Kipeä miekkalisäke rintalastassa

T L

Mikähän voipi olla, kun on niin kosketusarka tuo rintalastassa alimpana keskellä oleva luupahkura (olisiko miekkalisäke). Ei muuten niinkään satu, mutta kun hiemankin siitä painaa, niin on pirun kipeä?

28

68923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timppis 3333

      Mulla on muuten sama vika rintalastan alaosa helkutan kipee, kun siihen koskee.Lisäksi tuntuu, että miekkalisäke?olis kauheen ison oloinen.Niikuin ulospäin kääntynyt.

      • Paavo M

        Myöhäinen vastaus sinulle mutta muille ehkä ajankohtainen. Juuri oli tauti iskenyt eli keuhkoputken tulehdus ja kauhia yskä. Silloin tuli lisäke kipeäksi.Lääkäri tutki senkin ja oitis ilmoitti jotta miekkalisäkehän se siinä yskimisestä on ärtynyt. Ei saa kolhia hetkeen aikaan edes pöydän reunaan. Kyllä se siitä, älä valita.


      • Ainz
        Paavo M kirjoitti:

        Myöhäinen vastaus sinulle mutta muille ehkä ajankohtainen. Juuri oli tauti iskenyt eli keuhkoputken tulehdus ja kauhia yskä. Silloin tuli lisäke kipeäksi.Lääkäri tutki senkin ja oitis ilmoitti jotta miekkalisäkehän se siinä yskimisestä on ärtynyt. Ei saa kolhia hetkeen aikaan edes pöydän reunaan. Kyllä se siitä, älä valita.

        "Kyllä se siitä, älä valita"

        Itsellä alkoi pienenä kipuna, sen jälkeen alkoi miekkalisäkkeen kohdalle kasvaa patti, kohta kipu kävi todella hirveeks. Lääkäriin, diagnoosina miekkalisäkkeen kalkkeutuma. Sitten leikkaukseen, ja kuukauden sairasloma. Patti johtui siitä että lisäke kasvoi ns.eteenpäin ja samalla työnsi kylkiluita ja selkärankaa väärään asentoon (näin ainaki lääkäri selitti asian mulle).
        Nyt kun leikkauksesta on kulunu n.7-8 vuotta, lisäke on kasvanu takas. Eli taas lääkäriin ja luultavasti uudelleen leikkauspöydälle.
        Ei ehkä kannattaisi sanoa jokaiseen asiaan "kyllä se siitä, älä valita".


      • ari57
        Ainz kirjoitti:

        "Kyllä se siitä, älä valita"

        Itsellä alkoi pienenä kipuna, sen jälkeen alkoi miekkalisäkkeen kohdalle kasvaa patti, kohta kipu kävi todella hirveeks. Lääkäriin, diagnoosina miekkalisäkkeen kalkkeutuma. Sitten leikkaukseen, ja kuukauden sairasloma. Patti johtui siitä että lisäke kasvoi ns.eteenpäin ja samalla työnsi kylkiluita ja selkärankaa väärään asentoon (näin ainaki lääkäri selitti asian mulle).
        Nyt kun leikkauksesta on kulunu n.7-8 vuotta, lisäke on kasvanu takas. Eli taas lääkäriin ja luultavasti uudelleen leikkauspöydälle.
        Ei ehkä kannattaisi sanoa jokaiseen asiaan "kyllä se siitä, älä valita".

        Mulla sattu työtapaturma, jossa miekkalisäke tai rintalasta murtui. Nyt se kasvaa sellasta sarvea että oksat pois. Kun se on sulla leikattu, niin kerrotko itsa toimenpiteestä ja sairaslomasta ja kivuista, kun olen juuri lähdössä leikkaukseen. T ari [email protected]


      • fadgsdgs
        ari57 kirjoitti:

        Mulla sattu työtapaturma, jossa miekkalisäke tai rintalasta murtui. Nyt se kasvaa sellasta sarvea että oksat pois. Kun se on sulla leikattu, niin kerrotko itsa toimenpiteestä ja sairaslomasta ja kivuista, kun olen juuri lähdössä leikkaukseen. T ari [email protected]

        Anteeksi nosto, mutta voiko miekkalisäke "murtua" jos saa rintaan osuman?
        ja miten sen huomaa jos se murtuu?
        ..tarkoitan että mull tuntuu rinta oireilevan..


      • olen tosissani
        fadgsdgs kirjoitti:

        Anteeksi nosto, mutta voiko miekkalisäke "murtua" jos saa rintaan osuman?
        ja miten sen huomaa jos se murtuu?
        ..tarkoitan että mull tuntuu rinta oireilevan..

        Voi olla vain nivellukko. Itsellä paukahtelee rintalasta melkein joka aamu, kun avaan lukkoja yön jäljiltä jotta pääsen liikkeelle.


      • hafe
        Ainz kirjoitti:

        "Kyllä se siitä, älä valita"

        Itsellä alkoi pienenä kipuna, sen jälkeen alkoi miekkalisäkkeen kohdalle kasvaa patti, kohta kipu kävi todella hirveeks. Lääkäriin, diagnoosina miekkalisäkkeen kalkkeutuma. Sitten leikkaukseen, ja kuukauden sairasloma. Patti johtui siitä että lisäke kasvoi ns.eteenpäin ja samalla työnsi kylkiluita ja selkärankaa väärään asentoon (näin ainaki lääkäri selitti asian mulle).
        Nyt kun leikkauksesta on kulunu n.7-8 vuotta, lisäke on kasvanu takas. Eli taas lääkäriin ja luultavasti uudelleen leikkauspöydälle.
        Ei ehkä kannattaisi sanoa jokaiseen asiaan "kyllä se siitä, älä valita".

        Kävin lääkärillä miekkalisäkkeen takia. Ei kipeä, tuntuu vain. Kysyn leikataanko se. Vastasi, että ei niitä leikata ! Mitähän tämä keskustelu kipeytyneestä miekkalisäkeestä oikein on ???


    • kaapo91

      Ittellä ollu jo noin viitisen vuotta tuo miekkalisäke semmonen ulospäin kasvanut, eli tommonen patti rinta- ja vatsalihasten välissä. Mitään kipuja ei ole ollut

    • metsanpeikko

      Nämä miekkalisäkkeen kiputilat ovat ilmeisesti melko harvinaisia tai niitä ei Suomessa oikein tunneta. Itse olen kärsinyt kipeästä miekkalisäkkeestä yhteensä 18v. Välillä se on parempi välillä ärtyy tosi pahaksi esim. selän venyttelystä tai jonkin voimakkaan osuman tai törmäyksen seurauksena. Lääkärit eivät ole vielä osanneet epäillä miekkalisäkettä, vaikka vaiva on juuri siinä. Säteilee tosin välillä mahaan, rintaan, selkään ja ties minne.

      Suomenkielistä nimitystä tälle sairaudelle en ole vielä löytänyt. Englanniksi tämä sairaus on Xiphodynia, Xiphoidalgia tai super sensitive xiphoid process. Englannin kielisiä artikkeleja ja keskustelupalstoja löytyy joitain.

      Jos joillain on samantapaisia vaivoja. Kirjoittakaa vaikka tänne jotain kokemuksia.

      • tieze

        Minulla on rintakehässä ollut vuosia vaivoja, ne ovat yleensä vasemmalla ouolella kylkiluitten paikkeilla, säteilee myös mahaan ja nyt kun hartiat painuu vähän kumaraan niin vaiva on pahentunut. Aikoinaan lääkäri puhui Tiezen taudista, lienekä samaa vaivaa nytkin.


      • jön
        tieze kirjoitti:

        Minulla on rintakehässä ollut vuosia vaivoja, ne ovat yleensä vasemmalla ouolella kylkiluitten paikkeilla, säteilee myös mahaan ja nyt kun hartiat painuu vähän kumaraan niin vaiva on pahentunut. Aikoinaan lääkäri puhui Tiezen taudista, lienekä samaa vaivaa nytkin.

        se on kyllä ilkeä vaiva kun muljahtelee välillä. onko muilla muljahtelua.


    • Mies-59 Hki

      Ensimmäiset aristavat tuntemukset toukokuussa 2013. Oletettavasti ärtyisä miekkalisäke joka säteilee kävellessä kipua kylkiin ja vatsan alueelle. Arka kohta rintalastan alapuolella.
      Aktiivikävelijänä olen tottunut 5-8 km lenkkeihin, nyt kauppakeskuksessa pieni jaloittelu on tuskaista.
      Kyllä kivun kanssa pystyy elämään ja tekemään duunia, mutta kaikki muu aktiivisuus on jäänyt hyllylle.
      Ensimmäinen lääkäri sanoi vatsakatari, toinen miekkalisäke (antoi puudutuspiikin joka helpotti muutamakasi päiväksi), kolmas sanoi miekkalisäke ja et menee itsestään ohi, neljäs lääkäri sanoi, että ei ole sydämmeen tai vesrisuonitautiin liittyvää ja toivotti onnea selvitystyöhön.
      Nyt aika tilattu aika fysiatrian erikoislääkärille ja toivon, että ottaisi asian hoitovastuulleen eli kertoisi mitä tehdään et ukko saadaan kuntoon.

      • pattimaha

        Muutaman vuoden kärsinyt kipeästä/turvonneesta miekkalisäkkeestä.lääkäreille valittanut,ei vaikutusta,kaikillahan semmoinen on.Välillä tosi kipeä,säteilee kipua ympäri rintakehää ja ilmeisesti selän puolelle.Kaikenlainen liikunta tuntuu ärsyttävän sitä.Muhkura on kaksiosainen.


      • Mies-59 Hki

        Asiat selvisi.
        Selkä- ja pakaralihakset jumissa. Lihaskalvot oli niin kireällä
        että kiristi vatsan puolelta kävellessä. Nyt pari kertaa saatu hoitoa ja kotona venytelty päivittäin.
        Oireet kohta ohi ja kävelykin maistuu jälleen.
        Jumittuminen saanut alkunsa kävelystä ja tenniksestä, alku ja loppuvenyttelyn jäänyt pääsääntöisesti tekemättä.


      • Anonyymi
        pattimaha kirjoitti:

        Muutaman vuoden kärsinyt kipeästä/turvonneesta miekkalisäkkeestä.lääkäreille valittanut,ei vaikutusta,kaikillahan semmoinen on.Välillä tosi kipeä,säteilee kipua ympäri rintakehää ja ilmeisesti selän puolelle.Kaikenlainen liikunta tuntuu ärsyttävän sitä.Muhkura on kaksiosainen.

        Tervehdys. Olen pähkäillyt kuumotuksissani tuota kaksiosaista pahkuraa itselläni myös juuri miekkalisäkkeen kohdalla kovan tuntoiset kaksi palloa ”alempi pallo” on hitusen vasemmalla puolella kertoisitko lisää minulle siitä kävin näyttämässä sitä lääkäreille eikä ne tietenkään osanneet sanoa mitään käskivät vaan kuviin. Nyt vähän kipeytynyt ja turvonnut kun päivän kuumotuksissani sitä räplännyt. Jospa vielä näin 7 vuoden jälkeen oot holleilla vastailemassa :)


    • marinaali

      Voisikohan miekkalisäkkeen kipeytyminen johtua astmayskästä ja refluksivaivasta? Siis kaksi vaivaa tuolla alueella. 5 vuotta sitten minua tutkittiin ja todettiin miekkalisäkkeen ärtyneen. Refluksia hoidettiin. Miekkalisäke on ollut kipeä kaiken aikaan. Välillä helpompi ja olen unohtanut koko asian. Sitten taas on vaivannut ja ihmetyttänyt.

    • Auttanut_aina

      Lannerangan alin tyvi on kiertyneenä joko oikeaan tai vasempaan. Tämän kiertymä kuormittaa miekkalisäkettä ja on siitä johtuen arka. Korjaus menetelmänä kiinnitä rangan liikkeen symmetriaan ja rangan suoruuteen huomiota. Jooga tyyppisiä lannerangan suoruutta korostavia liikkeitä ja noin 4 viikossa pitäisi helpottaa.

    • jhsgdbggg89

      Itselläni kävi sellainen juttu että 1,5 vuotta sitten humalassa kävi jotain, joko pahoinpitely tyrmäystippojen päätteeksi, tai sitten törmäsin autoon tai kaaduin johonkin kiveen, ja sitten oli rinta todella kipeä pari päivää joten kävin lääkärissä. Lääkäri sitten otatti röntgen-kuvat keuhkojen katsomiseksi (en ole varma kiinnittikö mitään huomiota miekkalisäkkeeseen tai luustoon muutenkaan) ja kaikki oli ok keuhkoissa. Siitä lähtien on ollut miekkalisäkkeeni kipeä. Siihen sattuu jos sitä painaa. Tätä ennen ei ollut ikinä mitään kipua miekkalisäkkeessäni. Tuntuu myös että se olisi hieman isompi kuin ennen onnettomuutta.

    • Sdo

      Minulla täällä intissä ollessani painissa sain kaverin aika lujaa kimppuuni. Hänen olkapää osui keskelle rintalastaa ja lisäksi hän kaatoi minut ja tuli päälleni koko painollaan olkapää edelleen rintalastallani. Kipiäähän tuo kävi. Viikko kulunut ja kipu helpottanut. Mitään ulkoista ei tullut tällistä. Ei pientäkään turvotusta tai punoitusta missään vaiheessa. Kaksi ensimmäistä päivää pelkkä syvään hengittäminen sattui juuri rintalastan alareunaan. Kaikki yläkropan liikkeet aiheuttivat kipua rintalastan alaosassa. Nyt viikon jälkeen vain painellessa ja mm. selkää suoristaessa sattuu paljon. Mikäkhän lie siihen tuossa tällissä tuli? Vakuuteltiin että mustelma siihen tulee ja menee parissa kolmessa päivässä ohi

    • Miekkalisäkä_sydän

      Minulla oli 10v sitten pahoja rintakipuja, niin että vietin 2 yötä sairaalassa. Kaikki testit (Rasitus) yms olivat ok. En uskonut, kustansin itse varjoaine kuvauksen, ei löytynyt mitään. Painin kipujen kanssa aikani, ennen kuin uskalsin hierojalle jolla on kansanparantaja oppeja pohjanmaan suunnalta (Jep itse uskon nykyään tähän). Hieroi kerran ja ihmetteli kun patit lavassa ei ala sulamaan. Seuraavalla kerralla tutki anatomia kuvaa, käänsi selälleen, tunki peukalon miekkalisäkkeeseen ja kysyi onko kipeä. Vesi tuli silmistä kun sattui. Käski laittaa hampaat yhteen ja paineli pari kertaa. Tämän jälkeen selälleen, patit poissa lavoista. Koko selkä ja rinta säteili ja vapautti rintarangan. Eli miekkalisäke oli väärässä asennossa ja siihen pöydälle jäi sydän ja rintakivut, kun lisäke saatiin suoraan. Eli kannattaa tutkituttaa miekkalisäkkeen asento koska siihen kiinnittyy lihaksia (siis kait) ja jos ne on kireessä asennossa, niin voi vetää yläselän kautta rinnankin niin jumiin että säteilee sydämmeen. Kaaduin 3 viikkoa sitten jäällä pahasti selälleni ja nyt taas rintakipuja. Miekkalisäke kipeä, eli tiedän että se meni ton tällin mukana vinoon, eli hip hop OMT:lle joka osaa hommansa... Toivottavasti tästä kokemuksesta olisi apua jollekkin!

      • Anonyymi

        Kuka tämä pohjanmaalainen on?


    • makri

      Miekkalisäke turvonnut tai jotakin, huomasin n2 viikkoa sitten , en tiedä johtuuko sen painelusta vai mistä mutta lievää kipua tuntuu hengittäessä.. tänään kävin lekurissa ja ja se totesi ettei pitäisi olla mitään vakavaa.. ultraan viikon päästä. Saas nähä miten äijän käy..

      • Anonyymi

        Selvisikö mikä oli?


    • Anonyymi

      Suosittelen että miekkalisäke tutkitaan huolella. itseltä se on leikattu pois 2021 ja olo on parempi kun se ei paina "sisäelimiä" enään. Nyt voin taas jatkaa kuntoilua.

      • Anonyymi

        saman olosii vaivoi. en o uskaltanut men lääkäriin. mut tos miekkalisäkkeen tuntumas o ylipääsemätöntä kipuu ja tuntuu kans et painaa elimiä. Varsinkin ku o kyljellään ja miekkalisäke ylöspäin. toista suuntaan kipuu ei juur tunnu kyljellään ku lisäke o alaspäin. 6kk kärsinyt ja ajoittain helpompaa ja välil kiirastulta.


      • Anonyymi

        Millaisia oireita sulla on ja pääsitkö heti ensimmäisellä lääkärikäynnillä asian kanssa eteenpäin?

        Itsellä "rutisee" rintakehän alue ja juuri tuo miekkalisäke,jos siitä sormella painan. Ikinä ennen ei näin ole ollut. Oireita ollut 1.5v. Oirena mm. Enemmän vasemman puolinen kylki/rintakipu, välillä tuntuu myös ylävatsassa. Selkä myös rintarangan kohdalta kipeä. Välillä tuntuu et refluksiakin olisi,kurkku tuntuu aika usein kipeältä. Välillä myös kaula kipeä oikealta puolen.

        Verikokeissa käyty monet kerrat ja arvot kunnossa, selän magneettikuva otettu(minimaalinen pullistuma th7-8 välissä),vatsalaukun tähystys tehty sekä vatsan ultra. Kaikki näytti olevan kunnossa, ainoastaan ruokatorven läppä hieman löysä.


    • Anonyymi

      Täällä kanssa noin vuoden ollut epämääräisiä kipuja. Selän puolella lapaluiden välissä selkärangassa tuntuu kipua,rintalasta jumissa ja miekkalisäkkeen kohdalta kun painaa niin rutisee. Tämän lisäksi kylkiluiden välit ja kyljet kipeinä. Ylävatsa myös välillä kipeä ja ripulia myös.

      On tutkittu keuhkot, verikokeet,ultrattu vatsa ja tähystetty mahalaukku. Sanotaan että on tuki ja elinperäistä kipua.

    • Anonyymi

      Itse huomasin, että miekkalisäke oli koholla, selvä n. 2cm patti, vaikka ennen ollut aivan tasainen. Ei kipuja, eikä vaivaa muutenkaan, mutta lääkärille näytin. Lähetti ultraan, jossa lääkäri totesi samantien, etten ole ainoa joka tulee tällaisen takia. "Ihan normaalia, alkaa kalkkeutumaan kun ikää tulee. " Ultrasi myös vatsaa, ei tyrää. Eli kaikki kunnossa, jatkossa vain elän muhkuran kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe