Aikaisempien tietojen mukaan maasturikuski olisi lähtenyt ohittamaan bussia oikealta, mutta nykyisten tietojen mukaan sittenkin vasemmalta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804217552018_uu.shtml
"Esitutkinnassa saatujen tietojen mukaan maastoauton kuljettaja lähti ohittamaan bussia vasemmalta puolelta, toisin kuin aluksi luultiin."
Kovin monet ehtivät tuomita tuon oikealta ohittamisen, itse en toki niihin kuulunut. Animaatioitakin oli ehditty värkkäilemään, mutta uusiksi nekin nyt sitten. Tiedä sitten tuostakaan uusimmasta tiedosta vielä?
Edelleenkään en usko maasturilla saatavan moninverroin painavampaa bussia nurin kaiteesta otetulla kimmokkeella ja niin alhaisella (törmäys)nopeudella, että maasturikuski siitä hengissä selviää. Bussikuski on veivannut rattia rajusti ja ehkä vielä jarruttanut pahimmoilleen sopivasti. Jos tienpinta on ollut vielä märkäkin, niin se kyllä pienentää kitkaa paljon, eikä bussin pitäisi kaatua sivuluisustakaan. Jostakin on otettu tarvittava heitto, eikä siihen maasturi yksin riitä.
Asiat muuttuu (bussiturma)
30
1052
Vastaukset
- Karmo
Kiinassa räjähtí ydimpommi ja keravalla 1 kuoli nälkään.
- Runttaaja.
"Ylinopeus ei koskaan muodosta minkäänlaista onnettomuusriskiä, eivätkä ylinopeudet aiheuta yhtään onnettomuutta." Lainattu väite on hölynpölyä, mutta kaaharin näkemykseksi ymmärrettävä.
- Runttaaja.
Kairakettu kirjoitti:
Asiahan on juuri noin, mutta sinä et sitä ymmärrä.
- kuolemat
Runttaaja. kirjoitti:
voidaan välttää vapauttamalla nopeudet, eli poistamalla nopeusrajoitukset. Tällöin ei näet ole mahdollista ajaa ylinopeutta.
- Runttaaja.
Kairakettu kirjoitti:
Linkistäsi löytyi kuolonkolarin syyksi "Selkeä ylinopeus 5 kpl", mikä sekin kumoaa väitteesi "Ylinopeus ei koskaan..."
- Runttaaja.
kuolemat kirjoitti:
voidaan välttää vapauttamalla nopeudet, eli poistamalla nopeusrajoitukset. Tällöin ei näet ole mahdollista ajaa ylinopeutta.
Suomessahan oli vapaat nopeudet aikoinaan, mutta silloinkin oli kuolonkolareita.
Runttaaja. kirjoitti:
Linkistäsi löytyi kuolonkolarin syyksi "Selkeä ylinopeus 5 kpl", mikä sekin kumoaa väitteesi "Ylinopeus ei koskaan..."
Onhan tilastojen tekijöiden sentään pitänyt edes joidenkin onnettomuuksien syyksi ylinopeus keksiä.
Kaikista tunnetuista syistä löysivät sitten ylinopeuden syyksi kaikkein pienimpänä syynä ja nekin vain siksi, kun muuta syytä eivät keksineet.- jos on
Runttaaja. kirjoitti:
Suomessahan oli vapaat nopeudet aikoinaan, mutta silloinkin oli kuolonkolareita.
vapaat nopeusrajoitukset, ei ole ylinopeuksia. Joten, jos Suomessa on aiemmin kuollut ihmisiä vapaiden nopeuksien aikana, syy ei ole ollut ylinopeus. Tosin, ylinopeus ei (juuri)koskaan ole kolarin ja kuolemien syy, kuten tässä ketjussa on tullut jo selvitettyä.
Runttaaja. kirjoitti:
Suomessahan oli vapaat nopeudet aikoinaan, mutta silloinkin oli kuolonkolareita.
Niin oli, mutta mitkähän liikennekuolemat ovatkaan vähentyneet niistä ajoista? Otapa varsin selvää.
- Runttaaja.
Kairakettu kirjoitti:
Onhan tilastojen tekijöiden sentään pitänyt edes joidenkin onnettomuuksien syyksi ylinopeus keksiä.
Kaikista tunnetuista syistä löysivät sitten ylinopeuden syyksi kaikkein pienimpänä syynä ja nekin vain siksi, kun muuta syytä eivät keksineet.Se olikin huonompi linkki, sillä antamani linkki on pätevämpi.
- joka toinen
Runttaaja. kirjoitti:
Se olikin huonompi linkki, sillä antamani linkki on pätevämpi.
onnettomuus voidaan välttää vapauttamalla nopeudet, eli poistamalla nopeusrajoitukset!!!
"Ylinopeus tai olosuhteisiin nähden liian suuri nopeus oli mukana joka toisessa viime vuoden kuolonkolarissa. " - qwertyuio.
Kairakettu kirjoitti:
Niin oli, mutta mitkähän liikennekuolemat ovatkaan vähentyneet niistä ajoista? Otapa varsin selvää.
onnettomuus uhreja.monet onnettomuudet oli kyllä suunniteltuja.
Runttaaja. kirjoitti:
Se olikin huonompi linkki, sillä antamani linkki on pätevämpi.
Sinun linkkisi oli muuten epäpätevämpi.
- Runttaaja.
Kairakettu kirjoitti:
Sinun linkkisi oli muuten epäpätevämpi.
Omalle väitteellesi ei siis löytynyt muuta selitystä kuin että kaikki muut syyt kelpaa onnettomuudelle paitsi ylinopeus.
- kaahaajaX
Runttaaja. kirjoitti:
Omalle väitteellesi ei siis löytynyt muuta selitystä kuin että kaikki muut syyt kelpaa onnettomuudelle paitsi ylinopeus.
Runttaajan linkki ei sisältänyt oikeaa tietoa, vain propagandaa. Ketun linkissä oli selviä numeroita.
PS
aina 0.49 promillea ja 10% ylinopeutta - ei sakotettavaa.
- 5 puolen ulottuvuuv.
antaa lisää potkua heitolle.Joku on käyny lintsikan tietsikka boxxia sörkkimässä ja oikealla hetkellä jarruttanut toista etupyörää voimakkaasti.abs ei lukitse ei jälkiä asfalttiin (tiehen).maasturin staattinen sähkö kosketuksessa on antanut singnaalin kaukoohjauslaitteelle maasturissa mikä on langattomasti lähettänyt singnaalin bussin boxille.
- noin...
on tapahtunut!
- tähän
mennessä!
- Share my Sacrifice
Erinomaista.
Kuljen halki maan ja nälkäni on kyltymätön.
Mutta viranomaiset haluavat antaa mukavia ja helppoja vastauksia. Jotta kansa voi huutaa: Lynkatkaa!!!
- bussikuskin
ajovirhe ja syyllisyys onnettomuuteen. Kaikki syytävät Kia-kuskia vain sen tiedon varassa, että hän ajoi kovempaa kuin jotkut tiellä tupeksijat. Bussikuski menetti kenties juuri sopivasti autonsa hallinnan ja Kia-kuski joutuu bussin takia onnettomuuteen. Ja, Kia-kuskista tehdään syyttä syyllinnen.
Ehkä bussikuski flirtaili amatkojen tyttöoppaiden kanssa ja unohti ajamisen.. - Grustnij
Kyllä ainakin UM:n tiedotustilaisuudessa kerrottiin ohituksen tapahtuneen vasemmalta, mistä lie sitten tuo oikealta ohitus tullut lehtiin, olisiko sillä espanjalaisten animaatiolla osansa?
"Viranomaiset ovat vahvistaneet silminnäkijäkertomukset, joiden mukaan miehen kuljettama maasturi pyrki ohittamaan suomalaisia kuljettaneen bussin liikennesääntöjen vastaisesti oikealta puolelta Marbellan ja Málagan välisellä kolmikaistaisella moottoritiellä."
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/t/malaganturma/1521933
- lukematta ???????
Sateisesta säästä huolimatta maasturinkuljettaja oli ajanut reilusti yli alueen nopeusrajoituksen, joka on 120 kilometria tunnissa.
Miehen veressä oli myös reilusti yli sallitun maksimimäärän verran alkoholia. Espanjassa rattijuopumuksen promilleraja on 0,25 ja malagalaismies onnettomuushetkellä yli promillen humalassa.Noh ei se mitään jotkut muutkin lukee itselleen sopivampaa tekstiä.Eli kerrataan SATEISESTA SÄÄSTÄ HUOLIMATTA REILUSTI YLI ALUEEN NOPEUSRAJOITUKSEN JA VERESSÄ REILUSTI YLI SALLITUN VERRAN ALKOHOLIA,YLI PROMILLE.- ovat
mielenkiintoisia, mutta eivät liity onnettumuuteen. Onnettomuus johtui bussikuskin virheestä. Maastoautolla kuljettajineen vain sattui olemaan huonoa tuuria jouduttuaan bussin töytäisemäksi.
- S. Alaliitto
Ja kun tämä bussiturmakeskustelu on ohi voi palata takaisin rakentamaan sitä ikiliikkujaasi...
On aikamoinen ristiriita, kun silminnäkijät ovat kertoneet maasturin lähteneen ohittamaan bussia oikealta ja nyt se tietojen mukaan onkin lähtenyt ohittamaan vasemmalta. Olisi vieläpä osunut oikealla olevaan kaiteeseenkin, kai sinne on jälki jäänyt?
Joidenkin tietojen mukaan maasturi olisi osunut molempiin kaiteisiin, ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Tuota pidän mahdollisena niin, että oikealla olevaan kaiteeseen on osunut ohituksen ollessa jo ohitse ja siihen on vaikuttanut kova tuuli ym. tekijät. Siitä sitten ottanut kimmokkeen vasemmalle linja-auton edestä ja vasemmasta kaiteesta (keskikaide) kimmokkeen bussin takakulmaan. Siinä vaiheessa bussikuski on sompaillut jo kovasti ja heilahtelua on sitten lisännyt maasturin kevyt osuma takakulmaan.- maasturin
Kairakettu kirjoitti:
On aikamoinen ristiriita, kun silminnäkijät ovat kertoneet maasturin lähteneen ohittamaan bussia oikealta ja nyt se tietojen mukaan onkin lähtenyt ohittamaan vasemmalta. Olisi vieläpä osunut oikealla olevaan kaiteeseenkin, kai sinne on jälki jäänyt?
Joidenkin tietojen mukaan maasturi olisi osunut molempiin kaiteisiin, ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Tuota pidän mahdollisena niin, että oikealla olevaan kaiteeseen on osunut ohituksen ollessa jo ohitse ja siihen on vaikuttanut kova tuuli ym. tekijät. Siitä sitten ottanut kimmokkeen vasemmalle linja-auton edestä ja vasemmasta kaiteesta (keskikaide) kimmokkeen bussin takakulmaan. Siinä vaiheessa bussikuski on sompaillut jo kovasti ja heilahtelua on sitten lisännyt maasturin kevyt osuma takakulmaan.voivan suistaa bussin kyljelleen. Jos näin olisi, pitäisi kaikki bussit asettaa välittömästi ajokieltoon. On nimittäin todella vaaralista matkustaa bussissa, joka kaatuu pienestä osumasta.
- icc9876
Julkisuudessa esitetyt 2 selitysmallia eivät voi missään tapauksessa pitää paikkaansa (Ylen-animaatio ja Kopran-selitysmalli). Molemmathan lähtevät siitä, että bussi olisi kaatunut henkiöauton törmaättyä jommalta kummalta puolelta bussin takaosaan, joka puolestaan olisi saanut aikaan bussin kaatumisen kyljelleen.
On huomioitava, että bussi painaa 17.000 kg ja kun siinä on noin 50 henk. tulee lisäpainoa 3.500 kg rahti ainakin 1.500 kg eli yhteenä reippaasti yli 20.000 kg. Maasturi on painaa eneintään 1.800 kg eli alle 1/10 busssista. Jos tälläinen auto törmäisi vaikkapa kohtisuorassa kulmassa yli 10 kertaa itsensä painoiseen toiseen ajoneuvoon ei painavemman auton liikesuunta muuttuisi käytännössä mihinkään. Tässä todellisessa tilanteessa molöemmat ajoneuvot ovat ajaneet eteenpäin noin 100 km/h eli runsaat 30 m/s. Tästä syntyvä liike-energia eliminoi lähes täysin sivuttaisen törmäyksen joka
siis tapahtui lähes kulkusuuntaan (poikkeama enintään 30 astetta). Lisäksi on huomioitava että bussin painopiste on juuri takapäässä koska siellä on moottori, besatankki ja voimansiirtolaitteet. Se tekee entistä epätodenäköisemmäksi em. selitysmallit.
Todennäköistä on sen sijaan että bussinkuljettaja on tehnyt äkkinäisen västöyrityksen vasemmalle, jolloin bussi on ajautunut välinurmikolle. Kuljettaja tämän huomatessaan on tehnyt uuden korjausliikkeen vastakkaiseen suuntaan, jonka seurauksena keskipakoisvoima, nopea sivuliike kulkusuuntaan nähden 100 km/h vauhdissa ja voimakas tuuli noin 4m korkealla korilla ovat väistämättä kaataneet bussin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1966929- 482609
- 1872189
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101493Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1351484- 741150
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,351081Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241077Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke161049Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44971