KOKEMUKSIA POSKIONTELOISTA??

Vetoomus...

sinulle, jolla on kokemuksia poskiontelopolyypeista! Jakaisitko kokemuksia kanssani?

Minulle on tehty keksi n.s. Fess-leikkausta. Oireet saivat alkunsa n. 3 vuotta sitten kosteusvauriosta; myös astma paheni jne. Nyt olen käynyt kymmeniä kertoja lääkärissä ja yskinyt keuhkoni piloille. Tajuan, etten koskaan tule entiselleni. Olen 56-vuotias nainen.

Pitkään minulle näytettiin "vihreää valoa" = kun se ja se tehdään, tulet kuntoon. En ole tullut - enkä tule.
Nyt minut "heitettiin" avohoitoon keskussairaalan korvapolilta - tuosta noin vain. Ei suostuttu ottamaan TT-kuvia, joten otatin ne yksityisellä ja maksoin yli 300 euroa! Kaikki rahani meneee apteekkiin, lääkäreihin ja näihin kuvauksiin.

Kuvien lausunnossa mainitaan, että "polypoottista limakalvopaksuuntumaa" on suurin piirtein koko kalloni sisäpuoli täynnä! Ilma kyllä kulkee, mutta limakalvot ovat paksuuntuneet ja turvonneet, myös osin otsaosasta (käänsin netin avulla lausunnon latinasta suomeksi!)
Onko kellään kokemuksia? Olen menossa parin viikon päästä taas (yksityiselle) lääkärille kuvieni kanssa; hän tekee lavaation jälleen kerran, joskus ottanut imulla tiukkaa eritettä kuorikoista. Antibiootteja kohdallani pitäisi välttää, koska löytyi eräässä yliopistollisessa sairaalassa tehdyn toisen Fess-leikkauksen jälkeen pseudomonas-bakteeri poskareista! Siksi ne on optimaalisesti hoidettava eli punkteeraten ainakin kerran kuussa.

Mutta keskussairaala pisti minut "pellolle"...
Onko tässä vaan opeteltava elelemään näiden "polypoottisten limakalvopaksuuntumien" kanssa...?
Kaipaisin jonkinlaista vertaistukea...josko saisin teiltä sitä? Odotan...

59

12218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhinanenä

      Minulla punkteerattiin tasaiseen tahtiin ja otettiin kyllä bakteeri ja sieniviljemät. Käytin väliaikoina nenähuuhtelukannua ja odotin fess-leikkaukseen. Pikkuhiljaa ontelot alkoivat toipua homealtistumisen jälkeen, mutta kaikenlaiset pienhiukkaset turvottavat tietenkin poskionteloiden limakalvot. Olen kuullut että fessistäkin tulee yhdenlainen kierre, eikä ongelma sillä ratkea kun kerran kyseessä on limakalvon turpoaminen kun sinne pienhiukkaset istuvat limakalvoja ärsyttämään.

      Nyt keskustelin knk-lääkärini kanssa ja hän oli lopulta sitä mieltä ettei fess-leikkaus muuta tilannetta. Minusta ihan fiksu päätelmä ja olin samaa mieltä.

      Käytän nenäkannua ja nenäsuihketta ja tarvittaessa menen punkteeraukseen. Tämän kanssa on elettävä ja yritettävä tietenkin välttää mahdollisuuksien mukaan kaikkia pienhiukkasia joiden tietää ärsyttävän poskionteloita.

      Näin minun kohdallani.

      • päätteellä...

        kun odotan niin kovasti joitain kokemuksia.
        Sain jo kaksi -KIITOS!

        Kumpikin on liki identtinen kanssani. Minäkin käytän "sarvikuono"-kannua aamuin - illoin. Ja keitän 5 minuuttia sitä huuhteluvettä, lääkärini määräys. Mitään uutta bakteeria ei saisi enää tulla.
        Olen ihan saman kuullut, että Fesseistä voi tulla turha "kierre" - joille ei sitten ole loppua. Vähän sama ilmiö, kuin parrankasvussa miehillä: kun sitä ajaa, se kasvaa aina vaan uudelleen...

        Olen itsekin ajatellut, että koitan omahoidolla pitää poskarit jokseenkin kunnossa, mutta kun värekarvatoimintakin on nollissa, sinne pääsee kyllä mikrobeja...Siksi se huuhtelukannu on tärkeä väline. Ja välittävä yksityislääkäri...

        Pelkoni vaan on, että jos tuonne otsalohkoon alkaa kehittyä märkää...miten sen saa pois? Mutta turha huolehtia ennakkoon, vaikka se on niiiin tavallista.

        Kyllä se lienee parasta, että opettelee vaan elämään turvonneiden limakalvojensa kanssa ja koittaa unohtaa koko asian! Jos pystyy...

        Kiitos kovasti vastauksesta sinullekin!


      • Tuhinanenä
        päätteellä... kirjoitti:

        kun odotan niin kovasti joitain kokemuksia.
        Sain jo kaksi -KIITOS!

        Kumpikin on liki identtinen kanssani. Minäkin käytän "sarvikuono"-kannua aamuin - illoin. Ja keitän 5 minuuttia sitä huuhteluvettä, lääkärini määräys. Mitään uutta bakteeria ei saisi enää tulla.
        Olen ihan saman kuullut, että Fesseistä voi tulla turha "kierre" - joille ei sitten ole loppua. Vähän sama ilmiö, kuin parrankasvussa miehillä: kun sitä ajaa, se kasvaa aina vaan uudelleen...

        Olen itsekin ajatellut, että koitan omahoidolla pitää poskarit jokseenkin kunnossa, mutta kun värekarvatoimintakin on nollissa, sinne pääsee kyllä mikrobeja...Siksi se huuhtelukannu on tärkeä väline. Ja välittävä yksityislääkäri...

        Pelkoni vaan on, että jos tuonne otsalohkoon alkaa kehittyä märkää...miten sen saa pois? Mutta turha huolehtia ennakkoon, vaikka se on niiiin tavallista.

        Kyllä se lienee parasta, että opettelee vaan elämään turvonneiden limakalvojensa kanssa ja koittaa unohtaa koko asian! Jos pystyy...

        Kiitos kovasti vastauksesta sinullekin!

        aikaisemmin otsaan aivan kulmakarva yläpuolelle porattiin nukutuksessa pieni reikä jota kautta otsaonteloita hoidettiin. Ehkä otsaonteloiden hoito on myös kehittynyt kuten on fessikin tullut radikaalimpien leikkausmuotojen tilalle.

        Nenäsuihke pitää ainakin minulla polyypit hallinnassa (ei tietenkään poista).CT:ssä kun polyyppejä todettiin seulaontelojen olevan täynnä.

        Minäkin keitän huuhteluveden sillä en halua yhtään ylimääräistä bakteeria jos vain voin siihen itse vaikuttaa.

        Kyllä nämä vaivat mieltä painavat ja miettii että miten tässä käy, helpottaako/poistuuko vaiva omin keinoin vai pitääkö lopulta turvautua leikkaukseen.

        Limakalvot sinänsä on hieno puolustusmekanismi sille ettei pienhiukkaset pääse syvemmälle onteloihin, siksihän ne turpoavat ja estävät hiukkasten pääsyn pidemmälle. Mieti jos limakalvot poistetaan kuten aikaisemmin on leikkauksissa tehty. Sehän tietää että tie on raivattu syvempiin onteloihin ja otsaonteloistakin pääsee seuraavalle tasolle.

        Ei kait se kovin yleistä ole että otsaonteloihin mätää kehittyy, mutta ymmärrän kyllä huolenaiheesi. Tilannetta kannattaa seurata ja pyytää CT kuvaus jos tuntuu että epäilee ongelmien kasvaneen otsaonteloissa.

        Kuitenkin...mukavaa kesän odotusta kaiken katupölyn ja tulevan siitepölyn keskellä.

        Kyllä me selviämme,jotenkin:)


      • sinulta...
        Tuhinanenä kirjoitti:

        aikaisemmin otsaan aivan kulmakarva yläpuolelle porattiin nukutuksessa pieni reikä jota kautta otsaonteloita hoidettiin. Ehkä otsaonteloiden hoito on myös kehittynyt kuten on fessikin tullut radikaalimpien leikkausmuotojen tilalle.

        Nenäsuihke pitää ainakin minulla polyypit hallinnassa (ei tietenkään poista).CT:ssä kun polyyppejä todettiin seulaontelojen olevan täynnä.

        Minäkin keitän huuhteluveden sillä en halua yhtään ylimääräistä bakteeria jos vain voin siihen itse vaikuttaa.

        Kyllä nämä vaivat mieltä painavat ja miettii että miten tässä käy, helpottaako/poistuuko vaiva omin keinoin vai pitääkö lopulta turvautua leikkaukseen.

        Limakalvot sinänsä on hieno puolustusmekanismi sille ettei pienhiukkaset pääse syvemmälle onteloihin, siksihän ne turpoavat ja estävät hiukkasten pääsyn pidemmälle. Mieti jos limakalvot poistetaan kuten aikaisemmin on leikkauksissa tehty. Sehän tietää että tie on raivattu syvempiin onteloihin ja otsaonteloistakin pääsee seuraavalle tasolle.

        Ei kait se kovin yleistä ole että otsaonteloihin mätää kehittyy, mutta ymmärrän kyllä huolenaiheesi. Tilannetta kannattaa seurata ja pyytää CT kuvaus jos tuntuu että epäilee ongelmien kasvaneen otsaonteloissa.

        Kuitenkin...mukavaa kesän odotusta kaiken katupölyn ja tulevan siitepölyn keskellä.

        Kyllä me selviämme,jotenkin:)

        noista limakalvojen turpoamisista. Minulla muuten sama juttu: lokeristot ihan "ummessa" ja optimaalinen lääkärin suorittama huuhtelu säännöllisesti (sarvikuonon lisäksi) on välttämätön.
        Muistan, kun n. 10 vuotta sitten oli nuorilla jääkiekkoa pelaavilla pojilla otsassa semmoinen "tappi" ja pipo sen päällä! Ilmeisesti siitä reijästä sitten poistettiin sitä märkää...?

        Muuten, siinä toisessa Fessissä toimenpiteen suorittanut lääkäri ei kajonnut otsalokeristoon, näki kait CT-kuvista, ettei ole tarvis?
        En osaa itse arvioida nyt tuota magneettikuvauksen lausuntoa, mutta "frontaalionteloissa on seinämänmyönteistä limakalvopaksunnosta".

        Kait se olisi viisainta olla miettimättä koko asiaa, suorittaa vaan ne välttämättömät toimet, kuten suorittaa esim. hampaiden pesunkin.

        Minulla on myös divertikuloosi, eli paksusuolessa on divertikkeleitä (pieniä "pussukoita") ja tähystys on tehty kolmasti.
        En niitäkään joka päivä mieti - vaikka kyllä kuitupitoisen ruuan syöminen on hyvin tärkeetä, ettei ne tulehdu. Limakalvosairaus sekin, tavallaan.

        Kiitos vielä asiallisesta ja tietoa antavasta vastauksestasi ja kaikkea hyvää sinullekin jatkossa! :))


      • Ääneen...

        "honottavasti" nuo oireet teillä? Mulla on semmoinen ääni, kuin puhuisin "nenääni"...


      • Tuhinanenä
        sinulta... kirjoitti:

        noista limakalvojen turpoamisista. Minulla muuten sama juttu: lokeristot ihan "ummessa" ja optimaalinen lääkärin suorittama huuhtelu säännöllisesti (sarvikuonon lisäksi) on välttämätön.
        Muistan, kun n. 10 vuotta sitten oli nuorilla jääkiekkoa pelaavilla pojilla otsassa semmoinen "tappi" ja pipo sen päällä! Ilmeisesti siitä reijästä sitten poistettiin sitä märkää...?

        Muuten, siinä toisessa Fessissä toimenpiteen suorittanut lääkäri ei kajonnut otsalokeristoon, näki kait CT-kuvista, ettei ole tarvis?
        En osaa itse arvioida nyt tuota magneettikuvauksen lausuntoa, mutta "frontaalionteloissa on seinämänmyönteistä limakalvopaksunnosta".

        Kait se olisi viisainta olla miettimättä koko asiaa, suorittaa vaan ne välttämättömät toimet, kuten suorittaa esim. hampaiden pesunkin.

        Minulla on myös divertikuloosi, eli paksusuolessa on divertikkeleitä (pieniä "pussukoita") ja tähystys on tehty kolmasti.
        En niitäkään joka päivä mieti - vaikka kyllä kuitupitoisen ruuan syöminen on hyvin tärkeetä, ettei ne tulehdu. Limakalvosairaus sekin, tavallaan.

        Kiitos vielä asiallisesta ja tietoa antavasta vastauksestasi ja kaikkea hyvää sinullekin jatkossa! :))

        frontaaliontelo ja sinulla siellä mainittiin olevan limakalvopaksunnosta.
        En ole lääkäri,mutta käsittääkseni limakalvopaksunnos voi olla pysyvää tai sitten muuttuvaa eli paksunnos häipyy kun tilanne rauhoittuu. Minullakin oli limakalvopaksunnosta välillä tosi reippaasti ja muutaman kerran limakalvot olivat niin hyvässä kunnossa ettei puudutusneula pysynyt vaan valui ulospäin. Turpealla limakalvolla puudutusneulakin pysyy hyvin.
        Frontaalionteloiden limakalvopaksunnus tulee tietääkseni siitä kun seulaonteloiden kautta ei tuuletus pelaa otsaonteloihin.

        Meilläpäin lääkäri ei suostu ottamaan CT-kuvia kuin siinä tapauksessa että harkitaan ja päädytään leikkaukseen. Jos siis haluan CT-kuvan niin pitää olla halukas leikkaukseen (voihan sen perua tai kuten minulta peruutettiin).

        Limakalvoja vahvistavia vitamiineja ja hivenaineita olen syönyt.En tiedä paljonko niillä on ollut parantavaa vaikutusta vai onko niin ettei tilanne niiden ansiosta ole ainakaan huonontunut. Mene ja tiedä, pelkkää spekulointia.

        Parhaaksi hoidoksi näiden lisäksi olen todennut sarvikuonon ja huuhtelun tarvittaessa. Ja tämän kanssa sitten vaan eletään.

        Miten sinun hajuaistisi laita on?
        Minulta se menee toisinaan vaikkei tunne ole kovin tukkoinen. Sitä on aika heikoilla kun ei tiedä miltä itse haisee, mikä haisee miltäkin,ruokaa ei haista eikä homeita. Tosin jos on reippaasti homeita niin niille nenä kyllä aukeaa. Hajuaisti on kuitenkin aika hyvä varoitusjärjestelmä ympäristön hengitettävästä ilmasta eikä ilman sitä haluaisi olla.

        Toisaalta pieniä ovat nämä murheet jos suhteutan ne kaikkiin muihin oireisiin joita homealtistumisen myötä sain. Kaikki on suhteellista:)


      • ...makuaistikin kohta...?
        Tuhinanenä kirjoitti:

        frontaaliontelo ja sinulla siellä mainittiin olevan limakalvopaksunnosta.
        En ole lääkäri,mutta käsittääkseni limakalvopaksunnos voi olla pysyvää tai sitten muuttuvaa eli paksunnos häipyy kun tilanne rauhoittuu. Minullakin oli limakalvopaksunnosta välillä tosi reippaasti ja muutaman kerran limakalvot olivat niin hyvässä kunnossa ettei puudutusneula pysynyt vaan valui ulospäin. Turpealla limakalvolla puudutusneulakin pysyy hyvin.
        Frontaalionteloiden limakalvopaksunnus tulee tietääkseni siitä kun seulaonteloiden kautta ei tuuletus pelaa otsaonteloihin.

        Meilläpäin lääkäri ei suostu ottamaan CT-kuvia kuin siinä tapauksessa että harkitaan ja päädytään leikkaukseen. Jos siis haluan CT-kuvan niin pitää olla halukas leikkaukseen (voihan sen perua tai kuten minulta peruutettiin).

        Limakalvoja vahvistavia vitamiineja ja hivenaineita olen syönyt.En tiedä paljonko niillä on ollut parantavaa vaikutusta vai onko niin ettei tilanne niiden ansiosta ole ainakaan huonontunut. Mene ja tiedä, pelkkää spekulointia.

        Parhaaksi hoidoksi näiden lisäksi olen todennut sarvikuonon ja huuhtelun tarvittaessa. Ja tämän kanssa sitten vaan eletään.

        Miten sinun hajuaistisi laita on?
        Minulta se menee toisinaan vaikkei tunne ole kovin tukkoinen. Sitä on aika heikoilla kun ei tiedä miltä itse haisee, mikä haisee miltäkin,ruokaa ei haista eikä homeita. Tosin jos on reippaasti homeita niin niille nenä kyllä aukeaa. Hajuaisti on kuitenkin aika hyvä varoitusjärjestelmä ympäristön hengitettävästä ilmasta eikä ilman sitä haluaisi olla.

        Toisaalta pieniä ovat nämä murheet jos suhteutan ne kaikkiin muihin oireisiin joita homealtistumisen myötä sain. Kaikki on suhteellista:)

        Olen huomannut hajuaistini pikku-hiljaa heikkenevän. Haistan kyllä oikein voimakkaan "ärsykkeen", esim. voimakkaan parfyymin tuoksun. Mutta n.s.normaaleja hajuja en juurikaan.
        Yritän kyllä huolehtia omasta hygieniastani parhaani mukaan...etten itse ainakaan kovin "lemuaisi"...

        Muuten: ilmeisesti tämä tokan Fessin tehnyt läkuri jo huomasi CT-kuvista, että otsaontelossa oli jonkinverran limakalvopaksunnosta, mutta "jätti sen rauhaan".
        Hän poisti nimenomaan polyyppeja, joita oli lokerostot täynnään....ja NYT kun siitä on kohta 2 vuotta, on sitten limakalvopaksunnosta!

        Juttelin hetken radiologin kanssa ja hän jotenkin totesi, että "mitä niitä leikkaamaan"...
        Joten yritetään pelata kannujemme kanssa ja tuhista parhaamme mukaan!:))

        Muuten, aika jännä juttu tuo, kun kerroit, ettei teilläpäin oteta CT-kuvia muuten, kuin jos suostuu leikkaukseen...
        Eihän sitä TILANNETTA voi täysin edes tietää ILMAN niitä kuvia! Minullekin molemmat Fessit tehtiin vasta, kun k.o. kuvista ilmeni, että ontelot täysin ummessa! No, komsii-komsaa!


      • Tuhinanenä
        ...makuaistikin kohta...? kirjoitti:

        Olen huomannut hajuaistini pikku-hiljaa heikkenevän. Haistan kyllä oikein voimakkaan "ärsykkeen", esim. voimakkaan parfyymin tuoksun. Mutta n.s.normaaleja hajuja en juurikaan.
        Yritän kyllä huolehtia omasta hygieniastani parhaani mukaan...etten itse ainakaan kovin "lemuaisi"...

        Muuten: ilmeisesti tämä tokan Fessin tehnyt läkuri jo huomasi CT-kuvista, että otsaontelossa oli jonkinverran limakalvopaksunnosta, mutta "jätti sen rauhaan".
        Hän poisti nimenomaan polyyppeja, joita oli lokerostot täynnään....ja NYT kun siitä on kohta 2 vuotta, on sitten limakalvopaksunnosta!

        Juttelin hetken radiologin kanssa ja hän jotenkin totesi, että "mitä niitä leikkaamaan"...
        Joten yritetään pelata kannujemme kanssa ja tuhista parhaamme mukaan!:))

        Muuten, aika jännä juttu tuo, kun kerroit, ettei teilläpäin oteta CT-kuvia muuten, kuin jos suostuu leikkaukseen...
        Eihän sitä TILANNETTA voi täysin edes tietää ILMAN niitä kuvia! Minullekin molemmat Fessit tehtiin vasta, kun k.o. kuvista ilmeni, että ontelot täysin ummessa! No, komsii-komsaa!

        meilläpäin CT kuvat otetaan siinä tapauksessa että leikkaukseen päädytään lääkärin ja potilaan keskustelussa. Tietenkin jos CT:ssä ei ole mitään niin sitten ei leikata. Mutta CT ei oteta ensin ja sitten mietitä leikkausta sen jälkeen.
        Näin minulle kävi ja pääsin CT:hen kun olin suostuvinani leikkaukseen (jonka tosin lääkäri vuoden kuluttua tarpeettoman perui, koska katsoi ettei tilanteeni muutu leikkauksen johdosta).

        Minulla CT:ssä todettiin seulaontelot tukossa oleviksi polyyppimaisen kasvuston vuoksi ja otsaontelossa oli joku vaalea läikkä, josta lääkäri ei ollut varma oliko se kalkkikeräymä vaiko sieni. Huuhtelunäytteestä ei ainakaan sientä löytynyt ja otsan tilanne jätettiin sikseen. Mikäli päänsärky käy voimakkaammaksi niin sitten hänen mielestään pitää selvittää sen vaalea läikän alkuperä CT kuvassa.

        t. tuhistaanko tänään?


      • Kiva ...
        Tuhinanenä kirjoitti:

        meilläpäin CT kuvat otetaan siinä tapauksessa että leikkaukseen päädytään lääkärin ja potilaan keskustelussa. Tietenkin jos CT:ssä ei ole mitään niin sitten ei leikata. Mutta CT ei oteta ensin ja sitten mietitä leikkausta sen jälkeen.
        Näin minulle kävi ja pääsin CT:hen kun olin suostuvinani leikkaukseen (jonka tosin lääkäri vuoden kuluttua tarpeettoman perui, koska katsoi ettei tilanteeni muutu leikkauksen johdosta).

        Minulla CT:ssä todettiin seulaontelot tukossa oleviksi polyyppimaisen kasvuston vuoksi ja otsaontelossa oli joku vaalea läikkä, josta lääkäri ei ollut varma oliko se kalkkikeräymä vaiko sieni. Huuhtelunäytteestä ei ainakaan sientä löytynyt ja otsan tilanne jätettiin sikseen. Mikäli päänsärky käy voimakkaammaksi niin sitten hänen mielestään pitää selvittää sen vaalea läikän alkuperä CT kuvassa.

        t. tuhistaanko tänään?

        kun täältä löytyi samanhenkisiä ja samaa sairautta potevia kohtalotovereita!

        Kyllä meilläpäin on SE ERO, että CT-kuvat otetaan , jos vähänkään epäillään leikkauksen tarvetta. Ja vasta kuvien jälkeen sitten päätetään, mitä tehdään.
        No, olen jo kertonut, että siitä tulee vain loputon kierre (Fess-leikkaukset) kuten parranajosta miehillä.

        Mulla on vielä yksi iso huoli, josta en ole maininnut. Mulla löytyi toka Fessin jälkeen poskareista pseudomonas-bakteeri. Olen 99% varma, että sain sen siitä yliopistollisesta sairaalasta; olin siellä kaksi yötä (komplikaatiovaaran takia).

        Jälkeenpäin olen lukenut netistä, että siinä sairaalassa on pseudomonas levinnyt käsisuihkujen välityksellä. Minun tukkani pestiin heti leikkausta seuraavana päivänä semmosessa KAMALASSA, reikäisessä, kaatopaikkatavaraa olleessa vanhassa kampaamotuolissa käsisuihkulla ja poskarit oli edellisenä päivänä leikattu!

        "En ole katkera, mutta kuitenkin..." Lääkitys on aina kohdallani "räätälintyötä" ja antibiootteja tulisi välttää viimeiseen asti. Kortisonikaan ei tee hyvää, mutta joudun sitä pakosti syömään 5 mg/pv limanerityksen takia.
        Joten vertaistukea tässä kaipaisin...miten tämän saisi säännölliseksi ja jatkuvaksi?
        Päivät olisi helpompia, kun olisi joku, jonka kanssa jakaa samna sairauden eri vaiheet...

        T. Suhina-Lempi


      • Tykytystä
        Kiva ... kirjoitti:

        kun täältä löytyi samanhenkisiä ja samaa sairautta potevia kohtalotovereita!

        Kyllä meilläpäin on SE ERO, että CT-kuvat otetaan , jos vähänkään epäillään leikkauksen tarvetta. Ja vasta kuvien jälkeen sitten päätetään, mitä tehdään.
        No, olen jo kertonut, että siitä tulee vain loputon kierre (Fess-leikkaukset) kuten parranajosta miehillä.

        Mulla on vielä yksi iso huoli, josta en ole maininnut. Mulla löytyi toka Fessin jälkeen poskareista pseudomonas-bakteeri. Olen 99% varma, että sain sen siitä yliopistollisesta sairaalasta; olin siellä kaksi yötä (komplikaatiovaaran takia).

        Jälkeenpäin olen lukenut netistä, että siinä sairaalassa on pseudomonas levinnyt käsisuihkujen välityksellä. Minun tukkani pestiin heti leikkausta seuraavana päivänä semmosessa KAMALASSA, reikäisessä, kaatopaikkatavaraa olleessa vanhassa kampaamotuolissa käsisuihkulla ja poskarit oli edellisenä päivänä leikattu!

        "En ole katkera, mutta kuitenkin..." Lääkitys on aina kohdallani "räätälintyötä" ja antibiootteja tulisi välttää viimeiseen asti. Kortisonikaan ei tee hyvää, mutta joudun sitä pakosti syömään 5 mg/pv limanerityksen takia.
        Joten vertaistukea tässä kaipaisin...miten tämän saisi säännölliseksi ja jatkuvaksi?
        Päivät olisi helpompia, kun olisi joku, jonka kanssa jakaa samna sairauden eri vaiheet...

        T. Suhina-Lempi

        Minulla löytyi ulostenäytteestä pseudomonas. Voi olla, että sitä on myös poskionteloissa, miksipä ei.


      • Mutta...
        Tykytystä kirjoitti:

        Minulla löytyi ulostenäytteestä pseudomonas. Voi olla, että sitä on myös poskionteloissa, miksipä ei.

        miksipä ei voisi olla myös toisinpäin...? Minulla poskareissa - ei ulosteessa.

        Se vaan on kuulema v-mäinen ja sitkeä ja harmilloinen bakteeri - oli missä oli! Vaan annetaan sen olla, nujerretaan se! Jooko?
        Ei yksi pöpö saa liikaa ottaa valtaa meistä...eiköskään?


      • TUO NIMIMERKKISI?
        Tykytystä kirjoitti:

        Minulla löytyi ulostenäytteestä pseudomonas. Voi olla, että sitä on myös poskionteloissa, miksipä ei.

        Mikä "tykyttää"?

        Pseudomonas on v-mäinen bakteeri...olkoon sitten suolistossa tai nenäeritteissä.
        Kiinnostaisi kovasti kuulla jatkossakin sinun kuulumisiasi...Miten se muuten nyt "vaivaa" = onko vatsa kipeä, onko ripulia jne?

        Olen itse ajatellut, että se varmaan leviää muuallekin elimistössä ajan mittaan...ja lääkettä siihen on vaikeeta löytää.
        Mutta eihän me heitetä kirvestä kaivoon!!!:-))


      • tykytystä
        TUO NIMIMERKKISI? kirjoitti:

        Mikä "tykyttää"?

        Pseudomonas on v-mäinen bakteeri...olkoon sitten suolistossa tai nenäeritteissä.
        Kiinnostaisi kovasti kuulla jatkossakin sinun kuulumisiasi...Miten se muuten nyt "vaivaa" = onko vatsa kipeä, onko ripulia jne?

        Olen itse ajatellut, että se varmaan leviää muuallekin elimistössä ajan mittaan...ja lääkettä siihen on vaikeeta löytää.
        Mutta eihän me heitetä kirvestä kaivoon!!!:-))

        on otsalla ja poskionteloiden kohdalla. Johtuukohan poskionteloiden turpoamisesta, mitähän lie siellä kasvaa.

        Pseudomonas aeruginosa löytyi ulostenäytteestä, myös hiivaa löytyi jonkin verran, ja hyviä maitohappobakteereja liian vähän. Vatsavaivoja ei juuri ole, ilmavaivoja jonkin verran. Olen yrittänyt välttää sokeria ja valkojauhotuotteita, alkoholia ym. Nyt on vähän ote lipsunut ruokavalion suhteen, kun on olo tullut paremmaksi.

        Pseudomonakselle oli tehty labrassa myös herkkyysmääritys. Luonnonaineista mm. oreganolla näytti olevan hyvä vaikutus pseudomonaksen nujertamisessa. Olen käyttänyt luontaistuotekaupan oreganoöljyä kuuriluonteisesti jo yhden pullollisen. Olen myös käyttänyt aikaisemmin yhden purkillisen happijauhetta.

        Pseudomonas on tosi vaarallinen. Eräs lääkäri sanoi minulle, että siihen ei tahdo tehota mikään antibiootti, ja ne ovat melko kovia myrkkyjä, joten kannattaisi yrittää häätää se muuten. Happijauhe on myös hyvä, koska pseudomonas on anaerobinen bakteeri ja ei siis elä niin hyvin hapekkaassa ympäristössä.
        Taistelu jatkuu !!


      • näyttää
        Kiva ... kirjoitti:

        kun täältä löytyi samanhenkisiä ja samaa sairautta potevia kohtalotovereita!

        Kyllä meilläpäin on SE ERO, että CT-kuvat otetaan , jos vähänkään epäillään leikkauksen tarvetta. Ja vasta kuvien jälkeen sitten päätetään, mitä tehdään.
        No, olen jo kertonut, että siitä tulee vain loputon kierre (Fess-leikkaukset) kuten parranajosta miehillä.

        Mulla on vielä yksi iso huoli, josta en ole maininnut. Mulla löytyi toka Fessin jälkeen poskareista pseudomonas-bakteeri. Olen 99% varma, että sain sen siitä yliopistollisesta sairaalasta; olin siellä kaksi yötä (komplikaatiovaaran takia).

        Jälkeenpäin olen lukenut netistä, että siinä sairaalassa on pseudomonas levinnyt käsisuihkujen välityksellä. Minun tukkani pestiin heti leikkausta seuraavana päivänä semmosessa KAMALASSA, reikäisessä, kaatopaikkatavaraa olleessa vanhassa kampaamotuolissa käsisuihkulla ja poskarit oli edellisenä päivänä leikattu!

        "En ole katkera, mutta kuitenkin..." Lääkitys on aina kohdallani "räätälintyötä" ja antibiootteja tulisi välttää viimeiseen asti. Kortisonikaan ei tee hyvää, mutta joudun sitä pakosti syömään 5 mg/pv limanerityksen takia.
        Joten vertaistukea tässä kaipaisin...miten tämän saisi säännölliseksi ja jatkuvaksi?
        Päivät olisi helpompia, kun olisi joku, jonka kanssa jakaa samna sairauden eri vaiheet...

        T. Suhina-Lempi

        kuuluvan myös kosteusvauriorakennuksen mikrobeihin.

        http://www.tthvyo.fi/NR/rdonlyres/BB7C0C8D-5A4A-4114-8248-131DE33B1AC6/0/SisailmaTTHTampere20112007_KR.pdf


      • viljely...
        tykytystä kirjoitti:

        on otsalla ja poskionteloiden kohdalla. Johtuukohan poskionteloiden turpoamisesta, mitähän lie siellä kasvaa.

        Pseudomonas aeruginosa löytyi ulostenäytteestä, myös hiivaa löytyi jonkin verran, ja hyviä maitohappobakteereja liian vähän. Vatsavaivoja ei juuri ole, ilmavaivoja jonkin verran. Olen yrittänyt välttää sokeria ja valkojauhotuotteita, alkoholia ym. Nyt on vähän ote lipsunut ruokavalion suhteen, kun on olo tullut paremmaksi.

        Pseudomonakselle oli tehty labrassa myös herkkyysmääritys. Luonnonaineista mm. oreganolla näytti olevan hyvä vaikutus pseudomonaksen nujertamisessa. Olen käyttänyt luontaistuotekaupan oreganoöljyä kuuriluonteisesti jo yhden pullollisen. Olen myös käyttänyt aikaisemmin yhden purkillisen happijauhetta.

        Pseudomonas on tosi vaarallinen. Eräs lääkäri sanoi minulle, että siihen ei tahdo tehota mikään antibiootti, ja ne ovat melko kovia myrkkyjä, joten kannattaisi yrittää häätää se muuten. Happijauhe on myös hyvä, koska pseudomonas on anaerobinen bakteeri ja ei siis elä niin hyvin hapekkaassa ympäristössä.
        Taistelu jatkuu !!

        poskionteloeritteestä? Vasta itse "niistämästäni" eritteestä minullekin viljely tehtiin - vaikka olin sitä pyytänyt moneen otteeseen...Lääkärit olivat haluttomia tekemään viljelyä, jostain syystä...?

        Niin, "vaarallinen ja vaarallinen"....mistä me lopulta tiedämme, mitä kaikkia "vaarallisia bakteereja" sisällämme kannamme? Monet antibioottikuurit ovat aiheuttaneet antibioottiresistenssin - omalla kohdallani katson sen suurimmaksi syyksi pseudomonaksen pääsylle elimistööni.
        Ja olen vähän lääkäreillekin katkera...

        ONNEKSI se on kolonisoitunut ylähengitysteihin...sitä on kuitenkin helpompi hoitaa siellä, kuin jos sitä olisi koko elimistössä. Tosin: yli vuoden käymäni taistelu sen nujertamiseksi ei ole tuottanut juurikaan tulosta, ellei nyt sitten sen verran, että vuosi sitten kasvua oli - nyt . Josko se vielä nujertuisi...?

        Itse juon pari litraa päivässä sitruunavettä (puristetuista sitruunoista), syön joka päivä karpaloista ja puolukoista tekemääni survosta tattaripuuron kanssa. Syön vähintään 3 purkkia Bulgarian jugurttia (hapantuote)päivässä jne. Lisäksi syön inkivääriä aika paljon.
        Kyllähän nuo lääkärit osaavat "pelottelun taidon"...Sanonta "tosi vaarallinen bakteeri" on aika voimakas...luo turhaa pelkoa ihmiseen.

        Minunkin pseudomonakseeni (tehty herkkyystesti) kuitenkin tehoaa 4-5 antibioottia, tosin osa suonensisäisesti. Antibiootteja tulisi kyllä viimeiseen asti välttää - samoin kortisonia, jota joudun pakosti pientä annosta syömään limaisuuden takia.

        Lykkyä tykö sinulle ja tosiaan: taistelu jatkuu!!!


    • olla sama

      kohtalo. Poskiontelot alko oireilee kolmisen vuotta sitten. Epäilen hometta, mutta asiaa ei tutkittu. Fessi on takana, ja se auttoi noin 5kuukautta, kunnes nyt olen sairastellut taas vuoden verran. Viimeisellä korvalääkäri käynnillä totesivat että polyyppeja on ilmaantunut, vaikka niitä ei koskaan ennen ole ollutkaan.

      Edelleen olen töissä paikassa missä on kosteusvaurio. Ammattitauti tutkimukset ovat juuri alkaneet ja tässä nyt vaan odotellaan. Minullakin ennestään astma, joka oli hyvin tasapainossa ja sairastelin vähän. Nyt käyn kerran kuussa huuhtelemassa poskionteloni yksityislääkärillä, kun tk:ssa ovat sitä mieltä että mitäs turhia valitat. Siinä sitä rahaa palaa! Ja lääkkeisiin, maksukatot on jo kolmena vuotena täyttyneet hyvissä ajoin pelkistä astma ja allergia lääkkeistä. Ei tämä kierre kivaa ole, mutta pakko on pitää toivoa yllä että parempaa on luvassa! Ikääkin kun on vasta 30 täynnä. Työvuosia siis mukavasti vielä jäljellä, jos vaan pystyis tekemään.

      Jaksamista sulle!

      • kohtalotovereiden...

        kuulumiset. Kun tietää, että joku toinenkin pärjäilee saman vaivan kanssa.
        Tuo terveuskeskuksen lääkärin asenne: "Mitäs turhaan valitat" -on tosi surullinen...Minusta kyllä tuntuu, etten edes uskaltaisi antaa terkkarilääkärin lavaatioidea saati tehdä maxillaaripunktiota! Sehän on hyvin suurta ammattitaitoa edellyttävää puuhaa.
        Mutta väheksyä ei silti saisi - vaikkei itse osaisikaan hommaa tehdä.

        Vasta nyt viime viikolla omalla kustannuksellani otetussa pään ja poskareiden magneettikuvassa lausunnossa luki, että "...frontaalionteloissa on seinämänmyötäistä limakalvopaksunnosta".
        Nenäpolin lääkäri sanoi kolme päivää ennen kuvausta kontrollikäynnillä, että "kaikki on O.K. ja enää ei kontrollia tarvita."
        Että tämmösiä...Mutta "eteenpäin, sanoi mummo lumessa (vesisateessa nyt)"! Kiitos vastauksestasi ja jaksamista sinullekin!


      • pärjäilee...
        kohtalotovereiden... kirjoitti:

        kuulumiset. Kun tietää, että joku toinenkin pärjäilee saman vaivan kanssa.
        Tuo terveuskeskuksen lääkärin asenne: "Mitäs turhaan valitat" -on tosi surullinen...Minusta kyllä tuntuu, etten edes uskaltaisi antaa terkkarilääkärin lavaatioidea saati tehdä maxillaaripunktiota! Sehän on hyvin suurta ammattitaitoa edellyttävää puuhaa.
        Mutta väheksyä ei silti saisi - vaikkei itse osaisikaan hommaa tehdä.

        Vasta nyt viime viikolla omalla kustannuksellani otetussa pään ja poskareiden magneettikuvassa lausunnossa luki, että "...frontaalionteloissa on seinämänmyötäistä limakalvopaksunnosta".
        Nenäpolin lääkäri sanoi kolme päivää ennen kuvausta kontrollikäynnillä, että "kaikki on O.K. ja enää ei kontrollia tarvita."
        Että tämmösiä...Mutta "eteenpäin, sanoi mummo lumessa (vesisateessa nyt)"! Kiitos vastauksestasi ja jaksamista sinullekin!

        kiva tosiaan kuulla että muillakin on näitä juttuja, mutta minusta vaan tuntuu että mä en pärjäile tän asian kanssa. Yritän laittaa kynsin hampain hanttiin että tämä ei käy!!!

        Minusta on kauheeta ajatella että seuraaavat kolmekymmentä vuotta kuljen nenänhuuhtelukannu kainalossa aamuin-illoin ja silti saan käydä huuhtomassa nenääni yksityisellä kerran kuussa. Minusta se on vaan niin väärin!

        Onko teillä muuten myös päänsärkyä ton limanerityksen ja hajuaistin menettämisen lisäksi? Minulla tulee aina sellanen tärähdys päänsärky, aina kun kantapää iskeytyy lattiaan, tuntuu että aivot hölskyy päänsisällä reunasta reunaan ja aina kun se koskettaa tuntuu että ne räjähtää siihen paikkaan?

        Kävely on siis tuskaa, samoin pään liikkeet taakse tai eteenalas. Hölkkää en uskalla edes ajatella! Pitäisiköhän hankkia sellaset tosi hyvät kengät missä olis ilmajouset...jos ei tuntuis missään..??

        On se ihanaa että teitä on muitakin olemassa!

        Tsemppiä sinne sinullekin ja älä sinäkään luovuta! Taistellaan tätä hullua maailmaa vastaan!!


      • 44 v. mies
        kohtalotovereiden... kirjoitti:

        kuulumiset. Kun tietää, että joku toinenkin pärjäilee saman vaivan kanssa.
        Tuo terveuskeskuksen lääkärin asenne: "Mitäs turhaan valitat" -on tosi surullinen...Minusta kyllä tuntuu, etten edes uskaltaisi antaa terkkarilääkärin lavaatioidea saati tehdä maxillaaripunktiota! Sehän on hyvin suurta ammattitaitoa edellyttävää puuhaa.
        Mutta väheksyä ei silti saisi - vaikkei itse osaisikaan hommaa tehdä.

        Vasta nyt viime viikolla omalla kustannuksellani otetussa pään ja poskareiden magneettikuvassa lausunnossa luki, että "...frontaalionteloissa on seinämänmyötäistä limakalvopaksunnosta".
        Nenäpolin lääkäri sanoi kolme päivää ennen kuvausta kontrollikäynnillä, että "kaikki on O.K. ja enää ei kontrollia tarvita."
        Että tämmösiä...Mutta "eteenpäin, sanoi mummo lumessa (vesisateessa nyt)"! Kiitos vastauksestasi ja jaksamista sinullekin!

        itsellänikin on fess tehty kahdesti,aluksi auttoi,mutta nykyään ontelot oireilee lähes viikoittain.omahoitona huuhtelukannu ja nenäsuihke sekä duact.lisäksi perussairautena astma,joka muuten on hyvin hallinnassa,mutta kun poskiontelot rupeaa kunnolla oireilemaan,niin henkeä alkaa ahdistaa.useasti varsinkin syksystä kevääseen saa käydä huuhtelemassa onteloita,mutta vaivahan uusii tosi usein.


      • minullakin
        pärjäilee... kirjoitti:

        kiva tosiaan kuulla että muillakin on näitä juttuja, mutta minusta vaan tuntuu että mä en pärjäile tän asian kanssa. Yritän laittaa kynsin hampain hanttiin että tämä ei käy!!!

        Minusta on kauheeta ajatella että seuraaavat kolmekymmentä vuotta kuljen nenänhuuhtelukannu kainalossa aamuin-illoin ja silti saan käydä huuhtomassa nenääni yksityisellä kerran kuussa. Minusta se on vaan niin väärin!

        Onko teillä muuten myös päänsärkyä ton limanerityksen ja hajuaistin menettämisen lisäksi? Minulla tulee aina sellanen tärähdys päänsärky, aina kun kantapää iskeytyy lattiaan, tuntuu että aivot hölskyy päänsisällä reunasta reunaan ja aina kun se koskettaa tuntuu että ne räjähtää siihen paikkaan?

        Kävely on siis tuskaa, samoin pään liikkeet taakse tai eteenalas. Hölkkää en uskalla edes ajatella! Pitäisiköhän hankkia sellaset tosi hyvät kengät missä olis ilmajouset...jos ei tuntuis missään..??

        On se ihanaa että teitä on muitakin olemassa!

        Tsemppiä sinne sinullekin ja älä sinäkään luovuta! Taistellaan tätä hullua maailmaa vastaan!!

        Sairastuin homeesta työpaikalla. Poskiontelot turposivat, ja monta vuotta oli kokoaikainen jyskytys otsassa. Sitä ennen minulla ei ollut koskaan pää kipeänä. Se oli kyllä aivan kauheaa, en ymmärrä, miten jaksoin päivästä toiseen. Tuntui, että olen aivan sekaisin. Kaikenlaiset lääkkeet koetettiin lääkärin määräyksestä, mutta mikään ei vienyt sitä päänsärkyä kokonaan pois. Poskionteloleikkaukseenkin oli aika varattuna turvotuksen vuoksi, polyyppeja ei CT-kuvissa kuitenkaan näkynyt.

        Nyt olen ollut pois ko. työpaikasta reilun puoli vuotta. Leikkauksen olen perunut, poskiontelo-oireet ovat vähitellen helpottaneet, päänsärky vaimentunut. Välillä tuntuu, että on lähes normaali olotila. Toisinaan tuntuvat poskiontelot turpoavan milloin mistäkin syystä ja otsalla tuntuu pientä jyskytystä. Ei siitä taida päästä koskaan kokonaan eroon.
        Näyttää olevan niin, että koko ajan saa olla tarkkana siitä, millaisiin paikkoihin menee.

        Täytyy kuitenkin uskoa tulevaisuuteen ja yrittää edelleen hoitaa itseään kuntoon ja koettaa poistaa homeita ja homemyrkkyjä elimistöstä pois ja pitää ontelot auki.

        Koetetaan jaksaa !


      • Tuhinanenä
        44 v. mies kirjoitti:

        itsellänikin on fess tehty kahdesti,aluksi auttoi,mutta nykyään ontelot oireilee lähes viikoittain.omahoitona huuhtelukannu ja nenäsuihke sekä duact.lisäksi perussairautena astma,joka muuten on hyvin hallinnassa,mutta kun poskiontelot rupeaa kunnolla oireilemaan,niin henkeä alkaa ahdistaa.useasti varsinkin syksystä kevääseen saa käydä huuhtelemassa onteloita,mutta vaivahan uusii tosi usein.

        ilman fessiä olen samassa tilanteessa kuin sinäkin. Näyttää siltä että fessi ei ratkaise meidän kohdallamme näitä ongelmia vaan niiden kanssa pitää oppia elämään jotenkuten.
        Nenäsuihke,huuhtelukannu ja punkteeraus, siinä se hoitopaketti ja tieteskiin pitää yrittää karttaa paikkoja joissa vaivat saa. Se se onkin se vaikein osuus:)


      • "protestisi"
        pärjäilee... kirjoitti:

        kiva tosiaan kuulla että muillakin on näitä juttuja, mutta minusta vaan tuntuu että mä en pärjäile tän asian kanssa. Yritän laittaa kynsin hampain hanttiin että tämä ei käy!!!

        Minusta on kauheeta ajatella että seuraaavat kolmekymmentä vuotta kuljen nenänhuuhtelukannu kainalossa aamuin-illoin ja silti saan käydä huuhtomassa nenääni yksityisellä kerran kuussa. Minusta se on vaan niin väärin!

        Onko teillä muuten myös päänsärkyä ton limanerityksen ja hajuaistin menettämisen lisäksi? Minulla tulee aina sellanen tärähdys päänsärky, aina kun kantapää iskeytyy lattiaan, tuntuu että aivot hölskyy päänsisällä reunasta reunaan ja aina kun se koskettaa tuntuu että ne räjähtää siihen paikkaan?

        Kävely on siis tuskaa, samoin pään liikkeet taakse tai eteenalas. Hölkkää en uskalla edes ajatella! Pitäisiköhän hankkia sellaset tosi hyvät kengät missä olis ilmajouset...jos ei tuntuis missään..??

        On se ihanaa että teitä on muitakin olemassa!

        Tsemppiä sinne sinullekin ja älä sinäkään luovuta! Taistellaan tätä hullua maailmaa vastaan!!

        tilannettasi vastaan! Itse olen samassa tilanteessa, vaikka olen sinua vanhempi.

        En millään hyväksyisi, että joudun elelemään tällaisen jatkuvaa hoitamista vaativan sairauden kanssa ja tosiaan käymään joka kuukausi vielä punktioitavana. Ja kuulehan, minulla on LISÄNÄ pahentunut astma, joka kulkee "käsi-kädessä" poskarivaivojen kanssa. Aamut on yhtä rykimistä ja yökkimistä pari tuntia, lavuaarin aukkoon tuijottelua hien valuessa...Ja tätä on kestänyt kohta 3 vuotta.
        Vaan eihän luovuteta! :))


      • on lisäksi
        "protestisi" kirjoitti:

        tilannettasi vastaan! Itse olen samassa tilanteessa, vaikka olen sinua vanhempi.

        En millään hyväksyisi, että joudun elelemään tällaisen jatkuvaa hoitamista vaativan sairauden kanssa ja tosiaan käymään joka kuukausi vielä punktioitavana. Ja kuulehan, minulla on LISÄNÄ pahentunut astma, joka kulkee "käsi-kädessä" poskarivaivojen kanssa. Aamut on yhtä rykimistä ja yökkimistä pari tuntia, lavuaarin aukkoon tuijottelua hien valuessa...Ja tätä on kestänyt kohta 3 vuotta.
        Vaan eihän luovuteta! :))

        astma, jota olen sairastanut pienestä asti. Ennen hometaloihin eksymistä pelkkä pulmicort riitti lääkkeeksi ja flunssia oli 2-3 vuodessa ja niistäkin selvittiin vielä omalla peruslääkityksellä. Nyt on annoksia moninkertaistettu ja lääkkeitä lisätty ja välillä miettii onko niistä mitään iloa??!!

        Meillä kuulostaa olevan hyvin samankaltainen tilanne. Minunkin oireet alkoi 3,5 vuotta sitten. Onko sulla muuten ammattitautia?

        Joo, me ei luovuteta! Taistellaan loppuun asti.


      • OK-talomme
        on lisäksi kirjoitti:

        astma, jota olen sairastanut pienestä asti. Ennen hometaloihin eksymistä pelkkä pulmicort riitti lääkkeeksi ja flunssia oli 2-3 vuodessa ja niistäkin selvittiin vielä omalla peruslääkityksellä. Nyt on annoksia moninkertaistettu ja lääkkeitä lisätty ja välillä miettii onko niistä mitään iloa??!!

        Meillä kuulostaa olevan hyvin samankaltainen tilanne. Minunkin oireet alkoi 3,5 vuotta sitten. Onko sulla muuten ammattitautia?

        Joo, me ei luovuteta! Taistellaan loppuun asti.

        tyhjillään olleessa huoneistossa oleskeltuani...olin yhden koko talven siellä, en "raaskinut" pitää sähkölämpöä päällä, vaan olin illat koneellani paksusti vaatetettuna. Peräseinä oli saunatiloihin, joihin oli määrä tehdä täysremontti...Muu osa taloa oli jo rempattu.

        Keuhkoputki on sökönä, limanmuodostus on välillä ihan kaameaa - lisäksi trakeabronkomalasia (keuhkoputken "littaantuminen" yskiessä) vaikeuttaa limojen tyhjentelyä...tänäkin aamuna ajattelin, etten jaksa enää...Kun tunnin kakoo ja räkii ja hikeä valuen tuijottaa lavuaarin viemärinaukkoa - siitä on huumori kaukana...

        Ja suolavesikin taisi olla aamulla liian suolaista; se kirvelsi nenän limakalvoja.
        Meitä - joilla on sekä polyponoosi että krooninen astma - ei ole niin kovin paljoa.

        Tarvitsisimme toisiltamme vertaistukea! Mitenhän se onnistusisi parhaiten...Tietty tälläkin palstalla, mutta aina ei löydä juuri sitä, jonka kuulumisia kaipaisi...
        Voimia!! :-))


      • 44-v mies
        Tuhinanenä kirjoitti:

        ilman fessiä olen samassa tilanteessa kuin sinäkin. Näyttää siltä että fessi ei ratkaise meidän kohdallamme näitä ongelmia vaan niiden kanssa pitää oppia elämään jotenkuten.
        Nenäsuihke,huuhtelukannu ja punkteeraus, siinä se hoitopaketti ja tieteskiin pitää yrittää karttaa paikkoja joissa vaivat saa. Se se onkin se vaikein osuus:)

        unohtui tuo kuukausi sitten ostamani SUOLAPIIPPU,olen päivittäin sitä käyttänyt,ja tuntuu että hieman paremmin nenä pysyy auki,eikä henkeä ahdista niin paljon.piippu maksaa n.60 e,mutta jos ei mikään auta,niin voisittehan viim.oljenkortena sen hankkia.


      • suurempaa hyötyä
        44-v mies kirjoitti:

        unohtui tuo kuukausi sitten ostamani SUOLAPIIPPU,olen päivittäin sitä käyttänyt,ja tuntuu että hieman paremmin nenä pysyy auki,eikä henkeä ahdista niin paljon.piippu maksaa n.60 e,mutta jos ei mikään auta,niin voisittehan viim.oljenkortena sen hankkia.

        en kuitenkaan saanut. Suola kyllä on periaatteessa hyvä aine: siksihän poskiontelotkin huuhdellaan merisuolavedellä.
        Itselläni on kotona Spira-laite, jolla voi "impata" apteekista ostettavia valmiita suolaliuoksia, tai siis niitten höyryä.

        Mutta kyllä kait se lopulliten "totuus" on, että näiden vaivojensa kanssa on jotenkuten vaan pärjäiltävä...huonoja - ja hyviäkin päiviä on, onneksi!


      • suolahuoneessa
        suurempaa hyötyä kirjoitti:

        en kuitenkaan saanut. Suola kyllä on periaatteessa hyvä aine: siksihän poskiontelotkin huuhdellaan merisuolavedellä.
        Itselläni on kotona Spira-laite, jolla voi "impata" apteekista ostettavia valmiita suolaliuoksia, tai siis niitten höyryä.

        Mutta kyllä kait se lopulliten "totuus" on, että näiden vaivojensa kanssa on jotenkuten vaan pärjäiltävä...huonoja - ja hyviäkin päiviä on, onneksi!

        10 kertaa. Ei kannata odottaa neljän kerran jälkeen mitään suurempaa ja varsinkin jos ne neljä kertaa on ripoteltu laajalle aikavälille.

        Itse kävin eka viikolla joka toinen päivä ja sitten loput kolmen päivän välein. Olin mennessäni aivan tukossa ja 6-7 kerralla lähti lima liikkeelle.

        Vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kokenut suolahuoneen pitäjä osaa kyllä neuvoa oikean rytmityksen vaivasta riippuen.

        Lahden suolahuoneelta sain tämän hyvän kokemuksen.


      • Kävin...
        suolahuoneessa kirjoitti:

        10 kertaa. Ei kannata odottaa neljän kerran jälkeen mitään suurempaa ja varsinkin jos ne neljä kertaa on ripoteltu laajalle aikavälille.

        Itse kävin eka viikolla joka toinen päivä ja sitten loput kolmen päivän välein. Olin mennessäni aivan tukossa ja 6-7 kerralla lähti lima liikkeelle.

        Vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kokenut suolahuoneen pitäjä osaa kyllä neuvoa oikean rytmityksen vaivasta riippuen.

        Lahden suolahuoneelta sain tämän hyvän kokemuksen.

        peräkkäisinä päivinä ne kerrat - sitten jouduinkin sairaalaan suoraan lääkärin vastaanotolta!

        Poskarit täynnä märkää! Että se kokeilu jäi semmoiseksi.
        Kayttämäni Spira on ihan sama "asia" - eri muodossa vaan. Suolahuone on hyvä "bisnes" ja helppo toiminta aloittaa = valvontaa ei juurikaan vielä ole...

        Siksi on tärkeää, että on asiantunteva pitäjä - ei vain "bisneksen takia"...
        Niitä perustetaan nyt vähän samaan tahtiin kuin aikoinaan solarium-hoitoloita...se on nyt semmoista ensihuumaa. Mutta ILMAN MUUTA, jos joku sieltä avun saa, niin toki käyköön!


      • ja lääkärin määrämät
        Kävin... kirjoitti:

        peräkkäisinä päivinä ne kerrat - sitten jouduinkin sairaalaan suoraan lääkärin vastaanotolta!

        Poskarit täynnä märkää! Että se kokeilu jäi semmoiseksi.
        Kayttämäni Spira on ihan sama "asia" - eri muodossa vaan. Suolahuone on hyvä "bisnes" ja helppo toiminta aloittaa = valvontaa ei juurikaan vielä ole...

        Siksi on tärkeää, että on asiantunteva pitäjä - ei vain "bisneksen takia"...
        Niitä perustetaan nyt vähän samaan tahtiin kuin aikoinaan solarium-hoitoloita...se on nyt semmoista ensihuumaa. Mutta ILMAN MUUTA, jos joku sieltä avun saa, niin toki käyköön!

        kaikki lääkkeet ovat kaupallista tuotantoa eikä nekään auta aina ja niillä on monella runsaasti sivuvaikutuksia. Suolahuonehoidolla ei ole oikein käytettynä ja sopivalle henkilölle. Kaikille ei suolahuonetta suositella sairauksiensa vuoksi.
        Ihmehän se olisi jos märkäisten poskiontelot tyhjenisi neljän kerran jälkeen, kyllä siinä huuhtelu on paras lääke ja sitten voisi mennä suolahoitoon.

        Olisi muuten aika helppo hoito jos märkäiset ontelot tyhjenisivät suolahoidolla, se tuskin on edes tarkoitus.


      • Nimetön
        ja lääkärin määrämät kirjoitti:

        kaikki lääkkeet ovat kaupallista tuotantoa eikä nekään auta aina ja niillä on monella runsaasti sivuvaikutuksia. Suolahuonehoidolla ei ole oikein käytettynä ja sopivalle henkilölle. Kaikille ei suolahuonetta suositella sairauksiensa vuoksi.
        Ihmehän se olisi jos märkäisten poskiontelot tyhjenisi neljän kerran jälkeen, kyllä siinä huuhtelu on paras lääke ja sitten voisi mennä suolahoitoon.

        Olisi muuten aika helppo hoito jos märkäiset ontelot tyhjenisivät suolahoidolla, se tuskin on edes tarkoitus.

        "kaupalinen tuote" - vaan sain sen keskussairaalan keuhkopolilta pahan astma-nenäpolypoosini vuoksi.

        Minulla nyt silloin vaan SATTUI olemaan erittäin paha poskiontelotulehdus, jonka vasta punktion suorittanut lääkäri havaitsi.
        Ei huomannut suolahuoneen hoitaja - ja minulla VAAN OLI PAHA OLLA! Verenpaine huiteli ties missä ja sydän hakkasi toistasataa...

        Että tämmöttii...


    • turvoksissa

      yhtäjaksoisesti yli puoli vuotta (sitä ennen ollut useita yksittäisiä poskiontelontulehduksia). Tämä siis työpaikan homeiden takia. Turvotus jatkui altistuksen loputtuakin, koska olin mennyt niin huonoon kuntoon.

      Nyt kuitenkin poskiontelot ovat olleet terveet parin kuukauden ajan. Hometiloissa alkaa särkeä, mutta poistun heti paikalta ja kipukin lakkaa nopeasti. Isoimpana apuna pidän akupunktiota. Myös suolahuoneesta, suolapiipusta ja nenäkannusta on ollut hyötyä. Lisäksi syön todella terveellisesti. Voin suositella kaikille akupunktiota homeen aiheuttamiin vaivoihin. Itse esim. pystyin käymään viime viikolla elokuvissa - kun viisi kuukautta sitten kävin, poskiontelot kipeytyivät. Jonkinlaista vastustuskyvyn kohentumista on siis tapahtunut!

    • sairastanut pitkään.

      moi luin kirjoituksesi minulla on erinlainen vaiva kuin sinulla minulla leikattiin umpisuoli 7.1 2007 leikkaus onnistui hyvin muutta 15 päivä piti ottaa tikit pois terveys asemalla ei otettu koska haavan seudulla oli paha turvotus vaan lähetittiin sairaalaan ensiapuun jossa lääkäri tuli ottaa tikkejä pois niin haava retkahti auki kokonaan noin 8 centtia auki siitä tuli sitten pitkä reissu haava meni hyvin hitaasti kiinni toukokuun alussa haavasta lähti erittäin paha haju ja kolosta otettiin bakteeri näyte viikon päästä tuli vastaus ja jouduin menee kirurgian polille plastiikkakirurgille ja siellä sanottiin erittäin paha bakteeri haavassa ja kiirellinen leikkaus edessä haava leikattu useamman kerran tavallisia isoja leikkauksia 9 kertaa ja kolme ihonsiirtoleikkausta jotka ovat menneet kaikki pieleen kun vihdoin kirurgia ei pystynyt tekee enää mitään pistivät mut ihosairaiden osastolle siellä yritetty hoitaa haavaa olu toukkahoidossa ja happihoidossa mistään ei ole ollu apua haavan paranimiseen nyt olen ollu hoidossa terveys asemalla ja välillä olen joutunut menemään osastolle kun haava on rupenut haisee ja punoittaa ja haava muuttunut ihan vihreäksi haavassa kasvaa nyt neljä bakteeria eikä niitä saada pois millään olin hiljattain osastolla jossa taas saastiin haava parempaan päin heti silloin pistettiin taas kotiin ja terveys asema hoitoon tää on ollu yhtä kamalaa juoksemista syön hyvin vahvoja lääkkeitä esin oxycontin 20 mg ja parataps 1000 mg ja paljon muuta antipiootteja en syö nyt ollenkaan kun ne ei imeydy jostain syystä olen sairastanut jo 2 vuotta ja 9 kuukautta olen niin väsynyt tähän kaikkee joka päivä menemään hoitoon ja siteiden vaihtoon voi kun tää loppuisi joskus hyvää syksyn jatkos sulle terveisi timo turusta.

      • Tulineulalla hoidettu

        Turussa on kiinalaisen lääketieteen asiantuntija (suomalainen) joka voisi ehkä!!!
        auttaa. Mm. makuuhaavoihin saadaan apua tulineulahoidosta. Kannattaisi ehkä tiedustella jos
        vaikka saisit avun sieltä. Muistaakseni Else Väkiparta.


    • ontelo-ongelmainen

      että joku oli kaivanut tämän vanhan viestiketjun poskionteloista. Sain siitä itselleni apua miettiessäni omia poskionteloitani, jotka turpoavat homealtistuksesta. Leikkaustakin ehdotettiin, mutta se ei taida ratkaista ongelmaa pitkän päälle. Eli yritetään pitää ontelot auki ja välttää homepaikkoja.

      • Yxäxä

        otettava huomioon? Sitä on ollut monena vuonna. Viimeksi vuodenvaihteessa oli nestepinta, joka hoidettiin antibiootilla. Röntgenissä limakalvo on vielä turvonnut kolme viikkoa antibioottihoidosta. Onko se normaalia? Minulla on immunoglobuliini G3:n puutosta. En tiedä, miten poskiontelotulehduksia hoidetaan yleensä, kun niitä ei oireellisena ole ennen ollut. Nytkään ei ollut nuhaa tai muuta.


      • ontelo-ongelmainen
        Yxäxä kirjoitti:

        otettava huomioon? Sitä on ollut monena vuonna. Viimeksi vuodenvaihteessa oli nestepinta, joka hoidettiin antibiootilla. Röntgenissä limakalvo on vielä turvonnut kolme viikkoa antibioottihoidosta. Onko se normaalia? Minulla on immunoglobuliini G3:n puutosta. En tiedä, miten poskiontelotulehduksia hoidetaan yleensä, kun niitä ei oireellisena ole ennen ollut. Nytkään ei ollut nuhaa tai muuta.

        CT-kuvauksessa näkyvissä limakalvoturvotusta ja paksunnosta lähes kaikissa onteloissa, ja jatkuva päänsärky. Kun olin pitkän aikaa pois hometyöpaikasta, niin oireet helpottivat kuitenkin, ilmeisesti turvotus laski.
        En kuitenkaan pysty edelleenkään olemaan homepaikoissa, kun alkaa samanlainen päänsärky ja poskiontelosärky. Tuntuu, että pää räjähtää. Nuhaa ei ole minullakaan, eikä nestepintaa kuvissa.


    • Korvakierteessä aiku

      Mukavaa, että täältä saa vertaistukea kyseiseen pöpöön. Olisin kuitenkin kiinnostunut, onko muilla ollut samaa bakteerikantaa korvissa? Itselläni nyt 8 antibioottikuuri toinen kortisoonikuuri joulukuun 2010 jälkeen ja korvat vuotavat aina, kun menen töihin. Kotona oireet helpottuvat. Nyt olen saanut Peffit-mittarin, jolla tarkkaillaan hengitystä sekä kotona että töihin mentäessä. Erikoislääkäri epäilee työilman laatua, mutta hometta ei ole löytynyt. Nyt töissä mitattu myös voc-arvot, mutta niiden tuloksista minulle ei ole kerrottu. Alkaa pikku hiljaa syömään tämä ainainen sairastelu ja oleminen vankinaan omassa kotona.

    • Oliivi.

      Olipa hyvä ketju. Mukavaa, että joku nosti sen tänne esille. Tämä on vertaistukea parhaimmillaan
      Samoin joudun minäkin taiteilemaan poskionteloturvotusten kanssa.
      Leikkaustakin on ehdoteltu, mutta taitaa olla onni, että en siihen silloin ryhtynyt. Eihän se leikkaus kuitenkaan auta, jos joutuu olemaan esim. homeisessa työpaikassa. Kyllä ne leikatutkin limakalvot turpoavat ja kierre on valmis
      Homepaikat ja voimakkaat hajusteet aiheuttavat minulle edelleen poskiontelo-oireita, vaikka välillä olo tuntuu melkein normaalilta.
      Ikävä riesa tämä on.

      Pitäisi vain välttää altistusta, mikä sen sitten aiheuttaakin, ja hoitaa poskionteloita luonnollisesti.

      Kuulin juuri tuttavaltani, että hänen sukulaisensa poskiontelot on leikattu 11 kertaa ja nyt on toinen korva kuuro. Bakteerit pääsevät nyt helposti joka paikkaan.
      Ihan hirveä on hänen tilanteensa.

    • "Leikkaustakin on ehdoteltu, mutta taitaa olla onni, että en siihen silloin ryhtynyt."

      - Hyvä se leikkaus oli, helpotti oireita paljon, vaikkei syytä poistanutkaan. Paljon aikaisemmin vaan olisi pitänyt leikata.

      "Kyllä ne leikatutkin limakalvot turpoavat ja kierre on valmis"

      - Turpoavat toki, mutta ilma kiertää paremmin ja vaikuttavat aineet saa huuhteluiden mukana perille asti, jota optiota olen sattuneesta syystä vielä pantannut huuhdellen merisuolavedellä vaan.

    • A.Niger

      Oletteko kokeilleet nesteitä jotka putsaavat korvan? Minulla on poskionteloiden lisäksi haittana tuo korvien jatkuva "nesteytyminen" hometyöpaikassa. Poskionteloita on auttanut kun säännöllisesti liuotan tuon tiivistyneen nesteen korvasta.

    • vertti-eetu

      Sen verran on kokemusta poskionteloista, että yli puolivuotta meni sen "vihreän mönjän" kanssa mikä esti ilman kulkemisen nenän kautta. Ei siihen auttanut nenäsuihkeet, antibiootit, punkteeraukset eikä sarvikuonot sulavedellä.
      Leikkaus auttoi. PHKS oli todella asiansa osaava lääkäri.
      Poskiontelo-ongelmat aiheutti Kolmenässänkujalla home/toksinen myrkyllisyys.
      Mutta on näissä toisissakin homepaska-asunnoissa aamuisin yritellyt poskionteloihin tauhkaa tulla, mutta olen räkimällä ja niistämällä niistä herättyäni vielä selvinnyt.
      Katellaan kuinka kauan.

    • vertti-eetu

      Niin ja vielä tämä.
      Kun juttelin lääkäreiden kanssa asioista, niin puupöly aiheuttaa polyyppeja mitä minunkin nenästä pois vedettiin ja niistä joku syöpänäyte otettiin.
      Harrastuksissani lennokit (balsapuupöly) ja töissä lehtipaino (offsetrotaatio) painosali ja lehtipöly. Kuitenkaan en päästä pälkähästä kolmenässänkujan asunnonomistajaa enkä ketään toistakaan koska sieltä löytyi hometta, 2-etyyliheksanolia ja solumyrkkyjä. Ja seuraavasta asunnosta löytyi runsas bakteerinkasvu.
      Aikaisemmat nenäjutut ja sitten toksinen myrkyllisyys oli liikaa myös onteloille poskiin ja otsaan. Ei parane enää valittaa pitää toimia. Välttää sotkeutumasta enää jatkossa asuntoihin jotka ovat yhtä vaarallisia kuin kolmenässänkujalla ja kaarikadulla.

      http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Nenä_ja_nenän_sivuontelot

    • keuhkorakkulatauti

      Paljonko oli ilmankosteus tuolla painotöissä? Voisiko se sinun alveoliitti olla kuitenkin työperäinen?

    • vertti-eetu

      Kaikki on mahdollista, mutta sitähän ei lääkärit kertoneet työperäistä tai ei, 1990 luvulla. Kova oli kuitenkin hinku palata töihin keuhkoveritulpan ja keuhkorakkulavikojen jälkeenkin. Onkohan sillä enää mitään väliäkään missä ne alveolitit tuli (tavallinen ja se NUT) kun hengissä selvisin eläkepäiviä viettämään kaikesta huolimatta. Työstäni pidin kovasti ja se mulle riitti pienen palkan lisäksi.

      Nyt tässä on jatkossa pidettävä huoli, ettei ilmankosteus tässä nykyisessä asunnossa pääse nousemaan samoihin lukemiin kuin kallioistenkadun kämpässä. Välillä siellä syksyisin oli 50 - 60 % . Silloin mikrobit olivat häiriöksi eritoten ja aiheuttivat väliin koviakin oireita.
      Lue HOMEHELVETTI kirja sivu II-259 siellä on mm. seuraavaa "Vesihöyryjen mukan ilmaan aerolisoituvien toksiinien ja muiden bioaktiivisten mikrobiosasten mittaaminen..."

      Mikrobeja on tässäkin nykyisessä asunnossa koska on vieläkin oireita. Makkarin katto vuotaa ja siitä aletaan nyt seuraavaksi kättä vääntämään. Mielenkiintoisia päiviä luppeissa.
      Muuttokierteestäkin on nyt päästävä pois. Vaimoraasu on jo aivan ihmeissään, että "mihin sitä nyt uskaltaa lähteä". Vastasin, että "ei uskalla, jäähään tähän ja seuraava osoite Hollolan Vanhan Kirkon vierellä jos terveysmies ja isännöitsijä ei ala oikeita asioita (mikrobit) etsimään ja homeremontit ei onnistu".

      Tällä hetkellä kiinnostaa lähinnä tämä aihe " KOSTEUVAURIOHOMEEN MYRKKY LISÄÄ TULEHDUSTA".

      http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/kosteusvauriohomeen myrkky lisaa tulehdusta/a298582

      Koska tulehdukskierteestä tekee mieli päästä myös pois ja helekutin sassiin.

      Olihan siellä painotöissä ilmankosteus välillä mitä sattui. Painopaperi täytyi pitää hieman kosteana "kostutusveden lisäaineilla sun muilla konsteilla". Jos ymmärrät, että kuiva paperi katkeaa liian helposti ja niitä "mällejä" väliin purettiin taittolaitteelta useita tunteja ja lehti "myöhästyi" aamiaispöydästä usealta asiakkaalta.

      Ja jos joku vielä epäilee sitä, että kaikki johtuu vain työpaikasta tai Sompion saunasta (missä synnyin), niin ei pidä paikkaansa. Kosteusvauriomyrkyt Kolmenässänkujalla ja Kaarikadulla ja ympäristömyrkyt yhdessä teki lopullisen STOPIN turhiin luuloihin ja askel alkoi huomattavasti lyhenemään. Alkoi myös ennenaikainen vanheneminen elimistössä.
      Näillä mennään, tässä on vaan syötävä niitä "eväitä" mitä tuolta ylhäältä on annettu. Kaikki tämä on ollut elämisen arvoista. Takaan sen. Ja kiitos elämästä, se meillä kaikilla on kuitenkin "ainutkertainen". Olipa toksiineja ropassa tai ei.

    • rakkulatauti

      Ei, mutta immunologia on jo harjaantunut siellä painotöissä ja sama reaktio tulee kun olet tekemisissä samojen pöpöjen tai toksiinien kanssa nykyisessä tai edellisissä asunnoissa. Se selittää miksi sinä oireilet, mutta vaimo ei.

    • vertti-eetu

      Oireili hän (vaimoni) myös mutta ei siinä määrin kuin minä. Eikä minulla ole mitään valtuuksia kertoa kovin paljoa hänen sairauksistaan. Tällä hetkellä vaimoni ei "ilmeisesti" oireile joten olisi itsekästä lähteä tästä läppäseen ja vain omien oireitteni takia.
      Samoin oireili seinänaapuri kenen asunto on myös tyhjillään vielä. Oireili samalla tavalla ja sairasteli kuin minä. Älysi lähteä pois heti kun alkoi pahalta tuntumaan kämpässään ja "home" haisi.
      Kuudessa muussakin asunnossa homekoira merkkasi hometta siellä kolmenässänkujalla. Eikö siellä mielestäsi ole jo terveysriski olemassa toisillakin.
      Kukaan heistä (entiset naapurini) ei ole ollut lehtipainossa töissä. Kukaan toinen ei ole asunut rovaniemellä kuin vaimoni. Vaimo ei ollut lehtipainossa vaan toisessa rakennuksessa toisella puolen kaupungin.
      Kolmenässänkuja ja Kaarikatu asunnot missä asuttiin on toksisesti myrkyllisiä ja vaarallisia oli ollut töissä kirjapainossa tai kirjapainon takana.
      Yhdessäkään asunnossa rovaniemellä ei ole ollut minulla näitä ongelmia. Ei oireita ei tulehdussairauksia ei mitään. Keuhkoveritulpat johtuivat vahvoista veristä ja sen johdosta laskimotukos ja "limpit" nousi keuhkoihin.
      Jatketaan tästä keskustelua kun vauhtiin on päästy nimimerkki (rakkulatauti).
      Kerrohan entisten naapureiden tilanteen arvauksesi myös. Ja niiden lasten jotka toisissa rakennuksissa ja toisissa asunnoissa kolmenässänkujalla oireilevat ja sairastelevat. No samasta kaupasta ehkä joskus pöperöt on ostettu naapureiden kanssa. Joku on voinut käydä lomilla hiihtelemässä Lapissa tai kalareissulla, ehkä hillassakin. Tuskin kukaan Lapin kansan Kirjapainossa.

      Myönnän, että geenit, elämänkaari ja Kolmenässänkuja sekä Kaarikatu tapahtumineen ja huonon rakennuskulttuurin vuoksi sai immuunijärjestelmän sekaisin. Isännöitsijän ja terveysmiehen jahkailu ja vähättely sai aikaiseksi sen, että immuunijärjestelmä sekosi näin pahoin, että Kolmenässänkujalla kuolemakin oli lähellä. Nyt kun sieltä olen pois päässyt ja Kaarikadultakin, niin parempaan suuntaan koko ajan menee. Toipuminen voi silti viedä kauemman aikaa kuin mitkä ovat ennusteet.

      • vertti-eetu

        Annappas tulla juttua, niin saadaan tästä vielä milenkiintoinen keskustelu.
        Lisään vielä, että kun NE Alveolitis ja Alveolitis NUT oli papruihini pukattu 1990 luvun alussa ja lääkärin ennustama "Lähtölaskenta alkoi" (7 vuotta), niin möin asuntoni, ja järjestelin asioita sen mukaan, ettei perhe joudu vaikeuksiin jos lääkärin ennustus toteen käy. Kerroin työpaikalla, että ottakaa uusi kaveri huoltohommiin ja kouluttakaa tilalleni jos vaikka tässä huonosti käy.
        Kyllä oli käännettävä siinä aivan uusi lehti terveen ja sairaan välimaastossa.
        Periksiantaminen ei tullut kuuloonkaan koska rakas poika oli vasta 7 vuotta nuori. Tytöt aikuisia mutta vastuu heistä kuitenkin oli vielä olemassa. Ensimmäinen lapsen lapsi oli tuloillaan. Olisiko minun silloin pitänyt nostaa kädet pystyyn.
        Ei herranen aika sentään, ei sellainen käynyt edes mielessäni.

        Nyt on ollut vaikeampaa tämän "homekatastrofin" jälkeen koska vastuunottajia ei näytä löytyvän kaikissa kosteusvauriokouluissakaan sairastuneiden osalta.
        Rovaniemellä asuin Alveolitiksen jälkeen kahdessa asunnossa ja niissä ei mitään ongelmia. Hollolassa Kolmenässänkujalla ehdin asua kaksi vuotta ennenkuin ensimmäinen tulehdus "poskiontelotulehdus" iski.

        "immunologia on jo harjaantunut"
        Kesti kyllä ihmeen pitkään ennenkuin tuo esittämäsi "harjaantuminen" toi "tulosta" ja kysyisin tyhmänä, "miksi se tärppäsi vasta vuonna 2006 syksyllä ja juuri Kolmenässänkujan asunnossa"? Vaikka kymmeniä vuosia "harjoitteli" painotöissä ja ties missä.
        Kerroppa minulle se, miksi ne Alveolitikset jäi sinne rovaniemelle. Täällä ei ole ollut papruissa kuin Keuhkoemboliat 1990 ja 2004 mitkä tapahtui rovaniemellä asuessani.
        Alveolitiksestä ei sanottavaa ollut paljoa näillä main.


      • vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

        Annappas tulla juttua, niin saadaan tästä vielä milenkiintoinen keskustelu.
        Lisään vielä, että kun NE Alveolitis ja Alveolitis NUT oli papruihini pukattu 1990 luvun alussa ja lääkärin ennustama "Lähtölaskenta alkoi" (7 vuotta), niin möin asuntoni, ja järjestelin asioita sen mukaan, ettei perhe joudu vaikeuksiin jos lääkärin ennustus toteen käy. Kerroin työpaikalla, että ottakaa uusi kaveri huoltohommiin ja kouluttakaa tilalleni jos vaikka tässä huonosti käy.
        Kyllä oli käännettävä siinä aivan uusi lehti terveen ja sairaan välimaastossa.
        Periksiantaminen ei tullut kuuloonkaan koska rakas poika oli vasta 7 vuotta nuori. Tytöt aikuisia mutta vastuu heistä kuitenkin oli vielä olemassa. Ensimmäinen lapsen lapsi oli tuloillaan. Olisiko minun silloin pitänyt nostaa kädet pystyyn.
        Ei herranen aika sentään, ei sellainen käynyt edes mielessäni.

        Nyt on ollut vaikeampaa tämän "homekatastrofin" jälkeen koska vastuunottajia ei näytä löytyvän kaikissa kosteusvauriokouluissakaan sairastuneiden osalta.
        Rovaniemellä asuin Alveolitiksen jälkeen kahdessa asunnossa ja niissä ei mitään ongelmia. Hollolassa Kolmenässänkujalla ehdin asua kaksi vuotta ennenkuin ensimmäinen tulehdus "poskiontelotulehdus" iski.

        "immunologia on jo harjaantunut"
        Kesti kyllä ihmeen pitkään ennenkuin tuo esittämäsi "harjaantuminen" toi "tulosta" ja kysyisin tyhmänä, "miksi se tärppäsi vasta vuonna 2006 syksyllä ja juuri Kolmenässänkujan asunnossa"? Vaikka kymmeniä vuosia "harjoitteli" painotöissä ja ties missä.
        Kerroppa minulle se, miksi ne Alveolitikset jäi sinne rovaniemelle. Täällä ei ole ollut papruissa kuin Keuhkoemboliat 1990 ja 2004 mitkä tapahtui rovaniemellä asuessani.
        Alveolitiksestä ei sanottavaa ollut paljoa näillä main.

        Ja jatkoa:
        "Nyt on ollut vaikeampaa tämän "homekatastrofin" jälkeen koska vastuunottajia ei näytä löytyvän kaikissa kosteusvauriokouluissakaan sairastuneiden osalta".

        Tai sairastuneiden AVUKSI.

        Juuri siksi, että tässä vähättelijöiden ja vääristelijöiden ja "lottovoittajien" maassa on menty liian lujaa yhteiskuntarakenteeseen missä jokaisen on vaan taisteltava vaikeutensa kuntoon, tai kuoltava.
        Sanasinko ja minä olemme siinä samoilla linjoilla liikenteessä, että meitä pitää kasassa RAKAS lapsi/lapset. Myös naapureidenkin välillä.

        Jos palaan vielä siihen immunologian "harjaantumiseen" niin siitäkin minulla on antaa hyvä esimerkki eilisestä pitkästä perjantaista 2010. Eilen olimme vaimoni kanssa Tampereella noin klo 9.00 - 19.00. Koko sinä aikana ei ollut minulla oireita. Oli todella hyvä olla ja tuntui välillä kivalta olla välillä "terve".
        Olikohan tuo "immunulogi harjoitellut" viime viikon alkupäivät kun oli tiedossa Tampereen keikka vai mikä olikaan. Harjoitellut sopeutumaan väliaikaisesti asuntoon missä on puhdas sisäilmä. Ei edes niitä "pöpöjä" siellä ollut.
        Kerron vain sen minkä olen kokenut en enempää.
        Kelpaako tämä epäilijöille?


    • rakkulatauti

      Onkohan sinulta tutkittu keuhkoja niin perusteellisesti että lievä alveolitis nykyisissä asunnoissa olisi tullut esiin? Tarkoitin sitä, että samassa altistuksessa kaikki sairastuvat jollain tavalla, mutta se jolla on pitkä altistumishistoria takanaan voi sairastua voimakkaammin, rajumman immunologisen reagoinnin vuoksi.
      Emmehän me tiedä mitään naapureittesi sairauksista eikä niistä pidä täällä keskustella.
      Yritän sanoa sitä että joku voi sairastua allergiasairauksiin samassa altistuksessa missä joku toinen voi sairastua alveoliittiin. Genetiikka ja aikaisempi altistumishistoria vaikuttaa siihen miten yksilö sairastuu.

      • vertti-eetu

        Keuhkot on tutkittu täällä Hollolan terveyskeskuksessa ja PHKS.
        Kun menivät kirjoittamaan sairaskertomuksiinsa, että " kotona home- ja kosteusvaurio ja laajamittaiset tutkimukset menossa" niin alkoivat astmaa tästä tekemään. Sanon nyt suoraan, että ei onnistunut koska tämä ei ole astma. Alveolitiksesta siitä normaalista eikä edes NUT (epäily) eivät ole täällä puhuneet yhtään mitään. Ja jos olisivatkin, niin mitäs sitten? Kerro.
        Kyllä nuo lääkärit ovat olleet aika tavalla pihalla tämän "Homesairauden" kanssa. Kun olen näytteidenottopaperit pöytään lätkinyt. Niin jotenkin ovat halunneet nopeasti päästä siitä tilanteesta irti. Siitä hetkestä!

        Taidan tiistaina soittaa kolmenässsänkujan isännöitsijälle, että jollette tutki asunnosta oikeita asioita ja tee oikeaa "homeremonttia", niin ottakaa siihen uusiksi asukkaiksi ihmiset joiden "immunologia ei ole vielä harjaantunut"
        homepaskoihin eikä toksiseen myrkyllisyyteen.
        Sillähän TA-asoporukka siitä kiperästä tilanteesta selviää vai mitä.

        "Tarkoitin sitä, että samassa altistuksessa kaikki sairastuvat jollain tavalla",

        Aivan mutta jollen heille soita ja tee enkä esitä tuota toivomustani, niin onhan siinä edelleen se vanhan "pelaamisen" vaara olemassa, että uudet asukkaat vaan sisään ja katotaan kestääkö se immuunijärjestelmä heillä vai käykö samoin kuin vertin.


      • vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

        Keuhkot on tutkittu täällä Hollolan terveyskeskuksessa ja PHKS.
        Kun menivät kirjoittamaan sairaskertomuksiinsa, että " kotona home- ja kosteusvaurio ja laajamittaiset tutkimukset menossa" niin alkoivat astmaa tästä tekemään. Sanon nyt suoraan, että ei onnistunut koska tämä ei ole astma. Alveolitiksesta siitä normaalista eikä edes NUT (epäily) eivät ole täällä puhuneet yhtään mitään. Ja jos olisivatkin, niin mitäs sitten? Kerro.
        Kyllä nuo lääkärit ovat olleet aika tavalla pihalla tämän "Homesairauden" kanssa. Kun olen näytteidenottopaperit pöytään lätkinyt. Niin jotenkin ovat halunneet nopeasti päästä siitä tilanteesta irti. Siitä hetkestä!

        Taidan tiistaina soittaa kolmenässsänkujan isännöitsijälle, että jollette tutki asunnosta oikeita asioita ja tee oikeaa "homeremonttia", niin ottakaa siihen uusiksi asukkaiksi ihmiset joiden "immunologia ei ole vielä harjaantunut"
        homepaskoihin eikä toksiseen myrkyllisyyteen.
        Sillähän TA-asoporukka siitä kiperästä tilanteesta selviää vai mitä.

        "Tarkoitin sitä, että samassa altistuksessa kaikki sairastuvat jollain tavalla",

        Aivan mutta jollen heille soita ja tee enkä esitä tuota toivomustani, niin onhan siinä edelleen se vanhan "pelaamisen" vaara olemassa, että uudet asukkaat vaan sisään ja katotaan kestääkö se immuunijärjestelmä heillä vai käykö samoin kuin vertin.

        Totta helvetissä nämä asunnot täytyy olla sellaisia, että näissä voi asua ja elää turvallisesti jokainen ihminen. Oli nuori tai nätti, ruma tai vanha. Oli altistumishistoria sitä sun tätä tai tota.

        "Terveellistä asumista" siihen tässä on yritetty luottaa mitä mainoksissaan lupaavat. Myöntäkää tosiasiat eikä mitään turhanpäiväisiä selittelyjä.

        Mitä tähän sanoisit:
        "Asunto TA-Yhtymä Oy:n kautta on turvallinen valinta elämän joka vaiheeseen".

        Ei ollut turvallinen valinta. Henki meinasi mennä asunnossa. Saunan lauteilla yritin yöt kun asunnon toksista myrkyllisyyttä öisin yritin pakoilla ja ikkuna auki.
        Kerrohan miksi asuntomme on vielä tyhjillään? Odottavatkohan sinne asukkaiksi ketä tai mitä?

        Uskon (rakkulatauti), että yrität auttaa. Kumpikaan meistä ei vaan tiedä miten se parhaiten onnistuisi.
        Hollolan tkl sanoi, että "Homesairaus. Heti pois kotoa..." Se on tässä tapauksessani yksi tukipilari mikä ei ainakaan horju yhtään paskanjauhannan jälkeenkään.


    • vertti-eetu

      Anna (rakkulatauti) minulle hyvät vastaukset seuraaviin kysymyksiini.

      Yksi:
      "Miksi se asunto kolmenässänkujalla joka oli asumishistoriani kahdeskymmenes asunto, sairastutti minut näin pahoin?

      Kaksi:
      Miksi samassa pihapiirissä homekoira löysi toisistakin rivariasunnoista "hometta" ja miksi siellä oireilee toisiakin ihmisiä?

      Kolme:
      Miksi siellä ei myönnetä tosiasioita vaan yritetään vähätellä asian vakavuutta?

      Neljä:
      Eihän tällä minun genetiikalla eikä altistumishistorialla ole mitään tekemistä niiden entisten naapureitteni "Homeongelmien" kanssa. Vai onko mielestäsi. Jos on niin miten?

      Viisi:
      Eikö näistä asioista saisi vieläkään mitään puhua vaikka 600 000 - 800 000 päivittäin oireilee kosteusvauriomyrkyistä/homeista. Aika suuri osa vielä syyttömänä. Jollei saisi mitään puhua, niin mitä sitten pitäisi tehdä, että tulevat polvet olisivat valmiimpia ottamaan nämä asiat paremmin vastaan jos homepaskat kohdalle sattuvat?

      Kuusi:
      Saadaanko näitä asioita paremmin kuntoon median kautta vai odottelmalla, että kansanedustajat taustajoukkoineen asiat kuntoon laittaa. Vakuutusturva ja oikeusturva?

      Seitsemän:
      Miten saadaan homesairaita lisää kertomaan se totuus ja porukka yhtenäiseksi.
      Rohkeita sairaita lisää "esille". Tämä ei ole pelkureiden juttu, vai onko?
      Vastaa näihin nyt vaikka aluksi.

    • Korvakierteessä aiku

      Nyt olen syönyt nuo 8 antibioottia ja 2 kortisoonikuuria. Korvat kuivuvat ja paranevat kotona ollessa, mutta jo kahden päivän jälkeen töissä oireet tulevat takaisin. Työpaikaööa tehdyissä testeissä ilmeni bakteeria, joka aiheuttaa mm. hengitysteiden ja korvien tulehduksia (en valitettavasti muista bakteerikantaa, mutta lisään sen tänne, kun saan raportin). Asialle ei kuulemma kuitenkaan tehdä mitään, koska arvot eivät ylitä sitä "kriittistä" rajaa, jolloin virallisesti toimenpiteitä joudutaan alkaa tekemään. Olen myös vaihtanut työpistettäni toiseen taloon, mutta tuloksetta. Näin kävi yhdelle toisellekin samassa työpaikassa olleelle. Minua huolestuttaa tämä lääkkeiden syönti ja viimeisen kuurin jälkeen vatsa on ollut tosi huonona ja on ollut oksettava olo koko ajan. Syön maitohappobakteerien lisäksi vatsahaavalääkkeitä. Psyykekin alkaa kaikkien näiden sairasteluiden jälkeen oireilemaan (vihaisuus ja agressiivisuus), kun joutuu olemaan vaan kotona.
      Onko jollain tietoa, voiko tämä bakteeri levitä myös muualle vai pysyykö se vain korvissa? Luin muista viesteistä, että se voi olla myös poskionteloissa ja virtsateissä. Toivon mukaan minun pöpöt kuitenkin pysyvät korvissa, jos ne ylipäänsä voivat levitä muualle.
      Lääkärin mukaan tämä oli minun kohdallani viimeinen lääkekuuri... onko tiputus seuraava vaihtoehto? Onko jollain saatu tauti kuriin juuri tuolla tiputuksella ja kuinka monta päivää joutui olemaan sairaalassa?

      • Otan osaa, voin aavistaa kärsimyksesi.

        Minusta tuntuu, että me homesairaat joudumme elämään maanpäällisessä helvetissä.

        Kenelle arpa lankeaa? Jouduitko homekämppään, -kouluun, -päiväkotiin, -työpaikkaan, -varuskuntaan...

        Menolippu homehelvettiin eikä paluulippua saa.


      • "Asialle ei kuulemma kuitenkaan tehdä mitään, koska arvot eivät ylitä sitä 'kriittistä' rajaa, jolloin virallisesti toimenpiteitä joudutaan alkaa tekemään."

        - Juuri niin. Viranomaisten rakkaus sairaita rakennuksia kohtaan on aivan käsittämätöntä, mutta ihmiset jätetään kylmästi heitteille eikä heidän sairastumisestaan välitetä yhtään. Pääasia, että sairaat rakennukset voivat hyvin. Palkkapaimenet eivät ihmisistä välitä, juoksevat vain sutta karkuun.


      • '

        Ilmapitoisuuksien raja-arvot eivät ole terveysperusteisia. Toimistotöissä raja on 7 ja asunnoissa 10 aktinomykeeteille. Haittoja voi tulla jo pienemmissä pitoisuuksissa. Jos sädesieni alkaa kasvamaan elimistössä tarvitaan tosi pitkä kuuri, jopa puoli vuotta.


    • Räkänokka

      Ei toivoakaan parantua,mulla ihan sama vaiva,olis pitäny estolääkkeenä jatkuvaa antibioottia ottaa,ei kestä vatsa eikä maksa.Mietin just jotain luontaistuotteita,jos kokeilis ensin hiivaan auttavia aineita,ja sitten muita ,fessin jälkeen meni tosi huonoksi poskiontelo.otsaontelovaivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe