Kumpi: ulosotto vai velkajärjestely?

yks vaan

Onko kenelläkään kokemuksia, kumpi on parempi vaihtoehto, kun erilaisia lainoja on yli 50000€ ja suurin osa niistä on jo ulosotossa?Omistusasunto on ja josta ei haluaisi luopua.. kasvaako ulosotossa korot todellakin niin paljon kuin olen lukenut ja ulosottohan kestää sen 15 vuotta vai enemmän? Onko velkajärjestelyssä kaikki ohi sen viiden vuoden jälkeen tai tässä tapauksessa se luultavasti olisi pidempi aika jos asunnon pitää.Kumpi olisi inhimillisempi tie ulos tästä helvetistä?

49

16625

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta vj:stä

Ulosoton kautta tulee maksettavaksi korot, kulut ja ulosottomaksut,joten velkajärjestely on yleensä edullisempi ja järkevämpi ratkaisu. On kuitenkin vaikea ottaa kantaa koska tulisi tietää kaikki asiat, tulot,menot, perhesuhteet, muut velat jne. Jos paikkakunnallasi on ammattitaitonen velkaneuvoja joka kykenee laskemaan vaihtoehdot molempien vaihtoehtojen mukaisesti saat sitä kautta tarvittavan tiedon ja voi siten harkita kumpi on kohdallasi edullisempi vaihtoehto kun huomioidaan kaikki asiat.

• Anonyymi

Ulosotto on paljon pitempi kiirastuli kuin velkajärjestely. Lyhimmillään velkajärjestely kestää 3 vuotta https://tinyurl.com/yy8gqmrd , joten kyllä kannattaa olla aktiivinen tässä asiassa.

• Anonyymi

Hae velkajärjestely pääset 3-6 vuodessa veloista eroon. Velkajärjestelyn aloitus on ilmaista. Velkaneuvojan luo hän kartoittaa neuvoo miten edetään. Jos odotat velkojesi vanhenemista ulosotossa on todennäköistä että jos asunnossa ei ole paljon velkaa ulosotto voi myydä sen jos asunnon myynnistä jää rahaa. Jos asunnossa on pankkilainaa niin sitä ei myydä rahathan menisiivat pankille muut velkojat eivät saisi mitään. Velkajärjestelyssä on mahdollista säilyttää oma kämppä

• Automaatti päätös

Ei velkajärjestely ole automaatti.Itse velallinen ei voi valita kumman haluaa.Velkajärjestelyyn pääsyyn ratkaisevat Käräjäoikeuden tuomarit.Velkaneuvvoja osaa toki kertoa onko siihen mahdollisuuksia.

• Mieti ensin

Ettet nyt olisi vähän liian optimistisella asenteella liikkellä? Ennen kuin sinun kannattaa edes teoriassa miettiä "Kumpi: ulosotto vai velkäjärjestely?" niin oletko varma, että sinulla edes on mahdollisuuksia päästä velkäjärjestelyyn?

Mistä nuo velat ovat tulleet? Mitä rahoilla on ostettu? Miksi et ole pystynyt maksamaan velkojasi?

"Velkajärjestely voidaan myöntää velalliselle, joka on maksukyvytön. Lisäksi edellytetään, että maksukyvyttömyyden pääasiallisena syynä on velallisen maksukyvyn olennainen heikentyminen sairauden, työkyvyttömyyden, työttömyyden tai muun vastaavien olosuhteiden muutoksen vuoksi ja ilman pääasiallisesti ilman velallisen omaa syytä. Toisaalta velkajärjestely voidaan myöntää myös, jos sille on muuten painavat perusteet ottaen huomioon velkojen ja niihin liittyvien velvoitteiden määrä suhteessa velallisen maksukykyyn. Tällöin kuitenkin vaaditaan, ettei velallinen kohtuudella kykene parantamaan maksukykyään voidakseen selviytyä veloistaan."

• Anonyymi

Pääsin jus järjestelyyn. Jos ei ole piittaamattomasti velkaantunut ja on maksanut velkojaan ulosottoon ei ole ongelmia päästä velkajärjestelyyn. Toki jos on selkeästi jättänyt velkansa maksamatta ottanut uutta lainaa. Velkaan uin yritys hommien takia maksoin 2 vuotta ulosottoon nyt maksan 6 vuotta sen jälkeen olen vapaa..Etta ei pidä paikkaansa että ei pääse. Kertoo miksi on velkantunut esim. Sairaus työttömyys yritystoiminta loppunut aina on olemassa syy miksi niin on käynyt. Sen kun rehellisesti kertoo eikä ole piilotellut omaisuutta maksanut ulosottoon niin kyllä pääsee

• Mimeli

Asiaa erittäin läheltä seuranneena olen ymmärtänyt, että suurituloinen (rajaa en toki tiedä) pärjää paremmin velkajärjestelyllä. Pienituloiselle vj saattaa tarkoittaa vielä tiukempaa aikaa. Eikä velkajärjestelyyn tosiaan noin vain "mennä"; ota selvää esim. velkaneuvojalta, olisko mahiksia. Ja huom! ulosotossa saa vuoden maksettuaan ainakin 2, jopa 3 maksuvapaata kuukautta vuosittain, mutta velkajärjestelyssä ei näin ole. Jos velkasi ovat pankin satavia, ulosotto niiden osalta päättyy 15 vuoden kuluttua siitä, kun ulosottokelpoisuus on vahvistettu oikeudessa. Yksityishenkilöille jos olet velkaa, aika on 20 vuotta.

• täh??

Ei tulot vaikuta velkajärjestelyyn, siinähän on suoraan normit minkä perusteella määrätään mitä menoja hyväksytään ja yli menevä osa menee kaikki velkojen maksuun... Suurituloinen pärjää paremmin siis ulosotossa, velkajärjestelyssä tilanne on kaikille sama.

• Ainu.

...Mimelin kanssa. Itse tiedän nyt, että minulla olisi mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn, mutta "valitsin" ulosoton koska..

-olen pienituloinen, eli joka kuukausi ei mene ulosmitattavaa edes (suojaosuuteni on 800€)

-takaajani eivät joudu vaikeuksiin. (Minulla ei ole ulosmitattavassa velassa takaajaa, mutta muissa lainoissa on ja he joutuisivat maksamaan mikäli pääsisin järjestelyyn)

-vapaakuukaudet, jos tulee vaikeuksia, kun taas velkajärjestelyssä on pysyttävä suht tasatuloisena ja mikään uusi asia ei saa mennä ulosottoon, muutoin järjestely raukeaa

-ulosmitattavaa summaa ei konkreettisesti edes näe ikinä siten, että joutuisi joka kuukausi murehtimaan, että miten sen maksaa. Se vaan menee :)

• velkajärjestelyssä....
        Ainu. kirjoitti:

...Mimelin kanssa. Itse tiedän nyt, että minulla olisi mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn, mutta "valitsin" ulosoton koska..

-olen pienituloinen, eli joka kuukausi ei mene ulosmitattavaa edes (suojaosuuteni on 800€)

-takaajani eivät joudu vaikeuksiin. (Minulla ei ole ulosmitattavassa velassa takaajaa, mutta muissa lainoissa on ja he joutuisivat maksamaan mikäli pääsisin järjestelyyn)

-vapaakuukaudet, jos tulee vaikeuksia, kun taas velkajärjestelyssä on pysyttävä suht tasatuloisena ja mikään uusi asia ei saa mennä ulosottoon, muutoin järjestely raukeaa

-ulosmitattavaa summaa ei konkreettisesti edes näe ikinä siten, että joutuisi joka kuukausi murehtimaan, että miten sen maksaa. Se vaan menee :)

No en voi kun ihmetellä "valintaasi"
        Mikäli maksuvaraa ei ole, niin silloin tulee nolla ohjelma. Maksuvara lasketaan pitkälti samoilla perusteilla, kun ulosotossakin.
        Tarkoitat varmaan, että takaajasi tulisivat tietämään taloudellisen tilanteesi, sillä myös heille menisi tieto velkajärjestelystä. Uuden lain mukaan takaajilta ei voi periä velkajärjestelyn piirissä olevaa velkaa.
        Velkajärjestelyssä saa olla tuloja reilu 800 euroa enemmän, kuin maksuvaraan on laskettu. Sen ylittävä on ilmoitettava. Vapaakuukaudet on helpompi järjestää Velkajärjestelyssä ja muutenkin helpompi hoitaa taloutta.
        Yleensä VJ suoritukset maksetaan 4 kk välein, mutta jos ei ole halua selvitä asioistaan ja aikoo velkaantua edelleen, niin ei silloin kannata edes hakea velkajärjestelyyn.
        Ulosotto kestää 15 vuotta ja korot juoksee ja olet luottotiedoton koko ajan. Velkajärjestelyn jälkeen aloitat puhtaalta pöydältä. Jotkut aloittaa viisaampana ja jotkut tyhmempänä.

• vai lähellä....

Vai oot läheltä seurannut ? Mene vähän lähemmäksi.
        Tuloilla ei velkajärjestelyssä ole mitään merkitystä. Menoilla sen sijaan on isokin merkitys. Ja noista vapaa kuukausista on turha puhua jos ei ole velkajärjestelyyn edes tutustunut. Velkajärjestelyssä on ulosottoa helpompi saada lykkäystä suoritukselle.

• Mimeli
        täh?? kirjoitti:

Ei tulot vaikuta velkajärjestelyyn, siinähän on suoraan normit minkä perusteella määrätään mitä menoja hyväksytään ja yli menevä osa menee kaikki velkojen maksuun... Suurituloinen pärjää paremmin siis ulosotossa, velkajärjestelyssä tilanne on kaikille sama.

Ei tulot vaikuta velkajärjestelyyn eikä ees ulosottoon; velkajärjestelyssä vain saattaa suurituloisella jäädä käteen enemmän kuin ulosotossa. Ulosotossa on kuitenkin tietty raja, jonka ylimenevästä osasta ulosmittaus suoritetaan; velkajärjestelyssä määritellyn rajan ylittävä osuus on pantava kokonaan velkojen maksuun.

• erserth
        velkajärjestelyssä.... kirjoitti:

No en voi kun ihmetellä "valintaasi"
        Mikäli maksuvaraa ei ole, niin silloin tulee nolla ohjelma. Maksuvara lasketaan pitkälti samoilla perusteilla, kun ulosotossakin.
        Tarkoitat varmaan, että takaajasi tulisivat tietämään taloudellisen tilanteesi, sillä myös heille menisi tieto velkajärjestelystä. Uuden lain mukaan takaajilta ei voi periä velkajärjestelyn piirissä olevaa velkaa.
        Velkajärjestelyssä saa olla tuloja reilu 800 euroa enemmän, kuin maksuvaraan on laskettu. Sen ylittävä on ilmoitettava. Vapaakuukaudet on helpompi järjestää Velkajärjestelyssä ja muutenkin helpompi hoitaa taloutta.
        Yleensä VJ suoritukset maksetaan 4 kk välein, mutta jos ei ole halua selvitä asioistaan ja aikoo velkaantua edelleen, niin ei silloin kannata edes hakea velkajärjestelyyn.
        Ulosotto kestää 15 vuotta ja korot juoksee ja olet luottotiedoton koko ajan. Velkajärjestelyn jälkeen aloitat puhtaalta pöydältä. Jotkut aloittaa viisaampana ja jotkut tyhmempänä.

Sorry,mutta jutussasi aika paljon asia virheitä . Ei esim makseta 4kk erissä , vaan joka kk erivelkojille vuiron perään . Muutenkin jutussa virheitä ?.

• epäterve
        erserth kirjoitti:

Sorry,mutta jutussasi aika paljon asia virheitä . Ei esim makseta 4kk erissä , vaan joka kk erivelkojille vuiron perään . Muutenkin jutussa virheitä ?.

Taitaa olla aika yksilöllisesti nuo maksut. Minä maksan kerran vuodessa 3v. ajan lyhennykset ja puolisoni puolen vuoden välein.
        Nyt on tulossa taas tiukka paikka, kun sain sydärin ja sairaalalaskut ja hammashoidot vievät kaikki rahat.
        Mutta eiköhän tuosta taas selviä, kun on syömättä jonkun kuukauden.
        Muuten tuo velkajärjestely on hyvä systeemi.
        Meilläkin oli muutama vuosi aiemmin talo ostettu, laitettu kaikki kuntoon ja yllättäen työkyky meni puolen vuoden sisällä kummaltakin.
        Lainanlyhennykset jäivät rästiin, kun odotteli kelan sairasrahapäätöksiä, puoliso joutui suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle jne.jne., talo ei mennyt kaupaksi, kaikki annettiin mennä ulosottoon velkaneuvojan neuvosta, hirveällä tappiolla myytiin talo ja velkaa jäi (ei paljon, kun lukee muitten velkasummista, velkaneuvoja ihmetteli, kun minä pääsin niin pikku summalla järjestelyyn, mutta kai syyt sitten vaikutti)...onneksi pääsimme velkajärjestelyyn.
        Aina kannattaa hakea velkajärjestelyä, noin vuoden vie käsittelyt ja saa päätöksen.

• Amulentti
        erserth kirjoitti:

Me maksetaan joka kk.maksuohjeman mukaan pysyy maksut samana niin kauan kun kaikki on maksettu olet siis oikeassa

• Anonyymi
        Ainu. kirjoitti:

Ei takaajat joudu maksamaan muita lainoja kuin ovat menneet takaamaan.

• Anonyymi

Velkajärjestelyssä saa myös maksuvapaita kuukausia, mikäli tulee tiukka paikka. Ne maksamattomat erät siirtyvät sitten maksettavaksi maksuohjelman loppuun. Itse jouduin keväällä tekemään näin, kun sain lomautus lapun töistä koronan takia. Vjssä ei tarvitse edes perustella maksun siirtoa, ilmoittaa siitä vain hyvissä ajoin velkojille. 3 vuoden ohjelmassa voit siirtää maksuja 3 kertaa ja 5 vuoden ohjelmassa 5 kertaa.

• Anonyymi

Velkajärjestelyssä on maksu vapaat

• Anonyymi
        täh?? kirjoitti:

2 aikuista 454 euroo per naama jää elinkustannuksiin asuminis kulut erikseen. Eli kahdelta 900 ekee. Loppu on maksuvara mikä menee velkojille. Tietty lapsille on oma eli kustannus. Esim tulot 1900 euroo. 900 euroo jää elinkustannuksiin ruoka vaatteet yms. 1000 eurosta pois asumiskulut esim. Vuokra 600 ekee 400 euroo menee velkojille. Voi olla myös oma kämppä silloin asuntolaina pois ja yhtiövastike. Tää oli nyt esimerkki. Jos on isommat tulot maksaa tietysti enemmän velkojille

• Anonyymi
        Ainu. kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa velkajärjestelyn selvittäjä laskee maksuvaran Asia päätetään oikeudessa ei tosiaankaan ole epämääräinen summa. Jos on takausvelkoja ei takaajat joudu maksamaan niitä. Olisko syytä käydä velkaneuvojan luona saisi oikeata tietoa. Itse olen velkajärjestelyssä 6 vuotta kuukausittainen summa on todellakin tiedossa. Oikeuden päätös on.

• Anonyymi
        Mimeli kirjoitti:

Ei tulot vaikuta velkajärjestelyyn eikä ees ulosottoon; velkajärjestelyssä vain saattaa suurituloisella jäädä käteen enemmän kuin ulosotossa. Ulosotossa on kuitenkin tietty raja, jonka ylimenevästä osasta ulosmittaus suoritetaan; velkajärjestelyssä määritellyn rajan ylittävä osuus on pantava kokonaan velkojen maksuun.

900 euroo kuussa on velkajärjestelyssä elin kustannuksiin varattu kahdelta hengeltä 450 euroo kuukaudessa. Siis ruoka vaatteet yms. Asuminen on erikseen

• perusteella

velkajärjestely, mutta kuten moni todennut, siihen ei aina pääse. Mutta jos pääsee, niin viisi( tai seitsemän ) vuotta on vaikka tiukemmalla taloudella, kuin ulosotossa.Sen jälkeen voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ota selvää velkaneuvojalta, mitä vaihtoehtoja sinulla on. Kyllä moni on voinut pitää talonsa velkajärjestelyssä ja se ei ole este velkajärjestelyyn pääsylle. Tsemppiä vaan ja hakemaan tietoa ja neuvoja, niin alkaa helpottaa ja kevätkin näyttää valoisammalta.

• Anonyymi

"puhtaalta pöydältä" puhtaalta pöydältä tarkoittaa että saa kaiken anteeksi eikä vanhoja muuteta. Sitähän se ei tarkoita. Kyllä järjestelyn jälkeen olet huoleti uusista veloista todella pitkään etkä saa velkaa sieltä missä ryssit. Se on tienkin oikein että saa vuokra-asunnot ja puhelimen, mutta omakotitalo rakentamisen voi unohtaa . Fiksu ihminen tietenkin pyrkii moiteittomaan taloudenhoitoon ja saa pikkuhiljaa kunniansa takaisin ensin virallisessa elämässä ja myöhemmin kanssa ihmisten silmissä.

Itse olen hoitanut aina asiat hyvin ja maksanut velkani. Mielestäni ulosotto ja ikuinen kadotus on parempi kuin järjestely. Ulosoton kautta velallinen on sujut 15 vuodessa eikä jää jälkipuheita.

Just oli eduskuntahöpötys luottotietojen palautumisahasta heti viimeisen maksun jälkeen ilman tarkasteluaikaa. Joo... Toivottavasti se ei koske kuin asunnon vuokraamista ja puhelinliittymä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"puhtaalta pöydältä" puhtaalta pöydältä tarkoittaa että saa kaiken anteeksi eikä vanhoja muuteta. Sitähän se ei tarkoita. Kyllä järjestelyn jälkeen olet huoleti uusista veloista todella pitkään etkä saa velkaa sieltä missä ryssit. Se on tienkin oikein että saa vuokra-asunnot ja puhelimen, mutta omakotitalo rakentamisen voi unohtaa . Fiksu ihminen tietenkin pyrkii moiteittomaan taloudenhoitoon ja saa pikkuhiljaa kunniansa takaisin ensin virallisessa elämässä ja myöhemmin kanssa ihmisten silmissä.

Itse olen hoitanut aina asiat hyvin ja maksanut velkani. Mielestäni ulosotto ja ikuinen kadotus on parempi kuin järjestely. Ulosoton kautta velallinen on sujut 15 vuodessa eikä jää jälkipuheita.

Just oli eduskuntahöpötys luottotietojen palautumisahasta heti viimeisen maksun jälkeen ilman tarkasteluaikaa. Joo... Toivottavasti se ei koske kuin asunnon vuokraamista ja puhelinliittymä!

15 vuotta ulosotossa. Mitä jarkee velkajärjestely kestää 3-5 vuotta mahdollista pitää oma kämppä. Ulosotossa on korot ja kulut kohdillaan. Itse velkajärjestelyssä tyytyväinen 6 vuotta velkoja 0

• että sinun on

lakattava uneksimasta. Hoida velkasi pois ja lopeta ihmettely. Pankit on sitä varten, että saat asuntoasi vastaan lainaa. Ulosotto ja velkajärjestely ei ole valkoisen hommia. Ne on kumpikin syvältä.

• ja maksa....

velkoja vanhoista pois. mee asumisoikeus tai osaomistusasuntoon tai vuokralle. Velat täytyy aina maksaa. Se kertoo ihmisen suoraselkäisyydestä.

• semmosta...

Ulosotossa joka kuukausi lähtee tulojesi mukaan laskettu summa ulosottovirastoon. Summasta osa on ulosottomaksua, eli kuluja ja osa sitten menee velkojille. Pääoma kasvaa korkoa koko ajan ja saattaa jopa korollekkin tulla korkoa. Jos on kulutusluottoja, niin korot pitää huolen siitä, että maksat pelkästään korkoja jonkin aikaa ja sitten alkaa vähän pääomakin pienentymään.Pahimmassa tapauksessa maksat 15 vuotta ja sitten ulosotto loppuu.
      Kun taas velkajärjestelyssä on tehty päätös VJ:n aloittamisesta, niin silloin korkoja ei enää lasketa pääomaan. Menojesi perusteella tulee maksuvara ja se voi olla suurempi tai pienempi kuin ulosotossa. Omistusasunnon voi joissain tapauksissa pitää. Ulosotto taas voi ulosmitata asunnon helpommin. Velkajärjestelyyn taas pitää hakea ja kannattaa muistaa olla rehellinen, sillä siihen ei pääse mikäli on epäselvyyksiä velkaantumisessa. Joku sanoi, että vapaakuukausien takia on ulosotossa. Paskapuhetta, sillä Velkajärjestelyssä voi paremmin saada vapaakuukausia kuin ulosotossa. Velkajärjestelyssä saa itse lykätä suorituksia kolmen kuukauden ajan ilmoittamalla velkojille ja jos tulee tiukka paikka, niin soitto velkojille ja saa suoritukselle lisäaikaa.

• saaraleinikki

kyllä vapaakuukausi ja maksun lykkäys on kaksi eri asiaa. Jos on päässyt velkajärjestelyyn niin kai sitä koittaa ne maksut hoitaa että joskus saa asian päätökseen. Kun ulosotossa paljon velkaa tulee vapaakuukausia ruinattua milloin milläkin syyllä, silloinhan se on vaan kotiinpäin!

• Anonyymi

Velkajärjestelyssä saa maksu vapaita kuukausia itse maksan velkojille 240 ekee kuussa 6 vuotta olen vapaa veloista. Ottakaa selvää asioista ennekuin puhutte asioista joista ette tieda

• Zdu

Ylivelkaantuneet saavat tässä maassa suuremman rangaistuksen(15-20v.), kuin mitä esim. murhaajat, pedofiilit tappajat jne... saavat. Suurinosa ylivelkaantuneista on kuitenkin rehellisiä aivan tavallisia kansalaisia, joilla on nyt vaan jostain syystä mennyt talous kuralle. Valtio voisi nyt ensitöikseen pienentää noita vanhentumis aikoja huomattavasti pienemmiksi, se olisi koko maan etu, taloudellisesti ajatellen.........saataisiin suuri joukko ihmisiä kuluttamaan ja maa nousuun.

• vdfkovkevfl

Velkajärjestelylakia pitäisi tiukentaa niin, ettei enää kulutusluottoja ja pikavippejä hyväksyttäisi velkajärjestelyyn.

• Mietti

Mä mietin parhaillaan näiden kahden vaihtoehdon välillä. Kävin velkaneuvojalla äskettäin. Laskettiin että ulosoton kautta mulla menis nykyisellä maksuvaralla n. 6 vuotta maksaa velat. Velkajärjestelyssä olis sama kk summa ja tod.näk. 5 vuotta maksuaika. Nuo vapaa kk on mulle tärkeä helpotus, siksikin mietityttää velkajärjestely. Ja noista koroista: kuulemma kun ulosotto on ollut käytössä 2 vuotta, korot loppuu kerääntymästä. Ulosotolla voi myös tehä tarvittaessa keikkatöitä, niin että saan ne rahat itselleni.

• 23231111

"kun ulosotto on ollut käytössä 2 vuotta, korot loppuu kerääntymästä."

Höpö höpö, ulosoton taulukkomaksut kyllä poistuu mutta viivästyskorko juoksee kuten ennenkin joka on tällä hetkellä 7,5% 0,5%(tai jotain) eli 8%

• Jkljkljklklöö

Kyllä keikkatöistäkin pitää maksaa ulosotolle esim. 1/3 tai riippunee tuloista.

• 456123789000

Taas yksi joka luulee, että hänellä on oikeus kilpailuttaa tilanteessaan itselleen edullisin vaihtoehto. Hah! Se oikeus meni kun ei velvollisuuksiaan saanut hoidettua.

• epäterve

Velkajärjestelyssä saa hankkia (v.2016) 2000e yli ilmoitettujen tulojen ja niitä ei tarvitse tilittää velkojille. Tämän vuoden summaa en tiedä.

• Tietäjätietä

Vuonna 2016 1992€ sai tienata ja niistä ylimenevästä puolet piti tilittää velkojille. Nyt summa 1975€.

• epäterve

Minulla lukee papereissa, että tasan 2000e sai tienata 2016 ilman lisätilitysvelvoitetta.

• Tietäjätietää1

Se on vuoden 2015 määrä. Muuttuu joka vuosi.

• Aksi123

Haluan tiedä onko kenelekaän tiedä jos sulla on perhe 2 lapsi ottako huomihota vuokra toi ulosato puolisoni ei ole työsa..

• Hmma

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta velkajärjesyelystä niin että on saanut pitää omistusasunnon? Kuinka pitkä aika ja paljonko velkaa?

• Anonyymi

On kokemusta just sain järjestelyn 16 vuotta asuntolainaa jäljellä. Velkajärjestelyn kesto 6 vuotta. Asuntoani maksan normisti ja kuukausimaksua velkojille. 6 vuoden jälkeen saan tehdä mitä lystään voin toki myydä kämpän vaikka heti rahat menee pankilla ja itse menisin vuokralle. Mitä jarkee siinä olis asun halvemmalla omassani ja maksan sitä. Ei huono

• Anonyymi

Olen velkajärjestelyssä ja kysyisin. Jos saan 1000 €. Joululahjaksi. Paljonko joudun maksamaan siitä velkojilleni. Tiedän, että olen saamassa summan. Kerroin lahjanantajalle, että joudun maksamaan koko summan ilmeisesti velkajärjestelyyni. Odotan kiitollisena vastausta.

• Anonyymi

Raja taitaa olla yhteenlasketuilla kertasuorituksilla juurkin tuo 1000 euroa , jos puolet saat pitää itse.

Jos lisäsuoritettavaa kertyy, sinun on ilmoitettava siitä itse velkojille. Velkojilla on myös oikeus pyytää selvitys tuloistasi vielä kolmen kuukauden kuluttua maksuohjelman keston päättymisestä. Sinun on tarvittaessa varauduttava lisäsuorituksen maksamiseen laittamalla rahaa säästöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raja taitaa olla yhteenlasketuilla kertasuorituksilla juurkin tuo 1000 euroa , jos puolet saat pitää itse.

Jos lisäsuoritettavaa kertyy, sinun on ilmoitettava siitä itse velkojille. Velkojilla on myös oikeus pyytää selvitys tuloistasi vielä kolmen kuukauden kuluttua maksuohjelman keston päättymisestä. Sinun on tarvittaessa varauduttava lisäsuorituksen maksamiseen laittamalla rahaa säästöön.

...josta siis puolet saat pitää itse (typo).

• Anonyymi

Lisäsuoritusvelvollisuus tarkoittaa velvollisuutta maksaa sovittua maksuohjelmaa enemmän velkojille, jos velallinen saa perinnön, lahjan tai muun suorituksen, jonka määrä ylittää 1000 euroa. Tällöin velkojen lyhentämiseen on käytettävä 1000 euroa ylittävä osa.

Eli saat pitää koko tonnin itse :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäsuoritusvelvollisuus tarkoittaa velvollisuutta maksaa sovittua maksuohjelmaa enemmän velkojille, jos velallinen saa perinnön, lahjan tai muun suorituksen, jonka määrä ylittää 1000 euroa. Tällöin velkojen lyhentämiseen on käytettävä 1000 euroa ylittävä osa.

Eli saat pitää koko tonnin itse :)

Kiitos vastauksista. Sain juuri lahjaostoksiini rahaa, jeah!😊👍

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Sain juuri lahjaostoksiini rahaa, jeah!😊👍

Hyvä muistaa että kertaluonteiset lahjat ym. lasketaan yhteen koko velkajärjestelyn kestoajalta, ja niiden yhteenlasketusta summasta joutuu 1000 euroa ylittävän osan maksamaan velkojille.

• Anonyymi

Ei ole kokemusta kummastakaan. Ei ole velkaa ja asiat on joutunut. Mutta mielestäni ulosotto on parempi. Velat vanhenee 15 vuodessa ja sitten on hyvin.

Onneksi järjestelyn saanti on vaikeaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe