Olen liittynyt

JoMN

vapaa-ajattelijoihin. Hallelujaa!!! :-D)))))

23

775

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kadun*Nainen

Ette siis ole atte, vaan voitte muodostaa Jumalastakin vapaasti ajatellen oman näkemyksen

• Ei Vapaa-ajattelijain liittoon kuuluminen mitenkään poissulje ateismia. Ilman parempaa tietoa väitän/arvaan että valtaosa Vapaa-ajattelijain liiton jäsenistä on ateisteja. Minä ainakin olen.

• Kössönöm
        Whitewash kirjoitti:

Ei Vapaa-ajattelijain liittoon kuuluminen mitenkään poissulje ateismia. Ilman parempaa tietoa väitän/arvaan että valtaosa Vapaa-ajattelijain liiton jäsenistä on ateisteja. Minä ainakin olen.

kuvitella, että Vapaa-ajattelijain liitossa olisi uskonnollisia ihmisiä.

Tosin tunnen yhden, joka toimii Totuuden Ystävissä, joka on rekisteröity uskonnollinen yhdistys ja jolla on myös sen myötä vihkimisoikeus. Outo tyyppi muutenkin.

Uusien sääntöjen mukaanhan vapaa-ajattelijoihin ei voi liittyä, jos kuuluu uskonnolliseen yhdistykseen. Hyvä niin. Saattaisi olla pelko, että jehovat kaappaavat toiminnan itselleen.

• Kadun*Nainen
        Whitewash kirjoitti:

Ei Vapaa-ajattelijain liittoon kuuluminen mitenkään poissulje ateismia. Ilman parempaa tietoa väitän/arvaan että valtaosa Vapaa-ajattelijain liiton jäsenistä on ateisteja. Minä ainakin olen.

No, tietysti jos ei usko, onhan sekin vapaata
        mutta yhtä hyvin voi siis uskoakin. Väitteesi
        lienee totta, mutta jo 80-90% osuus leimaisi
        vapaa-ajattelun aivan muuksi

• teil
        Whitewash kirjoitti:

oo siel yhtää uskista muka?

• montaki
        Kössönöm kirjoitti:

kuvitella, että Vapaa-ajattelijain liitossa olisi uskonnollisia ihmisiä.

Tosin tunnen yhden, joka toimii Totuuden Ystävissä, joka on rekisteröity uskonnollinen yhdistys ja jolla on myös sen myötä vihkimisoikeus. Outo tyyppi muutenkin.

Uusien sääntöjen mukaanhan vapaa-ajattelijoihin ei voi liittyä, jos kuuluu uskonnolliseen yhdistykseen. Hyvä niin. Saattaisi olla pelko, että jehovat kaappaavat toiminnan itselleen.

uskista, jotka ovat vapaa-ajattelijoita?

äläkäs yhtään sitte väheksy tota kysymystä; se oli nääs itsensä filosofian TOHTORIN kysymä ;)

• Kössönöm
        montaki kirjoitti:

äläkäs yhtään sitte väheksy tota kysymystä; se oli nääs itsensä filosofian TOHTORIN kysymä ;)

Vain sen yhden.

• elvis napoleon
        montaki kirjoitti:

uskiksen joka on kommunisti!

• SemiSeppä
        montaki kirjoitti:

Eikö tämä nainen, joka oli puheenjohtajana Vapaa-ajattelijoissa ollut ev.lut. ????

• SemiSeppä

Jotta näitä ajatuslapsuksia ei jatkuvasti sattuisi, niin kerrataan pintapuolisesti mitä Vapaa-ajattelijat nimi tarkoittaa.

Sen alkuperä on 1700 luvun lopun valistuksessa. Silloinen (mm. ranskalaiset) älymystö inhosi ja vieroksui auktoriteetin valtaa ja siihen kuului niin kuninkaan, kuin kirkonkin valta. Tuolloin ns. vapaa-ajattelijoissa oli myös uskonnollista väkeä, mutta ensisijainen kritiikin kohde oli horjuttaa näitä vallan pitäjiä. Kritiikkiä esitettiin myös uskonnollista taikauskoa kohtaan.

Vapaa-ajattelijat on nimi, joka juontaa juurensa tuolta menneisyydestä eikä tämä nimi siksi tarkoita suoraan vapaata ajattelua - toki ihmiset tuossa yhdistyksessä harjoittavat monenmoista filosofista ajattelua.

Tässä heidän omia näkemyksiään:
        http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2007_02/juhlavuosi.html

• Kössönöm

• SemiSeppä

• joillain
        elvis napoleon kirjoitti:

uskiksen joka on kommunisti!

on tapana ottaa niin usein selkään, että uskonnollisistakin näkemyksistä tulee itseisarvoiltaan poliittisia kantoja.

• Kössönöm

vai olitko tosissasi? Ihan kiva jos olet tosissasi. Vapaa-ajattelijoilla on alkanut olla ihan mielenkiintoista toimintaa.

• JoMN

tämä ei ollut vitsi. Se heitto sinne loppuun oli todella tarkoitettu uskiksille.

• unknown

liittymisesi jälkeen "viljelet "uskonnollista - sanastoa. Onnea nyt kuitenkin jatkossa !!!

• JoMN

ymmärtänyt, että se "hallelujaa" siinä lopussa oli vitsi?? :-D)))))))

• no hyvä.

Nyt kun jäsen sitten olet, niin kolleegani vaan sattui tuossa männä aikoina sivuillanne pyörähtämään, ja hänellä olisi ollut (jopa minun mielestäni) kohtuullista kritiikkiä muutamista jutuista esittää. NiiN. minne tuon kritiikiin voi lähettää, ja/vai käsitelläänkö se vaikkapa tääl attepalstal?

• fil.tri.

ehkäpä mekaniikan pariin...kivaa oli niin kauan kun sitä kesti. näkemiin.

• Nisupulla

Pitäisi ehkä itse osallistua vähän enemmän toimintaan mutta ajattelin, että jo kannatuskin olisi tärkeätä.

• beenthere

Onnea onnistuneen valintasi johdosta.
      Itse ainakin olen iloinen Vapaa-ajattelija lehdestä. Sieltä saa hyvän koosteen tapahtuneista asioista.
      Omaan paikallisyhdistykseen en vielä ole osallistunut. Tänä vuonna olisin halunnut, mutta sain tietää tapaamisesta päivän myöhässä.

• ajatuksista täysin vajaa

Onko toimita vain vapaa kaikista ajattelusta ? Vai mistä oikein kenkä puristaa ? Hankkikaa sitten vain suosiolla suuremmat kengät.

• JoMN

heität kertakäyttönimimerkin takaa tuollaisen heiton olet tuskin suuri ajattelija.

Seurasitko keskustelua, jota käytiin tässä joitakin päiviä sitten siitä, miten tiedehenkilöiden uskovaisuus on muuttunut viimeisen sadan vuoden aikana.

Jos et, voi kertoa sinulle, että se on muuttunut niin, vain muutama prosentti tieteenalojen vakavasti otettavista tutkijoita on uskovaisia.

Miksiköhän?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5040
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1209
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1149
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1103
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      872
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      769
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      743
    Aihe