Audiopuoli on minulle täysin tuntematonta, joten joudun kyselemään. Olen saanut lainaksi bändisyntikan (Yamaha SY35, ainakin 10 vuotta vanha malli), jossa ei ole itsessään kaiuttimia. Ajattelin hankkia sitten netistä jonkinlaiset kaiuttimet, mutta haluaisin tietää, tarvitsenko jotain muutakin, jotta syntikasta tulisi hyvä ääni. Tarvitsenko erikseen viritinvahvistimen (onko se muuten aina yksi laite, vai onko siinä kaksi eri laitetta?), vai milloin viritinvahvistinta ei tarvita? Kuulin, että pitäisi tietää, onko kaiutin aktiivinen vaiko passiivinen, mutta entä mistä sen saa selville?
Tällä hetkellä harkinnasssa Wharfedale-merkkinen kaiutin, aiemmin katselin mm. Kef ja Jamo-merkkisiä. Mutta enpä tiedä näistäkään kaiuttimista, toimivatko ne syntikan kanssa ilman viritinvahvistinta.
Kaiuttimet ja virittimen tarve
37
1815
Vastaukset
- persekärpänen
kyllä sää tuohon erillisen vahvistimen tarvit, virittimellä (=radio) tai ilman. jos sulla on jo jotku stereo tms. laitteet, joista löytyy audio in, niin siihen voi myös kytkeä.
nuo sun kaiutin vaihtoehdot on 99.9% todennäköisyydellä passiivisia. joihin siis tarvitaan väliin vahvistin.
aktiivikaiuttimessa on vahvistin itsessään ja siten tarvitsee verkkovirtaa, joten töpselistä sen tunnistaa.
olipa sekavaa ajatuksenvirtaa mutta menkööt. - synalle käy
viritinvahvistin ja kajarit. Käytettyjä löytyy esim. ostomyyntiliikkeistä takuulla ja uusia pixmaniasta, esim:
http://www.pixmania.com/fi/fi/446037/art/jamo/hifi-kaiuttimet-s-406-kir.html
http://www.pixmania.com/fi/fi/159291/art/pioneer/hifi-vahvistin-a-209r.html - jormas.
bändikäyttöön edes kotioloihin, rikot ne vaan turhanpäiten. helpoin ja halvin tapa on hommata joku "oikea" kosketinsoitinvahvistin. linkissä yksi huokea (alle satkun) esimerkki.
http://www.behringer.com/KT108/?lang=ENG- suuria volatehoja
käytetä konemusan teossa, joten tuskin hifilaitetita rikotaan. Autotalli bandikäytössä on toinen juttu. Toisekseen jopa SY-35:ssä on stereolähtö:
http://www.sonicstate.com/synth/_inc/specs_only.cfm?synthid=180
Monosoundi kuullostaa todella tylsältä, kokeile kuunnella radiota monona ja stereona, huomaat eron. - Jukkapoika.
suuria volatehoja kirjoitti:
käytetä konemusan teossa, joten tuskin hifilaitetita rikotaan. Autotalli bandikäytössä on toinen juttu. Toisekseen jopa SY-35:ssä on stereolähtö:
http://www.sonicstate.com/synth/_inc/specs_only.cfm?synthid=180
Monosoundi kuullostaa todella tylsältä, kokeile kuunnella radiota monona ja stereona, huomaat eron.Toiset vaan haluaa että skittaa skulataan skittavahvarilla, bassoa omallaan, laulut hoidetaan laulukamoilla jne. Luureillakin voi vetää jos haluaa hyvät stereoefektit.
Mutta minäkään en lähtis noihin kotistereovirityksiin, niistä tulee vaan suru puseroon.
Aktiivikaapit on hyvä valinta sekin.
Monosoundin tylsyydestä voidaan olla montaa mieltä, tai ainakin kahta. Meidän bändissä ei harrasteta mitään stereojuttuja. - bändiharrastajilla,
Jukkapoika. kirjoitti:
Toiset vaan haluaa että skittaa skulataan skittavahvarilla, bassoa omallaan, laulut hoidetaan laulukamoilla jne. Luureillakin voi vetää jos haluaa hyvät stereoefektit.
Mutta minäkään en lähtis noihin kotistereovirityksiin, niistä tulee vaan suru puseroon.
Aktiivikaapit on hyvä valinta sekin.
Monosoundin tylsyydestä voidaan olla montaa mieltä, tai ainakin kahta. Meidän bändissä ei harrasteta mitään stereojuttuja.aloittaja halusi syntikastaan hyvän äänen ja heti ollaan bändissä soittamassa:-)
- Jukkapoika.
bändiharrastajilla, kirjoitti:
aloittaja halusi syntikastaan hyvän äänen ja heti ollaan bändissä soittamassa:-)
Kaikki musiikki mikä on tallennettu mihin tahansa muotoon on kompressoitua ja nämä ns. kotistereovehkeet toimivat hyvin niiden toistoon. Mutta kaikki instrumentit mitä soitetaan käsin (tai vaikka jaloin)omaavat huomattavasti suuremman dynamiikan ja puolivahingossa näpäytetty reippaampi attack saa helposti kotikoneen vahvistimen yliohjautumaan ja siitä syntyvä kanttiaalto polttaa heiveröisen kaiutinkelan samantien pilalle.
Tämä on syy miksi suositellaan myös kevyeen kotikäyttöön aina oikeaa instrumenttivahvistinta, ne kun näet on juuri siihen käyttöön suunniteltu. - on samoin suunniteltu,
Jukkapoika. kirjoitti:
Kaikki musiikki mikä on tallennettu mihin tahansa muotoon on kompressoitua ja nämä ns. kotistereovehkeet toimivat hyvin niiden toistoon. Mutta kaikki instrumentit mitä soitetaan käsin (tai vaikka jaloin)omaavat huomattavasti suuremman dynamiikan ja puolivahingossa näpäytetty reippaampi attack saa helposti kotikoneen vahvistimen yliohjautumaan ja siitä syntyvä kanttiaalto polttaa heiveröisen kaiutinkelan samantien pilalle.
Tämä on syy miksi suositellaan myös kevyeen kotikäyttöön aina oikeaa instrumenttivahvistinta, ne kun näet on juuri siihen käyttöön suunniteltu.ei mulla ole ollut mitään ongelmia 30 vuotta vanhan Sony TA AX-310:n ja Yamaha RX-300:n kanssa kotona musiikin teossa. Ok-talon olkkarissa voi lisäksi luukuttaa kovempaa kuin kysyjän kerrostaloasunnossa.
Äänilähteitä 100 db dynamiikalla löytyy mm. Kurzweil K2000vp, Yamaha dsp-factory äänikortti ja sähkökitara digiefektillä.
Olen kyllä ollut mukana hajoittamassa bändissä autotallissa kaverin SOny TA- AX 310 vahvaria, silloin meillä olikin kiinni siinä livenä
soitettuna voimmakkasti hakaten 3 keyboardia, rumpukone ja kitara ja volat tietenkin aivan kaakossa. - kaiutin kelasta, no
on samoin suunniteltu, kirjoitti:
ei mulla ole ollut mitään ongelmia 30 vuotta vanhan Sony TA AX-310:n ja Yamaha RX-300:n kanssa kotona musiikin teossa. Ok-talon olkkarissa voi lisäksi luukuttaa kovempaa kuin kysyjän kerrostaloasunnossa.
Äänilähteitä 100 db dynamiikalla löytyy mm. Kurzweil K2000vp, Yamaha dsp-factory äänikortti ja sähkökitara digiefektillä.
Olen kyllä ollut mukana hajoittamassa bändissä autotallissa kaverin SOny TA- AX 310 vahvaria, silloin meillä olikin kiinni siinä livenä
soitettuna voimmakkasti hakaten 3 keyboardia, rumpukone ja kitara ja volat tietenkin aivan kaakossa.mulla on B&W DM 601S2, no problem.
Skidinä 1980-luvulla sain Abban soittamisella kasetilta Sonyn SS E46 kajarin diskantin särki, mutta tais olla valmistuvirhe, edelleen samat kajarit ovat tyttärellä tietokone ja mp3 soitinkäytössä ja 1980 luvulla vaihdettu diskantti samoin kuin alkuperäiset elementit toimivat ok. - ja mun puoli pro
kaiutin kelasta, no kirjoitti:
mulla on B&W DM 601S2, no problem.
Skidinä 1980-luvulla sain Abban soittamisella kasetilta Sonyn SS E46 kajarin diskantin särki, mutta tais olla valmistuvirhe, edelleen samat kajarit ovat tyttärellä tietokone ja mp3 soitinkäytössä ja 1980 luvulla vaihdettu diskantti samoin kuin alkuperäiset elementit toimivat ok.sähkiskaveri ollaan soitettu joskus noiden vanhojen halpojen Sony SS e46 läpi sähkistä melko kovaakin eivätkä hajonneet, että mitä ihme höpinää taas joku vahvistin leikkaa ja plää plää elementit särkyy, ikäänkuin SOnyllä tai Yamahalla ei olisi kokemusta vahvistinsuunnittelusta:-)
- ja todenneet hyviksi
ja mun puoli pro kirjoitti:
sähkiskaveri ollaan soitettu joskus noiden vanhojen halpojen Sony SS e46 läpi sähkistä melko kovaakin eivätkä hajonneet, että mitä ihme höpinää taas joku vahvistin leikkaa ja plää plää elementit särkyy, ikäänkuin SOnyllä tai Yamahalla ei olisi kokemusta vahvistinsuunnittelusta:-)
nyt ei enää tartte soittajien sijoittaa styrkkareihin, roudaa vaan vanhat philipsit klitsuun ja antaa palaa.
soundikin on varmaan helvetin hyvä. - kotinkäytöstä,
ja todenneet hyviksi kirjoitti:
nyt ei enää tartte soittajien sijoittaa styrkkareihin, roudaa vaan vanhat philipsit klitsuun ja antaa palaa.
soundikin on varmaan helvetin hyvä.ei klitsusta. Nykynuoriso ilmeisesti ei osaa taikoa kunnon säröä sähkiksellä radiomankasta kasettiadapteriliitännällä tai fm-liitänällä. Tosi cool langattoman systeemin saa halvalla fm-adapterilla ja kannettavalla kitaraefektillä.
- virittelystä ja
kotinkäytöstä, kirjoitti:
ei klitsusta. Nykynuoriso ilmeisesti ei osaa taikoa kunnon säröä sähkiksellä radiomankasta kasettiadapteriliitännällä tai fm-liitänällä. Tosi cool langattoman systeemin saa halvalla fm-adapterilla ja kannettavalla kitaraefektillä.
pelle pelottoman jutuista muutenkaan, se on ihan toinen maailma.
On väännetty peistä soveltuuko peruskotistereot soitivahvistimiksi ja minä nyt olen (näköjään monien muidenkin kanssa) sitä mieltä että vaikka niistä äänen saakin kuulumaan ja varovasti jos vetää niin ei ehkä onnistu rikkomaankaan, niin ei siinä ole mitään järkeä kun nykyään saa tosi halvalla oikeitakin instrumenttivahvistimia. - salli mun nauraa
ja mun puoli pro kirjoitti:
sähkiskaveri ollaan soitettu joskus noiden vanhojen halpojen Sony SS e46 läpi sähkistä melko kovaakin eivätkä hajonneet, että mitä ihme höpinää taas joku vahvistin leikkaa ja plää plää elementit särkyy, ikäänkuin SOnyllä tai Yamahalla ei olisi kokemusta vahvistinsuunnittelusta:-)
"mitä ihme höpinää taas joku vahvistin leikkaa ja plää plää"
sun ei pitäis osallistua tälläisiin keskusteluihin ollenkaan jos tietämys on tolla tasolla.
Lue tosta hitaasti niin ehkä pääset jyvälle.
Lainaus Blomberg/Lepoluoto Audiokirja
"4.3.1.3 Leikkautuminen ja dynaaminen teho
Kaikilla vahvistimilla on signaalitason raja, jota ei voi ylittää. Tämä
raja riippuu käyttöjännitteestä, virtalähteen laadusta ja vahvistimen
sähköisestä rakenteesta. Jos signaalin tasoa yritetään nostaa tämän
rajan yläpuolelle, signaali leikkautuu.
Leikkautumisella tarkoitetaan kuvan 4.8 mukaista signaalimuodon
voimakasta vääristymistä. Sen yhteydessä syntyy korkeataajuisia särökomponentteja.
Lisäksi voimakkaassa leikkautumisessa saattaa
esiintyä huomattavaa informaatiokatoa.
Leikkautumisen aikana ääni kuulostaa epämiellyttävästi säröytyneeltä
ja esim. puheen ymmärrettävyys voi täysin kadota. Jos vahvistimeen
on kytketty passiivinen monitiekaiutin (esim. normaali hifikaiutin),
siirtyvät korkeataajuiset särökomponentit diskanttikaiuttimeen
ja saattavat ylikuormittaa ja tuhota sen." - jos kotisoittoa
virittelystä ja kirjoitti:
pelle pelottoman jutuista muutenkaan, se on ihan toinen maailma.
On väännetty peistä soveltuuko peruskotistereot soitivahvistimiksi ja minä nyt olen (näköjään monien muidenkin kanssa) sitä mieltä että vaikka niistä äänen saakin kuulumaan ja varovasti jos vetää niin ei ehkä onnistu rikkomaankaan, niin ei siinä ole mitään järkeä kun nykyään saa tosi halvalla oikeitakin instrumenttivahvistimia.eivät uudet hifivehkeet kestä:-)
- ole muuta
salli mun nauraa kirjoitti:
"mitä ihme höpinää taas joku vahvistin leikkaa ja plää plää"
sun ei pitäis osallistua tälläisiin keskusteluihin ollenkaan jos tietämys on tolla tasolla.
Lue tosta hitaasti niin ehkä pääset jyvälle.
Lainaus Blomberg/Lepoluoto Audiokirja
"4.3.1.3 Leikkautuminen ja dynaaminen teho
Kaikilla vahvistimilla on signaalitason raja, jota ei voi ylittää. Tämä
raja riippuu käyttöjännitteestä, virtalähteen laadusta ja vahvistimen
sähköisestä rakenteesta. Jos signaalin tasoa yritetään nostaa tämän
rajan yläpuolelle, signaali leikkautuu.
Leikkautumisella tarkoitetaan kuvan 4.8 mukaista signaalimuodon
voimakasta vääristymistä. Sen yhteydessä syntyy korkeataajuisia särökomponentteja.
Lisäksi voimakkaassa leikkautumisessa saattaa
esiintyä huomattavaa informaatiokatoa.
Leikkautumisen aikana ääni kuulostaa epämiellyttävästi säröytyneeltä
ja esim. puheen ymmärrettävyys voi täysin kadota. Jos vahvistimeen
on kytketty passiivinen monitiekaiutin (esim. normaali hifikaiutin),
siirtyvät korkeataajuiset särökomponentit diskanttikaiuttimeen
ja saattavat ylikuormittaa ja tuhota sen."kuin tuo raamattu elämäsi tueksi:-)
- yleisiä takuuehtoja
jos kotisoittoa kirjoitti:
eivät uudet hifivehkeet kestä:-)
koitas mennä myyjälle selittämään että kamat sano poks kun skulasin skittaa niiden kautta niin se nauraa paskasen naurun.
- voi palauttaa
yleisiä takuuehtoja kirjoitti:
koitas mennä myyjälle selittämään että kamat sano poks kun skulasin skittaa niiden kautta niin se nauraa paskasen naurun.
vaikka jos väri ei miellytä parin päivän päästä.
Ostinpa musaliikkestä käytetyn K2000:n. Onneksi siitä oli yksi outputti sökö, niin sain rahat takaisin ja melkein samaan hintaan sain www.thomann.de:stä uuden K2000VP:n, missä oli kunnon sekvensseri ja parempi koskettimisto.
Kysyin silloin musafazerilta hintaa ja se oli 16000 mummon markkaa, 2x enemmän kuin thomannilta. Nauroin suomalaisen myyjän takuuhöpinöille, että tuolla erotuksella lentää saksan ja takaisin monta kertaa.
Evlutkuille onkin tyypillistä tarinoiden keksiminen, kun ovat väärässä. Keep going, tähän on totuttu:-)
- oma syna,
esim meillä on Dx 7:n ja Kurzweil K2000vp:n lisäksi tämä:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_psre313.htm
Tytär soittelee pianotreenejä 313:lla ja itse jammailen mielelläni automaattisäestyksen kanssa. Soitettava soundi vehkeen omista kajareista. - Matias.
Osta aktiiviset studiomonitorit. Kotikäyttöön esim. Fostexit pelittää hyvin ja tarkoitettu juuri tuollaiseen käyttöön.
- Ei tietoa ollenkaan
Syntikka ei tule bändikäyttöön, ajatuskin on niin outo, etten huomannut edes mainita sitä edellisessä viestissäni. Soittelisin omaksi ilokseni, nuorempana soitin aktiivisesti pianoa, mutta kerrostaloon en kyllä sellaista halua hankkia.
- hifivahvistin
ja kajarit jos sulla ei vielä ole. Kunnollisessa vahvistimessa on muutama linjatasoinen sisäänmeno ja 8 ohmin kaiuntinliitäntä. Voit sitten liittää esim mp3. soittimen ja tietokoneen samaan vahvistimeen.
Käytettyjä löytyy esim. ostomyyntiliikkeistä takuulla ja uusia pixmaniasta, esim:
http://www.pixmania.com/fi/fi/446037/art/jamo/hifi-kaiuttimet-s-406-kir.html
http://www.pixmania.com/fi/fi/159291/art/pioneer/hifi-vahvistin-a-209r.html - Matias.
hifivahvistin kirjoitti:
ja kajarit jos sulla ei vielä ole. Kunnollisessa vahvistimessa on muutama linjatasoinen sisäänmeno ja 8 ohmin kaiuntinliitäntä. Voit sitten liittää esim mp3. soittimen ja tietokoneen samaan vahvistimeen.
Käytettyjä löytyy esim. ostomyyntiliikkeistä takuulla ja uusia pixmaniasta, esim:
http://www.pixmania.com/fi/fi/446037/art/jamo/hifi-kaiuttimet-s-406-kir.html
http://www.pixmania.com/fi/fi/159291/art/pioneer/hifi-vahvistin-a-209r.htmlHifilaitteet on tarkoitettu kompressoidun musiikin toistamiseen eikä niiden diskanttipuoli oikein toimi suoraan soittimeen laitettuna. Myös bassopuoli on veltto tällaiseen käyttöön.
Ehdotan edelleen ns. studiomonitoreja. (tai kuten sanotaan harrastusmonitoreja) Ne on tarkoitettu nimenomaan kompressoimattoman musiikin toistoon. Alapää on leikattu jyrkällä suotimella, joten bassopää on napakka. Samoin diskantit on tehty tällaista käyttöä varten ja sen dynamiikka on paljon parempi kuin hifidiskantin.
Merkkejä löytyy halvoista Behringereistä, Yamahoista, Fostexeista aina kalliimpiin Geleleceihin.
Noiden sisäänmenoimpedanssi on sovitettu soittimiin paremmin kuin hifivahvistimien ja sisäänmenot on valmiiksi plugeilla.
Itse valitsin useampia testattuani Fostexin pienimmät monitorit. (n. 300 eur) Pelikäytössä tietokoneella noissa on lisänä vielä subbari.
Tsekkaa http://www.noretron.fi/index.php?site_id=2&act_id=9&mgroup_id=19&group_id=23&prod_id=2769&PHPSESSID=bd0558c36299a220ca5947d4e66db93f
Ja nämä on ihan pieniä kaiuttimia, bassokin vain 4 tuuman elementti ja kokonaiskorkeus parikymmentä senttiä. Silti soi hyvin.
Ja kuten mainitsin, merkkejä on paljon muitakin... - vanha Yamaha
Matias. kirjoitti:
Hifilaitteet on tarkoitettu kompressoidun musiikin toistamiseen eikä niiden diskanttipuoli oikein toimi suoraan soittimeen laitettuna. Myös bassopuoli on veltto tällaiseen käyttöön.
Ehdotan edelleen ns. studiomonitoreja. (tai kuten sanotaan harrastusmonitoreja) Ne on tarkoitettu nimenomaan kompressoimattoman musiikin toistoon. Alapää on leikattu jyrkällä suotimella, joten bassopää on napakka. Samoin diskantit on tehty tällaista käyttöä varten ja sen dynamiikka on paljon parempi kuin hifidiskantin.
Merkkejä löytyy halvoista Behringereistä, Yamahoista, Fostexeista aina kalliimpiin Geleleceihin.
Noiden sisäänmenoimpedanssi on sovitettu soittimiin paremmin kuin hifivahvistimien ja sisäänmenot on valmiiksi plugeilla.
Itse valitsin useampia testattuani Fostexin pienimmät monitorit. (n. 300 eur) Pelikäytössä tietokoneella noissa on lisänä vielä subbari.
Tsekkaa http://www.noretron.fi/index.php?site_id=2&act_id=9&mgroup_id=19&group_id=23&prod_id=2769&PHPSESSID=bd0558c36299a220ca5947d4e66db93f
Ja nämä on ihan pieniä kaiuttimia, bassokin vain 4 tuuman elementti ja kokonaiskorkeus parikymmentä senttiä. Silti soi hyvin.
Ja kuten mainitsin, merkkejä on paljon muitakin...RX 300 ole kompressoidun musan toistoon, silloin tiedetty kompressoidusta mitään, esim. analogilevyt tykittivät 80 db:n dynamiikalla.
Enpä usko, että uusissa Yamahan rx sarjan vahvareissa olisi menty takapakkia.
Mitä järkeä on leikata bassoja, jos haluaa koko spektrin mitä synasta tai studiosta lähtee. Miljradin euron studiotyypikin menevät autoon kuntelemaan, miltä mix kuullostaa, mutta kyllä hyvä miksi soi hifilaitteisakin hyvin. - Täällä ei puhuta
vanha Yamaha kirjoitti:
RX 300 ole kompressoidun musan toistoon, silloin tiedetty kompressoidusta mitään, esim. analogilevyt tykittivät 80 db:n dynamiikalla.
Enpä usko, että uusissa Yamahan rx sarjan vahvareissa olisi menty takapakkia.
Mitä järkeä on leikata bassoja, jos haluaa koko spektrin mitä synasta tai studiosta lähtee. Miljradin euron studiotyypikin menevät autoon kuntelemaan, miltä mix kuullostaa, mutta kyllä hyvä miksi soi hifilaitteisakin hyvin.Sun parikyt v. vanhoista jammuistas (jotka ei niin kovin kummoset ole) vaan hifilaitteiden yleisestä sopivuudesta instrumenttivahvistimeksi. On toki niin että jotkin suuritehoiset hifivahvistimet kykenevät selviytymään vaativasta tehtävästä, mutta koska usein ei näin ole vaan seurauksena kompressoimattoman signaalipiikin aiheuttamasta yliohjauksesta on diskanttidriverin rikkoutuminen, niiden käyttöä ei voi suositella.
Mitä tulee väittämään ettei 30v sitten tiedetty kompressoinnista mitään kertoo vain siitä ettet tiedä äänitystekniikasta mitään, jo studiotekniikan alkuajoista lähtien on osattu hyödyntää nauhakompressiota ja jo 70 luvulla yleistyi sähkoinen kompressio. - tuularilta,
Täällä ei puhuta kirjoitti:
Sun parikyt v. vanhoista jammuistas (jotka ei niin kovin kummoset ole) vaan hifilaitteiden yleisestä sopivuudesta instrumenttivahvistimeksi. On toki niin että jotkin suuritehoiset hifivahvistimet kykenevät selviytymään vaativasta tehtävästä, mutta koska usein ei näin ole vaan seurauksena kompressoimattoman signaalipiikin aiheuttamasta yliohjauksesta on diskanttidriverin rikkoutuminen, niiden käyttöä ei voi suositella.
Mitä tulee väittämään ettei 30v sitten tiedetty kompressoinnista mitään kertoo vain siitä ettet tiedä äänitystekniikasta mitään, jo studiotekniikan alkuajoista lähtien on osattu hyödyntää nauhakompressiota ja jo 70 luvulla yleistyi sähkoinen kompressio.kun menee hermo, aletaa nimittelemän henkilökohtaisesti, mihin ryhmään sinä kuulut:-)
Jos on käytössä 300 euroa erillisvahvariin ja erilliskajareihin on se järkevämpi valinta kotikäyttöön syntikalle kuin 300 eur aktiikajaripari, koska erillisvahvistimessa on enemmän sisäänmenoja kuin aktiivikajarissa ja kaiuttimet voi vaihtaa parempiin talouden niin salliessa.
Vanhoja vahvistimia ja kajareita voi käyttää esim. kotiteatterijärjestelmissä ja lasten ja nuorten ensimmäisessä stereolaitteistossa. - ymmärrä
tuularilta, kirjoitti:
kun menee hermo, aletaa nimittelemän henkilökohtaisesti, mihin ryhmään sinä kuulut:-)
Jos on käytössä 300 euroa erillisvahvariin ja erilliskajareihin on se järkevämpi valinta kotikäyttöön syntikalle kuin 300 eur aktiikajaripari, koska erillisvahvistimessa on enemmän sisäänmenoja kuin aktiivikajarissa ja kaiuttimet voi vaihtaa parempiin talouden niin salliessa.
Vanhoja vahvistimia ja kajareita voi käyttää esim. kotiteatterijärjestelmissä ja lasten ja nuorten ensimmäisessä stereolaitteistossa.Ja koska en jaksa vääntää rautalangasta yleisesti tiedossa olevaa totuutta niin lainaan tekstiä (Blomberg/Lepoluoto) Audiokirjasta (1993) pienen osan jossa käsitellään aihetta hifikaiutin ja sen käyttö muussa yhteydessä. Voisit sinäkin tutustua ammattikirjallisuuteen näiltä osin niin et vänkäisi tietämättömyyttäsi julkisessa foorumissa.
"Kokoäänialueelle tarkoitettujen kaiuttimien yhteydessä, varsinkin hifi-
kaiuttimissa, käytetään määrätyllä tavalla suodatetulla kohinalla
mitattua tehonkestoa. Suodatus perustuu musiikin keskimääräiseen
taajuussisältöön. On havaittu, että orkesterimusiikin kaikesta energiasta
noin puolet sijoittuu 330 Hz:n alapuolelle, eli energia hieman
painottuu bassopäähän (väli 20 Hz ... 330 Hz edustaa noin neljää oktaavia
koko audiokaistan kymmenestä oktaavista). Kun jakotaajuus
diskanttikaiuttimien ja alempia alueita toistavien kaiuttimien välillä
on yleensä huomattavasti 330 Hz:n yläpuolella, ei diskanttikaiuttimelle
normaalilla musiikilla jakaudu energiaa kuin murto-osa siitä,
mitä bassokaiutin joutuu käsittelemään.
Ammattiaudiotekniikan alueella yllämainittuun taajuusjakautumaan
ei voida luottaa kuin harvoissa tapauksissa. Studiomonitoreilla voidaan
kuunnella suurella voimakkuudella instrumentteja, joiden äänen
taajuussisältö poikkeaa olennaisesti mainitusta "normaalimusiikista".
Samoin on tilanne esim. pienimuotoisessa bändi-PA:ssa ("laulukamoissa"):
Laitteilla vahvistetaan laulua ja joitain instrumentteja. Matalia
ääniä tuottavia soittimia, kuten sähköbassoa ja bassorumpua, ei
toisteta PA:n kautta. Tällöin taajuusjakautuma painottuu tavallista
ylemmille taajuuksille.
Tärkeänä esimerkkinä voidaan vielä mainita teatteritehostekaiuttimet.
Teknisin perustein ei voi määrätä sitä, millainen taajuusjakautuma
on ulosajettavassa tehosteessa, se riippuu taiteellisesta tarkoituksenmukaisuudesta.
Tavallinen seuraus passiivisten, hifi-käyttöön
rakennettujen kaiuttimien soveltamisesta ammattimaisen äänitekniikan
alueille onkin diskanttielementtien tuhoutuminen yllämainituista syistä. Tämä voi tapahtua, vaikka suositeltua vahvistintehoa ei ylitettäisi
tai signaalia vahvistimessa päästettäisi leikkautumaan.
Signaalin leikkautuminen vaarantaa aina passiivisen kaiuttimen diskanttielementin.
Siihen voi päästä vaarallisen paljon tehoa, vaikka
tehovahvistin olisi huomattavasti kaiuttimen nimellistä tehonkestoa
pienempi. Itse asiassa diskanttikaiuttimen tuhoaminen alitehoisella
vahvistimella onkin helpompaa kuin suuritehoisella; signaalihan
leikkautuu aikaisemmin."
"Varsinkin hifi-käyttöön tarkoitettujen keskiääni- ja diskanttikaiuttimien
yhteydessä DIN-normin mukainen tehonkesto, jolloin
teho määritellään ennen jakosuodinta vaikuttavan laajakaistaisen
kohinajännitteen mukaan. Tällöin esim. diskanttikaiutin,
jonka tehonkestoksi ilmoitetaan 100 W (DIN), saattaa
todellisuudessa kestää vain n. 5 W:n sähköisen tehon, joka
vastaa sitä taajuuskaistan osaa kokonaistehosta, jolla kaiuttimen
on ajateltu toimivan" - luki näin,
ymmärrä kirjoitti:
Ja koska en jaksa vääntää rautalangasta yleisesti tiedossa olevaa totuutta niin lainaan tekstiä (Blomberg/Lepoluoto) Audiokirjasta (1993) pienen osan jossa käsitellään aihetta hifikaiutin ja sen käyttö muussa yhteydessä. Voisit sinäkin tutustua ammattikirjallisuuteen näiltä osin niin et vänkäisi tietämättömyyttäsi julkisessa foorumissa.
"Kokoäänialueelle tarkoitettujen kaiuttimien yhteydessä, varsinkin hifi-
kaiuttimissa, käytetään määrätyllä tavalla suodatetulla kohinalla
mitattua tehonkestoa. Suodatus perustuu musiikin keskimääräiseen
taajuussisältöön. On havaittu, että orkesterimusiikin kaikesta energiasta
noin puolet sijoittuu 330 Hz:n alapuolelle, eli energia hieman
painottuu bassopäähän (väli 20 Hz ... 330 Hz edustaa noin neljää oktaavia
koko audiokaistan kymmenestä oktaavista). Kun jakotaajuus
diskanttikaiuttimien ja alempia alueita toistavien kaiuttimien välillä
on yleensä huomattavasti 330 Hz:n yläpuolella, ei diskanttikaiuttimelle
normaalilla musiikilla jakaudu energiaa kuin murto-osa siitä,
mitä bassokaiutin joutuu käsittelemään.
Ammattiaudiotekniikan alueella yllämainittuun taajuusjakautumaan
ei voida luottaa kuin harvoissa tapauksissa. Studiomonitoreilla voidaan
kuunnella suurella voimakkuudella instrumentteja, joiden äänen
taajuussisältö poikkeaa olennaisesti mainitusta "normaalimusiikista".
Samoin on tilanne esim. pienimuotoisessa bändi-PA:ssa ("laulukamoissa"):
Laitteilla vahvistetaan laulua ja joitain instrumentteja. Matalia
ääniä tuottavia soittimia, kuten sähköbassoa ja bassorumpua, ei
toisteta PA:n kautta. Tällöin taajuusjakautuma painottuu tavallista
ylemmille taajuuksille.
Tärkeänä esimerkkinä voidaan vielä mainita teatteritehostekaiuttimet.
Teknisin perustein ei voi määrätä sitä, millainen taajuusjakautuma
on ulosajettavassa tehosteessa, se riippuu taiteellisesta tarkoituksenmukaisuudesta.
Tavallinen seuraus passiivisten, hifi-käyttöön
rakennettujen kaiuttimien soveltamisesta ammattimaisen äänitekniikan
alueille onkin diskanttielementtien tuhoutuminen yllämainituista syistä. Tämä voi tapahtua, vaikka suositeltua vahvistintehoa ei ylitettäisi
tai signaalia vahvistimessa päästettäisi leikkautumaan.
Signaalin leikkautuminen vaarantaa aina passiivisen kaiuttimen diskanttielementin.
Siihen voi päästä vaarallisen paljon tehoa, vaikka
tehovahvistin olisi huomattavasti kaiuttimen nimellistä tehonkestoa
pienempi. Itse asiassa diskanttikaiuttimen tuhoaminen alitehoisella
vahvistimella onkin helpompaa kuin suuritehoisella; signaalihan
leikkautuu aikaisemmin."
"Varsinkin hifi-käyttöön tarkoitettujen keskiääni- ja diskanttikaiuttimien
yhteydessä DIN-normin mukainen tehonkesto, jolloin
teho määritellään ennen jakosuodinta vaikuttavan laajakaistaisen
kohinajännitteen mukaan. Tällöin esim. diskanttikaiutin,
jonka tehonkestoksi ilmoitetaan 100 W (DIN), saattaa
todellisuudessa kestää vain n. 5 W:n sähköisen tehon, joka
vastaa sitä taajuuskaistan osaa kokonaistehosta, jolla kaiuttimen
on ajateltu toimivan"on hifistereoiden läpi syntikan soittaminen kotona kielletty ja aivan turhaa hommaa:-)
- mutta on melko tyhmää
luki näin, kirjoitti:
on hifistereoiden läpi syntikan soittaminen kotona kielletty ja aivan turhaa hommaa:-)
ottaa se riski että posauttaa diskanttinsa paskaksi kun samalla rahalla saa vehkeet mitkä on suunniteltu toimimaan tuohon käyttöön.
- Matias.
luki näin, kirjoitti:
on hifistereoiden läpi syntikan soittaminen kotona kielletty ja aivan turhaa hommaa:-)
Kyllähän sitä signaalia voi ajaa kotilaitteiden kautta, näin voi tehdä. Ja kannattaakin, ainakin kokeilla, jos laitteet sattuu olemaan. Ja yleensä se vahvistinkin toimii. Nyt vain alkuperäinen kyssäri koski tilannetta jossa laitteita ei vielä ollut.
Tuollaisten aktiivimonitorien hinnalla ei vain saa kuin ihan romutasoiset koti"hifi"laitteet.
Niillä ei tee mitään missään hommassa.
Niiden soundi tahtoo olla muovipurkkiräminä ja veltto ja löysä.
Niinkuin tuossa mainittiinkin, se oikeakin ja kalliimpi kofihifikaiutin on suunniteltu ja tehty kompressoidun musan toistoon.
Ja sille yhdelle epäilijälle tuosta kompressoinnista ja LP-levyjen aikakaudesta.
Ei taida se neula pysyä siinä levyn urassa jos sitä signaalia ei ole kompressoitu ennen levyn prässäystä. Vain jokunen suorakaiverruslevy yritettiin tehdä ilman kompressointia mutta siitäkään ei tullut mitään. RIAA kompressointi tehtiin lisäksi vielä erikseen bassopäälle.
Monitorien subsonic leikkaa bassot instrumenttien toistaman taajuuden alapuolelta jyrkästi.
Vahvarin teho ei mene kartioiden turhaan liikutteluun ja soittimen koko taajuusalue toistuu kunnolla.
Se on totta että nuo "miljardin euron" studioissa tehdyt tuotokset kuunnellaan koekuunnellaan mm. autoissakin.
Kun purkitettu musa tehdään myytäväksi, se testataan niissä laitteissa missä sitä eniten tullaan ostavan asiakaskunnan kautta kuuntelemaan. Eli sen pitäisi soida mahdollisimman hyvin monenlaisissa laitteissa. Kannettavissa ja mp3 -soittimissa.
Tästä hifistit kärsivät aika paljon.
Suurin ongelma hifivahvistimelle on inputtien huono impedanssisovitus keyboardien ym. soittimien etuasteille. Siinä palaa helposti hifilaitteen etuvahvistin, vaikkei soitettaisi vielä kovaakaan. Eli keyboardin volumenappulaa ei paljon kannata väännellä minimiä isommalle, siinä karkaa helposti äänisavut vahvistimesta.
Tuo Blomberin ja Lepoluodon kirja on ihan hyvä perusteos äänentoistosta. Siellä on tosi hyvää tietoa signaalin käsittelystä sekä kompressoinnista ja erilaisten limitterien käytöstä ja niiden käyttämisen perusteista ääniteteollisuudessa. - edellinen puhuja
Matias. kirjoitti:
Kyllähän sitä signaalia voi ajaa kotilaitteiden kautta, näin voi tehdä. Ja kannattaakin, ainakin kokeilla, jos laitteet sattuu olemaan. Ja yleensä se vahvistinkin toimii. Nyt vain alkuperäinen kyssäri koski tilannetta jossa laitteita ei vielä ollut.
Tuollaisten aktiivimonitorien hinnalla ei vain saa kuin ihan romutasoiset koti"hifi"laitteet.
Niillä ei tee mitään missään hommassa.
Niiden soundi tahtoo olla muovipurkkiräminä ja veltto ja löysä.
Niinkuin tuossa mainittiinkin, se oikeakin ja kalliimpi kofihifikaiutin on suunniteltu ja tehty kompressoidun musan toistoon.
Ja sille yhdelle epäilijälle tuosta kompressoinnista ja LP-levyjen aikakaudesta.
Ei taida se neula pysyä siinä levyn urassa jos sitä signaalia ei ole kompressoitu ennen levyn prässäystä. Vain jokunen suorakaiverruslevy yritettiin tehdä ilman kompressointia mutta siitäkään ei tullut mitään. RIAA kompressointi tehtiin lisäksi vielä erikseen bassopäälle.
Monitorien subsonic leikkaa bassot instrumenttien toistaman taajuuden alapuolelta jyrkästi.
Vahvarin teho ei mene kartioiden turhaan liikutteluun ja soittimen koko taajuusalue toistuu kunnolla.
Se on totta että nuo "miljardin euron" studioissa tehdyt tuotokset kuunnellaan koekuunnellaan mm. autoissakin.
Kun purkitettu musa tehdään myytäväksi, se testataan niissä laitteissa missä sitä eniten tullaan ostavan asiakaskunnan kautta kuuntelemaan. Eli sen pitäisi soida mahdollisimman hyvin monenlaisissa laitteissa. Kannettavissa ja mp3 -soittimissa.
Tästä hifistit kärsivät aika paljon.
Suurin ongelma hifivahvistimelle on inputtien huono impedanssisovitus keyboardien ym. soittimien etuasteille. Siinä palaa helposti hifilaitteen etuvahvistin, vaikkei soitettaisi vielä kovaakaan. Eli keyboardin volumenappulaa ei paljon kannata väännellä minimiä isommalle, siinä karkaa helposti äänisavut vahvistimesta.
Tuo Blomberin ja Lepoluodon kirja on ihan hyvä perusteos äänentoistosta. Siellä on tosi hyvää tietoa signaalin käsittelystä sekä kompressoinnista ja erilaisten limitterien käytöstä ja niiden käyttämisen perusteista ääniteteollisuudessa.Matias vaan osaa ilmaista itseään hieman sivistyneemmin :)
Ja sinä Pixmanin mainosmies, on ihan okei buffata omiaan mutta pitäis vähän edes tietää mistä kirjoittaa. - 20 vuotta, 80
Matias. kirjoitti:
Kyllähän sitä signaalia voi ajaa kotilaitteiden kautta, näin voi tehdä. Ja kannattaakin, ainakin kokeilla, jos laitteet sattuu olemaan. Ja yleensä se vahvistinkin toimii. Nyt vain alkuperäinen kyssäri koski tilannetta jossa laitteita ei vielä ollut.
Tuollaisten aktiivimonitorien hinnalla ei vain saa kuin ihan romutasoiset koti"hifi"laitteet.
Niillä ei tee mitään missään hommassa.
Niiden soundi tahtoo olla muovipurkkiräminä ja veltto ja löysä.
Niinkuin tuossa mainittiinkin, se oikeakin ja kalliimpi kofihifikaiutin on suunniteltu ja tehty kompressoidun musan toistoon.
Ja sille yhdelle epäilijälle tuosta kompressoinnista ja LP-levyjen aikakaudesta.
Ei taida se neula pysyä siinä levyn urassa jos sitä signaalia ei ole kompressoitu ennen levyn prässäystä. Vain jokunen suorakaiverruslevy yritettiin tehdä ilman kompressointia mutta siitäkään ei tullut mitään. RIAA kompressointi tehtiin lisäksi vielä erikseen bassopäälle.
Monitorien subsonic leikkaa bassot instrumenttien toistaman taajuuden alapuolelta jyrkästi.
Vahvarin teho ei mene kartioiden turhaan liikutteluun ja soittimen koko taajuusalue toistuu kunnolla.
Se on totta että nuo "miljardin euron" studioissa tehdyt tuotokset kuunnellaan koekuunnellaan mm. autoissakin.
Kun purkitettu musa tehdään myytäväksi, se testataan niissä laitteissa missä sitä eniten tullaan ostavan asiakaskunnan kautta kuuntelemaan. Eli sen pitäisi soida mahdollisimman hyvin monenlaisissa laitteissa. Kannettavissa ja mp3 -soittimissa.
Tästä hifistit kärsivät aika paljon.
Suurin ongelma hifivahvistimelle on inputtien huono impedanssisovitus keyboardien ym. soittimien etuasteille. Siinä palaa helposti hifilaitteen etuvahvistin, vaikkei soitettaisi vielä kovaakaan. Eli keyboardin volumenappulaa ei paljon kannata väännellä minimiä isommalle, siinä karkaa helposti äänisavut vahvistimesta.
Tuo Blomberin ja Lepoluodon kirja on ihan hyvä perusteos äänentoistosta. Siellä on tosi hyvää tietoa signaalin käsittelystä sekä kompressoinnista ja erilaisten limitterien käytöstä ja niiden käyttämisen perusteista ääniteteollisuudessa.eur maksanut Yamaha RX-300 on romu ja samassa ostomyyntiliikkeessä olisi ollut 80 eurolla Jamo 406:tta vastaavat Yamahan kajarit.
Hyvin soi Kurzweil K2000VP, Yamaha DSP Factory ja sähkis näiden kautta. Tosin kajareina mulla on B&W DM 601 S2, vastaava uudempi B&W 685 on n. 500 eur hintainen/pari. - kokeilla
mutta on melko tyhmää kirjoitti:
ottaa se riski että posauttaa diskanttinsa paskaksi kun samalla rahalla saa vehkeet mitkä on suunniteltu toimimaan tuohon käyttöön.
erillisihifiä, koska aktiivikajarihihhulit niin sanovat:-)
Takuu korvaa kotisoiton aivan varmasti uusissa hifilaitteissa. Käytetyillekin voi saada kirjallisen takun, jos älyää pyytää. - on pyhiä kirjoja ja
edellinen puhuja kirjoitti:
Matias vaan osaa ilmaista itseään hieman sivistyneemmin :)
Ja sinä Pixmanin mainosmies, on ihan okei buffata omiaan mutta pitäis vähän edes tietää mistä kirjoittaa.kannattajia, niin saadaan kunnon matsia aikaiseksi:-)
Tulkaa attepalstalle myös hihhuloimaan:-) - tehdä niinkuin huvittaa
on pyhiä kirjoja ja kirjoitti:
kannattajia, niin saadaan kunnon matsia aikaiseksi:-)
Tulkaa attepalstalle myös hihhuloimaan:-)täällä on tuotu esiin mielipiteitä ja lainattu niiden tueksi otteita ammattikirjallisuudesta mutta sä pääasiassa koitat vaan leuhkia jollain yamahan paskallas, ketään ei kiinnosta hohoijaa.
koita edes antaa jotain perusteita miksi kysyjän pitäis ostaa jotkut kotistereorimpulat, rikkoa ne ja koittaa sit kinuta omaa mokaansa takuuseen kun toisella vaihtoehdolla ei ole ongelmia. - aktiivikajariparia
tehdä niinkuin huvittaa kirjoitti:
täällä on tuotu esiin mielipiteitä ja lainattu niiden tueksi otteita ammattikirjallisuudesta mutta sä pääasiassa koitat vaan leuhkia jollain yamahan paskallas, ketään ei kiinnosta hohoijaa.
koita edes antaa jotain perusteita miksi kysyjän pitäis ostaa jotkut kotistereorimpulat, rikkoa ne ja koittaa sit kinuta omaa mokaansa takuuseen kun toisella vaihtoehdolla ei ole ongelmia.tarjoavalle aktiivikajarihihhulille esim taajusvaste mitään:-)
Halvemmalla saa hifiä erilliskomponenteilla kuin aktiivikajareilla. - ei sano ei
aktiivikajariparia kirjoitti:
tarjoavalle aktiivikajarihihhulille esim taajusvaste mitään:-)
Halvemmalla saa hifiä erilliskomponenteilla kuin aktiivikajareilla.nyt löit kehiin niin vankat perustelut väitteesi tueksi että menin ihan sanattomaksi. luovutan ja myönnän että kaikki hifilaitteet on paras vaihtoehto soitinvahvistimeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713