Munakoiso

Oulussa?

Moi! Onko kenelläkään kokemusta munakoison kasvattamisesta lämmittämättömässä kasvihuoneessa? Löysin kaupasta lajiketta, joka tekee pieniä hedelmiä, eli saattaisi ehtiä valmiiksi nopeammin (toisaalta kylvöjen kanssa olen varmaan myöhässä). Tavoitteena ei siis ole sadon maksimointi, vaan kokeilu ylipäätään: kannattaisiko testata vai unohtaa kiltisti saman tien ja keskittyä tomaatteihin?

7

3395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tre e

      Niin, muutenkin kiinnostaisi munakoiso-kokemukset vaikka täällä etelämpänäkin? Onko kukaan onnistunut?

      • juha123

        Katsoin munakoison kasvatusohjeita joku aika sitten ja sen jälkeen näytti tomaatin kasvatus helpolta. Munakoiso vaatii reilummin lämpöä ja 20C on minimi. Tomatti "kestää" 15C lämmön. Tai ei se tomaatti kuole vaikka lämpö menee alemmaksi, mutta sato kärsii.

        Kasvihuonekurkku ja munakoiso on saman suuntaisia lämpötiloissa. Kurkku on herkkä "vilustumaan" ja onnistuuko se lämmittämättömässä kasvihuoneessa? (riippuu vuoden ajasta)

        Jäi ohjeista sellainen kuva, että tomaatti ja munakoiso ei selviä hyvin samassa huoneessa -- kaipaa erilaisia olosuhteita.


    • etelä-pohjanmaalla

      Viime- ja edellisvuonna YRITIN kasvattaa just tommosia pieniä munakoisoja. Ilman satoa. Kukkivat kyllä, mutta ilmeisesti siemenet pitäis kylvää kohta tammikuulla? että kukkisivat (jos kukkisivat) jo keskikesällä. Nyt kun olen kylvänyt maaliskuulla kukinta mennyt heinä- elokuun taitteeseen, eikä "hedelmät" ehdi alkaa kehittymään.

    • Eijuska

      Voiko joku antaa neuvoja munakoison kasvatukseen? Taimet sirkkalehtivaiheessa taimimullassa. Milloin "koulutan" ja millaiseen multaan? Istutussyvyys? Oon ihan outolintu tässä taimitarhassa.....

      • marja-liisa...

        No minä voin!

        Minä olen kasvattanut useampanakin vuonna, ja hyvin on onnistunut. Kasvatin taimet ensin sisällä. Istutin kasvihuoneeseen kesäkuun alussa. Taimet tarvitsee paljon vettä. Kukkii pienin valkoisin kukin, ja sitten alkaa tehdä hedelmää. Hedelmät oli tosi isoja, ihan muhkeita. Mutta niitä ei tullut kahta enempää tainta kohden.
        Minusta paljon helpompi kasvatettava, kun tavallinen paprika. Niiden kanssa saa aina vähän taistella.
        Niin, ja kasvattelen täällä Jyväskylän korkeudella!


      • marja-liisa...
        marja-liisa... kirjoitti:

        No minä voin!

        Minä olen kasvattanut useampanakin vuonna, ja hyvin on onnistunut. Kasvatin taimet ensin sisällä. Istutin kasvihuoneeseen kesäkuun alussa. Taimet tarvitsee paljon vettä. Kukkii pienin valkoisin kukin, ja sitten alkaa tehdä hedelmää. Hedelmät oli tosi isoja, ihan muhkeita. Mutta niitä ei tullut kahta enempää tainta kohden.
        Minusta paljon helpompi kasvatettava, kun tavallinen paprika. Niiden kanssa saa aina vähän taistella.
        Niin, ja kasvattelen täällä Jyväskylän korkeudella!

        Vielä lisäys, kun vastas huomasin kysymyksen. Anna kasvaa parisenttiseksi. Sitten irroittele varovasti, ja istuttele erilleen. Mullaksi käy turve, tai tavallinen puutarha multa. Kun ovat lähteneet kunnolla kasvuun, voit lannoitellakkin vähän.


    • oul75

      Olen kokeillut normaalikokoista hedelmää tekevää munakoisoa kahtena kesänä länsiparvekkeella Oulussa. Molemmilla kerroilla oli valmiit, aika isot taimet (15-30cm) ja iso istutuslaatikko. Ekan kesän taimet kukkivat hienosti ja tekivät ehkä 4-5 appelsiinin kokoista raakiletta, mutta kypsymisen kanssa tuli kiire. Mutta periaatteessa onnistui siis. Toisena kesänä taimet puolestaan kukkivat ihan älyttömästi mutta vaikka yritin pölytelläkin pensselillä, ei raakileita tullut yhtäkään. Ei ole tullut selvitettyä onko kasvilla erikseen tyttö- ja poikayksilöt... Kasvina on ollut todella kaunis, isot vantterat lehdet, tuuhea kasvutapa ja nätit kukat. Eli vaikka satoa ei onnistuisi saamaan niin ainakin parvekkeella ovat olleet ihan nättejä "kesäkukkinakin" :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe