Suomalaiset syyttävät köyhyydestä olosuhteita, eivät yksilöä
Väestökyselyn mukaan suurin osa kansalaisista pitää köyhyyden syinä yhteiskunnallisia rakenteita, kohtaloa ja huonoa onnea. Vain harvan mielestä köyhyys johtuu laiskuudesta tai saamattomuudesta.
Väestön köyhyyden syitä koskevat mielipiteet ovat aiempien tutkimuksien mukaan jakaantuneet kolmeen ryhmään: yksilöllisiä, rakenteellisia tai fatalistisia syitä painottaviin selityksiin.
Yksilöä syyttävissä mielipiteissä köyhyys nähdään yksilön käyttäytymisestä tai ominaisuuksista johtuvina – köyhyys on seurausta yksilön laiskuudesta tai tahdonpuutteesta. Sen sijaan rakenteellisia syitä korostavissa näkemyksissä painottuvat yksilön käyttäytymisen ulkopuoliset syyt, kuten koulutusmahdollisuuksien puutteet, työttömyys tai liian matalat palkat – köyhät ovat yhteiskunnallisten rakenteiden uhreja.
Näiden kahden ääripään väliin jää fatalistinen selitys, jonka mukaan köyhyys on kohtalon tulosta. Köyhyys voi johtua kontrolloimattomista ja vääjäämättömistä tekijöistä, kuten sairaudesta tai yksinkertaisesti huonosta onnesta.
Turun yliopiston Sosiaalipolitiikan laitoksella vuonna 2005 kerätyn väestökyselyn mukaan suomalaisten mielipiteet köyhyyden syistä jakautuvat edellä mainitun kolmijaon mukaisesti. Suomalaisista selkeä enemmistö pitää köyhyyden syinä yksilön ulkopuolisia rakenteellisia ja fatalistisia tekijöitä.
Sen sijaan selvä vähemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että köyhyys johtuu yksilön käyttäytymisestä tai yhteiskunnan epätasa-arvoisuudesta. Ennen kaikkea työmarkkinoihin liittyvät rakenteelliset syyt nähdään köyhyyden taustalla. Väestön mielipiteet ovatkin linjassa köyhyystilastojen kanssa, joiden mukaan köyhyys paikantuu erityisesti työttömyyteen ja työmarkkinoiden epävarmuuksiin.
Väestöryhmien väliset erot ovat erittäin pieniä ja köyhyyden syitä koskevat näkemykset jakaantuvat väestössä melko tasaisesti. Suomalaisten mielipiteet ovat lähellä muiden pohjoismaalaisten mielipiteitä. Yksilön ulkopuoliset rakenteelliset syyt ovat myös muissa Pohjoismaissa suurin köyhyyden syiden ryhmä. Tosin suomalaisten mielipiteet poikkeavat pohjoismaisista naapureista jonkin verran, sillä yksilöllisen selityksen osuus on Suomessa selvästi suurempi kuin muissa Pohjoismaissa.
Lähde: Stakes, Mikko Niemelä. Oma vika, epäonni vai rakenne? Suomalaisten köyhyyden syitä koskevat mielipiteet.
Mistä köyhyys johtuu?
16
1548
Vastaukset
- varmasti
monesta syystä.omani alkoi yhdeksänkymmentäluvun alun lamasta.Menetin asuntoni pilkkahinnalla ja
jäi vaan maksettavaa.Sairastuin vakavasti ja työtulot samalla romahtivat,sairaus johti sairaseläkkelle,jolla olen vieläkin,ulosottaja saa mitätä eläkkeestä kaiken paitsi jättää saman
kun toimeentulotuki,eli alle 400e/kk jolla ei tule toimeen kun sairaalamatkat ottaa pois ruokarahasta.
Elämäni loppuun asti maksan ja velka senkun lisääntyy vaan.Tästä ei ole poispääsyä.Tähän sairauteen ei vielä ole keksitty parantavaa hoitoa vaikka kehitellään ympäri maailmaa.
On se leipäjonossa mukava seisoa,ja tietty joku voi vielä sanoa että oma syy kun sairastuit.
Syyllistäminenhän on helpoin tapa lakaista köyhyys
piiloon.- ole...
Miksi et ole hakeutunut velkasaneeraukseen?
- tapauksia on paljon
eikä niihin todellakaan ole mitään parannuskeinoa. Surullista mutta totta nykypäivän armaassa isänmaassamme.
Oma köyhyyteni pamahti kerralla päälle. Sain yhden ainoan perinnön eli parantumattoman sairauden. Sairastumista edeltävä työssäolo jäi laman ja sen seurausten vuoksi lyhyehköksi. Eläkettä ei ennättänyt karttumaan juuri lainkaan.
Nyt sitten eletään reippaasti köyhyysrajan alapuolella. Loppu häämöttää montun pohjalla.
- tänään...
Kuulun siis vähemmistöön. Uskon, että suurin osa köyhyydestä johtuu ihmisestä itsestään. Perustelen tätä sillä, että jos seuraan vaikka omia peruskoulun luokkatovereitani. Ahkerat ovat menestyneet ihan kohtuulisesti, jotkut jopa erinomaisesti. Toisille on tullut takapakkia, eroja, sairauksia jne, mutta ovat aivan normaalien kirjoissa kuitenkin.
Nämä ns. lapsena jo ongelmatapaukset, kaljaa nuorena, ammattikoulu laiskuuttaan jätettiin kesken, pikku rikollisuutta jne.. Osa on kuollut, osa köyhiä, syrjääntyneitä, alkoholisoituneita...
Kaikki me kuitenkin ponnistettiin nuorena suunnilleen samoista lähtökohdista, duunariperheistä, lähiöstä, samat koulutusmahdollisuudet, samat valinat mahdollisina.
Kyllä yksilön teoilla ja valinoilla on vaikutusta yleisessä mielessä. Poikkeuksiakin varmasti löytyy, mutta ne vain vahvistavat säännön.- huomioon
Pitää ottaa huomioon, että artikkeli perustuu vuoden 2005 tietoihin.
Jos minulta olisi kysytty vuonna 2005 että onko työttömyys omaa syytä vai onko syynä muut tekijät. Olisin empimättä vastannut oma syy! Ja olin silloin jo pitkäaikaistyötön.
Jos asiaa kysyttäisiin nyt samaa asiaa, vastaisin ehdottomasti muut tekijät. Ja olen edelleen pitkäaikaistyötön.
Mielipiteeni on siis muuttunut. Nimimerkille tänään..., sanoisin kuitenkin, että etenkään tässä kyselyssä ei ole kyse siitä, että enemmistö olisi oikeassa tai mikään muukaan mielipide olisi ainoa oikea vastaus. - henkiin jäänyt
Hyvin pitkälle samoja kokemuksia.
Viimeinen vanha hyvä kaverini kuoli pari viikkoa sitten.
Ensimmäiset poistuivat muonavahvuudesta jo 20:n pinnassa.
Samat lähtökohdat mutta kaverit valitsivat lyhyemmän suunnittelujänteen ja helpommat ratkaisut.
Itse päätin työnteon lopetuksesta 50 vaiheessa ilman sivulta tullutta rahaa.
Eikä se peritty rahakaan loputtomiin riitä.
Kaksi tuttavaani on toiminut tehokkaasti.
Toinen peri hyvin toimivan, vakaan asiakas- ja henkilökunnakunnan PK-yrityksen.
Muutaman vuoden jälkeen kaveriaa voi sanoa oikesti köyhäksi.
Toinen tuhosi samalla menetelmällä konepajayrityksen.
Nämä tapahtuivat reilusti ennen lamaa.
Hyvinä aikoina.
Jonkun pienehkön kaupan tai vastaavan perimistä en laske edes perinnöksi. - raaempi kamppailija
Ehkä sitten juuri ns. duunaritaustasta hyviin töihin, asemiin ja vaurastumaankin päässyt vihaa eniten köyhiä sekä työelämässä epäonnistuneita tai syrjäytyneitä ja ehkä juuri haluaa että oma menestys mahdollisimman paljon myös näkyy huonommin menestyneitä vasten.
- viimekädessä
Ihan varmasti johtuu juu ihmisestä itsestään että on köyhä. Mutta: on muutamia tekijöitä jotka edesauttavat alamäkeä ja ankeutta.
-periytyvä köyhyys, huonot lähtökohdat elämälle(masennus jo lapsena)Huono itsetunto, aloitekyvyttömyys, huonommuuden tunne iänkaiken.Joukkoon sopimattomuus. Huonot sosiaaliset taidot.Kiusaaminen, eristäytyminen.
-Älynlahjat. Kaikki eivät kykene korkeakoulututkintoihin.
-Sairaudet. Esimerkkinä ADHD. Rajoittaa keskittymiskykyä huomattavasti. Minun aikanani jäi diagnosoimatta ja hoitamatta. Kaikki koulut jäi kesken keskittymiskyvyn puutteen takia.
-Perinnölliset tekijät. Moni ahkeran lukutoukkaisän poika on itsekin ahkera puurtaja jolla ei ikävä kyllä taas sitten ole muuhun lahjoja ja elämä jää elämättä....:)Toiset lukee, toiset tekee käsillään.
-Sattumanvaraiset tekijät. Syntymät, kuolemat, väkivalta, sairaudet, masennus, onnettomuudet, takaukset, työpaikkakiusaus ym ym.
Toki elämässä on meitä kulkijoita kaikennäköisiä, toiset todella haluavat vain juoda ja olla. Laiskotella. Kaikki eivät. Uskon että jokaiselle annetaan sen verran mitä jaksaa kantaa. Olen todennut että minä taidan olla superihminen koskapa elämässäni olen 32-ikävuoteen mennessä nähnyt jo yhtä ja toista. Kannettavaa riittää. Köyhä olen tällä hetkellä, työtön yh vielä, monta lasta.Lisää tähän yhtälöön vielä masennus ja tukiverkoston puute niin osaat ehkä nähdä pienen häivähdyksen siitä miksi tällä hetkellä olen köyhä :) Eteenpäin yritetään, kohti työelämää taas. viimekädessä kirjoitti:
Ihan varmasti johtuu juu ihmisestä itsestään että on köyhä. Mutta: on muutamia tekijöitä jotka edesauttavat alamäkeä ja ankeutta.
-periytyvä köyhyys, huonot lähtökohdat elämälle(masennus jo lapsena)Huono itsetunto, aloitekyvyttömyys, huonommuuden tunne iänkaiken.Joukkoon sopimattomuus. Huonot sosiaaliset taidot.Kiusaaminen, eristäytyminen.
-Älynlahjat. Kaikki eivät kykene korkeakoulututkintoihin.
-Sairaudet. Esimerkkinä ADHD. Rajoittaa keskittymiskykyä huomattavasti. Minun aikanani jäi diagnosoimatta ja hoitamatta. Kaikki koulut jäi kesken keskittymiskyvyn puutteen takia.
-Perinnölliset tekijät. Moni ahkeran lukutoukkaisän poika on itsekin ahkera puurtaja jolla ei ikävä kyllä taas sitten ole muuhun lahjoja ja elämä jää elämättä....:)Toiset lukee, toiset tekee käsillään.
-Sattumanvaraiset tekijät. Syntymät, kuolemat, väkivalta, sairaudet, masennus, onnettomuudet, takaukset, työpaikkakiusaus ym ym.
Toki elämässä on meitä kulkijoita kaikennäköisiä, toiset todella haluavat vain juoda ja olla. Laiskotella. Kaikki eivät. Uskon että jokaiselle annetaan sen verran mitä jaksaa kantaa. Olen todennut että minä taidan olla superihminen koskapa elämässäni olen 32-ikävuoteen mennessä nähnyt jo yhtä ja toista. Kannettavaa riittää. Köyhä olen tällä hetkellä, työtön yh vielä, monta lasta.Lisää tähän yhtälöön vielä masennus ja tukiverkoston puute niin osaat ehkä nähdä pienen häivähdyksen siitä miksi tällä hetkellä olen köyhä :) Eteenpäin yritetään, kohti työelämää taas.Ankara kotikasvatus, yhtä brutaali koulukiusaaminen syrjäyttivät jo varhain. Koko elämä mielenterveysongelmia, nyt alan pääsemään vähän enemmän jaloilleni nelikymppisenä. Ei siinä laudaturit eikä muut kouluaikojen hikoilemiset auta, ei myöskään päihteettömyys.
- Se Aito Työtön
raaempi kamppailija kirjoitti:
Ehkä sitten juuri ns. duunaritaustasta hyviin töihin, asemiin ja vaurastumaankin päässyt vihaa eniten köyhiä sekä työelämässä epäonnistuneita tai syrjäytyneitä ja ehkä juuri haluaa että oma menestys mahdollisimman paljon myös näkyy huonommin menestyneitä vasten.
Näitä "akateemisia" köyhien potkijoita tuntuu riittävän joka palstalle.
- ovat porvaritaustaisia?
Se Aito Työtön kirjoitti:
Näitä "akateemisia" köyhien potkijoita tuntuu riittävän joka palstalle.
Mistä tiedät kenenkin taustat täällä?
Olisiko mahdollista, ettei sivistys olekaan sen duunaritaustaisen vahvin puoli, vaikka opiskella on saanutkin.
Jossainhan heidänkin täytyy voida ylemmyyttään esiin tuoda, olla parempia.
Porvarisukujen ei tarvitse, hehän tietävät arvonsa, ja osaavat käytöstavat, ja miksi he aikaansa kuluttaisivat eniron sivuilla, huhhuh, kyllä heillä ihan muita harrastuksia on, eivät itseään köyhinä pidä, todellakaan, tuskin edes tietävät moisesta palstasta.
- Työeläkeläinen
Köyhyyteen ei liene yhtään varmaa yksityistä syytä vaan se vaihtelee yksilökohtaisesti. Varmaa on kuitenkin, että omat valinnat nuorena voivat joko laukaista sen tai sitten päästää pois uhkaavasta köyhyydestä.
Varakkaaseen perheeseen syntyminen ei estä köyhyyttä jos ei opi elämään tuloillaan. Tulojen hankkimisessa on suureksi avuksi jos on sitkeästi hankkinut käyvän ammatin. Hyvä ammatti on nykyään varmempi kuin moni akateeminen tutkinto, koska akateemisia alkaa monella alalla olla liikaa. Putki-, sähkömies tai vaikka hieroja on monen muun ammatin lisäksi varsin käyttökelpoinen työmarkkinoilla. Yhteiskunnalla ei tule koskaan olemaan varaa elättää kovin hyvin työtä tekemättömiä jäseniään.
Itse olen lähtenyt tyhjästä, ensin hankin yhden ammatin josta huomasin, että siinä ei minulle ole tulevaisuutta ja siksi siirryin toiselle alalle, säästöillä (omilla) ja lainalla hankin uuden koulutuksen joka sitten osoittautui hyväksi leivänhankintakeinoksi.
Köyhyydestä eroon pääsemiseksi on vain kolme konstia, koulutus, koulutus ja koulutus. Koulutusala vain on tarkkaan harkittava ja se on tehtävä mieluummin nuorena ennen kuin on kolme lasta. Yhden kanssa ainakin pärjää siitä on kokemusta.- noita lauseitasi
Päästä koulutustaan tai taipumuksiaan vastaavalle työuralle, on ainakin nykynäkymien perusteella hyvin keskeistä jos aikoo välttyä köyhyydeltä. Ikävä kyllä tämä asia ei ole ihan pelkästään 'niin ittestä kiinni', ja vielä sekin osa mikä enemmän ittestä kiinni on kuten valinnat esim. koulutuksien suunnasta tehdään nekin paljolti koulutustarjonnan mukaan ja monesti nuorena jopa murrosiässäkin jolloin ei valinta niin vain oikeaan osu varsinkaan jos vanhemmiltaankaan ei hyvää ohjausta saa.
Mutta tuossa lausessa 'Yhteiskunnalla ei tule koskaan olemaan VARAA elättää TYÖTÄ TEKEMÄTTÖMIÄ jäseniään kovin hyvin' tuo sana VARAA on selvästi virheellinen. Varaa olisi elättää nytkin kohtalaisen hyvin, mutta strategisesti tärkeiden työpaikkojen haltijat ja yritykset ovat nyt ja tulevaisuudessa ehkä vieläkin vahvemmissa asemissa paskatöissä tai kokonaan työtä vailla oleviin nähden, ja jos he haluavat itselleen sen minkä irti saavat niin he myös saavat koska heidän asemansa on vahva.
Itse asiassa monia työtä tekemättömiä jäseniään, kuten esim. hyvillä ansiosidonnaisilla työttömyyskorvauksilla olevia(toistuvasti keinotteluluonteisesti olevia) ja joitain nuoria hyviä leskeneläkkeitä saaneita on yhteiskunta elettänytkin ihan hyvin joskus 80 luvulla kun nuo etuudet silloin hyviä olivat.
Kun on meillä nytkin työelämässä työpaikoilla paljon väkeä jotka säällistä palkkaa saavat mutta eivät ainakaan juuri mitään tuottavaa työtä tee, niin on tuossa lauseessasi tuo TYÖTÄ TEKEMÄTTÖMIÄ myös virheellinen ja sen paikalla olisikin parempi olla 'työpaikkaa vailla olevia' (kun tässä myös paskatöissä pyörivät katsotaan työpaikkaa vailla oleviksi). - kolme konstia, koulutus, ko...
Ei muuten pidä aina paikkaansa. Tätäkin asiaa voi katsoa monelta kantilta.
Itse kouluttauduin 50 uuteen ammattiin ja täysin omin varoin. Siihen mennessä olin elättänyt ja hoitanut lapset maailmalle hyviksi veronmaksajiksi. Valmistuttuani sanottiin "ikä on työnsaannin este". Näytin ettei ole. Taistelin itseni työelämään. Se työeläkkeen kannalta tärkeä työputki jäi tekemättä. Ei omien valintojen vuoksi vaan parantumattoman sairauden.
Sairauttakin hoidetaan syyttämällä ja syyllistämällä. Sillä kun on kautta aikojen ihmiset parannettu. - Työeläkeläinen
kolme konstia, koulutus, ko... kirjoitti:
Ei muuten pidä aina paikkaansa. Tätäkin asiaa voi katsoa monelta kantilta.
Itse kouluttauduin 50 uuteen ammattiin ja täysin omin varoin. Siihen mennessä olin elättänyt ja hoitanut lapset maailmalle hyviksi veronmaksajiksi. Valmistuttuani sanottiin "ikä on työnsaannin este". Näytin ettei ole. Taistelin itseni työelämään. Se työeläkkeen kannalta tärkeä työputki jäi tekemättä. Ei omien valintojen vuoksi vaan parantumattoman sairauden.
Sairauttakin hoidetaan syyttämällä ja syyllistämällä. Sillä kun on kautta aikojen ihmiset parannettu.Pitää sinänsä paikkansa, että ikäsyrjintä lienee tosiasia monessa paikassa. Joissain töissä sen voi ymmärtää vaikka ei hyväksyisikään mutta ei läheskään kaikissa. Hieman kypsempi työhenkilö on yleensä luotettavampi ja työmotivaatiokin saattaa olla parempi kun turhat vouhotukset ovat suurimmaksi osaksi ohi.
Työlainsäädäntö on ollut omiaan lisäämään syrjintää kroonisesti sairaiden osalta. Pieni muutaman henkilön firma on pulassa jos jollain sen työntekijöistä on vaikeuksia päivittäisessä työskentelyssä, jos sitä ei voi palkassa kompensoida. Tämä on ikävä homma ja toivon siihen saatavan paremman järjestelmän mitä nykyään.
Pääosin se koulutus, koulutus ja koulutus oli tarkoitettu työelämään tuleville tai siellä vasta vähänaikaa olleille. Olen itsekin noin kolmekymppisenä hankkinut aivan uuden koulutuksen myös omin varoin ilman yhteiskunnan tukea. Sen jälkeen työtä riitti ilman taukoja eläkkeelle asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161