Sakot katsastamattomasta autosta....?

Katsastaja ei tykänny...

Elikkä semmonen kysymys olis, ku kävin konttoril katsastamas autoo, joka on muuten ihan ok-kunnossa, mutta tuulilasi ja helmat jäi vähän roikkumaan. Katsastusmies antoi siis korjauskehoituksen ja pitäis olla huomen kunnos. Ruosteläikkä suljettuna ja tuulilasi vaihdettuna. Hieman kuulostaa suolaiselta puuhalta, mutta mitäs sanotte kokemusen kanssa, että minkäs hintaiseksi tulee, jos/kun saa sakot? Ei liikuta vaikka kilvet vietäis lopuksi....

51

29231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se maksaa ihan turhaa

      JOS sinulla loppuu ajoaika niin älä aja autollasi.
      Se maksaa paljon KUN varmasti kiinni jäät.
      Murfin laki on sellainen ... eli miksi riskeeraat?

      Jos et aio autoasi korjata ja katsastaa niin myy se romuttamoon, sellaiseen JOKA SIITÄ MYÖS MAKSAA ja että saat sen kilvistä irti.

      VAIN näin loppuu esim käyttömaksun velvoite.

      Osta sitten uusi terve auto ja elä onnelliseksi.

      • kyllähän

        ...noilla vioilla jo kannattaa leima hakea.

        Tuulilasi maksimissaan pari satkua ja jos nyt edes jollain kaverilla sen verran MIG pysyy kädessä, että saa tuon ruosteläntin jotenkin peitettyä jollain kutosen kuonalla, hoituu homma varmaan kaljapalkalla. Katsastusmiehetkin yleensä noissa jälkitarkastuksissa katselevat vähän sinne päin, että kun nyt jotain on asialle yritetty edes tehdä. Juuri katsastettu auto kuitenkin on aina vähintään sen n. 500 euroa.


      • x-manx

        niin. ite ajoin 2 vuotta katsastamattomalla autolla ja nou hätä. EN KEHOITA TÄTÄ KENELLEKÄÄN!

        Mitä tarkoitat "tuulilasi roikkuu". Tuleeko sateet sisälle vai mikä ilmiö tuo on?.

        Kuitenkin aina katsastuspäivästä lähtien on tilanne kuukaudessa korjattava ja mennä uusintaan. Esim. mulla oli viimeinen ks päivä 30.11.200x ja tarkistukseen 10.1.200x


      • x-manx
        x-manx kirjoitti:

        niin. ite ajoin 2 vuotta katsastamattomalla autolla ja nou hätä. EN KEHOITA TÄTÄ KENELLEKÄÄN!

        Mitä tarkoitat "tuulilasi roikkuu". Tuleeko sateet sisälle vai mikä ilmiö tuo on?.

        Kuitenkin aina katsastuspäivästä lähtien on tilanne kuukaudessa korjattava ja mennä uusintaan. Esim. mulla oli viimeinen ks päivä 30.11.200x ja tarkistukseen 10.1.200x

        Kuitenkin aina katsastuspäivästä lähtien on tilanne kuukaudessa korjattava ja mennä uusintaan. Esim. mulla oli viimeinen ks päivä 30.11.200x ja tarkistukseen 10.1.200x

        KORJAUS: auton viimeinen katsastuspäivä oli 30.11 niin toiki kuukasi eteenpäin on uudenvuoden aatto. Sorry


    • korjausaikaahan

      ...on kuukausi. Onko tuo kuukausi jo kulunut umpeen vai menitkö katsastamaan autoasi vasta virallisen ajan jälkeen ja katsastusmies antoi päivän ajoaikaa, että saat vietyä korjaamolle. Silti sinulla on tuo kuukausi aikaa näyttää jälkitarkastuksessa. Auto vain on ajokiellossa. Katsastukseen saat ajaa, kunhan on etukäteen varattu aika.

      • kolari = omalla kontolla ka...

        Jos autoa käytetään liikenteessä katsastamattomana sehän on periaatteessa ajokiellossa vaikkei sellaista katsastuspäätöstä ole tehtykään koska autoa ei ole käytetty katsastuksessa. Jos tällainen auto joutuu kolariin, eikö siinä tapauksessa kaikki paska ole omalla kontolla, vakuutus ei korvaa? Ainakin jos autolle on katsastuksessa määrätty ajokielto ja ajelee muuta ajoa kuin katsastukseen varatun ajan kanssa, kolarissa joutuu itse maksumieheksi.


      • hshfg
        kolari = omalla kontolla ka... kirjoitti:

        Jos autoa käytetään liikenteessä katsastamattomana sehän on periaatteessa ajokiellossa vaikkei sellaista katsastuspäätöstä ole tehtykään koska autoa ei ole käytetty katsastuksessa. Jos tällainen auto joutuu kolariin, eikö siinä tapauksessa kaikki paska ole omalla kontolla, vakuutus ei korvaa? Ainakin jos autolle on katsastuksessa määrätty ajokielto ja ajelee muuta ajoa kuin katsastukseen varatun ajan kanssa, kolarissa joutuu itse maksumieheksi.

        Itse olin "pitkäleimaisella" Toyotalla kolarissa syyttömänä osapuolena. Katsastusaika oli mennyt umpeen 6 kuukautta aiemmin. En ollut hakenut autooni vikalistaa ja tämä pelasti tilanteen. Vakuutus ja verot oli Toyotassa OK. Aiempi historia oli "puhdas" eli leima haettu tähän asti vuosittain jne.

        Selitin olevani autolla ensimmäisiä päiviä liikenteessä kansiremontin jäljiltä ja leima oli tarkoitus hakea lähipäivinä, kunhan totean autoni moottorin korjausten jälkeen toimivaksi. Läpi meni ja ainoa sanktio minulle oli kirjallinen huomautus käyttökiellossa olevan auton kuljettamisesta.

        Katsastamattoman auton kolarointi ON PAHA RASTI jos on itse syyllinen. Tilamteesta riippuen auto on käyttö- tai ajokiellossa. Leiman meneminen vanhaksi aiheuttaa käyttökiellon, mutta: Vakuutusmaksurästi, ajoneuvoverorästi tai hylätty katsastus aiheuttaa ajokiellon. Termeissä on eroja: Ajokielto on se PAHA RASTI kolaritilanteessa! Tällöin joutuu itse maksumieheksi kaikesta aiheuttamastaan vahingosta.


      • nobul
        kolari = omalla kontolla ka... kirjoitti:

        Jos autoa käytetään liikenteessä katsastamattomana sehän on periaatteessa ajokiellossa vaikkei sellaista katsastuspäätöstä ole tehtykään koska autoa ei ole käytetty katsastuksessa. Jos tällainen auto joutuu kolariin, eikö siinä tapauksessa kaikki paska ole omalla kontolla, vakuutus ei korvaa? Ainakin jos autolle on katsastuksessa määrätty ajokielto ja ajelee muuta ajoa kuin katsastukseen varatun ajan kanssa, kolarissa joutuu itse maksumieheksi.

        Ei joudu itse maksumieheksi jos ei ole katsastettu?


      • Nolo Sika
        kolari = omalla kontolla ka... kirjoitti:

        Jos autoa käytetään liikenteessä katsastamattomana sehän on periaatteessa ajokiellossa vaikkei sellaista katsastuspäätöstä ole tehtykään koska autoa ei ole käytetty katsastuksessa. Jos tällainen auto joutuu kolariin, eikö siinä tapauksessa kaikki paska ole omalla kontolla, vakuutus ei korvaa? Ainakin jos autolle on katsastuksessa määrätty ajokielto ja ajelee muuta ajoa kuin katsastukseen varatun ajan kanssa, kolarissa joutuu itse maksumieheksi.

        Ei ei ei, tuo on sitä nettilegendaa, menee yleensä näin "Vakuutus ei korvaa mitään TAI vakuutus perii korvaukset sinulta takaisin, JOS auto TAI kuski on X" tuo X vaihtelee aina tarinankertojan mukaan


    • Katsastaja ei tykänny...

      Ne viat olisi pitäny korjata tähän päivään mennessä, joten auto on nyt ilmeisesti ajokiellossa. En tullut hakemaan moralisointia/hyviä vinkkejä miksi minun tulisi romuttaa autoni, vaan jos voisitte vastata vain kysymykseeni. Eli MIKÄ ON SAKKO KATSASTAMATTOMASTA AUTOSTA? Eilen soitin eräälle henkilölle, jonka luulisi tietävän hieman enemmän kuin minä asioista ja hän sanoi sakon olevan 30€?!?! Jos näin on nii saa mun puolesta katsastus jäädäkkin. Ärsyttää meinaan, koska mielestäni nämä viat eivät ole tarpeeksi merkittäviä, jotta minun tulisi tuottaa romua viemällä autoni, joka on tekniikaltaan(kone, jarrut, jouset, iskarit....) HYVÄSSÄ kunnossa...

      • Nelis

        Sakkoa tulee 12 päiväsakkoa, eli tuloillasi hieman yli 30€.


      • satanspawn

        Itse sain 8 päiväsakkoa ja kilvet lähti. Riippuu jonkin verran poliiseista montako päiväsakkoa kirjottavat, luulisin että toi 8 on lievimmästä päästä. Eli joku 8-15 päiväsakkoa voi saada.


      • auto ei ole ihmisen mittari

        Minäpä sanon sinulle ihan rehellisesti seuraavaa:

        ** auton ajaminen / omistaminen ei ole elämän tärkein asia JOTEN

        *** jos sinulla on tosiaan rahat niin tiukalla että mietit jopa 30 euron summaa / mietit otatko sakot / jne niin sinulle ei autoilu ole tässä elämäsi tilanteessa sopiva asia ; UNOHDA AUTOILU - mene töihin jotta saat rahaa siihen - laita elämäsi arvojärjestykseen -

        ** 1) asunto, 2) ruoka 3) työ / opiskelu 4) sosiaaliset suhteet 5) ystävät ... ja vasta ... ehkä joskun tuon jälkeen tulee auto

        ** Tiedäthän sinä että autoilu on rahaa repivää hommaa joten se on tosi huono investointi

        ** jos menet hölmöilemään, niin luuletko että sakot ovat jokin "hieno meriitti" - nimittäin ne on maksettava - ne menevät ulosottoon ja korot tulee

        ** lisäksi ne menevät ns "mustaan listaan" - ja jos samaa sakkorataa jatkat niin esim työpaikkaa hakiessasi sinun luottotiedot / rangaistukset kysytään

        ** TÖITÄ EI TULE jos näissä on hämminkiä
        = olet loppuelämäsi MERKITTY MIES. Kannattaako???

        Älä hölmöile.


      • mnhj
        satanspawn kirjoitti:

        Itse sain 8 päiväsakkoa ja kilvet lähti. Riippuu jonkin verran poliiseista montako päiväsakkoa kirjottavat, luulisin että toi 8 on lievimmästä päästä. Eli joku 8-15 päiväsakkoa voi saada.

        Miljonääri selvisi kahdella päiväsakolla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • asiantuntija.

      Katsastamattomalla autolla ajosta saat päiväsakkoja.
      Sakot riippuu tuloista. Sinun tapauksessasi muutama kymppi. Hyvätuloisilla ei oikeastaan ole ylärajaa. Voi maksaa tuhansia Euroja.

    • hghghgh

      ON rikesakko 35 euroo.eli suosittelen ajamaan vaan ilman leimaa.Tulee paljon halvemmaksi,kuin laitto ja hyvällä tsäkällä ajelet vuosikausia sillä kiinnijäämättä :)

      • kolmesti vuodessa sakot?

        Eikös se ajokortti lähde kuivumaan jos saa sakot kolme kertaa vuoden sisällä esim. katsastamattomalla autolla ajamisesta?
        Entä jos ajaa kolarin katsastamattomalla autolla, eikö silloin kaikki paska ole omalla kontolla, ei korvaa vakuutus?
        Katsastuksessa säästäminen voi sitten kostautua kymmenien tuhansien eurojen korvauksien makseluna, köyhä ei saa sitä ikinä maksettua ja köyhäthän ne yrittää luistaa katsastuksestakin, rikkailla on vara hoitaa asiat kuntoon eikä tunnu missään yksi katsastuksen hinta...


      • katsastus
        kolmesti vuodessa sakot? kirjoitti:

        Eikös se ajokortti lähde kuivumaan jos saa sakot kolme kertaa vuoden sisällä esim. katsastamattomalla autolla ajamisesta?
        Entä jos ajaa kolarin katsastamattomalla autolla, eikö silloin kaikki paska ole omalla kontolla, ei korvaa vakuutus?
        Katsastuksessa säästäminen voi sitten kostautua kymmenien tuhansien eurojen korvauksien makseluna, köyhä ei saa sitä ikinä maksettua ja köyhäthän ne yrittää luistaa katsastuksestakin, rikkailla on vara hoitaa asiat kuntoon eikä tunnu missään yksi katsastuksen hinta...

        ilmainen.


      • Nelis

        Tuo, että katsastamattomalla autolla ajosta saisi rikesakon, on vanhentunut tieto. Nykyään tulee 12 päiväsakkoa.


      • Norsu

        Se, että katsastamattomalla autolla ajamisesta saisi rikesakon, on vanhentunutta tietoa. Päiväsakkoa paukkuu.


      • toimintaa´´

        Tarpeeksi kun keräät rikkeitä tilillesi, ne voivat kummasti pompsahtaa esille sitten kun olet viisastunut ja hieman saanut ikää lisää hakiessasi työpaikkaa jossa vaaditaan ote ajokorttirekisteristä. Siinä olet oikeassa että varmasti tulee halvemmaksi ajella vanhalla katsastamattomalla autolla mutta seuraukset voivat olla, ei edes pahimmillaan, kauaskantoiset joita saatat myöhemmin katua.


      • hghghgh
        Norsu kirjoitti:

        Se, että katsastamattomalla autolla ajamisesta saisi rikesakon, on vanhentunutta tietoa. Päiväsakkoa paukkuu.

        On vanhentunutta tietoa.Käy oikeusministeriön sivulta katsomassa.Siellä on kyllä aivan selvästi,että siitä saa rikesakon 35e.


      • Nelis
        hghghgh kirjoitti:

        On vanhentunutta tietoa.Käy oikeusministeriön sivulta katsomassa.Siellä on kyllä aivan selvästi,että siitä saa rikesakon 35e.

        http://www.om.fi/Etusivu/Perussaannoksia/Rikesakko

        Katsastamattoman tai rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö   35 euroa

        ...

        "Tiedot perustuvat 1.9.2005 voimassaoleviin säädöksiin."


      • Kiki  
        kolmesti vuodessa sakot? kirjoitti:

        Eikös se ajokortti lähde kuivumaan jos saa sakot kolme kertaa vuoden sisällä esim. katsastamattomalla autolla ajamisesta?
        Entä jos ajaa kolarin katsastamattomalla autolla, eikö silloin kaikki paska ole omalla kontolla, ei korvaa vakuutus?
        Katsastuksessa säästäminen voi sitten kostautua kymmenien tuhansien eurojen korvauksien makseluna, köyhä ei saa sitä ikinä maksettua ja köyhäthän ne yrittää luistaa katsastuksestakin, rikkailla on vara hoitaa asiat kuntoon eikä tunnu missään yksi katsastuksen hinta...

        Käytännössä kortti lähtee kuivumaan vaan kolmesta "liikennerikkomuksista" joita ovat mm. liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ylinopeus, rattijuoppus.

        Eli katsastamattomalla ajo, ajoneuvon luovutus känniselle/kortittomalle, kännykkään puhuminen tai tutkanpaljastin rike ei tohon vaikuta, tai vikuttaa jos ei kuulusteluissa vastaan laita.


        Ja vastapuolen kulut korvataan vaikka auto olisi katsastamton, kuski kortin, kännissä ja ajoi ylinopeutta, mutta omai voidaan vähentää


      • elena.e
        Nelis kirjoitti:

        http://www.om.fi/Etusivu/Perussaannoksia/Rikesakko

        Katsastamattoman tai rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö   35 euroa

        ...

        "Tiedot perustuvat 1.9.2005 voimassaoleviin säädöksiin."

        Sain eilen 168e, auto oli katsastamaton reilu kuukausi. 8 päiväsakkoa, päiväsakko 21e.


      • elena.e
        kolmesti vuodessa sakot? kirjoitti:

        Eikös se ajokortti lähde kuivumaan jos saa sakot kolme kertaa vuoden sisällä esim. katsastamattomalla autolla ajamisesta?
        Entä jos ajaa kolarin katsastamattomalla autolla, eikö silloin kaikki paska ole omalla kontolla, ei korvaa vakuutus?
        Katsastuksessa säästäminen voi sitten kostautua kymmenien tuhansien eurojen korvauksien makseluna, köyhä ei saa sitä ikinä maksettua ja köyhäthän ne yrittää luistaa katsastuksestakin, rikkailla on vara hoitaa asiat kuntoon eikä tunnu missään yksi katsastuksen hinta...

        Huomasitteko muuten, että kansa köyhistyy enemmään, kuin on niin paljon katsastamattomilla autoilla ajetaan? Ei huvin vuoksi, vaan siksi, ettei ole varaa korjata/katsastaa vanha auto. Köyhiltä ei saa muuten mitään maksuja/sakkoja. Jos oikeudessa todistetaan varattomaksi. Joten olette te suomalaiset liian kiltteja jos pelkäätte ajaa katsastamattomalla autolla. Täällä paljon helpompi ajaa ilman katsastusta, kuin itänaapurissa. Ja te, "rikkaat" (ja velka oli?), teistä myös voi tulla köyhät, kuin sairastutte (kuten meikäläinen), jäätte työttömäksi.
        Nim: venäjältä kotoisin.


      • lp
        elena.e kirjoitti:

        Sain eilen 168e, auto oli katsastamaton reilu kuukausi. 8 päiväsakkoa, päiväsakko 21e.

        Eihän tuosta katsastamattomalla autolla ajosta tunnu paljoa sakkoa saavan kun verot ja vakuutus vain on ok. Itse tällä hetkellä työttömänä eli tulot on pienet ja auto 6kk katsastamatta ja sakko 48€.


    • Asiantuntija olen

      senkut ajat ilman leimaa !! Kun ajat säääntöjen mukaan niin ei ne kytät pysäytä !! Itse ajelin 3 vuotta ilman leimaa ,tuli paljon halvemmaksi!!

      • hghhg

        Mitä sillä leimalla,kun auto kulkee muutenkin.Turhaa viedä auto särettäväksi asemalle.Kaupan päälle vielä vittuilut.


      • rikotaan
        hghhg kirjoitti:

        Mitä sillä leimalla,kun auto kulkee muutenkin.Turhaa viedä auto särettäväksi asemalle.Kaupan päälle vielä vittuilut.

        Siellä konttorillako ne autot rikotaankin? Tullessa sinunkin autosi oli ihan ehjä, virheetön ja uusi audi, mutta kun ajoit sen ulos konttorin hallista, moottori savutti, pohja oli ruosteessa ja vikoja oli muutenkin pitkä lista ja autokin oli muuttunut datsuniksi.


      • Asemalla
        rikotaan kirjoitti:

        Siellä konttorillako ne autot rikotaankin? Tullessa sinunkin autosi oli ihan ehjä, virheetön ja uusi audi, mutta kun ajoit sen ulos konttorin hallista, moottori savutti, pohja oli ruosteessa ja vikoja oli muutenkin pitkä lista ja autokin oli muuttunut datsuniksi.

        Tutkittua faktaa, asemalla täysin kunnossa olevat autot rikotaan !!


      • Anonyymi
        Asemalla kirjoitti:

        Tutkittua faktaa, asemalla täysin kunnossa olevat autot rikotaan !!

        Minulta särettiin huurtepoiston katkasija, Väännettiin nurin


    • katsastusloppu

      Ketä rangaistaan potkuilla siitä ettei katsastusta lakkautettu heti kun tutkijat saivat selville sen tosiasian ettei katsastusta voida perustella mitenkään. Kaikki tutkijat ovat kiistatta lukuisissa tutkimuksissaan osoittaneet ettei katsastuksen ja liikenneturvallisuuden kohenemisen välistä kuviteltua yhteyttä ole oikeastio olemassa. Katsastus ei vaikuta, eikä sitä siten tarvita.

    • mitä mää vai ?

      ite sain noin 60e sakko katsattamattomalla ajosta ja myöhemmin sieltä tuli lappu että summa on nostettu siihen minimisakkoon eli 115e !!!!!!

      no ei vois vähempää kiinnostaa kun en aikasempiakaan sakkoja ole enään sen jälkeen maksanut kun niitä ei enään muuteta linnatuomioksikaan

      tähän tämä mun rikollis ura rajoittuukin :)

      oikohan niitä joitakin siellä,,,,,,,,,,,

      • Anonyymi

        Minä päätin äsken etten tule enää näyttämään katsastuskontorille auto olin maksanut jo 140 euroa, Yllätykseksi se nyt hyväksyttiin kun annoin käydä tyhjäkäyntiä 45 minuuttia Ei syttynyt häiriövaloa, Kyllä se huomenna syttyy, mutta ei väliä Nyt on leima pareissa Se on ensisyksyn ongelma


    • 13+6

      voi sinua poloista kun olet niin köyhä et päiväsakkokin on vain noin 8 euroa...hanki parempi työ

    • corollalla86

      Ei maksa mitään. Itse pistelin 1987 Corollalla vuoden ja kymmenen kuukautta "pitkällä leimalla". Siis hetkestä jolloin Tojo olisi pitänyt viimeistään katsastaa. Ratsiassa puhallutettiin, katsottiin ajokortti ja auton paperit. Todettiin että määräaikaistarkastus jäänyt ajallaan suorittamatta, minkä mukisematta myönsin. Uskottavalla selityksellä selvisin suullisella moitteella ja kehoituksella hoiitaa asia pikaisesti kuntoon.

      Liikennevakuutus on autoille pakollinen eli on aina voimassa kun sen olet ottanut ( ja maksanut ) Ei ole väliä onko auto leimassa vai ei.

    • vanhalla paskalla

      onko tuulilasissa kiveniskevä? sellaisen korjaa jolloin 80€ uuden lasinki tietty saa parin sataan.

      kai sitä joku tuttu löytyy jolla on hitsaus vehkeet joka kossupullosta hitsaa reiän umpeen.

      eli alta satasen pääsis helposti.. jos tietty iskemä ei ole lähtenyt leviämään

      • Saabisti sikana?

        Nyt jo 12 v ajeltu kahdella autolla. Sama merkki ja väri. Toinen katsastettu ja laitettu kuivaan paikkaan seisomaan ja toisella ajeltu mitä tarvis on vaatinut.
        Kilpien vaihdolla on menty ja mennään. Ratsiassa ei koskaan katsota rungon numeroa ja jos sattuu vahinko tehdään ilmoitus rek.no.mukaan. Ei takuulla kukaan tarkista rungon numeroa. Niin että kun meitä kiusataan näillä päästöillä ym. niin tehdään "vastajäynä".


    • RIISTOA VASTAAN!

      saabisti on hyvin jäljillä miten yhteiskunta toimii! vinkkinä vain että muuten homma pelaa vimosen päälle mutta autoon johon on tehty "korin vaihto" ei tätä hommaa kannata harrastaa ! (minulta katsottu tien päällä juuri tämmöisestä korinvaihto autosta kymmeniä kertoja sarjanumero) poliisin tietokantaan jäävä merkintä on aivan perseestä! esimerkiksi jos verrataan nyt saabiin niin punaisesta sedan saabista vaihdetaan moottori alusta jarrut farmari versioon esimerkiksi sininen auto (kyseessä esim diesel moottori) niin saadaan verot pieneksi pakettiautoksi rekisteröimällä.. POLIISIN TIETOKANNASSA NÄKYVÄ TIETO ON EDELLEEN "PUNAINEN SEDAN" vaikka rekisterikilpi on täysin laillisesti sinisessä farmari autossa!

    • Vaan 35 egee?

      Katsastamattoman tai rekisteröimättömän ajoneuvon käyttö 35 euroa

      Eikö siitä tule muuta kuin 35 egen rikesakko?

    • katsastettu ajallaan

      Pari nollaa perään niin ollaan lähellä.

      Se on niin että sakko kertautuu:

      Katsastamaton
      Vakuuttamaton
      Rekisteröimätön
      Ajoneuvovero ei
      maksettu

      Ja päälle virkamiehen
      vastustaminen ja panettelu


      3500€

    • turbovoimaa

      Vähän faktaa taas peliin: leima 2 kk ollut ummessa, verot ja vakuutukset maksettuna: 35 € sakkoa, eivät vieneet kilpiä kun vakuutin olevani menossa tänään katsastamaan. Sanoivat vain että jos näkyy uudestaan ilman leimaa niin tulee kovat sakot. Sen verran pieni kaupunki että aloin nyt korjata auton vikoja enkä viitsi ajaa enää ennen leimaamista.

    • sakkomies

      sakot n. 300e
      autovero lisävero 1200e
      vakuutukset ... jotain
      ---------------------------------
      ainakin 2000e juttu vain siitä, että käy liikennekäytöstä poistetulla autolla kaverilla ja palaa takaisin.

    • Yhteiskunnanelätti

      Olen aina katsastanut vanhat autoni joka toinen tai kolmas vuosi....säästöä kaikki. Sanon aina katsastus konttorilla että autolla ei ollut ajoa ja siksi katsastus jäänyt tekemättä välivuosina. Jos olen saanut joskus sakot josakin en ole niitä koskaan maksanut enkä maksa.

    • Autoilija y vai K?

      Sakot on muutamia kymppejä.

      On älyllisesti heikkolaahjainen se joka käy joka vuosi katsastamassa turhaan autonsa.

    • Hiacemies-79

      Mä ajan vuodessa autolla 100 000 km. Autot menneet iät ajat kerralla leimasta läpi kun joudun huollattamaan niitä säännöllisesti. Ohje korjaamolle "laittakaa jos jotain on menossa" eikä kysele hintoja niin pysyy auto kunnossa.

      Kävin itse tänään yhden auton aikani kuluksi leimalla ja leima tuli. Ei sitä kannata muutaman kympin takia ruveta pelleilemään ja sitäpaitsi jos leimaamattomalla autolla ajaa niin kilvet lähtee nätisti ja sekös poliiseja kiinnostaa. Jos autonsa huoltaa tai huollattaa niin se leima tosiaan tulee ihan vain hakemalla, ei tarvi harrastaa mitään kikkailuja. Katsastuskonttorilla sanoivat että "tee jotain tuolle kuskin puolen etupyörän laakerille", kun kuuli että olen tarkka autostani. Ei kuitenkaan ollut mikään leimaeste. Samalla katselin itse kardaanin kunnon autostani, kun tiedän että jos sieltä menee ristikko niin kallista tulee. Katsastusmies vain naureskeli että tarkka poika - mutta kun tiedän, että kardaaniristikoiden vaihto on muutaman satkun verrattuna siihen että se putoaa tielle, hinta 1200 euroa pelkkä kardaani muut korjaukset -> auto on lunastuskunnossa.

      On omaa tyhmyyttä ajaa sellaisella autolla joka ei leimaa läpäise. Pellit kannattaa korjata ennaltaehkäisevästi ja pienet viat korjata ennenkuin tulee isoja vikoja. Silloin korjauskulut pysyvät aisoissa per korjaus eikä sitten katsastuksen alla mene satoja euroja leimalle korjaukseen. Yksinkertaisesti vain huoltaa ja pitää auton kunnossa, niin leimauksen kanssa ei tarvi hötkytä. Käy kun ehtii, ite aina tapaan leimata kun sopiva rako on siinä 4 kk katsastusikkunassa. Eipähän tarvi sitte miettiä että missähän vitun välissä senkin kerkiän tehdä.

      • raudalla läpi

        Vaan kun ei ole varaa kaikkea korjata, ja auto pitää olla että saisi töitä ja voisi siellä myös käydä kun niin käy...ei täällä voi julkisillakaan liikkua...


    • qwecdccccc

      Poliisihan vie kilvet myös, meinaatteko te ajaa sen jälkeen ilman kilpiä?
      Katsastusasema ei anna uusia kilipiä enää ennen kuin katsastat auton hyväksytysti. Eli sakot ja uudet kilvet, huonolla tuurilla jäät kiinni
      monta kertaa vuodessa eli sakkoja kertyy, riippuu kuinka pienellä paikkakunnalla
      asuu niin et aja päivääkään jopa että poliisi ei taas pongaa samaa autoa
      missä on katsastus suorittamatta.

      Tosin niillä keille ei ole mitään väliä näistä sanktioista niin on sitten asia erikseen.
      Näillehän yhteiskunta ei voi mitään.

      • rahastusta

        Jos tojosta lähtee kilvet, niin sen voi myydä afrikkalaisille ja sitten kattelee toisen alle. maksaa ehkä korkeintaan vähän enemmän, mutta ei tarvitse korjata vanhaa.
        jarrut on aina kyllä toimineet...

        Vanhassa (runkoauto) pakumersussani oli kaksi reikää pyöräkotelossa (edessä, ei siitä voi työkalutkaan tielle pudota) ja tuli hylky.
        En ymmärrä miten tämä voi olla mitenkään vaaraksi liikenteessä...Ei se runkoauto siitä katkea ajaessa. Aika heikko peruste katsastusmiehillä on myös se että ei saisi olla esim oven alla töröttäviä reunoja - voi muka osua jalankulkijaan...pitäisiköhän sivupeilitkin sitten kieltää?


    • Anonyymi

      Äläpäs liioittele, kävit korkeintaan katsastuttamassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe