Ajattelin laittaa kesäksi parvekkeelle kasvamaan tomaattia, siemenetkin ostin. Siemenet "parveketomaatti". Kai kasvatus sisällä ennen ulos vientiä? Osaisiko joku kertoa hoito-ohjeita itämisvaiheeseen? Ja myöhempään vaiheeseen? Entäs kun pussissa luki "pölytys varmistettava". Miten se käytännössä tapahtuu?
Tomaatti parvekkeella
12
5504
Vastaukset
- Tomaatin viljely :)
Se on helppoa ! esikasvata sisällä pienissä purkeissa . Pistä ikkunanlaudalle ja pidä kylvös kosteana !! mINÄ OLEN MYÖS AMATÖÖRI, mutta siltikin viimekesänä tuli lähes 40 tomaattia 4 taimesta ! tomaatilla on keltainen kukinto ja kukka kannattaa pölyttää varmuuden vuoksi seuraavilla ohjeilla :
-pölytä kukka hellästi ravistelemalla tai itse asiassa naksutuksella
-jätä se hyönteisille pölytettäväksi
-pensseli pölytys .
Lannoittaminen kannattaa !!- -Aloittelija-
Laitan ensimmäistä kesää parveketomaatteja kasvamaan... Osaisitteko sanoa kuinka lämpimässä sisällä ne pitäisi kasvattaa ennen ulos vientiä? Hoituuko pölytys itsestään lasittomalla parvekkeella jonne hyönteiset pääsevät? Miten tapahtuu pensseli pölytys? Huom. Olen vasta aloittelija, siksi kyselen näin paljon... :) Kiitos jo etukäteen! :)
- heinänteko
Käytä pieniä purkkeja,kastele multa ja ripottele pinnalle pari siementä. Ripottele multaa päälle sen verran, että siemenet peittyy. Suihkuta vähän vettä perään, pistä rei'itty muovipussi päälle ja vie purkit valoisaan, lämpimään paikkaan. Odota muutama päivä, sieltä ne nousee.
Pikkutaimia voi suihkutella, varo liikakastelua. Jätä yksi taimi/purkki, nypi huonommat pois.
Aloita säännöllinen viikottainen lannoittaminen kolmen viikon kuluttua itämisestä. Kun taimi alkaa näyttää isolta purkkiinsa nähden, voit istuttaa sen lopulliseen astiaansa tai isompaan ruukkuun. Olen itse pistänyt astian pohjalle kourallisen kanankakkaa multakerrosten väliin ja sen päälle taimen, ei ole tarvinnut kuukauteen huolehtia lisälannoituksesta. Jos lajike on pystykasvuinen, laita reilu tukikeppi.
Vie ulkoilemaan lämpiminä päivinä, jätä ulos kun ei enää pakasta.
Pölytys onnistuu vesiväripensselillä. Sudit kevyesti auki olevia kukkia ristiin rastiin, silleen ku mehiläiset tekee. Ja hyviä tomaatteja tulee!- kalissa
Tomaatin pölytys onnistuu täristämällä eli napsuttelee vartta, että kasvi tärähtää.
Pensseli ei tomaatille ole tarpeen. - aloittaja
Minkä kokoinen ruukku olisi sitten hyvä "aikuiselle" yksilölle? Siemenpaketissa lukee "parveketomaatti", eli lienee joku pienikasvuisempi? Tuli laitettua siemenet itämään ja pari versoa jo pilkistääkin mullasta :)
- Maritta2
aloittaja kirjoitti:
Minkä kokoinen ruukku olisi sitten hyvä "aikuiselle" yksilölle? Siemenpaketissa lukee "parveketomaatti", eli lienee joku pienikasvuisempi? Tuli laitettua siemenet itämään ja pari versoa jo pilkistääkin mullasta :)
Olen lahjoittanut muutamana keväänä ystävälleni 1-2 tomaattia parvekekasvatusta varten. Ne ovat olleet 4-5 litran mustissa ruukuissa, jollaisia on tullut jonkin puun tai pensaan ostomatkalta. Olen laittanut taimelle kunnon seoksen multaa, turvetta ja kompostia sekä kanankakkaa pohjemmalle. Satoa on tullut n. 10 tomaattia taimesta ja hyvin ovat viihtyneet lasiparvekkeella. Lisälannoitusta on annettu myöhemmin.
- aloittaja
Maritta2 kirjoitti:
Olen lahjoittanut muutamana keväänä ystävälleni 1-2 tomaattia parvekekasvatusta varten. Ne ovat olleet 4-5 litran mustissa ruukuissa, jollaisia on tullut jonkin puun tai pensaan ostomatkalta. Olen laittanut taimelle kunnon seoksen multaa, turvetta ja kompostia sekä kanankakkaa pohjemmalle. Satoa on tullut n. 10 tomaattia taimesta ja hyvin ovat viihtyneet lasiparvekkeella. Lisälannoitusta on annettu myöhemmin.
Pitää sitten sen kokoinen ruukku ostaa :)
- siemenluettelo
aloittaja kirjoitti:
Kokeileppa esim biolanin tai kekkilän valmista kasvusäkkiä. Niissä on lannoite valmiina, säkkiin mahtuu 3 taimea. Pintaan tehdään vaan reikä ja siihen taimi. Alle voi laittaa vaikka styrox palan lämmön varmistamiseksi, kivi nimittäin aika kylmä. Näin ainakin meillä on saatu siisti ja hyvä tulos. Loppu kesästä olen anatanut vähän lannoitetta. Onnea kasvatukseen!
- -Aloittelija-
Laitoin siemenet vain yhteen ruukkuun... Onko rei`ittyä pussia pakko laittaa?
- -Aloittelija-
Mitä lannoitetta parveketomaateille kannattaisi antaa?
- parvekepuutarhuri
-Aloittelija- kirjoitti:
Mitä lannoitetta parveketomaateille kannattaisi antaa?
mutta tänä vuonna käytän kaikille syötäville kasveille tätä:
http://www.substral.fi/tuotteet/huonekasveille/ekologinen_kasviravinne
Ja tosiaan kannattaa käyttää heti; minulla jäi kastelukannuun muutamaksi päiväksi vähän lannoitevettä ja haju oli kuvottava.
- ilo kasvattaa
Varmasti olette saaneet hyviä tomnaatteja. Minulla pölytyksen suoritti tuuli. Asun korkealla, ei lasiparveketta, mutta tomaatit punoittavat ihanasti ja paljon tulee! Olen lannoittanut omalla virtsallani, laimentanut ja ah, miten tykkäävät.
Onkohan niitä "varkaita " nypuittävä ja kuinka usein. Tuntuu siltä, että koko kasvi kohta kaatuu, kun se rehoittaa niin. Ajattelin kylmästi katkaista kaikki liikaversot pois, tietysti teen nyt kasvia kohtaan väärin?!? ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275055Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133048Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141259Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.481139Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231074PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht138924Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43889- 113836
- 37804
- 142733