitä, että Jumala on ja Hänen poikansa Jeesus.
” Mutta vaikka me uskon kautta katselemme Jumalan Pojan kärsimistä, kuolemaa ja ylösnousemista, niin käsitämme siitä vain pienen osan.” Näin me saamme elää ja olla kuitenkin uskossa.
””Kärsimyskertomuksessa minua on aina puhutellut, sen inhimillisyys. Eli ihmisten käytös/toiminta, Jeesuksen tuomitsemisessa, ristiinnaulitsemisessa ja Jeesuksen ylösnousemuksessa. Kaikessa tulee selvästi ilmi, miten juuri ”uskovat” ihmiset ovat kaikkein armottomimpia, eli juuri he kykenevät tekemään suurimmat julmuudet ja minkä takia,? Sen takia, koska uskon varjolla on heidän aivoihin iskostettu tämä, josta Jeesus varoittaa opetuslapsia: Joh. 16:1 "Olen puhunut teille tämän, ettei uskonne koetuksissa sortuisi. 2 Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle. 3 Näin he tekevät, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.” Heino on rohkean oikeassa, kukaan uskoton ei tee näin, Hänelle se on samantekevää, mutta fundamentalistille jokapäiväistä.
”””Miksi Jeesus sanoi, ” he eivät tunne Isää eivätkä minua.” Mikä on Jumalan ja Jeesuksen olemus, sanoisinko ydin sisältö, eli Jumalan olemus jota vääräjumalinen ei tajua? Ry:ssä sanotaan, että evankeliumin ydin on syntien uskominen anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Minä sanon, että sanat: ”Jeesuksen nimessä ja veressä usko syntisi anteeksi”, ne ovat synninpäästösanat. ”” Tässä täytyy hieman tarkastaa tilannetta. Ei se evankeliumin sanoma ole yksin näin, vaan usko on uskoa Jeesukseen, joka lunasti uskomme kautta syntivelkamme, Hän sovitti ne. Missään Raamatussa ei sanota, että saamme uskoa syntimme anteeksi.
”””Jumalan olemuksen ydin on rakkaus ja se on kaikille nähtävissä! Katsokaapa miten Jeesus huolehti äidistään! Jeesus näki sen tuskan mikä Marian sydämessä oli! Asetapa itsesi Marian paikalle, sinulla olisi lapsi, joka ei olisi koskaan mieltäsi pahoittanut, mutta nyt Jumalaan uskovat ihmiset ovat hänet nauloilla lyöneet ristinpuuhun!”” Mutta mitä Jeesus tällä sanomalla ” tämä on äitisi” tarkoitti, tarkoittiko Hän sitä, että opetuslapsi hankkii Marialle ruokaa, vai tarkoittiko Hän sitä, ettei pitää huolen siitä, että Hänen synnyttämä poikansa on lunastaja, Herra, Voideltu, mitä minä uskon Hänen tarkoittaneen. Evankeliumin vientiä Hänelle. Luonnollista oli myös ruumiillinen ravinto, mistä Sana kertoo, siitä lähtien He huolehtivat Hänestä.
””Eli Jeesuksen luokse tuleminen on sitä, että uskomme hänen lunastustyönsä päälle! Ja tästä löytyy meille lepo, miten Jeesus huusi ristillä ”Se on täytetty”! Meidän ei tarvitse totella ihmiskäskyjä, mutta Jumalansanan seuraaminen tarkoittaa sitä, että pyrimme osoittaa elämällämme sitä, mihin Jeesus antoi meille esikuvan, rakkauteen. Ei ainoastaan, että me rakastaisimme toisia ihmisiä, mutta ennen kaikkea, että me rakastaisimme Jumalan Sanaa ja sitä yksin seuraisimme.”” Amen ja Jumalan Sana on Jeesus.
”””Jumalattomat sotilaat tunnustivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!" Mutta fariseukset pysyivät paatuneina! Tämä on tänäkin päivänä nähtävissä, ihminen ja farisealaisuus ei ole miksikään muuttunut vuosituhansien aikanakaan, vaan on tänäkin päivänä ihan entisellään.”” Tämä otos kuvaa suoraan SRK johdon tilaa, seurakuntalaiset tunnustivat Jeesuksen, mutta Voittonen porukoineen on hiljaa.
Tosi hyvä saarna, mutta en voinut olla ottamatta kantaa. Rauhaa. - pieni kysymys
Heino hyvä, luepa tämän oman aloituksesi alapuolelta, noin 11 aloitusta alempaa, aloitus, jonka otsikko on "hannestapanille pieni kysymys?". Hannestapani ei näköjään ollut oikea henkilö vastaamaan siihen, joten sen täytyy sitten olla SINÄ. Kirjoititko sinä kerran aiemmin HS:n parannuksenteosta vuoden -79 suviksissa? Tämä kiinnostaa minua periaatteen vuoksi.
- H.K.
Kuitenkaan Heikki Saari ei tehnyt parannusta väärästä opista, vaan hän teki parannuksen väärästä hengestä. Keskustelin tästä Suutarin kanssa Konginkankaan sairaalassa, vähää ennen kuin appiukkoni kuoli. Kysyin mm. sitä miksi sinä pappa käskit Voitto Savelan sitoa meidät, käskit vaikka Saarikin tunnusti, että hän oli tuominnut meidät väärin! Saarnasit vielä Saarelle anteeksi väärinsitomisen!
Vaimoni isän tarkoitus ei ollut erottaa meitä lopullisesti, vaan panna ”Heino kuriin”, mutta kun minä en vaimoni kanssa tämmöistä ”kurinpitoa hyväksy, eikä edes koko henkioppia, niin ”kurinpito” epäonnistui.
Appiukkoni meni muistamattomuuden taakse, sillä kun ilmoitin, että Voitto sanoi sinulta saaneensa toimeksiantonsa. Ville ei kieltänyt, ettei olisi näin tehnyt, vaan sanoi: ”En muista”. Kun lähdimme sairaalasta, Ville jäi huiskuttamaan ja itkien pyysi: ”Muistakaa minua”.
Laitan linkin kirjoitukseeni. On täällä netissä käyty useampikin keskustelu Saaren parannuksenteosta. Saari olisi ollut valmis tekemään kuinka ison parannuksen tahansa, mutta työvaliokunta/johtokunta esti laajemman parannuksenteon.
Minä olen sitä mieltä, ettei Saari, eikä työvaliokunta silloin ymmärtänyt henkiparannuksen epäraamatullisuutta, eli sitä, että on kysymys väärästä opista. Ei tämä ole mikään ihme, hehän olivat kaikki henkiopin kannattajia. Terv. Haino
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014572378#22000000014572378 - hyshys...
H.K. kirjoitti:
Kuitenkaan Heikki Saari ei tehnyt parannusta väärästä opista, vaan hän teki parannuksen väärästä hengestä. Keskustelin tästä Suutarin kanssa Konginkankaan sairaalassa, vähää ennen kuin appiukkoni kuoli. Kysyin mm. sitä miksi sinä pappa käskit Voitto Savelan sitoa meidät, käskit vaikka Saarikin tunnusti, että hän oli tuominnut meidät väärin! Saarnasit vielä Saarelle anteeksi väärinsitomisen!
Vaimoni isän tarkoitus ei ollut erottaa meitä lopullisesti, vaan panna ”Heino kuriin”, mutta kun minä en vaimoni kanssa tämmöistä ”kurinpitoa hyväksy, eikä edes koko henkioppia, niin ”kurinpito” epäonnistui.
Appiukkoni meni muistamattomuuden taakse, sillä kun ilmoitin, että Voitto sanoi sinulta saaneensa toimeksiantonsa. Ville ei kieltänyt, ettei olisi näin tehnyt, vaan sanoi: ”En muista”. Kun lähdimme sairaalasta, Ville jäi huiskuttamaan ja itkien pyysi: ”Muistakaa minua”.
Laitan linkin kirjoitukseeni. On täällä netissä käyty useampikin keskustelu Saaren parannuksenteosta. Saari olisi ollut valmis tekemään kuinka ison parannuksen tahansa, mutta työvaliokunta/johtokunta esti laajemman parannuksenteon.
Minä olen sitä mieltä, ettei Saari, eikä työvaliokunta silloin ymmärtänyt henkiparannuksen epäraamatullisuutta, eli sitä, että on kysymys väärästä opista. Ei tämä ole mikään ihme, hehän olivat kaikki henkiopin kannattajia. Terv. Haino
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014572378#22000000014572378Juttelin tästä samaisesta asiasta muualla hiljattain.
Mutta ensin aloitukseen...
"Ry:ssä sanotaan, että evankeliumin ydin on syntien uskominen anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Minä sanon, että sanat: ”Jeesuksen nimessä ja veressä usko syntisi anteeksi”, ne ovat synninpäästösanat."
Sitä toisinaan jää miettimään että eikö tämä ole teko-oppia. Jos uskomme kohde on synnin päästö ei Jeesusken sovintotyö...
Tätä aihetta sivusimme toisessa keskustelussa pääsiäisen aikaan...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000033843086
Mikä oikeasti on keskeistä. Jos me oikeasti ymmärtäisimme tuon Jeesuksen sovintotyön merkityksen ymmärtäisimme myös sen suunnattoman rakkauden joka tuohon tapahtumasarjaan liityy.
Paljon raamattu opetaa meille oikeudesta ja kohtuudesta ja myös rakkaudesta. Jumalan rakkaus ja Jumalan lapseus löytyvät totuudesta.
Ja tuon pääsiäis sanan äärellä jäin todella miettimään että noinko pitkälle vl on menty. Että Jeesusken opetuslapset tuomitaan epäuskoisiksi.
Ei se ettei ymmärrä kaikkea ole epäuskoa. Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta. Vaan otaa sen mikä tarkoitus on kiitää ennemmin ihmisiä kuin Jumalaa.
Ja sitten tähän viestiin...
Mielenkiintoiseksi tämän tekee tämä:
Teki parannusta väärästä hengestä. niinpä niin H.K. kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014572378#22000000014572378Voi jospa olisin nuokin tapahtumat tiennyt vuosikymmeniä sitten!
Miten paljon epävarmuuden ja epätoivonkin hetkiä olisi jäänyt elämättä!
Olisin tajunnut paremmin ja uskonut lujemmin siihen, mitä vääryyttä vl:ssa saarnattiin ja tehtiin noina hoitovuosina. Ja ehkä olisin jaksanut uskoa paremmin Hyvään Jumalaan ja Hänen Armoonsakin! Se surettaa välillä, vaikka jaksankin nuo vuodet muistoissani laittaa tyynemmin sivummalle.
Kiitos Sinulle, kun kirjoitat täällä!- H.K.
x-vl kirjoitti:
Voi jospa olisin nuokin tapahtumat tiennyt vuosikymmeniä sitten!
Miten paljon epävarmuuden ja epätoivonkin hetkiä olisi jäänyt elämättä!
Olisin tajunnut paremmin ja uskonut lujemmin siihen, mitä vääryyttä vl:ssa saarnattiin ja tehtiin noina hoitovuosina. Ja ehkä olisin jaksanut uskoa paremmin Hyvään Jumalaan ja Hänen Armoonsakin! Se surettaa välillä, vaikka jaksankin nuo vuodet muistoissani laittaa tyynemmin sivummalle.
Kiitos Sinulle, kun kirjoitat täällä!Voi sitä niinkin ajatella ja me monesti ajattelemme, että jos olisi tuon ja tuon ymmärtänyt/tiennyt, niin olisin päässyt helpommalla. Minä taasen ajattelin. ”kunpa olisin ollut niin viisas, etten olisi lähtenyt puhujaksi”! Jos en olisi ollut puhuja, minua ei olisi niin kovalla kädellä lyöty! Mutta minä olin niin lapsellinen, etten tohtinut jyrkemmin kieltäytyä kun vanhat uskovaiset pyysi.
Mutta sittenkin on niin, että me kumpainenkaan ei oltaisi selvitty ”sodasta” ilman haavoja ja tuskaa. Sillä vääräoppi ei tule yhtä äkkiä, vaan se rakennetaan vuosikymmenien kuluessa, eli se tehdään niin kuin karsina! Karsinaa ei koota elementeistä, vaan yksi lauta ja nurkka kerrallaan.
Hengellinen ”karsina” rakennetaan ihmiskielloilla/säännöillä. Sääntöjä lisätään pikkuhiljaa, niitä ei moni huomaa, koska aitausta ei tehdä yhdellä kertaa. Säännöt toimiva hyvin aitana ovathan ne seurakuntaäidin rakkauden neuvoja ja tätä aitaa ei niin vain ylitetäkään. Miksi? Siksi koska karsinan rakentajat nimittävät karsinaa ”lammashuoneeksi”.
Miten sitä ennen laulettiin: ”Ei siellä enää muisteta, et ompi oltu sodassa”. Olemme saaneet syviä haavoja ja monenlaisia kolhuja, mutta kiitetään kuitenkin haavoistakin Jumalaa, miten se Paavali saarnasi: Apt. 20:26 Siksi minä tänä päivänä vakuutan teille, että jos joku teistä joutuu kadotukseen, syy ei ole minun: 27 minä olen avoimesti julistanut teille kaiken, mitä Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu.32 Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.”
Hyshys kirjoittaa, miten toisessa ketjussa keskustellaan siitä, oliko Josef Arimatilainen uskomassa, koska hän oli salaa Jeesuksen opetuslapsi? Ehkä meidän x-vl ei kannata olla salaa Jeesuksen seuraaja, koska Paavali sanoo itsestään: ” Siksi minä tänä päivänä vakuutan teille, että jos joku teistä joutuu kadotukseen, syy ei ole minun”. Kun salaa uskoo, välttyy haavoilta, mutta kun uskonsa tunnustaa saa osakseen pilkan ja haavoja jotka ulottuvat sydämeen asti.
Kukaan ei saa ”voittopalkintoa” kuin uskon kautta: Matt. 25:23 ”Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!' Eli Jumala antaa meille itse kullekin omat ”talentit”, me emme ole monikaan paljon saaneet, mutta kun olemme aarteesta pienen osan saaneet, emmekä ole osaamme kätkeneet, niin olemme saaneet osaksemme vihan. Terv. Heino - Torppari !
hyshys... kirjoitti:
Juttelin tästä samaisesta asiasta muualla hiljattain.
"Ry:ssä sanotaan, että evankeliumin ydin on syntien uskominen anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Minä sanon, että sanat: ”Jeesuksen nimessä ja veressä usko syntisi anteeksi”, ne ovat synninpäästösanat."
Sitä toisinaan jää miettimään että eikö tämä ole teko-oppia. Jos uskomme kohde on synnin päästö ei Jeesusken sovintotyö...
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000033843086
Mikä oikeasti on keskeistä. Jos me oikeasti ymmärtäisimme tuon Jeesuksen sovintotyön merkityksen ymmärtäisimme myös sen suunnattoman rakkauden joka tuohon tapahtumasarjaan liityy.
Paljon raamattu opetaa meille oikeudesta ja kohtuudesta ja myös rakkaudesta. Jumalan rakkaus ja Jumalan lapseus löytyvät totuudesta.
Ja tuon pääsiäis sanan äärellä jäin todella miettimään että noinko pitkälle vl on menty. Että Jeesusken opetuslapset tuomitaan epäuskoisiksi.
Ei se ettei ymmärrä kaikkea ole epäuskoa. Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta. Vaan otaa sen mikä tarkoitus on kiitää ennemmin ihmisiä kuin Jumalaa.
Teki parannusta väärästä hengestä. niinpä niin..tuo Heino1:n viisas kirjoitus on oikeilla jäljillä.
Siellä missä on Jumala elävää uskoa synnyttänyt, alkaa sielunvihollinen ihmisten kautta vaivihkaa rakentaa omaa karsinaa - hivuttaa oikeaa uskoa vaivihkaa sivuun, jotta sitä ei huomattaisi.
Lauta ja nurkka kerrallaan, kuten Heino1 kuvasi.
Kysymyksesi Hyshys onko uskon kohde syntienanteeksiantamus vai usko Kristukseen, jonka kautta on syntien anteeksiantamus. Ensi kuulemalta joku saattaa ajatella, että onko sillä nyt eroa, eikö ne ole sama asia. Mitä enempi sitä miettii, siinäkin näen hivutuksen ohjata usko pois Kristuksesta, ainoasta pelastuksesta ja vanhurskauden vaatteen hankkijasta ihmiseen. Varsinkin kun vielä vl-liikkeessä väitetään, että noilla sanoilla - Jeesuksen nimessä ja veressä- ei muiden kuin vl:ien sanomana ole mitään tehoa.
Suoraan noilla sanoillahan ei missään Raamatussa kehoteta uskomaan syntejä anteeksi.
Samoin tuo seurakuntakysymys korotettuna vain me asemaan on tuota hivuttautuvaa ihmsikarsinan tekoa, jossa sovinnon saamiseksi pitää olla ihmiskutoinen erehtyvä saastainen vaate.
Jos seuraa nykyisen puheenjohtajan (uutta) linjausta siitä, että koska usko tulee kuulosta, kirjoitetusta sanasta ei saa syntejä anteeksi ja siksi sitä ei enää viljeltäisi. Olen muuten huomannut, että nyt vuoden sisällä vl-pappien hartaustyyppisistä kirjoituksissa kirjoitettu synnin päästö on liki jo kadonnut.
Raattamaa kirjoitti kirjeissään (voitte tarkistaa kirjasta ' Raattamaan kirjeet);
''On ollut tinka siitä, tuleeko sekä kuullusta, että luetusta sanasta autuaaksi - kyllä luetustakin sanasta tulee autuaaksi ''. Siis nyky SRK:n oppi on siltäkin osin muuttunut Raattaman ajoista.
Raamattu puhuu ihmisen sydämen kuulemisesta ja kuuliaisuudesta Sanan alla.
Yksi esimerkki Raamatusta, joka tuomitsee nykyisen
puheenjohtajan lisäkarsinan rakennuksen vääräksi;
Joh. 20:31
Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden. [1. Joh. 5:13] H.K. kirjoitti:
Voi sitä niinkin ajatella ja me monesti ajattelemme, että jos olisi tuon ja tuon ymmärtänyt/tiennyt, niin olisin päässyt helpommalla. Minä taasen ajattelin. ”kunpa olisin ollut niin viisas, etten olisi lähtenyt puhujaksi”! Jos en olisi ollut puhuja, minua ei olisi niin kovalla kädellä lyöty! Mutta minä olin niin lapsellinen, etten tohtinut jyrkemmin kieltäytyä kun vanhat uskovaiset pyysi.
Mutta sittenkin on niin, että me kumpainenkaan ei oltaisi selvitty ”sodasta” ilman haavoja ja tuskaa. Sillä vääräoppi ei tule yhtä äkkiä, vaan se rakennetaan vuosikymmenien kuluessa, eli se tehdään niin kuin karsina! Karsinaa ei koota elementeistä, vaan yksi lauta ja nurkka kerrallaan.
Hengellinen ”karsina” rakennetaan ihmiskielloilla/säännöillä. Sääntöjä lisätään pikkuhiljaa, niitä ei moni huomaa, koska aitausta ei tehdä yhdellä kertaa. Säännöt toimiva hyvin aitana ovathan ne seurakuntaäidin rakkauden neuvoja ja tätä aitaa ei niin vain ylitetäkään. Miksi? Siksi koska karsinan rakentajat nimittävät karsinaa ”lammashuoneeksi”.
Miten sitä ennen laulettiin: ”Ei siellä enää muisteta, et ompi oltu sodassa”. Olemme saaneet syviä haavoja ja monenlaisia kolhuja, mutta kiitetään kuitenkin haavoistakin Jumalaa, miten se Paavali saarnasi: Apt. 20:26 Siksi minä tänä päivänä vakuutan teille, että jos joku teistä joutuu kadotukseen, syy ei ole minun: 27 minä olen avoimesti julistanut teille kaiken, mitä Jumalan pelastussuunnitelmaan kuuluu.32 Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.”
Hyshys kirjoittaa, miten toisessa ketjussa keskustellaan siitä, oliko Josef Arimatilainen uskomassa, koska hän oli salaa Jeesuksen opetuslapsi? Ehkä meidän x-vl ei kannata olla salaa Jeesuksen seuraaja, koska Paavali sanoo itsestään: ” Siksi minä tänä päivänä vakuutan teille, että jos joku teistä joutuu kadotukseen, syy ei ole minun”. Kun salaa uskoo, välttyy haavoilta, mutta kun uskonsa tunnustaa saa osakseen pilkan ja haavoja jotka ulottuvat sydämeen asti.
Kukaan ei saa ”voittopalkintoa” kuin uskon kautta: Matt. 25:23 ”Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!' Eli Jumala antaa meille itse kullekin omat ”talentit”, me emme ole monikaan paljon saaneet, mutta kun olemme aarteesta pienen osan saaneet, emmekä ole osaamme kätkeneet, niin olemme saaneet osaksemme vihan. Terv. HeinoTai mutamakin asia... Siis siinä raamatun paikassa. En tiedä mitä muut siitä ajatelee mutta silti tuo kohta kuitenkin on tärkeä.
Oliko Josef Arimatilainen uskomassa? Oliko hän uskomassa saalaa vielä silloinkin kun pyysi saada Jeesuksen ruumiin? Miksi se välinpitämättömyys? Pilatukselle näytäisi olevan yhden tekevää se mitä Jeesuksen ruumiille tapahtuu.
Kaikesta huolimatta tämä pieni "muotseikka" on aiankin minulle yhtä keskeinen ja tärkeä osa tuota ilosanomaa. Josef Arimatialaisen uskosta on turha alkaa pitää huutokaupaa. Ei se ole tärkeää vaan se että hän on kuitenkin yksi lenkki siinä ketjussa joka todistaa meille ylösnouseesta Kristuksesta.
Niin kuin sanoin linkitämässäni ketjussssa. Meidän todellakin on ymmärrettävä se että Jeesus todella kuoli. Ja ilman tuota tekoa jossa Jeesus laitetiin hautaan en pitäisi ihmeenä vaikka Jeesuksen ruumis tuossa tilanteessa olisi päätynyt petojen ruuaksi.
Miksi kukaan ei pistänyt hantiin että joku vielä kunnioitti tuota vainajaa joka niin häpeällisesti oli ristiinnalulittu. Miksi Josef Arimatilainen ei joutunut tässä kohdassa vainon pilkan tai minkään muunkaan kohteeksi. EI vaan hän sai Jeesusken ruumiin pyytämällä.
Ja hän sai tehdä kaiken sen mikä luonnolisen ruumiin kuolemaan tuolloin liitettiin. Hän laittoi Jeesuksen ruumiin hautaan. EI tämä ole "muotoseikka". Ei ainakaan minusta. Vaan kaikki tuo toditaa meille yhtä kaikki siitä Jeesuksen kuolemasta. Ilaman kuolemaa ei ole ylösnousemusta.- H.K.
hyshys... kirjoitti:
Juttelin tästä samaisesta asiasta muualla hiljattain.
Teki parannusta väärästä hengestä. niinpä niinviimeaikoina paljonkaan näitä ketjuja, täytyy lukea lähettämäsi linkki nyt viikonlopun aikana. Käsitin, että ketjussa puhutaan Josef Arimatilaisen uskosta ns. oliko hän uskovainen, kun uskoi salaa Jeesukseen?
Oikeastaan sinä tietämättäsi itse vastasit tähän kysymykseen, kun kirjoitit: ”Ei se ettei ymmärrä kaikkea ole epäuskoa. Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta.” Eli jos me etsimme totuutta, niin silloin löydämme Jeesuksen, miten hän sanoi: ”Minä olen tie totuus…”
Jeesuksen opetuksissa: ”Ei kynttilää sytytetä ja panna vakan alle… Ei kaupunkia joka on vuorella taideta peittää… Niin valaiskoon teidän valkeutenne..” Eli kaikessa tulee esille tämä, että usko ei yksin vie ketään perille, mutta usko jos se on oikeaa, niin se tekee tämän: Jaak. 2:22 ”Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.”
Usko ei voi olla salassa, eli toisin sanoen, vaikka kuinka lujasti uskoo, mutta ei seuraa Jeesusta, niin on aivan selvää, ettei määränpää johon kulkee ole sama mihin Jeesus meni. Mitä Jeesus sanoi kun kutsui opetuslapsia: ”Tule ja seuraa minua”.
Kun kirjoitat: ” Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta.”, se on epäuskoa! Näin se on, meidän tulee etsiä Jumalansanan totuutta, se on sama asia kuin ns. Jeesuksen seuraaminen! Jos ihmiset tämän ymmärtäisivät, niin he eivät puolustaisi mitään ihmisoppia, ei henkiparannustakaan. Terv. Heino H.K. kirjoitti:
viimeaikoina paljonkaan näitä ketjuja, täytyy lukea lähettämäsi linkki nyt viikonlopun aikana. Käsitin, että ketjussa puhutaan Josef Arimatilaisen uskosta ns. oliko hän uskovainen, kun uskoi salaa Jeesukseen?
Oikeastaan sinä tietämättäsi itse vastasit tähän kysymykseen, kun kirjoitit: ”Ei se ettei ymmärrä kaikkea ole epäuskoa. Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta.” Eli jos me etsimme totuutta, niin silloin löydämme Jeesuksen, miten hän sanoi: ”Minä olen tie totuus…”
Jeesuksen opetuksissa: ”Ei kynttilää sytytetä ja panna vakan alle… Ei kaupunkia joka on vuorella taideta peittää… Niin valaiskoon teidän valkeutenne..” Eli kaikessa tulee esille tämä, että usko ei yksin vie ketään perille, mutta usko jos se on oikeaa, niin se tekee tämän: Jaak. 2:22 ”Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä.”
Usko ei voi olla salassa, eli toisin sanoen, vaikka kuinka lujasti uskoo, mutta ei seuraa Jeesusta, niin on aivan selvää, ettei määränpää johon kulkee ole sama mihin Jeesus meni. Mitä Jeesus sanoi kun kutsui opetuslapsia: ”Tule ja seuraa minua”.
Kun kirjoitat: ” Vaan se ettei edes etsi Jumalan sanan totuutta.”, se on epäuskoa! Näin se on, meidän tulee etsiä Jumalansanan totuutta, se on sama asia kuin ns. Jeesuksen seuraaminen! Jos ihmiset tämän ymmärtäisivät, niin he eivät puolustaisi mitään ihmisoppia, ei henkiparannustakaan. Terv. Heinokaikessa ymmärtämättömyydessäni tehdä...
Olen aikaka hämetynyt viestisi äärellä. Hämentävällä tavalla tämä käyty keskutelu valtoaa sita uskon olemusta ainakin minulle itselleni. Ja omalta kohdaltani.- TorniAntti
Torppari ! kirjoitti:
..tuo Heino1:n viisas kirjoitus on oikeilla jäljillä.
Siellä missä on Jumala elävää uskoa synnyttänyt, alkaa sielunvihollinen ihmisten kautta vaivihkaa rakentaa omaa karsinaa - hivuttaa oikeaa uskoa vaivihkaa sivuun, jotta sitä ei huomattaisi.
Lauta ja nurkka kerrallaan, kuten Heino1 kuvasi.
Kysymyksesi Hyshys onko uskon kohde syntienanteeksiantamus vai usko Kristukseen, jonka kautta on syntien anteeksiantamus. Ensi kuulemalta joku saattaa ajatella, että onko sillä nyt eroa, eikö ne ole sama asia. Mitä enempi sitä miettii, siinäkin näen hivutuksen ohjata usko pois Kristuksesta, ainoasta pelastuksesta ja vanhurskauden vaatteen hankkijasta ihmiseen. Varsinkin kun vielä vl-liikkeessä väitetään, että noilla sanoilla - Jeesuksen nimessä ja veressä- ei muiden kuin vl:ien sanomana ole mitään tehoa.
Suoraan noilla sanoillahan ei missään Raamatussa kehoteta uskomaan syntejä anteeksi.
Samoin tuo seurakuntakysymys korotettuna vain me asemaan on tuota hivuttautuvaa ihmsikarsinan tekoa, jossa sovinnon saamiseksi pitää olla ihmiskutoinen erehtyvä saastainen vaate.
Jos seuraa nykyisen puheenjohtajan (uutta) linjausta siitä, että koska usko tulee kuulosta, kirjoitetusta sanasta ei saa syntejä anteeksi ja siksi sitä ei enää viljeltäisi. Olen muuten huomannut, että nyt vuoden sisällä vl-pappien hartaustyyppisistä kirjoituksissa kirjoitettu synnin päästö on liki jo kadonnut.
Raattamaa kirjoitti kirjeissään (voitte tarkistaa kirjasta ' Raattamaan kirjeet);
''On ollut tinka siitä, tuleeko sekä kuullusta, että luetusta sanasta autuaaksi - kyllä luetustakin sanasta tulee autuaaksi ''. Siis nyky SRK:n oppi on siltäkin osin muuttunut Raattaman ajoista.
Raamattu puhuu ihmisen sydämen kuulemisesta ja kuuliaisuudesta Sanan alla.
Yksi esimerkki Raamatusta, joka tuomitsee nykyisen
puheenjohtajan lisäkarsinan rakennuksen vääräksi;
Joh. 20:31
Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden. [1. Joh. 5:13]>Jos seuraa nykyisen puheenjohtajan (uutta) linjausta siitä, että koska usko tulee kuulosta, kirjoitetusta sanasta ei saa syntejä anteeksi ja siksi sitä ei enää viljeltäisi. Olen muuten huomannut, että nyt vuoden sisällä vl-pappien hartaustyyppisistä kirjoituksissa kirjoitettu synnin päästö on liki jo kadonnut. <
Taitavat vl-papiitkin kumartaa enemmin ommaa paavia kuin Jumalaa.
Samoin halaveksiva suhtautuminen vl-liikkeen ulkopuolisiin tuo väistämättä mieleen, että halapana pidetään tätäkin Jeesuksen, Jumalan Pojan käskyä;
Matt 21;
36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. [5. Moos. 6:5]
38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 ; Matt. 19:19 ]
40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." [Matt. 7:12] H.K. kirjoitti:
Voi sitä niinkin ajatella ja me monesti ajattelemme, että jos olisi tuon ja tuon ymmärtänyt/tiennyt, niin olisin päässyt helpommalla. Minä taasen ajattelin. ”kunpa olisin ollut niin viisas, etten olisi lähtenyt puhujaksi”! Jos en olisi ollut puhuja, minua ei olisi niin kovalla kädellä lyöty! Mutta minä olin niin lapsellinen, etten tohtinut jyrkemmin kieltäytyä kun vanhat uskovaiset pyysi.
Kukaan ei saa ”voittopalkintoa” kuin uskon kautta: Matt. 25:23 ”Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!' Eli Jumala antaa meille itse kullekin omat ”talentit”, me emme ole monikaan paljon saaneet, mutta kun olemme aarteesta pienen osan saaneet, emmekä ole osaamme kätkeneet, niin olemme saaneet osaksemme vihan. Terv. HeinoKiitos viestistäsi!
Tuo Sinun kirjoittama karsina-kuvaus oli karmeudessaan aivan ihana. ;)
Minusta tuli vl vasta nuoruudessani, joten en ollut lähettyvillä kun sitä vl-karsinaa rakennettiin pikkuhiljaa. Tulin ihan vilpittömällä mielellä seurakuntaan mukaan ja iloitsin 'löydöstäni'. Uskosta, jonka olin saanut.
Niin kuin äsken-syntynyt ei näe eikä kuule kunnolla, meni minullakin pitkään ennen kuin havaitsin noita karsinalautoja ja salaista rakennustyömaata, jolla kehikkoa ja nurkkia vahvistettiin ja korotettiin.
Onneksi omin jaloin pääsin sieltä pois! Eikä minua heitetty raatona yli laidan. Kun minulle näytettiin tie ulos, oli pakko lähteä.
Kun sen karsinoinnin näkee ja kokee, on melkoinen sisäinen itsetuhoaminen tapahtunut, jos vielä haikailee sinne tai menee sinne takaisin.- Hulda Huoleton
H.K. kirjoitti:
Kukaan ei saa ”voittopalkintoa” kuin uskon kautta: Matt. 25:23 ”Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!' Eli Jumala antaa meille itse kullekin omat ”talentit”, me emme ole monikaan paljon saaneet, mutta kun olemme aarteesta pienen osan saaneet, emmekä ole osaamme kätkeneet, niin olemme saaneet osaksemme vihan. Terv. Heinoverrataan kultaan, joka tulessa koetellaan, on elo koettelemusten ahjossa kaksiosaiselle ihmiselle aina vaikeaa.
"Eli Jumala antaa meille itse kullekin omat "talentit", me emme ole milloinkaan paljon saaneet, mutta kun olemme aarteesta pienen osan saaneet, emmekä ole osaammme kätkeneet, niin olemme saaneet osaksemme vihan", kuten Heino asian ilmaisee.
Niin on siis totta, että "uskon kulta" on aarre taivaasta, jota ihminen ei voi ansaita eikä synnyttää ihmisvoimin eikä -toimin. Jumalan armo, joka "käy yli imisymmärryksen", synnyttää vihan niissä, jotka uskovat omaa erinomaisuuttaa( Jumalaa kuulematta) määrittelevänsä armolle mitat ja uskolle määrät.
- :::::::::::
::::::::::::
- heinollakin
on luu pelissä ja hoitamatta ne asiat ovat sinullakin ,karvas juuri on sydämmeen jäänyt
- hannestapani
väitteitä? Kun et esitä yhtäkään perustelua väitteellesi, osuu mielipiteesi itseesi ja joudut naurunalaiseksi. Ikäänkuin kuvittelisit itsesi Jumalaakin suuremmaksi, joka näkee Heinon sydämen syvyyksiin.
Minä uskon niin, että kukaan meistä ihmisista ei näe lähimmäisen sydämeen. Me voimme vain punnita toistemme uskon perusteita vertaamalla niitä Jumalan sanaan. Mikäli uskon perusteet ovat oikeat, kuten edellä Heinon kirjoituksesta voi päätellä, ei kellään pitäisi olla oikeutta arvioida Jumalan oikeita uskon perusteita vääriksi. Nähtävästi Sinä et ole tullut asiaa tältä kannalta koskaan ajatelleeksi. Nyt Sinun on syytä tarkistaa käsitystäsi. - omat käsityksesi
hannestapani kirjoitti:
väitteitä? Kun et esitä yhtäkään perustelua väitteellesi, osuu mielipiteesi itseesi ja joudut naurunalaiseksi. Ikäänkuin kuvittelisit itsesi Jumalaakin suuremmaksi, joka näkee Heinon sydämen syvyyksiin.
Minä uskon niin, että kukaan meistä ihmisista ei näe lähimmäisen sydämeen. Me voimme vain punnita toistemme uskon perusteita vertaamalla niitä Jumalan sanaan. Mikäli uskon perusteet ovat oikeat, kuten edellä Heinon kirjoituksesta voi päätellä, ei kellään pitäisi olla oikeutta arvioida Jumalan oikeita uskon perusteita vääriksi. Nähtävästi Sinä et ole tullut asiaa tältä kannalta koskaan ajatelleeksi. Nyt Sinun on syytä tarkistaa käsitystäsi.tämä on tosi että niin hänellä kuin sinullakin on vikaa ollu sitä ette haluakkaan myöntää ,voi voi miten on vaikeaa yksityisen ihmisenkin myöntää että on ollu väärässä ja ollaan niin katkeria niin näkee tuo jo sinunkin kirjoituksesta mitä on ja hengellinen välinpitämättömyys on voimissaan niin että ei toi tilasta välitetä mitään vään katsotaan läpisormien ,
taas luuraa
- Etsinyt
löysin vanhan saarnan! Mieleni on kiitollinen tästä löydöstäni
- vessaassaa
..siis salattua viisautta. Raamatun pääsiäsmysteerissä on paljon alkemiaa, esoterismia, okkultismia, mitä ei ymmärrä kuin salatieteilijä. Pääsiäinen on ihmisen tien päämäärä. Ihmisessä syntyy Kristus, joka on yhtä "Isän" kanssa. Se vapahtaa ja antaa vapauden. Muuten ollaan synnissä.
http://www.teosofia.net/pe/suuret14.htm- diipadiduu
harmi, kun heino poistui keskuudestamme. hän oli valona ja suolana tällä palstalla.
- Eikö_Heino
diipadiduu kirjoitti:
harmi, kun heino poistui keskuudestamme. hän oli valona ja suolana tällä palstalla.
edelleen resoa Kärsämäellä jahullujenhuoneessa?
Hienoa, että olet jälleen palstalla. Odotettu on.
Pääsisäisen tarkoitus on perinpohjin se, että Jumala uhraamalla Poikansa teki uuden liiton Ihmisen kanssa ja samalla siirsi vallan Pojalleen Jeesukselle Kristuksella.
Tästä Herra puhuu kuoleman voittaneena kuninkaana. Matt. 28:18
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Kun valta on nyt seurakunta- aikana Jeesuksella, ei usko Jumalaan vanhurskauta, vaan usko luvattuun Messiaakseen, Jeesukseen.
Sen VOI YMMÄRTÄÄ VAIN Pyhän Hengen voideltu. Siksi juuri tämä on utopiaa mm. lestadiolaiselle.
Tämä minua Heino ihmetyttää, olko Sinä voideltu mennyt takaisin lain tielle,,, jossa liturgia ja mantrat ratkaisee ”Jeesuksen nimessä ja veressä usko syntisi anteeksi”, ne ovat synninpäästösanat.
Millään mantroilla ihminen ei Pyhity, ainoastaan uskomalla Jeesus Herraksi ja Kirutukseksi. Se on todella pakanallista lähteä lukemaan jotain ”synninpäästön sanoja” KOSKA VOIDELLUN SYNNIT ON SOVITTEU JO YLI 200v. SITTEN. Se ei liturgiaa tarvitse.
Jeesus huolehti kaikista, mutta pani äitinsä myös muiden ihmisten tasolle, ei YHTÄÄN YLI, kuten siteeraat nyt Katolisia. Hän mm. sanoi ensimmäisessä tunnusteossaan Kaanaassa – ole hiljaa nainen ( ei äiti ). Olisitko Sinä voinut sanoa näin äidillesi.
Maailma on täynnä uskontoja jotka sanovat tuntevansa Jumalan. Kutsuvat yhteyteensä ja lupaavat: ”Jos uskot, niin kuin me opetamme, niin pääset taivaaseen! Me olemme Jumalanvaltakunta”! Miten Jeesus opetti: Matt. 11: 28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” ** Amen.
Eli Jeesuksen luokse tuleminen on sitä, että uskomme hänen lunastustyönsä päälle! Ja tästä löytyy meille lepo, miten Jeesus huusi ristillä ”Se on täytetty”! ** Nyt meni pieleen. Se oli ensinnäkin LAIN SOVITUSTYÖ, Jumala lunastaa sitten Jeesuksen sovittamat, mutta se ei ratkaise pelastumista, että uskoo sen ” Golgatan päälle” vaan Jeesuksen Kristukseksi, kuten Ristin ryöväri teki.
Voisit näyttää edes yhden kohdan Raamatusta, joka tukee tuota näkemystä, että synnin sovituksella UT;n aikaan perii iankaikkisuuden.
Meidän ei tarvitse totella ihmiskäskyjä, mutta Jumalansanan seuraaminen tarkoittaa sitä, että pyrimme osoittaa elämällämme sitä, mihin Jeesus antoi meille esikuvan, rakkauteen. Ei ainoastaan, että me rakastaisimme toisia ihmisiä, mutta ennen kaikkea, että me rakastaisimme Jumalan Sanaa ja sitä yksin seuraisimme.** Juuri näin, Amen.
Täällä netissä on monin tavoin osoitettu ja näytetty raamatuilla miten hoitokokouksissa on toimittu väärin. Hoitajat ovat itsekin myöntäneet monet henkiopit ja hoitokokoukset vääriksi, mutta siihen se on jäänyt, oikeaa parannusta ei ole hoitajat tehneet, eikä SRK järjestönä ole mitätöinyt vääriä tuomioitaan.** He elävät saastaisuudessa omassa pakanallisessa elämässään ja kaikki, jotka ovat hilaakin tuossa saatanan kanna sopimuksia tekevässä lahkossa, perivät saman tuomion.
Onko tässä uutta, ei ole! Miten fariseukset toimivat, kun näkivät: Matt. 27: 51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. 53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille. 54 Kun sadanpäällikkö ja miehet, jotka hänen kanssaan vartioivat Jeesusta, näkivät maan vavahtelun ja kaiken, mitä tapahtui, he pelästyivät suunniltaan ja sanoivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!"** Eikö ole hienoa, että huomasivat sen, Jeesus on Messias mutta eivät huutaneet – synnit on anteeksi? Se on vain osa vanhurskauttamista.
Jumalattomat sotilaat tunnustivat: "Tämä oli todella Jumalan Poika!" Mutta fariseukset pysyivät paatuneina! Tämä on tänäkin päivänä nähtävissä, ihminen ja farisealaisuus ei ole miksikään muuttunut vuosituhansien aikanakaan, vaan on tänäkin päivänä ihan entisellään.** Juuri näin. Mutta tunnustaako kukaan enää SRK;ssa, että Hän on Jumalan Poika, luvattu Messias, Herra.
Usko synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumala kantaa sinua armollaan, ei ainoastaan iankaikkisuuden toivolla, mutta niin kuin Jeesus huolehti Marian elatuksesta, niin hän huolehtii sinustakin. ** Juuri näin, sen sopii uskoa, mutta meidän ei sovi saarnata, että ne on annettu niillä SYYNINPÄÄSTÖN SANOILLA. Vaan on kerrottava vain se, kuka ne sovitti, ja kuka sitten saa lunastaa.
Pienien tarkennusten mukaan, Siunattua Pääsiäistä.
Kes.- etsivä-xx
Hän sanoi: ”Tämä on äitisi”.
Heino1 Käyttäjän viestit 24.3.2008 14:01
Kyse on vuoden 2008 vanhasta tekstistä mutta nyt pääsiäisen aikaan siitähän voi edelleen keskustella.
Toisin kuin Kristus, joka on luvannut palata, ihmiset eivät aina palaa.
Siunattua pääsiäistä.
Pääsiäsyön messua ja ilojuhlaa odottelen, mutta sitä ennen on kiirastorstai ja pitkä perjantai.
- Heino taas
siellä horajaa.
- yytrew
kaksivuotta vanha kirjoitus!
- toispuol
yytrew kirjoitti:
kaksivuotta vanha kirjoitus!
Vanhoja kirjoituksia on näköjään nostettu etusivulla. Kenellekään ei liene epäselvää, mikä on motiivi.
- Toinen hoitomies
toispuol kirjoitti:
Vanhoja kirjoituksia on näköjään nostettu etusivulla. Kenellekään ei liene epäselvää, mikä on motiivi.
Kaikki paljastukset saatanallisista vl-valheopeista ja vl-julmuuksista pitäisi ehdottomasti lakaista maton alle. Ja antaa olla siellä!
- Tässä_tuoreessa
aloituksessahan on asiaa. Onko aloittajana se kärsämäkinen Heino, joka on tullut kuuluisaksi siitä, että viskeli Kristuksen ruumista pitkin kirkon lattiaa?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt631187- 1071183
Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146866Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64863- 68767
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel108667Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto98637- 55625
- 78581
- 39538