Mitä eroa

on ..

astiataimella ja pakkauksella jossa on useampi verso. Käsittääkseni jälkimmäinen on ainakin halvempi, mutta kasvaako niistä samanlaisia pensaita vai onko jälkimmäinen kehitelty varta vasten aitakasviksi vai miksi erona?

2

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töyhtötiainen

Kyllä kaikista taimista hyvällä hoidolla samanmoiset puskat kasvaa, niiden lähtökohdat vain on hieman erilaiset.
      Astiataimi on taimi, joka on kasvanut purkissaan pienestä pitäen (tai on istutettu siihen taimitarhalla edellisen kesän aikaan), ja on kasvattanut multapaakkuunsa hyvän juuriston. Taimi myydään yleensä hyvässä kasvussa. Astiataimia voi istuttaa koko sulan maan ajan ja ne lähtevät yleensä nopeasti kasvuun,kun niillä onj o valmiiksi toimiva juuristo.
      Avojuuriset, esipakatut taimet on pellossa kasvaneita taimia, joista noston yhteydessä mullat on juuristolta karisteltu pois. Näitä taimitarhalla sitten niputetaan useampi samaan pakkaukseen turpeeseen ja muoviin käärittynä. Myynnissä vain keväällä ja syksyllä, samoin istutus vain samoihin aikoihin, kasvien ollessa lepotilassa. Istutusleikkaus suotavaa.
      Aitataimiksi myydään nuoria yksi-kaksivuotisia ns. piiskataimia. Soveltuvat tarkoitukseen hyvin, koskapa aita yleensä istutetaan tiheään ja pitkät versot kun leikkaa istutettaessa, niin taimet haaroittuvat ja muodostavat tuuhean alun aidalle.
      Hintaero tulee taimien iän ja hoidon perusteella. Astiataimi vaatii taimitarhalla paljon enemmän hoitoa, kun taas avojuuriset usein tulevat ulkomailta tai saavat kasvaa pellossa aikalailla omillaan. Astiataimen etu on varma kasvuunlähtö ja mahdollisuus istuttaan koska vaan. Avojuuriset taas on hyvä valinta, kun tarvitsee taimia paljon, mutta istutus onnistuu vain keväällä ja syksyllä. Avojuuritaimia kannattaa kysellä ja varta taimistolta etukäteen, että saa mitä haluaa.

No mutta, enpä osannut kovin selkeäti selvittää asiaa, mutta toivottavasti jotain selvennystä asiaan tuli. :)

• Ja taidan

ostaa sitten niitä astiataimia, koska en varmaankaan osaisi leikata taimia oikein enkä luultavasti tarvitse kovin montaa pensastakaan per laji.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3027
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2520
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2303
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1903
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1646
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1479
    Aihe