tietäisikö joku...

epätoivoinen

Moi kaikki! mulla on 16 vuotias poni ja se on saanut kauhean yskän. Osaisiko joku vähän auttaa mua millä mä saisin sen taas kuntoon? kun se on saanut jo kaks sulffa kuuria ja sille kastellaan heinät

8

2169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan...

minä olen hoksannu että höyrytys on tosi hyvä... kokeile on olemassa omia höyrytysjuttuja hepoille... ei kait sillä ole puhkuria....???

• Annika

Ulkokarsinaa/pihattoa ja tuorerehua, sekä säännöllistä liikuntaa!

• nightmare

Ensinnäkin soita eläinlääkärille.
      (ja ell:än määräyksestä hepo klinikalle).

Ell. kyllä luultavasti selvittää miksi hevosella on yskä.
      Hevosen yskään on nimittäin syitä niin monta kuin kuinka pitkään minä osaan laskea.
      Ja ellei tiedä syytä, on myös vaikea sanoa oikeaa ja täsmällistä hoito-ohjetta.

Ensimmäisenä mieleen nyt tulee joku puhkurin alku.
      Heinien kastelu ei varsinaisesti muuten auta. Se pöly ei lähde mihinkään siitä heinästä,vaan saattaa saada "näkö harhan" aikaiseksi. Eli hevonen kuitenkin syö pölyn ja se vaikuttaa ihan yhtälailla silloin.

Heinät siis mielellään ainakin ulos. Jos mahdollista vaihda tuore rehuun.

Älä lakaise jos hevonen on sisällä.

Apteekista saa Bisolvon-merkkistä lääkettä pikku pullon ilman reseptiä, kannattaa kokeilla.

Hoida hevosta muutenkin kuin sillä olisi puhkuri.

Ja voihan yskä myös johtua vilustumisesta tms. Eli neuvoni on että ota selvää mikä hepolla on.

• taittu

moi mäkin tunnen hevosia jotka yskii paljon en tiedä onko näistä mun neuvoista apua mut .. pidä ponias mahollisimman paljon ulkona (ei siis sillee että se vilustuu) ja yritä hommata sille mahollisimman ilmava koppi. sit jos käytät sillä pöliseviä alusia esim. kutterin purua niin voisit miettiä jotain vähemmän pölisevää tai kastella aluset. nää hommat on toiminu ainakin meillä

• nightmare

ainakaan alusten kastelua!
        Se on vielä vaarallisempaa hevosen keuhkoille, ellei kuivikkeena ole turvetta.
        Mikäli kuivikkeena on pölisevää kutteria, on sen parempi pölistä, sillä jos sen kastelee se kehittää hyvin nopeasti home-itiöitä joka on vielä pahempi hevoselle.
        Suosittelen ennemmin että sekoittaa sahanpuruja (jotka ei pölise), hiekkaa tms. sinne sekaan.
        Turve taas on niin hapanta, että siihen ei pienet (niinkuin ei suuretkaa) vesimäärät tehoa. Turpeeseenkin voi ihan huoletta näin talvella sekoittaa vain lunta sekaan, se sitoo kyllä.

• jossu

HEVOSENI SAIRASTAA KYSEISTÄ YSKÄÄ!OLEN KOKEILLUT KAIKENLAISTA! ELÄINLÄÄKÄRI KÄVI! HEPPANI ON SYÖNYT 2SULFAATTI KUURIA JA YHDEN "RÄKÄÄ" IRROTTAVAN YSKÄNLÄÄKE KUURIN! EI TULOSTA!!KYSEESSÄ ON KAI KURKUNPÄÄN TULEHDUS!! JOHON AUTTAA VISSIN KUNNON TERVA! SITÄ LAITETAAN HEPAN SUITSIIN SIIS KUOLAI!!JA ANNETAAN SUITSET OLLA PÄÄSSÄ HETKEN AIKAA!ETTÄ HEVONEN ON NUOLLUT KAIKEN!! PITÄIS KAI AUTTAA!! KAIKKEA KANNATTAA KOKLATA!! JA KUN VIET HEPAN PIHALLE NIIN LOINI PÄÄLLE!

• jossu

siis lisään tohon terva juttuuni vielä sen että se on siis vanha tapa!!! tervaa ei saa laittaa paljoa!ihan pieni tippa riittää!

• epätoivoinen
        jossu kirjoitti:

siis lisään tohon terva juttuuni vielä sen että se on siis vanha tapa!!! tervaa ei saa laittaa paljoa!ihan pieni tippa riittää!

Kiitos vinkistä.
        Olen tervannut kuolaimia 3 päivää ja ponini
        yskä on parantunut,joskus harvoin voi yskäistä.
        Heinät "pesen kunnolla" ja tietenkin liikutan
        joka päivä.Kiitos kaikille kantaa ottaneille
        hyvistä vinkeistä.
        Tervaa sain eräältä ravihevosten omistajalta
        terva on itse tehtyä elikä siinä ei varmasti
        ole mitään muita aineita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      241
      6746
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4154
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3165
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1860
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1597
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1484
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1461
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1379
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe