JEESUKSEN KASTE JA KOETUS
Mark.1:9-13
--
1:9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
1:10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
1:11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
1:12 Kohta sen jälkeen Henki ajoi hänet erämaahan.
1:13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
Jeesuksen kaste ja koetus, Mark. 1:9-13
9
205
Vastaukset
Jeesuksen kotikaupunki oli Nasaret (9).
Sieltä Hän vaelsi Johanneksen kastettavaksi Jordanille.
Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
Tämän yhteyden tuo hyvin esiin Luther kastevirtensä ensimmäisessä säkeistössä:
1. Kun kasteen Jordan-virrassa myös Kristus otti vastaan,/ vanhurskautta kaikkea hän täytti ainoastaan./
Näin pyhitti hän kastehen pyhäksi pesoksemme. Se elämähän uutehen vie alta syntiemme./ Kristuksen veren kautta.
(Martti Luther/virsi 218/vanha virsikirja)
2. Silmämme näkee kasteessa vain veden paljaastansa./ Vaan sana Hengen voimassa/
on siinä veden kanssa./
Uskossa meidät peitetään Kristuksen pyhään vereen,/ kun synti siinä heitetään kuin punaisehen mereen./
Uus luomus nousee sieltä.
(Virsi 218:2).
--
Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen kasteessa.
”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
”Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; (Hebr. 5:5)- areiolainen
kolminaisuus kaurapuuroonnekin, kun se sopii aivan joka paikkaan.
areiolainen kirjoitti:
Miksi Jeesus käskin kastamaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN" (Siis yksikössä)?
Eikä monikossa NIMIIN?areiolainen kirjoitti:
Miksi Jeesus käski kastamaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN" (siis yksikössä "nimeen")?
- 1.Joh.5
areiolainen kirjoitti:
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti. 1.Joh.5 kirjoitti:
6 Tämä on se, joka vedellä ja verellä tulee, Jesus Kristus, ei ainoastansa vedellä, vaan vedellä ja verellä. Ja Henki todistaa, että Henki on totuus.
7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:
8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
9 Jos me ihmisten todistuksen otamme, niin on Jumalan todistus suurempi; sillä tämä on Jumalan todistus, jonka hän Pojastansa todisti."Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:.."
--
Aivan!
Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä” (Matt.28:18).
Jumala on kaikkivaltias.
Koska Poika on vallan saanut Isältä, niin Pojan valta ei ole vähempää kuin Isän vallan suuruinen.
Koska vain yksi voi olla Kaikkivaltias, niin näistä lähtökohdista käsin Jumala on Yksi.
Isä on Jumala ja Poika on Jumala, mutta koska Jumala on Yksi, niin ei ole kahta Jumalaa.
Room 3:30
”... koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta”.
Gal.3:20
”Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi”.
Jaak. 2:19
”Sinä uskot, että Jumala on yksi”.- Ikävöitsen täältä päästä
Tapio522 kirjoitti:
"Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:.."
--
Aivan!
Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä” (Matt.28:18).
Jumala on kaikkivaltias.
Koska Poika on vallan saanut Isältä, niin Pojan valta ei ole vähempää kuin Isän vallan suuruinen.
Koska vain yksi voi olla Kaikkivaltias, niin näistä lähtökohdista käsin Jumala on Yksi.
Isä on Jumala ja Poika on Jumala, mutta koska Jumala on Yksi, niin ei ole kahta Jumalaa.
”... koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta”.
”Sinä uskot, että Jumala on yksi”.105.
1.
Aurinkomme ylösnousi,
paistaa voittovuorella.
Lämmin valo sieltä loistaa,
surut, murheet hajottaa.
Kokoon tulkaa, taivaan linnut,
suvi-ilmaan puhtaaseen.
Visertäkää, pienet leivot,
viinipuussa tuoreessa.
2.
Kylmä talvi pois on mennyt,
myrskysää on lakannut,
lumipilvet hajotetut,
kylmä sumu selvinnyt.
Lehti puhkeaa jo puihin,
valkoruusut aukeilee.
Lounatuuli hiljaisena
Eedomista puhaltaa.
3.
Kesälinnut taivaan alla
iloisina lentävät.
Sulaneella sydämellä
laulaa toukomettiset.
Elämä ja autuus loistaa
Herran seurakunnassa.
Aurinko on ristin päällä
valkea ja punainen.
4.
Armon Henki täyttää mielet
murheelliset ilolla.
Rauhan tyven, puhdas ilma
Jeesuksesta virtailee.
Epäilysten alta nousee
köyhä sielu kiittämään.
Ikävöitsen täältä päästä
kotimaahan ikuiseen.
Leonard Typpö 1902. Virsikirjaan 1986. - Joh.3
Tapio522 kirjoitti:
"Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:.."
--
Aivan!
Jumala on kaikkivaltias.
”Sinä uskot, että Jumala on yksi”.Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä” (Matt.28:18).
Joh. 3:13
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Joh.3 kirjoitti:
Joh. 3:13
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.ISÄN JA POJAN SUHDE
Isän ja Pojan välinen ainutlaatuinen suhde on Johanneksen evankeliumin keskeisiä teemoja: Isä ja Poika ovat yhtä (Joh 10:30).
Juuri tämä sai juutalaiset täyttymään vihalla (Joh. 10:31-33).
He syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (33).
Tämän tulee kuitenkin olla jokaisen Jeesukseen uskovan syvin riemun ja palvonnan aihe.
Uskomme syvin salaisuus on näissä sanoissa: JUMALA ON KOLMIYHTEINEN JUMALA, Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Tähän ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen” nimeen meidät on kastettukin (Matt. 28:19).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035