SAPATIN HERRA, Mark.2:23-28
(Sapattikysymys, Mark. 2:23-3:6)
---
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
Jeesus sapatin Herra, Mark. 2:23-3:6
26
405
Vastaukset
SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Mark. 3:1-6
---
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heilleMutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä.
Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus jota ilmenee myös tänäänkin hyvin yleisesti (Tälläkin palstalla!).
Tyypillistä sille on, että on etsittävä toisista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita heitä. Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"
Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
--
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6). Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.
Fariseukset kokivat, että tähkäpäitten katkominen sapattina oli työtä, jota ei saanut tehdä.
Teko oli muka ruuanlaittoa tai elonkorjuuta. Muutenhan käsin eli jyvien noukkiminen sirpittä oli luvallista (5. Moos. 23:25).
Jeesus torjuu moitteet Jumalan Sanalla (1. Sam.21:4-6).
Kyse on nälästä (25,26).
Jeesuksen ottama esimerkki Vanhasta Testamentista osoittaa, että lain ”henki” on tärkeintä.
Armahtava rakkaus on lain päävaatimus. Uhri eli ulkonainen toimitus on vähempiarvoinen asia. Laki armahti nälkäistä, fariseukset eivät.
Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi: ” "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (27).
--Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"
--
Kristillinen seurakunta on varhaisista ajoista pyhittänyt lepopäiväksi sunnuntain, viikon ensimmäisen päivän Vapahtajan ylösnousemuksen muistoksi.
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi. Ja edellyttää meiltä samaa.
Kolmas käsky on voimassa tänäänkin;
Muista pyhittää lepopäivä.
Mitä se on?
Katekismus: "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa niin, ettemme halveksi saarnaa ja Jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme".
---
"Kirkkoon kun kellot kutsuvat,
suo sinne tiemme johtaa,
niin että kasvot armahat
kansasi siellä kohtaa.
Sinua, Herra, kiitämme!
Ristisi voitto kaikille
tuonut on autuuden toivon".
(Virsi 197:5)Jeesus osoittaa, että lain tarkoitus on tehdä hyvää, ei pahaa.
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa,
pelastaako henki vai tappaa se?" Mark. 3:4
Jumala antaa kaikille omilleen Pyhän Hengen,
joka johdattaa kaikkeen totuuteen.
Pyhä Henki ohjaa elämäämme niin, että saamme kulkea
edeltä valmistetuissa hyvissä teoissa ja täyttää lain,
sen kuninkaallisen lain, josta Jaakob kirjoittaa (Jaak. 2:8).
Rakkaus on lain täyttämys, Room. 13:9-10
"Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta,
älä himoitse, ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys."- Raamattu sanoo
Semper.Fidelis kirjoitti:
Jeesus osoittaa, että lain tarkoitus on tehdä hyvää, ei pahaa.
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa,
pelastaako henki vai tappaa se?" Mark. 3:4
Jumala antaa kaikille omilleen Pyhän Hengen,
joka johdattaa kaikkeen totuuteen.
Pyhä Henki ohjaa elämäämme niin, että saamme kulkea
edeltä valmistetuissa hyvissä teoissa ja täyttää lain,
sen kuninkaallisen lain, josta Jaakob kirjoittaa (Jaak. 2:8).
Rakkaus on lain täyttämys, Room. 13:9-10
"Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta,
älä himoitse, ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys."Mutta me olemme kuin ketjussa.
Ei yksi lenkki kauaa kestä.
Raamattu sanoo kantakaa toistenne kuormia. - Rakastunut.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Jeesus osoittaa, että lain tarkoitus on tehdä hyvää, ei pahaa.
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa,
pelastaako henki vai tappaa se?" Mark. 3:4
Jumala antaa kaikille omilleen Pyhän Hengen,
joka johdattaa kaikkeen totuuteen.
Pyhä Henki ohjaa elämäämme niin, että saamme kulkea
edeltä valmistetuissa hyvissä teoissa ja täyttää lain,
sen kuninkaallisen lain, josta Jaakob kirjoittaa (Jaak. 2:8).
Rakkaus on lain täyttämys, Room. 13:9-10
"Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta,
älä himoitse, ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys."Efesolaiskirje 5
25 Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta Semper.Fidelis kirjoitti:
Jeesus osoittaa, että lain tarkoitus on tehdä hyvää, ei pahaa.
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa,
pelastaako henki vai tappaa se?" Mark. 3:4
Jumala antaa kaikille omilleen Pyhän Hengen,
joka johdattaa kaikkeen totuuteen.
Pyhä Henki ohjaa elämäämme niin, että saamme kulkea
edeltä valmistetuissa hyvissä teoissa ja täyttää lain,
sen kuninkaallisen lain, josta Jaakob kirjoittaa (Jaak. 2:8).
Rakkaus on lain täyttämys, Room. 13:9-10
"Sillä nämä: Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta,
älä himoitse, ja mikä muu käsky tahansa,
ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys."Mitähän Paavali tarkoittaa, kun hän kirjoittaa:
Room. 2:14,15
--
2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että LAIN TEOT OVAT KIRJOITETUT HEIDÄN SYDÄMIINSÄ, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -Raamattu sanoo kirjoitti:
Mutta me olemme kuin ketjussa.
Ei yksi lenkki kauaa kestä.
Raamattu sanoo kantakaa toistenne kuormia."...kantakaa toistenne kuormia".
---
Fariseukset toimivat toisin:
Matt. 23:4
"He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa".- Pakanat
Tapio522 kirjoitti:
Mitähän Paavali tarkoittaa, kun hän kirjoittaa:
Room. 2:14,15
--
2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että LAIN TEOT OVAT KIRJOITETUT HEIDÄN SYDÄMIINSÄ, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -Eihän Jumalaa olisikaan.
Pakanat olisivat eläimiä,
jos Jumala heille ei saisi puhua.
Mutta kun olen kuullut kun eläin puhuu.
Mutta mitä tarkottaa pakana, eikö sillä ole kirjoitettuna Jumalan sanaa, vai mitä tarkottaa pakana?
Tai vaikea vastata näin suoraan. - Diana*
Pakanat kirjoitti:
Eihän Jumalaa olisikaan.
Pakanat olisivat eläimiä,
jos Jumala heille ei saisi puhua.
Mutta kun olen kuullut kun eläin puhuu.
Mutta mitä tarkottaa pakana, eikö sillä ole kirjoitettuna Jumalan sanaa, vai mitä tarkottaa pakana?
Tai vaikea vastata näin suoraan.Pakana sana ei ole juutalaisten keksimä.
Muistaakseni se on Kreikkalaisten filosofien ja
oppineiden ja kirkkoisien ylimielisesti kättämä nimitys maalaisista, ymmärtämättömistä ( tyhmistä heidän mielestään ) Pakana ( paganus) on yhtä kuin (paskainen).
Näin muistelen kerran lukeneeni, en enää löytänyt sitä. mistä sen luin, joten ota varauksella, tuo on vain muistista. Tapio522 kirjoitti:
Mitähän Paavali tarkoittaa, kun hän kirjoittaa:
Room. 2:14,15
--
2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
2:15 ja osoittavat, että LAIN TEOT OVAT KIRJOITETUT HEIDÄN SYDÄMIINSÄ, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -Roomalaiskirje:
1:20 "Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen
iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat,
kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman
luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi
millään itseänsä puolustaa,"
Apostolien teot:
17:27 "että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat
hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan
ei ole kaukana yhdestäkään meistä;"
Ajattelen niin, että kaikkiin ihmisiin kaikkina aikoina on pantu
kaipuu Jumalan tykö. Myös laki on jokaisen sydämessä.
Jumala antaa oikeudenmukaisen tuomionsa jokaiselle ihmiselle.
Meidän aikanamme vanhurskauttaminen odottaa vain niitä,
joilla on puhdas omatunto elävän uskon kautta Jeesukseen.Rakastunut. kirjoitti:
Efesolaiskirje 5
25 Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolestaEf. 5:25 on todellakin Päivän Sana tänään 18.4.2008.
Tuon sanan ajallinenkaan merkitys ei himmene vuosien kuluessa.
Tänään on minun, siis vaimoni ja minun, kihlautumisen vuosipäivä.
Jumala on armossaan auttanut vaikeidenkin aikojen ylitse.
Jumala on ollut uskollinen.
"Herra varjelee uskolliset". Sen olen tullut huomaamaan.
Psalmit:
103:2 "Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota,
mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,"Semper.Fidelis kirjoitti:
Roomalaiskirje:
1:20 "Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen
iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat,
kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman
luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi
millään itseänsä puolustaa,"
Apostolien teot:
17:27 "että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat
hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan
ei ole kaukana yhdestäkään meistä;"
Ajattelen niin, että kaikkiin ihmisiin kaikkina aikoina on pantu
kaipuu Jumalan tykö. Myös laki on jokaisen sydämessä.
Jumala antaa oikeudenmukaisen tuomionsa jokaiselle ihmiselle.
Meidän aikanamme vanhurskauttaminen odottaa vain niitä,
joilla on puhdas omatunto elävän uskon kautta Jeesukseen.Paavali lienee tarkoittanut (Room. 2:14,15), että ihmisillä on yleisinhimillinen taju oikeasta ja väärästä, jonka valossa he voivat arvioida omia tekojaan.
Uudessa käännöksessä jae 14:
"Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, SAATTAVAT luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii".
(Siis joskus tekevät- ei aina)
Ilman Jumalan ilmoitusta ihminen ei täysin kykene tuntemaan Jumalan koko Jumalan tahtoa.- mieleen.
Semper.Fidelis kirjoitti:
Ef. 5:25 on todellakin Päivän Sana tänään 18.4.2008.
Tuon sanan ajallinenkaan merkitys ei himmene vuosien kuluessa.
Tänään on minun, siis vaimoni ja minun, kihlautumisen vuosipäivä.
Jumala on armossaan auttanut vaikeidenkin aikojen ylitse.
Jumala on ollut uskollinen.
"Herra varjelee uskolliset". Sen olen tullut huomaamaan.
Psalmit:
103:2 "Kiitä Herraa, minun sieluni, äläkä unhota,
mitä hyvää hän on sinulle tehnyt,"Tulipas mieleen.
Mitä tapahtui 13.04.1976 Suomessa. mieleen. kirjoitti:
Tulipas mieleen.
Mitä tapahtui 13.04.1976 Suomessa.>>Lapuan patruunatehtaalla tapahtui 13.4.1976 kello 7.42 räjähdys,
jossa tehtaan lataamo tuhoutui täysin.
Surmansa sai 40 työntekijää, ja 60 työntekijää loukkaantui.
Orvoiksi jäi 76 lasta, nuorin heistä oli vuoden ikäinen.
Onnettomuus järkytti syvästi sekä lapualaisia että koko Suomea.- oli,
Semper.Fidelis kirjoitti:
>>Lapuan patruunatehtaalla tapahtui 13.4.1976 kello 7.42 räjähdys,
jossa tehtaan lataamo tuhoutui täysin.
Surmansa sai 40 työntekijää, ja 60 työntekijää loukkaantui.
Orvoiksi jäi 76 lasta, nuorin heistä oli vuoden ikäinen.
Onnettomuus järkytti syvästi sekä lapualaisia että koko Suomea.Minulle se jäi mieleen kun sitä lasta yritettiin pelastaa, kun odottavan äidin viimeinen työpäivä oli , ja minä synnytin seuraavana päivänä pojan.
- IHMISEN KEKSINTÖ
Korkea-arvoinen kirkonmies kirjoitti taannoin sanomalehdessä seuraavasti:
Vuoden 1973 alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista.
Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista.
Kristityt olivat jo varhain "KEKSINEET TEHDÄ" sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
(sunday) auringonpäivä.
Näin on ennustus toteutunut, muutetaan ajat ja lait. - keisari Konstantinus
IHMISEN KEKSINTÖ kirjoitti:
Korkea-arvoinen kirkonmies kirjoitti taannoin sanomalehdessä seuraavasti:
Vuoden 1973 alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista.
Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista.
Kristityt olivat jo varhain "KEKSINEET TEHDÄ" sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
(sunday) auringonpäivä.
Näin on ennustus toteutunut, muutetaan ajat ja lait.Antoi lain, jolla hän määräsi sunnuntain erotettavaksi lepopäiväksi.
Tämä laki määräsi kaikki kaupungissa asuvat ihmiset lepäämään sunnuntaina, mutta salli maanviljelijöiden työskennellä tuona päivänä.
2. Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.
3. Laodikean kirkolliskokous määräsi 364 jKr., etteivät kristityt saaneet levätä lauantaina, vaan heidän oli työskenneltävä tuona päivänä ja pidettävä sunnuntai lepopäivänään.
4. Vuonna 538 jKr. Orleansin kirkolliskokous kielsi maaseudun väestöä ja maanviljelijöitä työskentelemästä sunnuntaina.
Nykyään Rooma ei ainoastaan tunnusta muuttaneensa Jumalan sapattia, vaan kerskuu siitä, kuten seuraavat lainaukset osoittavat.
Katolinen tietosanakirja (Catholic Encyclopaedia) 4. osa, s.153:
"(Katolinen) Kirkko muutettuaan lepopäivän seitsemänneltä viikonpäivältä ensimmäiselle pani "KOLMANNEN KÄSKYN" viittaamaan sunnuntaihin, joka tuli pyhittää Herran päivänä."
Katolinen katekismus (Convert's Catechism of Catholic Doctrine), s.50:
"Kysymys: Miksi vietämme sunnuntaita launtain sijaan?
Vastaus: Vietämme sunnuntaita lauantain sijaan siksi, että katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa (364 jKr.) siirsi sen pyhyyden lauantailta sunnuntaille. -2. painos. s.50.
Paavi Pius X antoi tälle katekismukselle apostolisen siunauksensa. keisari Konstantinus kirjoitti:
Antoi lain, jolla hän määräsi sunnuntain erotettavaksi lepopäiväksi.
Tämä laki määräsi kaikki kaupungissa asuvat ihmiset lepäämään sunnuntaina, mutta salli maanviljelijöiden työskennellä tuona päivänä.
2. Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.
3. Laodikean kirkolliskokous määräsi 364 jKr., etteivät kristityt saaneet levätä lauantaina, vaan heidän oli työskenneltävä tuona päivänä ja pidettävä sunnuntai lepopäivänään.
4. Vuonna 538 jKr. Orleansin kirkolliskokous kielsi maaseudun väestöä ja maanviljelijöitä työskentelemästä sunnuntaina.
Nykyään Rooma ei ainoastaan tunnusta muuttaneensa Jumalan sapattia, vaan kerskuu siitä, kuten seuraavat lainaukset osoittavat.
Katolinen tietosanakirja (Catholic Encyclopaedia) 4. osa, s.153:
"(Katolinen) Kirkko muutettuaan lepopäivän seitsemänneltä viikonpäivältä ensimmäiselle pani "KOLMANNEN KÄSKYN" viittaamaan sunnuntaihin, joka tuli pyhittää Herran päivänä."
Katolinen katekismus (Convert's Catechism of Catholic Doctrine), s.50:
"Kysymys: Miksi vietämme sunnuntaita launtain sijaan?
Vastaus: Vietämme sunnuntaita lauantain sijaan siksi, että katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa (364 jKr.) siirsi sen pyhyyden lauantailta sunnuntaille. -2. painos. s.50.
Paavi Pius X antoi tälle katekismukselle apostolisen siunauksensa.Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
Tämä "intoilu" perustuu paljossa Ellen G. Whiten näkyyn.
Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.
Väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.
Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla.
Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
--
Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut Jeesuksen ja apostolien tuoneen sen selvästi julki.- ylifariseus
Tapio522 kirjoitti:
Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
Tämä "intoilu" perustuu paljossa Ellen G. Whiten näkyyn.
Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.
Väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.
Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla.
Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
--
Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut Jeesuksen ja apostolien tuoneen sen selvästi julki.ei ole rikkomustakaan, joka pitäisi sovittaa.
Ei laki ole rikkonut Jumalaa vastaan, vaan syntinen ihminen joka tarvitsee sovituksen. Armo kuuluu sovitetulle syntiselle, jonka puolesta Jeesus on täyttänyt lain, näin laki on voimassa, mutta syntistä ei tuomita lunastusmaksun vuoksi.
Ei armo ole lain täyttymys, vaan Jeesuksen uhri on lain täyttymys. Armo ei yksin riitä, vaan tarvitsee lain täyttymyksen osaltaan.
Luoja antoi sapatin Paratiissa ihmistä varten Jeesuksen sanojen mukaan. Ei siinä tarvita intoilua, vaan muistamista luomisen muistopäivästä. - adventtilauluja
Tapio522 kirjoitti:
Adventistit korostavat kovin oikean lepopäivän merkitystä.
Tämä "intoilu" perustuu paljossa Ellen G. Whiten näkyyn.
Siinä näyssä Jeesus seisoo avoimen liitonarkin edessä katsomassa 10-käskyn tauluja.
Neljännen käskyn (sapattikäskyn) kohdalla valo loisti ja osoitti selvästi, että Jumala halusi Hänen kansansa kunnioittavan sapattia.
Väärän uskonnon päätuntomerkiksi asetetaan sunnuntain vietto lepopäivänä lauantain asemesta.
Sapatti kuului osaksi lakiliittoa.
Emme kuitenkaan ole enää lain vaan armon alla.
Jeesuksen opetus kauttaaltaan oli juutalaista sapatti-intoilua hillitsevä ("Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten")
--
Jos sapatin vietto lauantaina olisi olennainen oikeata kristillisyyttä mittaava tekijä, olisi luullut Jeesuksen ja apostolien tuoneen sen selvästi julki.numero 396.
1. Sapatti Herran valmistama, jo alkaa jälleen suloinen.
Nyt iloitkohon suuret pienet Tekoja Herran katsellen.
Tuulessa meille puhuu Herra, Myrskyssä, ukkosessakin, ah, jospa varoituksen kuulla voisimme hädässämmekin! Käy täällä myöten taikka vastoin, Se Herran johdatusta on.
Hän rankaisee, Hän anteeks' antaa, Tuo rakkaus on loputon.
2. Syömmeni tänään riemuitseepi, Kun kohdata saan Luojani ja ihmehiä pelastuksen Näkemään avaa silmäni.
Mä seuraan taivaan tähtösiä, Kulkua pilven tuulessa, Mä katson merta myllertävää, ja kiitos nousee rinnasta.
Ilotsee koko luomakunta, Ei yksikään suu voi vaieta.
Tekosi Sua ylistävät, On työsi päätös ihana.
3. Sapatin Jeesus haudassansa, Tehtyään työnsä lepäsi, ja sapatista silloin tehtiin Lunastyönsä sinetti.
Nyt tänään jälleen Jeesus mulle kertovi pelastuksesta ja kutsuu mua väsynyttä lepäämään rauhaan luoksensa.
Omansa kokoo maailmasta Painaen heihin sinetin ja johtaa täällä sekä viimein vie rauhaan iki sapatin.
- Niin on: Sano Eemeli
Sunnuntain Herra: Jeesuksella on vain kansaa, niinkuin pisara vesisangon uurteessa. Mutta sunnuntain Herralle on jäänyt vesisanko täynnä vettä. Jeesukelle on jäänyt jäljelle vain pisara, tämä tarkoittaa, ettei paljous mitään tarkoita vaan laatu, niin sano Eemeli!
- Diana*
tulee Jumalan kunnioittamisesta, ei uhmakkasti
rikkomalla hänen ohjeitaan.- käy,
Mutta jos ajatellaan että ihminen painaisi 7 pv, viikossa töitä, kauankohan se jaksaisi, tai eläimellä (hevosella) ajatettas puukuormia jatkuvasti, miten käy?
Jumala on oikeudenmukainen. - Diana*
käy, kirjoitti:
Mutta jos ajatellaan että ihminen painaisi 7 pv, viikossa töitä, kauankohan se jaksaisi, tai eläimellä (hevosella) ajatettas puukuormia jatkuvasti, miten käy?
Jumala on oikeudenmukainen.kirjoitit tuon minulle, eihän tuo ole ristiriidassa kirjoittamani kanssa.
Hienoinon säätö kuitenkin: Jumalan kunnioittaminen on sitä, että luovumme itsekkäistä ajatuksista. Minun, minua, minulle,
varten kaikki.
Kaikki tulisi tehdä ikäänkuin Luojalle. ( tapahtukoon Sinun tahtosi)
Tottakai se on ihmisen parasta ajatellen myös,
Luojan tarjoitus on antaa luoduilleen vain hyvää.
Jos ajatellaan, että sapatti on ihmistä varten, silloin työnantajat voivat vedota mihin tahansa
tulostavoitteeseen, ja rahalla houkutteluun.
Ihmiset ovat ahneita ja maalliset halut mittamattomat ja ne ihminen käsittää ihmistä varten olevan. käy, kirjoitti:
Mutta jos ajatellaan että ihminen painaisi 7 pv, viikossa töitä, kauankohan se jaksaisi, tai eläimellä (hevosella) ajatettas puukuormia jatkuvasti, miten käy?
Jumala on oikeudenmukainen.Eläintenkin hyvinvoinnista tulee huolehtia.
Raamattu sanoo: "Älä sido puivan härän suuta", ja: "Työmies on palkkansa ansainnut" (1.Tim. 5:18).
Eläimiäkään ei tule liikaa rasittaa eikä pitää nälissään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617008Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1354895Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.233316Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453036HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki102568Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1562157Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392005- 1081996
- 931679
- 1171586