virtsarakon venytys

stellina

Haluaisin kuulla muilta, jotka ovat käyneet virtsarakon venytyksessä, että miten palauduitte tästä ja miten rakko alkoi toimia toimenpiteen jälkeen. Minulle tehtiin tämä pari päivää sitten ja tuntuu, että rakko on yhä vähän ärtynyt siitä, eli ei oikein siedä muuta kuin pieniä virtsamääriä, mutta toisaalta ei ehkä tyhjenekään vielä aivan normaalisti. Rakkoa saatiin kyllä venymään monta desiä isommaksi kuin ennen, ei vaan ainakaan vielä siltä tunnu. Onko muilla apu tullut heti vai onko kestänyt hetken ennen kuin rakko rauhoittuu toimenpiteestä? Muutenkin olisi kiva kuulla miten toimenpide on auttanut muita vai onko auttanut edes. Vastailkaa, jos on minkäänlaisia kokemuksia :)

13

9894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Mulle tehtiin virtsarakon laajennus viime vuonna. Kaikki meni hyvin, mutta pitkään virtsanäytteessä oli verta, eli seinämä vuosi diffuusisesti. Mun rakkoa laajennettiin nelinkertaiseksi, joten toimenpide oli aika raju ja sain panadol 1g syödä lääkärin määräyksestä viikon verran 2xpäivässä. Ja rakko ei todellakaan ensimmäisen viikon aikana toiminut normaalisti - pitkään tuntui siltä, että vaikka kuinka joi nestettä ja tankkasi, niin hätää ei tullut. Ja sitten kun tuli, virtsaa tuli pienenä liruna hiljalleen.

      Näin jälkeenpäin olen lukenut, että rakon venytystä ei suosita ainakaan usein käytettävänä hoitomenetelmänä. Ja kyllähän sen toisaalta näin maalaisjärjellä ymmärtää, ettei ole tervettä laajentaa tulehtunutta rakon seinämää kuin ilmapalloa.

      Oliko tää sun eka laajennuskerta? mites jatkot?

      • stellina

        kiitos vastauksesta :) oli joo iha eka kerta. voisitko kertoa vielä tarkemmi mihi oireisii sulla käytetiin tätä hoitoa? mä kärsin ihan jatkuvasta vessahädän tunteesta ja siksi tätä kokeiltiin. Rakko toimii taas sen verran normaalisti kuin ennen laajennustakin, ja luulen että se on auttanut ainakin vähäsen :) toivon ainakin. Monestiko/ kautta kuinka usein sinulle on tehty tämä? Mietin vain sitä, että jos tämän tekisi jonkin ajan päästä uudestaan, olisikohan taas asteenverran parempi tulos. Mutta varmaan ihan totta että ei tätä laajennusta kauhean useasti voi tehdä. Mulla on nyt siis jatkohoito ihan auki...olen syönyt monia lääkkeitä ja eikä ole ollut apua. pitää taas kysellä lääkäriltä mutta se on kyllä jo sanonu oikeestaa suoraa ettei tässä nyt ole muuta tehtävissä :/


      • Sunny
        stellina kirjoitti:

        kiitos vastauksesta :) oli joo iha eka kerta. voisitko kertoa vielä tarkemmi mihi oireisii sulla käytetiin tätä hoitoa? mä kärsin ihan jatkuvasta vessahädän tunteesta ja siksi tätä kokeiltiin. Rakko toimii taas sen verran normaalisti kuin ennen laajennustakin, ja luulen että se on auttanut ainakin vähäsen :) toivon ainakin. Monestiko/ kautta kuinka usein sinulle on tehty tämä? Mietin vain sitä, että jos tämän tekisi jonkin ajan päästä uudestaan, olisikohan taas asteenverran parempi tulos. Mutta varmaan ihan totta että ei tätä laajennusta kauhean useasti voi tehdä. Mulla on nyt siis jatkohoito ihan auki...olen syönyt monia lääkkeitä ja eikä ole ollut apua. pitää taas kysellä lääkäriltä mutta se on kyllä jo sanonu oikeestaa suoraa ettei tässä nyt ole muuta tehtävissä :/

        Moikka =)

        Oireina mulla oli myös jatkuva virtsahädän tunne ja rakko veti vain 2dl, kun normaalisti terveen rakon tulisi olla n.5-8dl. Tämä oli myös mulle eka kerta ja toivon, ettei toista kertaa tarvitsis enää mennä. Sen verran ikävä toimenpide kuitenkin :(

        Ootko kokeillut kasvattaa rakon pidätyskykyä itse? Nyt se varmaankin olisi vielä helpompaa, kun sun laajennushoidosta on vasta vähän aikaa!

        Entä onko sun lääkäri ehdottanut huuhteluhoitoja?


      • stellina
        Sunny kirjoitti:

        Moikka =)

        Oireina mulla oli myös jatkuva virtsahädän tunne ja rakko veti vain 2dl, kun normaalisti terveen rakon tulisi olla n.5-8dl. Tämä oli myös mulle eka kerta ja toivon, ettei toista kertaa tarvitsis enää mennä. Sen verran ikävä toimenpide kuitenkin :(

        Ootko kokeillut kasvattaa rakon pidätyskykyä itse? Nyt se varmaankin olisi vielä helpompaa, kun sun laajennushoidosta on vasta vähän aikaa!

        Entä onko sun lääkäri ehdottanut huuhteluhoitoja?

        Olen yrittänyt paljonkin jo pitkään tehdä ns. "rakkokoulutusta". Nyt, toisin kuin ennen laajennusta, tuntuu että siitä saattaisi olla apuakin :) Mullakin meni vain 2dl rakkoon, nyt huomaan että menee enemmän ja tuntuu tosi hyvältä pitkästä aikaa. Pitää tosiaan yrittää ettei ainakaa pääse pienenemään taas.
        Ei mulle ole ehdotettu huuhteluita, lääkäri sano ettei tähän viitsi ruveta muita hoitokeinoja käyttämään, koska kuulemma niistä olisi vain enemmän riskejä kuin hyötyjä.Nyt vaan todella toivon , ettei tää tilanne ala taas pahenee... onko sulle ehdotettu noita muita hoitoja?


      • Sunny
        stellina kirjoitti:

        Olen yrittänyt paljonkin jo pitkään tehdä ns. "rakkokoulutusta". Nyt, toisin kuin ennen laajennusta, tuntuu että siitä saattaisi olla apuakin :) Mullakin meni vain 2dl rakkoon, nyt huomaan että menee enemmän ja tuntuu tosi hyvältä pitkästä aikaa. Pitää tosiaan yrittää ettei ainakaa pääse pienenemään taas.
        Ei mulle ole ehdotettu huuhteluita, lääkäri sano ettei tähän viitsi ruveta muita hoitokeinoja käyttämään, koska kuulemma niistä olisi vain enemmän riskejä kuin hyötyjä.Nyt vaan todella toivon , ettei tää tilanne ala taas pahenee... onko sulle ehdotettu noita muita hoitoja?

        Siis millaisia riskejä?

        En ole kokeillut huuhteluhoitoja. Jos oireet alkaa pahentua taas, niin varmaankin seuravaksi kokeiltaisiin noita huuhteluita. Yhtä lääkitystä kokeilin joskus, mutta siitä en kokenut olevan hyötyä ollenkaan. Kotikeinoina olen yrittänyt esim. lämmintä suihkua, lämpökauratyynyä tai saunaa. Kaikki lämmin siis auttaa.

        Harmittaa, nyt kun on kesä tuloillaan ja kun en voi oikein enää pyöräilläkään. Tärinä tekee ikävää rakolle.. :/ sama on juoksun suhteen, mites sulla, ootko huomannut vastaavaa?


      • stellina
        Sunny kirjoitti:

        Siis millaisia riskejä?

        En ole kokeillut huuhteluhoitoja. Jos oireet alkaa pahentua taas, niin varmaankin seuravaksi kokeiltaisiin noita huuhteluita. Yhtä lääkitystä kokeilin joskus, mutta siitä en kokenut olevan hyötyä ollenkaan. Kotikeinoina olen yrittänyt esim. lämmintä suihkua, lämpökauratyynyä tai saunaa. Kaikki lämmin siis auttaa.

        Harmittaa, nyt kun on kesä tuloillaan ja kun en voi oikein enää pyöräilläkään. Tärinä tekee ikävää rakolle.. :/ sama on juoksun suhteen, mites sulla, ootko huomannut vastaavaa?

        Noita lääkehuuhtelujahan on vissiin vähän erilaisia, mutta mulle puhuttiin ainakin jostain sellasesta, joka oli nimeltään botox tai jotain vastaavaa, että sitä ei kannata ruveta tekemään, jos oireena on "pelkkä" tiheävirtsaisuus tarve, koska siinä on iso riski että se lamaannuttaa rakon moneks kuukaudeks niin, ettei virtsaaminen onnistu enää. Muutenkaan siitä ei kuulemma ole hyviä hoitotuloksia tullut tän tyyppisissä tapauksissa.
        Onko sun rakko nyt pysynyt sen laajennuksen jälkeen mitoissaan vai ootko huomannut mitään muutosta taas huonompaan/ parempaan? Yritän nyt hirveesti itte, ettei pääsis ainakaa yhtää pienenee taas, koska se tilanne oli aivan kamala tässä nyt talvella. Nyt kuitenkin pärjäilen iha hyvi arkielämässä=)
        Joo varmasti juokseminen tekee pahaa munkin rakolle :/ iha häiritsevän paljon, vaikka oiskin tyhjällä rakolla. Se on tosi ärsyttävää. Vaikuttaa aika samantyyppiseltä sun vaivasi kuin mulla. Empä oo ainakaa ainut.


      • Sunny
        stellina kirjoitti:

        Noita lääkehuuhtelujahan on vissiin vähän erilaisia, mutta mulle puhuttiin ainakin jostain sellasesta, joka oli nimeltään botox tai jotain vastaavaa, että sitä ei kannata ruveta tekemään, jos oireena on "pelkkä" tiheävirtsaisuus tarve, koska siinä on iso riski että se lamaannuttaa rakon moneks kuukaudeks niin, ettei virtsaaminen onnistu enää. Muutenkaan siitä ei kuulemma ole hyviä hoitotuloksia tullut tän tyyppisissä tapauksissa.
        Onko sun rakko nyt pysynyt sen laajennuksen jälkeen mitoissaan vai ootko huomannut mitään muutosta taas huonompaan/ parempaan? Yritän nyt hirveesti itte, ettei pääsis ainakaa yhtää pienenee taas, koska se tilanne oli aivan kamala tässä nyt talvella. Nyt kuitenkin pärjäilen iha hyvi arkielämässä=)
        Joo varmasti juokseminen tekee pahaa munkin rakolle :/ iha häiritsevän paljon, vaikka oiskin tyhjällä rakolla. Se on tosi ärsyttävää. Vaikuttaa aika samantyyppiseltä sun vaivasi kuin mulla. Empä oo ainakaa ainut.

        No nyt on kulunut n. 6 kk siitä kun rakon venytys tehtiin ja hyvin on sujunut. Mutta kyllä rakko on taas kutistunut, osaksi varmaan omaa syytä kun en ole juonut riittävän paljon. Nyt rakko vetää sellaisia 3-4 dl/krt. Vessassa käyn kuitenkin n. 3-4 tunnin välein ja yövirtsaaminen on rauhoittunut. Täytyy koputtaa puuta ja toivoa, että mahdollisimman pitkään pärjäisin rakon kanssa näin hyvin!

        Niin olikos sun diagnoosina IC-tauti vai yliaktiivinen rakko? Jos sullakin oli todettu IC-tauti, niin mitä olet kuullut taudin ennusteesta? Mulle kerrottiin, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä huonompaan suuntaan sairaus menee... =(


      • stellina
        Sunny kirjoitti:

        No nyt on kulunut n. 6 kk siitä kun rakon venytys tehtiin ja hyvin on sujunut. Mutta kyllä rakko on taas kutistunut, osaksi varmaan omaa syytä kun en ole juonut riittävän paljon. Nyt rakko vetää sellaisia 3-4 dl/krt. Vessassa käyn kuitenkin n. 3-4 tunnin välein ja yövirtsaaminen on rauhoittunut. Täytyy koputtaa puuta ja toivoa, että mahdollisimman pitkään pärjäisin rakon kanssa näin hyvin!

        Niin olikos sun diagnoosina IC-tauti vai yliaktiivinen rakko? Jos sullakin oli todettu IC-tauti, niin mitä olet kuullut taudin ennusteesta? Mulle kerrottiin, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä huonompaan suuntaan sairaus menee... =(

        Ite en oo nyt mittaillu paljon rakko vetää, mutta käyn huomattavasti harvemmin vessassa kuin ennen =)Munkin pitäs varmaa kyllä juoda enemmän.

        Mulle on diagnosoitu yliaktiivinen rakko, niin en osaa tuosta IC:stä sanoa.


    • monta kertaa

      Vie muutamia päiviä-viikkoja, että normalisoituu.
      Kärsivällisyyttä.

    • Uusi elämä

      Hei!
      Aloin vakavammin sairastua ic:hen noin
      nelikymppisenä. Diagnoosi tehtiin noihin aikoihin. Minulla ei ole virtsankarkailuongelmaa.
      Rakon venytys nyt toisenkerran.(aiempi v.2005) Auttoi heti!..Hieman tietysti aristi operaation jälkeen mutta verentulo virtsan mukana loppui jo sairaalassa lähes kokonaan.Minulta otettiin myös koepaloja rakosta joiden tuloksia tässä odottelen.
      Sain voimakkaita kipulääkkeitä(Litalgin) kun voimakas, lähes sietämätön kiputilanne yllättää. Vuoden alussa sain Triptylejä kipuun sekä siihen että voisin nukkua yöt.(Ne väsyttää joten en ole uskaltanut ottaa kuin 2tabl. illalla)
      Eli virtsarakkoni oli niin pieni että pissatti lähes koko ajan ja virtsaputkikin on liian kapea :(
      Lisäksi virtsarakko menee jotenkin kramppiin jos ei heti pääse asialle ja sen jälkeenhän se pissa ei meinaa tulla enää millään ja sattuu ihan sairaasti!
      Vettä kun latkii niin senhän tietää että sen johdosta pitää juosta muutenkin vessassa.
      Yöunet jäi tietty todella vähiin kun potalle piti nousta joskus niin monta kertaa ettei aamulla edes muistanut. Pikku tiraus kerrallaan.
      Nyt dilataation jälkeen olen käynyt vain 1-2 kertaa yössä pissalla!!
      Rakon kirvely on lähes poissa. Tosin tänään tuntuu putkessa kirvelyä kun vkonloppuna uin ensi kerran tänä kesänä ja monta tuntia.
      Grilliherkkuja ja kaljaa...Taitaa mennä loppukesä "katumus"harjoittelussa vesikuurilla ja terveellisesti ilman voimakkaita mausteita :(
      Minua on hoidettu Hyksissä ja siellä tuntuu olevan tämän "taudin" tietotaito ja hoitokeinot hallinassa!
      Suosittelen!

    • stellina

      kiitos kaikille, jotka on vastaillu tänne :) Kiva kuulla, että muillekin on ollut apua. Itselläni siis on kerran tehty venytys reilu 4kk sitten... nyt tosin joitain viikkoja on oireet taas alkanu palailee :/ Tosi hyvin kyllä muuten auttoi ainaki ekat 3 kk, ihan vaan muutamina päivinä tuolloin oli oireita ja sain viettää kesää ihan terveenä:) Kuinka usein teille muille on tehty venytyksiä, kun onhan se kuitenkin aika rankka toimenpide, jota ei varmaankaan voi hirmu usein tehdä, ettei rasita liikaa rakkoa? Mietin siis mahdollisuutta voitaisiinkohan minulle uudestaan tämä toimenpide tehdä.

      • toiveuni

        Mulle on tehty rakon laajennus kaksi kertaa, jotka molemmat auttoivat vain max. 3 kk. En uskaltanut enää sen jälkeen kyseistä toimenpidettä edes harkita, koska kuulin jostain, että useamman kerran tehtynä rakko alkaa arpeutumaan... mene ja tiedä. Tämän olen kuullut useammalta taholta! Ja eipä tuosta laajennuksesta mikään kauhean pitkäaikainen apu ollut! Mulla on ollut IC n. 6 vuotta. Huuhteluja kokeiltu myös, mutta eipä ne auttaneet. Seuraavaksi minulle kokeillaan Sandimmun Neoral lääkitystä, josta olen monen kuullut saaneen apua. Lääke on tosin hiukan kallis, mutta kyllä nämä kaikki muutkin hoitokokeilut maksavat... Toivon todella, että tuo lääke tuo helpotusta!


      • Avun saanut
        toiveuni kirjoitti:

        Mulle on tehty rakon laajennus kaksi kertaa, jotka molemmat auttoivat vain max. 3 kk. En uskaltanut enää sen jälkeen kyseistä toimenpidettä edes harkita, koska kuulin jostain, että useamman kerran tehtynä rakko alkaa arpeutumaan... mene ja tiedä. Tämän olen kuullut useammalta taholta! Ja eipä tuosta laajennuksesta mikään kauhean pitkäaikainen apu ollut! Mulla on ollut IC n. 6 vuotta. Huuhteluja kokeiltu myös, mutta eipä ne auttaneet. Seuraavaksi minulle kokeillaan Sandimmun Neoral lääkitystä, josta olen monen kuullut saaneen apua. Lääke on tosin hiukan kallis, mutta kyllä nämä kaikki muutkin hoitokokeilut maksavat... Toivon todella, että tuo lääke tuo helpotusta!

        Minulle kokeiltiin venytyksiä ja erilaisia huuhteluita ,ilman varsunaista tulosta.
        Pääsin potilaaksi kokeiluun Jossa Siklosporiinia (Sandimum Neoralia) kokeiltiin
        IC-taudin hoitoon. Tämä tapahtui 2001 tammikussa. Alussa oli melkoisia sivuoireita mutta kun elimistö tottui olen siitä lähtien voinut elää suht normaalista.
        Ilman mainittavia ongelmia. Ja vain 50 mlg kapseli /vrk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe