On turhaa

Bieru

Uskonnon opetus se vasta turhaa on. Eikö kuolun vähistä varoista voisi nipistää moisen turhuuden pois?
Tai jos opetataan niin opetetaan edes näitä kotimaisia ukko ylijumalia ja muita metsänhenkiä.
Perustelut uskonnon opetukselle, ovat "aina on tehty", "enemmistö kuuluu kirkkoon", "entä jos se onkin totta?" ja "mistä ne arvot sitten ammennetaan jos ei opeteta?".
"aina on tehty", jos on ollut paska huosussa jo pitkään kannattaa se siivota heti eikä jatkaa paskat housussa toivoen parasta.
"enemmistö kuuluu..", enemmistö on tapa kristittyjä joita ei voisi kiinnostaa paskan vertaa. Miksei siis opettaa heille jotain joka ei vaadi uskoa, vaan jotain joka ruokkii mieltä tutkimaan eikä sulkeutumaan. Eli etsimään totuutta eikä etsimään todistetta valmiille totuudelle.
"entä jos se onkin totta?", entä jos viime viikon aku ankka onkin totta? Opetetaan varmuuden vuoksi sitäkin!
"mistä arvot sitten...", uskonto ei opeta ihmiselle arvoja joilla saadaan aikaan hyvää. Uskonto antaa ihmiselle oikeuden tehdä pahaa. Me kaikki tiedämme hyvän ja pahan välisen eron. Pahaa oikeutetaan uskomuksilla, suurissa mittakaavoissa uskonnoilla, tieto ja ymmärrys on oikea tie pois "pahuudesta". Viisasta ihmistä ei ohjailla tarjoamalla helppoja valmiita vastauksia.

7

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonnon kirjoja

      niin yhdessäkään ei anneta perusteluiksi mitään tuollaista, mitä keksit tänne.

      Onko kivaa valehdella, atterukka? Oletko noin epätoivoinen?

      • Bieru

        Keräsin ja kärjistin "perustelut" lähinnä tämän palstan aikaisemmista keskusteluista...


      • kirjoituksiasi
        Bieru kirjoitti:

        Keräsin ja kärjistin "perustelut" lähinnä tämän palstan aikaisemmista keskusteluista...

        ...niin vahvistuu käsitys, että uskonnonopetusta pitäisi lisätä, että ihmiset, sinäkin saisivat oikeaa tietoa uskonnoista.


      • Bieru
        kirjoituksiasi kirjoitti:

        ...niin vahvistuu käsitys, että uskonnonopetusta pitäisi lisätä, että ihmiset, sinäkin saisivat oikeaa tietoa uskonnoista.

        Mitä minun tästä uskonnosta tarvitsisi tietää? Lisäisikö tämä tieto "uskoani"? Näkisinkö raamatun jumalan vai lentävän spagetti monsterin? Vai onko vain tärkemäpää saada minut uskomaan jonkun muun "valhetta/tarinaa/näkemystä/uskoa"?
        Uskonnossahan on kyse ison ihmismassan hallinnasta. Saamalla heidät uskomaan samaan valheeseen on helppoa istuttaa käyttäytymismalleja ja ideologioita heidän maailmaansa.
        Ajattelin edelleen uskoa tietoon joka on eniten testattua ja siltikin pitänyt "kuitinsa". Monet tuntevat tämän ilmiön nimellä teide. Tiedäthän se juttu josta ennen kirkko pisti roviolle.


      • uskonnonopetus tarpeellista
        Bieru kirjoitti:

        Mitä minun tästä uskonnosta tarvitsisi tietää? Lisäisikö tämä tieto "uskoani"? Näkisinkö raamatun jumalan vai lentävän spagetti monsterin? Vai onko vain tärkemäpää saada minut uskomaan jonkun muun "valhetta/tarinaa/näkemystä/uskoa"?
        Uskonnossahan on kyse ison ihmismassan hallinnasta. Saamalla heidät uskomaan samaan valheeseen on helppoa istuttaa käyttäytymismalleja ja ideologioita heidän maailmaansa.
        Ajattelin edelleen uskoa tietoon joka on eniten testattua ja siltikin pitänyt "kuitinsa". Monet tuntevat tämän ilmiön nimellä teide. Tiedäthän se juttu josta ennen kirkko pisti roviolle.

        Mitä enemmän bieru kirjoittaa, hän paljastaa samalla, että uskonnonopetus on jo tarpeellista!!!


      • Bieru
        uskonnonopetus tarpeellista kirjoitti:

        Mitä enemmän bieru kirjoittaa, hän paljastaa samalla, että uskonnonopetus on jo tarpeellista!!!

        Onko tämä "todistelu" itseäsi varten? Jos haluat vakuuttaa minut niin kannattaisi tarjota jotain perusteita tai edes syitä.


      • paljolti oikeassa!
        Bieru kirjoitti:

        Onko tämä "todistelu" itseäsi varten? Jos haluat vakuuttaa minut niin kannattaisi tarjota jotain perusteita tai edes syitä.

        Olen aikaisemminkin kirjoitellut kokemuksistani uskon varjossa kasvamisesta! Tiedän, miksi ihmiset hakeutuvat uskonnon pariin ja uskontolahkoihin. Olen sen läheltä nähnyt.
        Ihminen tulee uskoon silloin, kun hän ei näe mitään muutakaan mahdollisuutta selviytyä elämän kolhuista ja vaikeuksista. Hän ei ymmärrä, että apu aina tulee omasta mielestä, ja heikompi yksilö ei kykene itse auttamaan itseään, vaan hän saattaa tukeutua uskontoon, joka ikäänkuin tukee häntä hänen vaikealla vaelluksellaan. Eli kysymys on todellakin mielenterveydellisestä ongelmasta, silloin kun ihminen hurahtaa uskoon.
        Mutta! Vain hetkittäin ihminen saa omalle särkyneelle mieleelleen apua uskonnosta, uskonsisarista tai veljistä. Mutta se ongelmainen ihminen on edelleen olemassa, ja hän saattaa useinkin, kuten omassa lapsuudessani sain kokea, olla todella alistava ja ymmärrystä vailla oleva ihminen. Koska hän ei muuta osaa ongelmilleen, hän tukeutuu raamatunlauseisiin painostaessaan.
        He todella voivat kuvitella olevansa rakkaudellisia, mutta todellinen hyvyys ja rakkaus ei vaadi uskontoa tuekseen. Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat ilman uskontoa kuin puhdasta kultaa, ja sellaisia ei löydy uskovaisten parista.
        Uskonnot ovat vallanvälineitä, kuin että ne myös ilmaisevat mielenterveydellisten ongelmien olemassaolon.
        Ja todellakin! Jos kukaan, niin uskovaiset palvovat maista mammonaa ja asemaa valtavasti. Lähetyssaarnaaja sukulaiseni kuvittelee olevansa lähinnä itse Jumala! Voi sitä ylpeää ylväyttä, mitä hän ympärilleen heijastaa, ja kuinka seurakuntalaiset palvovat häntä hänen vieraillessaan Suomessa! Mutta minä olen omine mielipiteineni hänen mielestään lähinnä p:leestä!
        Ei enää uskonnonopetusta kouluihin. Muita, ja paljon parempia ihmisyyttä kunnioittavia arvoja tilalle, kuten oikea välittäminen toisesta ihmisestä! Ei oman kunnian ja maineen vuoksi, vaan jokaisen ihmisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi.
        Hurmoshenkisyyden , jota uskovaiset pitävät Jumalan tuomana ilmiönä, voi jokainen itse saada aikaan samalla tavalla, kuin henkisiäkin arvoja kannattavat ihmiset saavat visioitaan mantraa hokemalla tai vaikkapa meditoimalla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe