linja-autokortti 18-vuotiaalle

ikäalennus...

Moi!
Olen kuullut vähän semmoista juttua, että linja-autofirmat ovat pistäneet eteenpäin vaatimusta, että linja-autokortin ikäraja laskettaisiin 21 ikävuodesta 18 ikävuoteen.. tietääkö kukaan tämmöisestä mitään? Itse kannattaisin kyseistä asiaa kovasti! Isäni on linja-auton kuljettaja, ja olen itsekin ajatellut kokeilevani kyseistä hommaa. Olen tosin vasta täyttämässä 17 vuotta... Itse henkilöauton ajokorttiin ei siis ole kuin vuosi enään odottusta, mutta tuohon linja-autokorttiin meneekin sitten jo 4 vuotta... Mitenköhän sen asian kanssa käy...?

22

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jää vain sinun

      märäksi uneksi!

      • alkup. kirjoittaja

        Moi!
        No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
        Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :)


      • linja-autoyhtiöiden
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
        Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :)

        tarpeen saada kuljettajia. Tällä hetkellä maasta puuttuu n. 1000 bussinkuljettajaa ja tilanne on huononemaan päin eli poistuma on suurempaa kuin on alalle tulevia.
        18-vuotiaana ajettu B-kortti ja siihen vaikka 20.000km kokemuksella jo 18-vuotiaana ajettu D-kortti ei todellakaan edusta sellaista ajokokemusta, jota minun mielestä massojensiirto-/läskinkuljetusvälineen ohjaajalta tulisi edellyttää.
        Tästä kokemuksesta saattaa myöskin näinollen kokonaan puuttua talviajo. Ja toisekseen on tuon ajokokemuksen valvonnassakin vaikeutensa, kun kaverit "todistavat" vaikka toisiaan ristiin.

        On totta, että tuo 21v ikäraja on hiukan pulmallinen. Siinä iässä yleensä on jo hankittu jokin muu ammatillinen koulutus tai jatko-opiskelupaikka ja harvaa saa näiden toimien jälkeen ryhtymään bussinkuljettajaksi enää 21v iässä.
        Alan palkkaus ja työajat eivät rohkaise myöskään.
        Oikea ajatus on tuo 18v suoritettu BC-kortti ja kuorma-autolla hankittu vähintään vuoden ajokokemus tämän jälkeen tähtäimenä D-kortti 21v.
        Sen sijaan tuon kokemuksen hankkiminen 5 vuoden sisällä ja vähintään 12 tonnin kuorma-autolla raskaasti verottaa halukkaiden määrää.
        Tiedän paljon alan vaihtoa ajattelevia, joilla ajokokemus on hiukan kauempaa, jotka olisivat halukkaita ajamaan nykyisiä hienoja automaattivaihteisia busseja; ja kuorma-autokokemuksen 12 tonnin kokonaispainovaatimus pudottaa käytännössä kaikki esim. kaupungeissa jakeluajoa kuorma-autolla tehneet pois.
        Näissä vaatimuksissa olisi mielestäni tarkistamisen varaa.
        Mutta 18v saa mielestäni pysyä märkänä unenasi.;)


      • jee jee jee
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
        Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :)

        EU on kanssa tietääkseni ollut ajamassa sitä 18vuoden ikärajaa bussille. Tän vuoden syksyllä se olisi tulossa, jos on käynyt sen riittävän ammattikoulutuksen. 18vuotias saa sen D ajokortin ensiksi vain kaupunkibussin ajamiseen, että turistibussia ei ensimmäisenä pääse ajamaan. Tämä on ehkä ihan hyvä homma, että ensiksi pitää ottaa kokemusta, ennenkuin pääsee ajamaan niitä isompia vermeitä. Harmi vain, että enää ei sitten saa ajaa D ajokorttia kokemuspohjalta tän vuoden syksyn jälkeen.

        Joo, mulla on vähän sellainen asenne tuohon 18v ikärajaan bussikortissa, että siinä on hyvää ja huonoa asiaa.


      • Antisami

        Etkö voisi ilmaista asiaasi yhtään kauniimmalla tavalla? Tuollainen kielenkäyttö ei vain kuulu ihmisten ilmoille. Ajatuksenakin tuollainen on kamala. Kunnon ihmiset eivät ajattele noin.


      • tstonhoitaja
        jee jee jee kirjoitti:

        EU on kanssa tietääkseni ollut ajamassa sitä 18vuoden ikärajaa bussille. Tän vuoden syksyllä se olisi tulossa, jos on käynyt sen riittävän ammattikoulutuksen. 18vuotias saa sen D ajokortin ensiksi vain kaupunkibussin ajamiseen, että turistibussia ei ensimmäisenä pääse ajamaan. Tämä on ehkä ihan hyvä homma, että ensiksi pitää ottaa kokemusta, ennenkuin pääsee ajamaan niitä isompia vermeitä. Harmi vain, että enää ei sitten saa ajaa D ajokorttia kokemuspohjalta tän vuoden syksyn jälkeen.

        Joo, mulla on vähän sellainen asenne tuohon 18v ikärajaan bussikortissa, että siinä on hyvää ja huonoa asiaa.

        Oliko tuo "heitto" vai todellisuuspohjalta ettei enää syksyn jälkeen kokemuspohja kuorma-autolla merkitse mitään. Täällä näkyneissä papereissa en ole huomannut sellaista. Ts. kurssi- ja aikuiskoulutuskeskukset ovat onnistuneet kaappaamaan koulutusmonopolin tässä. Voi surkeutta!


      • Anonyymi
        linja-autoyhtiöiden kirjoitti:

        tarpeen saada kuljettajia. Tällä hetkellä maasta puuttuu n. 1000 bussinkuljettajaa ja tilanne on huononemaan päin eli poistuma on suurempaa kuin on alalle tulevia.
        18-vuotiaana ajettu B-kortti ja siihen vaikka 20.000km kokemuksella jo 18-vuotiaana ajettu D-kortti ei todellakaan edusta sellaista ajokokemusta, jota minun mielestä massojensiirto-/läskinkuljetusvälineen ohjaajalta tulisi edellyttää.
        Tästä kokemuksesta saattaa myöskin näinollen kokonaan puuttua talviajo. Ja toisekseen on tuon ajokokemuksen valvonnassakin vaikeutensa, kun kaverit "todistavat" vaikka toisiaan ristiin.

        On totta, että tuo 21v ikäraja on hiukan pulmallinen. Siinä iässä yleensä on jo hankittu jokin muu ammatillinen koulutus tai jatko-opiskelupaikka ja harvaa saa näiden toimien jälkeen ryhtymään bussinkuljettajaksi enää 21v iässä.
        Alan palkkaus ja työajat eivät rohkaise myöskään.
        Oikea ajatus on tuo 18v suoritettu BC-kortti ja kuorma-autolla hankittu vähintään vuoden ajokokemus tämän jälkeen tähtäimenä D-kortti 21v.
        Sen sijaan tuon kokemuksen hankkiminen 5 vuoden sisällä ja vähintään 12 tonnin kuorma-autolla raskaasti verottaa halukkaiden määrää.
        Tiedän paljon alan vaihtoa ajattelevia, joilla ajokokemus on hiukan kauempaa, jotka olisivat halukkaita ajamaan nykyisiä hienoja automaattivaihteisia busseja; ja kuorma-autokokemuksen 12 tonnin kokonaispainovaatimus pudottaa käytännössä kaikki esim. kaupungeissa jakeluajoa kuorma-autolla tehneet pois.
        Näissä vaatimuksissa olisi mielestäni tarkistamisen varaa.
        Mutta 18v saa mielestäni pysyä märkänä unenasi.;)

        Olin 45 , kun työt loppuivat. Kyselin linja-autokortin hankkimisesta. Ilmoitettiin suoraan olen liian vanha ja en ole maahanmuuttaja, eli en kelpaa.


    • tuota neljättä

      vastausta.

      • jee jee jee

        Samaa ongelmaa vähän näyttäisi olevan täällä Suomi24:ssä mullakin. Etusivulla näyttää, että vastauksia on enempi, kun mitä niitä on silloin kun avaa tän ketjun.


    • Kanssa-autoilija

      Firmat ei sitä vaatinu vaan tuli tuolta Brysselistä ja kyseinen pykälä on jo voimassa.

      Mutta D-korttia et voi saada 18-vuotta täytettyäsi vaan ensin on ajettava C-kortti.
      Ja sanon suoraan että kuormurin ajo on täysin erilaista kuin bussin, kysy isältäsi.

      Kuvittele ajavasi asuinalueella paikkuria 40 nopeudella ja huomaat pihasta pomppivan pallon eteesi. Tuolla nopeudella liikut 11m sekunnin aikana, regointiin menee 1s ja sen päälle 0,5s siihen kun ilmanpainejarrut reagoi. Pitkänkö matkan olet liikkunut ennekuin auton jarrut hidastaa vauhtia? 16,5m, pitemmän matkan kuin bussi jolla ajat. Kannattaa muistaa myös bussin paino, 10-15 tonnia.

      Bussikuskin homma siis ei välttämättä ole joka nuoren homma, se vaatii oikeaa asennetta. Väärällä asenteella matkustajat valittaa ja pahimmillaan tulee ruumiita.

      • alkup. kirjoittaja

        Moi!
        Eli siis.. Onko 18-vuotiaalla BC-kortin omaavalla jo mahdollisuus ajaa itselleen D-korttikin?
        Juu, kyllä isäkin sitä minulle on muistutellut, että bussi on todella raskas ajoneuvo, eikä sen ajaminen ole tosta ihan "naps vaan" hallittavissa.
        Toisaalta.. Vaikka D-kortin saisikin jo 18-vuotias, on eriasia, ottavatko kaupunkien linja-autofirmat näin nuoria töihin... Heillähän on täysi oikeus pitäytyä omalta osaltaa siinä, ettei heidän bussien rattiin pääse, ellei ole tuota 21 kesää tullut elettyä??


      • Kanssa-autolija
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        Eli siis.. Onko 18-vuotiaalla BC-kortin omaavalla jo mahdollisuus ajaa itselleen D-korttikin?
        Juu, kyllä isäkin sitä minulle on muistutellut, että bussi on todella raskas ajoneuvo, eikä sen ajaminen ole tosta ihan "naps vaan" hallittavissa.
        Toisaalta.. Vaikka D-kortin saisikin jo 18-vuotias, on eriasia, ottavatko kaupunkien linja-autofirmat näin nuoria töihin... Heillähän on täysi oikeus pitäytyä omalta osaltaa siinä, ettei heidän bussien rattiin pääse, ellei ole tuota 21 kesää tullut elettyä??

        On mahdollista, muistaaksenii siinä se rajoitus on että kaupunkilikenteeseen. Varmista asia vaikka poliisilta tai autokoulusta. Ai niin, kouluttavat laitoksestkin tietää tästä, esim. JAKK Jalasjärvellä.

        Bussikuskin silmien täytyy kaunkiliikenteessä pyöriä, kameleonttia saat leikkiä siinä asiassa, käännyttäessä saa perää ja etukulmaa seurata ja varoa ettei liikennemerkit ja paksummat oksat vie peilejä mennessään. Jos bussikuskiksi aiot niinhankkiudu alalle kouluttavaan laitokseen ja KUUNTELE mitä opettajat puhuu.


      • alkup. kirjoittaja
        Kanssa-autolija kirjoitti:

        On mahdollista, muistaaksenii siinä se rajoitus on että kaupunkilikenteeseen. Varmista asia vaikka poliisilta tai autokoulusta. Ai niin, kouluttavat laitoksestkin tietää tästä, esim. JAKK Jalasjärvellä.

        Bussikuskin silmien täytyy kaunkiliikenteessä pyöriä, kameleonttia saat leikkiä siinä asiassa, käännyttäessä saa perää ja etukulmaa seurata ja varoa ettei liikennemerkit ja paksummat oksat vie peilejä mennessään. Jos bussikuskiksi aiot niinhankkiudu alalle kouluttavaan laitokseen ja KUUNTELE mitä opettajat puhuu.

        Moi!
        Katselin tuolta JAKK:n sivustolta eri linja-autonkuljettamiseen liittyviä koulutuksia. Oli mm. linja-autonkuljettajan tutkintoon valmistavaa koulutusta jne., mutta siihenkin on pääsyvaatimuksena 21 vuoden ikä. Mistä 18 vuotias sitten saa mahdollisuuden D-korttiin ja bussin ajamiseen? Niin ja vielä... olen siis halukas JUURI tuohon KAUPUNKILIIKENTEESEEN. En haluaisikaan (ainakaan tällä hetkellä) ajella semmosia matkoja, kuin esim. Pori - Helsinki. Pikavuorot jne. ei semmosia. Vaan siis ihan kaupungin sisäistä bussiliikennettä! Kun nyt ensin vanhenisin puoli vuotta, voin aloittaa aluksi tuon BC-kortin ajamisen...


      • huergkljabhvb
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        Katselin tuolta JAKK:n sivustolta eri linja-autonkuljettamiseen liittyviä koulutuksia. Oli mm. linja-autonkuljettajan tutkintoon valmistavaa koulutusta jne., mutta siihenkin on pääsyvaatimuksena 21 vuoden ikä. Mistä 18 vuotias sitten saa mahdollisuuden D-korttiin ja bussin ajamiseen? Niin ja vielä... olen siis halukas JUURI tuohon KAUPUNKILIIKENTEESEEN. En haluaisikaan (ainakaan tällä hetkellä) ajella semmosia matkoja, kuin esim. Pori - Helsinki. Pikavuorot jne. ei semmosia. Vaan siis ihan kaupungin sisäistä bussiliikennettä! Kun nyt ensin vanhenisin puoli vuotta, voin aloittaa aluksi tuon BC-kortin ajamisen...

        rajamäen aikkari on varmaan paikka josta tietoa löytyy vantaan toimipiste nimenomaan. onnea ja tsemppiä.


      • alkup. kirjoittaja
        huergkljabhvb kirjoitti:

        rajamäen aikkari on varmaan paikka josta tietoa löytyy vantaan toimipiste nimenomaan. onnea ja tsemppiä.

        Moi!
        Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
        1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
        2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
        3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
        Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
        Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille!


      • 18 vuotiaana
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
        1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
        2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
        3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
        Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
        Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille!

        Lainaus liikenneministeriön sivuilta:

        Raskas kalusto

        Raskaan kaluston luokat C1 ja D1 säilyvät pääosin ennallaan. C1-luokan ajokortin vähimmäisikä on 18 vuotta ja D1-luokan 21 vuotta

        Kuorma-autoja koskevan C-ajokortin vähimmäisikä nousee 21 vuoteen. Nykyisin se on Suomessa 18 vuotta.

        Linja-auton kuljettamiseen vaadittavan D-ajokortin vähimmäisikä nousee 24 vuoteen. Tähän asti se on ollut 21 vuotta.

        C-luokan ajokortin voi kuitenkin edelleenkin hankkia myös 18 vuotta täyttänyt ja D-luokan ajokortin 21 vuotta täyttänyt suorittamalla kuorma- tai linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin halutessaan alentaa D-luokan ajokortin ikärajan 18 vuoteen. Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.


      • alkup. kirjoittaja
        18 vuotiaana kirjoitti:

        Lainaus liikenneministeriön sivuilta:

        Raskas kalusto

        Raskaan kaluston luokat C1 ja D1 säilyvät pääosin ennallaan. C1-luokan ajokortin vähimmäisikä on 18 vuotta ja D1-luokan 21 vuotta

        Kuorma-autoja koskevan C-ajokortin vähimmäisikä nousee 21 vuoteen. Nykyisin se on Suomessa 18 vuotta.

        Linja-auton kuljettamiseen vaadittavan D-ajokortin vähimmäisikä nousee 24 vuoteen. Tähän asti se on ollut 21 vuotta.

        C-luokan ajokortin voi kuitenkin edelleenkin hankkia myös 18 vuotta täyttänyt ja D-luokan ajokortin 21 vuotta täyttänyt suorittamalla kuorma- tai linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin halutessaan alentaa D-luokan ajokortin ikärajan 18 vuoteen. Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.

        Lainaus edellisestä kirjoituksesta:

        Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.

        Eli siis, perustason ammattipätevyyskoulutus ja linja-auton kuljettajan ammatilliset perustutkinnot..

        Kaikki paikat, missä olen tuommoisiin koulutuksiin törmännyt, vaativat koulutuksen aloittajalta D-korttia... Ja sitten toisaalta D-korttia ei saa ilman tuota/noita koulutusta/koulutuksia? kuulostaa mielestäni aika järjettömältä...
        Jos vaikka edellinen kirjoittaja vielä hiukan selventäisi asiaa tämmöiselle idiootille :)
        Kiitos vastauksestasi kuitenkin!


      • edellinen kirjoittaja
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Lainaus edellisestä kirjoituksesta:

        Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.

        Eli siis, perustason ammattipätevyyskoulutus ja linja-auton kuljettajan ammatilliset perustutkinnot..

        Kaikki paikat, missä olen tuommoisiin koulutuksiin törmännyt, vaativat koulutuksen aloittajalta D-korttia... Ja sitten toisaalta D-korttia ei saa ilman tuota/noita koulutusta/koulutuksia? kuulostaa mielestäni aika järjettömältä...
        Jos vaikka edellinen kirjoittaja vielä hiukan selventäisi asiaa tämmöiselle idiootille :)
        Kiitos vastauksestasi kuitenkin!

        Linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa nuorisoasteen koulutuksena. Tämä tarkoittaa käytännössä ammattikoulun logistiikan perustutkintoa. Siis haetaan sellaiseen amikseen, jossa on linja-auton kuljettajan linja. Koulutus kestää kolme vuotta, mutta kun se yleensä aloitetaan jo 16 vuotiaana, niin D-ajolupa on taskussa sitten 18 vuotiaana. Tuo perustason ammattipätevyyskoulutus annetaan samassa yhteydessä. Ongelmana on se, että kun tuo tuli mahdolliseksi vasta tämän vuoden alusta, niin hyvin harvassa koulussa on vielä D-opetusta.

        Toinen mahdollisuus on aikuiskoulutus, mutta niin kuin nimikin sanoo, sinne ei pääse 16 vuotiaana. 18 vuotiaana voi päästä jo omaehtoiseen koulutukseen, tai sitten työllisyyskoulutukseen.

        Ammatillista perustutkintoa voi suorittaa myös isommissa bussifirmoissa, mutta kuten totesit, niin silloin pitää olla jo D-ajolupa.

        Pitää muistaa sitten vielä, että 18 vuotias ei saa olla kuin paikkurin kuskina. Pitkälle linjalle ei pääse vielä ajamaan.


      • Joku
        alkup. kirjoittaja kirjoitti:

        Moi!
        Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
        1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
        2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
        3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
        Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
        Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille!

        Mo, eli siis linja-autokortin voi saada 18vuotiaana vain ja ainoastaan jos olet suorittanut kuljettajan tutkinnon, muulloin ikäraja on se jämpti 21v :)


    • alkup. kirjoittaja

      Kiitos kaikille todella paljon vastauksista!
      Nyt olen mielesäni saanut tarpeeksi tietoa kyseisestä aiheesta :)
      Täytynee sit katsoa, josko hakisi aikuiskoulutuskeskukseen sit tulevaisuudessa...

    • Nimetön

      Moi,olen kuullut ja minä täytän myös vasta 17 lokakuussa!!
      ja olen itse toista vuotta kuljetuspuolella juuri tätä asiaa varten.
      Se tulee voimaan tietääkseni 10.9.2008

    • Anonyymi

      Mää tiärän et Turkkuses pääsee 17vuatisna pussi kuskiks valtion kurssil jos oot tullu muuvalta, huono suomen kielitaito, kaikki paperit tippunu mereen, muuteskin reppanan olonen. Ei mulkukka kyl kertonu mihin töihin mut tosa ne keltasii pussei ajelee. Hyvä palkka ja tyä suhe asunto.
      Kelpais mullekki.

      Täl pual jokke.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2117
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1520
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1165
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe