Paavalin puhe Jerusalemissa, Apt.21:37-22:29

Paavalin puhe Jerusalemissa
Apt. 21:37-22:29
--
Paavali kysyy päälliköltä lupaa, jotta hän voisi pitää kansalle puolustuspuheen. Luvan saatuaan hän pitää puheen hebreankielellä.
Nyt jälleen kerran hänelle avautui mahdollisuus puhua kaikille kiihkojuutalaisille vastustajilleen Herrastaan. Hän ymmärsi heitä, olihan hän kuulunut aikaisemmin samaan joukkoon.

Paavali kertoo kasvuvuosistaan (3) ja kuinka hän vastusti Jeesukseen-uskovia (4), ja miten hän oli kohdannut Hänet Damaskon tiellä (5-10). Näistä tapahtumistahan Luukas on jo aikaisemmin kertonut (Apt. 9:s luku).

Jatkossa Paavali kertoo Ananiaasta ja korostaa, ajatellen maanmiehiään, että kyseessä oli lainkuuliainen ja hyvämaineinen juutalainen (12), Ananias kehotti häntä ottamaan vastaan kasteen ja syntien anteeksiannon:
”anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois” (16).

Paavali puhuu vielä, kuinka hän oli läsnä, kun Stefanus kivitettiin (20).
Kun hän vielä kertoo, että hänet on Herra kutsunut ja lähettänyt pakanoitten tykö, on tämä liikaa kuulijoista.

Päällikkö käskee viedä Paavalin kasarmiin saadakseen tietää, mistä syystä he niin hänelle huusivat ja määräsi hänet ruoskimalla tutkittavaksi (24).
Mutta päällikkö peljästyi saatuaan tietää, että Paavali oli Rooman kansalainen.
Roomalaisen ruoskiminen oli vakava rikos ja niinpä kuullusteluista luovuttiin (25-29). Paavalia ei päästetty vapaaksi.

5

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virsi 384
      --
      1.
      Autuas, ken elämänsä
      uskoo huomaan Jumalan,
      elää hänen lähellänsä,
      suostuu tahtoon Korkeimman.
      Ilo, onni, menestys,
      murhe, köyhyys, kärsimys,
      kaikki koituu parhaaksemme,
      myöskin kuolo voitoksemme.

2.
      Häilyvä on elämämme,
      varjo vaelluksemme.
      Monet vaiheet päivinämme
      täällä aina koemme.
      Eivät kestä aarteet maan,
      tieto, arvo, valtakaan.
      Emme saata yhtään jatkaa
      elämämme juoksun matkaa.

3.
      Herralla on tiedossansa
      salaisimmat toiveemme.
      Ilman hänen apuansa
      raukenevat aikeemme.
      Herralla on vallassaan
      kaikki maassa, taivaassaan.
      Herra ohjaa parhaaksemme
      kaikki vaiheet vuosiemme.

• oli rohkea.

Vaikka Paavali kerskui heikkoudellaan, oli hän todellisuudessa rohkea, eli kuten hän kertoo heikkoudessa Jumala on väkevä. Paavali oli rauhallinen ja iloinen, sillä hän kertoo, että kaiken hän voi Hänessä, joka häntä vahvistaa, eli Paavali sanoi osaavansa olla köyhä ja rikas ja osaavansa elää kylmässä ja kuumassa, eli ei rikkaus, köyhyys, paleleminen, eikä hikoilu erottanut häntä VOIMASTA. Tämä Voima, joka on Pyhä Henki, tuo ihmiseen tyytyväisyyden ja kuten Raamattu sanoo, että tyytyväisyys yhdessä jumalallisuuden kanssa on VOITTO.

Kuten opetin tuolla helluntaipalstalla luterilaisen ja helluntalaisen uskonkäsityksen eroista, niin kerron tässäkin, että luterilaisen uskonpohja on täysi terve, sillä siinä opetetaan rakastaamaan pelastajaamme Jeesusta Kristusta ja opetetaan käskyjen olevan ikuisesti voimassa, liiton arkissa ja sisäämme kirjattuna, mutta luterilainen usko jää lapsenkenkiin, sillä siinä ei opeteta VOIMAN, eli Pyhän Hengen toiminnasta, kuin vain niukasti, eli ei tunneta Jumalan koko persoonallisuutta.

Helluntailaisilla taasen on opetus Pyhän Hengen voimasta, mutta heitä ei ole opetettu käskyjen kunnioittamiseen, eli vaikka heille on nyt kaksi vuotta sitä opetettu, niin monet heistä eivät vieläkään tahdo ymmärtää, että Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen ja Jeesukseen uskova saa Pyhän Hengen voimaksi sisäänsä ja näin hänestä tulee kykenevä täytetyssä laissa eläjä, eli Jeesuksen seuraaja ei riko käskyjä.

Tästä meidän tulee paljon opettaa ja paljon puhua, jotta suomeen tulee usko, joka tekee ihmiset vapaaksi ja iloiseksi ja joka tuo rauhan, sillä Jeesus toi ristinteollaan rauhan meille Jumalan kanssa ja se rauha kumpuaa elämäämme.

• "Paavali oli rauhallinen ja iloinen, sillä hän kertoo, että kaiken hän voi Hänessä,..."
        ---
        VÄÄRÄ VANHURSKAUS (Filipp. 3:1-7)
        Filipp. 3:3,4,7
        --
        "Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        ...
        3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        --
        Yksi asia, jota Paavali usein toistaa, on iloitseminen.
        Keskellä vainoja pelko tahtoo vallata mielen. On kuitenkin mahdollista iloita vaikeuksienkin keskellä ”Herrassa”.

Paavali myös uudelleen muistuttaa, mikä voi erottaa meidät Kristuksen yhteydestä.
        Oli kysymys ”judaisteista”, juutalaiskristillisistä lainkiivailijoista. He vaativat, että pakanatkin on ympärileikattava. Eli samasta vaarasta on kyse filippiläisten suhteen, kuin mistä voimme lukea galatalaiskirjeessä ja Apt. Teoista.
        Paavali nimittää niitä, jotka luulevat oikean uskon riippuvan leikkauksesta, ”koiriksi”, ”pahoiksi työntekijöiksi” ja ”pilalleleikatuiksi” (2).

Oikea usko riippuu ”sydämen ympärileikkauksesta” (3).
        Sellainen ihminen palvelee Jumalaa Hengessä ja totuudessa ja hänen ainoa kerskaus on Jeesus Kristus (3). Paavalilla oli kyllä aihetta luottaa ”lihaankin” , ts. ansioihin.

Hänen ansioluettelonsa on pitkä.
        Hän sanoo: ”... olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton” (Filipp.3:5,6).

Tämä kaikki on kuitenkin turhaa kerskausta ja arvotonta Kristuksen Jeesuksen tuntemisen rinnalla (7).

• eli Paavali todella
        Tapio522 kirjoitti:

"Paavali oli rauhallinen ja iloinen, sillä hän kertoo, että kaiken hän voi Hänessä,..."
        ---
        VÄÄRÄ VANHURSKAUS (Filipp. 3:1-7)
        Filipp. 3:3,4,7
        --
        "Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        3:4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        ...
        3:7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        --
        Yksi asia, jota Paavali usein toistaa, on iloitseminen.
        Keskellä vainoja pelko tahtoo vallata mielen. On kuitenkin mahdollista iloita vaikeuksienkin keskellä ”Herrassa”.

Paavali myös uudelleen muistuttaa, mikä voi erottaa meidät Kristuksen yhteydestä.
        Oli kysymys ”judaisteista”, juutalaiskristillisistä lainkiivailijoista. He vaativat, että pakanatkin on ympärileikattava. Eli samasta vaarasta on kyse filippiläisten suhteen, kuin mistä voimme lukea galatalaiskirjeessä ja Apt. Teoista.
        Paavali nimittää niitä, jotka luulevat oikean uskon riippuvan leikkauksesta, ”koiriksi”, ”pahoiksi työntekijöiksi” ja ”pilalleleikatuiksi” (2).

Oikea usko riippuu ”sydämen ympärileikkauksesta” (3).
        Sellainen ihminen palvelee Jumalaa Hengessä ja totuudessa ja hänen ainoa kerskaus on Jeesus Kristus (3). Paavalilla oli kyllä aihetta luottaa ”lihaankin” , ts. ansioihin.

Hänen ansioluettelonsa on pitkä.
        Hän sanoo: ”... olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton” (Filipp.3:5,6).

Tämä kaikki on kuitenkin turhaa kerskausta ja arvotonta Kristuksen Jeesuksen tuntemisen rinnalla (7).

iloitsi Herrassa ja opetti meillekkin, että ilo Herrassa on väkevyytemme ja siitä me saamme todistaa, sillä hengellisen kasvun myötä nämä Paavalin opetukset tulevat todeksi, sillä yksi kallis Hengen Hedelmä on ILO.
        Gal. 5:22
        Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Ilo Herrassa on samoin, kuin rauhakin yli ymmärryksen menevää, sillä maailmalla ei ole näihin tunteisiin mitään osuutta, eli me lihasta Henkeen siirretyt saamme nämä ihanat tunteet Jumalalta lahjaksi.

Room. 12:15
        Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
        2. Kor. 13:11
        Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
        Fil. 2:18
        samoin iloitkaa tekin, ja iloitkaa minun kanssani!
        Fil. 3:1
        Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
        Fil. 4:4
        Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        1. Piet. 4:13
        vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.

• eli Paavali todella kirjoitti:

iloitsi Herrassa ja opetti meillekkin, että ilo Herrassa on väkevyytemme ja siitä me saamme todistaa, sillä hengellisen kasvun myötä nämä Paavalin opetukset tulevat todeksi, sillä yksi kallis Hengen Hedelmä on ILO.
        Gal. 5:22
        Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

Ilo Herrassa on samoin, kuin rauhakin yli ymmärryksen menevää, sillä maailmalla ei ole näihin tunteisiin mitään osuutta, eli me lihasta Henkeen siirretyt saamme nämä ihanat tunteet Jumalalta lahjaksi.

Room. 12:15
        Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
        2. Kor. 13:11
        Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
        Fil. 2:18
        samoin iloitkaa tekin, ja iloitkaa minun kanssani!
        Fil. 3:1
        Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
        Fil. 4:4
        Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        1. Piet. 4:13
        vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.

ILOITKAA KÄRSIMYKSISTÄ
        1.Piet.4:12-14
        --
        4:12 Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
        4:13 vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
        4:14 Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.
        --
        Kristitty joutuu usein kärsimään ja vainottavaksi uskonsa tähden.
        Hän ei suostu mukautumaan ympäristönsä uskonnollisiin vaatimuksiin.
        Uskova ei etsi ihmisten mielisuosiota, vaan Jumalan.

Paavali toteaa:
        ”Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija” (Gal. 1:10).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3394
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2602
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2496
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1730
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1395
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      975
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      945
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      751
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      704
    Aihe