'kallon depressio' 16v tyttärellä

neljänmuksunäiti

Laitoin tän toisellekin palstalle sillä toivoisin saavani paljon vastauksia. Haluaisin neuvoja miten tässä tilanteessa toimisin antaisinko asia olla vai vaatisin jatkotutkimuksia/muuta?
Eli vanhin tyttäreni huomasi n. 2 vuotta sitten ensimmäisen kerran kallossaan oikealla ylhäällä ns. kuopan jonka vieressä oli kova luinen patti(?) Kuoppa on todella selvästi tunnettavissa, ja ns. siltamainen, pitkä.
En silloin huolestunut ollenkaan, ajattelin että se on varmasti joku kasvuun liittyvä. Se ei muuttunu tän ajan aikana ollenkaan ja kerran n. puol vuotta sitten ku tytto värjäsi hiuksiaan, hän sanoi tuntevansa kipua siinä kohtaa. Sanoin taas että varmaan ihan normaalia mutta vein hänet kuitenkin lääkäriin joka ei osannut sanoa mikä se voisi olla joten saimme lähetteen magneettikuviin että voitaisiin sulkea pois vakavammat mahdollisuudet kuten aivokasvain. Siinä vaiheessa aloin huolestua mutta onneksi kuvissa ei ollut lääkärin mukaan mitään huolestuttavaa, aivot oli täysin normaalit, samoin kallo lukuunottamatta painautumaa kallon oikeassa yläkulmassa, diagnoosiksi tuli 'cranial depression' Lääkäri ei osannut kertoa muuta kuin ettei sille tarttis tehdä mitään kun kohdassa ei näkynyt muuta poikkeavaa/syytä huolestua.
Meille jäi kuitenkin paljon asioita mieleen joihin olis halunnut vastauksen joten googlasin tota diagnoosin nimeä ja sain selville että tää on todella harvinaista ja vielä harvinaisempaa vanhemmilla kuin vastasyntyneillä jotka yleensä kuvataan heti syntymän jälkeen ja tarkkaillaan siihen asti että menee ohi. Meillä kukaan ei huomannut mitään, silti lääkäri oli melko varma että se on ollut tuollainen syntymästä lähtien. Internetissä oli juttuja siitä pitäisiko tälläiset tapaukset leikata vai ei. Meille lääkäri sanoi ettei jatkotoimenpiteitä tarvita.? Juttujen mukaan vastasyntyneillä joilla on tää, kallo muotoutuu normaaliksi parin kuukauden päästä syntymästä..
Pointtini on että meille jäi tosi epävarma olo tästä varsinkin kun ei missään näy mitää tietoa tästä, en usko että tälle on edes suomenkielistä sanaa.?
Kaipaisin vanhemmilta neuvoja miten pitäis toimia, mennä uudestaan lääkäriin? Lääkäri jolla käytiin oli kyl erikoistunu näihin, muttei kyllä lastenlääkäri. Toisaalta tyttäreni on jo 16. Hän on pienikokoinen ikäisekseen, paljon pienempi kuin itse olin/olen nyt ja mieleen tulee aina välillä et olisko tässä jokin yhteys? Pikkusisaret tuntuu kasvavan nopeammin kuin hän sen ikäisenä.
Miten pitäisi toimia kun huolestuttaa ettei tää olekaan ihan normaalia vaikka niin sanottiin?

Kiitos vastauksista etukäteen !

10

8777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastailee

      Olen siis sairaanhoitaja ja geronomi ja hoidan vanhuksia. Mielelläni pesen aina hiuksia ja ikäihmisten päässä on kaikenlaisia kuoppia ja patteja ym. ihomuutoksia. Yleensä kyselen syytä moisiin ihan mielenkiinnosta. Usein syvän kuopan tullessa vanhukset kertovat äitinsä kertoneen sen tulleen synnytyksessä, kun lasta on vedetty ulos.
      Olen miettinyt, olisiko syy pihti- tai imukuppisynnytyksessä? Pienikin hiusmurtuma pääkallossa voi näkyä kallon kasvaessa kuoppana. Siitä ei ole lapsena näkyvää jälkeä, äly on normaali ja kallo kasvaa hitaasti. Vasta ikääntyessä, kun ihon kimmoisuus ja hiusten määrä ym. vähenee ja iho vetäytyy mm. juomisen määrän tms. mukaan, ongelma ilmenee? Tällaista tuli mieleen. En usko, että on vakavaa, kun magneettikuvakin on tehty.

      • ap.

        Tyttö tosiaan syntyi imukuppisynnytyksessä! Itekkin kysyin voisko se olla syy mutta lääkärin mukaan kallo olis varmasti tasoittunu kasvun aikana jos se olis tullut synnytyksessä. Itsellänni on kuitenkin sellanen 'hytinä' äitinä että toi voi kuitenkin ollakin syy tähän.
        Kuoppa on tosin aika iso, siis ihan selvästi tuntuva jopa kun vaan laittaa käden pään päälle tuntee suuren ja pitkähkon 'aukon' oikealla ylhäällä. Kenelläkään muulla perheessä eikä edes isovanhemmilla ollut kun kokeiltiin kaikkia vuorotellen :)
        Ajattelin kysästä tutulta luuspesialistilta jos hän osais neuvoo, mutta mulla on sellanen olo et eikohän täs olis muutaki jos olis syytä huolestua eli ehkä tää kuopan tarina ei välttämättä selviä ikinä, mut sama se kunhan on vaaraton.
        Kiitos rohkasevasta viestistä! :)


    • kallossa

      molemmin puolin päälaen sivuilla selvästi tuntuva kuoppa, hieman erilaiset kummallakin puolella. Olen myös syntynyt imukuppisynnytyksellä. Pikkusiskoilla, jotka on syntyneet ilman imukuppia, ei sellaisia ole. Itselleni ei kyllä ole ikinä tämän 28-vuotiaan elämäni aikana ollut mitään vaivaa näistä kuopista. Ainoana se, että en ole viitsinyt ajaa päätä kaljuksi :D en olisi ehkä muutenkaan tehnyt niin.

      • ap.

        Osaisitko kuvailla millaiset ne kuopat sulla on, eli onks ne sellaiset jotka tuntee selvästi vai millaiset? Tyttärelläni on nimittäin vähän joka puolelta muutenkin epätasainen kallo, siis edessä ne luut tuntuu tosi selvästi, ne pitkät jotka lähtee otsan kohalta ja jatkuu siihen korkeimpaan kohtaan. Tää kuoppa taas on pitkä ja siin yhdessä kohtaa on 'patti'. Ja tää alue vie melkein neljäsosan koko kallosta.
        Ja sattuuko sulla niistä kohdista? Kysyttiin erikoislääkäriltä joka sanoi että isku siihen kohtaan vois olla todella vakava vaikkei oliskaan hirveän voimakas, kun se kohta on kuulemma 'heikompi' kuin yleensä. Me ollaan nyt menossa kirurgille,ton toisen lääkärin lähetteellä.


    • kirjoittaa123

      Äidilläni on kuoppa pään takaosassa alhaalla ja kummallakin puolella kuoppaa on pienet "kyhmyt". Ei niistä ole ollut haittaa elämän aikana.

    • poika 13v

      Olen 13 vuotias poika ja minä huomasin että itselläni oli kuoppa päässäni ja sanoin siitä äidilleni hän ei tiennyt mikä se voisi olla ja kun suraavana iltana laitoin kuulokkeet päähän muistin kolonja koetin sitä sormella mutta huomasin että kuulokkeiden ylä osa istui siihen kuoppaan itsestä tuntuu että se johtuu liian pienistäkuulokkeista.

    • Keksistahannytjotain

      Hei!

      Sori vanhan aiheen nosto, mutta tämä löytyy hyvin Googlella ja siksi päätin tähän vastata.

      Onko täällä muillakin ihmisillä tuollainen kuoppa päässä?

      Itselläni on ja olen piakkoin 24v. Välillä huolestuttaa, kuten nyt. Aika jännä juttu kyllä. Tietääkseni minua ei ole synnytetty käyttäen imukuppia, mutta muuten synnytys oli hyvin raskas, etenkin äidilleni.

      Joskus kuulokkeet tekeävät kipeää, juuri tuon kuopan takia. :S

      • Huolestunut_22v

        Moi! Olen 22v. ja itse huomasin just tänään, että päässäni menee pitkulainen kuoppa ihan kallon keskeltä taaksepäin ja olen ihan varma ettei se ole siinä aikasemmin ollut... tosi selvästi tuntuu. Minulla on ollut nyt jo jonkin aikaa tosi kovia pääkipuja, mutta en ainakaan muista, että olisin loukannut päätäni mitenkään. Mietityttää, että mikähän se voi olla...


    • NimiErkki2017

      Muilla nuorilla kuoppaa päässä?

      • Tyttö18v

        Reilunkokoisen peukalon kokoinen kuoppa oikealla puolella päätä vähän takaraivon puolella, eikä siinä kasva hiuksia. Joskus kipeä, kosketuksesta usein arka. Ollut aina siinä, kipeytynyt ehkä 6vuotta sitten. Älykkyys on ihan normaali ja olen lukiossa, en oo ikinä kuullu/nähny ketään muuta jolla ois samanlainen lommo tai kuoppa. Nyt oon 18vuotias ja kiinnostais tietää voiko olla vaarallinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe