Mitä mieltä olette ystävät mormonit helluntailaisista, karismaattisesta liikkestä ja Nokian missiosta?
Minusta siinä on kysymys Raamatun ennustamasta Pyhän Hengen vuodatuksesta pakanoille lopun aikana. Jeesuksen Kristuksen kirkossahan on kysymys paljosta muustakin, evankeliumin palautuksesta, pappeuden valtuudesta jne.
Pyhän Hengen vuodatus
106
2618
Vastaukset 106
Minun mielestäni Jumalan valo todella valaisee kaikkia hyviä ihmisiä näinä viimeisinä päivinä. Uskon kuitenkin varsinaisen Pyhä Hengen vuodatuksen olevan vielä edessä.
Kaikella ystävällisyydellä, Helluntailaiset ovat liian suggeroivia, vaikka tekevätkin hyvää työtä. Jumalla on kiinotunut jokaisesta ihmisestä sellaisenaan, mitään suggerointia ei tarvita.- suomi53
Varokaa noita eksyttäjiä! Vain ainoasta tosi kirkosta voi löytää Pyhän Hengen!
Vain ainoastaan tosi kirkosta voi löytää Pyhän Hengen :-) (sic!) Silloin et puhu tosi kirkon mielipiteestä vaan lahkolaista puppua.
Tietenkään helluntailaiset ym eivät ole täydellisiä, suggerointia tapahtuu ja se on turhaa.- aito totuus
Olli.S kirjoitti:
Vain ainoastaan tosi kirkosta voi löytää Pyhän Hengen :-) (sic!) Silloin et puhu tosi kirkon mielipiteestä vaan lahkolaista puppua.
Tietenkään helluntailaiset ym eivät ole täydellisiä, suggerointia tapahtuu ja se on turhaa.On sekä kirjoitettu että saatu ilmoituksena että omakohtaisestikin koettu, että MAP- kirkko on ainoa oikea Jumalan tosikirkko. Muut kirkot ovat perkeleen kirkkoja. Siten myöskin olemme oikeassa olevia kristillisiä uskovia, parhaita ihmisiä mitä on maailmassa. Pyrimme olemaan sellaisia, mutta laajaan joukkoon mahtuu myös epäpuhtautta. Se tullaan putsaamaan.
aito totuus kirjoitti:
On sekä kirjoitettu että saatu ilmoituksena että omakohtaisestikin koettu, että MAP- kirkko on ainoa oikea Jumalan tosikirkko. Muut kirkot ovat perkeleen kirkkoja. Siten myöskin olemme oikeassa olevia kristillisiä uskovia, parhaita ihmisiä mitä on maailmassa. Pyrimme olemaan sellaisia, mutta laajaan joukkoon mahtuu myös epäpuhtautta. Se tullaan putsaamaan.
Jeesus on sanonut, että jokainen, joka tekee parannuksen ja tulee minun tyköni, kuuluu kirkkooni. Tämä on eri asia kuin MAP-kirkko. Jokainen, joka sanoo, että vain meidän kirkkomme on oikea ja tosi, on jo määritelmän mukaan silloin vääräoppinen. Olet ymmärtänyt väärin kirkkosi opetukset.
- silloisen tilanteen mukaan?
Olli.S kirjoitti:
Jeesus on sanonut, että jokainen, joka tekee parannuksen ja tulee minun tyköni, kuuluu kirkkooni. Tämä on eri asia kuin MAP-kirkko. Jokainen, joka sanoo, että vain meidän kirkkomme on oikea ja tosi, on jo määritelmän mukaan silloin vääräoppinen. Olet ymmärtänyt väärin kirkkosi opetukset.
Kun Kristus tuon sanoi, ei ollut vielä kymmeniä tuhansia erilaisia kirkkoja. Kristus perusti vain yhden kirkon, jota apostolit johtivat ja joille hän antoi valtuudet. Siksi vain yksi kirkko voi olla oikea. Myöhempien aikojen pyhät uskovat vankasti perustellen, että tuo alkukirkko on palautettu.
- aito totuus
silloisen tilanteen mukaan? kirjoitti:
Kun Kristus tuon sanoi, ei ollut vielä kymmeniä tuhansia erilaisia kirkkoja. Kristus perusti vain yhden kirkon, jota apostolit johtivat ja joille hän antoi valtuudet. Siksi vain yksi kirkko voi olla oikea. Myöhempien aikojen pyhät uskovat vankasti perustellen, että tuo alkukirkko on palautettu.
Alkukirkko on tosiaan palautettu profeetta Joseph Smithin kautta, itse Jumalan toimesta. On profeetta, joka on suoraan Kristuksen johdossa. On 12 apostolia, seitsenkymmenet, sama rakenne ja oppi. Sama pelastus. Muissa kirkoissa ei ole suoraa Jeesuksen Kristuksen johtoa, joka on kirkon pää. Eikä siis jatkuvaa ilmoitusta. eikä tarvittavia toimituksia, esim oikealla valtuudella upotuskaste, temppeliliitot ja työ edesmenneen sukumme hyväksi. Emme pelastu ilman edesmenneitämme, eivätkä he ilman meitä. emppeli on avainkysymyksiä. Mitään näistä ei ole muilla ns kristillisillä kirkoilla, joissa on totuutta sen verran että ihmiset uskovat, ja sitten eksytystä. Todistan näin vapahtajani Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä, aamen.
- Sam Andreevitsh
aito totuus kirjoitti:
Alkukirkko on tosiaan palautettu profeetta Joseph Smithin kautta, itse Jumalan toimesta. On profeetta, joka on suoraan Kristuksen johdossa. On 12 apostolia, seitsenkymmenet, sama rakenne ja oppi. Sama pelastus. Muissa kirkoissa ei ole suoraa Jeesuksen Kristuksen johtoa, joka on kirkon pää. Eikä siis jatkuvaa ilmoitusta. eikä tarvittavia toimituksia, esim oikealla valtuudella upotuskaste, temppeliliitot ja työ edesmenneen sukumme hyväksi. Emme pelastu ilman edesmenneitämme, eivätkä he ilman meitä. emppeli on avainkysymyksiä. Mitään näistä ei ole muilla ns kristillisillä kirkoilla, joissa on totuutta sen verran että ihmiset uskovat, ja sitten eksytystä. Todistan näin vapahtajani Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä, aamen.
*
>> temppeliliitot ja työ edesmenneen sukumme hyväksi. Emme pelastu ilman edesmenneitämme, eivätkä he ilman meitä. Temppeli on avainkysymyksiä. Mitään näistä ei ole muilla ns kristillisillä kirkoilla, joissa on totuutta sen verran että ihmiset uskovat, ja sitten eksytystä.
Vaikka kuinka liittäisit tällaisten oppien jälkeen sanat Jeesuksen Kristuksen nimessä, niin et ikinä voi saada Herraani Jeesusta Kristusta tällaisten oppien taakse! Tällaisista opeista ei ole mitään viitteitä Raamatussa! Ja jos vetoat siihen, että nämä ovat "profeettanne" tuomia ilmoituksia, niin se vain todistaa, että teidän profeettanne on valheprofeetta, koska nämä opit nousevat röyhkeällä tavalla vastustamaan sitä evankeliumia, jonka Jeesus Kristus toi maailmaan ja jota apostolit Pyhän Hengen opettamina julistivat.
Paavali totesi, että jos joku julistaa evankeliumia, joka on vastoin sitä, mitä hän oli julistanut, hän olkoon kirottu! Siten Joseph Smith on Jumalan kiroama henkilö. "Muttamutta kun enkeli ilmestyi hänelle, ja..." Jos enkeli todella ilmestyi hänelle, niin, "vaikka enkeli taivaasta ilmestyisi ja julistaisi evnakeliumia joka on vastoin minun julistamaani, hän olkoon kirottu."
*
Nyt suosittelen sinulle todella vierailua tässä viikonvaihteessa Helsinkiin Iso Roobertinkatu 14:ään Astoria-saliin kuuntelemaan erään Jumalan profeetan julistusta. (Olen mainostanut tapahtumaa otsikolla "Profeettaa kuulemaan!") Uskon, että olet kuitenkin vilpitön uskossasi. Kenties Jumala vielä armahtaa sinua, ja saat tulla tuntemaan todellisen Jumalan totuuden!
* - Carita
Sam Andreevitsh kirjoitti:
*
>> temppeliliitot ja työ edesmenneen sukumme hyväksi. Emme pelastu ilman edesmenneitämme, eivätkä he ilman meitä. Temppeli on avainkysymyksiä. Mitään näistä ei ole muilla ns kristillisillä kirkoilla, joissa on totuutta sen verran että ihmiset uskovat, ja sitten eksytystä.
Vaikka kuinka liittäisit tällaisten oppien jälkeen sanat Jeesuksen Kristuksen nimessä, niin et ikinä voi saada Herraani Jeesusta Kristusta tällaisten oppien taakse! Tällaisista opeista ei ole mitään viitteitä Raamatussa! Ja jos vetoat siihen, että nämä ovat "profeettanne" tuomia ilmoituksia, niin se vain todistaa, että teidän profeettanne on valheprofeetta, koska nämä opit nousevat röyhkeällä tavalla vastustamaan sitä evankeliumia, jonka Jeesus Kristus toi maailmaan ja jota apostolit Pyhän Hengen opettamina julistivat.
Paavali totesi, että jos joku julistaa evankeliumia, joka on vastoin sitä, mitä hän oli julistanut, hän olkoon kirottu! Siten Joseph Smith on Jumalan kiroama henkilö. "Muttamutta kun enkeli ilmestyi hänelle, ja..." Jos enkeli todella ilmestyi hänelle, niin, "vaikka enkeli taivaasta ilmestyisi ja julistaisi evnakeliumia joka on vastoin minun julistamaani, hän olkoon kirottu."
*
Nyt suosittelen sinulle todella vierailua tässä viikonvaihteessa Helsinkiin Iso Roobertinkatu 14:ään Astoria-saliin kuuntelemaan erään Jumalan profeetan julistusta. (Olen mainostanut tapahtumaa otsikolla "Profeettaa kuulemaan!") Uskon, että olet kuitenkin vilpitön uskossasi. Kenties Jumala vielä armahtaa sinua, ja saat tulla tuntemaan todellisen Jumalan totuuden!
*Onko Jumala sinusta oikeudenmukainen ja armahtava Jumala?
Missa Jeesus vietti sen valisen ajan kun kuoli ja haudattiin ja Han nousi ylos?
Muistatko mita han sanoi ristilla ryovarille? - tuntea
*
*
*epätodellisen Jumalan totuutta? Onko sellaista?
- Carita
tuntea kirjoitti:
epätodellisen Jumalan totuutta? Onko sellaista?
selita tarkemmin mita tarkoitat.
aito totuus kirjoitti:
kirkossamme mitä muilla kirkoilla ei ole esittää, nimittäin pappeuden seuranto. Meillä on selkeä pappeuden seuranto aina Jeesukseen Kristukseen ja Taivaalliseen Isään. Johannes Kastaja palautti Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Aaronin pappeuden ja myöhemmin Pietari Jaacob ja Johannes palautti Melkisedekin pappeuden. Pietari oli saanut sen valtuuden ja avaimet itse Kristukselta ja Kristus sai ne Isältään joka on meidän kaikkien Taivaallinen Isä. Näin meillä on katkeamaton valtuuden ketju.
- Sam Andreevitsh
Carita kirjoitti:
Onko Jumala sinusta oikeudenmukainen ja armahtava Jumala?
Missa Jeesus vietti sen valisen ajan kun kuoli ja haudattiin ja Han nousi ylos?
Muistatko mita han sanoi ristilla ryovarille?*
Tietysti Jumala on oikeudenmukainen ja armahtava. Osittain siksi edellisen kirjoituksenikin kirjoitin. Että vielä on mahdollista löytää armo ja totuus.
Täysin yksityiskohtaisia selityksiä ei ole siitä, mitä kaikkea Jeesus niiden kolmen päivän aikana teki. Mutta todennäköisesti ainakin kävi tuomassa vanhan liiton pyhät "Abrahamin helmasta" paratiisiin kerrottuaan heille ensin sen evankeliumin, jota osa heistä oli jollain tapaa jopa ennustanut. Siitä ei ole yksiselitteistä mainintaa, antoiko hän tottelemattomille mahdollisuuden parannuksentekoon, vai oliko evankeliumin kertominen heille vain julistus.
Ryöväri ristillä pääsi vielä samana päivänä Jeesuksen kanssa paratiisiin. Joten Jeesuskin meni paratiisiin jo kuolemansa päivänä.
*
Joka tapauksessa, vielä on pelastuksen päivä! Vielä on mahdollista tulla Jumalan luokse!
* - Paratiisi on välitila
*
Tietysti Jumala on oikeudenmukainen ja armahtava. Osittain siksi edellisen kirjoituksenikin kirjoitin. Että vielä on mahdollista löytää armo ja totuus.
Täysin yksityiskohtaisia selityksiä ei ole siitä, mitä kaikkea Jeesus niiden kolmen päivän aikana teki. Mutta todennäköisesti ainakin kävi tuomassa vanhan liiton pyhät "Abrahamin helmasta" paratiisiin kerrottuaan heille ensin sen evankeliumin, jota osa heistä oli jollain tapaa jopa ennustanut. Siitä ei ole yksiselitteistä mainintaa, antoiko hän tottelemattomille mahdollisuuden parannuksentekoon, vai oliko evankeliumin kertominen heille vain julistus.
Ryöväri ristillä pääsi vielä samana päivänä Jeesuksen kanssa paratiisiin. Joten Jeesuskin meni paratiisiin jo kuolemansa päivänä.
*
Joka tapauksessa, vielä on pelastuksen päivä! Vielä on mahdollista tulla Jumalan luokse!
*Se ei ole lopullinen taivas eikä henkimaailman helvetti ole lopullinen olotila. Vasta viimeisellä tuomiolla määräytyy paikkamme tekojemme mukaan.
- Sam Andreevitsh
Paratiisi on välitila kirjoitti:
Se ei ole lopullinen taivas eikä henkimaailman helvetti ole lopullinen olotila. Vasta viimeisellä tuomiolla määräytyy paikkamme tekojemme mukaan.
*
Tästä asiasta kiistelemiseen tuskin kannattaa käyttää aikaa.
Mutta kyllä, Jeesuksen ryövärille lupaama paratiisi ei varmastikaan ole lopullinen olotila. Tullaan luomaan vielä uusi taivas ja uusi maa.
Saatana ja muut heitetään helvettiin todella vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen.
* - kiistellä
*
Tästä asiasta kiistelemiseen tuskin kannattaa käyttää aikaa.
Mutta kyllä, Jeesuksen ryövärille lupaama paratiisi ei varmastikaan ole lopullinen olotila. Tullaan luomaan vielä uusi taivas ja uusi maa.
Saatana ja muut heitetään helvettiin todella vasta tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen.
*vaan keskustellaan.
Kummallista, jos tulkitset turhaksi keskustelun, joka ei etene sinun suuntaasi sinun tahdissasi. - Sam Andreevitsh
kiistellä kirjoitti:
vaan keskustellaan.
Kummallista, jos tulkitset turhaksi keskustelun, joka ei etene sinun suuntaasi sinun tahdissasi.*
Miksi koin keskustelun paratiisin ym. näiden asioiden ajankohdasta turhana tässä yhteydessä.. Siksi, että nimimerkki "aito totuus" näyttää uskovan aivan väärään evankeliumin. Siksi en halunnut keskittyä nyt kiistelemään paratiisista yms.
Aito totuus kirjoitti tämän jo aiemmin lainaamani:
>> temppeliliitot ja työ edesmenneen sukumme hyväksi. Emme pelastu ilman edesmenneitämme, eivätkä he ilman meitä. Temppeli on avainkysymyksiä. Mitään näistä ei ole muilla ns kristillisillä kirkoilla, joissa on totuutta sen verran että ihmiset uskovat, ja sitten eksytystä. silloisen tilanteen mukaan? kirjoitti:
Yksi kirkko on oikea ja paras, mutta sanoa, että "meidän kirkkomme" on ainoa oikea, on lahkolaista, sanoi sen sitten lestadiolainen tai mormoni tai ihan kuka vaan. Kyllähän me varmuudella tiedämme että joka kirkossa on kunnon uskovia, vaikka he erehtyvätkin joissakin asioissa sen perkeleen kirkon suuren vaikutusvallan takia. Mormoneillakin joillakin
on vääriä käsityksiä ja erehdyksiä joissakin asioissa, fundamentalistisia ja farisealaisia käsityksiä ym.- Eri asioita
Olli.S kirjoitti:
Yksi kirkko on oikea ja paras, mutta sanoa, että "meidän kirkkomme" on ainoa oikea, on lahkolaista, sanoi sen sitten lestadiolainen tai mormoni tai ihan kuka vaan. Kyllähän me varmuudella tiedämme että joka kirkossa on kunnon uskovia, vaikka he erehtyvätkin joissakin asioissa sen perkeleen kirkon suuren vaikutusvallan takia. Mormoneillakin joillakin
on vääriä käsityksiä ja erehdyksiä joissakin asioissa, fundamentalistisia ja farisealaisia käsityksiä ym.Ihminen voi olla aito uskossaan, kun hän ei paremmasta tiedä. Hänen uskomisensa vilpittömyys ei tee hänen kirkkoaan oikeaksi. Voi olla olemassa vain yksi oikea kirkko. Sen jäsenten tulee olla yhtä eli yksimielisiä kuten Isä ja Poika ovat yhtä:
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 17:11
"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
Joh. 17:21
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
Joh. 17:22
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua. - hakusessa.
Eri asioita kirjoitti:
Ihminen voi olla aito uskossaan, kun hän ei paremmasta tiedä. Hänen uskomisensa vilpittömyys ei tee hänen kirkkoaan oikeaksi. Voi olla olemassa vain yksi oikea kirkko. Sen jäsenten tulee olla yhtä eli yksimielisiä kuten Isä ja Poika ovat yhtä:
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä."
Joh. 17:11
"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
Joh. 17:21
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
Joh. 17:22
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Joh. 17:23
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.Mormonit eivät ole yksimielisiä muiden kristittyjen kanssa. Mormonejakin on lukuisia eri lahkoja. Yksimielisyys ei tarkoita sitä, että on yksimielinen jonkin yhden ryhmän sisällä.
- yksimielisiä?
hakusessa. kirjoitti:
Mormonit eivät ole yksimielisiä muiden kristittyjen kanssa. Mormonejakin on lukuisia eri lahkoja. Yksimielisyys ei tarkoita sitä, että on yksimielinen jonkin yhden ryhmän sisällä.
Miksi on tuhansia erilaisia kirkkoja, jos ollaan yksimielisiä? Kautta aikojen on ollut luopumusta. Sitä on ollut myös aidosta Kristuksen alkukirkosta ja hänen palautetusta kirkostaan. MAP-kirkossa vallitsee todella suuri yksimielisyys. Meillä on Pyhän Hengen lahja, joka todistaa kaikesta totuudesta, kun pidämme käskyt.
- hakusessa.
yksimielisiä? kirjoitti:
Miksi on tuhansia erilaisia kirkkoja, jos ollaan yksimielisiä? Kautta aikojen on ollut luopumusta. Sitä on ollut myös aidosta Kristuksen alkukirkosta ja hänen palautetusta kirkostaan. MAP-kirkossa vallitsee todella suuri yksimielisyys. Meillä on Pyhän Hengen lahja, joka todistaa kaikesta totuudesta, kun pidämme käskyt.
En ole sellaista väittänyt. On paljon erimielisyyttä mutta myös ekumeniapyrkimyksiä. Mormoneilla ei luonnollisestikaan ole ekumeniapyrkimyksiä, koska heidän mielestään kaikki muut kristityt kuuluvat perkeleen kirkkoon. Tuollainen näkemys on osoitus erimielisyydestä.
- syy on epäraamatullisuus
hakusessa. kirjoitti:
En ole sellaista väittänyt. On paljon erimielisyyttä mutta myös ekumeniapyrkimyksiä. Mormoneilla ei luonnollisestikaan ole ekumeniapyrkimyksiä, koska heidän mielestään kaikki muut kristityt kuuluvat perkeleen kirkkoon. Tuollainen näkemys on osoitus erimielisyydestä.
Mormonit eivät usko epäraamatullisiin uskontunnustuksiin. Erityisesti kolminaisuusoppi ja näkymätön kirkko eli "pyhien yhteys" väärin ymmärrettynä eivät ole totuuden ja Raamatun mukaisia. Kolminaisuusoppi erottaa meidät muista kristityistä. Uskomme Raamatussa ilmoitettuun Jumalaan, Isään, ja Kristukseen.
- hakusessa.
syy on epäraamatullisuus kirjoitti:
Mormonit eivät usko epäraamatullisiin uskontunnustuksiin. Erityisesti kolminaisuusoppi ja näkymätön kirkko eli "pyhien yhteys" väärin ymmärrettynä eivät ole totuuden ja Raamatun mukaisia. Kolminaisuusoppi erottaa meidät muista kristityistä. Uskomme Raamatussa ilmoitettuun Jumalaan, Isään, ja Kristukseen.
Olette siis erimielisiä. Siitä tunnistaa, että ette ole Kristuksen seuraajia.
- samanmielisiä?
hakusessa. kirjoitti:
Olette siis erimielisiä. Siitä tunnistaa, että ette ole Kristuksen seuraajia.
Emme ole samaa mieltä muiden kristittyjen kanssa siitä, että kolminaisuusoppi olisi oikea, mutta olemme keskenämme samaa mieltä juuri samalla tavalla kuin alkukirkon pyhät. Isä ja Poika ovat kaksi eri olentoa. Myös Pyhä Henki on eri persoona ja olento kuin Isä ja Poika.
- hakusessa.
samanmielisiä? kirjoitti:
Emme ole samaa mieltä muiden kristittyjen kanssa siitä, että kolminaisuusoppi olisi oikea, mutta olemme keskenämme samaa mieltä juuri samalla tavalla kuin alkukirkon pyhät. Isä ja Poika ovat kaksi eri olentoa. Myös Pyhä Henki on eri persoona ja olento kuin Isä ja Poika.
Eikö se jo tullut selväksi, että eivät kaikki kristityt ole keskenään yksimielisiä? Eihän olisi niin monia kristillisiä suuntauksia, jos kaikki olisivat yksimielisiä. Pyrkimystä ekumeniaan on toisilla enemmän kuin toisilla. Mormoneilla ei ollenkaan kuten sinunkin viestistäsi ilmenee. Korostat nimenomaan erimielisyyttä eli tuot esiin monijumalaisen oppinne. Tarkoituksella vielä hämäät ikään kuin muut kristityt pitäisivät jumaluuden jäseniä yhtenä "olentona" ja persoonana.
- kolme persoonaa
hakusessa. kirjoitti:
Eikö se jo tullut selväksi, että eivät kaikki kristityt ole keskenään yksimielisiä? Eihän olisi niin monia kristillisiä suuntauksia, jos kaikki olisivat yksimielisiä. Pyrkimystä ekumeniaan on toisilla enemmän kuin toisilla. Mormoneilla ei ollenkaan kuten sinunkin viestistäsi ilmenee. Korostat nimenomaan erimielisyyttä eli tuot esiin monijumalaisen oppinne. Tarkoituksella vielä hämäät ikään kuin muut kristityt pitäisivät jumaluuden jäseniä yhtenä "olentona" ja persoonana.
Se on kolminaisuusopin kanta niin järjettömältä kuin se tuntuukin. Siksi vältetäänkin käyttämästä olento -sanaa ja vetäydytään järjellä käsittämättömyyden sumuverhoon. Jotkut rehellisemmin ajattelevat kuten rovasti Peltola mainitsevat olento -sanankin.
- Peltolalta
hakusessa. kirjoitti:
"Kolminaisuus on ja jää aina järjelle loukkauksen aiheeksi: "Järkeen ei mahdu, että yksi ainoa tarkoin määrätty olento on kolme eri tavoin määrättyä olentoa" (Luther). Siksi on arka asia perustella kolminaisuutta luonnosta tai elämästä otetuilla havaintokuvilla kuten aurinko ilmenee valosäteenä, lämpönä ja taivaan kappaleena tai lähde, virta ja järvi ovat samaa jokea. Jumala on ja jää salaisuudeksi (1 Tim 6:16; Joh 1:18). Pyhä kolmiykseys on meidän todellisuutemme ulkopuolella. Hän on luodusta todellisuudesta riippumaton. Luotuna voimme ymmärtää vain luotua. Ihminen tunteekin Jumalan vain sen perusteella, mitä Jumala itse itsestään ilmoittaa eikä sen perusteella, mitä ihminen ajattelee ja havainnoi itsestään. Se on totuus, jota ihminen ei voi syvimmältään ymmärtää, vaan ainoastaan joko avautua tai torjua."
Tässä linkki
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1b.html - hakusessa.
kolme persoonaa kirjoitti:
Se on kolminaisuusopin kanta niin järjettömältä kuin se tuntuukin. Siksi vältetäänkin käyttämästä olento -sanaa ja vetäydytään järjellä käsittämättömyyden sumuverhoon. Jotkut rehellisemmin ajattelevat kuten rovasti Peltola mainitsevat olento -sanankin.
Juuri noilla valheillasi teet olematonta eripuraa. Kolminaisuusopin määrittelyssä ei puhuta mitään olennosta!
- hakusessa.
Peltolalta kirjoitti:
"Kolminaisuus on ja jää aina järjelle loukkauksen aiheeksi: "Järkeen ei mahdu, että yksi ainoa tarkoin määrätty olento on kolme eri tavoin määrättyä olentoa" (Luther). Siksi on arka asia perustella kolminaisuutta luonnosta tai elämästä otetuilla havaintokuvilla kuten aurinko ilmenee valosäteenä, lämpönä ja taivaan kappaleena tai lähde, virta ja järvi ovat samaa jokea. Jumala on ja jää salaisuudeksi (1 Tim 6:16; Joh 1:18). Pyhä kolmiykseys on meidän todellisuutemme ulkopuolella. Hän on luodusta todellisuudesta riippumaton. Luotuna voimme ymmärtää vain luotua. Ihminen tunteekin Jumalan vain sen perusteella, mitä Jumala itse itsestään ilmoittaa eikä sen perusteella, mitä ihminen ajattelee ja havainnoi itsestään. Se on totuus, jota ihminen ei voi syvimmältään ymmärtää, vaan ainoastaan joko avautua tai torjua."
Tässä linkki
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1b.htmlVaikkei Peltola ymmärrä kolminaisuusoppia, hänen kunniakseen on sanottava, että hän ainakaan tuon lainauksen perusteella ei levitä eripuraa.
Mormonit tekevät sitä jatkuvasti. Siitä tunnistaa että he eivät ole Kristuksen seuraajia. - hakusessa.
Peltolalta kirjoitti:
Tässä linkki
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1b.htmlMitä Lutherin sanoihin tulee niin saksaksihan das Wesen tarkoittaa sekä' olentoa että olemusta...
- Peltola kääntää olennoksi
hakusessa. kirjoitti:
Mitä Lutherin sanoihin tulee niin saksaksihan das Wesen tarkoittaa sekä' olentoa että olemusta...
Pidän häntä siksi rehellisempänä, sillä olemus sanalla pyritään hämärtämään tuota kolme = yksi järjettömyyttä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus, mutta kolme eri persoonaa ja kolme eri olentoa. Jumaluus voidaan ymmärtää olemukseksi eli laadulliseksi. Siinä he ovatkin yksi tai paremminkin yhtä.
- hakusessa.
Peltola kääntää olennoksi kirjoitti:
Pidän häntä siksi rehellisempänä, sillä olemus sanalla pyritään hämärtämään tuota kolme = yksi järjettömyyttä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus, mutta kolme eri persoonaa ja kolme eri olentoa. Jumaluus voidaan ymmärtää olemukseksi eli laadulliseksi. Siinä he ovatkin yksi tai paremminkin yhtä.
Eihän nyt ole kysymys Peltolan rehellisyydestä van hänen käsityksistään... Sitä paitsi minä en ole luterilainen enkä vastuussa sen paremmin Lutherin kuin Peltolan käsityksistä. Huomautinpa vain siitä että käännettäessä saksan Wesen olennoksi merkitys voi muuttua aivan toiseksi. Kyseessä on jopa ajattelutavan ero, koska käytössä on yksi sana kuvaamaan olentoa ja olemusta.
Hyvä että ymmärrät laadullisuutta mormonien klönttiopin lisäksi;-)
Mutta tuollainen eripuran kylvö jokseenkin joutavassa asiassa todistaa sen puolesta, että et ole Kristuksen seuraaja. - on iankaikkinen elämä
Joh. 17:3
Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. [Fil. 3:8]
Käytin edellä ilmaisua "iankaikkinen elämä". Se on enemmän kuin ikuinen elämä. Kaikki saavat ikuisen elämän, sillä Kristus voitti kuoleman kaikkien puolesta. Iankaikkinen elämä on sellaista elämää, jota Jumala elää. Sen saavat vain ne, jotka tuntevat Jumalan. Tuntemiseen kuuluu mm. hänen olemuksensa tietäminen. Meidät on luotu hänen kuvikseen ja tulemaan hänen kaltaisikseen, jos pidämme käskyt.
Olennainen lähtökohta Jumalan tuntemiseen on ymmärtää, että Isä ja Poika ovat paitsi kaksi eri persoonaa myös kaksi eri olentoa. Molemmat ovat vastaavasti ihmisen kaltaisia, koska meidät on luotu Jumalan kuviksi ja kaltaisiksi:
1. Moos. 1
26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." [1. Moos. 5:1, 9:6; Viis. 2:23; Kol. 3:10]
27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4] - Sam Andreevitsh
*
>> Käytin edellä ilmaisua "iankaikkinen elämä". Se on enemmän kuin ikuinen elämä. Kaikki saavat ikuisen elämän, sillä Kristus voitti kuoleman kaikkien puolesta. Iankaikkinen elämä on sellaista elämää, jota Jumala elää. Sen saavat vain ne, jotka tuntevat Jumalan. Tuntemiseen kuuluu mm. hänen olemuksensa tietäminen.
Synonyymejahan nämä ikuinen ja iankaikkinen ovat...
Mitä sitten tulee tuntemiseen ja tietämiseen. Jos tuntemista on se, että TIETÄÄ joitain asioita Jumalasta, niin sitten voin sanoa TUNTEVANI sinut (hyvin?) jos tiedän hiustesi värin, etunimesi ja sukunimesi, pituutesi, kansallisuutesi ja ammattisi.
Mutta ei! Kyllä Jeesus tarkoitti tällä tuntemisella jotain paljon syvällisempää kuin joitain teorioita Jumalan olemuksesta.
* - kannattaa etsiä
Tuolle mormonille tiedoksi, että Jumalan tunteminen ei todellakaan ole sitä, että uskoo moniin luulihaklönttijumaliin.
- on oikeassa
Tunteminen on enemmän kuin tietämistä, mutta ne kuuluvat yhteen. Tulee tuntea ja tietää:
2. Piet. 1
5 Pyrkikää sen vuoksi osoittamaan uskossanne lujuutta, lujuudessa oikeaa tietoa, [Gal. 5:6]
Jos meillä on sellainen käsittämätön "tieto" Jumalasta kuin kolminaisuusoppi esittää, niin meillä ei totisesti ole oikeaa tietoa. - Sam Andreevitsh
*
Mitähän mormonit ajattelevat kristittyjen tällä kolminaisuudella tarkoittavan…? Laitan tähän kaksi Tapani1:lle asiasta kirjoittamaani tekstiä.
*
Isän ja Pojan yhteydestä ja erillisyydestä...
Itse totean neljä asiaa alkuun:
1. Pyrin itse välttämään kolminaisuus-sanan käyttöä, koska sanaa ei ole raamatussa. Kun ensimmäiset kristityt ovat pärjänneet ilman tällaista sanaa, voin itsekin pärjätä ilman sitä.
2. Pidän termiä silti kohtalaisen käyttökelpoisena määritelmänä, enkä siten ole määritelmän käyttöä vastaan.
3. Jumala on henki, ja meidän on siksi mahdotonta täysin tyhjentävästi selittää Jumalan olemusta. Sen pohjalta jonkun mielestä voi olla liian tarkkaa analysointia tämä kolminaisuus. Ja jonkun toisen mielestä taas liian tarkkaa analysointia kolminaisuuden kieltäminen.
4. Keskustelu kolminaisuuden puolesta tai sitä vastaan muuttuu hyvin nopeasti filosofiseksi keskusteluksi. Filosofisesta keskustelusta ei ole juuri mitään hyötyä, joten en mielelläni kovin pitkään käy sellaista.
*
KOLMINAISUUSOPIN SISÄLTÖ:
1. Isän Jumalan Jumaluuden tunnustavat kaikki.
2. Kolminaisuusopissa on kyse hyvin pitkälle siitä, tunnustammeko Jeesuksen jumaluuden. Onko Jeesus vain jokin alempi luotu olento? Esimerkiksi Jehovan todistajat ovat ainakin joskus opettaneet, että Jeesus on kenties yksi ylienkeleistä; Mikael.
3. Kolminaisuusopissa on myös hyvin pitkälle kyse siitä, pidämmekö Pyhää Henkeä persoonallisena tai persoonana. Vai onko Pyhä Henki esim. Jehovan todistajien uskomusten mukaisesti vain Jumalan persoonaton toimiva voima.
4. Kun on uskottu Jeesuksen jumaluuteen (Jumalan ainosyntyinen poika) ja toisaalta Pyhän Hengen persoonallisuuteen (Pyhän Hengen toiminta UT:ssa viittaa monella tavalla persoonaan, joka edistää Isän Jumalan ja Pojan Jeesuksen tahdon tapahtumista maailmassa) ja yhdistetään Raamatun ilmoitus siitä, että Jumala on yksi, niin on oikeastaan syntynyt kolminaisuusoppi.
*
Itse en lähtisi tätä kolminaisuusoppia sen kummemmin filosofoimaan. Minulle opin hyväksyminen tarkoittaa sitä, että uskon Jeesuksen jumaluuteen ja näen Pyhän Hengen olevan monella tapaa persoonallinen ja kuitenkin jossain määrin erillään taivaassa olevasta Isästä ja Pojasta.
Mutta koska Jumala on henki ja myös Pyhä Henki on nimensä mukaisesti aivan varmasti henki, niin en voi tähän maailmaan sidoksissa olevana oikeastaan edes ymmärtää, millä tavalla Isä on kenties erillinen Hengen kanssa.
Eikä minun ehkä edes tarvitse yrittää asiaa tyhjentävästi ymmärtää. Olennaista on se, että Pyhä Henki on minussa, ja voin siten kuulla, mitä Isällä ja Pojalla on minulle sanottavaa.
-------
VASTAUS TAPANI1:n POSTIIN, JOLLA HÄN VASTASI EDELLE KIRJOITTAMAANI:
-------
Totesit: "Uskomme, että Isä, Poika ja Pyhä Henki muodostavat yhdessä jumaluuden, jota joskus sanotaan yhdeksi Jumalaksi heidän yksimielisyytensä vuoksi."
Suuri enemmistö (?) kolminaisuus-sanaa käyttävistä varmaan voisi määritellä asian samalla tavalla.
Mikä on siten persoonien erillisyys ja mikä yhteys... Raamatussa on paljon viitteitä asiasta. Mutta täysin tyhjentävästi asiaa tuskin voi selittää niin kauan kuin elämme tässä nykyisessä maailmassa.
Ja asian puhkiselittäminen muuttuisi helposti enemmän filosofiselle kuin käytännölliselle puolelle. Käytännön kannalta on tärkeää tietää se, millainen Jumala on kaikessa kirkkaudessaan (tarkoitan lähinnä Jumalan luonnetta) ja mikä on esim. Pojan rooli pelastussuunnitelmassa, mikä Pyhän Hengen rooli.
* - Raamatun ilmoitus riittää
antamaan oikean käsityksen. Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Poika on Isälle alisteinen. Pyhän Hengen Isä lähetti Pojan toivomuksen mukaan todistamaan kaikesta totuudesta ja lohduttajaksi.
- Sam Andreevitsh
*
>> Raamatun ilmoitus riittää antamaan oikean käsityksen. Isä ja Poika ovat kaksi erillistä olentoa. Poika on Isälle alisteinen. Pyhän Hengen Isä lähetti Pojan toivomuksen mukaan todistamaan kaikesta totuudesta ja lohduttajaksi.
Eipä kai kolminaisuudesta puhuvat tästä varsinaisesti eri mieltä ole. Edellisessä viestissäni olen selittänyt, mitä termillä "kolminaisuus" tarkoitetaan.
Olennaista kolminaisuudesta puhuttaessa on myös tiedostaa se, että termi on pitkälti kehitetty harhaoppeja vastaan. Mm. vastaan sellaisia väitteitä, joilla kiellettiin Jeesuksen jumaluus. Se luotiin siis tiettyyn tarpeeseen, ei joksikin filosofiseksi opiksi.
Mutta tosiaan; itse yritän välttää kolminaisuus-sanan käyttämistä, koska ensimmäiset apostolitkin pärjäsivät ilman sitä. Ja kuten aiemmin totesin, en silti ole termin sisältöä vastaan.
*
Mitä sitten tulee siihen, riittääkö Raamatun ilmoitus vai ei... Itse olen sitä mieltä, että totuuden tuntemiseksi se riittää, yhdessä Pyhän Hengen lahjan kanssa. Mormonithan ovat se joukko, joka on asiasta toista mieltä. Tällä palstalla on mm. esitetty, että pelkästään Raamattuun tukeutumalla joutuu harhaan. Että Raamatun lisäksi tarvitaan MORMONIEN kirjoja ja MORMONIEN profeettaa, jotta voi löytää totuuden.
* - tarvitaan ilmoituksia
Raamatun tulkinnan perusteella on syntynyt tuhansia erilaisia kirkkoja. Siksi Herra on taas tehnyt kummia tekoja ja ihmeitä, kuten jo Jesaja ennusti näistä ajoista:
Jes. 29
14 niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa. [Jes. 44:25; Ob. 8; 1. Kor. 1:19]
Yksi näistä ihmeistä on Mormonin kirja, joka luvattiin tässä:
Ilm. 14
6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ] - Sam Andreevitsh
*
>> Raamatun tulkinnan perusteella on syntynyt tuhansia erilaisia kirkkoja.
Mormonikirkkojakin on olemassa kymmeniä, joten eipä tämä nyt mitään todista mormonismin puolesta. MAP-kirkko vain väittää vahvimman ja suurimman oikeudella ja väittämänsä apostolisen seurannon perusteella olevansa se ainoa oikea. Aivan samalla tavalla kuin katolinen kirkko on pitkään väittänyt vahvimman ja suurimman oikeudella ja apostoliseen seurantoon vedoten olevansa se ainoa todellinen. Myös katolisten ja mormonien "profeetan" asema on jossain mielessä samanlainen. Katoliset ovat ainakin aikanaan opettaneet oman profeettansa (=paavi) olevan erehtyumätön puhuessaan virkaistuimeltaan. Eli hän on profeetta, jota on kuunneltava.
Tämä Ilmestyskirjan 14:6 on tullut käytyä jo niin monta kertaa läpi Tapani1:n kanssa, että toteanpa vain, että jos ottaa mormonisilmälasit päästään pois, ei tässä jakeessa näe pienintäkään viitettä mormonin kirjaan.
*
Jumala on antanut minulle Pyhän Henkensä. Se on Jumalan antamana sinettinä pelastuksesta ja Jumalan lapseudesta. Sillä Jumala todistaa sen, että Raamatun lupaukset Kristuksessa ovat voimassa minulle.
Olen nähnyt tämän Pyhän Hengen toimivan mm. lukuisten helluntaiseurakuntien keskuudessa vieden eteenpäin Jumalan evankeliumin totuutta ja Jumalan suunnitelmaa seurakunnassaan. Se on Jumalan antama vakuutus siitä, että mm. helluntaiseurakunnat saavat Jumalalta tunnustuksen "Jeesuksen Kristuksen seurakunta". Kuten saa monen muunkin niminen seurakunta saman nimen.
* - oli lahkoja tai eriseuraisu...
Se ei merkitse, ettei Kristuksen kirkko olisi ollut oikea. Se pysyikin yhtenäisenä niin kauan, kun apostolit olivat johdossa. Sama pätee hänen palautettuun kirkkoonsa.
Kristus ei ole jaettu:
1. Kor. 1
12 Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu? - Sam Andreevitsh
*
Pyhän Hengen lahjan kautta Jumala itse todistaa siitä, että mm. Tampereen helluntaiseurakuntaa Jumala kutsuu omaksi seurakunnakseen, Jeesuksen Kristuksen seurakunnaksi. Jos Jumala itse todistaa näin, niin en ala väitellä Jumalaa vastaan.
Ja samaten tiedän, että hän antaa nimityksen "minun seurakuntani" monen nimisille seurakunnille.
* - vaikutus
ja Pyhän Hengen lahja ovat eri asioita. Kaikissa seurakunnissa voidaan tuntea totuutta, kun puhutaan Kristuksesta, mutta se ei todista vielä siitä, että ko. kirkko olisi tosi. Tarvitaan lisäksi tietoa profeettojen kautta ja apostolinen johto. Muuten "kansa käy kurittomaksi" ja ihmiset korvaavat ilmoitukset omilla kuvituksillaan ja joukkosuggestiolla. Helluntailaisilla on se nähdäkseni hyvin yleistä.
Sananl. 29:18
Missä ilmoitus puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi; autuas se, joka noudattaa lakia. - hakusessa.
On julkea väite, että pukki-Smithin perustamalla kirkolla on yksinoikeus Pyhän Hengen lahjaan. Kyseessä on Pyhän Hengen pilkka.
- Kristuksen kirkossa
ja niin on nyt:
Ap.t. 8
14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan. - Sam Andreevitsh
*
>> Pyhän Hengen vaikutus ja Pyhän Hengen lahja ovat eri asioita. Kaikissa seurakunnissa voidaan tuntea totuutta, kun puhutaan Kristuksesta, mutta se ei todista vielä siitä, että ko. kirkko olisi tosi.
Se on totta. Olen kuitenkin tälläkin palstalla niin paljon puhunut omia käytännön kokemuksia aiheesta "Pyhä Henki minussa", että niiden perusteella on osoitettavissa tämä mormonioppi vain tyhjiksi sanoiksi. Herätkää todellisuuteen!
Teidän oppinne siitä, ettei ei-mormoneilla voi olla Pyhän Hengen lahjaa, saa todella tehokkaasti teidän korvanne sulkeutumaan Pyhän Hengen ääneltä. Samalla tavalla monet sulkivat korvansa totuudelta Jeesuksen aikana, koska heidän oppiinsa ei mahtunut Jeesuksen kaltainen Messias.
*
>> Tarvitaan lisäksi tietoa profeettojen kautta ja apostolinen johto. Muuten "kansa käy kurittomaksi" ja ihmiset korvaavat ilmoitukset omilla kuvituksillaan ja joukkosuggestiolla.
Ja sitten mormonit uskovat kaikenlaisia tarinoita, joita Joseph Smith heille on kertonut! Ja nimittämällä itselleen profeettoja ja apostoleja kuvittelevat, että Jumala tulee mukaan tällaisiin ihmisten pystyttämiin rakenteisiin! Melkein kuka tahansa voi aloittaa kirkon, johon nimeää apostoleja ja profeettoja ja varmasti löytää myös tarpeeksi ihmisiä, jotka todistavat nähneensä tämän väitteen tueksi joitain yliluonnollisia ilmestyksiä. Herätkää näkemään Jumalan totuus!
Kyllähän Jumalan seurakunnassa on edelleenkin profeettoja / apostoleita. Keskusteluketjussa "Profeettaa kuulemaan" tarjosin mormoneille hyvää mahdollisuutta tulla kuulemaan erästä tällaista Helsinkiin viime viikonvaihteessa. Keskusteluiden perusteella näyttää valitettavasti siltä, että kukaan ei tullut!
* - Sam Andreevitsh
*
Suomen helluntaiseurakunnissa vaikuttaa nyt jo lähes satavuotias henkilö (Artturi Kukkula nimeltään), joka joskus jo vuosia sitten oli rukoillut noin 17000 ihmisen puolesta siten, että he olivat saaneet Pyhän Hengen siten kuin asiasta on kerrottu Uudessa Testamentissa. Eli siten, että vieraat kielet ovat olleet merkkinä tämän lahjan saamisesta.
Omassa kotiseurakunnassani Tampereella on eräs pastori (Eeva Seppäläinen nimeltään), jonka yhtenä kutsumuksena on rukoilla ihmisten puolesta tähän asiaan liittyen. En tiedä, kuinka monelle Jumala on hänen toimintansa kautta antanut Pyhän Hengen lahjan, mutta esimerkiksi joillain vierailuilla Venäjälle näin on saattanut käydä kymmenille ihmisille.
Joten uskon itsekin siihen, että Jumala on aivan erityisellä tavalla uskonut tämän tehtävän joillekin ihmisille. Ja sitten Uuden Testamentin historia ja mm. Suomen helluntaisurakuntien historia on täysin vakuuttava todiste siitä, että Jumala ei aina toimi tässä Pyhän Hengen antamisessa samalla tavalla. Eli Jumala saattaa antaa tämän lahjan esim. ilman, että kukaan laittaa käsiä kenenkään päälle.
* - on eri asia
kuin Pyhän Hengen lahja. Tätä olen korostanut jo monesti. Pyhä Henki todistaa kaikesta totuudesta. Niinpä kun kerrotaan tai saarnataan Kristuksesta, ihmiset tuntevat Pyhän Hengen vaikutuksesta, että hän on Vapahtajamme ja Herramme.
Pyhä Henki todistaa myös oikeasta kirkosta. Jotta sellaisen todistuksen voi häneltä saada, on jonkun kerrottava tuosta kirkosta tai on luettava aineistoa, joka kertoo palautetusta kirkosta. Silloin voi saada Pyhän Hengen todistuksen evankeliumin ja Kristuksen kirkon palautuksesta, kun rukoilee ja tutkii hengessä.
Pyhä Henki ei todista joskus yhtä ja joskus toista edellisen kanssa ristiriitaista. Pyhä Henki todistaa, että vain yksi kirkko voi olla oikea. Oppi näkymättömästä kirkosta on ihmisten mielikuvituksen tuotetta. Oikea kirkko on tänään samanlainen kuin sinä apostolisena aikana, josta kerrotaan Raamatussa. Kirkossa tulee olla profeettojan ja apostolinen johto ja samat valtuudet kuin alkukirkossa. - Sam.Andreevitsh
*
>> Pyhän Hengen vaikutus on eri asia kuin Pyhän Hengen lahja. Tätä olen korostanut jo monesti. Pyhä Henki todistaa kaikesta totuudesta. Niinpä kun kerrotaan tai saarnataan Kristuksesta, ihmiset tuntevat Pyhän Hengen vaikutuksesta, että hän on Vapahtajamme ja Herramme.
En minä tästä ole eri mieltä. Siksi olenkin monesti kertonut omia kokemuksia siitä, mitä Pyhä Henki MINUSSA on saanut aikaiseksi. Ei siis pelkästään jokin Pyhän Hengen vaikutus, vaan Jumalan antama Pyhän Hengen lahja. Siksi myös kerroin edellisessä viestissäni siitä, kuinka Jumalalla on edelleenkin ihmisiä, joiden erityisenä tehtävän on antaa Pyhä Henki siten kuin asiasta on Uudessa Testamentissa kerrottu, eli että kielilläpuhuminen seuraa merkkinä Pyhän Hengen lahjan saamisesta.
Oman arkikokemukseni pohjalta minulle on täysin yhdentekevää, mitä mormonijärjestö tästä Pyhän Hengen lahjasta uskoo. Kun olen nähnyt Pyhän Hengen lahjan olevan monessa mm. helluntaiseurakuntaan kuuluvassa henkilössä ja monen muunkin nimisen seurakunnan uskovissa, niin mormonien uskomukset tästä asiasta ovat pelkkiä TYHJIÄ SANOJA. Pelkkää mustaa valkoisella jossain mormonikirjallisuudessa.
Tässä nyt sitten itse todistamiani tapauksia siitä, mitä Pyhä Henki MINUSSA tai jossain TOISESSA USKOVASSA on saanut aikaiseksi:
*
Kokemus kielilläpuhumisesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034590680
Omia kokemuksia Jumalan tarkasta johdatuksesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034590750
Jumalan äänen kuuleminen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034594896
No, tähän mormonin kuuluu sitten heittää vastineeksi Raamatusta jakeet siitä, kuinka ihmeet eivät todista mistään. Ja näin mormoni jälleen sulkee silmänsä totuudelta.
*
>> Pyhä Henki todistaa myös oikeasta kirkosta. Jotta sellaisen todistuksen voi häneltä saada, on jonkun kerrottava tuosta kirkosta tai on luettava aineistoa, joka kertoo palautetusta kirkosta. Silloin voi saada Pyhän Hengen todistuksen evankeliumin ja Kristuksen kirkon palautuksesta, kun rukoilee ja tutkii hengessä. Pyhä Henki ei todista joskus yhtä ja joskus toista edellisen kanssa ristiriitaista.
Pyhä Henki todella todistaa totuudesta. Siksi tarvitaankin MORMONIA tai MORMONIkirjallisuutta, jotta joku voi uskoa asiat MORMONIEN opettamalla tavalla. Pyhä Henki ei ohjaa ihmistä uskomaan asioita mormonien opettamalla tavalla. Pyhä Henki ohjaa ihmiset aivan muualle kuin mormonijärjestöön.
*
>> Pyhä Henki todistaa, että vain yksi kirkko voi olla oikea.
Jos tällä tarkoitetaan väitettä, että vain mormonijärjestö on oikea Jumalan kirkko, niin ei tämä ole totuus. Ei Pyhä Henki tällaista todista, vaan Joseph Smith ja mormonioppi tällaista todistavat.
*
>> Oppi näkymättömästä kirkosta on ihmisten mielikuvituksen tuotetta. Oikea kirkko on tänään samanlainen kuin sinä apostolisena aikana, josta kerrotaan Raamatussa. Kirkossa tulee olla profeettojen ja apostolinen johto ja samat valtuudet kuin alkukirkossa.
Kyllä Jumala todellakin edelleenkin valtuuttaa ihmisiä erilaisiin tehtäviin. Keskusteluketjussa ”Profeettaa kuulemaan” olen kertonut jotain eräästä Jumalan profeetasta, jolla ei ole mitään tekemistä mormonijärjestön kanssa.
Apostolien ja profeettojen nimeäminen ei kuitenkaan tee yhdestäkään järjestöstä Jumalan seurakuntaa. Eikä se, että jokin kuollut oppi väittää näiden henkilöiden saaneet valtuutensa Jumalalta.
* - Sam.Andreevitsh
*
Vielä haluan kuulla sen, mikä on todisteena siitä, että uskot saaneesi Pyhän Hengen lahjan? Miten se käytännössä näkyy?
* - minussa
on sellaista, että tiedän Kristuksen palauttaneen kirkkonsa ja että Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta. Pyhän Hengen vaikutusta on minussa uskonnollinen selkeys, johon kuuluu mm. se, että ymmärrän kolminaisuusopin olevan epäraamatullista ihmisoppia ja että kastetta tulee edeltää usko ja parannus. - Arvelen, että tästä viimeksi mainitusta olemme samaa mieltä, koska olet helluntailainen.
Pyhän Hengen vaikutusta minussa on, että ymmärrän, että oikeassa kirkossa tulee olla apostolinen johto ja jatkuva ilmoitus. Pyhä Henki todistaa minulle kaikesta totuudesta. Hän on jatkuva seuralaiseni, kun pidän käskyt, huolehdin uskostani, elän jatkuvasti parannuksen periaatteen mukaan, rukoilen jatkuvasti, uudistan sakramentissa kasteen liittoni usein, teen osani Kristuksen palautetun kirkon hyväksi, maksan kymmenyksen, pidän viisauden sanan jne. - Sam.Andreevitsh
*
Ei näihin mainitsemiisi asioihin juuri tarvita Pyhää Henkeä. On kyse siitä, että sinä vain satut uskomaan mainitsemallasi tavalla ja olet omassa mielessäsi asiasta varma.
*
En ala tässä varsinaisesti kilpailemaan sellaisella ajatuksella, että suurimmista ihmeistä kertova osoitettaisiin oikeassa olevaksi. Mutta jälleen kerran annan mormoneille mahdollisuuden kertoa, jos ovat todistaneet joitain todellisia Jumalan tekoja.
Ja laitan jälleen linkin näihin itse todistamiini Jumalan tekoihin. Kielilläpuhumis-linkin takana on yksi tapaus lisää verrattuna edelliseen viestiini.
*
Kokemus kielilläpuhumisesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034672098
Omia kokemuksia Jumalan tarkasta johdatuksesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034590750
Jumalan äänen kuuleminen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000259&posting=22000000034594896
* - mittaat
Pyhän Hengen vaikutusta? - Tiedän kyllä, että se on helluntailaisille tärkeä merkki Pyhän Hengen lahjasta, mutta kysymys ei ole silloin PH lahjasta vaan Hengen lahjoista, - edellyttäen, että kielillä puhuminen on ollut aitoa.
Pyhän Hengen lahja on se, joka saadaan kasteen jälkeen kätten päällepanon kautta. Sen jälkeen ihminen voi saada hengen lahjoja. Niitä on monenlaisia. Yksi on tuo kielillä puhuminen.
1. Kor. 1
1 Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
Ol. 46
11 Sillä kaikille ei ole annettu jokaista lahjaa; sillä lahjoja on monia, ja jokaiselle ihmiselle on annettu lahja Jumalan Hengen kautta.
12 Toisille on annettu toinen, ja toisille on annettu toinen, jotta kaikki siten hyötyisivät.
13 Pyhä Henki antaa toisten tietää, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja että hänet ristiinnaulittiin maailman syntien tähden.
14 Toisten annetaan uskoa heidän sanoihinsa, jotta hekin saisivat iankaikkisen elämän, jos he pysyvät uskollisina.
15 Ja vielä, Pyhä Henki antaa joidenkuiden tuntea eri palvelutehtäviä, niin kuin samalle Herralle on mieleen, sen mukaan kuin tahtoo Herra, joka sovittaa armotekonsa ihmislasten olosuhteisiin.
16 Ja vielä, Pyhä Henki antaa joidenkuiden tietää erilaisista voiman vaikutuksista, ovatko ne Jumalasta, niin että Hengen voidaan antaa ilmetä jokaiselle ihmiselle, yhteiseksi hyödyksi.
17 Ja vielä, totisesti minä sanon teille: Toisille Jumalan Henki on antanut viisauden sanan.
18 Toiselle on annettu tiedon sana, jotta kaikkia voidaan opettaa viisaiksi ja saamaan tietoa.
19 Ja vielä, toisille on annettu usko parantua;
20 ja toisille on annettu usko parantaa.
21 Ja vielä, toisten on suotu tehdä ihmetekoja;
22 ja toisten on suotu profetoida;
23 ja toisten erottaa henkiä.
24 Ja vielä, toisten on suotu puhua kielillä;
25 ja toisen on suotu tulkita kieliä.
26 Ja kaikki nämä lahjat tulevat Jumalalta Jumalan lasten hyödyksi.
27 Ja kirkon piispalle ja niille, jotka Jumala nimittää ja asettaa valvomaan kirkkoa ja kirkon vanhimmiksi, annetaan kyky erottaa kaikki nuo lahjat, jottei keskuudessanne ole ketään, joka väittää olevansa Jumalasta mutta ei ole - Sam Andreevitsh
*
Kerroin näistä kielilläpuhumistapauksista, koska halusin kertoa jotain konkreettista siitä, mitä Jumala tekee seurakuntansa keskuudessa. Myös näistä muista tapauksista kerroin siksi, että Jumalan teot hänen lapsiensa keskuudessa tulisivat julki tälläkin palstalla.
Ja nyt sitten odotan, josko joku mormoni kertoisi todistaneensa joitain todellisia Jumalan tekoja.
* - Herran tiet
Siksipä niitä ei kannata arvioida ja etsiä. Harhaan menee kuitenkin.
Ihmisten omia tuntemuksia nuo lentämiset ja kielilläpuhumiset ... - Sam Andreevitsh
*
Sinä et kenties usko yliluonnolliseen Jumalaan. Mutta täällä on varmasti monia henkilöitä, jotka uskovat.
Raamatussa on kerrottu lukuisista Jumalan ihmeistä. Raamatun ajan ihmisillä ei todellakaan ollut tarvetta salailla Jumjalan tekoja!
Siksi edelleenkin; nyt on mahdollisuus mormoneilla kertoa, jos kokevat todistaneensa joitain todellisia Jumalan ihmeitä.
* - sensaatioiden varaan
"Usko ei tule ihmeistä, vaan ihmeet seuraavat niitä, jotka uskovat."
Ymmärrän kyselysi tarkoituksen, sillä teille helluntailaisille on tärkeätä todistella ihmeiden avulla uskomistapanne totuutta. Niinpä monet elleivät kaikki tavoittelevat kielillä puhumista merkiksi siitä, että ovat syntyneet uudesti. Se on nähtävästi teille eräänlainen vakuutus pelastumisesta.
Monilla mormoneilla on kokemuksia ihmeistä, mutta niiden varaan emme rakenna. Rakentaminen on tapahtunut jo ennen ihmeen kokemista. Suuri kaikkien käteen otettava ihme on "Mormonin kirja, toinen todistus Kristuksesta", kuten tuon kirjan täydellinen nimi kuuluu.
Suuri ihme on Isän ja Pojan käynti Joseph Smithin luona.
Suuria ihmeitä ovat Johannes Kastajan ja Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen käynnit Josph Smithin ja Oliver Cowderyn luona.
Suuri ihmeitä ovat Kristuksen, Mooseksen, Eliaksen ja Eliaan käynnit Kirtlandin temppelissä palauttamassa aikaisempien armotalouksien avaimia.
Nämä ja muut ihmeet täyttävät Jesajan ennustuksen:
Jes. 29
14 niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa. [Jes. 44:25; Ob. 8; 1. Kor. 1:19]
Nämä ovat ihmeitä, joista kuka tahansa voi tulla vakuuttuneeksi. Kielillä puhumisen tarkoitus ei ole todistaa evankeliumia todeksi. Profetoiminen on sitä tärkeämpää:
1. Kor. 14:1
Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa.
1. Kor. 12
6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. [Ef. 4:6]
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. [1. Kor. 14:26; Ef. 4:12]
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, [Mark. 16:18 ]
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7] - Sam Andreevitsh
*
Alkuun voisin mainita, että en ole koskaan kuullut kenenkään helluntailaisen todistelevan omaa uudestisyntymistään sillä, että hän olisi puhunut kielillä. Pyhän Hengen lahjan yhteydessä on puhuttu uudessa testamentissa kielilläpuhumisesta sen verran usein, että sitä todennäköisesti apostolit pitivät merkkinä Pyhän Hengen lahjan saamisesta. Mutta se siitä.
*
En minäkään ihmeiden varaan perusta elämääni. Mutta koska Raamatussakin ihmiset ovat todistaneet kokemistaan Jumalan ihmeistä, niin todistan minäkin.
Jos mormonit ovat kokeneet jotain Jumalan ihmeitä, niin aivan varmasti hekin haluavat todistaa niistä! Joten edelleen odotan jonkun mormonin omakohtaista todistusta jostain kokemastaan Jumalan ihmeestä!
Eipä tämä kyllä mitenkään ensimmäinen kerta ole, kun pyydän mormoneita kertomaan todistamistaan ihmeistä. Kumma juttu, että ei ole tainnut vielä kukaan lukuisista mormonikeskustelukumppaneistani kertoa mitään omakohtaisista Jumalan ihmeistä. Itse kun olen tosiaan näitä joitain Jumalan selviä tekoja saanut todistaa, niin alkaa aika vahvasti tuntua siltä, että mormoneiden jumala ei ole oikein hereillä…
Eli siis: ei elämäänsä tarvitse perustaa ihmeiden varaan. Mutta edelleen tässä on mahdollisuus mormoneilla todistaa, jos ovat kokeneet jotain Jumalan ihmeitä!
* - on sinulle tärkeää?
Et itsekään sanojesi mukaan rakenna ihmeille. Mutta jos haluat kuulla kertomuksia sellaisista, niin tule kuukauden ensimmäisinä sunnuntaina todistuskokouksiimme. Silloin tällöin joku kertoo, että on kokenut jotain erikoista. Tällaiseen ei ihmisiä innosteta, vaan pikemmin toivotaan, että henkilökohtaisista ihmekokemuksista puhutaan yksityisesti. Ne ovat tärkeitä yleensä vain yksilölle.
Edellä mainitsemani "kummat työt ja ihmeet", joista Mormonin kirja, on kouriin otettavin, ovat tärkeämpiä yleiseltä kannalta. - istumaan
kirkonpenkissä. Nautimme rauhasta, ilman lentelyä tai kielten sekamelskaa.
Miksi Jumalan pitäisi todistella olemassaoloaan epämääräisin ihmein. En oikein jaksa uskoa, oikea Jumala alentuisi hauskuttamaan ihmisiä joutavilla ihmeillä. - Sam Andreevitsh
*
En minäkään mistään joutavista ihmeistä tiedä.
Jollekin voi tietysti olla joutavaa se, että Jumalan pyhä läsnäolo tulee johonkin paikkaan aivan silmillä nähtävässä muodossa, kuten kävi tässä mainitsemassani tapauksessa, jossa joitain ihmisiä Jumala jopa siirsi ilmassa paikasta toiseen. Sen verran kuitenkin olen kokenut Jumalan pyhää läsnäoloa että olen varma, ettei tässä ollut kyse mistään halpahintaisesta hauskuuttamisesta. Silloin kun Jumala ilmestyy kirkkaudessaan, suuruudessaan ja majesteettisuudessaan, niin tällaisten poikkeuksellisten asioiden tapahtuessa aivan varmasti ihmisten reaktio on pyhä hiljaisuus Jumalan edessä! Tai ehkä joskus silminnähtävä ilo ja riemu.
*
Eipä Jumalan olemassaoloaan tarvitse todistaa epämääräisin ihmein. Ja silti Jeesuksen tehtävässä ihmeet olivat tärkeässä asemassa. Ja apostolien todistuksessa keskeisessä asemassa oli se, mitä he olivat nähneet ja kuulleet - ihmeet tärkeänä osana tätä todistusta. Joten enkö minäkin todistaisi niistä ihmeistä, joita olen itse saanut todistaa?
*
Aina sitä oppii lisää ja lisää...eikös niin olekkin luvattu että opimme rivin rivin päälle...
No tänään sain hieman enemmän valoa pimeyteen. Luemme juuri nyt Joseph Smithin opetuksia. Käsittelimme tänään Pyhää Henkeä. Minun käsitykseni on tämän päivän oppitunnin jälkeen hieman muuttunut entisestä ja nyt käsitin asian seuraavan laisesti:
On olemassa kolme eri asiaa. 1. Jumalan valo joka voi valaista kenet tahansa ja innoittaa tätä henkilöä. 2. Pyhä Henki jokna voi valaista hyvien ihmisten mieliä. sekä 3. Pyhän Hengen lahja, joka on eri asia ja jonka voi vain saada kätenpäällepanon kautta niiltä, joilla on valtuus.
Pyhä Henki voi todistaa esim tutkijalle kirkkomme totuudesta,mutajollei hän mene kasteelle ei hän saa Pyhää Henkeä kokoikäiseksi seuralaisekseen. Toisaalt taas kaikki joilla on Pyhän Hengen lahja he ovat oikeutettuja koko loppuelämänsä saamaan opastusta Pyhältä Hengeltä. Kuitenkin PHn lahja on LAHJA, sitä ei tarvitse ottaa vastaan ja jos sen saaja ei halua ottaa sitä vastaan ei hänen ole pakko. Minust tuntuu myös että PHn lahja saattaa olla useinkin hyllyllä lahjapaperissa käyttämättömänä... kunnes eräänä päivänä sen omistaja avaa sen ja rupeaa sitä käyttämään. Toisaalta taas saattaa olla, että joku ei osaa avata pakettia ja heittää sen tarpeettomana roskiin... Se joka tieten thtoin heittää pakettinsa roskiin on tietoinen seurauksista.
Muuten sillon joskus tuli luettua monta Nicky Cruzin kirjaa sekä kuunneltua häntä messuhallissa. En tunne paljoakaan noista liikkeistä joita mainitset, mutta uskon kaikissa liikkeissä olevan jotakin hyvää, osia totuudesta. Raamatun ennustukset todella käyvät toteen ihmisten keskuudessa, halusivatpa he tätä tai eivät, uskovat he tai eivät. Jumala ei ole muuttuva Jumala, vaan kaikki hänen sanansa pysyvät iankaikkisesti.- sinulla vielä
Jos todellakin luulet, että Pyhän Hengen saa kokoikäiseksi seuralaisekseen vain menemällä MAP-kirkon kasteelle, sinulla on vielä paljon oppimista.
- Carita
sinulla vielä kirjoitti:
Jos todellakin luulet, että Pyhän Hengen saa kokoikäiseksi seuralaisekseen vain menemällä MAP-kirkon kasteelle, sinulla on vielä paljon oppimista.
Nenada on oikeassa. Ei ole kyse vain kasteesta.
Kasteen jalkeen palautetun pappeuden haltijat antavat sinulle Pyhan Hengen lahjan katten paalle panemisen kautta. Vain ne joilla on oikea valtuus voivat nain tehda. - Sinulla vielä
Carita kirjoitti:
Nenada on oikeassa. Ei ole kyse vain kasteesta.
Kasteen jalkeen palautetun pappeuden haltijat antavat sinulle Pyhan Hengen lahjan katten paalle panemisen kautta. Vain ne joilla on oikea valtuus voivat nain tehda.Sinullakin on paljon oppimista kun luulet Pyhän Hengen tottelevan Joseph Smithin kirkkoa.
- ajatuksiisi :
Sinulla vielä kirjoitti:
Sinullakin on paljon oppimista kun luulet Pyhän Hengen tottelevan Joseph Smithin kirkkoa.
EI suinkaan niin että PH tottelisi MAPkirkkoa vaan MAP kirkko totteleee Pyhää Henkeä!
Sinulla on vieläenemmän oppimista.... - sinulla vielä
ajatuksiisi : kirjoitti:
EI suinkaan niin että PH tottelisi MAPkirkkoa vaan MAP kirkko totteleee Pyhää Henkeä!
Sinulla on vieläenemmän oppimista....Sinulla on tosi paljon oppimista jos luulet Pyhää Henkeä mappilaisten yksinoikeudeksi.
Eipä mappi näytä aina Pyhää Henkeä tottelevan. Ajatellaanpa vaikka kirkon historiaa... - Carita
Sinulla vielä kirjoitti:
Sinullakin on paljon oppimista kun luulet Pyhän Hengen tottelevan Joseph Smithin kirkkoa.
Tottakai minulla on viela paljon oppimista. Meilla kaikilla on. Sinullakin. Kirkko ei ole Joseph Smithin kirkko vaan Jeesuksen Kristuksen kirkko.Kenenkas kirkkoon sina kuulut? Lutherin?Vai Pietarin? Oh, well
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
Tottakai minulla on viela paljon oppimista. Meilla kaikilla on. Sinullakin. Kirkko ei ole Joseph Smithin kirkko vaan Jeesuksen Kristuksen kirkko.Kenenkas kirkkoon sina kuulut? Lutherin?Vai Pietarin? Oh, well
Minä en kuulu mihinkään kirkkoon. Sinun kirkkosi on Joseph Smithin perustama. Ei sillä ole mitään yksinoikeutta Pyhään Henkeen kuten ei millään muullakaan kirkolla.
- Carita
sinulla vielä kirjoitti:
Minä en kuulu mihinkään kirkkoon. Sinun kirkkosi on Joseph Smithin perustama. Ei sillä ole mitään yksinoikeutta Pyhään Henkeen kuten ei millään muullakaan kirkolla.
mita tiedat Pyhasta Hengesta?
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
mita tiedat Pyhasta Hengesta?
Sanoin jo olennaisimman tämän keskustelun kannalta. Pyhä Henki ei ole minkään lahkon yksinoikeus.
- Carita
sinulla vielä kirjoitti:
Sanoin jo olennaisimman tämän keskustelun kannalta. Pyhä Henki ei ole minkään lahkon yksinoikeus.
mina esitin sinulle kysymyksen. Ehka et sitten tiedakaan niin paljoa Pyhasta Hengesta?
- Carita
sinulla vielä kirjoitti:
kysymyksen, joka on hyvinkin tarkeaa taman keskustelun kannalta. Ehka et sitten tiedakaan niin paljoa Pyhasta Hengesta?
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
kysymyksen, joka on hyvinkin tarkeaa taman keskustelun kannalta. Ehka et sitten tiedakaan niin paljoa Pyhasta Hengesta?
Sanoilla on hyvin vaikea kuvailla. Pyhän hengen tunteminen tapahtuu henkisellä (tai hengellisellä) tasolla. Osaatko sinä kuvailla sanoin? Miksi Pyhä Henki mielestäsi on mormonien yksinoikeus?
Tunnen mm. helluntailaisia (itse en kuulu heihin), jotka kertovat yhtäläisesti täyttymisestä pyhällä hengellä. Väitätkö sinä, että perkele onkin noiden aistimusten takana? Onko sinulle Pyhä Henki vain jotain pään "tietoa"? - Carita
sinulla vielä kirjoitti:
Sanoilla on hyvin vaikea kuvailla. Pyhän hengen tunteminen tapahtuu henkisellä (tai hengellisellä) tasolla. Osaatko sinä kuvailla sanoin? Miksi Pyhä Henki mielestäsi on mormonien yksinoikeus?
Tunnen mm. helluntailaisia (itse en kuulu heihin), jotka kertovat yhtäläisesti täyttymisestä pyhällä hengellä. Väitätkö sinä, että perkele onkin noiden aistimusten takana? Onko sinulle Pyhä Henki vain jotain pään "tietoa"?Uskon, etta Kristuksen Valon ja Pyhan Hengen vaikutuksen kautta ollessani Lutherilaisessa kirkossa viela ja tutkiessani Raamattua, tulin siihen tulokseen, etta se ei ollut sellainen kirkko, jonka Vapahtajamme perusti ja rukoilin, etta loytaisin Hanen oikean kirkkonsa. Uskon, etta Pyhan Hengen kautta myos Jumala varoitti minua vaaroista ja lohdutti kun sita tarvitsin.Mutta minulla ei ollut viela Pyhan Hengen Lahjaa.
Uskon myos, etta yleensa tiedamme enemman Taivaallisesta Isastamme ja Vapahtajastamme, emmeka niinkaan paljon Pyhan Hengen tarkeasta tehtavasta.
Han on toimiin yhdessa Isan ja Vapahtajamme kanssa.
Han toimii meidan ja Taivaallisen Isamme valilla.
Han on Pyha henkiolento.Jos nain ei olisi Han ei voisi toimia niinkuin toimii."asuen meissa"
Han tietaa kaiken.
Han todistaa Isasta ja Pojasta meille.
Han on lohduttaja.
Han on opettaja ja ilmoittaja.
Han ei puhu itsestaan vaan Isasta ja Pojasta.
Han pyhittaa.
Han sinetoi
Han valittaa hengen lahjat Jumalan lapsille.
Han muistuttaa meita totuuksista, jotka meille on opetettu.
Han paheksuu ja nuhtelee maailman synteja
Han johdattaa meidat kaikkeen totuuteen ja nayttaa meille(johdattaa) mita meidan pitaisi tietaa ja tehda.
Han auttaa meita pyytamaan Jumalalta, Jumalan tahdon mukaan. ( "ei minun tahtoni vaan Sinun Tahtosi).
Ne jotka puhuvat Pyhan Hengen voimalla puhuvat Jumalan sanoja."kirjoituksia"
Pyha Henki auttaa meita tietamaan toisten hyvat ja pahat aikeet. (ajatukset)
Ne joita Pyha Henki ohjaa eivat eksy.
No niin. Kaikilla ihmisilla voi olla ns. Kristuksen Valo ja voivat tuntea Pyhan Hengen johdatuksen ja lohdutuksen ajoittain elamassaan, mutta heilla ei ole ns. Pyhan Hengen lahjaa, jonka uskomme voit saada vain ensin kasteessa Jeesuksen Kristuksen nimessa ja palautetun pappeuden kautta.
"Me uskomme, etta miehen, saarnatakseen evankeliumia ja palvellakseen sen toimituksissa, taytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden katten paallepanemisella, joilla on valtuus."
Eli ennenkuin saat Pyhan Hengen Lahjan, sinulla on Kristuksen Valo ja voit tuntea Pyhan Hengen johdatusta elamassasi ajoittain. - Carita
sinulla vielä kirjoitti:
Tunnen mm. helluntailaisia (itse en kuulu heihin), jotka kertovat yhtäläisesti täyttymisestä pyhällä hengellä. Väitätkö sinä, että perkele onkin noiden aistimusten takana? Onko sinulle Pyhä Henki vain jotain pään "tietoa"?Se miten Pyhan Hengen vaikutuksen tuntee on varmaan henkilokohtaista.
Itse tunnen sen lohdun suloisena tunteena sydammessani kun minulla on ollut vaikeaa.
Ja aina Pyha Henki todistaa minulle Isani rakkaudesta.
Tunnen sen hiljaisena kuiskauksena.
Usein vahvistuksena ajatuksilleni, etta nain minun on tehtava.
Joskus palavana tunteena.Kirkkaina ja selkeina ajatuksina, jotka vahvistavat minulle, etta nain on.
Joskus ajatus on nopea ja selkea. Kuten vaaratilanteissa.
Oivalluksina kun tutkin Pyhia Kirjoituksia. Naen ja opin jotain uutta samasta kohdasta, jonka olen lukenut ennenkin.
jne.Kuten sanoin. Pyha Henki on tarkea ja Hanella on monta tehtavaa. Hanen vaikutuksensa ja johdatuksensa voi tuntea monessa eri elaman tilanteessa.
Meilla voi olla myos erillaisia Hengen lahjoja. Carita kirjoitti:
Se miten Pyhan Hengen vaikutuksen tuntee on varmaan henkilokohtaista.
Itse tunnen sen lohdun suloisena tunteena sydammessani kun minulla on ollut vaikeaa.
Ja aina Pyha Henki todistaa minulle Isani rakkaudesta.
Tunnen sen hiljaisena kuiskauksena.
Usein vahvistuksena ajatuksilleni, etta nain minun on tehtava.
Joskus palavana tunteena.Kirkkaina ja selkeina ajatuksina, jotka vahvistavat minulle, etta nain on.
Joskus ajatus on nopea ja selkea. Kuten vaaratilanteissa.
Oivalluksina kun tutkin Pyhia Kirjoituksia. Naen ja opin jotain uutta samasta kohdasta, jonka olen lukenut ennenkin.
jne.Kuten sanoin. Pyha Henki on tarkea ja Hanella on monta tehtavaa. Hanen vaikutuksensa ja johdatuksensa voi tuntea monessa eri elaman tilanteessa.
Meilla voi olla myos erillaisia Hengen lahjoja.tuntemiskokemuksia on tosi paljon eri ihmisillä. Joskus se tulee suorana kehoituksena tehdä jotain mikä ei muuten tulisi mieleen. Usein se liittyy lähimmäistemme auttamiseen. Henki voi johdattaa meidät avun tarvitsijan luokse. Usein lähetyssaarnaajat ovat tunteneet johdatusta mennä opettamaan henkilöä joka on itseasiassa rukoillut löytääkseen totuuden. Olen kuullut tosi paljon näitä kertomuksia ja myös itselläni on ollut voimakkaita kokemuksia PH:n läsnäolosta ja johdatuksesta.
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
Uskon, etta Kristuksen Valon ja Pyhan Hengen vaikutuksen kautta ollessani Lutherilaisessa kirkossa viela ja tutkiessani Raamattua, tulin siihen tulokseen, etta se ei ollut sellainen kirkko, jonka Vapahtajamme perusti ja rukoilin, etta loytaisin Hanen oikean kirkkonsa. Uskon, etta Pyhan Hengen kautta myos Jumala varoitti minua vaaroista ja lohdutti kun sita tarvitsin.Mutta minulla ei ollut viela Pyhan Hengen Lahjaa.
Uskon myos, etta yleensa tiedamme enemman Taivaallisesta Isastamme ja Vapahtajastamme, emmeka niinkaan paljon Pyhan Hengen tarkeasta tehtavasta.
Han on toimiin yhdessa Isan ja Vapahtajamme kanssa.
Han toimii meidan ja Taivaallisen Isamme valilla.
Han on Pyha henkiolento.Jos nain ei olisi Han ei voisi toimia niinkuin toimii."asuen meissa"
Han tietaa kaiken.
Han todistaa Isasta ja Pojasta meille.
Han on lohduttaja.
Han on opettaja ja ilmoittaja.
Han ei puhu itsestaan vaan Isasta ja Pojasta.
Han pyhittaa.
Han sinetoi
Han valittaa hengen lahjat Jumalan lapsille.
Han muistuttaa meita totuuksista, jotka meille on opetettu.
Han paheksuu ja nuhtelee maailman synteja
Han johdattaa meidat kaikkeen totuuteen ja nayttaa meille(johdattaa) mita meidan pitaisi tietaa ja tehda.
Han auttaa meita pyytamaan Jumalalta, Jumalan tahdon mukaan. ( "ei minun tahtoni vaan Sinun Tahtosi).
Ne jotka puhuvat Pyhan Hengen voimalla puhuvat Jumalan sanoja."kirjoituksia"
Pyha Henki auttaa meita tietamaan toisten hyvat ja pahat aikeet. (ajatukset)
Ne joita Pyha Henki ohjaa eivat eksy.
No niin. Kaikilla ihmisilla voi olla ns. Kristuksen Valo ja voivat tuntea Pyhan Hengen johdatuksen ja lohdutuksen ajoittain elamassaan, mutta heilla ei ole ns. Pyhan Hengen lahjaa, jonka uskomme voit saada vain ensin kasteessa Jeesuksen Kristuksen nimessa ja palautetun pappeuden kautta.
"Me uskomme, etta miehen, saarnatakseen evankeliumia ja palvellakseen sen toimituksissa, taytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden katten paallepanemisella, joilla on valtuus."
Eli ennenkuin saat Pyhan Hengen Lahjan, sinulla on Kristuksen Valo ja voit tuntea Pyhan Hengen johdatusta elamassasi ajoittain.On melko julkeaa väittää, että vain Smithin kirkkoon kuuluvat voivat tuntea Pyhän Hengen.
Kuten aiemmin sanoin, sinulla on vielä paljon oppimista! - sinulla vielä
Unski kirjoitti:
tuntemiskokemuksia on tosi paljon eri ihmisillä. Joskus se tulee suorana kehoituksena tehdä jotain mikä ei muuten tulisi mieleen. Usein se liittyy lähimmäistemme auttamiseen. Henki voi johdattaa meidät avun tarvitsijan luokse. Usein lähetyssaarnaajat ovat tunteneet johdatusta mennä opettamaan henkilöä joka on itseasiassa rukoillut löytääkseen totuuden. Olen kuullut tosi paljon näitä kertomuksia ja myös itselläni on ollut voimakkaita kokemuksia PH:n läsnäolosta ja johdatuksesta.
Onko tuo tulkittavissa niin, että toisin kuin Carita, sinä hyväksyt myös ei mormonien voivan tuntea Pyhän Hengen?
- Carita
sinulla vielä kirjoitti:
On melko julkeaa väittää, että vain Smithin kirkkoon kuuluvat voivat tuntea Pyhän Hengen.
Kuten aiemmin sanoin, sinulla on vielä paljon oppimista!Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.Enka koskaa vaittanyt, etta vain Myohempien Aikojen Pyhat voivat tuntea Pyhan Hengen vaikutuksen. Puhuin Pyhan Hengen Lahjasta, mika on eri asia.
Ja kylla olet oikeassa. Minulla on viela paljon oppimista ja tulee olemaan paljon oppimista. Siksi meita kehoitetaan tutkimaan Pyhia Kirjoituksia paivittain ja rukoilemaan ja edistymaan tassa elamassa. - Carita sanoi näin:
sinulla vielä kirjoitti:
Onko tuo tulkittavissa niin, että toisin kuin Carita, sinä hyväksyt myös ei mormonien voivan tuntea Pyhän Hengen?
"Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.Enka koskaa vaittanyt, etta vain Myohempien Aikojen Pyhat voivat tuntea Pyhan Hengen vaikutuksen. Puhuin Pyhan Hengen Lahjasta, mika on eri asia."
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.Enka koskaa vaittanyt, etta vain Myohempien Aikojen Pyhat voivat tuntea Pyhan Hengen vaikutuksen. Puhuin Pyhan Hengen Lahjasta, mika on eri asia.
Ja kylla olet oikeassa. Minulla on viela paljon oppimista ja tulee olemaan paljon oppimista. Siksi meita kehoitetaan tutkimaan Pyhia Kirjoituksia paivittain ja rukoilemaan ja edistymaan tassa elamassa.Puhuminen Pyhän Hengen lahjasta koskien vain Smithin kirkkoa on todella julkeaa.
Hyvä että myönnät että sinulla on vielä oppimista. Aloita vaikka tuosta harhasi pohdiskelusta. - sinulla vielä
Carita sanoi näin: kirjoitti:
"Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.Enka koskaa vaittanyt, etta vain Myohempien Aikojen Pyhat voivat tuntea Pyhan Hengen vaikutuksen. Puhuin Pyhan Hengen Lahjasta, mika on eri asia."
Etkö huomannut, että Carita teki tuon täsmennyksensä tuon minun viestini jälkeen. Yhtä julkeaa on väittää Pyhän Hengen lahjaa Smithin kirkkolaisten yksinoikeudeksi.
- sinulla vielä
Carita kirjoitti:
Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.Enka koskaa vaittanyt, etta vain Myohempien Aikojen Pyhat voivat tuntea Pyhan Hengen vaikutuksen. Puhuin Pyhan Hengen Lahjasta, mika on eri asia.
Ja kylla olet oikeassa. Minulla on viela paljon oppimista ja tulee olemaan paljon oppimista. Siksi meita kehoitetaan tutkimaan Pyhia Kirjoituksia paivittain ja rukoilemaan ja edistymaan tassa elamassa.>Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.
Mitäs julkeaa minä olen sanonut? En ole edes sanonut, etteikö Smithin kirkkolainenkin voisi olla Pyhän Hengen lahjasta osallinen.
Sinä täällä erottelet julkeasti ihmisiä olemattomalla valtuudellasi, en minä. Sinä loukkaat monia ystäviäni tosi syvästi. - sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
>Ei yhtaan sen julkeampaa kuin mita sina juuri sanoit minulle.
Mitäs julkeaa minä olen sanonut? En ole edes sanonut, etteikö Smithin kirkkolainenkin voisi olla Pyhän Hengen lahjasta osallinen.
Sinä täällä erottelet julkeasti ihmisiä olemattomalla valtuudellasi, en minä. Sinä loukkaat monia ystäviäni tosi syvästi.Siis loukkaat syvästi monia ystäviäni, mutta myös Pyhää Henkeä.
- Kaksi eri ilmiötä tai asiaa
sinulla vielä kirjoitti:
Etkö huomannut, että Carita teki tuon täsmennyksensä tuon minun viestini jälkeen. Yhtä julkeaa on väittää Pyhän Hengen lahjaa Smithin kirkkolaisten yksinoikeudeksi.
Pyhän Hengen vaikutusta voi jokainen kokea, jos rakastaa totuutta. Pyhän Hengen lahja annetaan kätten päällepanon kautta upotuskasteen jälkeen. Siihen tarvitaan erityinen valtuus kuten näistä ilmenee:
Ap.t. 8
14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
18 Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa
19 ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen".
20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Ap.t. 19
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehottaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. - sinulla vielä
Kaksi eri ilmiötä tai asiaa kirjoitti:
Pyhän Hengen vaikutusta voi jokainen kokea, jos rakastaa totuutta. Pyhän Hengen lahja annetaan kätten päällepanon kautta upotuskasteen jälkeen. Siihen tarvitaan erityinen valtuus kuten näistä ilmenee:
Ap.t. 8
22 Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Ap.t. 19
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehottaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.Eihän tuossa mainittu Smithin kirkkoa sanallakaan.
- palautettuna
sinulla vielä kirjoitti:
Eihän tuossa mainittu Smithin kirkkoa sanallakaan.
Ei ole olemassa "Smithin kirkkoa" vaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko. Tässä kirkossa on täsmälleen samat opit, toimitukset ja valtuudet kuin alkukirkossa. Tutki niin huomaat:
http://www.mormon.org/welcome/0,6929,403-19,00.html
Se on suomeksi. - siinä on
sinulla vielä kirjoitti:
selvästi sanottu mihin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko opettaa ja uskoo.
sinulla vielä kirjoitti:
vilpitön ihminen voi saada PH:n johdatusta. Kun esimerkiksi vaimoni oli pieni lapsi ja hänen äitinsä kuoli ja vaimoni oli hyvin huonossa kunnossa hoidossa jossain perheessä, niin hänen tätinsä, joka oli hyvin hurskas ihminen, ollessaan heinäpellolla työssä sai hengen kuiskauksen, että hänen piti heti kesken töiden lähteä hakemaan tuo lapsi luokseen. Hänen miehensä vastusti kovasti kun piti saada heinät korjattua poudan aikana. Vaimoni täti haravoi äkkiä osuutensa ja lähti sitten linjaauton kyydissä hakemaan lasta. Lapsi oli tosi huonossa kunnossa ja paluukyydissä kanssamatkustajat sanoivat, ettei tarvitse kauaa hoitaa. Hän kuitenkin käytti lapsen lääkärissä ja hoiti häntä yötä päivää ja sai pelastettua elämään.
Uskon vakaasti että Pyhä Henki ohjasi vaimoni tätiä.- sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
Teillä on vielä paljon oppimista siinä missä Caritallakin kun sanotte Pyhän Hengen lahjan kuuluvan Joseph Smithin kirkkoon kuuluville. Kyseessä on narsismin lisäksi Pyhän Hengen pilkka.
- sinulla vielä
Unski kirjoitti:
vilpitön ihminen voi saada PH:n johdatusta. Kun esimerkiksi vaimoni oli pieni lapsi ja hänen äitinsä kuoli ja vaimoni oli hyvin huonossa kunnossa hoidossa jossain perheessä, niin hänen tätinsä, joka oli hyvin hurskas ihminen, ollessaan heinäpellolla työssä sai hengen kuiskauksen, että hänen piti heti kesken töiden lähteä hakemaan tuo lapsi luokseen. Hänen miehensä vastusti kovasti kun piti saada heinät korjattua poudan aikana. Vaimoni täti haravoi äkkiä osuutensa ja lähti sitten linjaauton kyydissä hakemaan lasta. Lapsi oli tosi huonossa kunnossa ja paluukyydissä kanssamatkustajat sanoivat, ettei tarvitse kauaa hoitaa. Hän kuitenkin käytti lapsen lääkärissä ja hoiti häntä yötä päivää ja sai pelastettua elämään.
Uskon vakaasti että Pyhä Henki ohjasi vaimoni tätiä.Sinä oletkin mormoniksi poikkeuksellinen koska olen havaitsevinani joissakin viesteissäsi hiukan inhimillisyyttä. Valitettavasti vain sinäkin taidat uskoa, että Pyhän Hengen lahjat ovat Smithin kirkkolaisten yksinoikeus?
- että sinä
sinulla vielä kirjoitti:
Sinä oletkin mormoniksi poikkeuksellinen koska olen havaitsevinani joissakin viesteissäsi hiukan inhimillisyyttä. Valitettavasti vain sinäkin taidat uskoa, että Pyhän Hengen lahjat ovat Smithin kirkkolaisten yksinoikeus?
uskot mormonien uskovan. Kuka tietää ja mitä?
- Pyhän Hengen lahjasta
sinulla vielä kirjoitti:
http://www.mormon.org/learn/0,8672,813-19,00.html
- sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
Tuohan on mormonien sivusto. Tietysti siellä puhuttaan mormonien oppien puolesta.
Luepa sinä sitten vaikka tästä:
http://www.mormonismi.net - Sinulla vielä
että sinä kirjoitti:
uskot mormonien uskovan. Kuka tietää ja mitä?
Tietysti mormonit uskovat tietyllä tavalla, mutta vivahde-eroja on.
- sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
Tuo linkissäsi annettu oppi on melkoista panettelua ei-mormoneja kohtaan.
No, oppinne mukaanhan kaikki muut kuin Map-kirkkoon kuuluvat ovat perkeleen kirkon jäseniä, joten ei tuo sinänsä mikään yllätys ole. - paljon oppimista
sinulla vielä kirjoitti:
edelleen. Lue mutakin kuin mormonismi.net -sivustoa.
- se tuo
sinulla vielä kirjoitti:
Sinä oletkin mormoniksi poikkeuksellinen koska olen havaitsevinani joissakin viesteissäsi hiukan inhimillisyyttä. Valitettavasti vain sinäkin taidat uskoa, että Pyhän Hengen lahjat ovat Smithin kirkkolaisten yksinoikeus?
Unskin kertomuksen täti Smithin kirkkolainen?
Kirjoita joskus asiaakin. se tuo kirjoitti:
Kirjoita joskus asiaakin.Ev. Lut. kirkon jäsen eikä MAP-kirkko ollut noihin aikoihin lähellä tuota maalaiskuntaa. Kirjoitin esimerkin vain sen valaisemiseksi, että kyllä PH. ohjaa kaikkia vilpittömiä ihmisiä. Tietysti vaimostani tuli aikanaan MAP-kirkon jäsen ja tuo tätikin uskoi Mormoninkirjaan kun annoimme sen hänelle luettavaksi.
- sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
että asiallisesti et pysty enää puolustautumaan. Sen verran julkeita ja rajuja ovat mormonien käsitykset ei-mormoneista.
- sinulla vielä
se tuo kirjoitti:
Kirjoita joskus asiaakin.>Oliko Unskin kertomuksen täti Smithin kirkkolainen?
Eikö sinulle muka selvinnyt?
Minähän kiitin Unskia inhimillisyydestä, joka poiketen monista muista mormoneista yltää joskus myös yli kirkkorajojen. Esittämääni kysymykseen koskien Pyhän Hengen lahjaa hän ei kuitenkaan vastannut... sinulla vielä kirjoitti:
>Oliko Unskin kertomuksen täti Smithin kirkkolainen?
Minähän kiitin Unskia inhimillisyydestä, joka poiketen monista muista mormoneista yltää joskus myös yli kirkkorajojen. Esittämääni kysymykseen koskien Pyhän Hengen lahjaa hän ei kuitenkaan vastannut...Pyhän Hengen vaikutus ja PH:n lahja ovatkin kaksi eri asiaa. Pyhän Hengen lahja saadaan vain kätten päälle panemisen kautta niiltä joilla siihen on valtuus. Tästä on kyllä riittävän selvä esimerkki Raamatusta. Mitä Pietari vastasi sille joka halusi ostaa tuon valtuuden? Me uskomme että valtuus on palautettu Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kätten päällepanemisen kautta Joseph Smithille kun he antoivat hänelle Melkisedekin pappeuden ja sen avaimet jatkaa tuota pappeutta edelleen. Uskokoot ken haluaa tai olkoon uskomatta mutta tämä on MAP-oppia asiasta.
- sinulla vielä
sinulla vielä kirjoitti:
>Oliko Unskin kertomuksen täti Smithin kirkkolainen?
Minähän kiitin Unskia inhimillisyydestä, joka poiketen monista muista mormoneista yltää joskus myös yli kirkkorajojen. Esittämääni kysymykseen koskien Pyhän Hengen lahjaa hän ei kuitenkaan vastannut...Sinullakin on siis vielä paljon oppimista, jos kuvittelet PH:n lahjan olevan Smithin kirkkolaisten yksinoikeus.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pyhäjärvi syvällä kusessa
Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha1291121- 1471043
Miten voi sinun
tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät63778PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE
...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.49567- 42529
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et33511- 63483
- 22437
- 13431
Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"
Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi7411