Maksuehdot?

7 pv. netto

Käytämme maksuehtona 7pv. netto ja tämä on yleistynyt muissakin yrityksissä. Nyt eräs asiakkaame väittää että 7pv. maksuehto laskussa olisi lainvastainen. En usko että laissa olisi määritelty mitään ehdottomia maksuehtoja yrityksille. Jos näin on voisiko joku osoittaa ko. lainkohdan.

57

29295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AitoRealisti

Kuluttajille pitää antaa vähintään 14 vrk maksuaikaa laskun saapumisesta. Yritykset sopivat nämä asiat itse sopimuksissa/tarjouksissaan.

Esim IBM:llä on politiikka, että laskut erääntyvät maksettavaksi heti.

• ole..

pakko antaa yhtään maksuaikaa yrityksille eikä yksityisille, voi pyytää myös käteismaksun tai ennakkomaksun.

• vrksi

Kuluttajilta ei saa kuitenkaan periä korkoa eikä kuluja maksumuistutuksista tai perinnästä, jos laskuilla ei ole maksuaikaa vähintään 14 vuorokautta.

• ei..
        vrksi kirjoitti:

Kuluttajilta ei saa kuitenkaan periä korkoa eikä kuluja maksumuistutuksista tai perinnästä, jos laskuilla ei ole maksuaikaa vähintään 14 vuorokautta.

todellakaan mikään laki pakota antamaan maksuaikaa. Käteiskauppa ja ennakkomaksu on täysin laillisia ja yrittäjä itse päättää maksuehdot ei viranomaiset. Ei kai tällä missään neuvostoliitossa eletä...kait.

• saan sellaisen laskun
        ei.. kirjoitti:

todellakaan mikään laki pakota antamaan maksuaikaa. Käteiskauppa ja ennakkomaksu on täysin laillisia ja yrittäjä itse päättää maksuehdot ei viranomaiset. Ei kai tällä missään neuvostoliitossa eletä...kait.

Jos itse saan laskun, jossa maksuaika on alle 14 päivää, sujahtaa kyseinen lasku kasan pohjalle. Eriasia, jos laskussa joku käteisalennus lyhyemmästä maksuajasta.

• siinähän
        saan sellaisen laskun kirjoitti:

Jos itse saan laskun, jossa maksuaika on alle 14 päivää, sujahtaa kyseinen lasku kasan pohjalle. Eriasia, jos laskussa joku käteisalennus lyhyemmästä maksuajasta.

odottelet sitten tavaraa kunnes se kasan pohjalta tulee maksettua. Minä en lähetä yhtäkään tuotetta ennen kuin se on maksettu eikä varastostani haeta yhtäkään tavaraa ilman käteismaksua. 14pv maksuaikaa ruinaaville sanon että käy hakemassa kilpailijalta kalliimpaan hintaan 14pv maksuajalla. Meillä nämä näkyvät hinnoissa kun luottotappiot on pyöreät 0e.

• vrksi
        ei.. kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin lukisit uudelleen mitä kirjoitin:

"Kuluttajilta ei saa kuitenkaan periä korkoa eikä kuluja maksumuistutuksista tai perinnästä, jos laskuilla ei ole maksuaikaa vähintään 14 vuorokautta."

Puhuinko minä jotain käteiskaupasta? Laskulla kuluttajalle myytäessä maksuaikaa on oltava aina vähintään 14 vuorokautta, mikäli aikoo maksun myöhästymisestä jotain kuluja periä tai käynnistää perintätoimia.

En nyt ihan heti keksi miten voisit käteiskaupassa edes maksumuistutuksia lähetellä asiakkaalle...

• viestissä
        vrksi kirjoitti:

"Kuluttajilta ei saa kuitenkaan periä korkoa eikä kuluja maksumuistutuksista tai perinnästä, jos laskuilla ei ole maksuaikaa vähintään 14 vuorokautta."

Puhuinko minä jotain käteiskaupasta? Laskulla kuluttajalle myytäessä maksuaikaa on oltava aina vähintään 14 vuorokautta, mikäli aikoo maksun myöhästymisestä jotain kuluja periä tai käynnistää perintätoimia.

En nyt ihan heti keksi miten voisit käteiskaupassa edes maksumuistutuksia lähetellä asiakkaalle...

oli puhetta Maksuehdoista eli käteinen ja ennakkomaksut on maksuehtoja, ei täällä kukaan ole väittännytkään, että laskulla maksaessa ei yksityiselle olisi annettava 14pv maksuaikaa, mutta jos se tuntuu pitkältä niin käyttäköön ennakoa tai käteistä.

• aloittaja
        viestissä kirjoitti:

oli puhetta Maksuehdoista eli käteinen ja ennakkomaksut on maksuehtoja, ei täällä kukaan ole väittännytkään, että laskulla maksaessa ei yksityiselle olisi annettava 14pv maksuaikaa, mutta jos se tuntuu pitkältä niin käyttäköön ennakoa tai käteistä.

kiitos paljon vastauksista mutta nyt meni kyllä ihan mulle hepreaksi noi teidän sepustukset :DD mutta olenkin tällainen juntti ;D

• pprt
        aloittaja kirjoitti:

kiitos paljon vastauksista mutta nyt meni kyllä ihan mulle hepreaksi noi teidän sepustukset :DD mutta olenkin tällainen juntti ;D

Jos asiakkaasi ovat yrityksiä niin kaikki ok. Jos asiakkaasi ovat kuluttajia niin ei se 7pv/netto laiton ole maksuehtona. Et kuitenkaaan saa periä viivästyskorkoa etkä kuluja jos kuluttaja ei "tottele" mutta maksaa 14vrk sisään.
        Asiakkaasi joka väittää maksuehtoasi lainvastaiseksi puhuu jokatapauksessa paskaa

• ostava
        siinähän kirjoitti:

odottelet sitten tavaraa kunnes se kasan pohjalta tulee maksettua. Minä en lähetä yhtäkään tuotetta ennen kuin se on maksettu eikä varastostani haeta yhtäkään tavaraa ilman käteismaksua. 14pv maksuaikaa ruinaaville sanon että käy hakemassa kilpailijalta kalliimpaan hintaan 14pv maksuajalla. Meillä nämä näkyvät hinnoissa kun luottotappiot on pyöreät 0e.

varmasti kanssa? Kuvastaa aika asiakasmyönteiseltä myynniltä. No, käytänkin isompia tukkureita, jotka ovat painattaneet laskuihinsa " tavara on myyjän omaisuutta kunnes se kokonaan maksettu".

• fgdsfdf
        pprt kirjoitti:

Jos asiakkaasi ovat yrityksiä niin kaikki ok. Jos asiakkaasi ovat kuluttajia niin ei se 7pv/netto laiton ole maksuehtona. Et kuitenkaaan saa periä viivästyskorkoa etkä kuluja jos kuluttaja ei "tottele" mutta maksaa 14vrk sisään.
        Asiakkaasi joka väittää maksuehtoasi lainvastaiseksi puhuu jokatapauksessa paskaa

Elät kyllä aika kädestä suuhun meiningillä jos et pysty antamaan kuin 7 pv maksuaikaa!

• Vaihda vaippasi
        vrksi kirjoitti:

Olet täysin tietämätön kaikesta.

• 3 pv. netto.
        ostava kirjoitti:

varmasti kanssa? Kuvastaa aika asiakasmyönteiseltä myynniltä. No, käytänkin isompia tukkureita, jotka ovat painattaneet laskuihinsa " tavara on myyjän omaisuutta kunnes se kokonaan maksettu".

Joutenpäivänen teksti, joka hymyilyttää joka kerta.

On sanomattakin selvää, että mitä et ole maksanut, ei ole sinun.

Yksityiset asiakkaat on luotottaessa AINA riski. En suosittele 14 pv/nto.
        Eri juttu on yleisiä palveluja tuottavilla yhtiöillä, kuten operaattorit. Ja heillä onkin tehokkaat työkalut perintään valmiina.

Ei pienillä firmoilla ole välttämättä perintätoimiston diiliä edes yrityspuolella.

• toinen heppu
        fgdsfdf kirjoitti:

Elät kyllä aika kädestä suuhun meiningillä jos et pysty antamaan kuin 7 pv maksuaikaa!

HOHHOIJJAA.

Ei se ole siitä kiinni. Kuluttajilta pitää saada asappina fyrkat veks.

Firmat on eri juttu. Minäkin olen neuvotellut isommilta toimittajilta 30pv maksuaikaa.

• 6+2
        fgdsfdf kirjoitti:

Esimerkiksi Kaukokiidolla on 8pv netto.
        Elääköhän nekin kädestä suuhun..?

• missään pykälässä

7 päivää on ihan yhtä pätevä kuin mikä muukin, asiakkaasi puhuu höpöjä. Maksavan asiakkaan kans on vaan ikävä inttää, niistä kun monella on just nyt pulaa:))

Näinä levottomina aikoina joillekin yrityksille me ei myydä mitään ilman ennakkomaksua eli käteiskauppa on kunniassaan. Ja taloustietoja syynätään vähintään kerran kuussa, ettei tartte saneerauksiin lainata firman rahoja.

• maksuehdoista

Yrityksille voi käyttää mitä maksuaikaa vaan, yleensä ne on sopimuksissa ilmoitettu. Itse käytän 7 päivää. Tosin virallinen huomautusaika on 8 päivää, mutta harvoinhan tähän on puututtu.

Kuluttajaviranomainen on laskutettaessa yksityisiä ohjeistanut 14 14 säännöstä. Eli 14 päivää maksuaikaa ja siitä kun 14 päivää asiakkaan maksu myöhästyy, on yrityksellä mahdollisuus periä koron lisäksi huomautusmaksu.

Toki esim. verkkokauppojen toiminta perustuu, että tavaraa ei lähetetä ennenkuin maksu on tilillä ja se on ok, kunhan siitä on selkeästi toimitusehdoissa mainittu.

• Sopimus on sopimus
        maksuehdoista kirjoitti:

Yrityksille voi käyttää mitä maksuaikaa vaan, yleensä ne on sopimuksissa ilmoitettu. Itse käytän 7 päivää. Tosin virallinen huomautusaika on 8 päivää, mutta harvoinhan tähän on puututtu.

Kuluttajaviranomainen on laskutettaessa yksityisiä ohjeistanut 14 14 säännöstä. Eli 14 päivää maksuaikaa ja siitä kun 14 päivää asiakkaan maksu myöhästyy, on yrityksellä mahdollisuus periä koron lisäksi huomautusmaksu.

Toki esim. verkkokauppojen toiminta perustuu, että tavaraa ei lähetetä ennenkuin maksu on tilillä ja se on ok, kunhan siitä on selkeästi toimitusehdoissa mainittu.

Kuluttajaviranomainen voi tunkea ohjeensa sinne minne valo ei paista. Sitä ei tarvitse noudattaa-

• Peksi-----
        Sopimus on sopimus kirjoitti:

Kuluttajaviranomainen voi tunkea ohjeensa sinne minne valo ei paista. Sitä ei tarvitse noudattaa-

Kuluttajien kanssa toimiessasi kannattaa olla varovainen. Tekemäsi sopimus on mitätön mikäli se on kuluttajalle haitaksi verrattuna voimassa olemaan lainsäädäntöön.

• Ei ihan mitätön

>> Tekemäsi sopimus on mitätön mikäli se on kuluttajalle haitaksi verrattuna voimassa olemaan lainsäädäntöön. >>

Tuo mitätön tuskin sellaisenaan pitää paikkaansa. Jos vaikka tekisi osamaksusopimuksen ja kaupan kuluttajalle sohvakaluston ostosta osamaksulla, neljänä erikseen lähetettynä laskuna. Joka laskulla olisi maksuehto 7 pv netto.

En oikein usko että koko sopimus silti on "mitätön", niin että kuluttaja voi pitää kalustonsa ja mitään ei tarvitse maksaa.

Kuluttajansuojalaki tarkoittaisi suunnilleen sitä, että 7 pv maksuaika ei ole kuluttajansuojalain mukainen, vaan maksuaika pitää olla vähintään 14 päivää. Kuluttaja joutuisi siis kyllä sopimuksen mukaisesti kalustonsa maksamaan, mutta maksuehto kutakin laskua kohden 14 päivää laskun päiväyksestä, sen hän saisi puolelleen.

• --------------

Yritys voi vapaasti määritellä maksuehdot sekä kuluttaja- että yritysasiakkailleen. Kuluttajien osalta viivästyskorkoa saa laskea vasta 14 vrk jälkeen, yrityksillä vaikka heti ensimmäisestä päivästä.

• lkölkölö

Tarpeeksi ison firman kanssa kun alkaa kauppaa tekemään, he sanelevat milloin maksavat. Itse tein kaupat erään mailmanlaajuisen yrityksen kanssa ja sanoivat, että maksuaika on 60 pv ja tämä paljastu vasta työtä luovutettaessa. No eipä siinä hätää, kun tiesi, että maksu tulee varmasti aikanaan. Eri asia kotimaiset yritykset, kun ei tiedä tuleeko maksua koskaan. Toisin harvemmin laskulla myynkään, jos vähääkään epäilyttää.

• 17+8

Itse olin aikoinaan ison yrityksen ostoreskontrassa ja se meni juuri noin. Ohje oli, että minkäänlaisia viivästyskorkoja ei makseta. Jos korkolasku tuli niin korot vähennettiin ja maksettiin alkuperäinen summa. Jos sen jälkeen tuli uusi laksu niin laskuttajalle ilmoitettiin, että yhteistyö loppuu siihen. Useimmiten laskuttajat ottivat mieluummin uusia tilauksia vastaan kuin alkoivat tapella viivästyskoroista. Sonera oli muistaakseni ainoa laskuttaja, jonka viivästyskorotkin maksettiin. Niillä oli vissiin tarpeeksi leveät hartiat että ei kannattanut alkaa vääntää.

• Antero

Sen verran vielä, että yritysten välisessä laskutuksessa maksuehdosta on hyvä sopia etukäteen. Mikäli ei ole sovittu, niin oikeudessa sopimusta ei tulkita kirjoittajan eduksi.

Laki saatavien perinnästä on pakottava kuluttajien osalta, eikä mahdollista laskujen perintää ilman, että saatavasta on lähetetty lasku 14 vrk ennen saatavan erääntymistä. Vaikka tämä laki ei olekaan pakottava yritysten osalta, voidaan sitä soveltaa niissä riitatapauksissa, joissa maksuehdoista ei ole erikseen sovittu.

• Maksuaikoi

>>Sen verran vielä, että yritysten välisessä laskutuksessa maksuehdosta on hyvä sopia etukäteen. Mikäli ei ole sovittu, niin oikeudessa sopimusta ei tulkita kirjoittajan eduksi.>>

Ja mitäs asiaa siellä oikeudessa sitten puitaisiin? Että onko lasku maksettava 7 pv nto vaiko 14 pv nto maksuajalla??

Ei ihan taida tämän luokan jutut käräjille asti mennä. Kriittisintä laskuttajayrityksen kannalta viime kädessä on että saako luotolla myymistään kamoista rahojaan lainkaan takaisin. Ei niinkään tapella sen 7 päivän maksuhyödyn saamisesta.

Ja jos ei tarjottu maksuehto kelpaa, niin tilatkoon ensi kerralla kamansa jostakin toisaalta.

Jossakin isommissa laivanrakennusprojekteissa tms. 1 - 5 vuoden maksuaikojen kyseessä ollen asiat varmaan sovitaankin paperilla vakiona tarkemmin.

Tai jo erilaisissa Suomen keskusliikkeille myynneissäkin, jossa 2 vahvaa toimijaa pystyvät kiristämään 90 pv maksuaikoja kepeästi. Kannattaa sopia näissä maksuajat paperilla.

• 16

Eihän tässä ole mitään selittelemistä. Asiakas saadassaan tavaraa luotolla sitoutuu myyjän asettamiin ehtoihin jos ei toisin sovita kaupantekohetkellä.

Se että myyjä sitoutuu ostajan ehtoihin jotka on sovittu kaupanteon yhteydessä on ihan myyjän oma valinta myydä tai olla myymättä.

Sitten on näitä Nokioita jotka yksipuolisesti ilmoittavat että ostolaskun käsittelymme tehostuu jatkossa maksuaikamme on 6 kk.

• tilit selviksi

Jopas tästä repesi juttua. Minä selvitin tuon pari vuotta sitten kun laskin varaston kiertoa ja rahan viipymistä ja siitä aiheutuvia kuluja. Nyt käytössä ovat:
      - Käteismaksu
      - postiennakko
      - laskulla tiliasiakkaille, maksuaikaa yksityisille 14 vrk/netto ja yrityksille 7pv netto. Käsittääkseni tuo yksityisen maksuaika ei enää saa olla lyhyempi kuin 14 pv, jos laskulla myy. Eri asia on, jos myy maksua vastaan, silloinhan maksuaikaa ei ole lainkaan, tavaran saa vasta kun on maksanut.

• jihou

Täähän on ihan huippua. Mistä näitä 7pv:n laskuttajia sikiää? En ole vielä kertaakaan maksanut laskua ajallaan mikä on lähetetty sillä maksuajalla. Ilman sopimista erikseen, se on aina se 14 päivää. Sopimisena en laske sitä että ostan jotain ja lasku pamahtaa postissa 7 pv:n maksuajalla.
      Tämä on siis vain minun käytäntöni ja on se useimmille kelvannut, jos ei niin sitten tehdään itse/ostetaan muualta.

• Aina ei voi tehdä

>>Ilman sopimista erikseen, se on aina se 14 päivää. Sopimisena en laske sitä että ostan jotain ja lasku pamahtaa postissa 7 pv:n maksuajalla.>>

Meilläkään ei mitään kirjallista sopimusta ollut tukkurin kanssa. Yhdeksän vuotta ostettiin ja saatiin 14 pv maksuehto.

Nelisen vuotta sitten ostot meillä aleni tuonne aika lailla kun siirtyi oma painopiste muualle. Ilman mitään sopimista pudottivat maksuehdon 7 päivään.

Sitten 2009 yllättivät täydellisesti, maksuehto muuttuikin Postiennakokksi, ilman mitään etukäteisilmoitusta. Toki meidän ostomäärät olivat pudonneet hyvin pieniksi hyviin vuosiin verrattuna, mutta koskaan ei ole tuonne eikä minnekään muuallekaan jäänyt laskua suorittamatta.

Ainakin meille tulee osa tavaralaskuista Factoring-rahoitusfirman kautta, ja niissä eräissä on maksuehtona vain vaivaiset 7 päivää. Noita ei oikein pysty "omalla päätöksellä" venyttämään 14 päivään, ja kapinallisesti maksaisi vain sillä maksuajalla.

Factoring-firmat laskuttavat heti roimat kulut viivästyskorot, ja jos ne jättää maksamatta niin silloin loppuu luotollinen laskutuskin. Ja vielä merkkaavat sinut keskinäisiin rekistereihinsä "ei ole täsmällinen maksaja" -merkinnällä.

• .

7 päivän maksuehto kertoo siitä, että sellaisella laskuttajalla on ongelmia omien raha-asioiden kanssa.

• No ei nyt ihan noin

>>7 päivän maksuehto kertoo siitä, että sellaisella laskuttajalla on ongelmia omien raha-asioiden kanssa. >>

Eikä kerro. Todella isot, satojen miljoonien liikevaihtoa pyörittävät firmat käyttävät muiden maksuehtojensa ohella myös tällaista maksuehtoa.

Ja isojen asiakkaiden käyttämät Factoring-firmat kuten Nordea-Rahoitus käyttävät toisinaan samaa 7 pv maksuehtoa myös.

Tuskin noilla ihan kaikilla firmoilla kuitenkaan on mitään suurempia rahavaikeuksia olemassa.

• trewsdfgh

Käyttämäni isot tukkuliikkeet eivät käytä 7 päivänmaksuehtoja. Rahoitus-firmat ovat hieman eri asia, ahneita kaikki, luottotappioiden pelkoakin.
        Ei se hyvää kuvaa anna muutenkaan, jos rahat on saatava lähes välittömästi, joku mättää, ei luoteta asiakkaaseen.. oma tili tyhjillään?

7 päivän maksuajalla asiakkaan on toisinaan vaikea ehtiä laittaa kaikkea maksuun ajoissa, jos on kaksi samalaista yritystä, niin mielummin asioi sen kanssa, joka käyttää 14 p. maksuehtoa.

• 22
        trewsdfgh kirjoitti:

Käyttämäni isot tukkuliikkeet eivät käytä 7 päivänmaksuehtoja. Rahoitus-firmat ovat hieman eri asia, ahneita kaikki, luottotappioiden pelkoakin.
        Ei se hyvää kuvaa anna muutenkaan, jos rahat on saatava lähes välittömästi, joku mättää, ei luoteta asiakkaaseen.. oma tili tyhjillään?

7 päivän maksuajalla asiakkaan on toisinaan vaikea ehtiä laittaa kaikkea maksuun ajoissa, jos on kaksi samalaista yritystä, niin mielummin asioi sen kanssa, joka käyttää 14 p. maksuehtoa.

Itse laskutan 7 pv netto. Jos olen tehnyt asiakkaalle vaikkapa 200 h töitä ja tuotokset on olleet asiakkaan käytössä kuukauden ja asiakas on sitä mieltä että case is closed. Kun lähetän lasku a' 200h x 40 e/h alv niin miksi asiakas ei sitä maksaisi saman tien.

Jos näitä maksetaan kun jaksetaan kavereita olisi sattunut kohdalle niin olisihan varsin vittumaista pahimmassa tilanteessa tilittää alv:t laskusta ja odotella asiakasta maksamaan laskunsa.

Jos asiakkaalla on maksukyvyttömyyttä niin kertokoon siitä etukäteen. Kyllä minun kassa kestää persaukisia asiakaita jopa Pro Bono periaatteella.

• 4564646
        22 kirjoitti:

Itse laskutan 7 pv netto. Jos olen tehnyt asiakkaalle vaikkapa 200 h töitä ja tuotokset on olleet asiakkaan käytössä kuukauden ja asiakas on sitä mieltä että case is closed. Kun lähetän lasku a' 200h x 40 e/h alv niin miksi asiakas ei sitä maksaisi saman tien.

Jos näitä maksetaan kun jaksetaan kavereita olisi sattunut kohdalle niin olisihan varsin vittumaista pahimmassa tilanteessa tilittää alv:t laskusta ja odotella asiakasta maksamaan laskunsa.

Jos asiakkaalla on maksukyvyttömyyttä niin kertokoon siitä etukäteen. Kyllä minun kassa kestää persaukisia asiakaita jopa Pro Bono periaatteella.

"Jos näitä maksetaan kun jaksetaan kavereita olisi sattunut kohdalle niin olisihan varsin vittumaista pahimmassa tilanteessa tilittää alv:t laskusta ja odotella asiakasta maksamaan laskunsa."

Ihan noin tuo ei mene kirjanpidossa. Kirjanpito ja alv menee sitä mukaan, mitä tiliote kertoo. Jos et ikinä saa suoritusta tilille, et siitä maksa myös alveja. Ne kirjataan luottotappiohin.

• 29
        4564646 kirjoitti:

"Jos näitä maksetaan kun jaksetaan kavereita olisi sattunut kohdalle niin olisihan varsin vittumaista pahimmassa tilanteessa tilittää alv:t laskusta ja odotella asiakasta maksamaan laskunsa."

Ihan noin tuo ei mene kirjanpidossa. Kirjanpito ja alv menee sitä mukaan, mitä tiliote kertoo. Jos et ikinä saa suoritusta tilille, et siitä maksa myös alveja. Ne kirjataan luottotappiohin.

Alvit maksetaan sen kuukauden mukaan kun lasku on syntynyt

• 27
        4564646 kirjoitti:

Vastaavasti asiaks voi vähetää alv:t laskunpäivämäärän mukaan

• Pääomankierto

Niin. Kyse on pääomankierrosta. Miksi rahoittaisimme asiakkaidemme ostoja 14pv?Monikaan, yrittäjäkään, ei varmaan ole termiä kuullutkaan. Luullaan vaan heti että firma on jotenkin kusessa kun haluaa rahansa pois myymistään kamoista. Päinvastoin. Kun raha kiertää kiertää kaikki muukin firmassa sukkelaan.

• Jepjep
        4564646 kirjoitti:

Kyllä siitä ensin joutuu sen alvin maksamaan ja sitten kun kirjanpitokausi loppuu niin viedään luottotappioihin.

• drftyuiolkmnbv
        Pääomankierto kirjoitti:

Niin. Kyse on pääomankierrosta. Miksi rahoittaisimme asiakkaidemme ostoja 14pv?Monikaan, yrittäjäkään, ei varmaan ole termiä kuullutkaan. Luullaan vaan heti että firma on jotenkin kusessa kun haluaa rahansa pois myymistään kamoista. Päinvastoin. Kun raha kiertää kiertää kaikki muukin firmassa sukkelaan.

On kohteliasta tarjota asiakkaalle mahdollisuus maksaa lasku ajoissa, vai eikö sillä ole mitään merkitystä?

Monessa firmassa tietyt henkilöt hyväksyvät laskut ennen maksua, eivätkä he voi päivystää aina näitä laskuja, on muutaman päivänlomia, asiakaskäyntejä ja työmatkoja. Postikin vie aikansa, todella ärsyttävää, kun laskuissa on niin lyhyt maksuaika, että niitä ei pysty maksamaan ajoissa, silloin ihmettelee miksi jollakin on niin kova hätä, puheet pääomakierrosta on täyttä paskaa, ehkä sitten tarkoittaa rahan puutetta tilillä.

• Saatavia vahdittava

> Monessa firmassa tietyt henkilöt hyväksyvät laskut ennen maksua, eivätkä
      > he voi päivystää aina näitä laskuja, on muutaman päivänlomia,

Monet isommat firmat kuten pörssiyritykset, kunnat ja valtio ym. saavatkin vakiona sen 14 pv netto maksuaikaa. Ehtivät sitten vaikeiden ja hitaiden järjestelmiensä avulla tarkistaa ja maksaa sähköisessä muodossa nokaneteen ruudulle tulleet hitaat Verkkolaskutkin ym.

Pienempien ja kerran 5 vuodessa ostavien firmojen kanssa sen maksuehdon miettimisen kanssa isompi päänvaiva on.

Laittaako menemään tällaisille aina Postiennakolla tavara. Vai antaisiko peräti 7 pv maksuaikaa, ja hiljaa toivoo ja siunaa että maksaisivat laskunsa.

> silloin ihmettelee miksi jollakin on niin kova hätä, puheet pääomakierrosta
      > on täyttä paskaa, ehkä sitten tarkoittaa rahan puutetta tilillä.

Ei se mistään pääomankierrosta ja koron kertymisestä ole kyse tässä mittakaavassa. Kyse on siitä saako laskuistansa ylipäätään rahaa kotiin koskaan.

Jos laittaa tuollaiselle kerran 5 vuodessa ostavalle asiakkaalle 150 € laskusta maksuajaksi 14 pv netto, niin on suuri mahdollisuus että ei se sitä maksa. Ei ennenkuin on kerran tai pari karhuttu, ja pahimmassa tapauksessa ei maksa sittenkään.
      On kuulemma kyse "niini pienestä laskusta, että ne tahtoo usein joskus unohtua..." tai milloin mitäkin selitystä sieltä tulee.

Mutta kun laittaa tikkana 7 pv maksuehdon, niin se pienempikin lasku voi tulla paremmin hoidettua. Ja kun 5 arkipäivän maksuviiveen perästä jo menee karhulasku, niin asia pysyy maksajalla mielessä.

Tää on tällaista eloonjäämiskamppailua nyt. Ei tässä mistään ihme korkojen voittamisesta tosiaan ole kyse.

• Joku laki sanoo

7pv netto saa laskea vain arkipäivät, 14pv sisältää myös vknloput..

Laskutuskuluja saa periä vain jos tarjoaa mahdollisuuden maksaa käteisellä

• Eri tilanteet

Tollaiset maksuehtojen säännöt on tullut kuluttajansuojalaista, ja ne koskee vain kuluttajille myymisiä.

Firmojen välillä maksuehtojen päivien ja laskutuskulujen sopimusehdot on ihan vapaata kauraa, voidaan sopia ihan mitä tahansa.

• ahneenloppu

Maksaa jos maksaa. Maksuhalukkuus ja maksaminen ei riipu maksuajasta.
        Valtiosta ja pörssiyrityksistä en tiedä, mutta kunta vaatii yleensä
        maksuajaksi 30 pv netto, ainakin tarjouskilpailuttamistaan palveluista.

Yleinen käytäntö kuluttajille on 14 pv netto. Jos itse saan laskun kuluttajana, jossa maksuaika on 7 pv, niin tuleepa mietittyä kahteenkin kertaan muita firmoja seuraavia hankintoja tehdessä.

Firmojen välinen maksuliikenne voidaan tietenkin sopia vapaasti.

Nopeat syövät hitaat. Liian nopeat voivat syödä itsensä.

• TYhmä ja tietämätön

Haluasin sen laki pykälän numeron jossa yksityis kuluttajalla on maksu aika 14 pv/nto.

• Samaa miettinyt

"24 § (5.1.1994/16)
      Maksuajankohta

Jollei toisin ole sovittu, ostajan on maksettava kauppahinta myyjän sitä vaatiessa, ei kuitenkaan ennen kuin tavara on sopimuksen mukaisesti hänen saatavillaan.

Ostajalla on oikeus ennen kauppahinnan maksamista tarkastaa tavara tavanmukaisesti tai siten kuin olosuhteisiin nähden on asianmukaista, jollei tällainen tarkastus ole yhteensopimaton sovitun luovutus- ja maksutavan kanssa.

Jos maksu suoritetaan pankin tai postin välityksellä, maksun katsotaan myyjän 26–28 §:n mukaisia oikeuksia arvioitaessa tapahtuneen sinä päivänä, jona pankki tai posti on hyväksynyt ostajan asianmukaisen maksutoimeksiannon."

Tuollainen teksti pisti silmään täällä:
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

• Ottakaa nyt selvää

Älkää nyt helkkarissa keksikö tarinoita ihan itse ja omasta päästä!

Viivekorko kuluttajakaupassa menee ihan sopimuksen mukaan. Jos on sovittu 7 pv maksuaika, niin viivekorko alkaa tikittää päivästä 8 alkaen. Kunhan asiasta on todisteellisesti sovittu, esim. kauppa-asiakirjassa, sopimuksessa, tms.

Kuluttajalta ei saa periä huomautusmaksuja tai perintäkuluja, ennen kuin on kulunut 14 pv laskusta. Tästä tämä mystinen 14 pv tulee. Lasku voi siis tulla samalla kertaa kuin tavarakin (maksuehto 0 pv/netto), mutta perintäkuluja voi periä vasta 14 pv laskusta.

Viivästyskorko on aivan eri asia. Eikä käteiskauppaakaan kukaan kiellä.

• fdhfjdshfjh2

• 7+18

Jessus mitä saivartelua. Kuluttajille ei myydä velaksi piste. Yrityksille velaksi vain sen mitä perse kestää. ja laskuun 7 pv netto. Viivästyskorot voitte vetää hanuriin niitä ei yksikään yritys maksa. Jos raha ei juokse bisenes loppuu ko. yrityksen kanssa.

Eihän nyt vielä olla Kiinassa josa rakennusmiehet saa palkan kun pilvenpiirtäjä on rakennettu ja maksettu.

• Lasku on asiakaspalv

Taidat pitää nakkikioskia, kun et ymmärrä, että laskutus ja lasku on osa asiakaspalvelua. Myyjä tekee hikihatussa työtä yhdessä markkinoinnin kanssa, että saa rakennettua luottamuksen asiakkaalle. Sitten joku "finanssipelle" laskutuksessa optimoi laskuajoilla ja cettikorkoja keräämällä pilaa koko rakennetun asiakassuhteen.

Suurin osa yrityksistä ei tarvitse maksuaikaa vaan aikaa maksaa. Hyvän hallinto edellyttää, että lasku kiertää hyväksyntämenettelyn. Nakkikioskissa sama henkilö tilaa ja hyväksyy, mutta jos on muutamakin työntekijä, niin 14 päivää on lyhyt aika saada hyvän hallinnon mukainen laskukierrätys maksatuksineen.

Itse vaadin toimittajilta 21 päivän laskutusajan ja blokkaan 14 päivän toimijat pois. 21 päivää takaa sen, että lasku ehtii kiertää eri puolilla Suomea olevat työmaat ja menee maksuun ennen eräpäivää.

Jokainen iso tukkuri on ymmärtänyt tämän, eikä kyse ole "kassanhallinnan" centtikorkojen keräämisestä vaan hyvän hallinnon prosesseissa urakointiympäristössä, jossa lasku oikeasti kiertää työmaalla ja jossa ei voi istua tietokoneen ääressä.

• parru

Ranskassa kuulemma laillinen maksuaika on 3kk.. :(. Sukulaisella siellä firma.

• 284138r

No, ranskikset on ihan oma lukunsa...

Käteiskauppa on heidän kanssa hyvä juttu ;-}

Ennen tavaran / tuotteen / palvelun toimittamista.

• 123456

hohhoijaa

• Kaksoset09

Oon nyt vähän blondi ja mulla on tyhmä kysymys... Kun laskussa on kohta missä lukee ''maksuehdot 14 pv netto'' lasketaanko niihin päiviin vkonloputkin vai pelkät vkonpäivät????

• Tottakai,pyhät poies ota

Muistaakseni juutalaisilla on pyhäpäivänä perjantai, ja buddhalaisilla se on keskiviikko. Konfutselaisilla taisi olla tiistai tai maanantai.

Jos laskun saaneessa firmassa on kaikkien näiden uskontojen edustajia, niin sika pian saadaan koko viikko täyteen pyhäpäiviä ja merkittävien henkilöiden luolemisten muistopäiviä ym. Silloin ollaan tilanteessa että viikon kaikki päivät ovat viikonloppuja tai pyhäpäiviä, eikä laskua tarvitse maksaa koskaan.

Näin sanoo Suomen laki, että kaikki pyhäpäivät on pyhitettävä. Eikä laskujen erääntymisiä silloin lasketa.

• jkk13

24 § (5.1.1994/16)

Maksuajankohta

Jollei toisin ole sovittu, ostajan on maksettava kauppahinta myyjän sitä vaatiessa, ei kuitenkaan ennen kuin tavara on sopimuksen mukaisesti hänen saatavillaan.

• Näin sopien

>> Jollei toisin ole sovittu, ostajan on maksettava kauppahinta myyjän sitä vaatiessa,>>

Nettikaupassa käytetään jatkuvasti maksuehtoa, maksu etukäteen. Tavara tulee tosiaan postitse vasta kun lasku on maksettu.

Myyjä ei kuitenkaan *vaadi* maksamaan etukäteen. Myyjä pyytää maksamaan etukäteen, koska se on heillä ainoa maksu- ja toimitustapa. Asiakas voi hyväksyä tai olla hyväksymättä ehdotetun maksutavan. Mutta jos ei hyväksy, niin ei tule tavaraakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe