Johannes Kastaja, Mark. 1:1-8

Johannes Kastaja
Mark. 1:1-8
--
1:1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku.

1:2 Niinkuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi".

1:3 "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'",

1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.

1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

1:6 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hän söi heinäsirkkoja ja metsähunajaa.

1:7 Ja hän saarnasi sanoen: "Minun jälkeeni tulee minua väkevämpi, jonka kengänpaulaa minä en ole kelvollinen maahan kumartuneena päästämään.

1:8 Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

13

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatussa on neljä evankeliumia.
      Evankeliumi tarkoittaa hyvää sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta (1).
      Jeesus on tämän hyvän sanoman keskipiste. Evankeliumi on tarkoitettu kaikille; sinulle, minulle ja koko ihmiskunnalle.
      Markuksenkin evankeliumi on kirjoitettu sen takia, että meillä syntyisi usko Jeesukseen, joka on Kristus, Jumalan Poika.
      --
      Johannes Kastajasta tuli tien raivaaja Jeesukselle.
      Hänen sanomansa oli: ” Tule Jumalan luo, pyydä syntejäsi anteeksi ja ota kaste syntien anteeksisaamiseksi”.
      Sen jälkeen tuli tehdä parannuksen soveliaita hedelmiä (Lk.3:8).

      Näin meidänkin tulee tehdä: Ensin suhde Jumalaan kuntoon ja sitten elämän vaelluksen (suhde lähimmäisiin) parantaminen.
      ”Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni,
      koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
      Ja katso; jos minun tieni on vaivaan vievä,
      niin johdata minut iankaikkiselle tielle.” Ps. 139:23-24)
      --
      Johanneksen parannuksen kaste merkitsi vedellä kastamista.
      Kristillinen kaste ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19) merkitsee taas Pyhällä Hengellä kastamista (8).
      (vrt. 1.Kor. 12:13, Joh.3:5).
      --
      1. Mies tänne saapui,
      mies meitä pyytämään
      kanssansa Herraa vastaan,
      Johannes nimeltään,
      mies Jumalalta,
      Johannes nimeltään.

      2. Hän kastoi, kulki
      vain talja vaatteenaan.
      Profeetta, mitä huusit
      rannoilla erämaan?
      Meillekkö huusit
      rannoilta erämaan?

      4. Pois epäusko,
      mielenne muuttakaa,
      palvelkaa yksin Herraa
      älkääkä mammonaa.
      Palvelkaa Herraa,
      mielenne muuttakaa.

      (Virsi 12:1,2,4)

      • hyvää sapattia

        Laulun sanoin Adventtilauluja n:ro 368

        1. On rauhan, levon päivä taas tullut suloinen.
        Pois vaihtuu murheen häivä ilohon taivaiseen.
        Suuret ja pienet silloin polvensa notkistaa, kiitosta aamuin, illoin Herralle kaiuttaa.

        2. Satama olet meille myrskyissä ulapan, ja lähde nääntyneille alhoissa maailman, kuin vuori, jolta saamme jo täällä katsella kotia kaipaamaamme, sen ihmeit' ihailla.

        3. Oot päivä virvoituksen, sä viet mun lepohon, ja nostat ajatuksen pois maasta taivohon.
        Se siunausta uutta ain meille tarjoaa ja kohti ikuisuutta katseemme kohottaa.


      • hyvää sapattia kirjoitti:

        Laulun sanoin Adventtilauluja n:ro 368

        1. On rauhan, levon päivä taas tullut suloinen.
        Pois vaihtuu murheen häivä ilohon taivaiseen.
        Suuret ja pienet silloin polvensa notkistaa, kiitosta aamuin, illoin Herralle kaiuttaa.

        2. Satama olet meille myrskyissä ulapan, ja lähde nääntyneille alhoissa maailman, kuin vuori, jolta saamme jo täällä katsella kotia kaipaamaamme, sen ihmeit' ihailla.

        3. Oot päivä virvoituksen, sä viet mun lepohon, ja nostat ajatuksen pois maasta taivohon.
        Se siunausta uutta ain meille tarjoaa ja kohti ikuisuutta katseemme kohottaa.

        Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
        http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html


      • sapatista
        Tapio522 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
        http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html

        Ne eivät olleet yhtä totuuden kanssa.

        Sapatti annettiin Paratiisissa ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan, eikä siellä ollut juutalaisia.

        Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan sanoi rukoilkaa ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella, eikä sapattina, eikä tapahtunutkaan, vaan neljäkymmentä vuotta myöhemmin v.70 jKr. Jerusalemin hävityksen jälkeen Hänen sanansa toteutuivat.

        Joh.5:18 Kritiikin antajat panevat Juutalaisten sanoja vääristellysti Jeesuksen sanomiksi ja tekevät Jeesuksesta lain kumoajan, vaikka Jeesus on lain täyttäjä, eikä kumoaja.

        Totuudesta kiinni pitäminen ei ole kiinni kirkoista.

        Haluatko sinäkin tehdä Jeesuksesta lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa, etkä muista mitä lusiferille tehtiin, hänen yrittäessään kumota Jumalan tahtoa jo taivaassa.

        Muihin vääristelyihin ei viitsi ottaa edes kantaa.


      • paratiisissa
        Tapio522 kirjoitti:

        Kannattaa tutustua seuraavaan linkkiin:
        http://personal.inet.fi/koti/rossi/advent.html

        kaikkia ihmisiä varten kuului sitten kirkkoihin tai ei, koska se annettiin ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan, näin ajattelen.

        Vääristeltyä kritiikkiä on Joh.5:18 koska siinä tehdään vääristellysti Jeesuksesta sapatin kumoaja sanathan ovat juutalaisista lähtöisin.

        Jeesus meni sapattina synägokaan, ja näytti esimerkkiä, että sapattina sopi parantaa sairaita ja tehdä hyvää siitä syystä Häntä vainottiin juutalaisten taholta, tästä syystä he sanoivat Jeesusta sapatin kumoajaksi, siis juutalaiset.

        Jeesusta vastustavat henget koittavat kaiken saada näyttämään toiselta kuin mitä todellisuudessa on.


      • sapatista kirjoitti:

        Ne eivät olleet yhtä totuuden kanssa.

        Sapatti annettiin Paratiisissa ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan, eikä siellä ollut juutalaisia.

        Jeesus ei kumonnut sapattia, vaan sanoi rukoilkaa ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella, eikä sapattina, eikä tapahtunutkaan, vaan neljäkymmentä vuotta myöhemmin v.70 jKr. Jerusalemin hävityksen jälkeen Hänen sanansa toteutuivat.

        Joh.5:18 Kritiikin antajat panevat Juutalaisten sanoja vääristellysti Jeesuksen sanomiksi ja tekevät Jeesuksesta lain kumoajan, vaikka Jeesus on lain täyttäjä, eikä kumoaja.

        Totuudesta kiinni pitäminen ei ole kiinni kirkoista.

        Haluatko sinäkin tehdä Jeesuksesta lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa, etkä muista mitä lusiferille tehtiin, hänen yrittäessään kumota Jumalan tahtoa jo taivaassa.

        Muihin vääristelyihin ei viitsi ottaa edes kantaa.

        Sanot: "Jeesus ei kumonnut sapattia...."
        -
        Kukaan ei saa tuomita ketään teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja SAPATIN päiviä (Kol. 2:16).


      • ylifariseus
        Tapio522 kirjoitti:

        Sanot: "Jeesus ei kumonnut sapattia...."
        -
        Kukaan ei saa tuomita ketään teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja SAPATIN päiviä (Kol. 2:16).

        ovat kaksi eri asiaa.

        Jeesus ei kumonnut, eikä tuominnut, vaan se on sana joka tuomitsee.
        Kristuksessa on todellinen lepo ja rauha, jonka täydellinen toteutuminen tapahtuu uudessa maassa, mutta siellä varjot väistyy. Täällä se on vielä epätäydellistä sapatin pitoa, mutta laki säilyy muuttumattomana.

        Liiton-arkissa laki säilyy ja kerran ne kaivetaan esiin, kun Jumala ilmoittaa Arkin kätköpaikan kansalleen, ja yhdessä käskyssä lukee "MUISTA". Ei näitä pysty muuttamaan Paavali, eikä kukaan muukaan. Jumalan käskyt ovat ikuiset ja muuttamattomat.
        Jumala on tuomari joka tuomitsee, eikä kukaan meistä niinkuin Paavali sanoo.


      • vaan täyttämään.
        Tapio522 kirjoitti:

        Sanot: "Jeesus ei kumonnut sapattia...."
        -
        Kukaan ei saa tuomita ketään teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja SAPATIN päiviä (Kol. 2:16).

        Ei tämä Kol. kirje pyydä ihmistä valitsemaan itselleen omaa pyhäpäivää/sapattia.

        Mutta Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.

        ”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.

        Juutailaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
        Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä

        Gal. 4:10 ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.”
        Eihän sapatin viettäjät ota vaarin näistä. He ottavat vaarin vain Herran sapatista.
        Mutta ottaako kristikunta tänä päivänä vaarin päivistä? (sunnuntai, monia vuosijuhlia ja juhlapäiviä)

        Kristityllä on vapaus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kunhan ei niistä tee käskyjä, mutta lepopäivän on Jumala hänelle valinnut itse.

        Jumalan armo ei ole vapautta laittomuuteen ja Jumalan käskyjen rikkomiseen. Me olemme vapaat vanhan liiton juhlista ja päivistä sekä ympärileikkauksesta.


        Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
        Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
        Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.


      • vaan täyttämään. kirjoitti:

        Ei tämä Kol. kirje pyydä ihmistä valitsemaan itselleen omaa pyhäpäivää/sapattia.

        Mutta Uusitestamentti puhuu orjuuden ikeestä ja vapaudesta, joka uskovaisella on Kristuksessa.

        ”Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.” Kol 2:16-17.

        Juutailaisilla oli kahdenlaisia sapatteja. Viikkosapatti perustui jumalalliseen esimerkkiin ja annettiin jo luomisessa ihmiselle.
        Israelille annettiin myös vuosisapatteja, joita vietettiin määrättyinä päivinä kerran vuodessa. Kuten suuri sovintopäivä ja soittamisen sapatti, uudenkuun juhlapäiviä ja vuosisapatteja, jotka viittasivat Kristukseen ja kumoutuivat Hänessä täyttymyksenä

        Gal. 4:10 ”Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.”
        Eihän sapatin viettäjät ota vaarin näistä. He ottavat vaarin vain Herran sapatista.
        Mutta ottaako kristikunta tänä päivänä vaarin päivistä? (sunnuntai, monia vuosijuhlia ja juhlapäiviä)

        Kristityllä on vapaus valita päiviä erilaisiin tarkoituksiin, kunhan ei niistä tee käskyjä, mutta lepopäivän on Jumala hänelle valinnut itse.

        Jumalan armo ei ole vapautta laittomuuteen ja Jumalan käskyjen rikkomiseen. Me olemme vapaat vanhan liiton juhlista ja päivistä sekä ympärileikkauksesta.


        Ilm. 14:12 sanotaan:”Tässä kysytään pyhien kärsivällisyyttä, jotka ottavat Jumalan käskyistä vaarin ja pitävät Jeesuksen uskon”.
        Se merkitsee rakkautta ja elävää uskoa. Vain rakkaus voi pitää käskyt.
        Johannes sanoo: ”He pitivät Jumalan käskyt”, ja Jesaja sanoo:”Autuas se ihminen, joka pitää sapatin.” Näin on Jumalan sanassa.

        Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
        Tämä "intoilu" perustunee Ellen G. Whiten näkyyn.
        Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
        Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.

        Toisaalta väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.

        Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
        Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla. Ei Jeesus eivätkä apostolitkaan erityisesti korostaneet sapatin vieton tärkeyttä, pikemminkin päinvastoin.

        Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
        --
        Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut heidän tuoneen sen selvästi julki.


      • Sapatin Herran?
        Tapio522 kirjoitti:

        Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
        Tämä "intoilu" perustunee Ellen G. Whiten näkyyn.
        Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
        Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.

        Toisaalta väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.

        Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
        Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla. Ei Jeesus eivätkä apostolitkaan erityisesti korostaneet sapatin vieton tärkeyttä, pikemminkin päinvastoin.

        Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
        --
        Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut heidän tuoneen sen selvästi julki.

        Sapatti on ihmistä varten. Jumalan siunaama ja pyhittämä päivä. Valitettavasti ei Jeesus sapatin tilalle pyhittänyt tai siunannut mitään muuta päivää.


      • ylifariseus
        Tapio522 kirjoitti:

        Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
        Tämä "intoilu" perustunee Ellen G. Whiten näkyyn.
        Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
        Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.

        Toisaalta väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.

        Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
        Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla. Ei Jeesus eivätkä apostolitkaan erityisesti korostaneet sapatin vieton tärkeyttä, pikemminkin päinvastoin.

        Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
        --
        Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut heidän tuoneen sen selvästi julki.

        Sapatin hiljaisuudessa lain käskyn mukaan, ja viikon ensimmäisen päivän iltana, joka on lauantai-ilta apostolit pitkittivät kokoustaan juutalaisten pelosta myöhempään alkavaan sunnuntai-iltaan, joka todellisuudessa on lauantai-ilta.
        Ilta on ennen aamua Raamatun mukaan, ja tuli ehtoo ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.

        Jeesus rukoili, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella, eikä sapattina, eikä tapahtunutkaan, ennen Jerusalemin hävitystä v.70 jKr.
        Kyllä apostolit pitivät sapatin ja Paavalikin matkoillaan saarnasi sapattisin uskovien keskuudessa, kyllä siitä Raamattu kertoo.

        Miksi Adventistit korostavat sapattia, koska taivaasta alas syösty kointähti, eli lusifer kannattajineen haluaa kumota kaikki Jumalan käskyt ja asettaa ihmisen valitseman päivän sapatin tilalle.
        Laittomuuden saarnaajat puolustavat tätä muutosta ja tekevät sunnuntaista viikon seitsemännen päivän.
        Kumpaa kointähteä uskovat tahtovat seurata, sillä toinen on laittomuuden isä, joka sanoo nimekseen lusifer.
        Toinen kointähti Raamatun viimeisellä sivulla sanoo: Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.

        Jeesus on todellinen kointähti, joka ei kumonnut yhtäkään käskyä, vaan täytti ne kaikki viimeistä piirtoa myöten ja Hän on sapatin Herra.

        Kumman herran oma olet, senkö joka on kumonnut kaikki käskyt jo taivaassa, vaiko sen HERRAN joka on täyttänyt kaikki lusiferin kumoamat käskyt sapatti mukaan luettuna.

        Raamattua voidaan tulkita, ja selittää kummastakin lähteestä tulevilla sanoilla ja selityksillä, mutta vain yksi on oikein, ja Hän sanoo: Minä olen tie totuus ja elämä.

        Joka ei pidä minun käskyjäni, ei ole minun omani.
        Käsitätkö??


      • MUUTTANUT??
        Tapio522 kirjoitti:

        Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
        Tämä "intoilu" perustunee Ellen G. Whiten näkyyn.
        Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
        Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.

        Toisaalta väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.

        Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
        Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla. Ei Jeesus eivätkä apostolitkaan erityisesti korostaneet sapatin vieton tärkeyttä, pikemminkin päinvastoin.

        Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
        --
        Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut heidän tuoneen sen selvästi julki.

        Tri Eck
        "Kirkko on muuttanut sapatin viettämisen sunnuntaille omalla vallallaan, ilman kirjoituksia."
        -Tri Eck, Lakimies ja roomalaiskatolisen kirkon esitaistelija väittelyssään Martti Lutherin kanssa.

        Convert's Catechism

        Katolinen, käännynnäisen katekismus, Reverend Peter Geiermann C.Ss.R., joka sai 25.1.1910 paavi Pius X:nen "apostolisen siunauksen", sanoo sapatin muuttamiskysymyksestä:
        Kysymys: Mikä päivä on sapatti?
        Vastaus: Lauantai on sapatti.
        Kysymys: Miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan?
        Vastaus: Vietämme sunnuntaita lauantain sijaan siksi, että katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa (364 jKr.) siirsi sen pyhyyden lauantailta sunnuntaille. - 2. painos. s.50.


      • muuttanut....
        Tapio522 kirjoitti:

        Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
        Tämä "intoilu" perustunee Ellen G. Whiten näkyyn.
        Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
        Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.

        Toisaalta väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.

        Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
        Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla. Ei Jeesus eivätkä apostolitkaan erityisesti korostaneet sapatin vieton tärkeyttä, pikemminkin päinvastoin.

        Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
        --
        Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut heidän tuoneen sen selvästi julki.

        Tri Eck

        "Kirkko on muuttanut sapatin viettämisen sunnuntaille omalla vallallaan, ilman kirjoituksia"
        -Tri Eck, lakimies ja roomalaiskatolisen kirkon esitaistelija väittelyssään Martti lutherin kanssa.

        Convert's Catechism
        Katolinen, käännynnäisen katekismus, Reverend Peter Geiermann C.Ss.R., joka sai 25.1.1910 paavi Pius X:nen "apostolisen siunauksen", sanoo sapatin muuttamiskysymyksestä:

        "Kysymys: Mikä päivä on sapatti?
        Vastaus: Lauantai on sapatti.
        Kysymys: miksi vietämme sunnuntaita lauantain sijaan.
        Vastaus: Vietämme sunnuntaita lauantain sijaan siksi, että katolinen kikko Laodikean kirkolliskokouksessa (364 jKr.) siirsi sen pyhyyden lauantailta sunnuntaille. - 2. painos, s.50.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      495
      4001
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      49
      3830
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3059
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2078
    6. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1770
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1634
    8. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      43
      1314
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

      Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1218
    Aihe