Saatanasta?

ava

Tuomaan evankeliumista on käyty keskustelua. Mielestäni ko. evankeliumi sisältää paljon pohtimisen aiheita ja on siitä ja uskontojen historiasta kiinnostuneille mielenkiintoista luettavaa.

Raamattuun mukaan otetut Uuden testamentin evankeliumit ovat kertomuksia Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Useiden muiden kirjoitusten lailla Raamatusta pois jätetty Tuomaan evankeliumi ei puolestaan kerro Jeesuksen elämästä; se koostuu Jeesuksen kootuista, lyhyistä puheista. Evankeliumin alussa sanotaan :" Elävä Jeesus puhui nämä salaiset sanat, ja Didymos Juudas Tuomas kirjoitti ne muistiin".
Vakiintuneen käytännön mukaan evankeliumi on nykyisin jaoteltu 114 osaan.

Tuomaan evankeliumi tunnetaan kokonaisuudessaan Nag Hammadin kirjaston koptinkielisenä käännöksenä. Kuitenkin Egyptin Oksyrhynkhoksesta oli jo aiemmin löydetty alkuperäisellä kirjoituskielellä (kreikka) säilyneitä katkelmia.

Ymmärtääkseni Tuoman evankeliumi on laajin Uuden testamentin ulkopuolinen Jeesuksen sanojen kokoelma. Arviot kirjoituksen sisällöstä viittaavat siihen, että evankeliumi sisältää varhaista perimätietoa, joka ei ole peräisin Uuden testamentin evankeliumeista. Jotkut Jeesuksen vertauksista ovat Tuomaan evankeliumissa muodoltaan juuri sellaisia, jollaisiksi tutkijat olivat ennen uuden evankeliumin löytymistä niiden varhaiset muodot kuvitelleetkin. Tuomaan evankeliumin sisältämän aineiston iänmääritys on kuitenkin kysymys, josta tutkijat ovat jyrkästi eri mieltä. Evankeliumin oletetaan syntyneen itäisessä Syyriassa aikavälillä ensimmäisen vuosisadan jälkipuoliskosta seuraavan vuosisadan puoleenväliin.

Tuomaan evankeliumi alkaa siis kuvauksella Tuomaasta Jeesuksen sanojen muistiin merkitsijänä. Kaksoisnimi "Juudas Tuomas" ei esiinny Raamatun Uudessa testamentissa, mutta se tunnetaan useissa syyriankielisissä varhaiskristillisissä kirjoituksissa.

"Joka löytää näiden sanojen selityksen, se ei ole näkevä kuolemaa.” Jeesus sanoi: ”Älköön etsijä lakatko etsimästä ennen kuin löytää. Kun hän löytää, hän joutuu hämmennyksiin. Hämmennystä seuraa ihmettely, ja lopulta hän hallitsee kaikkea."
- Tuom. evankeliumi 1,2

"Jeesus sanoi:'Onnekas on se leijona, jonka ihminen syö, niin että leijonasta tulee ihminen. Ja tyhmä on se ihminen, jonka leijona syö, ja silti leijonasta tulee ihminen.'"
- Tuom. evankeliumi 7

Yllättävää, että buddhalaisista (vanhemmista) kirjoituksista löytyy tämä sama, jakeen 7 kuvaus, sanasta sanaan.

"Jeesus sanoi:'Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.'"(jae 49)

"Jeesus sanoi:'Aadam tuli suuresta voimasta ja hyvinvoinnista, mutta hän ei ollut teidän arvoisenne. Sillä jos hän olisi ollut arvoisenne, ei hän olisi maistanut kuolemaa.'" (jae 85)

"Jeesus sanoi:'Taivas ja maa kääritään kokoon teidän läsnäollessanne, ja joka elää elävästä, ei näe kuolemaa.' Eikö Jeesus sano:'Ne jotka ovat löytäneet itsensä, heidän mielestään maailma ei ole arvollinen'"?(jae 111)

"Hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle:'Milloin valtakunta tulee?' 'Se ei tule odottamalla sen tuloa. Ei sanota 'katso, täällä!' tai 'katso, tuolla!'. Ennemmin valtakunta levitetään maan päälle, eivätkä ihmiset näe sitä.'" (jae 113)

Minkälaisia ajatuksia Tuomaan evankeliumi teissä herättää? Onko se "saatanasta", niin kuin moni itseään aidoksi kristityksi kutsuva on minulle sanonut? Ovatko kaikki Raamatun ulkopuolelle jääneet / jätetyt Jeesuksen elämää ja opetuksia kuvaavat varhaiskristilliset - jopa Raamattua vanhemmat - kirjoitukset "saatanasta"?

Luettavaa Uuden Testamentin syntyvaiheista:
http://www.helsinki.fi/~merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/intro.htm#5.4. ...juutalaisten pyhiS kirjoituksia

24

684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filosofi

Ei, en usko että tässä on mitään saatanaan liittyvää. Täytyy myöntää, että mielenkiintoni heräsi. En muista kuulleenikaan Tuomaan evankeliumista.

Ne uskovaiset, jotka syyttää minkä tahansa asian olevan saatanasta, rikkovat todellisuudessa Jeesuksen oppia vastaan "älkää tuomitko, ettei teitäkään tuomittaisi" Enemmän minun mielestäni nuo "sokeat uskovaiset" ovat saatanasta kuin kohteet joita he syyttävät. Syytös on vain tapa yrittää asettaa kohde huonoon valoon, se on hyökkäyskeino ja vallankäytön väline. Tai ainakin siis minun mielestäni... :)

Löytyykö tuosta linkistä jotain juttua tästä Tuomaan evankeliumista vai tiedätkö, ava, muuta paikkaa josta saisi evankeliumin kokonaisuudessaan? En viitsisi tehdä johtopäätöksiä pelkästään parin kohdan perusteella...

• EclipsE

minusta se on ihan OK. Tosin, suhtautumiseni on siihen edelleenkin hieman varautunut.
      Hieman samanlainen kuin R.Ahdilla oli Blaken kirjallisuuteen.

Kyseessähän on siis gnostilaiseksi syytetty logioniluettelo. Vieläpä "epäilevän Tuomaksen" evankeliumi.
      Noh, sille ei varsinaisia perusteita löydy, sillä gnostilaisten rusinatpullasta-teologia koskee mitä tahansa mikä sattuu heitä miellyttämään.

On totta että viitteet esim. Buddhalaisuuteen on tuttuja. No tietenkin, olihan Jeesus se mitä varten Buddhalaisuus on sillä, hän oli se kirkas lännestä noussut jalokivi, joka laittaa asiat kohdalleen.
      Eli luulisin että jos Buddhalla vähääkään oli tietoista pyhää kipinää, hän kumartaisi Kristusta.
      Kristinuskon Jumala oli juurikin se idän ja lännen tuntematon Jumala, joka hehkui viisautta ja oli kauneuden ja Rakkauden ruhtinas.
      Niin farao Ekhatonilla, kuin intiaaneillakin.

"Minkälaisia ajatuksia Tuomaan evankeliumi teissä herättää? Onko se "saatanasta", niin kuin moni itseään aidoksi kristityksi kutsuva on minulle sanonut? Ovatko kaikki Raamatun ulkopuolelle jääneet / jätetyt Jeesuksen elämää ja opetuksia kuvaavat varhaiskristilliset - jopa Raamattua vanhemmat - kirjoitukset "saatanasta"?"

Itse en oikein käsitä tuota mainline kristittyjen ennakkoluuloisuutta apokryfeja kohtaa, sillä onhan esim. Raamatussakin suora lainaus Enokin kirjasta.
      (Sen ja Siirakin kirjan on väitetty olleen itsensä Kristuksenkin tuntemia!)
      Itse olen lukenut, ja omistankin aimo nipun apokryfisiä tekstejä, mukaanlukien Tuomaan evankeliumin.
      Niiden kanssa on käytettävä viisautta, Kaanon ja henki auttaa, sillä osa todellakin on akanallista materiaalia.

"Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa"

• Tellu

> "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa"

Kaikissa meissä ihmisissä on Jumalan Henki. Joka siis Hengen innoituksen vallassa kirjoittaa, kirjoittaa hyödyllistä tekstiä.

• jakob
        Tellu kirjoitti:

> "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa"

Kaikissa meissä ihmisissä on Jumalan Henki. Joka siis Hengen innoituksen vallassa kirjoittaa, kirjoittaa hyödyllistä tekstiä.

Jeesuksen nimissä eivät ole Hänen asiallaan saati ne jotka eivät Häntä kaikkivaltiaaksi Jumalaksi tunnusta.

1.Johanneksen kirje:
        4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Näillä palstoilla väännetään lähinnä kättä siitä, onko kristinuskon Jumala sama kuin muiden uskontojen jumalat. Ei huvittaisi enään jankuttaa, että Jeesus on ainoa tie Jumalan luo. Niin hän itse sanoo.

Johanneksen evankeliumi:
        14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule ISÄN tykö muutoin kuin minun kauttani.

ISÄ sanoo 1. käskyssä:
        MINÄ OLEN Herra sinun Jumalasi,
        (joka vein sinut pois Egyprin maasta = ei Allah vienyt eikä Visnu eikä Brahma ei Krisihna...)
        älä pidä muita Jumalia minun rinnallani,

Jos tämä ei ole totta niin voidaan heittää koko raamattu ja Jeesuksen Sana romukoppaan.

Jakob

• jakob
        Tellu kirjoitti:

Jeesuksen nimissä eivät ole Hänen asiallaan saati ne jotka eivät Häntä kaikkivaltiaaksi Jumalaksi tunnusta.

1.Johanneksen kirje:
        4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Näillä palstoilla väännetään lähinnä kättä siitä, onko kristinuskon Jumala sama kuin muiden uskontojen jumalat. Ei huvittaisi enään jankuttaa, että Jeesus on ainoa tie Jumalan luo. Niin hän itse sanoo.

Johanneksen evankeliumi:
        14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule ISÄN tykö muutoin kuin minun kauttani.

ISÄ sanoo 1. käskyssä 2 Mos 20:2

(joka vein sinut pois Egyptin maasta = ei Allah vienyt eikä Visnu eikä Brahma ei Krishna...)

5.Mos.:

32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani
        (=ei ole muita Jumalia, epäjumalia kylläkin on...)

Jos tämä ei ole totta niin voidaan heittää koko raamattu ja Jeesuksen Sanan romukoppaan.

Tässä linkki hakusanalla "minä olen" raamatusta:

http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=kr&hakuehto=min%E4 olen herra

Jakob

• Tellu
        jakob kirjoitti:

1.Johanneksen kirje:

Johanneksen evankeliumi:

ISÄ sanoo 1. käskyssä 2 Mos 20:2

(joka vein sinut pois Egyptin maasta = ei Allah vienyt eikä Visnu eikä Brahma ei Krishna...)

5.Mos.:

32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani
        (=ei ole muita Jumalia, epäjumalia kylläkin on...)

Jos tämä ei ole totta niin voidaan heittää koko raamattu ja Jeesuksen Sanan romukoppaan.

Tässä linkki hakusanalla "minä olen" raamatusta:

http://www.koivuniemi.com/cgi-bin/raamattuhaku?kirjat=kr&hakuehto=min%E4 olen herra

Jakob

Alan olla kurkkuani myöten täynnä koko itseensä rakastunutta Jeesusta ja jumalaa. "Minä olen hyvä, minä on sitä ja tätä, minun kauttani, vain minuun uskoen ja plää plää."

Jos Jeesus on tuollainen, minä en häntä enää jaksa. Pitäkää Jeesuksenne.

(Oikeasti hän, jos oli olemassa, tuskin oli tuollainen tomppeli kuin mitä te uskovaiset väitätte.)

• Jakob
        Tellu kirjoitti:

Alan olla kurkkuani myöten täynnä koko itseensä rakastunutta Jeesusta ja jumalaa. "Minä olen hyvä, minä on sitä ja tätä, minun kauttani, vain minuun uskoen ja plää plää."

(Oikeasti hän, jos oli olemassa, tuskin oli tuollainen tomppeli kuin mitä te uskovaiset väitätte.)

tarkoittaa raamatun sana kompastuskivestä ja siitä, että Jeesus ON "ärsyttävä"/loukkaus niile jotka asiaa funtsivat/epäilevät.

Jeesus on todella se mikä Hän on ja ilmoitti.
        Hän on ennenkaikkea rakastava, mutta Hän itse oli ehdoton totuuden suhteen sanoessaan uskovilleen.

Laitan tähän alle sen raamatun kohdan jonka luin kun tulin uskoon taistelujen keskellä:

Joh 14:
        1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.

2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

4 Ja mihin minä menen-tien sinne te tiedätte."

5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".

9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.

16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.

20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"

23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

27 Rauhan minä jätän teille: MINU RAUHANI-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

29 Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu (ristiinnaulitseminen...ylösnousemus).

30 En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.

.....

Luin lukuun Joh 20:19 asti, missä Jeesus sanoo "Rauha Teille".

Ja silloin se tapahtui MINULLE!

tässä on linkki
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1060715326604&search=&rng=0&ref=Joh. 20:21&ctx=2&submit2=Lue&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

rauhaa, Jeesus rakastaa Sinua, ylläoleva on omakohtainen kokemukseni ja todistukseni Jumalasta ja mitä Hän teki minulle.

Jakob

• Filosofi
        jakob kirjoitti:

1.Johanneksen kirje:

Johanneksen evankeliumi:

ISÄ sanoo 1. käskyssä:
        (joka vein sinut pois Egyprin maasta = ei Allah vienyt eikä Visnu eikä Brahma ei Krisihna...)

Jos tämä ei ole totta niin voidaan heittää koko raamattu ja Jeesuksen Sana romukoppaan.

Jakob

Hihhih, Jaakoppi taas vauhdissa. Joskus mietin, onko sen jutut pelkkää satiiria vai vääntääkö se niitä tosissaan...

>ISÄ sanoo 1. käskyssä:
        >MINÄ OLEN Herra sinun Jumalasi,
        >(joka vein sinut pois Egyprin maasta = ei Allah
        >vienyt eikä Visnu eikä Brahma ei Krisihna...)
        >älä pidä muita Jumalia minun rinnallani,

Löpise mitä haluat, mutta vinkkinä: hankkiudu eroon noista nimistä. Voit työntää pelkät sanat Jeesus, Allah, Visnu, Brahma, Krishna sinne minne aurinko ei paista. Jumala ei välitä, millä nimellä häntä kutsut. Nimet ovat ihmisen kehittelemiä. Saat hokea "Jeesus" aikojen loppuun asti, muttei se sinua auta. Ainoa asia joka auttaa on että löydät Jumalan valtakunnan itsestäsi.

Pisteet sulle itsepäisyydestäsi :)

• ava
        Jakob kirjoitti:

tarkoittaa raamatun sana kompastuskivestä ja siitä, että Jeesus ON "ärsyttävä"/loukkaus niile jotka asiaa funtsivat/epäilevät.

Jeesus on todella se mikä Hän on ja ilmoitti.
        Hän on ennenkaikkea rakastava, mutta Hän itse oli ehdoton totuuden suhteen sanoessaan uskovilleen.

Laitan tähän alle sen raamatun kohdan jonka luin kun tulin uskoon taistelujen keskellä:

Joh 14:
        1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.

2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?

3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

4 Ja mihin minä menen-tien sinne te tiedätte."

5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."

8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".

9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,

13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.

14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.

16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.

20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"

23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.

25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

27 Rauhan minä jätän teille: MINU RAUHANI-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

29 Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu (ristiinnaulitseminen...ylösnousemus).

30 En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.

.....

Luin lukuun Joh 20:19 asti, missä Jeesus sanoo "Rauha Teille".

Ja silloin se tapahtui MINULLE!

tässä on linkki
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1060715326604&search=&rng=0&ref=Joh. 20:21&ctx=2&submit2=Lue&mod1=FinPR&mod2=&mod3=

rauhaa, Jeesus rakastaa Sinua, ylläoleva on omakohtainen kokemukseni ja todistukseni Jumalasta ja mitä Hän teki minulle.

Jakob

Hei Jakob

En usko että Raamatun pelkkä olemassaolo sinänsä loukkaa ketään. Jotkut ei-kristityt saattavat ärsyyntyä tietystä tyylistä, jolla eräät kristityt pyrkivät Sanaa levittämään silloinkin kun kuulija ei ole halukas kuulemaan tai uskomaan, että Raamattu olisi automaattisesti Alfa & Omega, Ainoa Oikea.

Sinä tuskin olet haluton Raamattua lukemaan, joten laitan tähän jotain, mikä minuun on Raamatussa vedonnut:

Apt.10:28:" Ja hän sanoi heille: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi."

Apt.3:44:" Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella."

Apt.4:32:" Ja uskovaisten suuressa joukossa oli yksi sydän ja yksi sielu; eikä kenkään heistä sanonut omaksensa mitään siitä, mitä hänellä oli, vaan kaikki oli heillä yhteistä.
        33 Ja apostolit todistivat suurella voimalla Herran Jeesuksen ylösnousemuksesta, ja suuri armo oli heillä kaikilla.
        34 Ei myöskään ollut heidän seassaan ketään puutteenalaista; sillä kaikki, joilla oli maatiloja tai taloja, myivät ne ja toivat myytyjen hinnan 35 ja panivat apostolien jalkojen juureen; ja jokaiselle jaettiin sen mukaan, kuin hän tarvitsi.
        36 Niinpä Joosef, jota apostolit kutsuivat Barnabaaksi-se on käännettynä: kehoittaja-leeviläinen, syntyisin Kyprosta, 37 myi omistamansa pellon, toi rahat ja pani ne apostolien jalkojen juureen."

Sananlaskut 3:27:" Älä kiellä tarvitsevalta hyvää, milloin sitä tehdä voit.
        28 Älä sano lähimmäisellesi: "Mene nyt ja tule toiste, huomenna minä annan", kun sinulla kuitenkin on.
        29 Älä mieti pahaa lähimmäistäsi vastaan, kun hän luottavaisesti luonasi asuu.
        30 Älä riitele kenenkään kanssa syyttä, kun ei toinen ole sinulle pahaa tehnyt.
        31 Älä kadehdi väkivallan miestä äläkä hänen teitänsä omiksesi valitse;
        32 sillä väärämielinen on Herralle kauhistus, mutta oikeamielisille hän on tuttava."

Luuk. 18:22:"Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".

Matt. 19:21:"Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".

5. Moos. 24:14:"Älä tee vääryyttä kurjalle ja köyhälle palkkalaiselle, olipa hän veljiäsi tai muukalaisia, joita asuu maassasi, sinun porttiesi sisäpuolella."

• EclipsE
        Tellu kirjoitti:

Totuus ei ole velvollinen ilmoittamaan itseään? Sitten ihmetellään kun tuntuu siltä ettei elämässä ole selkeää aihetta, tai universumissa kiinteää pistettä.
        Vaikka oma pää on pistetty puskaan jo hyvissä ajoin.

Toisaalta, ero onkin siinä että Jakob ylistää, ja kertoo Kristuksesta, sinä sen sijaan vaahtoat itsestäsi.
        Kristus ilmeisesti vie sinulta arvokasta palstatilaa?

• Fenris

"Kyseessähän on siis gnostilaiseksi syytetty logioniluettelo. Vieläpä "epäilevän Tuomaksen" evankeliumi."

Millä perusteella kyseessä olisi sama Tuomas? Omassa kotikaupungissani asuu kaksi Mika Häkkistä, eikä kumpikaan heistä ole formulakuski...

"On totta että viitteet esim. Buddhalaisuuteen on tuttuja. No tietenkin, olihan Jeesus se mitä varten Buddhalaisuus on sillä, hän oli se kirkas lännestä noussut jalokivi, joka laittaa asiat kohdalleen."

Väität jatkuvasti Buddhan sanoneen näin. Sinulta ovat monet (ml. minä) kyselleet, mistä kyseinen lainaus on peräisin, mutta et ole koskaan vastannut.
        Taidat laittaa omia valheitasi Buddhan suuhun...

• Tellu
        EclipsE kirjoitti:

Totuus ei ole velvollinen ilmoittamaan itseään? Sitten ihmetellään kun tuntuu siltä ettei elämässä ole selkeää aihetta, tai universumissa kiinteää pistettä.
        Vaikka oma pää on pistetty puskaan jo hyvissä ajoin.

Toisaalta, ero onkin siinä että Jakob ylistää, ja kertoo Kristuksesta, sinä sen sijaan vaahtoat itsestäsi.
        Kristus ilmeisesti vie sinulta arvokasta palstatilaa?

Elämässäni on erittäin selkeä aihe. Universumissa sensijaan ei tarvitse olla kiinteää pistettä, sillä en usko esim. Urantia-kirjaan, jossa käsittääkseni jumala on kuin hämähäkki joka kököttää verkkonsa keskellä: asuu nimittäin Linnunradan keskipisteessä.

Kristus on aina hyvä aihe MONELTA KANTILTA tarkasteltuna. Jeesus-kerholaiset sensijaan alkavat välillä rasittaa. Se nyt vaan on niin että inhoan palvomista ja jostakin yhdestä ainoasta gurusta vouhottamista sydämeni pohjasta.

Mitä eroa on esim. Krishnasta joikuvilla harekrisnalaisilla verrattuna kristin-uskovaisiin uskollaan pelastujiin? Ei mitään.

• EclipsE
        Tellu kirjoitti:

Elämässäni on erittäin selkeä aihe. Universumissa sensijaan ei tarvitse olla kiinteää pistettä, sillä en usko esim. Urantia-kirjaan, jossa käsittääkseni jumala on kuin hämähäkki joka kököttää verkkonsa keskellä: asuu nimittäin Linnunradan keskipisteessä.

Kristus on aina hyvä aihe MONELTA KANTILTA tarkasteltuna. Jeesus-kerholaiset sensijaan alkavat välillä rasittaa. Se nyt vaan on niin että inhoan palvomista ja jostakin yhdestä ainoasta gurusta vouhottamista sydämeni pohjasta.

Mitä eroa on esim. Krishnasta joikuvilla harekrisnalaisilla verrattuna kristin-uskovaisiin uskollaan pelastujiin? Ei mitään.

ovatkin aina luku erikseen. Jos he ovat kylläisiä, ja autuaita oikeassa uskossaan, niin mikäs siinä.
        Ei se minua haittaa.

Mutta fundis voit olla minkä tahansa asian perään.
        Se ero on krishanlaisilla,ja kristityillä että vain toinen ryhmä pelastuu.
        Todennäköisesti.
        (Jumala tietää, ja tuomitsee, vapauttaa ja vangitsee.)

Puhut elämästäsi niinkuin se olisi sinun, sinä houkka tyttö.

• Jakob
        Tellu kirjoitti:

mutta sillä kohteella on.
        Kuten muistat olen muutaman kerran selventänyt
        Kuka on Jeesus ja kuka Krishna tai ne lukuisat inkarnaatioksi uskotut. Kaikka tyynni kuolleita
        mutta arvaa kuka elää...

Jos Jeesus olisi puhunut omian koko homma olisi lässähtänyt. Esitäpä kysymys itsellesi, miksi niitä jumalai on niin monia. Ovatko kaikki tosia?
        Millä erotat ne toisistaan?

Siis oletko vakavasti pohtinut, mikä erottaa jumalan ja toisen jumalan. Kun se yksi sanoo ettei ole muita aitoja kuin Hän ja elä sie edes pidä muita mielessäsi...
        Tämä kyseinen Jumala tuli ja uhrasi oman ruumiinsa ja henkensä.
        Kuka muu olisi ollut niin uhrautuva?
        Löydätko koko maailman jumaljoukoista?

jakob

• Tellu
        Jakob kirjoitti:

mutta sillä kohteella on.
        Kuten muistat olen muutaman kerran selventänyt
        Kuka on Jeesus ja kuka Krishna tai ne lukuisat inkarnaatioksi uskotut. Kaikka tyynni kuolleita
        mutta arvaa kuka elää...

Jos Jeesus olisi puhunut omian koko homma olisi lässähtänyt. Esitäpä kysymys itsellesi, miksi niitä jumalai on niin monia. Ovatko kaikki tosia?
        Millä erotat ne toisistaan?

Siis oletko vakavasti pohtinut, mikä erottaa jumalan ja toisen jumalan. Kun se yksi sanoo ettei ole muita aitoja kuin Hän ja elä sie edes pidä muita mielessäsi...
        Tämä kyseinen Jumala tuli ja uhrasi oman ruumiinsa ja henkensä.
        Kuka muu olisi ollut niin uhrautuva?
        Löydätko koko maailman jumaljoukoista?

jakob

Muistaakseni jonkin intiaanien korkeakulttuurin piiristä löytyy jumala, joka loikkasi rovioon muuttuakseen nykyiseksi auringoksemme. Hän siis uhrasi itsensä ihmisten hyväksi!

(Asian voinee tarkistaa jostain mytologian teoksesta.)

• Fenris
        Fenris kirjoitti:

"Kyseessähän on siis gnostilaiseksi syytetty logioniluettelo. Vieläpä "epäilevän Tuomaksen" evankeliumi."

Millä perusteella kyseessä olisi sama Tuomas? Omassa kotikaupungissani asuu kaksi Mika Häkkistä, eikä kumpikaan heistä ole formulakuski...

"On totta että viitteet esim. Buddhalaisuuteen on tuttuja. No tietenkin, olihan Jeesus se mitä varten Buddhalaisuus on sillä, hän oli se kirkas lännestä noussut jalokivi, joka laittaa asiat kohdalleen."

Väität jatkuvasti Buddhan sanoneen näin. Sinulta ovat monet (ml. minä) kyselleet, mistä kyseinen lainaus on peräisin, mutta et ole koskaan vastannut.
        Taidat laittaa omia valheitasi Buddhan suuhun...

Siitäkin huolimatta että Eclipse lurkkii täällä päivittäin, tuon Buddha-väitteen todistaminen oli jälleen hänelle liikaa.

Siitäkin huolimatta hän varmasti jatkossakin pistää häpeämättä omia sanojaan (mm.) Buddhan suuhun. (Ja keksii niille sopivia merkityksiä rusinapullafilosofiansa mukaan)

• jli

En ole asiantuntija, enkä halua lähemmin ottaa kantaa Tuomaan evankeliumin luotettavuuteen.
      Olen ymmärtänyt, että se olisi kirjoitettu 200-luvulla joskus, enkä tiedä minkä verran siihen on vaikuttanut sen ajan harhaopit mm. gnostilaisuus.
      Muutama yleiskommentti :
      Kun kysytään, miksi toiset kirjoitukset on sisällytetty Raamattuun ja toisia ei, meidän tulee muista, että aito kristinusko ei ole ihmisten laatima. Se on kaikkivaltiaalta Jumalalta saatu ilmoitus. Jumala "on valvonut Sanaansa". Jo varhaiskristillisellä ajalla kiteytyi esiin, mitkä kirjoitukset ovat Pyhän Hengen inspiroimina ja siten täysin luotettavia ja mitkä eivät. Silti ne eivät tarvitse olla Saatanasta. Jokin kirkollisuus 300-luvulla vahvisti UT:n kokoonpanon, koska esiintyi eriäviä käsityksiä. En vaivaa päätäni kysymyksellä, oliko tämän kirkollisuus riittävän pyhä (?) ja "asiantunteva". Uskon, että tapahtumien takana oli "valvova" Jumala.
      VT:n luotettavuus tuli lisäksi esille siinä, että Jeesus viittasi siihen ja piti sitä luotettavana.
      Linkissä http://www.nic.fi/~jlindell/raam.htm ja sen alalinkeissä on lisää aineistoa mm. koskien UT:n luotettavuutta.

Näissä Raamatun ulkopuolisissa kirjoituksissa voi olla paljon viisautta ja ne voivat avata näköalaa joissakin asioissa. Jos niissä syntyy ristiriita Raamatun kanssa, on mielestäni Raamatun sanoma se luotettava.
      Silloin olemme todella Paholaisen asialla, jos me näitten kirjoitusten avulla lähdemme kumoamaan Raamatun sanomaa jossakin kohdassa. Aidossa evankeliumissa on kuitenkin Jumalan voima, joka vaikuttaa tänäkin päivänä. Jos tätä voimaa ei olisi evankeliumissa, ei olisi nyt satoja miljoonia Jeesukseen uskovia uudestisyntyneitä ihmisiä.
      Elävän kristillisen uskomme lähtökohdaksi ovat UT:n kirjoitukset riittäviä.

...

• Ande

Niin, evankeljumeitahan oli aikoinaan täysi tusina, ellei enemmänkin. Niistä vain neljä kelpuutettiin mukaan. Miksiköhän.

Yksi oli tietysti gnostilaisuus, joka oli merkittävin "harhaoppi" alkukristillisyyden aikana. Merkittävä oli myös heidän opetustensa ero verrattuna kristillisyyteen

Gnostilaiset opettivat mm. että kaikki materia on pahaa ja tämä johtuu, ei ihmisen, vaan jumalallisesta syntiinlankeemuksesta.
      Puhutaan aioneista, jotka ovat tavallaan kuin veteen heitetyn kiven "aallot". Keskellä on kaikkein pyhin ja aionit synnyttävät uusia aioneita.
      Jossain vaiheessa jokin sitten rakastui tuohon kaikkein pyhimpää, mikä tietysti oli kaamea rikos. Heille syntyi poika, joka karkoitettiin pyhyydestä, eli aionien yhteydestä.
      Tuo poika on sitten tuo kristillisten jumala ja maailma tai oikeastaan kaikki materia universumista on jumalan äidin kyyneliä poikansa karkoituksen johdosta.
      Äitinsä kyyneleistä Jumala sitten loi maailman ja meidät, siis gnostilaisten mukaan. Jeesus sitten puolestaan olikin aionien lähettiläs, jolla ei koskaan ollut aitoa ihmisruumista, koska se olisi ollut materiaa, joka on saastaista, jne...

Melkoista harhaoppia siis.
      Tämän takia raamatusta jätettiin varmaan pois paljon, mitä sinne ehkä muuten olisi saattanut tullakin. Kaikki viittauksetkin gnostilaisuuteen haluttiin kytkeä juurineen pois.

On tietysti mielenkiintoista lukea kaikkien "silminnäkijöiden" tulkintoja Jeesuksesta. En tiedä ovatko nuo muut evankeljumit historiallisesti sen epäluotettavampia.

Yksi kuuma perunahan on se, missä Jeesus vietti ikävuotensa 20 ja 30 välillä. Tästä ajasta ei ole juuri minkäänlaisia dokumentteja.
      Ettei vaan olisi ollut intiassa "oppia saamassa" ?

Olen kuullut, siis huom. vain kuullut että intiassa olisi Buddhalainen luostari, joka on pitänyt hyvin tarkkaa kirjaa kaikista oppilaistaan. Yksi kirjasta löydettävistä nimistä olisi huhutiedon mukaan ollut Jeesus Nasaretilainen.

Tämä selittäisi yhtäläisyyden Jeesuksen puheen ja Buddhalaisten kirjoitusten välillä.

Mielenkiintoista, mutta vaikea ottaa kantaa.

Ande

• pium

poum

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      29
      2854
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2651
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      28
      2365
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1493
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1173
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe