Moi!
Olen kuullut vähän semmoista juttua, että linja-autofirmat ovat pistäneet eteenpäin vaatimusta, että linja-autokortin ikäraja laskettaisiin 21 ikävuodesta 18 ikävuoteen.. tietääkö kukaan tämmöisestä mitään? Itse kannattaisin kyseistä asiaa kovasti! Isäni on linja-auton kuljettaja, ja olen itsekin ajatellut kokeilevani kyseistä hommaa. Olen tosin vasta täyttämässä 17 vuotta... Itse henkilöauton ajokorttiin ei siis ole kuin vuosi enään odottusta, mutta tuohon linja-autokorttiin meneekin sitten jo 4 vuotta... Mitenköhän sen asian kanssa käy...?
linja-autokortti 18-vuotiaalle
22
4776
Vastaukset
- jää vain sinun
märäksi uneksi!
- alkup. kirjoittaja
Moi!
No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :) - linja-autoyhtiöiden
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :)tarpeen saada kuljettajia. Tällä hetkellä maasta puuttuu n. 1000 bussinkuljettajaa ja tilanne on huononemaan päin eli poistuma on suurempaa kuin on alalle tulevia.
18-vuotiaana ajettu B-kortti ja siihen vaikka 20.000km kokemuksella jo 18-vuotiaana ajettu D-kortti ei todellakaan edusta sellaista ajokokemusta, jota minun mielestä massojensiirto-/läskinkuljetusvälineen ohjaajalta tulisi edellyttää.
Tästä kokemuksesta saattaa myöskin näinollen kokonaan puuttua talviajo. Ja toisekseen on tuon ajokokemuksen valvonnassakin vaikeutensa, kun kaverit "todistavat" vaikka toisiaan ristiin.
On totta, että tuo 21v ikäraja on hiukan pulmallinen. Siinä iässä yleensä on jo hankittu jokin muu ammatillinen koulutus tai jatko-opiskelupaikka ja harvaa saa näiden toimien jälkeen ryhtymään bussinkuljettajaksi enää 21v iässä.
Alan palkkaus ja työajat eivät rohkaise myöskään.
Oikea ajatus on tuo 18v suoritettu BC-kortti ja kuorma-autolla hankittu vähintään vuoden ajokokemus tämän jälkeen tähtäimenä D-kortti 21v.
Sen sijaan tuon kokemuksen hankkiminen 5 vuoden sisällä ja vähintään 12 tonnin kuorma-autolla raskaasti verottaa halukkaiden määrää.
Tiedän paljon alan vaihtoa ajattelevia, joilla ajokokemus on hiukan kauempaa, jotka olisivat halukkaita ajamaan nykyisiä hienoja automaattivaihteisia busseja; ja kuorma-autokokemuksen 12 tonnin kokonaispainovaatimus pudottaa käytännössä kaikki esim. kaupungeissa jakeluajoa kuorma-autolla tehneet pois.
Näissä vaatimuksissa olisi mielestäni tarkistamisen varaa.
Mutta 18v saa mielestäni pysyä märkänä unenasi.;) - jee jee jee
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
No, edellinen kirjoittaja ilmaisi ainakin selvästi, että vastustaa kyseistä asiaa...
Syy tähän ikärajalaskemiseen on siinä, ettei linja-autoalalle riitä tekijöitä. Toisaalta olen itsekin sillä kannalla, että 18 vuotiaista löytyy näitä riehujia, jotka olisivat vaaraksi matkustajille. Toisaalta, löytyy niitä täysiä idiootteja vielä 21 vuotiaistakin... Eli itse olen sen kannalla, että ikää voitaisiin laskea. Vaikka sitten asetetttaisiin siihen sellainen vaatimus, että tulee olla ajettu tietty määrä kilometrejä henkilöautolla tms. Ei huono idea, ainakaa omasta mielestäni :)EU on kanssa tietääkseni ollut ajamassa sitä 18vuoden ikärajaa bussille. Tän vuoden syksyllä se olisi tulossa, jos on käynyt sen riittävän ammattikoulutuksen. 18vuotias saa sen D ajokortin ensiksi vain kaupunkibussin ajamiseen, että turistibussia ei ensimmäisenä pääse ajamaan. Tämä on ehkä ihan hyvä homma, että ensiksi pitää ottaa kokemusta, ennenkuin pääsee ajamaan niitä isompia vermeitä. Harmi vain, että enää ei sitten saa ajaa D ajokorttia kokemuspohjalta tän vuoden syksyn jälkeen.
Joo, mulla on vähän sellainen asenne tuohon 18v ikärajaan bussikortissa, että siinä on hyvää ja huonoa asiaa. - Antisami
Etkö voisi ilmaista asiaasi yhtään kauniimmalla tavalla? Tuollainen kielenkäyttö ei vain kuulu ihmisten ilmoille. Ajatuksenakin tuollainen on kamala. Kunnon ihmiset eivät ajattele noin.
- tstonhoitaja
jee jee jee kirjoitti:
EU on kanssa tietääkseni ollut ajamassa sitä 18vuoden ikärajaa bussille. Tän vuoden syksyllä se olisi tulossa, jos on käynyt sen riittävän ammattikoulutuksen. 18vuotias saa sen D ajokortin ensiksi vain kaupunkibussin ajamiseen, että turistibussia ei ensimmäisenä pääse ajamaan. Tämä on ehkä ihan hyvä homma, että ensiksi pitää ottaa kokemusta, ennenkuin pääsee ajamaan niitä isompia vermeitä. Harmi vain, että enää ei sitten saa ajaa D ajokorttia kokemuspohjalta tän vuoden syksyn jälkeen.
Joo, mulla on vähän sellainen asenne tuohon 18v ikärajaan bussikortissa, että siinä on hyvää ja huonoa asiaa.Oliko tuo "heitto" vai todellisuuspohjalta ettei enää syksyn jälkeen kokemuspohja kuorma-autolla merkitse mitään. Täällä näkyneissä papereissa en ole huomannut sellaista. Ts. kurssi- ja aikuiskoulutuskeskukset ovat onnistuneet kaappaamaan koulutusmonopolin tässä. Voi surkeutta!
- Anonyymi
linja-autoyhtiöiden kirjoitti:
tarpeen saada kuljettajia. Tällä hetkellä maasta puuttuu n. 1000 bussinkuljettajaa ja tilanne on huononemaan päin eli poistuma on suurempaa kuin on alalle tulevia.
18-vuotiaana ajettu B-kortti ja siihen vaikka 20.000km kokemuksella jo 18-vuotiaana ajettu D-kortti ei todellakaan edusta sellaista ajokokemusta, jota minun mielestä massojensiirto-/läskinkuljetusvälineen ohjaajalta tulisi edellyttää.
Tästä kokemuksesta saattaa myöskin näinollen kokonaan puuttua talviajo. Ja toisekseen on tuon ajokokemuksen valvonnassakin vaikeutensa, kun kaverit "todistavat" vaikka toisiaan ristiin.
On totta, että tuo 21v ikäraja on hiukan pulmallinen. Siinä iässä yleensä on jo hankittu jokin muu ammatillinen koulutus tai jatko-opiskelupaikka ja harvaa saa näiden toimien jälkeen ryhtymään bussinkuljettajaksi enää 21v iässä.
Alan palkkaus ja työajat eivät rohkaise myöskään.
Oikea ajatus on tuo 18v suoritettu BC-kortti ja kuorma-autolla hankittu vähintään vuoden ajokokemus tämän jälkeen tähtäimenä D-kortti 21v.
Sen sijaan tuon kokemuksen hankkiminen 5 vuoden sisällä ja vähintään 12 tonnin kuorma-autolla raskaasti verottaa halukkaiden määrää.
Tiedän paljon alan vaihtoa ajattelevia, joilla ajokokemus on hiukan kauempaa, jotka olisivat halukkaita ajamaan nykyisiä hienoja automaattivaihteisia busseja; ja kuorma-autokokemuksen 12 tonnin kokonaispainovaatimus pudottaa käytännössä kaikki esim. kaupungeissa jakeluajoa kuorma-autolla tehneet pois.
Näissä vaatimuksissa olisi mielestäni tarkistamisen varaa.
Mutta 18v saa mielestäni pysyä märkänä unenasi.;)Olin 45 , kun työt loppuivat. Kyselin linja-autokortin hankkimisesta. Ilmoitettiin suoraan olen liian vanha ja en ole maahanmuuttaja, eli en kelpaa.
- tuota neljättä
vastausta.
- jee jee jee
Samaa ongelmaa vähän näyttäisi olevan täällä Suomi24:ssä mullakin. Etusivulla näyttää, että vastauksia on enempi, kun mitä niitä on silloin kun avaa tän ketjun.
- Kanssa-autoilija
Firmat ei sitä vaatinu vaan tuli tuolta Brysselistä ja kyseinen pykälä on jo voimassa.
Mutta D-korttia et voi saada 18-vuotta täytettyäsi vaan ensin on ajettava C-kortti.
Ja sanon suoraan että kuormurin ajo on täysin erilaista kuin bussin, kysy isältäsi.
Kuvittele ajavasi asuinalueella paikkuria 40 nopeudella ja huomaat pihasta pomppivan pallon eteesi. Tuolla nopeudella liikut 11m sekunnin aikana, regointiin menee 1s ja sen päälle 0,5s siihen kun ilmanpainejarrut reagoi. Pitkänkö matkan olet liikkunut ennekuin auton jarrut hidastaa vauhtia? 16,5m, pitemmän matkan kuin bussi jolla ajat. Kannattaa muistaa myös bussin paino, 10-15 tonnia.
Bussikuskin homma siis ei välttämättä ole joka nuoren homma, se vaatii oikeaa asennetta. Väärällä asenteella matkustajat valittaa ja pahimmillaan tulee ruumiita.- alkup. kirjoittaja
Moi!
Eli siis.. Onko 18-vuotiaalla BC-kortin omaavalla jo mahdollisuus ajaa itselleen D-korttikin?
Juu, kyllä isäkin sitä minulle on muistutellut, että bussi on todella raskas ajoneuvo, eikä sen ajaminen ole tosta ihan "naps vaan" hallittavissa.
Toisaalta.. Vaikka D-kortin saisikin jo 18-vuotias, on eriasia, ottavatko kaupunkien linja-autofirmat näin nuoria töihin... Heillähän on täysi oikeus pitäytyä omalta osaltaa siinä, ettei heidän bussien rattiin pääse, ellei ole tuota 21 kesää tullut elettyä?? - Kanssa-autolija
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
Eli siis.. Onko 18-vuotiaalla BC-kortin omaavalla jo mahdollisuus ajaa itselleen D-korttikin?
Juu, kyllä isäkin sitä minulle on muistutellut, että bussi on todella raskas ajoneuvo, eikä sen ajaminen ole tosta ihan "naps vaan" hallittavissa.
Toisaalta.. Vaikka D-kortin saisikin jo 18-vuotias, on eriasia, ottavatko kaupunkien linja-autofirmat näin nuoria töihin... Heillähän on täysi oikeus pitäytyä omalta osaltaa siinä, ettei heidän bussien rattiin pääse, ellei ole tuota 21 kesää tullut elettyä??On mahdollista, muistaaksenii siinä se rajoitus on että kaupunkilikenteeseen. Varmista asia vaikka poliisilta tai autokoulusta. Ai niin, kouluttavat laitoksestkin tietää tästä, esim. JAKK Jalasjärvellä.
Bussikuskin silmien täytyy kaunkiliikenteessä pyöriä, kameleonttia saat leikkiä siinä asiassa, käännyttäessä saa perää ja etukulmaa seurata ja varoa ettei liikennemerkit ja paksummat oksat vie peilejä mennessään. Jos bussikuskiksi aiot niinhankkiudu alalle kouluttavaan laitokseen ja KUUNTELE mitä opettajat puhuu. - alkup. kirjoittaja
Kanssa-autolija kirjoitti:
On mahdollista, muistaaksenii siinä se rajoitus on että kaupunkilikenteeseen. Varmista asia vaikka poliisilta tai autokoulusta. Ai niin, kouluttavat laitoksestkin tietää tästä, esim. JAKK Jalasjärvellä.
Bussikuskin silmien täytyy kaunkiliikenteessä pyöriä, kameleonttia saat leikkiä siinä asiassa, käännyttäessä saa perää ja etukulmaa seurata ja varoa ettei liikennemerkit ja paksummat oksat vie peilejä mennessään. Jos bussikuskiksi aiot niinhankkiudu alalle kouluttavaan laitokseen ja KUUNTELE mitä opettajat puhuu.Moi!
Katselin tuolta JAKK:n sivustolta eri linja-autonkuljettamiseen liittyviä koulutuksia. Oli mm. linja-autonkuljettajan tutkintoon valmistavaa koulutusta jne., mutta siihenkin on pääsyvaatimuksena 21 vuoden ikä. Mistä 18 vuotias sitten saa mahdollisuuden D-korttiin ja bussin ajamiseen? Niin ja vielä... olen siis halukas JUURI tuohon KAUPUNKILIIKENTEESEEN. En haluaisikaan (ainakaan tällä hetkellä) ajella semmosia matkoja, kuin esim. Pori - Helsinki. Pikavuorot jne. ei semmosia. Vaan siis ihan kaupungin sisäistä bussiliikennettä! Kun nyt ensin vanhenisin puoli vuotta, voin aloittaa aluksi tuon BC-kortin ajamisen... - huergkljabhvb
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
Katselin tuolta JAKK:n sivustolta eri linja-autonkuljettamiseen liittyviä koulutuksia. Oli mm. linja-autonkuljettajan tutkintoon valmistavaa koulutusta jne., mutta siihenkin on pääsyvaatimuksena 21 vuoden ikä. Mistä 18 vuotias sitten saa mahdollisuuden D-korttiin ja bussin ajamiseen? Niin ja vielä... olen siis halukas JUURI tuohon KAUPUNKILIIKENTEESEEN. En haluaisikaan (ainakaan tällä hetkellä) ajella semmosia matkoja, kuin esim. Pori - Helsinki. Pikavuorot jne. ei semmosia. Vaan siis ihan kaupungin sisäistä bussiliikennettä! Kun nyt ensin vanhenisin puoli vuotta, voin aloittaa aluksi tuon BC-kortin ajamisen...rajamäen aikkari on varmaan paikka josta tietoa löytyy vantaan toimipiste nimenomaan. onnea ja tsemppiä.
- alkup. kirjoittaja
huergkljabhvb kirjoitti:
rajamäen aikkari on varmaan paikka josta tietoa löytyy vantaan toimipiste nimenomaan. onnea ja tsemppiä.
Moi!
Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille! - 18 vuotiaana
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille!Lainaus liikenneministeriön sivuilta:
Raskas kalusto
Raskaan kaluston luokat C1 ja D1 säilyvät pääosin ennallaan. C1-luokan ajokortin vähimmäisikä on 18 vuotta ja D1-luokan 21 vuotta
Kuorma-autoja koskevan C-ajokortin vähimmäisikä nousee 21 vuoteen. Nykyisin se on Suomessa 18 vuotta.
Linja-auton kuljettamiseen vaadittavan D-ajokortin vähimmäisikä nousee 24 vuoteen. Tähän asti se on ollut 21 vuotta.
C-luokan ajokortin voi kuitenkin edelleenkin hankkia myös 18 vuotta täyttänyt ja D-luokan ajokortin 21 vuotta täyttänyt suorittamalla kuorma- tai linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin halutessaan alentaa D-luokan ajokortin ikärajan 18 vuoteen. Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon. - alkup. kirjoittaja
18 vuotiaana kirjoitti:
Lainaus liikenneministeriön sivuilta:
Raskas kalusto
Raskaan kaluston luokat C1 ja D1 säilyvät pääosin ennallaan. C1-luokan ajokortin vähimmäisikä on 18 vuotta ja D1-luokan 21 vuotta
Kuorma-autoja koskevan C-ajokortin vähimmäisikä nousee 21 vuoteen. Nykyisin se on Suomessa 18 vuotta.
Linja-auton kuljettamiseen vaadittavan D-ajokortin vähimmäisikä nousee 24 vuoteen. Tähän asti se on ollut 21 vuotta.
C-luokan ajokortin voi kuitenkin edelleenkin hankkia myös 18 vuotta täyttänyt ja D-luokan ajokortin 21 vuotta täyttänyt suorittamalla kuorma- tai linja-auton kuljettajien perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Jäsenvaltiot voivat kuitenkin halutessaan alentaa D-luokan ajokortin ikärajan 18 vuoteen. Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.Lainaus edellisestä kirjoituksesta:
Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.
Eli siis, perustason ammattipätevyyskoulutus ja linja-auton kuljettajan ammatilliset perustutkinnot..
Kaikki paikat, missä olen tuommoisiin koulutuksiin törmännyt, vaativat koulutuksen aloittajalta D-korttia... Ja sitten toisaalta D-korttia ei saa ilman tuota/noita koulutusta/koulutuksia? kuulostaa mielestäni aika järjettömältä...
Jos vaikka edellinen kirjoittaja vielä hiukan selventäisi asiaa tämmöiselle idiootille :)
Kiitos vastauksestasi kuitenkin! - edellinen kirjoittaja
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Lainaus edellisestä kirjoituksesta:
Suomessa D-kortin ikäraja laskee uusien ammattipätevyysvaatimusten myötä 18-vuoteen vuodesta 2008 alkaen edellyttäen, että kuljettaja on suorittanut perustason ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon.
Eli siis, perustason ammattipätevyyskoulutus ja linja-auton kuljettajan ammatilliset perustutkinnot..
Kaikki paikat, missä olen tuommoisiin koulutuksiin törmännyt, vaativat koulutuksen aloittajalta D-korttia... Ja sitten toisaalta D-korttia ei saa ilman tuota/noita koulutusta/koulutuksia? kuulostaa mielestäni aika järjettömältä...
Jos vaikka edellinen kirjoittaja vielä hiukan selventäisi asiaa tämmöiselle idiootille :)
Kiitos vastauksestasi kuitenkin!Linja-auton kuljettajan ammatillisen perustutkinnon voi suorittaa nuorisoasteen koulutuksena. Tämä tarkoittaa käytännössä ammattikoulun logistiikan perustutkintoa. Siis haetaan sellaiseen amikseen, jossa on linja-auton kuljettajan linja. Koulutus kestää kolme vuotta, mutta kun se yleensä aloitetaan jo 16 vuotiaana, niin D-ajolupa on taskussa sitten 18 vuotiaana. Tuo perustason ammattipätevyyskoulutus annetaan samassa yhteydessä. Ongelmana on se, että kun tuo tuli mahdolliseksi vasta tämän vuoden alusta, niin hyvin harvassa koulussa on vielä D-opetusta.
Toinen mahdollisuus on aikuiskoulutus, mutta niin kuin nimikin sanoo, sinne ei pääse 16 vuotiaana. 18 vuotiaana voi päästä jo omaehtoiseen koulutukseen, tai sitten työllisyyskoulutukseen.
Ammatillista perustutkintoa voi suorittaa myös isommissa bussifirmoissa, mutta kuten totesit, niin silloin pitää olla jo D-ajolupa.
Pitää muistaa sitten vielä, että 18 vuotias ei saa olla kuin paikkurin kuskina. Pitkälle linjalle ei pääse vielä ajamaan. - Joku
alkup. kirjoittaja kirjoitti:
Moi!
Aivan aluksi kiitokset runsaasta vastaustulvasta! Apuakin on hieman tullut. Mutta.. tarvisin siitä huolimatta nyt vielä hiukan apua, eli:
1) Aikuiskoulutuskeskuksien linja-auton kuljettajien ammattitutkintoon pääsee ilmeisesti vain silloin, jos taskusta löytyy D-kortti...
2) Minulla kun ei ole vielä edes BC-korttia, ja D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä (???).
3) Linja-auton rattiin ei pääse ilman tuota D-korttia, eikä ilmeisesti sit ilman tuota koulutustakaan (pitäähän sitä nyt edes vähän kokemusta olla), eli siis kuinka 18-vuotiaan on sitten mahdollista saada D-kortti, jos se vaaditaan tuohon koulutuksen sisään pääsemiseksi ja D-korttia ei saa, ellei ole 21 vuotta vanha.
Asia on mielestäni melko sekava, toivonkin, että joku selittäisi sen perinpohjaisesti ja antaisi mahdollisesti linkkejä, joista kyseiset muutokset/18-vuotiaan mahdollisuudet selviävät.
Kiitos vastauksista etukäteen! Ja kiitos jo tätä kirjoitusta ennen vastanneille!Mo, eli siis linja-autokortin voi saada 18vuotiaana vain ja ainoastaan jos olet suorittanut kuljettajan tutkinnon, muulloin ikäraja on se jämpti 21v :)
- alkup. kirjoittaja
Kiitos kaikille todella paljon vastauksista!
Nyt olen mielesäni saanut tarpeeksi tietoa kyseisestä aiheesta :)
Täytynee sit katsoa, josko hakisi aikuiskoulutuskeskukseen sit tulevaisuudessa... - Nimetön
Moi,olen kuullut ja minä täytän myös vasta 17 lokakuussa!!
ja olen itse toista vuotta kuljetuspuolella juuri tätä asiaa varten.
Se tulee voimaan tietääkseni 10.9.2008 - Anonyymi
Mää tiärän et Turkkuses pääsee 17vuatisna pussi kuskiks valtion kurssil jos oot tullu muuvalta, huono suomen kielitaito, kaikki paperit tippunu mereen, muuteskin reppanan olonen. Ei mulkukka kyl kertonu mihin töihin mut tosa ne keltasii pussei ajelee. Hyvä palkka ja tyä suhe asunto.
Kelpais mullekki.
Täl pual jokke.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882881Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845