Onko

yleinen tapa

siirrellä praasniekkoja miten pitäjälle sopii? katso Turun Pyhän marttyyrikeisarinna Aleksandran praasniekka virallisesti 23.4. Tänä vuonna 20.4. Miksi?

6

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollaan autonoomissii

ja muista riippumattomia. Me tehdään kuten parhaaks nähdään! Taitaa olla kato kansassa? Viikonloppuna on sentään jOkunen henkilö paikalla.

• muutellakin saa

Olen huomannut, että kirkon vuosijuhla yleensä pidetään lähimpänä pyhäpäivänä. Luostarit kyllä pitävät ns oikeina päivinä.

• uskoisin..

Uskoisin praasniekan tulevan sunnuntaille, koska on tuskin luultavaa, että monikaan seurakuntalainen voisi osallistua siihen arkiaamuna. Monet on kuitenkin töissä, opiskelemassa jne. Joten siksi varmaan lähimpänä PYHÄpäivänä on praasniekka.

Minusta muuten sitä voisi kutsua jollain muulla nimellä kuin praasniekaksi. Se ei aukea muille kuin karjalaisille, jos heillekään, alkaa olla siirtoväki kuolemassa jo vanhuuteen.

• Katilamikko

Temppelin vuosijuhla, ton praasniekan tilalla?

• ottaa

käytäntöön praasniekan vaihto ja/tai lainaus-viikot. Näin kierrätettäessä tulisi moni-ilmeisemmäksi seurakuntaelämämme!

• Pyhän Aleksandran liturgia

Turun ortodoksinen kirkko on pyhitetty marttyyrikeisarinna Aleksandralle. Ja aivan oikein, hänen muistopäivänsä on 23.4. Silloin on liturgia kirkossa, siis päivää ei ole siirretty mihinkään.
        Mutta: jotta useammat voisivat osallistua juhlintaan, vietetään temppelijuhlaa myös jo sunnuntaina, juhlavigilialla lauantaina ja liturgialla sunnuntaina (kirkollinen vuorokausi alkaa jo lauantaina klo 18).
        Yhteinen ateria sunnuntaina liturgian jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe