Maitoallergiaako?

ä81

Lopetin imetyksen ja aloitin korvikkeen tarjoamisen tyttärelleni joka on nyt 8kk. Korvikkeen aloituksen jälkeen alkoi ripuli joka jatkuu edelleenkin. Olen ollut yhteydessä neuvolaan tästä asiasta ja lääkärissäkin on käyty, jossa todettiin vain että on pitkittynyt ripuli. Että kotikonstein jatketaan.
Kysyisin nyt, että onko kenelläkään kokemusta siitä, että korvikkeesta olisi alkanut maitoallergia? Onko se edes mahdollista?
Imetyksen aikana mitään oireita ei ollut.

12

4353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kuinka kauan ripulia on kestänyt? Jos tuntuu ettei ripuli lopu eikä lääkäri ota tosissaan niin kannattaa mennä yksityiselle. Yks tapa testata kotona on siirtyä hetkeks kauramaitoon, ja valita se purkki johon on lisätty kaikkee mitä pienet tarttee, meillä käytettiin sitä alkaen 10kk ku apteekin soijakorvike ei sopinu. Mut se kaupan soijamaito ei käy alle 1v ja riisimaitoon ei oo lisätty muuta ku kalsiumia että jos kotona koitat nii koita kauramaidolla (esim oatly h on hyvä) anna sitä sen aikaa että vatta menee kuntoon ja sit koitat korvikkeen uusiks. Jos ripuli palaa on vika siinä maidossa. Kannattaa myös kokeilla eri korvike merkkejä, tiedän monia lapsia joille sopi toinen korvike vaikka toinen ei sopis.

      • 4:n äiti

        Alle 1 vuotiaalle pitää kyllä olla joku äidinmaidonkorvike. Apteekista saa muitakin maitoallergikoille tarkoitettuja korvikkeita kuin soijakorviketta. Meidän pojalle on kokeiltu soijan lisäksi kahta muuta (Nutramigen ja Almiron Pepti), ja sitä kaikkein kalleita (Neocate) ei edes kokeiltu. Kauramaidosta tuli näppylöitä selkään, vaikka kaura sopiikin.

        Teillä kun oireet alkoivat vasta imetyksen loputtua, on hyvin todennäköistä, että joku "ensimmäisen asteen" maidottomista korvikkeista sopii. Soijakorvike on tietysti se ensimmäinen mitä tuon ikäiselle kokeillaan, koska se on edullisin. Kelakorvauksen kanssa aika samoissa hinnoissa kuin tavalliset korvikkeet. Mutta Kelakorvausta varten tarvitaan erikoislääkärin todistus maitoallergiasta. Eli neuvolanlääkäri ei voi tehdä asialle muuta kuin laittaa lähetteen tutkimuksiin.


      • Iinavatti
        4:n äiti kirjoitti:

        Alle 1 vuotiaalle pitää kyllä olla joku äidinmaidonkorvike. Apteekista saa muitakin maitoallergikoille tarkoitettuja korvikkeita kuin soijakorviketta. Meidän pojalle on kokeiltu soijan lisäksi kahta muuta (Nutramigen ja Almiron Pepti), ja sitä kaikkein kalleita (Neocate) ei edes kokeiltu. Kauramaidosta tuli näppylöitä selkään, vaikka kaura sopiikin.

        Teillä kun oireet alkoivat vasta imetyksen loputtua, on hyvin todennäköistä, että joku "ensimmäisen asteen" maidottomista korvikkeista sopii. Soijakorvike on tietysti se ensimmäinen mitä tuon ikäiselle kokeillaan, koska se on edullisin. Kelakorvauksen kanssa aika samoissa hinnoissa kuin tavalliset korvikkeet. Mutta Kelakorvausta varten tarvitaan erikoislääkärin todistus maitoallergiasta. Eli neuvolanlääkäri ei voi tehdä asialle muuta kuin laittaa lähetteen tutkimuksiin.

        Meille kävi esikoiselle Tuttelin Omneo -maito, jota saa jauheena kaupasta. Sitä on kuulemma saatu aikoinaan apteekista, mutta nyt sitä on kauppojen hyllyillä. Koitin kaupasta kaikkia mahdollisia maitoja ja sitten löysin tuon ja kaikki pulauttelut, itkut ja muut vaivat loppuivat siihen. Kannattaa ainakin testata kävisikö teille.


    • mammali

      auttoi. Annoin hyla-maitoa ja kuratauti loppui siihen.

      • en antaisi!!

        Itse en antaisi hyla-maitoa sen tiedon valossa mitä olen viime aikoina maitoasiaan perehtynyt, enkä joisi sitä (tai laktoositontakaan )itse. Mieluummin kokeilisin esim. suoraan tilalta haettua raakamaitoa (ei teollisesti pästoroitu, ei homogenoitu), joka olisi vielä mieluiten luomua, jos mahdollista.
        Suosittelen muutenkin kaikkia immeisiä tutustumaan Antti Heikkilän näkemyksiin, kirjat esim. Ravinto ja Terveys, Hyvän olon keittokirjat sekä Näin me keitämme.


      • mammali
        en antaisi!! kirjoitti:

        Itse en antaisi hyla-maitoa sen tiedon valossa mitä olen viime aikoina maitoasiaan perehtynyt, enkä joisi sitä (tai laktoositontakaan )itse. Mieluummin kokeilisin esim. suoraan tilalta haettua raakamaitoa (ei teollisesti pästoroitu, ei homogenoitu), joka olisi vielä mieluiten luomua, jos mahdollista.
        Suosittelen muutenkin kaikkia immeisiä tutustumaan Antti Heikkilän näkemyksiin, kirjat esim. Ravinto ja Terveys, Hyvän olon keittokirjat sekä Näin me keitämme.

        joten se siitä raakamaidosta ja maitotiedosta. Ja kai sitä ehdottaa saa kokeiltavaksi, kun meillä auttoi. Sitä paitsi niiden ooppusten mukaan alle 2 vuotias ei muka voi olla laktoosi-intolerantikko, mutta olen tutustunut toiseenkin perheeseen,jossa lapset voineet käyttää vain hylaa ja laktoositonta rintamaidon jälkeen. Mikään tieto ei siis ole pyhä, vaan kokeilemalla oppii, ja tämä oli todella halpa kokeilu apteekin maitoihin verrattuna.


    • marja 76

      meillä poika 4 kk.kasvoihin ilmestyi parin kk iässä ihottumaa joka lehahteli eikä rasvaus auttanut.neuvolan kautta vaan lähete ihotaudeille jossa erikoislääkäri tutkii ja tarv.määrää maidottoman dieetin,jolle kelakorvaus.älä anna periksi,meilläkin aluksi vaan odoteltiin ja katsottiin ja hoidettiin pelkkänä atopiana.laita lapsen rinnalle pieni tippa maitoa noin 10 min päästä iho alkaa reakoida jos maitoallergiaa..suuntaa antava.tsemppiä

      • +++

        Maitoallergia on tosi paha, jos reaktio tulee jo siitä, että maitoa laitetaan iholle. Useimmiten reaktio tulee vasta siinä vaiheessa kun maitoa on juotu jo ihan kunnon annos. Joskus vasta useamman päivän päästä. Jopa viikko täydellä maitoannoksella voi mennä ennen kuin oireita alkaa tulemaan.


    • 512

      Esikoisella todettiin paha maitoallergia n. 5 kk:n iässä. Toisen lapsen kanssa olin oireiden alkaessa hereillä, ja kirjasin kaikki ravinnot ja oireet ylös. Alkuun Tutteli sopi, mutta sitten alkoivat vatsavaivat ja yöhuudot. Nan sopi pidempään, erityisesti jauho. Netistä löysin "maitotaudista" juttua, jossa maidon homogenoinnilla katsottiin olevan merkitystä. Sen enempää aiheeseen uskomatta päätin kokeilla. Keitin "vastiketta" (2/3 kevytluomumaitoa ja 1/3 vettä) kuten ennenvanhaan tehtiin. Luomumaito on homogenoimatonta.
      Vatsaoireet ja yöhuudot loppuivat kuin seinään. Vastikkeen lämmitin vesihauteessa. Mikrossa lämmitettynä maito aiheutti oireita.
      Kokeilun alussa lapsi oli 6 kk ja laimennusta vähensin siten, että 8 kk:n ikäisenä poika joi maitoa "suoraan tölkistä". D-vitamiinitipat pitää muistaa, ja muutenkin monipuolinen ruoka.

      Eli jos tilanne ei vielä ole kovin paha oireiden osalta, suosittelen kokeilemaan. Jos maito on vielä ainoa ruoka, silloin pitää neuvotella ensin asiasta lääkärin kanssa. Oikeissa vastikkeissahan on lisättynä tarpeellisia vitamiineja ja muita ravinteita.

      • 512

        Nuorempi on jo viisivuotias, ja käyttää maitoa. Yleensä luomua, mutta myös tavallinen kevytmaito sopii.


      • mammali
        512 kirjoitti:

        Nuorempi on jo viisivuotias, ja käyttää maitoa. Yleensä luomua, mutta myös tavallinen kevytmaito sopii.

        koskaan-ikinä-milloinkaan mikroon!!! Sen jälkeen huutaa aina,jos on huutaakseen.


    • babyäää

      Niinhän se maitoallergia juuri alkaa. Silloin kun vauva saa ensimmäisen kerran maitoa, alkaa suoli reagoida jos ei sitä siedä. Toki syitä voi olla muitakin, mutta kannattaisi kokeilla pari viikkoa ilman maitoa(korviketta). Ostaa vaikka itse apteekista imeväisen maidonkorviketta, jossa ei ole maitoproteiinia. Kallista litku on, mutta jos ripuli loppuu, voi maitoallergiaa jo vahvemmin epäillä. Ihmettelen kyllä, jos neuvolassa/lääkärissä ei oteta lapsen vaivaa vakavasti. Tietysti voi olla, ettei vauvan paino ole pudonnut siinä määrin, että vielä olisi aihetta suurempaan huoleen. Minun vauvoillani(kaksi maitoallergista olen hoitanut)kunto romahti aika nopeasti ja vauvat itkivät vatsovaivojaan yötä päivää. Jos on "vain" ripulia, voi olla ettei vaivaan suhtauduta niin vakavasti. Voimia sinulle äiti! Toivottovasti vauvasi vaiva selviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2439
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2174
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2113
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1242
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe