Mitä kuuluu NIVALAAN?

Susu

Moi!

Voisko joku kertoa, mitä kuuluu Nivalaan Kotikankaan tilalle? Olin joskus siellä leirillä, ja ainakin silloin kaikki muu toimi ihan hyvin, paitsi oli vaan liikaa leiriläisiä ja samalla leirillä oli jotain 5-vuotiaita ja aikuisia. Jotkut hepat joutui meneen 6 tuntia päivässä pölyisellä kentällä (usein myös shettikset). Ja hevosia "esineistettiin", siis ei haitannu, jos joku vähän ontui tai kenkä puuttui, kunhan se teki rahaa kentällä juosten. Ja leirituntien lisäksi oli joskus vielä irtotunteja iltaisin... Hepat oli väsyneitä ja kiukkuisia ja ratsastuksen "opettaja" ei ollut todellakaan mikään pätevä! Enimmäkseen hölskyttiin ravia koko tunti, eikä edes opeteltu laukannostoa, vaikka kyseessä oli alkeisleiri. Ja yksi 18-vuotias tyttö oli sillä samalla alkeisleirillä ku mä, ja opettaja antoi sen mennä aina shettiksillä, kun se ei uskaltanu isommilla. Ja tyttö painoi ainakin 60kg!!! Ponit sen alla painui pikku jaloillaan tosi syvälle hiekkaan kentällä, ja oli aina ihan hiessä tunnin jälkeen ja jalat paisuksissa. Majoitustilat oli kuitenkin jees ja ruoka hyvää.

Mä hoisin sillä leirillä Araa ja sen varsaa (en muista nimee). Mitä näille hepoille kuuluu nykyään? Ara oli kyllä kaikista ihanin heppa ja osaavin. Muiden hepojen koulutukseen ei mun mielestä oltu hirveenä panostettu. Ai niin ja sit siellä oli pari tallityttöä (Saila ja Sonja) jotka oli tosi kivoi. Mitä heille kuuluu ja ovatko vielä Kotikankaassa tallityttöinä?

15

849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nightmare

Olipas positiivista palautetta....

• Susu

Niin, no eikös ihmiset yleensäkin anna palautetta 99%:sti enemmän huonosta kohtelusta kuin hyvästä? Ja käsittääkseni täällä saa keskustella mistä tahansa? Vai säkö nightmare täällä hallitset? Vähä tuntuu siltä, kun pädet vähän liikaakin välillä... Sitäpaitti osa sun neuvoistas on todella hämyjä, sanoisinpa jopa eläinlääketieteen vastaisia... Kädet pystyyn ketä häiritsee tommonen oman erinomaisuutensa esilletuominen! Musta esim. nimimerkki Kasvattajalla on hyviä neuvoja ja varmasti hel***in paljon enemmän kokemusta hevosista kun jollai 16-veellä!

• nightmare
        Susu kirjoitti:

Niin, no eikös ihmiset yleensäkin anna palautetta 99%:sti enemmän huonosta kohtelusta kuin hyvästä? Ja käsittääkseni täällä saa keskustella mistä tahansa? Vai säkö nightmare täällä hallitset? Vähä tuntuu siltä, kun pädet vähän liikaakin välillä... Sitäpaitti osa sun neuvoistas on todella hämyjä, sanoisinpa jopa eläinlääketieteen vastaisia... Kädet pystyyn ketä häiritsee tommonen oman erinomaisuutensa esilletuominen! Musta esim. nimimerkki Kasvattajalla on hyviä neuvoja ja varmasti hel***in paljon enemmän kokemusta hevosista kun jollai 16-veellä!

Mutta ajattele itsesi tallin pitäjän asemaan. Olisiko mukavaa lukea nimettömiä paskanjauhanta viestejä.

Mielestäni tallia ei tulisi, eikä mitään muutakaan, kuten yksittäistä henkilöä täällä, vaan mennä sitten sanomaan mietteensä. ks. ihmiselle suoraan.

ON erittäin raukkamaista haukkua ketään netitse, kun ei tarvi kantaa edes vastuuta sanomisistaan.

Eli kehoittaisin että seuraavalla kerralla kun kirjoitat jotain vastaavaa, mieti että olisitko valmis sanomaan kaiken tuon myön myös tallin pitäjälle silmästä silmään.

Ja ihmettelen myös että jos talli kuitenkin hevosten pidon osalta oli niin "hirveä" , miksi tuit sellaista toimintaa?

Kyllä, täällä saa keskustella mistä tahansa hevosiin liittyvästä, enkä minä hallitse täällä. Mutta eikö olisi joskus parempi miettiä mitä kirjoittaa ?

Kuinka niin eläinlääketieteen vastaisia. Kertoisitko esimerkin?

Kokemus riippuu harrastuksessa ihan siitä kuinka kauan ja kunka aktsiivisesti on harrastanut.

• Kasvattaja
        Susu kirjoitti:

Hupsista, tuli juuri varsanulkoilutuslenkiltä.

Mielestäni ei ole oikein fiksua mainita nimellä talleja, mutta ehkäpä tällaiset viestit ovat joskus ihan tarpeellisiakin, esim. tässä tapauksessa selvä eläinrääkkäys tuli ilmi. Toivottavasti talli parantaa pian toimintaansa tai lopettaa, ellei eläinsuojelulliset asiat kiinnosta.

Vertaus eläinlääketieteisiin tällä palstalla on mielestäni vähän epäilyttävää, koska eläinlääkäreitä on satoja ja heidän antamiaan neuvojakin kymmeniä. Minä henkilökohtaisesti kokemuksesta tiedän, että esim. rivien haudehoito ei ole pidemmän päälle järkevää. Ja se on minun mielipiteeni, jonka olen muodostanut 15 vuoden kokemuksella. Tosin, omilla hevosillani ei riviä ole, koska pidän huolen sen ennaltaehkäisystä. (Suosittelen kaikille!)

Ja olen oppinut myös sen, että aina eläinlääkäri ei ole oikeassa. Hänkin on vain ihminen, jonka sanaan ei kannata ihan 100% luottaa, jos omat kokemukset osoittavat toisin.

Ja eikös tämän palstan tarkoituksena ole jakaa meidän kaikkien TIETO ja KOKEMUS kysyjille, jotta he voisivat tehdä paremmin omat (ja toivottavasti oikeat) johtopäätöksensä asioista?

Toki myönnän, että jos olen jossain oikeassa, voin olla toisessa asiassa väärässä, kuten myös nightmare ja kuten me KAIKKI (myös tämä neiti Susu). Pitäkäämme täällä rehtiä ja asiallista keskustelua yllä, riitelemättä ja toisiamme tai toistemme mielipiteitä haukkumatta! Silloin siitä on eniten hyötyä meille kaikille!

• nightmare
        Kasvattaja kirjoitti:

Hupsista, tuli juuri varsanulkoilutuslenkiltä.

Mielestäni ei ole oikein fiksua mainita nimellä talleja, mutta ehkäpä tällaiset viestit ovat joskus ihan tarpeellisiakin, esim. tässä tapauksessa selvä eläinrääkkäys tuli ilmi. Toivottavasti talli parantaa pian toimintaansa tai lopettaa, ellei eläinsuojelulliset asiat kiinnosta.

Vertaus eläinlääketieteisiin tällä palstalla on mielestäni vähän epäilyttävää, koska eläinlääkäreitä on satoja ja heidän antamiaan neuvojakin kymmeniä. Minä henkilökohtaisesti kokemuksesta tiedän, että esim. rivien haudehoito ei ole pidemmän päälle järkevää. Ja se on minun mielipiteeni, jonka olen muodostanut 15 vuoden kokemuksella. Tosin, omilla hevosillani ei riviä ole, koska pidän huolen sen ennaltaehkäisystä. (Suosittelen kaikille!)

Ja olen oppinut myös sen, että aina eläinlääkäri ei ole oikeassa. Hänkin on vain ihminen, jonka sanaan ei kannata ihan 100% luottaa, jos omat kokemukset osoittavat toisin.

Ja eikös tämän palstan tarkoituksena ole jakaa meidän kaikkien TIETO ja KOKEMUS kysyjille, jotta he voisivat tehdä paremmin omat (ja toivottavasti oikeat) johtopäätöksensä asioista?

Toki myönnän, että jos olen jossain oikeassa, voin olla toisessa asiassa väärässä, kuten myös nightmare ja kuten me KAIKKI (myös tämä neiti Susu). Pitäkäämme täällä rehtiä ja asiallista keskustelua yllä, riitelemättä ja toisiamme tai toistemme mielipiteitä haukkumatta! Silloin siitä on eniten hyötyä meille kaikille!

hyvin pitkälle kanssasi samaa mieltä MUTTA kun otetaan huomioon että asioista voi kirjoittaa moneen eri tyyliin.
        Ok, itse en ainakaan perustaisi mielipidettäni jollekkin tallille siitä, että miten joku yksittäinen henkilö siitä NETISSÄ kirjoittaa.

Koska asioita voi aina liitoitella, niihin voi lisätä jotain, voi jättää jotain kertomatta...

Kirjoitan nyt vaikka esimerkin eräästä SRL:n hyväksymän tallin leiristä jossa olin. kahdella eri tavalla.

boikotoikaa kaikki-tyyli:
        Siellä ruoka oli pahaa, leiri kämpät erittäin kylmät. HEvoset olivat pata laiskoja normaaleita tuntijyriä. Yhdellä oli paha silmätuehdus ja se silti kulki tunneilla. Myöhemmin syksyllä hevosen silmä sokeutui.
        Tallilla oli myös eräs työntekijä jota me pikkutytöt pelkäsimme.
        Lisäksi kuri oli aivan liian kova!
        Kaikki huipentui siihen, että tallilla oli erittäin vihainen koira, joka jopa puri yhtä leiriläisistä.

Menkää kaikki - tyyli:
        Olin uhden kaverini kanssa tässä 6 vuotta sitten yhden tallin leirillä. Leiri porukka oli tosi mahtavaa. hevoset oli ehkä ihan nirmaaleita, mutta kun osas vaatia, ne teki mitä vaan. Ikävä kyllä en osannut vaatia, mutta näin kuinka eräskin tyttö sai hevoset kuin tanssimaan.
        Lisäksi tallilla oli kansallisen tason kilparatsuja, opettaja oli myös itse (ja sen veli) kisannut kansallisissa, joten opetus oli hyvää. SIellä nimenomaan opetettiin käsittelemaan hevosia hellästi ja ymmärtämään niitä, eikä mikään sooloilu tullut kysymykseeenkään.
        Lisäksi siamme pestä hoitsujen harjoja ja varusteita. Hoitsullani oli ikävä silmätulehdus, mutta lääkkeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa ratsatukseen. Lisäksi tallilla ei ollut kuin muutama huonostikäyttäytyvä hevonen.
        Teoria tunneilla opin erittäin paljon ja hyvän kurin ansiosta mitään ei sattunut. Tallilla oli myös suloinen koira mutta se oli hieman vihainen. Erästä leiriläistä se puri kun leiriläinen meni taputtamaan sitä sen syödessä.

• Kasvattaja
        nightmare kirjoitti:

hyvin pitkälle kanssasi samaa mieltä MUTTA kun otetaan huomioon että asioista voi kirjoittaa moneen eri tyyliin.
        Ok, itse en ainakaan perustaisi mielipidettäni jollekkin tallille siitä, että miten joku yksittäinen henkilö siitä NETISSÄ kirjoittaa.

Koska asioita voi aina liitoitella, niihin voi lisätä jotain, voi jättää jotain kertomatta...

Kirjoitan nyt vaikka esimerkin eräästä SRL:n hyväksymän tallin leiristä jossa olin. kahdella eri tavalla.

boikotoikaa kaikki-tyyli:
        Siellä ruoka oli pahaa, leiri kämpät erittäin kylmät. HEvoset olivat pata laiskoja normaaleita tuntijyriä. Yhdellä oli paha silmätuehdus ja se silti kulki tunneilla. Myöhemmin syksyllä hevosen silmä sokeutui.
        Tallilla oli myös eräs työntekijä jota me pikkutytöt pelkäsimme.
        Lisäksi kuri oli aivan liian kova!
        Kaikki huipentui siihen, että tallilla oli erittäin vihainen koira, joka jopa puri yhtä leiriläisistä.

Menkää kaikki - tyyli:
        Olin uhden kaverini kanssa tässä 6 vuotta sitten yhden tallin leirillä. Leiri porukka oli tosi mahtavaa. hevoset oli ehkä ihan nirmaaleita, mutta kun osas vaatia, ne teki mitä vaan. Ikävä kyllä en osannut vaatia, mutta näin kuinka eräskin tyttö sai hevoset kuin tanssimaan.
        Lisäksi tallilla oli kansallisen tason kilparatsuja, opettaja oli myös itse (ja sen veli) kisannut kansallisissa, joten opetus oli hyvää. SIellä nimenomaan opetettiin käsittelemaan hevosia hellästi ja ymmärtämään niitä, eikä mikään sooloilu tullut kysymykseeenkään.
        Lisäksi siamme pestä hoitsujen harjoja ja varusteita. Hoitsullani oli ikävä silmätulehdus, mutta lääkkeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa ratsatukseen. Lisäksi tallilla ei ollut kuin muutama huonostikäyttäytyvä hevonen.
        Teoria tunneilla opin erittäin paljon ja hyvän kurin ansiosta mitään ei sattunut. Tallilla oli myös suloinen koira mutta se oli hieman vihainen. Erästä leiriläistä se puri kun leiriläinen meni taputtamaan sitä sen syödessä.

Koska olen myöskin opiskellut (hevostouhujeni ohella) markkinointia, tiedän, että WOM-viestintä ei koskaan ole täysin perätöntä. (Suomennokseksi kaikille: WOM eli word of mouth, voisi jopa kääntää juoruamiseksi). Jos joku on kokenut jollain leirillä huonoa kohtelua, hän ei varmasti kirjoittaisi siitä myötämielisesti, jos taas toisinpäin, eli kohtelu on ollut loistavaa, hän ei kirjoittaisi leiristä mustamaalaten leiripaikkaa.

Ikävä kyllä ihminen on luonteeltaan sellainen, että sen mieleen jää syvemmin huono puoli asiasta, ja sillä sitten mässäillään. Jos on tapahtunut jotakin hyvää, esim. on saanut hyvää palvelua jossain, siitä kerrotaan eteenpäin kavereille suhteellisen paljon vähemmän. Siksi juuri huonot kommentit näkyvät enemmän!

Ja jokainen täällä saa perustaa mielipiteensä mille tahtoo. Jos tuo, mitä Susu kertoi aiemmin, on totta, niin voi kauhistus, ja jos ei, niin silti Susua vaivaa jokin kyseisessä paikassa (vaikkapa hoitohevosen menetys tms. mitä nyt teini-ikäisillä voi olla... Tai ainakin luulen, että kyseinen nimimerkki on teini-iässä :)

Hyvä nightmare, edellinen teksti oli siis sinun mielipiteesi, ja tämä on minun. Ymmärsitkö :) Kumpikaan meistä ei varmasti ole väärässä.

• nightmare
        Kasvattaja kirjoitti:

Koska olen myöskin opiskellut (hevostouhujeni ohella) markkinointia, tiedän, että WOM-viestintä ei koskaan ole täysin perätöntä. (Suomennokseksi kaikille: WOM eli word of mouth, voisi jopa kääntää juoruamiseksi). Jos joku on kokenut jollain leirillä huonoa kohtelua, hän ei varmasti kirjoittaisi siitä myötämielisesti, jos taas toisinpäin, eli kohtelu on ollut loistavaa, hän ei kirjoittaisi leiristä mustamaalaten leiripaikkaa.

Ikävä kyllä ihminen on luonteeltaan sellainen, että sen mieleen jää syvemmin huono puoli asiasta, ja sillä sitten mässäillään. Jos on tapahtunut jotakin hyvää, esim. on saanut hyvää palvelua jossain, siitä kerrotaan eteenpäin kavereille suhteellisen paljon vähemmän. Siksi juuri huonot kommentit näkyvät enemmän!

Ja jokainen täällä saa perustaa mielipiteensä mille tahtoo. Jos tuo, mitä Susu kertoi aiemmin, on totta, niin voi kauhistus, ja jos ei, niin silti Susua vaivaa jokin kyseisessä paikassa (vaikkapa hoitohevosen menetys tms. mitä nyt teini-ikäisillä voi olla... Tai ainakin luulen, että kyseinen nimimerkki on teini-iässä :)

Hyvä nightmare, edellinen teksti oli siis sinun mielipiteesi, ja tämä on minun. Ymmärsitkö :) Kumpikaan meistä ei varmasti ole väärässä.

nyt ymmärsin pointtisi ja olet kyllä oikeassa sen suhteen :)

• pegasos

Itsekin olin joskus vuosia sitten ko. paikassa leirillä ja voisin allekirjoittaa viestisi lähes kaikelta osin!! Uskomatonta! Siis sunkin leiri oli melkeimpä samanlainen kuin mun silloin aikanaan! Siis siellä meni tosiaan yks shettis yhtenäkin päivänä 7 tuntia!!! Ajatella!
      Ja totta, siellä meni liian painavat mielestäni shettiksillä...
      Joo, en tiiä mitä paikkaan kuuluu, mutta joku sanoi että olisi lopetettu ja jätetty vain pari hevosta sinne. En tiedä...
      Ajatella, hoidimme silloin ystäväni kanssa Araa ja sen varsaa! Ihmeellistä :)
      (Ara oli muuten saanut varsansa TOSI nuorena...)

• Susu

Joo, niin taisi olla, koska Arahan oli itsekin tosin nuori (joku 4-5 vuotias). Hei kuka teidän leirillä oli opena? Kiinnostais tietää, jos oltiin vaikka samaan aikaan :) Sano vaikka vaan etunimi, niin ei mustamaalata ketään :) Mun leirillä oli joku Annu.

Sattuuko kukaan tietämään, missä Ara ja sen varsa (nykyisin varmaan jo iso poika) asustaa? Ja et tuliko siitä varsasta koskaan kunnon ratsua, ku siellä leirillä missä mä olin, niin se opettaja alko kouluttaan sitä, vaikkei mun mielestä osannu yhtään, ja se varsa sai satulakammon, ku parin päivän juoksutuksen jälkeen sinne yritettiin jo laittaa joku selkään...

• Pikku Myy

Minäkin ollut täällä ko. tallilla leirillä pari kertaa. Viimeistä kertaa sinä kesänä kun Aran varsa oli pieni. Kait ihan varsa koska olivat vielä samassa karsinassa. Ara kyllä kävi kuitenkin tunneilla, mielestäni oli silloin itse 4-vuotias.. Voin kyllä muistaa väärinkin..!? Minäkään en tiedä mitä sinne enää kuuluu. Mä hoidin Fabsuu!
      Olin silloin vielä pieni ja aloitteleva niin en hevosista paljoa tiennyt. Jälkeenpäin ajatellen eivät hevoset parasta mahdollista hoitoa saanut eivätkä opettajat mitään hyviä ollut, vaihtelivatkin ilmeisesti melko usein. Shettikset olivat käytävien seinissä kiinni. Sen jälkeen olin leirillä toisessa paikassa ja huomasin eron.

• Nykyinenkin Nivalainen

Moi! Tiedän tunteen jonka oot joutunu kokeen Kotikankaalla, koska tuttu on paikka. Tallitoiminta on lopetettu noin 1,5 vuotta sitten, osa hevosista on myyty ja osa teurastettu. Aran ja "Hulkkiksen" olinpaikasta ei ole tietoa. Tiedän ettet oo valehdellut joten älä välitä... Parempi näin että hevoset ovat päässeet pois tuosta loukusta!

• seb

siel kotikankaalla? mun sisko meinaan on ollu siellä kesätöissä (Kaisa)

• minä vaan

musta on törkeetä mustamaalata talli sen nimellä,asialliset ihmiset ei julkisesti kerro heti tallin nimeä.oisitko voinu sanoo noi snat suoraan omistajalle??olen ollut tuolla leirillä kaksi kertaa.siellä oli tosi kivaa ja hevoset olivat mun mielestä kivoja ratsuja!!toisella leirillä oli huono opettaja,ei antanu mun pikkusiskon ryhmäläisten edes laukata koko leirin aikana,mutta toisella leirillä oli kiva ja pätevä opettaja.leirillä oli myös hyvää ruokaa ja hyvät majoitustilat.olen kyllä sun kans samaa mieltä joistakin noista sun kommenteistas.talli lopetettiin reilu vuos sitte.
        mulle jäi ainaki näistä leiristä paljon ihania muistoja!!oliha siinä myös jotain negatiivisiiki..jokaisesta siasta löytää kylläpositiivistakin,jos haluaa

• Nykyinenkin nivalalainen
        minä vaan kirjoitti:

musta on törkeetä mustamaalata talli sen nimellä,asialliset ihmiset ei julkisesti kerro heti tallin nimeä.oisitko voinu sanoo noi snat suoraan omistajalle??olen ollut tuolla leirillä kaksi kertaa.siellä oli tosi kivaa ja hevoset olivat mun mielestä kivoja ratsuja!!toisella leirillä oli huono opettaja,ei antanu mun pikkusiskon ryhmäläisten edes laukata koko leirin aikana,mutta toisella leirillä oli kiva ja pätevä opettaja.leirillä oli myös hyvää ruokaa ja hyvät majoitustilat.olen kyllä sun kans samaa mieltä joistakin noista sun kommenteistas.talli lopetettiin reilu vuos sitte.
        mulle jäi ainaki näistä leiristä paljon ihania muistoja!!oliha siinä myös jotain negatiivisiiki..jokaisesta siasta löytää kylläpositiivistakin,jos haluaa

...jos löysit positiivista, mutta parempi on että
        koko tallitoiminta lopetettiin. Oli se niin
        väärin mun mielestä sekä hevosia että leiriläisiä
        kohtaan että porukkaa otettiin leirille jopa 28
        ihmistä kun käyttökelposia (tuntipolleja jotka
        eivät onnu!) oli parhaimmillaan 8 kpl! Mun
        mielestä ei oo positiivista et hepat joutuu oleen
        6-8 tuntia päivässä kenttää pyörimässä, ruokinta,
        kengitys, madotus ja puhtaus on retuperällä.
        Hevoset eivät päässeet koskaan edes vihreälle
        laitumelle vaan saivat ulkoilla pikkuisessa
        muraisessa haassa tai ratsastuskentällä. ??? Onko
        oikein?

• minä vaan.....
        Nykyinenkin nivalalainen kirjoitti:

...jos löysit positiivista, mutta parempi on että
        koko tallitoiminta lopetettiin. Oli se niin
        väärin mun mielestä sekä hevosia että leiriläisiä
        kohtaan että porukkaa otettiin leirille jopa 28
        ihmistä kun käyttökelposia (tuntipolleja jotka
        eivät onnu!) oli parhaimmillaan 8 kpl! Mun
        mielestä ei oo positiivista et hepat joutuu oleen
        6-8 tuntia päivässä kenttää pyörimässä, ruokinta,
        kengitys, madotus ja puhtaus on retuperällä.
        Hevoset eivät päässeet koskaan edes vihreälle
        laitumelle vaan saivat ulkoilla pikkuisessa
        muraisessa haassa tai ratsastuskentällä. ??? Onko
        oikein?

sillon ku mä olin siel,ni siel oli kaikki hevoset
        terveitä ja ne kävi tunneilla,paitsi yhel oli
        selkä kipee,mut se ei käyny tunneil.hevoset sai
        olla isoilla vihreillä laitumilla aina ku ei ollu
        tuntei.oon kyl sun kans samaa mielt siit et ne
        hevoset kyl kävi liikaa tunneil päiväs.mut turhaa
        siit enää mitää showta nostaa ku se paikka on
        kert lopetettu,joten eiköhän lopeteta
        tää "arvostelu"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe