"Tavallisten asiakkaiden pikkuasiat"

adsjlajdslkas

Tässä oma tarina sampopankin kanssa taistelusta. En varmaan suinkaan ole ainoa väsynyt ihminen, joten voimia ja jaksamista kaikille. Vaihdoin pankkia Sampopankista Nordeaan. Suosittelen kaikille pankinvaihtoa. Liian pitkälle ovat menneet sampopankin touhut. Omituiselta tuntuu lisäksi, että kaikki ns. virheet on asiakkaalle epäedullisia. Herää kysymys, ovatko kaikki virheet olleet tahattomia?

Minulla oli sampopankissa kohtuullisen koron käyttölaina, jossa on suoraveloituseräpäivä joka kuun 18 päivä. Ennen pääsiäistä (sammon uudistusta) lainasaldoni oli 9182 euroa. 27.3.08 havaitsin verkkopankistani, että lainasaldooni oli yllättäen lisätty lähes 100 euron summa. Seuraava maksuerä olisi pitänyt olla kuitenkin vasta 18.4.08. Tätä lähdin selvittämään. Lisäksi veloituksessa näkyi epämääräinen 2 euron palvelumaksu. Mistähän palvelusta?

Aloitin selvittämisen soittamalla sampopankin puhelinpalveluun, jonne jonotin noin 35 minuuttia, jonka jälkeen puhelu katkaistiin kertomalla, että voin hoitaa pankkiasiani verkkopankissa. (Tosin verkkopankkiyhteys oli tälläkin hetkellä jumissa niin, ettei sinne päässyt edes sisäänkirjautumaan.)

Soitin uudelleen sampon asiakaspalveluun, jolloin jonotin taas noin 20 minuuttia, jonka jälkeen puhelu taas katkaistiin em. tavalla.

Soitin sammon vaihteeseen ja sanoin, etten voi hoitaa asiaani verkkopankissa, joten jonottaminen siten, että puhelu katkaistaan vedoten siihen, että asiat voi hoitaa verkkopankissa ei nyt tule osaltani kyseeseen. Vaihde yhdisti minut siitä huolimatta takaisin asiakaspalvelujonoon. Soitin uudelleen vaihteeseen ja sain puhelimeen jonkin lainoja käsittelevän ihmisen, joka sanoi, että he eivät kerta kaikkiaan voi tehdä asialle yhtään mitään. Sanoin, että heidän on pakko, sillä eiväthän he voi yhtäkkiä lisätä ihmisen velkasaldoa ja sanoa sitten, että eivät voi tehdä asialle mitään. Virkailija lupasi, että hänen esimiehensä ottaa minuun yhteyttä. Sovimme, että yhteydenotto tapahtuu ennen klo 12.

Klo 12 mennessä ei kuulunut yhteydenottoa. Kävelin sampopankin konttoriin, selitin asiani ja sain kuulla jälleen kerran, että asialle ei voida tehdä mitään ja kaiken lisäksi pitäisihän minun ymmärtää, että tässä on vähän isommista muutoksista kyse kuin tavallisen ihmisen pikkuasioista. Hämmennyin tästä aika paljon.

Menin tunnin kuluttua uudelleen pankkiin lähisukulaiseni kanssa, jolloin sain kuulla, ettei kellään ole aikaa palvella meitä, koska pankissa tehdään tärkeitä asuntokauppoja. Menimme hetkeksi muualle ja kun tulimme takaisin, oli pankissa 5 virkailijaa, eikä kellään yhtään asiakasta edessään. Saimme kuulla, ettei kellään silti ole aikaa palvella meitä, koska kaikille on kohta tulossa asiakkaita. Istuin ensimmäiselle tiskille ja jouduin kylmästi toteamaan, että kyllä nyt palvelette. (koko sen ajan, jonka olin pankissa olin konttorin ainoa asiakas; viivyin paikalle noin 15-20 minuuttia.)

Sain ensimmäisenä kuulla, että kyseessä on rästikorko, joka nyt on sattumalta veloitettu juuri nyt, kun olen jättänyt jotain maksamatta. Sanoin, etten ole kertaakaan jättänyt maksamatta ja olen vielä maksanut yleensä aina enemmän kuin vähimmäiserän joka kuukausi. Pyysin selvitystä maksamattomasta tapahtumasta. Virkailija tutki asiaa pitkään ja totesi sitten, ettei maksamattomia tapahtumia ollutkaan. Virkailija totesi sitten, ettei asialle voida tehdä mitään ja että hän laittaa asiasta viestiä eteenpäin ja asiassa pyritään pääsemään eteenpäin saman päivän aikana. Soitin ko. virkailijalle samana päivänä juuri ennen kuin pankki meni kiinni ja kysyin, miten asia hoidetaan. Virkailija totesi, ettei asialle voida sinä päivänä enää tehdä mitään.

Myöhään iltapäivällä sammon puhelinpalvelun esimies soitti ja aloitti puhelun huutamalla minulle, kuinka on yrittänyt saada minua koko päivän kiinni. Olin ollut puhelimeni vieressä koko päivän, eikä se ollut soinut. Tähän esimies totesi, että puhelimeni ollut varattu. Sanoin, etten ollut puhunut kenenkään kanssa puhelimessa ja että vaikka olisinkin puhunut, niin kännykässäni on täysin toimiva koputuspalvelu. Esimies ei kommentoinut tätä vaan huusi suoraa huutoa minulle kuinka tällainen laskutuskäytäntö on täysin normaalia heidän pankissaan ja hän ei edes jaksa kuunnella minun naurettavaa pelleilyäni. Yritin selittää, että summa on lisätty lainan pääomaani, joka vaikuttaa seuraavien kuukauden maksuerääni korottavasti, mutta en onnistunut tätä selittämään, koska esimies huusi oman rauhallisen ääneni päälle kurkkusuorana. Lopetin puhelun sanoen, että teen reklamaation hänen käyttäytymisestään ja toiminnastaan.

Seuraavana päivänä menin pankkiin uudelleen. Sain kuulla, että virkailija, joka oli edellisenä päivänä hoitanut asiaani, oli vaihtanut työpaikkaa. Kukaan ei tietenkään tiennyt asiastani mitään, ja aikaa meni taas ikuisuus selittää sama asia uudelle virkailijalle.

Loppujen lopuksi paljastui, että kyseessä oli virhe. Sampopankilla on virkailijan mukaan noin 10000 asiakasta, joilla on vastaavanlainen käyttölaina kuin itselläni. Sain kuulla, että erittäin suurella osalla heistä on sampopankin uudistuksen myötä tehty samalla lailla kuin minulla, mutta että asialle ei tehdä mitään muuta kuin että katsotaan mitä tapahtuu seuraavan kuukausierän yhteydessä.

Tein reklamaation kyseiseen konttoriin ja vaadin hyvitettäväksi puhelinkulut sekä mielipahasta että harmista aiheutuneita korvauksia. Sampopankista on pyydetty, että korvaushakemukset toimitetaan kirjallisessa muodossa. Laitoin omaan korvaushakemukseeni, että haluan toki myös vastauksen kirjallisena. Lopputulos oli, että ko. konttorin asiakaspalveluvirkailija (mikähän lienee pätevyys korvaushakemusten käsittelemisessä??) soitti minulle puhelimitse ja ilmoitti, että mitään ei korvata ja että he ovat silti tosi tosi pahoillaan. Sanoin pyytäneeni kirjallista vastausta, mutta asiakaspalveluvirkailija sanoi, ettei minulla ole mitään oikeutta pyytää kirjallista vastausta, eivätkä he tule sellaista ikinä toimittamaan. Sitten hän naureskellen sanoi, että enhän voinut tosissani edes kuvitella, että pankki korvaisi asiakkaan puhelinkuluja tai mielipahaa. Palvelumaksun palauttamisesta hän ei sanonut yhtään mitään, enkä sitä siinä hässäkässä muistanut kysyä.

Ihmettelen asiaa, sillä Helsingin Sanomissa 10.4.2008 Sampopankin varatoimitusjohtaja Maarit Näkyvän mukaan pankki korvaa asiakkaille aiheutuneet kulut, jos ne johtuvat verkkopankin toimimattomuudesta. Myös puhelinkulut korvataan. Myös virheellisten palvelumaksujen palauttaminen on kuulema aloitettu.

Sain kuitenkin tarpeekseni ja hain nordean joustoluoton ja maksoin itseni ulos sampopankin lainasta ja lopetin sampopankissa tilini ja korttini ja siirryin nordeapankin asiakkaaksi. Aikani ja resurssini eivät enää riitä sampopankin kanssa taisteluun muun elämäni kustannuksella, mutta menettivätpä nyt sitten ainakin useiden vuosien korkotulot lainani osaltani, vaikka pankkivirkailijan sanoja lainatakseni: "Kysymys onkin vain tavallisten ihmisten pikkuasioista."

Kiitos kaikille, jotka jaksoitte lukea.

19

2950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituksesi

      esimerkiksi Helsingin Sanomiin. Julkaisevat varmaan Lukijan ääni -palstalla.

      • Tosiaankin lehteen

        Pakaisesti, varmaan tuo ongelma on monella kohtuullisen koron käyttölainan omistajalla.


    • .....

      Mutta kuule,näin se menee useasti tässä elämässä pankkien ja eritoten vakuutuslaitosten kanssa.Sitä tuntee ihan päähän potkituksi ja ensin ei oikein tahdo uskoa että tälläinen on mahdollista.Ja kuitenkin,juuri me tämänkin pankkivirkailijan mielestä "mitättömät"muistaakseni nostettiin lama-aikaan veroillamme nuo paskanpuhujat ja ylpistelijät siitä suosta mihin ne oilis kyllä joutanu vajota koko porukka.

    • ..............................

      Mutta kuule,näin se menee useasti tässä elämässä pankkien ja eritoten vakuutuslaitosten kanssa.Sitä tuntee ihan päähän potkituksi ja ensin ei oikein tahdo uskoa että tälläinen on mahdollista.Ja kuitenkin,juuri me tämänkin pankkivirkailijan mielestä "mitättömät"muistaakseni nostettiin lama-aikaan veroillamme nuo paskanpuhujat ja ylpistelijät siitä suosta mihin ne oilis kyllä joutanu vajota koko porukka.

    • Kiitos, että viitsit sen tänne kirjoittaa!

      Liittyen muiden ehdotukseen Hesariin lähettämisestä: Hesari ei julkaise netissä tai muissa tiedotusvälineissä aiemmin julkaistuja tai monelle lehdelle samanaikaisesti lähetettyjä kirjoituksia. En tiedä, kuinka tarkasti he sitä pystyvät käytännössä kontrolloimaan.

    • saaristolainen

      Hienosti kirjoitettu ja toimit aivan oikein - äänestit jaloillasi. Minä olisin kyllä vastannut siihen metsään huutamiseenkin.

      Tämä tarina tosiaan ansaitsisi enemmänkin lukijoita!

    • Ellinoora2

      Tosi hyvä kirjoitus. Ihailtavaa, että olet kaiken tuon pompottelun jälkeen jaksanut vielä laittaa asiat paperille.
      Hyvä, että vaihdoit pankkia. Minä olen ollut kauan Nordean asiakas ja ihan tyytyväinen sellainen. Kaikki on hoitunut ajallaan ja palvelu on ollut asiallisen ystävällistä.
      Ehkä sinä jälkikäteen saat Sammolta vaivan palkaksi täällä palstalla ehdotetun avaimenperän, kuulakärkikynän tai kahvipaketin. Tai voi olla, että et saa näitäkään....ainakaan, jos asia on Näkyvästä kiinni.

    • ...

      Kaikki nuo kertomasti virheet ja erheet varmasti pitävät paikkansa, mutta olivatko pankin toimihenkilöt todella käytökseltään tuollaisia kuin kuvasit? Aika hurjaa. Itse teen osa-aikatyötä pankki- ja rahoitusalalla myyntineuvottelijana/as.palvelijana (en Sampossa, vaan toisessa pankkiryhmässä), enkä ikinä voisi kuvitella että minä tai kukaan kollegoistani käyttäytyisi kuvaamallasi tavalla. Esimiehen nuhtelu ja potkuthan tuollaisesta käytöksestä seuraisi.

      • jaflkjfalfaf

        Lienee varmaan selvää, että normaalit työntekijät sampopankissa ovat ylikuormitettuja, stressaantuneita, väsyneitä ja varmaan ylhäältä päin tulee koko ajan uutta infoa. Se, että puhelinpalvelut ovat jumissa tarkoittanee myös varmaan, että siellä pieni määrä ihmisiä vastaa puhelimeen henkihieverissä, katsokaas kun pankki haluaa tehdä voittoa mahdollisimman pienillä kustannuksilla (johon kuuluu esim. vähäinen työntekijämäärä).


    • nklfhdlökjfksldfds

      Hyvä kirjoitus, suosittelen hesariin lähettämistä. Näin pystyisit parhaiten auttamaan samassa jamassa olevia, joilla on samanlainen tili.

    • laajemman

      lukijakunnan. Hieman tiivistettynä voisi läpäistä hesarin taikka jonkin muun yleisöosastoseulan, siellä kun on se ainainen tilaongelma..

    • pikkuasiakas

      On niin hyvä stoori, että se pitäisi todella saada laajan yleisön luettavaksi. Olisikohan joku kuluttajalehti kiinnostunut julkaisemaan kertomuksen?

      http://www.kuluttaja.fi/

    • Hesarin nettikeskusteluun

      kirjoitus on luettavissa nyt myös Hesarin talous-keskustelupalstalla, kolmeen osaan pilkottuna ja väärässä järjestyksessä. Toivottavasti sinne saadaan lisää kokemuksia.

    • Vaatemyyjä

      Tsemppiä vaan, ja toivottavasti saat korvauksen sinulle aiheutuneista kuluista. Minun ja muiden ei-sampopankkilaisten on hyvä saada tietää mitä siellä tapahtuu. En olisi uskonut että asiat noin huonosti ovat.

      • parhaimmasta

        päästä! Loistava kirjoitus, ei muuta kuin voimia ja jaksamista taistelussasi. Niin ja kiitos siitä että jaksoit kirjoittaa jutun tänne.
        Itselläni ei tosin ongelmia ole ollut mutta liekö johtunee siitä että tilillä on 0e.
        Kumma muuten ettei kukaan ole kirjoittanut juttua siitä että tilin saldo olisi muuttunut asiakkaalle edullisempaan suuntaan tai korot pienentyneet.


    • kokki3__****

      Näyttää siltä, että sampopankin ongelmat vain jatkuvat ja jatkuvat. Ei voi muuta sanoa kuin, että uskomatonta palvelua, jos palvelusta voi edes puhua. Yhdyn kirjoittajan mielipiteeseen: paras keino reagoida on vain vaihtaa pankkia. Kun tarpeeksi moni niin tekee, niin luulisi, että se edes jotain vaikuttaisi sampopankin talouteen.

    • 35mrd

      9182 euron laina pois sammosta, nyt menee sampo konkkaan heheheheheh

      • mies_75****

        Yhdellä asiakkaalla ei varmasti ole sampopankille merkitystä, mutta jos tuhannet ja tuhannet asiakkaat vaihtavat yhtäkkiä pankkia, on se jo jotain. Ymmärrän hyvin kirjoittajaa, joka vaihtoi pankkia. Uskon, että pankin vaihtamiset vain lisääntyvät kesää kohden.

        Vaihtaisin itsekin pankkia, jos sampopankissa tili sattuisi olemaan. Matkustan esim. paljon ulkomailla, enkä voisi ottaa riskiä, että esimerkiksi kortit eivät toimisikaan tai jotain outoja ylimääräisiä veloituksia yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1387
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1121
    3. 37
      792
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      776
    5. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      742
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      152
      729
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      712
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      685
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      659
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      622
    Aihe