Moi kaikki! mulla on 16 vuotias poni ja se on saanut kauhean yskän. Osaisiko joku vähän auttaa mua millä mä saisin sen taas kuntoon? kun se on saanut jo kaks sulffa kuuria ja sille kastellaan heinät
tietäisikö joku...
8
2169
Vastaukset
- mie vaan...
minä olen hoksannu että höyrytys on tosi hyvä... kokeile on olemassa omia höyrytysjuttuja hepoille... ei kait sillä ole puhkuria....???
- Annika
Ulkokarsinaa/pihattoa ja tuorerehua, sekä säännöllistä liikuntaa!
- nightmare
Ensinnäkin soita eläinlääkärille.
(ja ell:än määräyksestä hepo klinikalle).
Ell. kyllä luultavasti selvittää miksi hevosella on yskä.
Hevosen yskään on nimittäin syitä niin monta kuin kuinka pitkään minä osaan laskea.
Ja ellei tiedä syytä, on myös vaikea sanoa oikeaa ja täsmällistä hoito-ohjetta.
Ensimmäisenä mieleen nyt tulee joku puhkurin alku.
Heinien kastelu ei varsinaisesti muuten auta. Se pöly ei lähde mihinkään siitä heinästä,vaan saattaa saada "näkö harhan" aikaiseksi. Eli hevonen kuitenkin syö pölyn ja se vaikuttaa ihan yhtälailla silloin.
Heinät siis mielellään ainakin ulos. Jos mahdollista vaihda tuore rehuun.
Älä lakaise jos hevonen on sisällä.
Apteekista saa Bisolvon-merkkistä lääkettä pikku pullon ilman reseptiä, kannattaa kokeilla.
Hoida hevosta muutenkin kuin sillä olisi puhkuri.
Ja voihan yskä myös johtua vilustumisesta tms. Eli neuvoni on että ota selvää mikä hepolla on. - taittu
moi mäkin tunnen hevosia jotka yskii paljon en tiedä onko näistä mun neuvoista apua mut .. pidä ponias mahollisimman paljon ulkona (ei siis sillee että se vilustuu) ja yritä hommata sille mahollisimman ilmava koppi. sit jos käytät sillä pöliseviä alusia esim. kutterin purua niin voisit miettiä jotain vähemmän pölisevää tai kastella aluset. nää hommat on toiminu ainakin meillä
- nightmare
ainakaan alusten kastelua!
Se on vielä vaarallisempaa hevosen keuhkoille, ellei kuivikkeena ole turvetta.
Mikäli kuivikkeena on pölisevää kutteria, on sen parempi pölistä, sillä jos sen kastelee se kehittää hyvin nopeasti home-itiöitä joka on vielä pahempi hevoselle.
Suosittelen ennemmin että sekoittaa sahanpuruja (jotka ei pölise), hiekkaa tms. sinne sekaan.
Turve taas on niin hapanta, että siihen ei pienet (niinkuin ei suuretkaa) vesimäärät tehoa. Turpeeseenkin voi ihan huoletta näin talvella sekoittaa vain lunta sekaan, se sitoo kyllä.
- jossu
HEVOSENI SAIRASTAA KYSEISTÄ YSKÄÄ!OLEN KOKEILLUT KAIKENLAISTA! ELÄINLÄÄKÄRI KÄVI! HEPPANI ON SYÖNYT 2SULFAATTI KUURIA JA YHDEN "RÄKÄÄ" IRROTTAVAN YSKÄNLÄÄKE KUURIN! EI TULOSTA!!KYSEESSÄ ON KAI KURKUNPÄÄN TULEHDUS!! JOHON AUTTAA VISSIN KUNNON TERVA! SITÄ LAITETAAN HEPAN SUITSIIN SIIS KUOLAI!!JA ANNETAAN SUITSET OLLA PÄÄSSÄ HETKEN AIKAA!ETTÄ HEVONEN ON NUOLLUT KAIKEN!! PITÄIS KAI AUTTAA!! KAIKKEA KANNATTAA KOKLATA!! JA KUN VIET HEPAN PIHALLE NIIN LOINI PÄÄLLE!
- jossu
siis lisään tohon terva juttuuni vielä sen että se on siis vanha tapa!!! tervaa ei saa laittaa paljoa!ihan pieni tippa riittää!
- epätoivoinen
jossu kirjoitti:
siis lisään tohon terva juttuuni vielä sen että se on siis vanha tapa!!! tervaa ei saa laittaa paljoa!ihan pieni tippa riittää!
Kiitos vinkistä.
Olen tervannut kuolaimia 3 päivää ja ponini
yskä on parantunut,joskus harvoin voi yskäistä.
Heinät "pesen kunnolla" ja tietenkin liikutan
joka päivä.Kiitos kaikille kantaa ottaneille
hyvistä vinkeistä.
Tervaa sain eräältä ravihevosten omistajalta
terva on itse tehtyä elikä siinä ei varmasti
ole mitään muita aineita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2416746Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne664154Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1313165- 1562322
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181860Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701597- 821484
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o301461Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371379Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111061