Hei heppa tietäjät!

hevosrakas

Mä olen 10 vuotias just alottanu ratsastuksen.Olisko teillä mitään vinkkiä minkälaisen hoito-ponin/hevosen kannattais ottaa ja kumpi kannataisi valita ponista ja hevosesta.

KAIKKI vinkit huomioidaan.

7

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sara

kumpi tahansa sopii...
      Pääasiahan on, että heppa/poni on kiltti hoitaa.
      Saat opetella rauhassa hoitamaan ja käsittelemään helppoa hepppaa.
      Joskus iso hevosori on paljon helpompi pienen tytön käsitellä kuin jukuri shettis.

Kato että tuleva hoitsu on kiltti niin siitä se lähtee...

Jos on muuten jotain perusjuttuja oms. mitä haluut hoidosta kysyy niin mailaa ihmeesä mulle. jos asut turun lähistöllä niin voin tulla opettaa sua hoitaa jos niin haluut....

[email protected]

• helper

terve! kuten edellinen jo sanoikin, niin sillä että onko poni vai hevonen niin ei ole niinkään merkitystä. yässä muutama minun mielestä huomioitava seikka kun on hankkimassa ensimmäistä hoitsua:
      - hevosen/ponin koko kannattaa huomioida, vaikkei se kuitenkaan ole tärkein. mutta tarkoitan siis että liian isoa hoitsua ei kannata hankkia aluksi, koska jos ei ole kovin tottunut hoitaja ja hevosen selkä on vaikea puhdistaa ja satula laittaa kunnolla kohdalleen, niin ei siitä oikein tule mitään.
      - luonne on melkeinpä voisi sanoa että tärkein. kiltti ja helppo käsitellä niin sisällä tallissa kuin ulkona esim.taluttaessa. ekana hoitsuna nuorelle tytölle tämä on tärkeä seikka, sillä äkäinen hevonen tuottaa varmasti ongelmia.
      -vaikka ystävämme "sara" sanoi että hevosori mahdollisesti voisikin olla helpompi käsitellä kuin tuittupäinen shettis, niin minä en MISSÄÄN NIMESSÄ voisi suositella minkään kokoista, rotuista tai luonteista oria kenellekkään kokemattomalle hoidokiksi!!! koska vaikka tuo ori voisikin tallissa harjaillessa ja ehkä jopa muutenkin käsitellessä herrasmies ja muuta, niin ei voi milloinkaan varmasti luottaa siihen että tämä ori olisi aina ja ikuisesti jokatilanteessa luotettava! oreilla kun hormonit oikein pääsevät jylläämään niin ei voi koskaan varmasti mitä tämä hevonen tulee tai ei tule tekemään. pahimmassa tapauksessa tietysti pääsee irti ja käy astumassa jonkun tamman tai tappelee jonkun muun hevosen kanssa ja siitä on jo leikki kaukana! orin kanssa muutenkin pitää toimia ERITTÄIN määrätietoisesti ja taidolla tai muuten sen kanssa ei pärjää. harmi nyt sanoa ja tyrmätä kerrasta kaikkien pikkutyttöjen unelmat, mutta juurikaan kymmenen vuotiaista ei ole orille hoitajaksi. olen pahoillani, mutta näin se vaan on. ruunahan on kaikkein helpoin yleensäkin hoitaa, tietysti perusluonne pitää aina ottaa jokaisella hevosella huomioon, mutta ruunien hormoni toiminta ei juurikaan saa niitä sekoamaan ja arvaamattomiksi. tammat ovat kanssa helppoja hoitaa, tosin ne voivat joskus kiima-aikaan olla hieman kärtsyjä, mutta tammatkin ovat yksilöitä. joillakin kiima-ajan oikut tulevat voimakkaastikin esiin, toisilla ei lainkaan. minä siis suosittelisin joko ruunaa tai tammaa ekaksi hoitsuksi.

sitten muutama kysymys mitä itsesi kannattaa harkita tarkkaan ennenkuin hoitsun ottaa.
      - jaksathan varmasti käydä myös hoitamassa hevosta säästä ja omasta mielialastasi huolimatta? hoitohevosen kun hankkii niin sitä tulisi myös sitten käydä hoitamassa sovittuina päivinä, sillä silloin sen hyvinvointi on sinun vastuullasi.
      - hevosen varusteet kaipaavat myös hoitoa ja huolenpitoa. jos hevosen joku varuste on rikki tai huonossa kunnossa tms., niin sano asiasta heti vaikkapa ratsastuksen opettajalle tai hevosen omistajalle! rikkinäiset tai sopimattomat varusteet hankaavat hevoselle haavoja, joita on joskus erittäin hankalaa hoitaa kuntoon!
      -jos et ymmärrä jotain joko hevosen tai sen varusteiden hoidossa, tai jos epäilet ettet ole kykenevä tekemään jotain ilman apua, niin PYYDÄ APUA!!! koska jos vain teet jotain tietämättä mitä teet ja miksi, niin siitä on todennäköisesti vain haittaa hevoselle! avun pyytäminen ei ole häpeä, ja varmasti sinua autetaan tallilla jos vain jotain pyydät auttamaan!!!

toivottavasti kirjoitukseni ei ollut liian valittavaa ja määräilevää laatua, mutta kaikkien hoitajien (ja muidenkin) tulisi ymmärtää että hevonen on iso ja erittäin voimakas eläin, joten niiden kanssa tulee helposti myös vaaratilanteita jos niitä ei osaa käsitellä. toivotan nyt tässä kuitenkin menestystä hevosten parissa ja varsinkin rohkaisen kaikkia uusia hoitajia tai hoitsuttomia vain rohkaisemaan mielensä ja menemään juttelemaan tallin/hevosen omistajan tai ratsastuksenopettajan kanssa, sillä varmasti joskus joku hevonen/poni on hoitajan tarpeessa! hyvää jatkoa kaikille!

• Anni ''Hevosrakas''

Eilen kello 16.30 saavuin tallille.

Mun paras kaveri otti hoivaansa aivan mustan orin nimeltä Miikka (en nyt muista rotua) Ja minä taas otin suomenhevosen nimeltä Iiris.Kiitos teille!TE autoitte valitsemaan hepan ja Iiris oli ''se oikea''.Iiris on kiltti ja helppo käsitellä.

Kiitos!

• helper
        Anni ''Hevosrakas'' kirjoitti:

Eilen kello 16.30 saavuin tallille.

Mun paras kaveri otti hoivaansa aivan mustan orin nimeltä Miikka (en nyt muista rotua) Ja minä taas otin suomenhevosen nimeltä Iiris.Kiitos teille!TE autoitte valitsemaan hepan ja Iiris oli ''se oikea''.Iiris on kiltti ja helppo käsitellä.

Kiitos!

onneksi olkoon hoitohevosen johdosta! itseasiassa meinasinkin suositella suomenhevosta edellisessä viestissäni (sikäli kun itse olen kyseiseen rotuun kiintynyt), mutta en sitten kehdannut liikaa omaa mieltymystäni mainostamaan parhaana vaihtoehtona, sillä rodullahan ei yleisesti ottaen ole niin paljostikaan merkitystä. toivotan sinulle ja kaverillesi miellyttäviä hetkiä uusien hoitsujenne kanssa!

• viisaampi

Mitä järkee sun nyt ois hoitsu ottaa jos et ees osaa viel mitään?? ite sanoit että oot alottlija, kannatas vähän miettii!

• !!!

olen aivan samaa mieltä! hevonen tuskin voi kovin hyvin kun et osaa tehdä vielä mitään!
        hevonenhan voi vaikka loukkantua tottumattoman käsissä!

• Tuulia
        !!! kirjoitti:

olen aivan samaa mieltä! hevonen tuskin voi kovin hyvin kun et osaa tehdä vielä mitään!
        hevonenhan voi vaikka loukkantua tottumattoman käsissä!

on joskus aloittelija. Ja jokaista aloittelijaa yleensä hieman pitää silmällä joko tallinomistaja tai ratsastuksenopettaja, niin että suurempia virheitä harvoin pääsee sattumaan. Nämä ihmiset ovat ne oikeat arvioimaan, milloin jonkun kannattaa ottaa hoitsu ja milloin ei. Pienikin ihminen voi olla hyvin vastuunsa tunteva, ahkera ja kiltti hoitaja, joka käy hoitsuaan laittamassa joka päivä ja joka säässä.

Olen helperin kanssa saamaa mieltä monestakin asiasta, mutta etenkin siitä, että aina, kun on epätietoinen, kannattaa kysyä. Kysyvä ei tieltä eksy ja varmasti tallista löytyy monta ihmistä sinua auttamaan.

Ja harvoinpa olen nähnyt niitä tapauksia, että hevonen olisi saanut pysyvän vamman, vain koska sillä on ollut nuori hoitaja. On totta, että hevosen kanssa on oltava tarkka ja huolellinen, mutta ohjeita noudattamalla ja enemmän hevosten kanssa olleiden seuvoja seuraamalla tuskin voi mennä pahasti metsään. Suurempi riskiryhmä hoitajina ovat ne kaiken nähneet ja kokeneet 12-15 vuotiaat, jotka eivät kysy, kun eivät tiedä. ;)

Paljon onnea Annille ja hänen uudelle hoitohevoselleen toivottelee

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      78
      3319
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      68
      2918
    3. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      202
      2695
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      45
      2540
    5. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      19
      1820
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      53
      1810
    7. Kyllä sut varmaan

Aika moni haluaisi, miks sä et halua niitä jotka varmaan purkkiin sut pistäis ettet pääse karkuun
      Ikävä
      41
      1729
    8. Rakastan sua

Johonkin tämä piti saada purkautumaan, ehkä se jollain ihmeellä välittyy samalla sinun suuntaan ❤️
      Ikävä
      15
      1556
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1486
    10. Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua

Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p
      Ikävä
      66
      1384
    Aihe