M/S Estonian kootut selitykset

Asiaan perehtynyt

Kuukausi sitten ilmestyi suomalaisen Tapio Kuosman kirja "tapaus estonia". Kirjassa oli listattu väitteitä estonian uppomisen syistä.

1. Virallinen selitys oli että Estonia upposi kovasn merenkäynnin johdosta. Syy keulaportin irtoamiseen oli valmistaja telakan tekemät virheelliset ratkaisut rakenteessa.

2. Estonia uppoaminen aiheutui keulavisiirin irtoamisesta kovasssa myrskyssä. Irtoaminen johtui laivanvarustajan ja laivan miehistön laiminlyönneistä ja sääntörikkomuksista. Estonialle tehtiin 12 tuntia ennen uppoamista merikelpoisuus "harjoitus" missä laiva todettiin merikelvottomaksi mm keulaportin lukitukset olivat vaurioituneet. Estonia sallittiin lähteä viron ja ruotsin merenkulkujohtajien määräyksestä. Loppuraportissa onnettomuuslautakunta käytti väärennettyä asiakirjaa missä vähäteltiin Estonian vikoja, syytä tähän ei tiedetä.

3. Estonia räjäytettiin. Useat silminäkijät raportoivat että uppoamishetkellä laivan 0-kannelta eli alimmaisen kannen kongressihuoneen ilmastoinnista suohkusi vettä 1-kannelle eli autokannen alapuoliselle hytti osastolle. Lisäksi sukeltajat kertoivat löytäneensä suuret määrät hiekkaa 0-kannen sauna-osastolta, osasto ei käytännössä ole suorassa yhteydessä 2-kannelle eli autokannelle mistä hiekka voisi tulla. todisteina on tuntematon räjähdepalikka sukeltajien kuvissa, estonia oli useiden pommiuhkausten kohteena, vain 10 tuntia ennen estonian uppoamista suoritettiin estonialla tarkastus mahdollisten pommien varalta.

3a räjäyttäjinä toimi mafia.
3b räjäyttäjinä toimi venäjän turvallisuuspalvelu
3c Räjäyttäjänä toimi jokin muu yhteisö/järjestö CIA, felix ryhmä jne

4. Estonialla tapahtui räjähdys vahingossa. Estonialla on todistetusti salakuljetettu salaista materiaalia. Estonian lastiluetteloon 27.9.1994 oli merkitty käsin kaksi ylimääräistä ajoneuvoa. Arvailujen mukaan lastina oli neuvostoliittolaisia ilmatorjuntaohjuksia/osia ja radioaktiivisita materiaalia. Autokannelta kuului ennen uppoamista kaatuvan ajoneuvon ääniä

5 Estonia osui ulkopuolinen räjähde (miina, topedo)

6 Estonia törmäsi venäläisen sukellusveneen kanssa. Estonian uppoamisaikana itämerellä oli suuri radio häiriö mikä aiheutui venäläisten laitteista. Venäjä kiisti ettei heillä ollut alueella sukellusveneitä, ilmoitus tuli venäjän omasta aloitteesta.

Muuta mielenkiintoista.

Avo Piht ja muut löytyneet ja kadonneet. Avo Piht oli Estonian toinen kapteeni jolla oli tarkoitus suorittaa luotsikoe Estonian tullessa tukholman saaristoon. Avo Piht ja useat muut ilmoitettiin henkiinjääneiden joukkoon ja Pihtin pitkäaikaiset ystävät tunnistivat Pihtin uutiskuvista ambulanssin kyydissa, kenestäkään ei ole sen jälkeen havaintoja.

Löytynyt, kadonnut ja uudelleen löytynyt.
Eräs estonialla ollut henkilö virolainen mies (nimeä en julkaise lukekaa kirjasta) ilmoitettiin löytyneeksi pian sen jälkeen kadonneeksi. Kyseinen henkilö löytyi kuolleena suomen rannikolta. Uhrin omaiset järkyttyivät kun arkku avattiin virossa, Miehellä oli viiltohaajoja kaulassaan ja tutkimuksen suorittaneen patologin mukaan hän oli joutunut henkirikoksen uhriksi. Suomalaisen tutkijan mukaan vammat johtui muista syistä, tämän väitetään olevan mahdotonta koska miehellä oli päällään ehjä kauluspaita ja mustat housut ja vammat vaatteiden alla.

Estonian henkilökunnan toiminta ennen ja jälkeen onnettomuuden. Useat henkilöt jotka olivat matkustaneet Estonialla usein kertoivat että henkilökuntaa oli vähän mukana. Henkilökunta myös käyttäytyi pelokkasti. Avo Pihtin ja Arvo Anderssonin(vars. kapteeni) nähtiin syömässä päivällistä ja estonian osuessa aaltoon miehet lopettivat ruokaillun ja "jähmettyivät" hetkeksi. Useat estonian henkilökunnan jäsenet pelastettiin matkatavaroidensa kanssa kun taasen matkustajat olivat lähes alasti. Estonialla miehistöä pelastui paljon matkustajia enemmän esim 14 pelastuneesta naisesta 12 oli miehistön jäsentä.

Tässä oli vain muutamia erikoisuuksia liittyen M/S Estonian uppoamiseen 28.9.1994 01.54. Jokatapauksessa vuoden 1997 jälkeen (eli loppuraportin julkaisuhetki) on estoniaan liittyen tullut ilmi uusia tietoja (esim ruotsin hallitus myönsi että estonialla kuljetettin sotakalustoa) joiden valossa estonian onettomuuden tutkinta pitäisi aloittaa uudelleen ja muiden kuin asianosaisten toimesta.

42

8166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesillä

      joka työnteli siinä kelissä kahtakytä solmua vieläpä laivalla joka oli alunperin tarkoitettu rannikkovesille, ei siis itämeren ulapoille.

      Kokeneemmat ja paljon paremmilla laivoilla ajavat laskivat nopeuden viiteentoista solmuun.

      Tutkinnassa ei haluttu kovin rajusti iskeä juuri itsenäisyytensä saanutta.

    • ertyuiop

      Hyvä jurpo,

      Kannattaa hakeutua hoitoon, sen verran paljon päässäsi viiraa.

      • mene kotiin kasvamaan

        Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä. Esimerkiksi moni vielä luulee että ruotsin hallituksen imoitus siitä ettei estonian uhreja ole merenpohjassa vaan laivan sisällä pitää paikkansa. Jutta Rabe julkaisi kirjasssan vuonna 2000 otetut kuvat missä estonian lähellä on 200mx200m alue missä on laivan ja matkustajien irtaimistoa sekä ruumiita (esim päätön aikuinen, lapsi ja aikuinen.) Ruotsin hallituksen perusteet estonian nostamatta jättämiselle olivat varsin groteskeja esim ruotsin hallituksen mukaan tukholman saariston mökkiläiset häiriintyisivät jos tämä "haiseva" laiva hinattaisiin sinne, tai että estonialla ei ole muuta kuin mätänevää lihaa ja luita (uhreista). Jokatapauksessa uppoamiseen ja sen hoitamiseen liittyy niin paljon epäselvää että uuden tutkinnan aloittaminen on välttämätöntä.


      • ertyuiop
        mene kotiin kasvamaan kirjoitti:

        Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä. Esimerkiksi moni vielä luulee että ruotsin hallituksen imoitus siitä ettei estonian uhreja ole merenpohjassa vaan laivan sisällä pitää paikkansa. Jutta Rabe julkaisi kirjasssan vuonna 2000 otetut kuvat missä estonian lähellä on 200mx200m alue missä on laivan ja matkustajien irtaimistoa sekä ruumiita (esim päätön aikuinen, lapsi ja aikuinen.) Ruotsin hallituksen perusteet estonian nostamatta jättämiselle olivat varsin groteskeja esim ruotsin hallituksen mukaan tukholman saariston mökkiläiset häiriintyisivät jos tämä "haiseva" laiva hinattaisiin sinne, tai että estonialla ei ole muuta kuin mätänevää lihaa ja luita (uhreista). Jokatapauksessa uppoamiseen ja sen hoitamiseen liittyy niin paljon epäselvää että uuden tutkinnan aloittaminen on välttämätöntä.

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.


      • estoniaa
        ertyuiop kirjoitti:

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.

        Miksi? Koska siellä on paljon "salaperäisyyttä". En ole koskaan kuullut ennen, että merenpohjaan uponnutta alusta olisi peitetty. Ei tarvi peittää, jos ei ole peiteltävää.


      • estoniaa.
        ertyuiop kirjoitti:

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.

        Miksi? Koska siellä on paljon "salaperäisyyttä". En ole koskaan kuullut ennen, että merenpohjaan uponnutta alusta olisi peitetty. Ei tarvi peittää, jos ei ole peiteltävää.


      • Tekikö kipeätä kun järki lähti
        ertyuiop kirjoitti:

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.

        Tietysti estonian tapaukseen ei liity mitää erikoista jos lukemistona on Aku-Ankka tai jallu. Vuonna 2000 Julkaistiin Estonian Cargo manifest 27.9.94 eli uppoamista edeltävän illan lastiluettelon, luettelossa (minkä kopio myös minulta löytyy) Kerrotaan jokaisen matkustajan nimi, kansallisuus, ajoneuvvon malli, rek-nro ja sijainti autokannella. Listaan on käsin merkitty kaksi ajoneuvoa ilman mitään muuta tietoa. Lisäksi on julkaistu estonian "merikelpoisuus testi" missä on listattu useita vikoja aluksen keulaportissa (kyseinen kopio löytyy myös minulta) tästä paperista liikkui väärennetty versio ennen kuin oikea paperi löydettin. Lisäksi Jutta Rabe on julkaissut kuvia estonian ulkopuolella makaavista kuolleista vaikka ruotsin hallitus muuta väitti. Ruotsin hallitus on vihdoin tunnustanut että estonialla salakuljetettiin asemateriaalia, tutkimuksen tehnyt ruotsalainen virkamies hävitti luvatta ja laittomasti asiakirjat tutkimuksen jälkeen. Miksi estonian Atlanttilukon tappi (Eli keulaportin yksi tärkeimmistä lukoista) heitettiin takaisin mereen löytymisen jälkeen (tutkintalautakunnan jäsen on myöntänyt tämän) tai miksi kari lehtola valehteli estonian hylyn sijainnin useaan kertaan (lehtola pyysi julkaisemassaan kirjeessä anteeksi tekoaan ja totesi ylittäneensä valtuutensa). Useat silminnäkijät, tutkija ja laivailun ammattilaiset ovat todenneet JAIC:n raportin olevan useita virheitä täynnä.


      • Zurganisti
        mene kotiin kasvamaan kirjoitti:

        Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä. Esimerkiksi moni vielä luulee että ruotsin hallituksen imoitus siitä ettei estonian uhreja ole merenpohjassa vaan laivan sisällä pitää paikkansa. Jutta Rabe julkaisi kirjasssan vuonna 2000 otetut kuvat missä estonian lähellä on 200mx200m alue missä on laivan ja matkustajien irtaimistoa sekä ruumiita (esim päätön aikuinen, lapsi ja aikuinen.) Ruotsin hallituksen perusteet estonian nostamatta jättämiselle olivat varsin groteskeja esim ruotsin hallituksen mukaan tukholman saariston mökkiläiset häiriintyisivät jos tämä "haiseva" laiva hinattaisiin sinne, tai että estonialla ei ole muuta kuin mätänevää lihaa ja luita (uhreista). Jokatapauksessa uppoamiseen ja sen hoitamiseen liittyy niin paljon epäselvää että uuden tutkinnan aloittaminen on välttämätöntä.

        Perskules, tämä olikin uutta tietoa!
        Että ihminen hukkuessaan menettää päänsä.
        Näin sitä oppii vanha merimieskin ihan uutta merestä.


      • Zurganisti
        Tekikö kipeätä kun järki lähti kirjoitti:

        Tietysti estonian tapaukseen ei liity mitää erikoista jos lukemistona on Aku-Ankka tai jallu. Vuonna 2000 Julkaistiin Estonian Cargo manifest 27.9.94 eli uppoamista edeltävän illan lastiluettelon, luettelossa (minkä kopio myös minulta löytyy) Kerrotaan jokaisen matkustajan nimi, kansallisuus, ajoneuvvon malli, rek-nro ja sijainti autokannella. Listaan on käsin merkitty kaksi ajoneuvoa ilman mitään muuta tietoa. Lisäksi on julkaistu estonian "merikelpoisuus testi" missä on listattu useita vikoja aluksen keulaportissa (kyseinen kopio löytyy myös minulta) tästä paperista liikkui väärennetty versio ennen kuin oikea paperi löydettin. Lisäksi Jutta Rabe on julkaissut kuvia estonian ulkopuolella makaavista kuolleista vaikka ruotsin hallitus muuta väitti. Ruotsin hallitus on vihdoin tunnustanut että estonialla salakuljetettiin asemateriaalia, tutkimuksen tehnyt ruotsalainen virkamies hävitti luvatta ja laittomasti asiakirjat tutkimuksen jälkeen. Miksi estonian Atlanttilukon tappi (Eli keulaportin yksi tärkeimmistä lukoista) heitettiin takaisin mereen löytymisen jälkeen (tutkintalautakunnan jäsen on myöntänyt tämän) tai miksi kari lehtola valehteli estonian hylyn sijainnin useaan kertaan (lehtola pyysi julkaisemassaan kirjeessä anteeksi tekoaan ja totesi ylittäneensä valtuutensa). Useat silminnäkijät, tutkija ja laivailun ammattilaiset ovat todenneet JAIC:n raportin olevan useita virheitä täynnä.

        Cargomanifesti on alustava lastiluettelo ja siinä ei mainita matkustajien ajoneuvojen malleja eikä sijainteja autokannella.
        Edelleen, sinulta ei taatusti löydy kopioita Estonian manifestista, muistathan että jo tv-shopkin varoittaa vääristä kopoista...

        Kerrohan minulle, 32 vuotta seilanneelle, mikä ihme on merikelpoisuus testi?
        Kas kun ei ole semmoista testiä vielä tähän päivään meneessä tullut vastaan.

        Jos merenkulusta ja siihen liittyvistä asioista haluat pämistä niin otappa ensin selvää yleisistä käytännöistä,dokkareista ynnä serttiksistä,jatketaan sitten.

        Jumakauta että te hörhöt jaksatte, teille normalit käytännöt ovat jonkinlaisia salaliittojen todisteita.
        Ihan oikeasti, menkää kirjastoon, lainatkaa vaikka Jouko Santalan kirja "Kauppamerenkulku ja satmatoiminnot" ja ihmetelkää siitä miten salaliittoteorianne murenevat.


      • asiaan perehtynyt
        Zurganisti kirjoitti:

        Perskules, tämä olikin uutta tietoa!
        Että ihminen hukkuessaan menettää päänsä.
        Näin sitä oppii vanha merimieskin ihan uutta merestä.

        "Perskules, tämä olikin uutta tietoa!
        Että ihminen hukkuessaan menettää päänsä.
        Näin sitä oppii vanha merimieskin ihan uutta merestä."

        Kuka on väittänyt että joku olisi menettänyt päänsä hukkuessa opettele kakara lukemaan ennen kuin alat kirjoittamaan. Tämä päätön uhri oli maannut merenpohjassa 6 vuotta joten vammat eivät ihmetytä. Et ilmeisesti tiedä onnettomuuksista mitään, esimerkiksi Estonialla kallistuman seurauksena monet ihmiset murskautuivat kaatuvien huonekalujen ja laitteiden alle, "merikarhu toteaa ei hukkuessa voi murskautua höhhööö". Vai että "merimies" LOL


      • tai pikemminkin
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        "Perskules, tämä olikin uutta tietoa!
        Että ihminen hukkuessaan menettää päänsä.
        Näin sitä oppii vanha merimieskin ihan uutta merestä."

        Kuka on väittänyt että joku olisi menettänyt päänsä hukkuessa opettele kakara lukemaan ennen kuin alat kirjoittamaan. Tämä päätön uhri oli maannut merenpohjassa 6 vuotta joten vammat eivät ihmetytä. Et ilmeisesti tiedä onnettomuuksista mitään, esimerkiksi Estonialla kallistuman seurauksena monet ihmiset murskautuivat kaatuvien huonekalujen ja laitteiden alle, "merikarhu toteaa ei hukkuessa voi murskautua höhhööö". Vai että "merimies" LOL

        Jutan jutut on niin perseestä... oikein keksimällä keksitään kaikkea ja tumpataan fantasiaa joukkoon, kun ei oikeista lähteistä tarpeeksi outouksia löydy. Hommahan pätee kaikkiin salaliittoihin kylläkin... lumipallo vaan kasvaa ja jutut hurjenee kaikenaikaa... ainut van että todellisuuden kanssa ei ole alun alkujaankaan mitään tekemistä niillä. Scifi tai fantasia on synonyymejä salaliitoille... virallinen nimitys onkin sitten urbaani legenda.


      • Zurganisti
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        "Perskules, tämä olikin uutta tietoa!
        Että ihminen hukkuessaan menettää päänsä.
        Näin sitä oppii vanha merimieskin ihan uutta merestä."

        Kuka on väittänyt että joku olisi menettänyt päänsä hukkuessa opettele kakara lukemaan ennen kuin alat kirjoittamaan. Tämä päätön uhri oli maannut merenpohjassa 6 vuotta joten vammat eivät ihmetytä. Et ilmeisesti tiedä onnettomuuksista mitään, esimerkiksi Estonialla kallistuman seurauksena monet ihmiset murskautuivat kaatuvien huonekalujen ja laitteiden alle, "merikarhu toteaa ei hukkuessa voi murskautua höhhööö". Vai että "merimies" LOL

        "Tämä päätön uhri oli maannut merenpohjassa 6 vuotta joten vammat eivät ihmetytä"

        Niin että kuuden vuoden makaamisella menettää päänsä mutta ei muuta kroppaa?
        Outoa...

        "esimerkiksi Estonialla kallistuman seurauksena monet ihmiset murskautuivat kaatuvien huonekalujen ja laitteiden alle"

        Täytyykin varoa ettei keittiöjakkarani kaadu, voin jäädä alle ja menettää pääni.

        Kuule, ei ihme että uskot kaikkiin satuihin jos luetun ymmärtämisesi on samaa tasoa kuin ulosantisi.

        "Vai että "merimies" LOL"
        Kerro vain jos merenkulusta ynnä laivoista haluat keskustella ja osoittaa tietosi?
        Olisikin tässä muutamia kysymyksiä tarjolla, sinä olet pätevä vastaamaan?


      • asiaan perehtynyt
        Zurganisti kirjoitti:

        "Tämä päätön uhri oli maannut merenpohjassa 6 vuotta joten vammat eivät ihmetytä"

        Niin että kuuden vuoden makaamisella menettää päänsä mutta ei muuta kroppaa?
        Outoa...

        "esimerkiksi Estonialla kallistuman seurauksena monet ihmiset murskautuivat kaatuvien huonekalujen ja laitteiden alle"

        Täytyykin varoa ettei keittiöjakkarani kaadu, voin jäädä alle ja menettää pääni.

        Kuule, ei ihme että uskot kaikkiin satuihin jos luetun ymmärtämisesi on samaa tasoa kuin ulosantisi.

        "Vai että "merimies" LOL"
        Kerro vain jos merenkulusta ynnä laivoista haluat keskustella ja osoittaa tietosi?
        Olisikin tässä muutamia kysymyksiä tarjolla, sinä olet pätevä vastaamaan?

        "Niin että kuuden vuoden makaamisella menettää päänsä mutta ei muuta kroppaa?
        Outoa..."

        No muuta kroppaa suojaa..... mitkäs ne nyt olikaan.... niin vaatteet eli housut, paita ja kengät.

        "Täytyykin varoa ettei keittiöjakkarani kaadu, voin jäädä alle ja menettää pääni."

        Ilmeisesti sinua huvittaa tämä asia. JAIC:n raportissa kerrottiin silminnäkijöiden kertomuksia siitä kuinka kaatuvat pelikoneet, pöydät ja muu laivalta tuttu roina murskasi ihmisiä. Kallistuman seurauksena hyttikäytävistä muodustui mynneniä metrejä korkeita kuiluja.


      • kertoa23432
        Tekikö kipeätä kun järki lähti kirjoitti:

        Tietysti estonian tapaukseen ei liity mitää erikoista jos lukemistona on Aku-Ankka tai jallu. Vuonna 2000 Julkaistiin Estonian Cargo manifest 27.9.94 eli uppoamista edeltävän illan lastiluettelon, luettelossa (minkä kopio myös minulta löytyy) Kerrotaan jokaisen matkustajan nimi, kansallisuus, ajoneuvvon malli, rek-nro ja sijainti autokannella. Listaan on käsin merkitty kaksi ajoneuvoa ilman mitään muuta tietoa. Lisäksi on julkaistu estonian "merikelpoisuus testi" missä on listattu useita vikoja aluksen keulaportissa (kyseinen kopio löytyy myös minulta) tästä paperista liikkui väärennetty versio ennen kuin oikea paperi löydettin. Lisäksi Jutta Rabe on julkaissut kuvia estonian ulkopuolella makaavista kuolleista vaikka ruotsin hallitus muuta väitti. Ruotsin hallitus on vihdoin tunnustanut että estonialla salakuljetettiin asemateriaalia, tutkimuksen tehnyt ruotsalainen virkamies hävitti luvatta ja laittomasti asiakirjat tutkimuksen jälkeen. Miksi estonian Atlanttilukon tappi (Eli keulaportin yksi tärkeimmistä lukoista) heitettiin takaisin mereen löytymisen jälkeen (tutkintalautakunnan jäsen on myöntänyt tämän) tai miksi kari lehtola valehteli estonian hylyn sijainnin useaan kertaan (lehtola pyysi julkaisemassaan kirjeessä anteeksi tekoaan ja totesi ylittäneensä valtuutensa). Useat silminnäkijät, tutkija ja laivailun ammattilaiset ovat todenneet JAIC:n raportin olevan useita virheitä täynnä.

        että löytyykö niitä kuvia estonian ympärillä makaavista uhreista netistä ?


      • T
        ertyuiop kirjoitti:

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.

        Jos ei liity ihmeellistä miksi laiva on peitetty hiekalla ja miksi sukelluksia tehtiin yksi? kun esim pan amin lentokoneeseen joka syoksyi atlanttiin tehtiin satoja ja hylky on useita satoja metrejä syvempänä kuin estonia.Lisäksi ystäväni joka työskenteli viron tullissa jonka johtaja murhattiin Tallinnassa keskellä päivää siten että puhkaistiin hänen autonsa rengas ja kun hän kumartui vaihtamaan sitä hänet ammuttiin niska laukauksella.(kiristapovits) koska tiesi tarkkaan mitä estonialla vietiin.Meillä suomessa ei näitä uutisoida mutta googletappa tuo nimi niin saat vähän perspektiiviä..Kuulut niihin suomalaisiin joita on 9 10.estä ja uskoo kun valtio sanoo että alv on huomenna 900%. Eli pikkuisen hyvä uskoinen.


      • *Ö-Ö*
        T kirjoitti:

        Jos ei liity ihmeellistä miksi laiva on peitetty hiekalla ja miksi sukelluksia tehtiin yksi? kun esim pan amin lentokoneeseen joka syoksyi atlanttiin tehtiin satoja ja hylky on useita satoja metrejä syvempänä kuin estonia.Lisäksi ystäväni joka työskenteli viron tullissa jonka johtaja murhattiin Tallinnassa keskellä päivää siten että puhkaistiin hänen autonsa rengas ja kun hän kumartui vaihtamaan sitä hänet ammuttiin niska laukauksella.(kiristapovits) koska tiesi tarkkaan mitä estonialla vietiin.Meillä suomessa ei näitä uutisoida mutta googletappa tuo nimi niin saat vähän perspektiiviä..Kuulut niihin suomalaisiin joita on 9 10.estä ja uskoo kun valtio sanoo että alv on huomenna 900%. Eli pikkuisen hyvä uskoinen.

        Katos vaan! Tämä salaliittohörhöily Estonian haverin ympärillä jatkuu siis edelleenkin?
        Mutta ei se mitään syystä että lapsetkin ovat terveitä kun he leikkivät.

        Ai niin,Estoniaa ei ole peitetty millään tavalla,ei hiekalla eikä betonilla,ja sinne sukellettiin monta kertaa.

        Mutta jos joku tai jotkut haluavat sillä perinteisellä salkkarityylillä sekoilla Estonian
        suhteen,niin siitä vaan.

        Ja on muuten erinomaisen huvittavaa lukea näitä salaliittopähkäilyjä ja välillä tässä
        meinaa ihan tukahtua nauruun.


      • Anonyymi
        ertyuiop kirjoitti:

        "Estoniaan liittyy paljon salaperäisyyttä."

        Herää vitun vainoharhainen pässi! Estoniaan ei liity mitään salaperäisyyttä.

        Jutta Rabe on täysi valehtelija, joka tietoisesti levittää valehleita Estoniasta. Ja kun vielä Jutta on täysin vainoharhainen ei ole ihme, että sen jutut ovat täysin valheellisia.

        Siinäs näätte epäilijät. Ollaa oikeessa me jotka tiedetää et salaliitto on faktaa


    • Zurganisti

      "Tässä oli vain muutamia erikoisuuksia liittyen M/S Estonian uppoamiseen 28.9.1994"

      Voi helvetti, erikoisuuksia kyllä, tosin nämä erikoisuudet kuuluvat kuten muutkin vastaavat sinne suljetun osaston turinatunnille.
      Oikein oli ainoastaan tämä:
      "0-kannen sauna-osastolta, osasto ei käytännössä ole suorassa yhteydessä 2-kannelle"
      Oli oikein siksi että todellakaan kakkoskannelle ei ole yhteyttä nollakannelta siksi että yhdessäkään laivassa mikä maailman meriä seilaa, ei ole nollakantta ja siksipä se ei voi olla yhteydessä kakkoskannelle.

    • Asiaan perehtynyt

      Estonialla oli 0-kansi missä sijaitsi saunaosasto, kokoushuone ja likaisen ja puhtaan veden tankit. Et ilmeisesti matkusta laivoilla koska et tälläistä asiaa tiedä.

      Estonian lastiluettelosta otan suomalaisen jukka I:n tiedot (hän pelastui). 39.(monesko ajoneuvo autokannella), Volvo (auton merkki), V(väri) VEO(auto)(ajoneuvon tyyppi) het-393 (rek.nro) Ixxxxx jukka (ajoneuvon kuljettaja) 1FIN (autossa olevien lukumäärä ja kansallisuus). Lastiluettelossa on huomautus "rajavartioston lista tullin läpi tulleista ajoneuvoista". Listalla on kaksi käsin merkittyä ajoneuvoa mitkä puuttuu ruotsiin lähetetystä listasta.

      Laivatarkastuksen papereissa lukee tarkastajan nimi ja että tarkastus on suoritettu 27.9.1994. Paperissa esimerkiksi lukee "bow door packing damaged" "boiler room close device missing" "fire door in galley(keittiön palo-ovi) not working" "off-course alarm not installet" "Windows in galley not possible to close" Lisäksi raportissa todetaan että useat vaaditut turvallisuus-ohjeet ja asiakirjat puuttuvat. Pelkästään palo-ovien vikojen olisi pitänyt aiheuttaa toimenpiteitä.

    • aseita

      Venäjä oli monta kertaa varoittanut ruotsia, "ellei toiminta lopu, he upottaa aluksen". Ruotsi ei varoituksista välittänyt ja lopputuloksen me kaikki tiedämme.

      • wdcedc

        "Estonialla kuljetettiin Venäjältä varastettuja" sanoo jurpo.

        Estoniallahan tapahtui ydinonnettomuus kun NL:n vanha ydinase laukesi. Youtubessa on siitä videokin

        www.youtube.com/watch?v=AzYihLYaVMM


      • asiaan perehtynyt
        wdcedc kirjoitti:

        "Estonialla kuljetettiin Venäjältä varastettuja" sanoo jurpo.

        Estoniallahan tapahtui ydinonnettomuus kun NL:n vanha ydinase laukesi. Youtubessa on siitä videokin

        www.youtube.com/watch?v=AzYihLYaVMM

        Ilmeisesti et omaa minkäänlaista häpyä kun vitsailet tälläisestä asiasta. Yhdeksi estonian onnettomuuden syyksi on epäilty autokannella tapahtunutta salakuljetetun materiaalin räjähdystä. Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen. Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt. Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia. Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi. Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi, kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen ja nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa.

        Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt. Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi (tällä toiminnalla oli ruotsin hallituksen siunaus joten toiminta saattoi olla hyvinkin näkyvää ruotsin puolella). Muutamia uutisia viimevuodelta, jos tämän jälkeen vielä ajatellaan että estoniaan ei liity avoimia kysymyksia niin jo on kumma. Eikös kirjoistakin tehdä uusintapainoksia jos tiedot muuttuu, miksei sitten 11 vuotta vanhaa loppuraporttia uudisteta.

        JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä).

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=267264&search=estonia

        Ruotsin merenkulun tarkastuslaitos myöntää että estonian tutkimukset olivat juostenkustu, "piti vain selvittää onko laiva nostettavissa ja vahvistaa JAIC:n teoria uppoamisesta"

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=250244&search=estonia

        Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta.

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=236127&search=estonia

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=237132&search=estonia


      • pilaile vain kuolleiden kus...
        wdcedc kirjoitti:

        "Estonialla kuljetettiin Venäjältä varastettuja" sanoo jurpo.

        Estoniallahan tapahtui ydinonnettomuus kun NL:n vanha ydinase laukesi. Youtubessa on siitä videokin

        www.youtube.com/watch?v=AzYihLYaVMM

        jollekkin lähes 900 ihmisen kuolema on hauska juttu.


      • oikeaa tietoa
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        Ilmeisesti et omaa minkäänlaista häpyä kun vitsailet tälläisestä asiasta. Yhdeksi estonian onnettomuuden syyksi on epäilty autokannella tapahtunutta salakuljetetun materiaalin räjähdystä. Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen. Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt. Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia. Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi. Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi, kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen ja nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa.

        Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt. Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi (tällä toiminnalla oli ruotsin hallituksen siunaus joten toiminta saattoi olla hyvinkin näkyvää ruotsin puolella). Muutamia uutisia viimevuodelta, jos tämän jälkeen vielä ajatellaan että estoniaan ei liity avoimia kysymyksia niin jo on kumma. Eikös kirjoistakin tehdä uusintapainoksia jos tiedot muuttuu, miksei sitten 11 vuotta vanhaa loppuraporttia uudisteta.

        JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä).

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=267264&search=estonia

        Ruotsin merenkulun tarkastuslaitos myöntää että estonian tutkimukset olivat juostenkustu, "piti vain selvittää onko laiva nostettavissa ja vahvistaa JAIC:n teoria uppoamisesta"

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=250244&search=estonia

        Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta.

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=236127&search=estonia

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=237132&search=estonia

        Estonia on ollut viime aikojen ainoa sen suuruusluokan laiva, joka on uponnut sellaiseen syvyyteen, että hylyn nostaminen olisi ollut äärimmäisen vaikeaa, mutta haudanryöstäjien olisi kuitenkin ollut kohtuullisen helppo sukeltaa sinne, 852 ihmisen hautapaikalle, jossa paljon vainajien ja laivan arvotavaraa. Siksi Estonia päätettiin peittää. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä eikä salaista.


      • cvbnm,
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        Ilmeisesti et omaa minkäänlaista häpyä kun vitsailet tälläisestä asiasta. Yhdeksi estonian onnettomuuden syyksi on epäilty autokannella tapahtunutta salakuljetetun materiaalin räjähdystä. Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen. Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt. Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia. Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi. Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi, kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen ja nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa.

        Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt. Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi (tällä toiminnalla oli ruotsin hallituksen siunaus joten toiminta saattoi olla hyvinkin näkyvää ruotsin puolella). Muutamia uutisia viimevuodelta, jos tämän jälkeen vielä ajatellaan että estoniaan ei liity avoimia kysymyksia niin jo on kumma. Eikös kirjoistakin tehdä uusintapainoksia jos tiedot muuttuu, miksei sitten 11 vuotta vanhaa loppuraporttia uudisteta.

        JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä).

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=267264&search=estonia

        Ruotsin merenkulun tarkastuslaitos myöntää että estonian tutkimukset olivat juostenkustu, "piti vain selvittää onko laiva nostettavissa ja vahvistaa JAIC:n teoria uppoamisesta"

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=250244&search=estonia

        Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta.

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=236127&search=estonia

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=237132&search=estonia

        Oletko sairas?

        Onko mukavaa pilailla kuolleiden kustannuksella? Miksi levität valheita Estoniasta?

        Etkö kunnioita ihmisiä, jotka menehtyivät turmassa?

        Levität valheita Estoniasta "Yhdeksi estonian onnettomuuden syyksi on epäilty autokannella tapahtunutta salakuljetetun materiaalin räjähdystä."


      • asiaan perehtynyt
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Estonia on ollut viime aikojen ainoa sen suuruusluokan laiva, joka on uponnut sellaiseen syvyyteen, että hylyn nostaminen olisi ollut äärimmäisen vaikeaa, mutta haudanryöstäjien olisi kuitenkin ollut kohtuullisen helppo sukeltaa sinne, 852 ihmisen hautapaikalle, jossa paljon vainajien ja laivan arvotavaraa. Siksi Estonia päätettiin peittää. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä eikä salaista.

        Estonia olisi ollut ja on vieläkin nostettavissa. Jos venäläiset sai ydinsukellusvene kurskin ylös niin miksei Estoniaa saisi ylös. Ruotsin valtio ja ns "eettinen lautakunta" mihin uhrien omaisten edustajia ei päästetty perusteli nostoa vastaan näin. silloinen pääministeri Carl Bildt ja hänen seuraajansa Ingvar Carlsson molemmat ilmoittivat että Estonia tulee nostaa, kuitenkin hyvin pian mielipide muuttui jyrkäksi vastustukseksi

        "Estonian nosto olisi liian kallista". kustannusarvioiden mukaan nostaminen maksaisi 60 milj.SEK kun ruotsin valtio maksoi yli 200milj SEK NCC:lle Estonian peittämisestä.

        "Estonian nostaminen aiheuttaisi itämeren ranta-asukkaille hajuhaittoja ja varsinkin kohdemaan mökkeilijät häiriintyisivät". Kyseinen perustelu oli todella törkeä.

        "Laivalla ei ole kuin mätää lihaa ja luita ei ruumiita". Todella törkeä väite mikä järkytti monia omaisia.

        "Kukaan ei halua siivota laivaa ja sukeltajien henkinen kantti ei riitä toimimaan laivan sisällä". Silti laivalle on tehty kymmeniä sukelluksia esimerkiksi ns ruumiinlaskenta sukellus missä kartoitettiin kuolleiden sijainti ja lukumäärä.

        Peittäminen perusteltiin sillä että "kaikki uhrit ovat laivan sisällä joten laivasta voidaan tehdä viimeinen leposija" Kuitenkin jutta raben julkaisemissa kuvissa ja lehdistölle esittämissä fimeissä näkyy kuinka uhreja lojuu pitkin merenpohjaa

        Peittämisen perustelu sillä että laivalla kävisi ryöstösukeltajia on sinänsä ontuva että Estonian hylky on 24/7 suomen merivoimien/rajavartiolaitoksen valvonnassa. Käytännössä Estonialle ei voi sukeltaa ilman että suomen tai ruotsin rajavartijat tulisivat tätä valvomaan (sukellusten estäminen on kansainvälisten merilakien vastainen toimenpide). Lisäksi on todettu että ainoastaa laivan nostaminen ja tutkiminen kertoo varmasti mitä tapahtui.


      • totuus...
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        Estonia olisi ollut ja on vieläkin nostettavissa. Jos venäläiset sai ydinsukellusvene kurskin ylös niin miksei Estoniaa saisi ylös. Ruotsin valtio ja ns "eettinen lautakunta" mihin uhrien omaisten edustajia ei päästetty perusteli nostoa vastaan näin. silloinen pääministeri Carl Bildt ja hänen seuraajansa Ingvar Carlsson molemmat ilmoittivat että Estonia tulee nostaa, kuitenkin hyvin pian mielipide muuttui jyrkäksi vastustukseksi

        "Estonian nosto olisi liian kallista". kustannusarvioiden mukaan nostaminen maksaisi 60 milj.SEK kun ruotsin valtio maksoi yli 200milj SEK NCC:lle Estonian peittämisestä.

        "Estonian nostaminen aiheuttaisi itämeren ranta-asukkaille hajuhaittoja ja varsinkin kohdemaan mökkeilijät häiriintyisivät". Kyseinen perustelu oli todella törkeä.

        "Laivalla ei ole kuin mätää lihaa ja luita ei ruumiita". Todella törkeä väite mikä järkytti monia omaisia.

        "Kukaan ei halua siivota laivaa ja sukeltajien henkinen kantti ei riitä toimimaan laivan sisällä". Silti laivalle on tehty kymmeniä sukelluksia esimerkiksi ns ruumiinlaskenta sukellus missä kartoitettiin kuolleiden sijainti ja lukumäärä.

        Peittäminen perusteltiin sillä että "kaikki uhrit ovat laivan sisällä joten laivasta voidaan tehdä viimeinen leposija" Kuitenkin jutta raben julkaisemissa kuvissa ja lehdistölle esittämissä fimeissä näkyy kuinka uhreja lojuu pitkin merenpohjaa

        Peittämisen perustelu sillä että laivalla kävisi ryöstösukeltajia on sinänsä ontuva että Estonian hylky on 24/7 suomen merivoimien/rajavartiolaitoksen valvonnassa. Käytännössä Estonialle ei voi sukeltaa ilman että suomen tai ruotsin rajavartijat tulisivat tätä valvomaan (sukellusten estäminen on kansainvälisten merilakien vastainen toimenpide). Lisäksi on todettu että ainoastaa laivan nostaminen ja tutkiminen kertoo varmasti mitä tapahtui.

        paljastuisi ja se ei ole millekään valtiolle eduksi.


      • selvää kuin pläkki
        totuus... kirjoitti:

        paljastuisi ja se ei ole millekään valtiolle eduksi.

        Yleisesti on epäilty että yhdysvallat on ollut takapirun painostamassa ruotsia, jenkeille kun tämä laittomasti kuljetettu tavara meni.


      • Zurganisti
        asiaan perehtynyt kirjoitti:

        Ilmeisesti et omaa minkäänlaista häpyä kun vitsailet tälläisestä asiasta. Yhdeksi estonian onnettomuuden syyksi on epäilty autokannella tapahtunutta salakuljetetun materiaalin räjähdystä. Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen. Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt. Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia. Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi. Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi, kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen ja nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa.

        Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt. Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi (tällä toiminnalla oli ruotsin hallituksen siunaus joten toiminta saattoi olla hyvinkin näkyvää ruotsin puolella). Muutamia uutisia viimevuodelta, jos tämän jälkeen vielä ajatellaan että estoniaan ei liity avoimia kysymyksia niin jo on kumma. Eikös kirjoistakin tehdä uusintapainoksia jos tiedot muuttuu, miksei sitten 11 vuotta vanhaa loppuraporttia uudisteta.

        JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä).

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=267264&search=estonia

        Ruotsin merenkulun tarkastuslaitos myöntää että estonian tutkimukset olivat juostenkustu, "piti vain selvittää onko laiva nostettavissa ja vahvistaa JAIC:n teoria uppoamisesta"

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=250244&search=estonia

        Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta.

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=236127&search=estonia

        http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=237132&search=estonia

        "Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen."

        Voi perse mitä logiikkaa, neukut siis jättivät jälkeensä Viroon lojumaan salaisia radioaktiivisia materiaaleja ja ohjuksia?
        Ihan aikuisten oikeasti, ei salaisia kamoja jätetä maahan sieltä poistuttaessa.
        Eikö järki sano mitään,onko sinulla sitä edes hiukkasen että voisit kuvitella miten sellaisten kanssa menetellään?

        "Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt."

        Siis laivan kallistuessa ja lastin lähtiessä liikeelle ja kun siitä kuuluu ääntä niin se on salaliitto sitten se?
        Siinä tapauksessa tässä kuva salaliitosta, ääntä on taatusti riittänyt.
        http://de.fishki.net/picsw/032007/09/grimaldi/grimaldi_09.jpg

        "Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia."

        Hei, ihan oikeasti, yksikään matkustaja ei taatusti pysty selvittämään mitä tavaraa kometosillalle viedään ja milloin ynnä millä.
        Kuvittele itsesi autolautan matkustajaksi ja yritä havannoida mitä laivalla tapahtuu, ketkä menevät minnekkin ja mitä tavaraa tulee ja menee...
        Komentosillalle, kuten laivan muihinkin teknisiin tiloihin, ei matkustajatiloista matkustajat pääse äimistelemään mitä minnekkin viedään.
        Eikä se komentosilta ole mikään tavararuuma missä autolastettain kuljetetaan kamaa.
        Täysin järjettömiä juttuja taas kerran esität, niillä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekoa.
        Voisitpa vielä kertoa että miten matkustaja voi tietää mitä tavaroita kuuluu tarkastaa ja kenen toimesta ja missä vaiheessa kun kerran tämäkin sinun mielestäsi on osoitus salaliitosta.

        "Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi."

        Ketkä "Useat" kertovat?
        Useat salaliittoteoreetikot jotka kopoivat toistensa juttuja "Todisteina"?

        "Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi"

        Kerrohan että kuinka on mahdollista että laaditaan huima suunnitelma ison autolautan upottamiseksi, toteutetaan se mutta ei pystytä eliminomaan valvontakameraa?
        Kuka tässä on tyhmä, sinä joka uskot näihin vaiko oletettu, iso salaliitto organissattio joka töpeksii tuon tuostakin kaikkein yksinkertaisimmissa asioissa?
        Veikkaisin erittäin vahvasti ykkösvaihtoehtoa.

        "kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen"

        No niinpä tietysti, helpompaa murhata mies ja laajentaa salaliitton tekemisiä kuin tehdä kamera toimintakelvottomaksi?
        Voi perhana sentäs....

        "nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa."

        Halleluja!
        Taas kerran noudatamme vanhaa kaavaa jota yksikään salaliittoteoreetikko ei voi vastustaa!
        Olematon tai puuttuva todiste on todiste!
        Toivoa sopii että oikeuslaitos ei ota samaa käytäntöä, sillä nimittän saadaan koko kansa syylliseksi asiaan kuin asiaan....Stalinhan tätä metodia käyttikin menestyksellä ja siellä jos jossain salaliittoja sikisi kuin sieniä sateella.

        "Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt."

        Joo joo, salaista tietty.Taas tullaan siihen että sitä salaista materiaaliko oli sitten jätetty lojumaan Viroon?
        Älä nyt viitsi...

        "Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi"

        No niinpä, salakuljetuksetkin hoidetaan ihan aikataulun mukaan, niinkö?

        "JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä)."

        Viitiks vilasta raporteista että milloin Estonia upposi, siellä se lukee...Siljan ja Vikingin tutkat sen kertovat.

        "Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta."

        Kaikilla itämeren lautoilla kulkee jatkuvasti sotilasmateriaalia edes takaisin siinä missä muutakin lastia, hämmästyttääkö se pientä kulkijaa?

        Hommaa elämä.


      • asiaan perehtynyt
        Zurganisti kirjoitti:

        "Estonialla arveltiin olleen ilmatorjuntaohjuksia ja oheismateriaalia sekä radioaktiivista aineita, tämä voi olla yksi syy miksi ainoana hylkynä maailmassa estonia haluttiin valaa betonikuoreen."

        Voi perse mitä logiikkaa, neukut siis jättivät jälkeensä Viroon lojumaan salaisia radioaktiivisia materiaaleja ja ohjuksia?
        Ihan aikuisten oikeasti, ei salaisia kamoja jätetä maahan sieltä poistuttaessa.
        Eikö järki sano mitään,onko sinulla sitä edes hiukkasen että voisit kuvitella miten sellaisten kanssa menetellään?

        "Monet matkustajat kertoivat että autokannelta kuului ääniä kuin kuormaauto olisi kaatunut/kierinyt."

        Siis laivan kallistuessa ja lastin lähtiessä liikeelle ja kun siitä kuuluu ääntä niin se on salaliitto sitten se?
        Siinä tapauksessa tässä kuva salaliitosta, ääntä on taatusti riittänyt.
        http://de.fishki.net/picsw/032007/09/grimaldi/grimaldi_09.jpg

        "Useat silminäkijät kertovat että estonian olessa satamassa laivalle olisi ajanut autoja joista oli viety "Tavaraa" komentosillalle ilman mitään tarkastuksia."

        Hei, ihan oikeasti, yksikään matkustaja ei taatusti pysty selvittämään mitä tavaraa kometosillalle viedään ja milloin ynnä millä.
        Kuvittele itsesi autolautan matkustajaksi ja yritä havannoida mitä laivalla tapahtuu, ketkä menevät minnekkin ja mitä tavaraa tulee ja menee...
        Komentosillalle, kuten laivan muihinkin teknisiin tiloihin, ei matkustajatiloista matkustajat pääse äimistelemään mitä minnekkin viedään.
        Eikä se komentosilta ole mikään tavararuuma missä autolastettain kuljetetaan kamaa.
        Täysin järjettömiä juttuja taas kerran esität, niillä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekoa.
        Voisitpa vielä kertoa että miten matkustaja voi tietää mitä tavaroita kuuluu tarkastaa ja kenen toimesta ja missä vaiheessa kun kerran tämäkin sinun mielestäsi on osoitus salaliitosta.

        "Myös useat satamasssa olleet kertovat että estonialle ajoi suojattu saattue minkä vuoksi lastaaminen ja tullitoiminta keskeytettin hetkeksi."

        Ketkä "Useat" kertovat?
        Useat salaliittoteoreetikot jotka kopoivat toistensa juttuja "Todisteina"?

        "Lastaus tallentui tallinnan sataman valvontakameralle jotka varatullipäällikkö kristapovits takavarikoi"

        Kerrohan että kuinka on mahdollista että laaditaan huima suunnitelma ison autolautan upottamiseksi, toteutetaan se mutta ei pystytä eliminomaan valvontakameraa?
        Kuka tässä on tyhmä, sinä joka uskot näihin vaiko oletettu, iso salaliitto organissattio joka töpeksii tuon tuostakin kaikkein yksinkertaisimmissa asioissa?
        Veikkaisin erittäin vahvasti ykkösvaihtoehtoa.

        "kristapovits murhattiin talonsa edessä kuukausi estonian uppoamisen jälkeen"

        No niinpä tietysti, helpompaa murhata mies ja laajentaa salaliitton tekemisiä kuin tehdä kamera toimintakelvottomaksi?
        Voi perhana sentäs....

        "nauhojen olinpaikasta ei sen jälkeen ole mitään tietoa."

        Halleluja!
        Taas kerran noudatamme vanhaa kaavaa jota yksikään salaliittoteoreetikko ei voi vastustaa!
        Olematon tai puuttuva todiste on todiste!
        Toivoa sopii että oikeuslaitos ei ota samaa käytäntöä, sillä nimittän saadaan koko kansa syylliseksi asiaan kuin asiaan....Stalinhan tätä metodia käyttikin menestyksellä ja siellä jos jossain salaliittoja sikisi kuin sieniä sateella.

        "Edes kaikein jääräpäisimmät eivät voi sitä tosiasiaa kiistä etteikö estonialla oltaisi kuljetettu salaista materiaalia, tämän on myös ruotsin ja viron hallitus myöntänyt."

        Joo joo, salaista tietty.Taas tullaan siihen että sitä salaista materiaaliko oli sitten jätetty lojumaan Viroon?
        Älä nyt viitsi...

        "Tukholman silloinen tullipäällikkö on kertonut että estonialla oli viety tullin ohi materiaalia tietyin aikavälein ja estonian uppoamispäivä olisi sopinut aikataulullisesti kuljetuspäiväksi"

        No niinpä, salakuljetuksetkin hoidetaan ihan aikataulun mukaan, niinkö?

        "JAIC:n loppuraportin aikataulu estonian uppoamisesta on nyt todettu virheeliseksi ruotsin hallituksen määrämissä testeissä (sinänsä mielenkiintoista että juuri aikajanan(timeline) virheellisyys JAIC raportissa on aiheuttanut kritiikkiä)."

        Viitiks vilasta raporteista että milloin Estonia upposi, siellä se lukee...Siljan ja Vikingin tutkat sen kertovat.

        "Viron parlamentti myöntää että Estonialla kuljetettiin aseita. JAIC tiesi aseiden kuljetuksesta."

        Kaikilla itämeren lautoilla kulkee jatkuvasti sotilasmateriaalia edes takaisin siinä missä muutakin lastia, hämmästyttääkö se pientä kulkijaa?

        Hommaa elämä.

        Neuvostoliitto jätti valtavasti materiaalia hajotessaan pelkästään venäjän ilmavoimien kalustosta 60% jäi entisiin tasavaltoihin. Radioaktiivista tavaraa neuvostoliiton alueella on todistetusti unohdeltu.

        Matkustajat kuulivat "kaatuvan ajoneuvon ääniä" kauan ennen kallistumista. JAIC:n mukaan ajoneuvot olivat kiinnitetty toisin kuin esittämäsi kontit.

        Silminäkijät olivat laivan henkilökuntaa jotka kertoivat että pari kertaa aikaisemmin oli laivalle kuljetettu tavaraa tuolla tavalla mikä oli poikkeuksellista koska komentosillan varastotila pidettiin normaalisti tyhjillään. Tilanne meni niin että laivalle ajoi henkilöauto minkä kyydistä nousi kaksi siviilipukuista miestä jotka kantoivat muutamia salkkua ja "säkkejä" komentosillan säilytystilaan. parivuotta uppoamisen jälkeen tehdyn sukelluksen mukaan nämä säilytystilat olivat tyhjillään.

        Estonian kahden nimettömän ajoneuvon lastauksen näkivät tullivirkailijat ja laivaan odottaneet matkustajat koska tavallinen lastaus hetkeksi keskeytettiin. Tietenkin on vielä tämä estonian lastiluettelo mistä käy ilmi että laivalle otettiin kaksi ajoneuvoa joiden tietoja ei kirjattu mihinkään

        Kristapovits oli entinen KGB:n salakuuntelu expertti joten hänellä oli kokemusta valvontakameroista. Sattuuhan niitä mokia paremmissakin piireissä.

        Nythän ei kyse ole estonian uppoamisen ajankohdasta koska esimerkiksi mariellan kapteenilla oli näköyhteys laivaan. Nyt on kyse uppoamiseen johtaneen tapahtumaketjun alkamisesta. JAIC:n raportin mukaan ilmoitukset oudoista äänistä kuultiin yhden aikoihin, kuitenkin monet matkustajat kertoivat että laivalla kuultiin poikkeuksellisen kovi ääniä
        jo 00:30-00:40 eli jopa 30-20min ennen JAIC:n ilmoittamaa aikaa.


    • asiaan perehtynyt

      Tuli tuossa jälleen kerran luettua ensimmäinen estonian uppoamisesta kertova kirja "miksi estonia". Kirja on tehty joulukuussa 1994 pari kuukautta estonian uppoamisen jälkeen. Kirja perustuu valtaosin selvinneiden ja omaisten haastatteluihin välittömästi onnettomuuden jälkeen. Kirjassa haastatellaan Estonian kapteeneiden arvo anderssonin ja avo pihtin vaimoja ja kirjassa julkaistaan arvo anderssonin viimeinen haastattelu. Kirjassa oli muutamia asioita mitkä herätti epäilystä.

      1.Pelastuminen merkitsi katoamista
      Kalev Vahtras toimi Estonialla varastomiehenä, hän työnsä puolesta tunsi estonian kuin omat taskunsa, joutuihan hän kulkemaan ympäri laivaa.

      Vahtras pelastuí, tai ainakin mitä on uskominen matkustaja peeter polgunoviin, 16 muuhun matkustajaan, suomen viranomaisiin ja pintapelastajaan. Vahtras pelastautui yhdessä peeter polgunovin kanssa pelastuslautalle jolle he pelastivat vielä yhden vakavasti loukkaantuneen naisen. Miehet jotuivat lähtemään toiselta lautalta missä oli jo ennestään 16 ihmistä ja lautta oli uppoamaisillaan

      Aamulla paikalle tuli pelastushelikopteri mikä vahtrasin ja polgunovin kielloista huolimatta ei pelastanutkaan loukkaantunutta naista vaan polgunovin. Kopterin miehistö oli polgunovin mukaan täysin väsynyt ja kuulemma uusi kopteri oli tulossa. Ennen lähtöään Vahtras vakuutti polgunoville pärjäävänsä ja jäi lautalle "virkein mielin" pelastusliivit päällä uutta kopteria odottaen.

      Vahtras pelastettiin tai ainakin suomen, viron ja ruotsin viranomaisten tiedoissa näin oli. Kuitenkin pian ruth vahtras:in (kalevin vaimo) epäilykset alkoivat heräämään kun miehestä ei vakuutteluista huolimatta alkanuut kuulumaan. Tiedusteluihin aluksi vastailtiin että mies on pelastettu ja tulee kotiin, pian vastaukset muutuivat tyyliin "emme voi antaa tietoja"

      Ruth vahtras meni tekemään tallinnan poliisille katoamisilmoitusta miehestään kun huoneeseen astui suomen poliisin edustaja ja totesi "meillä tässä kuvia miehesi ruumiista" ruth kysyi miten se on mahdollista kun vasta olen antamassa tuntomerkkejä miehestäni "teillä on vain huhuja -virolaiset eivät tiedää mitään" johon ruth vastasi onko ruotsinkin viranomaiset sitten tyhmiä kun ilmoittivat mieheni selvinneen? Johon suomalainen tutkija vastasi ettei ala kiistelemään ja kalev vahtrasin kuolinsyy on jo selvillä ja tutkimukset suoritetaan suomessa loppuun.

      ruth tutki kalevin veljen kanssa kuvia kuolleesta miehestään kun he huomasivat että kalev vahtrasin kasvoissa ja kaulassa oli viiltohaavoja ja kaula oli turvoksissa(kalevin ruumiin saavuttua viroon kehosta löytyi väkivaltaan viittaavat jäljet). Lisäselvitystä pyytäessään puolustuspoliisilaitoksen edustaja oli todennut "että mitä enemmän asioita tonkii sen vaarallisemmaksi asiat käy" Myös oikeuslääkärit olivat todenneet asian olevan heidän osaltaan loppuunkäsitelty ja heidän ei tarvitse asiaan enää paneutua.

      Miksi kalev vahtras, estonian varastomies olisi surmattu? Ruth vathras pystyi välittömästi sanomaan kaksi syytä. Kalev liikkui työnsä vuoksi 12 tuntia päivässä ympäri laivaa baareissa, myymälöissä ja keittiöissä. Kalevia kuvailtiin tarkaksi ja tunnolliseksi mieheksi joka usein teki tuttavuutta matkustajien kanssa vapaallaan. Näkikö tai kuuliko kalev vahtras jotain sopimatonta? tiesikö tai puhuiko hän liikaa?

      Toinen selitys kalev vahtrasin kohtalolle on se että oli ainoita työntekijöitä jotka ennestään tunsivat Avo Pihtin Tallinkin ajoilta ja ruth vahtras epäili että avo pihti olisi pelastettu samaan aikaan kuin kalev ja kertoiko avo jotain sellaista kaleville minkä vuoksi he katosivat.

      Lisäksi kirjassa on Avo pihtin vaimon sirjen haastattelu. Haastattelussa sirje kertoo että hän ja hänen miehensä työtoverit tunnistivät avo pihtin televisiokuvista jostain syystä uusintana näytetty kuva oli leikattu siten että kuva loppui ennen kuin avo astuu ulos ambulanssista

      Saksalaisen asiantuntija ryhmän laaja raportti estonian uppoamisesta.
      http://www.estonia.xprimo.de/estonia final report/Contents.htm

    • todella outo tapaus
      • Keulaportti

        Nyt kun on kulunut 16 vuotta, voisi laivan jo nostaa, ei ole niin paljon 800:sta ruumista jäljellä. Samalla nähtäisiin todellinen syy uppoamiseen. Oliko se sukellusveneeseen törmäys vai keulavisiiriin asennettu pommi vai oliko syy vain lukitsematta jäänyt keulaportti. Muutenhan tuo keulaportin putominen oli sula mahdottomuus!


    • Tykin suusta

      http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page6.html

      Kaikuluotaus on luotettava todiste. Voisiko torpedo mennä sisään kyljestä ja räjähtää vasta sitten ja tuo muodostaisi Raaben löytämälle reiälle selityksen ulospäin suuntautuneesta reiästä.
      Venäläisiä ja ruotsalaisia sukellusveneitä oli merellä, miksi ne eivät auttaneet? Ehkä venäläinen sai sen verran vaurioita kuitenkin, ettei ollut mitään syytä paljastaa itseänsä syypääksi. Keulaportin kolhut ovat omasta mielestänikin tulleet paremminkin törmäyksestä. Selvinneet henkilöt ovat kertoneet hetkestä jolloin kolahti kunnolla ja laiva lähes pysähtyi.
      Minusta tätä asiaa on ajettu aina tietyllä naivilla tyylillä muita vaihtoehtoja halveksuen. Moni uskoi lampaan lailla näihin selityksiin ja vielä tänäkin päivänä tulee näitä "virallisia" selityksiä vastauksena kuin tykin suusta.

    • yhdeksäävaillekymppi

      Keskustelin heti onnettomuuden jälkeen miehen kanssa joka tuolloin oli tehnyt atlanttilukkoja keulavisiireihin toistakymmentä vuotta.Mies totesi että jos atlanttilukko on kiinni niin ei semmoista myrskyä olekaan joka repisi visiirin irti.

    • Sonyson

      Tässä tapauksessahan oli niin ettei lukkoa oltu huollettu wasa linelle myymisen jälkeen. Isossa aallokossa se sitten murtui ja loppu on traagista historiaa.

    • ckjkjxjxjx

      Virolaiset tuttuni kertoi tuosta pommista. Itse en ollut kertaakaan kuullut. Mutta perustelut olivat vahvat, kuten täälläkin luki. Ihme ettei suomen media ole kertonut todellista syytä? Olen ollut väärässä uskossa 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Niin, vaihda uskontoasi, meillähän on uskonnonvapaus.


    • Anonyymi

      TERVE!

      On olemassa olevaa tekniikkaa jolla Estonia laivan onnettomuus voidaan selvittää.

      Se tekniikkaa on nimeltään AIKAKONEohjelma kotitietokoneessa.

      Lopuksi upposiko estonia laiva lopulta.

      Siellä se ajelee vuorojaan itämerellä tai sitten karibialla. kun kerran leikisti upposi, niin täytyi myydä pois.

    • Anonyymi

      Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla myös asiaan perehtynyt,aika perusteellisesti. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia tän päivän tiedoilla.

    • Anonyymi

      Aina löytyy näitä viralliseen satuun uskovia tolloja. Lehtolan opetuslapset ovat yhtä kujalla kun oli opettaja. Just joo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa meni synnyttämään

      Hyvinkään sairaalaan. https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-saapui-synnyttamaan-mikko-rakas-kuvasi-kultaansa-videokameralla-katso-kuvat?utm_sou
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      11387
    2. 77
      3508
    3. Mama Aitolehti syömässä

      Ja säilyttää maskia käsivarressa. No onpa hygieenista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1779
    4. Voi Pikkarainen

      Sun viimeisin insta kuva. Oot sit oikein taas asetellut Martinan shakkerin pöydälle ja kattokaa, Nalakin näkyy, unohdit vaan Fiatin avaimet. Teidän ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1582
    5. Veneessä asuminen

      Moi Tässä on mieleen hiipinyt ajatus että muuttaisin veneeseen kun lapset tuosta katoaa omille teilleen. Se ei tapahdu ihan heti niin tässä oon koitta
      Yleistä veneilystä
      42
      1533
    6. Anne Aitolehti ei ole ottanut koronarokotusta

      Jopa Martina on ottanut yhden. Turisee näitä tietoja instassaan, eli ihan julkista tietoa on. Ja Espanjassa ovat. Hohhoijaa tuota typeryyttä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1503
    7. Poliisi vaatii viittä miestä vangittavaksi epäiltyinä Seinäjoella marraskuun lopulla tapahtuneesta

      Onkohan kukaan seuraamassa tai katsomassa oikeuden papereita. löytyyköhän vinkkejä henkilöistä sitten m-infosta tai y-laudalta?
      Seinäjoki
      57
      1356
    8. Maisan vihaajille ikäviä uutisia

      Kaikista epäonnentoivotuksista ja muusta perseilyistä huolimatta Maisa ja Mikko saivat ihanan tyttövauvan. Voimia vihaajille 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1344
    9. Onko ässien suhteen bilettäjä sittenkin Sofia

      Stefu yrittää pitää työmoodia päällä ja natku vaan bilettää? https://www.seiska.fi/kotimaa/sofia-belorf-ja-stefan-therman-herattivat-huomiota-aamuvarh
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1294
    10. Aitolehden aitous

      Ja mikä ylipäätään tässä Aitolehdessä on edes aitoa? No ei ainakaan nimi. Ei sukunimi, eikä toinen nimi, eikä etunimikään. Entä ikä? Onko sekään oikea
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      997
    Aihe