Kertokaapas vinkkejä, mitä kaikkia hyötykasveja olette menestyksekkäästi onnistuneet kasvattamaan parvekkeella! Viime kesänä mulla oli herne, sokeriherne ja yrttejä. Kiinnostaisi laajentaa... Itsellä parveke on noin lounaaseen.
Parvekepuutarha
16
8172
Vastaukset
- Viherkokeilija
...parvekkeella yrttejä: basilikaa eri lajeja, persiljaa, ruohosipulia, timjamia,sitruunamelissaa,minttua (tosi kestävä!), rosmariinia, korianteria. Kaikista olen saanut hyvin satoa tuoreena käytettäväksi ja osasta olen kuivannut purkkeihin talven varalle:)
Tosi kivoja ovat myös amppelitomaatit ja -mansikat, vievät vähän tilaa ja ovat tosi satoisia (tosin oravat varastelivat aika lailla mansikoita=)) Viime kesänä mulla oli myös ananaskirsikoita eli karviaiskoisoja, mutta oli niin viilee kesä, että ne jäivät raaoiksi.
Avotaivaan alla, mutta kuumalla seinustalla olen kokeillut maissia (ostin oikein terhakoita taimia puutarhalta)Muuten onnistuivat hyvin, mutta viime kesänä eivät ehtineet loppuun asti kypsyä viileän kelin vuoksi. Samalla seinustalla olen monena vuonna kasvattanut chilejä ja niistä tulee satoa tosi paljon (olen ostanut kaupasta chilejä ja niistä ottanut siemeniä)Kokeile ihmeessä paprikaa, ota kaupan paprikasta pari siementä ja esikasvata:-)
Tämä ei ole hyötykasvi, mutta jos haluat niin kokeile kauneuden vuoksi koristetupakkaa. Kukkii kermanvärisin kukin ja tuoksuu tosi ihanalle:-)
Onnea kokeiluun!! - viherpiipertäjä :)
Minä olen kasvattanut parvekkeellani (aurinko paistaa puolesta päivästä iltaan asti) kaikkia mahdollisia yrttejä, timjamia, basilikaa, persiljaa.., tomaatteja (on tullut satoa, kun on keväällä jo esikasvattanut sisällä), avomaakurkkua (kurkut oli ihan älyttämän hyvän makuisia!), herneitä, salaattia (siemenistä), paprikaa (pikkupaprikoita on tullut), chiliä (chilejä on tullut tosi paljon, kun on muistanut taas esikasvattaa jo keväällä), siinä kai ne tärkeimmät oli :)
- tietämätön mutta kiinnostunut
Miten esikasvatetaan esim. kaupan siemeniä paprikoista? Mites multa? Pitääkö olla tavallista, vai mullan ja hiekan sekoitus? Lisää infoa asiasta tietävältä... olis kiva kokeilla itekin :)
- taas......
tietämätön mutta kiinnostunut kirjoitti:
Miten esikasvatetaan esim. kaupan siemeniä paprikoista? Mites multa? Pitääkö olla tavallista, vai mullan ja hiekan sekoitus? Lisää infoa asiasta tietävältä... olis kiva kokeilla itekin :)
Paprikoita en ole kokeillut, mutta chili itää hyvin, kun ensin kuivattaa siemeniä muutaman päivän (vaikka kirjekuoressa tms) Siemenet sitten perusmullan ja kaktusmullan seokseen (ei suositella mustamultaa) aurinkoiselle ikkunalle. (Läpinäkyvä ilma-aukoin varustettu pussi vielä päälle, niin itäminen nopeutuu kasvihuonemaisissa olosuhteissa) Kun taimiin tulee oikea lehti, eli uusi lehti niiden heti tulleiden pikkulehtien jälkeen, voi pikkutaimet varovasti siirtää suurempaan ruukkuun. Chili tuntuu ainakin vaativan sisäkasvatuksessa keväällä runsaahkosti kastelua.
- mumeluuri
... muitten kokemuksia ananaskirsikan ja pepinon viljelystä. Milloin esim. kannattaa kylvää sisälle ja muuta huomioonotettavaa. (siemenet jo tilasin)
Kiitän jo etukäteen!- viherkokeilija
Viime keväänä heittelin ananaskirsikan siemenet muistaakseni maaliskuussa(?) kylvömultaan perinteisillä systeemeillä (muovipeitto,lämmin paikka, tasainen kosteus)Taimet pistelin ulkoruukkuihin yöpakkasten mentyä. Niistä rääpäleistä kasvoi tosi hienoja ja vankkoja kasveja, kestivät hyvin tuulisella parvekkeella hieman tuettuna. Hedelmät vaan eivät ehtineet kypsiksi asti kun oli niin kylmä kesä:-(
- miee vaaa
Omenapuu
- eteläpartsi
Alunperin ihan kaupan pitkästä punaisesta chilistä otin siemenet talteen ja kokeilin miten itää. Hyvin lähti ja kesän tullen kasvit siirtyi parvikkeelle. Syksyllä puskat oli täynnään punaisia chilipalkoja. Nyt on kolmea eri lajiketta jo tulossa. Kesä vaan helposti loppuu lyhyeen joten idätyksen olen tehnyt ikkunalaudalla jo tammi-helmikuussa.
Ihan näitä perusyrttejä kasvaa partsilla myös ruukussa, persiljaa, oreganoa ja sitruunamelissaa tällä kertaa. - kasvi..
Tee tai osta puulaatikko noin 1,5m pitkä metrin levyinen ja metrin korkea. Laita noin metrin paksuudelta kunnon mustaa multaa ja istuta siihen perunaa. Yhdestä varresta saat jopa 10 kg herkullisia uusia perunoita.
- Krassi
Täällä ihmettelemme ukon kanssa, että voiko tulla 10 kiloo perunaa yhdestä varresta?? Meillä on pieni perunamaa, kylvetään 63 kpl siemen perunaa, pitäisi siis tulla parhaimmillaan 630 kg perunaa eli 25 kpl 25 kg säkkiä. Ei meillä kyllä semmoista kasvun ihmettä tapahdu. Missä vika?
- toimii....
Olen kasvatellut jo toistakymmentä vuotta tomaatista kurkkuun ja siltä väliltä.Kaikki menestyy kun vain muistaa että sade ei kastele luontaisesti.Kasvatan kaikki muovisaavissa,siinä onko se 8 litraisia.Myös porkkana onnistuu parvekkeella.Tomaattia saadaan niin paljon että niistä voi tehdä omaa ketsuppia.Tänä vuonna on käytössä 36 sankkoa.Paprikat on jo isolla taimella ja tomaatitkin alullaan.
- Minna***
meinaan kokeilla tänä vuonna oikeen tosissani. Yhtenä kesänä tein kokeilun. Kiva viherkasvi tuli kun laitoin bataatin puolikkaan multaan pystyyn. Köynnösmäisesti kasvaa. Juuressa oli syksyllä pikkubataatteja. Nyt olen ajoissa liikkeellä ja laitoin viime viikolla bataatin multaan.
- hortonomisti
Ehdottomasti amppelimansikkaa,sekä tomaattia. Olen kerännyt kaksi satoa kirsikkatomaatista kesän aikana ja molemmista n.30 kpl.satokauden aikana. Amppelimansikka on myös aika tuottelias. Molempia pitää KASTELLA reilusti ja myös lannottaa kukinnan aikana. NAM
- kiinnostaisi...
Kaupassa näkyi olevan mm. amppelitomaatin siemeniä. Miten hyvin ne sitten mahtavat itää? Pitäisikö esikasvattaa sisällä vai tökätä suoraan multiin parvekkeelle? Kuinka ison ruukun vaatisi?
- *pipa
hei kysyisin kun on herneen palkoja tulossa parvekkeella , on hieman jo kukalla . Mikä olis hyvä lannote käyttää herneille .
- Nokkoset kukkivat
Kaipa kastelulannoite, esimerkiksi Kekkilä, sopii parhaiten parvekeviljelyyn. Lannoitteen kanssa täytyy olla varovainen. Parempi antaa vähän kerralla ja useammin kuin paljon ja harvoin. Lannoite voi polttaa kasvin kuoliaaksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418