"Autuaita murheelliset"

Jeesus sanoo vuorisaarnassaan mm., että autuaita (onnellisia) ovat murheelliset.

Tämä on paradoksaalinen lause ja itsessään ristiriitainen. Kuinka murheellinen voi muka olla onnellinen?

Jatkolause auttaa vähän asiaa: "...he saavat lohdutuksen" mutta sehän on vain itsestään selvää. Ei tämäkään käännös vielä avaa asiaa täydellisesti.

Otetaanpa kreikan kielen sanakirja esille ja puretaan tuo lauseen viimeinen sana "paraklēthēsontai" kaikkiin eri merkitysmuotoihinsa. Saadaan näin enemmän valaistusta asiaan. Se tarkoittaa nimittäin kaikkia seuraavia asioita:

rohkaisua/
lohdutusta/
neuvontaa/
rakennusta/
opetusta/
koulutusta

Tuossa raamatunkohdassa Jeesus siis tuo esiin elämän murheiden kouluttavan ja rakentavan merkityksen, niin sanotun Elämän Koulun.

Tällä tavalla murheelliset ovat autuaita mikäli oivaltavat pimeässä tunnelissaan homman koko jujun. Silloin he voivat nähdä tunnelin päässä valoa.

11

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierailija

todennäköisesti ollut Sionin takia murehtijoista, Jeesuksen aikaan murhe oli taas ajankohtainen. Jeesushan ei puhunut kristityille, vaan oman aikansa juutalaisille.

• Ainahan Jeesus korosti sitäkin, että hän puhui paitsi silloiselle sukupolvelle ja omalle kansalle, myös myöhemmille sukupolville ja muillekin kansoille.

• Diana*

tänäkin päivänä, jopa ulkopuoliset pakanat/ muukalaiset voivat murehtia Siionin tähden.

Ajankohtaista nytkin, vai mitä?

Eikö tämä Jeesus alunalkaen ollut sitä mieltä, ettei hänen opetuksensa kuulunut pakanoille, ei edes samarialaisille, vaan Israelin kadonneille lampaille, joten siinä olen samaa mieltä kanssasi, että puhui oman aikansa juutalaisille.

• Diana* kirjoitti:

tänäkin päivänä, jopa ulkopuoliset pakanat/ muukalaiset voivat murehtia Siionin tähden.

Ajankohtaista nytkin, vai mitä?

Eikö tämä Jeesus alunalkaen ollut sitä mieltä, ettei hänen opetuksensa kuulunut pakanoille, ei edes samarialaisille, vaan Israelin kadonneille lampaille, joten siinä olen samaa mieltä kanssasi, että puhui oman aikansa juutalaisille.

Matteuksen evankeliumi:
        28:19 Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

• Diana*
        KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:
        28:19 Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Matt. 10: 5-

Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja sanoi:

• Diana* kirjoitti:

Matt. 10: 5-

Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja sanoi:

Tässähän oli kyse siitä, että noiden kolmen ja puolen vuoden aikana oli keskityttävä lähinnä vain israelilaisiin ihan jo käytännön syistäkin muutamaa poikkesta lukuunottamatta.

Apostolien aikana sitten Paavali ja kumppanit ottivat muutkin kansat kohteikseen niin jotta että...

• vierailija
        KTS kirjoitti:

Tässähän oli kyse siitä, että noiden kolmen ja puolen vuoden aikana oli keskityttävä lähinnä vain israelilaisiin ihan jo käytännön syistäkin muutamaa poikkesta lukuunottamatta.

Apostolien aikana sitten Paavali ja kumppanit ottivat muutkin kansat kohteikseen niin jotta että...

puhe oli vuorisaarnasta. Ei Jeesuksenkaan mikään pakko olisi ollut keskittyä omaan kansaansa, Paavalikin heitti sen yli laidan heti kun sitä ei tarvittu. Jos voi saada uuden Jumalan, mitä messiaalla enää tekee?

• vierailija
        KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

ole voinut käskeä noin ja toisaalta luvata tulla takaisin "kuninkuudessaan" vielä oman sukupolvensa aikana. Veikkaan että lupaus paluusta oli aito, lähetyskäsky seuraajien käsialaa.

• että evankeliumit
        KTS kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

on kirjoitettu vasta sen jälkeen kun kristinusko jo oli levinnyt pakanoiden keskuuteen, 65-100 jaa kuten evankeliumit ajoitetaan. jopa paavalin, pakanoiden apostolin, kirjeet ovat vanhempia kuin evankeliumit.

apostolien teot antaa selvän kuvan siitä mitä tapahtui kun pakanoita alkoi liittyä jeesuksen seuraajiin (esim. apt 10:1-11:18): ei-juutalaisten, samarialaisten ym. kiinnostus kuulla jeesuksesta ja liittyä jeesuksen seuraajiin tuli yllätyksenä jerusalemin alkuperäiselle, juutalaiskristillisen seurakunnalle jonka johdossa olivat jeesuksen aikanaan valitsemat opetuslapset. tästä seurasi myös myöhemmin kysymys siitä, onko näiden pakanuudesta kääntyneiden noudatettava lakia (apt 15), kysymys joka repi mm. paavalin ja jerusalemin srkn välejä (esim. gal 1-2).

apt:sta on selvää, että ns. pakanalähetys tuli jeesuksen seuraajille yllätyksenä eivätkä he olleet valmistautuneet siihen: he olivat olleet siinä uskossa että tulee julistaa vain juutalaisille. toisin kuin apt:n tekojen tapahtumien jälkeen kirjoitetut evankeliumit, mm. siteeraamasi jae mt 28:19, antaa ymmärtää. jeesuksen suuhun laitettiin (tuon ajan normaalin historiankirjoituksen tavan mukaan) evankeliumeissa paljon muutakin sellaista mikä oli ajankohtaista itse evankeliumien kirjoitusajankohtana eikä itse jeesuksen aikana tai hänen toiminnassaan.

• vierailija
        että evankeliumit kirjoitti:

on kirjoitettu vasta sen jälkeen kun kristinusko jo oli levinnyt pakanoiden keskuuteen, 65-100 jaa kuten evankeliumit ajoitetaan. jopa paavalin, pakanoiden apostolin, kirjeet ovat vanhempia kuin evankeliumit.

apostolien teot antaa selvän kuvan siitä mitä tapahtui kun pakanoita alkoi liittyä jeesuksen seuraajiin (esim. apt 10:1-11:18): ei-juutalaisten, samarialaisten ym. kiinnostus kuulla jeesuksesta ja liittyä jeesuksen seuraajiin tuli yllätyksenä jerusalemin alkuperäiselle, juutalaiskristillisen seurakunnalle jonka johdossa olivat jeesuksen aikanaan valitsemat opetuslapset. tästä seurasi myös myöhemmin kysymys siitä, onko näiden pakanuudesta kääntyneiden noudatettava lakia (apt 15), kysymys joka repi mm. paavalin ja jerusalemin srkn välejä (esim. gal 1-2).

apt:sta on selvää, että ns. pakanalähetys tuli jeesuksen seuraajille yllätyksenä eivätkä he olleet valmistautuneet siihen: he olivat olleet siinä uskossa että tulee julistaa vain juutalaisille. toisin kuin apt:n tekojen tapahtumien jälkeen kirjoitetut evankeliumit, mm. siteeraamasi jae mt 28:19, antaa ymmärtää. jeesuksen suuhun laitettiin (tuon ajan normaalin historiankirjoituksen tavan mukaan) evankeliumeissa paljon muutakin sellaista mikä oli ajankohtaista itse evankeliumien kirjoitusajankohtana eikä itse jeesuksen aikana tai hänen toiminnassaan.

riitaa tai epätietoisuutta ei olisi ollut, jos olisi ollut itsensä Jeesuksen käsky käännyttää niin kutsutut pakanat. Jeesuksen, kuten kaikkien muidenkin juutalaisten saarnaajien, opetus oli tarkoitettu omalle kansalle, lisäksi Jeesus uskoi taivaan valtakunnan pikaiseen tuloon. "Kaikkien kansojen" luo ei edes ehdittäisi kun kerran ei ehdittäisi käymään läpi Israelin kaupunkeja, joita ei kovin monia tuohon aikaan ollut.

• :-)

Autuas ei tarkoita onnellista tässä elämässä, vaan sitä, mitä onnellisuutta Taivaassa. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1947
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1696
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1411
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      74
      1078
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      944
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      911
    Aihe