Kivitalon rakentamiskustannukset?

mcwhite

Vihdoin on löytynyt mieluinen tontti pk-seudulla, ja tarkoitus olisi aloittaa kivitalon rakentamisen mahdollisimman pian. En itse työkiireiden takia ehdi juurikaan osallistumaan rakennusprojektiin, joten tulee kyllä ulkopuolisilla teetetty projekti. Nyt pytäisinkin teiltä kokeneimmilta kustannusarvioita, oman budjettiin tai kokemukseen perustuen. Sisältäen siis kaiken paitsi tontin.

Parametrit vielä: Kivitalo 5h, kaukolämpö, takka, asuinneliöt n. 200m2, 1,5-2 krs kellari, pk-seutu.

Vitsinikkarit ja viisastelijat, älkää vivautuko. Muille etukäteen kiitos vinkeistä!

88

11373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehden alle 1000eur/m2,

      teetettynä yli 2000 eur/m2.

      Tuleva tuulari?:-)

      • valehtelijat

        vaivautuisi mutta aina näitä näyttää olevan. Tuo tonni edellyttäisi jo muuraustöidenkin tekemistä itse eikä sittenkään riittäisi kivitaloon.

        Teetettynä eteläsuomeen ei taida alle 2500€ enää onnistua, itse paljon tehden lähemmäs 2000€.

        t. 2 taloa rakentanut


      • mäpä
        valehtelijat kirjoitti:

        vaivautuisi mutta aina näitä näyttää olevan. Tuo tonni edellyttäisi jo muuraustöidenkin tekemistä itse eikä sittenkään riittäisi kivitaloon.

        Teetettynä eteläsuomeen ei taida alle 2500€ enää onnistua, itse paljon tehden lähemmäs 2000€.

        t. 2 taloa rakentanut

        rakensin 2005-2007 ja hintaa tuli 900eur/m2 tontteineen kaikkineen e-suomeen.


      • meilläpäin
        mäpä kirjoitti:

        rakensin 2005-2007 ja hintaa tuli 900eur/m2 tontteineen kaikkineen e-suomeen.

        täälä etelässä pelkkä tontti maksaa 800-2500€/rom2, joten kyllä harkkotalon budjetissa on syytä varautua 3000€/m2 tasoon, siis liittymineen, viranomaismaksuineen, tontteineen taloineen puhoineen.

        Kun PRKK antaa hinnaksi nyt 2000-2500€/m2 niin kannattaa kysyä itseltää, jotta mistä minä säästän todellisiin toteutuneisiin kustannuksiin nähden, jos meinaan halvalla tehdä.


      • ei pk-seudulla
        mäpä kirjoitti:

        rakensin 2005-2007 ja hintaa tuli 900eur/m2 tontteineen kaikkineen e-suomeen.

        Kaksi vuotta sitten valmistunut 235/200 m2. 2 krs kivitalo autotalli. Sisustus ja tekniikka laadukasta muttei pröystäilevää. Omaa työtä sen minkä kykeni mutta pääasiassa vieraalla teetettynä. Kustannukset ilman tonttia ja liittymiä noin 400 000 euroa. Alle on vaikea päästä, ylitystä voi tehdä vaikka tuplat. Onnea hankkeeseen.


      • hartiapankki
        valehtelijat kirjoitti:

        vaivautuisi mutta aina näitä näyttää olevan. Tuo tonni edellyttäisi jo muuraustöidenkin tekemistä itse eikä sittenkään riittäisi kivitaloon.

        Teetettynä eteläsuomeen ei taida alle 2500€ enää onnistua, itse paljon tehden lähemmäs 2000€.

        t. 2 taloa rakentanut

        tarkittaa RUNGON MUURAUSTA ITSE siitähän se suurin säästö tulee.tänä päivänä ei kannata teettää,halvemmalla saa valmiin 2v vanhan.
        Jos tekee kaiken paitsi sähkötja putkityöt
        niin voi päästä jopa alle 1000 €


      • totta.
        mäpä kirjoitti:

        rakensin 2005-2007 ja hintaa tuli 900eur/m2 tontteineen kaikkineen e-suomeen.

        Alle tonnilla ei rakenna kivitaloa vaikka tekisi kaivuu-, sähkö- ja putkityötkin itse.

        Ellei sitten ole 200m2 talossa lisänä 100m2 terassi ja 100m2 autotalli, silloin kokonaispinta-alan mukaan laskettuna voi päästä alle tonnin.


      • rakentaja rane
        totta. kirjoitti:

        Alle tonnilla ei rakenna kivitaloa vaikka tekisi kaivuu-, sähkö- ja putkityötkin itse.

        Ellei sitten ole 200m2 talossa lisänä 100m2 terassi ja 100m2 autotalli, silloin kokonaispinta-alan mukaan laskettuna voi päästä alle tonnin.

        ei rakenna
        kok ala 250m2 paketti sis
        -harkot
        -väliseinä harkot
        -ikkunat ja ovey
        -kattotuolit tiilet villat
        -51700€
        edellä mainitut pystyyn ITSE
        sitten vielä
        -lämmitys järjestelmä iv
        -sähkötyöt
        -putkityöt
        -tasoitukset rappaus
        -keittiö kodinhoito
        -kylppäri vc sauna
        -takka
        -muut sisustusmateriaalit kaapistot ym
        edellä mainittuihin ei mene yli 150000€
        sitten on vielä pelivaraa listasta unohtuneille
        ai niin ja ne kaivuutyöt tekee kaveri!!


      • ...
        rakentaja rane kirjoitti:

        ei rakenna
        kok ala 250m2 paketti sis
        -harkot
        -väliseinä harkot
        -ikkunat ja ovey
        -kattotuolit tiilet villat
        -51700€
        edellä mainitut pystyyn ITSE
        sitten vielä
        -lämmitys järjestelmä iv
        -sähkötyöt
        -putkityöt
        -tasoitukset rappaus
        -keittiö kodinhoito
        -kylppäri vc sauna
        -takka
        -muut sisustusmateriaalit kaapistot ym
        edellä mainittuihin ei mene yli 150000€
        sitten on vielä pelivaraa listasta unohtuneille
        ai niin ja ne kaivuutyöt tekee kaveri!!

        Mites tontti? liittymät? anturat? täytöt? suunnittelu?

        Saitko ilmaiseksi? :-)


      • rakentaja rauno
        ... kirjoitti:

        Mites tontti? liittymät? anturat? täytöt? suunnittelu?

        Saitko ilmaiseksi? :-)

        EI SITÄ TONTTIA LASKETA VITUN UNTO
        suunnittelu tuttavalta
        sähköliittymä 3000
        vesi viemäri 2000
        täytöt muutaman tonnin(hiekka maa)
        ei maksa vieläkään 2000€ m2


      • välipohjat ja
        rakentaja rane kirjoitti:

        ei rakenna
        kok ala 250m2 paketti sis
        -harkot
        -väliseinä harkot
        -ikkunat ja ovey
        -kattotuolit tiilet villat
        -51700€
        edellä mainitut pystyyn ITSE
        sitten vielä
        -lämmitys järjestelmä iv
        -sähkötyöt
        -putkityöt
        -tasoitukset rappaus
        -keittiö kodinhoito
        -kylppäri vc sauna
        -takka
        -muut sisustusmateriaalit kaapistot ym
        edellä mainittuihin ei mene yli 150000€
        sitten on vielä pelivaraa listasta unohtuneille
        ai niin ja ne kaivuutyöt tekee kaveri!!

        yläpohja tuosta puuttuu ja alapohja, jos rossia meinaat - vai tosissaan yhteen tasoon maapohjalla ja vuotavalla keveällä kattoratkaisullakin vielä teet.

        Jos on valu-herkko-ratkaisut, tulee betonit pumppauksineen ja letkumiehineen lisäksi.

        Sulta puuttuu 100K€, säästä vielä lisää.


      • rakentaja rauno
        välipohjat ja kirjoitti:

        yläpohja tuosta puuttuu ja alapohja, jos rossia meinaat - vai tosissaan yhteen tasoon maapohjalla ja vuotavalla keveällä kattoratkaisullakin vielä teet.

        Jos on valu-herkko-ratkaisut, tulee betonit pumppauksineen ja letkumiehineen lisäksi.

        Sulta puuttuu 100K€, säästä vielä lisää.

        ei puutu yläpohja
        ontelot kuuluu pakettiin
        15000€ saa 150kuutiota betonia autolla tontille
        hajoo laskuihis


      • Lujabetoni.
        rakentaja rauno kirjoitti:

        ei puutu yläpohja
        ontelot kuuluu pakettiin
        15000€ saa 150kuutiota betonia autolla tontille
        hajoo laskuihis

        15000€ saa 150kuutiota betonia autolla tontille

        Niin saakin mutta vain tontin kulmalle kipattuna .
        Jos et halua maksaa lisähintaa pumppuautosta .


      • minä tein,
        totta. kirjoitti:

        Alle tonnilla ei rakenna kivitaloa vaikka tekisi kaivuu-, sähkö- ja putkityötkin itse.

        Ellei sitten ole 200m2 talossa lisänä 100m2 terassi ja 100m2 autotalli, silloin kokonaispinta-alan mukaan laskettuna voi päästä alle tonnin.

        taisi olla sitten jotain toista ulottuvuutta täällä eteläsuomessa vuonna 2005.

        Einstein oli oikeassa:-)


      • niin otan yhteyttä
        minä tein, kirjoitti:

        taisi olla sitten jotain toista ulottuvuutta täällä eteläsuomessa vuonna 2005.

        Einstein oli oikeassa:-)

        Hei,

        Tarkoitus on alkaa rakentamaan kolmatta taloa. Voin maksaa sinulle tuon 1000€/m2. Työllistät itsesi siis vuodeksi.

        Lisäksi maksan 50t€ bonusta aivan siitä, että olet ns. hyvä jätkä!!!

        Talo on aivan tavanomainen pk- seudulla. Kokonaisala 300m3 kolmessa kerroksessa ja lisäksi autotalli.

        Lähetäthän yhteystietosi, niin otan yhteyttä. Aloitus mielellään ensi syksynä. Tarjoamallasi hinnalla ( tuo tarjoamani 50t€) olen valmis kyllä siirtämään aloitusta kumpaan tahansa suuntaan.


      • et siis
        niin otan yhteyttä kirjoitti:

        Hei,

        Tarkoitus on alkaa rakentamaan kolmatta taloa. Voin maksaa sinulle tuon 1000€/m2. Työllistät itsesi siis vuodeksi.

        Lisäksi maksan 50t€ bonusta aivan siitä, että olet ns. hyvä jätkä!!!

        Talo on aivan tavanomainen pk- seudulla. Kokonaisala 300m3 kolmessa kerroksessa ja lisäksi autotalli.

        Lähetäthän yhteystietosi, niin otan yhteyttä. Aloitus mielellään ensi syksynä. Tarjoamallasi hinnalla ( tuo tarjoamani 50t€) olen valmis kyllä siirtämään aloitusta kumpaan tahansa suuntaan.

        tiedä, mitä hartiapankkirakentaminen tarkoittaa:-)

        Pysy vain vanhassa luukussasi.


      • firmasta
        rakentaja rauno kirjoitti:

        ei puutu yläpohja
        ontelot kuuluu pakettiin
        15000€ saa 150kuutiota betonia autolla tontille
        hajoo laskuihis

        saa betonia satasella kuutio valumuotille tuotuna, kerro heti.

        Sinulta näkyykin puuttuvan 200K€, kun olet kaiken hinnoitellut alakanttiin. säästä vielä vähän.


      • kai...
        firmasta kirjoitti:

        saa betonia satasella kuutio valumuotille tuotuna, kerro heti.

        Sinulta näkyykin puuttuvan 200K€, kun olet kaiken hinnoitellut alakanttiin. säästä vielä vähän.

        että muutama kuutio johonkin lattiavaluun on aivan eri hinta kuin valuharkko talon kaikki kurat
        mutta esim ruskon betonista


      • puuttuu
        firmasta kirjoitti:

        saa betonia satasella kuutio valumuotille tuotuna, kerro heti.

        Sinulta näkyykin puuttuvan 200K€, kun olet kaiken hinnoitellut alakanttiin. säästä vielä vähän.

        puuttuu enemmän kuin 200k€, nimittäin kaikki palkat ja urakka luontoiset maksut.


      • lukemaan.
        et siis kirjoitti:

        tiedä, mitä hartiapankkirakentaminen tarkoittaa:-)

        Pysy vain vanhassa luukussasi.

        Kaksi taloa hartiapankkirakentamisella tehneenä on mielestäni minulla jonkinlainen käsitys. Omaa työtäni en ole ikinä laskenut 0€ arvoiseksi.


        Mutta laita noita yhteystietoja tulemaan. Et kai nyt 50t€ tarjouksesta voi kieltäytyä? Tämä 50t€ tarjoan yli sinun ilmoittamiesi kustannusten mitkä yllä ilmoitit. Voi puhuitko ns. paskaa?


      • työni arvoksi
        lukemaan. kirjoitti:

        Kaksi taloa hartiapankkirakentamisella tehneenä on mielestäni minulla jonkinlainen käsitys. Omaa työtäni en ole ikinä laskenut 0€ arvoiseksi.


        Mutta laita noita yhteystietoja tulemaan. Et kai nyt 50t€ tarjouksesta voi kieltäytyä? Tämä 50t€ tarjoan yli sinun ilmoittamiesi kustannusten mitkä yllä ilmoitit. Voi puhuitko ns. paskaa?

        0 euroa, koska penniäkään en hartiapankkiporjektissa mistään saanut, kaikki oli omaa aiemmin hankittua pääomaa, millä raksatarvikkeet hankittiin.


        Omalle työlle jos laskee arvoa, skaala on melko suuri, esim 40-100 eur/tunti.

        Siispä talon rakentui vuosina 2005-2007 alle 1000 eur/m2.

        Onko sulla vaikea hyväksyä evlutkuna tai sosialistina erillaisia ajatuksia? Tuulari tuskin et enää ole.

        Ihan vaan sillä että mulla on 10 vuoden kokemus suomalaisista nettikeskeustelijoista ja että evlutkuilla, sosialisteilla ja tuulareilla on ongelmia kommunikoinnissa eri tavalla ajattelevien ihmisetn kanssa, nytkin tuli väitös, että kirjoitan paskaa.


      • evlutku
        työni arvoksi kirjoitti:

        0 euroa, koska penniäkään en hartiapankkiporjektissa mistään saanut, kaikki oli omaa aiemmin hankittua pääomaa, millä raksatarvikkeet hankittiin.


        Omalle työlle jos laskee arvoa, skaala on melko suuri, esim 40-100 eur/tunti.

        Siispä talon rakentui vuosina 2005-2007 alle 1000 eur/m2.

        Onko sulla vaikea hyväksyä evlutkuna tai sosialistina erillaisia ajatuksia? Tuulari tuskin et enää ole.

        Ihan vaan sillä että mulla on 10 vuoden kokemus suomalaisista nettikeskeustelijoista ja että evlutkuilla, sosialisteilla ja tuulareilla on ongelmia kommunikoinnissa eri tavalla ajattelevien ihmisetn kanssa, nytkin tuli väitös, että kirjoitan paskaa.

        ja sosialisti? Onkohan kaverilla kaikki kotona? Kotifasisti, himanatsi?


      • yhteystietojasi kuitenkin.
        työni arvoksi kirjoitti:

        0 euroa, koska penniäkään en hartiapankkiporjektissa mistään saanut, kaikki oli omaa aiemmin hankittua pääomaa, millä raksatarvikkeet hankittiin.


        Omalle työlle jos laskee arvoa, skaala on melko suuri, esim 40-100 eur/tunti.

        Siispä talon rakentui vuosina 2005-2007 alle 1000 eur/m2.

        Onko sulla vaikea hyväksyä evlutkuna tai sosialistina erillaisia ajatuksia? Tuulari tuskin et enää ole.

        Ihan vaan sillä että mulla on 10 vuoden kokemus suomalaisista nettikeskeustelijoista ja että evlutkuilla, sosialisteilla ja tuulareilla on ongelmia kommunikoinnissa eri tavalla ajattelevien ihmisetn kanssa, nytkin tuli väitös, että kirjoitan paskaa.

        Minä en ole laskenut ikinä oman työn hinnaksi 0€/h, koska minulla se ei sitä ole. Mutta koska sinun työsi on tuon arvoista olen valmis maksamaan sinulle tuntihintasi lisäksi 50t€. Minusta aika reilua. Tavallisen tuntiliksasi lisäksi saat 50t€! (Ainakin minä vahtaisin hommia, jos tavallisen palkkani lisäksi joku maksaisi 50t€ lisää).

        Aika tökeröä alkaa olettamaan jotain toisen poliittisista, tai sosiaalisista taustoista sen perusteella, että tarjoaa toiselle töitä. Jos sinua kiinnostaa, niin en ole evlutku, enkä sosialistikaan.

        Ihan vain tiedoksi, että omat nettikeskusteluni ulottuu tuonne 25 v päähän. Internetissäkin on tullut keskusteltua 20v.

        Ja kyllä. Kirjoitat niin kauan paskaa kun et lähetä noita yhteystietojasi.


      • kaveri,
        yhteystietojasi kuitenkin. kirjoitti:

        Minä en ole laskenut ikinä oman työn hinnaksi 0€/h, koska minulla se ei sitä ole. Mutta koska sinun työsi on tuon arvoista olen valmis maksamaan sinulle tuntihintasi lisäksi 50t€. Minusta aika reilua. Tavallisen tuntiliksasi lisäksi saat 50t€! (Ainakin minä vahtaisin hommia, jos tavallisen palkkani lisäksi joku maksaisi 50t€ lisää).

        Aika tökeröä alkaa olettamaan jotain toisen poliittisista, tai sosiaalisista taustoista sen perusteella, että tarjoaa toiselle töitä. Jos sinua kiinnostaa, niin en ole evlutku, enkä sosialistikaan.

        Ihan vain tiedoksi, että omat nettikeskusteluni ulottuu tuonne 25 v päähän. Internetissäkin on tullut keskusteltua 20v.

        Ja kyllä. Kirjoitat niin kauan paskaa kun et lähetä noita yhteystietojasi.

        mutta mä heitin kommenttini täysin "keskustelun" ulkopuolelta. Pistää vaan ikävästi silmään tyypit, jotka sotkevat omia asiaan kuulumattomia sisäisiä harhojaan jo muutenkin sekavaan soppaan. Mutta toisaalta, mitä helvettiä se minulle kuuluu?


      • yhteystietoja:
        yhteystietojasi kuitenkin. kirjoitti:

        Minä en ole laskenut ikinä oman työn hinnaksi 0€/h, koska minulla se ei sitä ole. Mutta koska sinun työsi on tuon arvoista olen valmis maksamaan sinulle tuntihintasi lisäksi 50t€. Minusta aika reilua. Tavallisen tuntiliksasi lisäksi saat 50t€! (Ainakin minä vahtaisin hommia, jos tavallisen palkkani lisäksi joku maksaisi 50t€ lisää).

        Aika tökeröä alkaa olettamaan jotain toisen poliittisista, tai sosiaalisista taustoista sen perusteella, että tarjoaa toiselle töitä. Jos sinua kiinnostaa, niin en ole evlutku, enkä sosialistikaan.

        Ihan vain tiedoksi, että omat nettikeskusteluni ulottuu tuonne 25 v päähän. Internetissäkin on tullut keskusteltua 20v.

        Ja kyllä. Kirjoitat niin kauan paskaa kun et lähetä noita yhteystietojasi.

        http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=905&session=1


      • ilmaiseksi:
        rakentaja rauno kirjoitti:

        EI SITÄ TONTTIA LASKETA VITUN UNTO
        suunnittelu tuttavalta
        sähköliittymä 3000
        vesi viemäri 2000
        täytöt muutaman tonnin(hiekka maa)
        ei maksa vieläkään 2000€ m2

        arkkitehti- ja rakennesuunnittelun, LVIS suunnittelut, lupakuvat, luvat?? Meillä noihin pakollisiin meni 15000€ - lucky you jos uskoisin;)Ei edes sun ystävät voi olla noin tyhmiä tai rikkaita ettei raha työstä kelpaisi.

        Mutta kyse taitaa olla pienestä talosta jos antura-, sokkeli-, runko- katto- yms materiaalit, ikkunat ja ovet oli vain 51000€. Max 130m2 vai arvaanko pieleen?? Perustustyöt meillä 35000€ - nekin tietty sulla vain muutaman tonnin kuten kehuit. Miten salaojat, sadevesijärjestelmät, routaeristeet sisään ja ulos, lattiavalut tai ontelolaatat - eikö näitä ole talossasi ollenkaan??

        Ihania nää jotka näkee märkiä unia rakentamisesta ilman totuuden häivääkään:D


      • teko itse
        hartiapankki kirjoitti:

        tarkittaa RUNGON MUURAUSTA ITSE siitähän se suurin säästö tulee.tänä päivänä ei kannata teettää,halvemmalla saa valmiin 2v vanhan.
        Jos tekee kaiken paitsi sähkötja putkityöt
        niin voi päästä jopa alle 1000 €

        olisi pudottanut neliöhintaa 262€ (siis kokonaisalalle laskettuna), ajallisesti yksin/kaksin tehtynä olisi mennyt 3-4kk lisää aikaa mikä olisi tarkoittanut lisäkuluja muualla.


      • kaveri.
        kaveri, kirjoitti:

        mutta mä heitin kommenttini täysin "keskustelun" ulkopuolelta. Pistää vaan ikävästi silmään tyypit, jotka sotkevat omia asiaan kuulumattomia sisäisiä harhojaan jo muutenkin sekavaan soppaan. Mutta toisaalta, mitä helvettiä se minulle kuuluu?

        Anteeksi. En huomannut, että työn tarjoajia on useampia kappaleita. Lähetäthän yhteystietosi.

        Talon sijainnin, aloitusajat ym yllä. Alkuperäinen ei ole vielä ehtinyt omaa tarjoustaan lähettämään (1000€/m2 50t€) ja mielellään otan sinunkin tarjouksesi asiasta vastaan.

        Mitenköhän minusta tuntuu, että keskustelen jonkun 15v teini- ikäisen kanssa asiasta? Positiivista kyllä, jos olen väärässä ja yhteystietoja ja tarjousta tippuu.


      • kaveri.
        kaveri, kirjoitti:

        mutta mä heitin kommenttini täysin "keskustelun" ulkopuolelta. Pistää vaan ikävästi silmään tyypit, jotka sotkevat omia asiaan kuulumattomia sisäisiä harhojaan jo muutenkin sekavaan soppaan. Mutta toisaalta, mitä helvettiä se minulle kuuluu?

        Anteeksi. En huomannut, että työn tarjoajia on useampia kappaleita. Lähetäthän yhteystietosi.

        Talon sijainnin, aloitusajat ym yllä. Alkuperäinen ei ole vielä ehtinyt omaa tarjoustaan lähettämään (1000€/m2 50t€) ja mielellään otan sinunkin tarjouksesi asiasta vastaan.

        Mitenköhän minusta tuntuu, että keskustelen jonkun 15v teini- ikäisen kanssa asiasta? Positiivista kyllä, jos olen väärässä ja yhteystietoja ja tarjousta tippuu.


      • kerrosneliöstä ok

        Itse uskon tuohon 1000 euroon / kerrosneliö hartiapankilla (Ei sisällä tonttia). Tämä tarkoittaa suurta oman työn osuutta, selkeä arkkitehtuuri ja nipistämistä materiaalien laatutasosta (Lähinnä pinnat, tekniikka, kalusteet, koneet ja laitteet).

        Asuntopinta-alan hinta samalla periaatteella on noin 1300-1500 euroa / neliö.

        Näistä hinnoista ei paljoa alle mennä harkkotalossa, sillä hinnat ovat hyvin lähellä materiaalihintoja. Seuraava taso on lainata tai varastaa materiaalit:)


      • saa olla
        kerrosneliöstä ok kirjoitti:

        Itse uskon tuohon 1000 euroon / kerrosneliö hartiapankilla (Ei sisällä tonttia). Tämä tarkoittaa suurta oman työn osuutta, selkeä arkkitehtuuri ja nipistämistä materiaalien laatutasosta (Lähinnä pinnat, tekniikka, kalusteet, koneet ja laitteet).

        Asuntopinta-alan hinta samalla periaatteella on noin 1300-1500 euroa / neliö.

        Näistä hinnoista ei paljoa alle mennä harkkotalossa, sillä hinnat ovat hyvin lähellä materiaalihintoja. Seuraava taso on lainata tai varastaa materiaalit:)

        alle 2000 budjetilla, on tehty kaikki paitsi
        maankaivuu, osa sähköistä ja putkityöstä sekä ulkorappaus itse ja tuppaa kolkuttelemaan tuota tasarahaa per asuinneliö.


      • janne 78
        meilläpäin kirjoitti:

        täälä etelässä pelkkä tontti maksaa 800-2500€/rom2, joten kyllä harkkotalon budjetissa on syytä varautua 3000€/m2 tasoon, siis liittymineen, viranomaismaksuineen, tontteineen taloineen puhoineen.

        Kun PRKK antaa hinnaksi nyt 2000-2500€/m2 niin kannattaa kysyä itseltää, jotta mistä minä säästän todellisiin toteutuneisiin kustannuksiin nähden, jos meinaan halvalla tehdä.

        Noin 500 OKT rakentajalta kysyttiin toteutuneita neliöhintoja pääkaupunkiseudulla:
        http://raksakimppa.com/kivitalon-rakentamiskustannukset-pk-seudulla/


    • maksaapi

      maltaita.
      Katso Oikotieltä valmiiden talojen hintoja ja vähennä pyyntihinnasta hankkeeseen aikomasi oman työn osuus, saat kohdallesi käyvän kustannusarvion.

      Sillä ei näytä olevan mitään merkitystä, onko oma vai vuokratontti. Pyyntihinnat ovat älyttömiä.

    • ooooooooooooooo

      ...

    • vinkki...

      Suosittelen etsimään vastaavan mestarin jo tässä vaiheessa. Hänen kanssa voitte laatia kustannusarvion ja tarvittaessa muokata talonne suunnitelmia sellaisiksi, että pääsette taloudellisestikin sopivaan ratkaisuun.

    • viisi senttistä

      Hyvä. Tontista se alkaa!

      Itse muistan pähkäilleeni saman asian kanssa pitkään aluksi. Kustannushaitari oli valtava, kuten nytkin yllä olevat vastaukset.

      Muista, että budjetti on vain arvio tulevasta. Voit tässä huijata itseäsi vaikka kuinka paljon, mutta toteutuneisiin kustannuksiin se ei vaikuta.

      Pari vuotta sitten kun aloitin rakentamaan, niin kustannukset olivat n. 1500€/m2. Neliöissä on hyvä mainita aina mitä neliöitä nuo ovat. Tässä tapauksessa nuo ovat BRUTTO, eli talo ulkoseinien mukaan laskettuna, mutta ei kuitenkaan autotallia.

      Neliöhinnat muualla maassa ovat aivan erihintaisia. Tämä ei niinkään johdu työkustannuksista, kuten yleensä väitetään, vaan maaperästä. Talon kaivuutöihin 10t€, paalutukseen 10t€, liittymien kaivamiseen 10t€ ja liittymismaksuihin 10t€. Paha noista on itse tehden mitään säästää.

      Voit itse tekemällä säästää, mutta älä missään nimessä laske tuon mukaan, varsinkaan, kun et kirjoituksesi mukaan aio itse tehdä. Itse laskin tarkkaan olenko töissä, vai teenkö jonkun vaiheen itse.

      Erilaisia kaupallisia laskureita on olemassa kuten Talopeli ja Koti- Optimi. Kannttaa noissa huomioida, että toinen ei ota huomioon perustustöitä, joten ero on valtava. Ilmainen Osuuspankin sivuilta löytyvä laskuri on varsin hyvä.

      Kustannuksista on vaikea alkaa säästämään radikaalisti. Ei joku kalliimpi parketti tavanomaisen tilalle asennettu tuo oikeasti merkittävää lisäystä, vaikka näin väitetään. Kustannuksia kuitenkin on helppo lisätä monimuotoisine pohjineen, erkkereineen ym.

      Kellari ei ole yhtään halvempi rakentaa kuin maanpälle tehty talo.

      Itse neuvoisin
      - Laske arvio Osuuspankin laskurilla
      - Suunnittele tuossa sivussa taloasi
      - Palkkaa arkkitehti ja suunnittele talo niin, että sen voi rakentaa mistä tahansa harkoista
      - Palkaa mestari ja käy hänenkin kanssaa kustannuksia lävitse (tämä aivan sen takia, että tässä vaiheessa se on vielä mahdollista)
      - Jätä luvat sisään
      - Valmistaudu vuoden kestävää byrokratiaan
      - Pyydä tarjoukset harkoista
      - Laske harkot & pystytys yhteen
      - Käy mestarin kanssa esim. 3 tarjousta lävitse
      - Tee sopimukset. Huom. Sopimukset ovat raksasopimuksia, eivätkä sellaisia mihinkä olet työssäsi tottunut
      - Hommaa hyvät kirvesmiehet, jotka tekevät talon loppuu.

      Ja muista, että suunnitellessa talolla on tapana kasvaa!

      • vastaus...

        Kerrankin joku jaksoi oikeesti antaa jotain lisäarvoa sisältävän vastauksen.

        Itse lisäisin tuohon sen, että suurin ylläri, jos sellainen on tullakseen, tulee maansiirtourakasta. Varsinkin jos joutuu paljon maamassoja vaihtamaan tai louhimaan, niin kustannuserot saattavat olla huimat. Jo maamassojen kuskaaminen kuorma-autoilla maksaa maltaita. Ja erot niin kuskaamisen kuin myös maanläjityslipukkeiden hinnoissa ovat suuret riippuen missä päin maata rakennat.

        Itse neuvoisin myös palkkaamaan vastaavan mestarin jolla on kokemusta vastaavanlaisista projekteista ja siten hyvät suhteet hyviin osaurakoiden tekijöihin. Keltaisilta sivuilta tekijöiden bongaaminen on aikamoista lottoamista ja myös luultavasti melko kallista.


        Budjetoinnin kannalta on myös tärkeätä palkata sellainen arkkitehti, joka osaa tehdä paikkansapitävän, ainakin suuntaa antavan kustannuslaskelman. Myös riittävän ajan varaaminen suunnitteluun on tärkeätä, koska tässä vaiheessa suurin osa kustannuksista lyödään lukkoon ja kuten edellinen kirjoittaja jo huomautti, niihin pystyy myös tässä vaiheessa vaiuttamaan.

        Näissä kaikissa asioissa myös kehotan pyytämään referenssejä (monikossa) ja tarkistamaan vastuuvakuutusten voimassaolon.

        Itse sanoisin kustannuksista, että varaa 1800 euroa/ brutto m2 ja tämä siis ilman tonttia ja jos et itse aio tehdä "mitään".

        Onnea projektiisi!


    • per neliö

      Aika lähellä totuutta.

      • kylläpä kuulostaa

        kalliilta. Mutta ikävä kyllä, niinhän se taitaa olla. Itsekin tässä tonttia etsitään ja kivitalo haaveena olis. Mutta voipi olla että noilla neliöhinnoilla siihen ei päädytä. Tosin me kyllä rakennetaan itse. Silti ei vaan kivitalo halvaksi muutu ;-) Piru vie...


      • voisi
        kylläpä kuulostaa kirjoitti:

        kalliilta. Mutta ikävä kyllä, niinhän se taitaa olla. Itsekin tässä tonttia etsitään ja kivitalo haaveena olis. Mutta voipi olla että noilla neliöhinnoilla siihen ei päädytä. Tosin me kyllä rakennetaan itse. Silti ei vaan kivitalo halvaksi muutu ;-) Piru vie...

        saada Anttilasta teltan, jos hyvissä ajoin ennen Juhannusta on liikkeellä.


    • Rakennusurakoitsija

      On hinta minkä minä vaadin työstä kun tulen tekemään mökkisi alusta loppuun.Maarakennustyöt ja Piha hommelit saat itse sitten tuunata.

    • Rakennusurakoitsija

      On hinta minkä minä vaadin työstä , kun tulen tekemään mökkisi alusta loppuun.Maarakennustyöt ja Piha hommelit saat itse sitten tuunata.

      • uskoo

        ensin 850 koko mökki ja minuutin päästä sama hinta joka neliöltä. kai tarvikkeet kuuluvat tuohon hintaan jo mukaan.


    • kivitalon

      takana on rakennuskustannukset, kuten minkä tahansa talon. Levitä lompsa, rakennuta ja lakkaa kyselemästä tyhmiä.

      • puhuu??

        Ostatko autonkin hintaa kysymättä... Lompsa auki vaan. Jos hintaa pitää kysyä, niin turha ostaa??? Kulutus vaan kiinnostaa?


      • on yksi
        puhuu?? kirjoitti:

        Ostatko autonkin hintaa kysymättä... Lompsa auki vaan. Jos hintaa pitää kysyä, niin turha ostaa??? Kulutus vaan kiinnostaa?

        typerimmistä käsitteistä, mikä on paukutettu sukankuluttajien nuppeihin. Olen kuluttaja. Voi helvetti.


    • kekkonen

      500-600 tuhanteen euroon on syytä varautua jos meinaat kokonaan vieraalla teettää. Aivatmet käteen systeemi lienee silloin viisainta. Mestarin pitää osata asiansa. Siitä kannattaa maksaa ja kysellä suosituksia edellisiltä asiakkailta. Valvonta ei saa pettää, koska hyvin moni raksamies yrittää kusettaa jos siihen on tilaisuus.

    • ML213

      Huomioinet, miten rungon, olipa se puusta tai tiilestä on talon kokonaiskustannuksista vain murto-osa.Siis rungon ympärille koottava "roina" vaikuttaa eniten kustannuksiin.

      • rungon pystytyksen

        50000eur säästö omatoimiratkaisuna auttaa pitämään budjetin tasapainossa.

        Jaapa tuo raha tunneiksi, saat turata nuorikkosi tai muun yhtä pystyvän henkilön kanssa raksamontussa kaksi kuukautta talon runkoa joka päivä ja vieläkin jää rahaa säästöön.
        (Runko nousee muutamassa viikossa).


      • ML213
        rungon pystytyksen kirjoitti:

        50000eur säästö omatoimiratkaisuna auttaa pitämään budjetin tasapainossa.

        Jaapa tuo raha tunneiksi, saat turata nuorikkosi tai muun yhtä pystyvän henkilön kanssa raksamontussa kaksi kuukautta talon runkoa joka päivä ja vieläkin jää rahaa säästöön.
        (Runko nousee muutamassa viikossa).

        Todella tiilirunkoisen talon tekeminen ei onnistu kuin muurarilta ja sisäpinnoitekkin on teetettävä ammatti ihmisellä.No, jos suvusta ei löydy muurareita.

        Palikkatalon rakentaminen puusta onnistuu kyllä harrastajaltakin kun "neuvonantaja" on ammattilainen.

        Mutta säästö ei liene noin suuri, jos rakennuttaja ei osallistu talonsa tekemiseen.Muistaakseni 80-luvun alussa talon rungon osuus oli 5...10% kokonaiskustannuksista.


      • ML213
        ML213 kirjoitti:

        Todella tiilirunkoisen talon tekeminen ei onnistu kuin muurarilta ja sisäpinnoitekkin on teetettävä ammatti ihmisellä.No, jos suvusta ei löydy muurareita.

        Palikkatalon rakentaminen puusta onnistuu kyllä harrastajaltakin kun "neuvonantaja" on ammattilainen.

        Mutta säästö ei liene noin suuri, jos rakennuttaja ei osallistu talonsa tekemiseen.Muistaakseni 80-luvun alussa talon rungon osuus oli 5...10% kokonaiskustannuksista.

        Halvin tapahan on palkata vain muurari, jos itse osaa ja voi vaikuttaa talon rakentamiseen.Vaikka vieras tekee muuraukset/pinnoitteet, niin tämä työ on vain murto-osa kokonaisuudesta.


      • kokeilin
        ML213 kirjoitti:

        Todella tiilirunkoisen talon tekeminen ei onnistu kuin muurarilta ja sisäpinnoitekkin on teetettävä ammatti ihmisellä.No, jos suvusta ei löydy muurareita.

        Palikkatalon rakentaminen puusta onnistuu kyllä harrastajaltakin kun "neuvonantaja" on ammattilainen.

        Mutta säästö ei liene noin suuri, jos rakennuttaja ei osallistu talonsa tekemiseen.Muistaakseni 80-luvun alussa talon rungon osuus oli 5...10% kokonaiskustannuksista.

        yhden talon verran kahi-kuorimuurausta aivan amatööripohjalta. eka seinä tuli tehtyä rimoilla jälkisaumaten ja loput meni jo käsivaralta.


    • mcwhite

      Kiitos kaikista vastauksista, oli muutama ihan järkeväkin, tiedätte itse mitkä. Varsinkin hyvän mestarin löytäminen jo aikaisin suunnitteluvaiheessa tuntuu olevan aikaa, rahaa, ja vaivaa säästävä idea.

      Useimmat kuitenkin lähtivät innokkaasti kertomaan kuinka paljon pystyy säästämään tekemällä itse. Pointti kysymyksessä oli juuri se että minulla ei ole aikaa eikä osaamista. Tienaan onneksi paremmin päivätyöllä kuin säästän raksalla olemisella.

      Oikea vastaus ilman tonttia tuntuu siis olevan n. 2200-2500/neliö ja minimi 500.000 e.

      • yritysellesi

        ja että niitä päivätöitä piisaa.


      • tietoisuutta

        tarvitaan silti.

        Suunnitteluvaiheessa voi mopo karkailla helposti käsistä jos ei ole kokoajan budjetti mielessä rajoittamassa hankintoja. Eli laadi budjetti heti alkuvaiheessa mahdollisimman hyvin jotta voit luottaa siihen, eikä tarvi ajatella että "jos tämä menee nyt 5000e yli niin pitää sitten jostain muusta tinkiä". Noita tapauksia kun tulee 20 niin ollaan jo 100000e yli alkuperäisen budjetin, eikä muuten ole mitenkään tavaton tilanne.


    • kivitalon tehnyt

      Moi,

      Juuri toteutuneet kulut... ilman tonttia hartiapankilla vaimon kanssa (2 vuodessa viikonloppuisin ja iltaisin) toteutui Priima valuharkkotalo kahteen kerrokseen ja autokatos kahdella varastolla. Kaukolämpö, hyvät materiaalit, jne

      Toteutui 1250 €/m2 > per rakennuslupaneliö...

      Taitaa ulkopuolisilla naapureiden kulut kuuleenna mennä reilusti yli 2000 €/m2.

    • Savolainen.

      EI PIDÄ RAKENTAA JOS EI OLE RAHAA. MAKSAA MITÄ MAKSAA.

      • Ihanko totta?

        Vau! Ootpas sä mielettömän fiksu! Hyvä että kerroit! Muuten joku olis ruvennu rakentaa ilman rahaa! Onneksi on tää palsta! Huh!


    • arvio..

      omasta Sipo- projektista jossa asuinala n.250m2 ja kokonaisala 345m2 550.000 €. Tontti ei tieyenkään sisälly kustannusarvioon. Annoin ral.liikkeelle pystytys urakan vesikattoon siten että mulle jää vain sisustus ja varustelu. Niiden osuus kustannuksista on n. 320.000 ja mun osuus olisi siis 230.000. Saas nähdä...

      • Aulis.J

        Tein juuri sopimuksen runkourakasta vesikattovaiheeseen . työurakan neliöhinta on 370 € m/2


      • aloittaja
        Aulis.J kirjoitti:

        Tein juuri sopimuksen runkourakasta vesikattovaiheeseen . työurakan neliöhinta on 370 € m/2

        mitä siihen urakkaan kuuluu? Harkot,valut,telineet,nostot yms?


      • per neliö
        Aulis.J kirjoitti:

        Tein juuri sopimuksen runkourakasta vesikattovaiheeseen . työurakan neliöhinta on 370 € m/2

        oliko seinäneliöitä vai kerrosneliötä vai huoneistoneliötä vai mitä neliötä kohden.
        Onko vesikatto siinä mukana ja välipohja-asennukset.
        Talossa on helposti
        ulkoseinäpintaa 300x370€ = 111000euroa tai
        kerrosalaa 250x370 = 92500euroa tai
        huoneistoalaa 225x370€ = 83250euroa.

        Onnea yrityksellesi.


      • niitä
        per neliö kirjoitti:

        oliko seinäneliöitä vai kerrosneliötä vai huoneistoneliötä vai mitä neliötä kohden.
        Onko vesikatto siinä mukana ja välipohja-asennukset.
        Talossa on helposti
        ulkoseinäpintaa 300x370€ = 111000euroa tai
        kerrosalaa 250x370 = 92500euroa tai
        huoneistoalaa 225x370€ = 83250euroa.

        Onnea yrityksellesi.

        pienen pieniä neliölaattoja, joilla neliön wc on laatoitettu.


      • arvio..
        aloittaja kirjoitti:

        mitä siihen urakkaan kuuluu? Harkot,valut,telineet,nostot yms?

        Siis hinta pitää sisällään salaojat,eristeet,patolevyt,sokkelin sisätäytöt,lvis-työt,sipotoimitus pystytettynä,vesikattorakenteet,ovet ja ikkunat.Mulle jää vesikatto, sisätyöt ja rappaus ja pihat. Hinta sisältää telineet yms. muttei nostoja. Laskin että työn osuus olisi n. 350 €/m2.


    • Maksaa seuraavasti

      Harkkotalon hinta ilman suurempia erikoisuuksia alkaa viitosella jos oman työn osuus minimaalinen.

      Petonielementtitalon hinta alkaa nelosella jos oman työn osuus pieni.

      Hinnat eivät sisällä tonttia.

    • kohta valmis kivitalo länsi...

      Meidän taloa rakentaa eri alan urakoitsijat. Meillä asuin neliöt 210. Eli jos haluaa tehdä hyvän kivitalon hyvillä materiaaleilla niin kyllä se maksaa paljon.

      Noin 11 v sitten rakennettiin puutalo paketista ja siinä tuli asuinneliöhinnaksi just alle 6000 markkaa. Eli hinnat ovat kallistuneet paljon. (Sama oman työn osuus molemmissa taloissa). Tosin nyt ollaan valittu paremmat materiaalit esim Tank liukuovikaappeja, puustelli, hyvät alu ikkunat, kaakelit, maalämpö, kiviportaat missä lasikaide, kodinkoneet ym.

      Mies tekee mitä osaa iltaisin ja viikonloppuisin mutta suurin osa töistä tekee palkattu työmies. Minä siivoan ja maalan.

      Mutta kyllä kivitalon voi tehdä halvemmalla jos jo suunnitteluvaiheessa tekee halvemmat valinnat.

      En ota kantaa siihen paljonko säästää jos itse tekee runkotöitä, sähkötöitä, lvitöitä ym.
      Tottakai siinä voi säästää paljon rahaa, mutta materiaaleja ei kuitenkaan saa ilmaiseksi!Ja turhaa sitä on miettiä jos itse ei osaa tai ehdi työn takia.

      Op- laskuri antoi hyvän hintaarvion meille.

      onnea kivitaloprojektiin!!!

      • mcwhite

        Kiitos hyvästä vastauksesta! Hyvää kevättä!


    • Monta rakentanut

      Tällä hetkellä kivitalon teko maksaa noin 2000 E/m2 tontit liittymät ja muut mahdolliset rakennukset. Tuosta voi siis laskea, että 200m2 kivitalo maksaa 400 000 eur tontti liittymät puutarha piha ulkorakennus. Aika vaikea päästä paljon alle 500 000,00 euron kaupungissa. Mikäli tekee itse vuoden töitä ja palkkaa timpurin, niin luulisin onnistuvan talon tekevän 350 000,00 eurolla talon nuo muut mainitut.

      • vieras2

        Onko 2000e/m2 asuinneliöille vai kokonaisneliöille? Jos on autotallia ja kylmää varastoa niin kuinka paöljon vaikuttaa hintaan?


      • Rakentaja

        Tähän 2000 euroa/neliö hintatasoon teetettynä jos pääsee (ilman tonttia) niin voi jo onnitella itseään. Nyt on hanke aloitettu yli 200 huoneistoneliötä ja tavoite on että 400000 euroa riittää taloon. Töitä teen vain aivan vähän itse.


      • Monta rakentanut
        vieras2 kirjoitti:

        Onko 2000e/m2 asuinneliöille vai kokonaisneliöille? Jos on autotallia ja kylmää varastoa niin kuinka paöljon vaikuttaa hintaan?

        2000e/m2 asuinneliöt. Talli maksaa 30 000 paikkeilla ihan perusversio katos kahdelle autolle ja lämmin varasto. Sitten noihin hintoihin puutarha, piha-alue, tontti, liittymät. Mikäli saa vuokratontin, niin 500 000 eurolla luulisi tekevän aika hienon talon. Olen tehnyt ja teettänyt noin 10 taloa ja rakennuskustannukset ovat nousseet noin 300% 15 vuoden aikana. Aloitin 1998 ja silloin teki 600 000 markalla hienon talon. Nyt menee 300 000 eur ihan perustaloonkin. 500 000 eurollakaan ei tee mitään aivan ihmeellistä asuntoa, vaikkakin kivitalon ja neliöitä 180-200 ja tallit, sekä puutarhat.


    • Rakentaja

      noin 300 000 euroa maksoi n. 150 neliön (huoneistoala) kivitalo Espooseen teetettynä sukulaisia hyödyntäen ja tehokkaasti kilpailuttaen. Rakennuttaja lähipiiristä. Tontti päälle.

    • Rrlrlrlrfllfd

      Huoneistoala on täysin turha termi, seinäsi kun eivät tunne määräyksiä. Eli joko sisäneliöt (ulkoseinien sisäpintojen rajaama ala) tai kokonaisala kustannuksia vertailtaessa.

      Mitä tulee hintoihin, niin 2000e/sisäneliö on ilman omaa työtä laadukkaassa kivitalossa täyttä utopiaa. Kokonaisalallekin tekee tiukkaa. Käytännössä teetettyjen kivitalojen avaimet käteen hinnat pyörivät jossain 3000e/sisäneliö paikkeilla pkseudulla. Tontti päälle tietysti.

      Itse vuoden työmaalla asuen sisäneliöhinnaksi 210m2 talossa tulee kaikkine pihoineen noin 2150e/m2. Kaikki mahdollinen tingattu ja kilpailutettu.

      • Kellarin hinta

        Kerro vielä onko tuossa mukana autotalli, varasto ja muu kellaritila, mitä ei sisusteta samalla tasolla kuin muita osia?
        Niiden hintaeron normaaleihin asuinneliöihin haluaisin hahmottaa. Joidenkin mielestä maksavat yhtä paljon, joidenkin mielestä 1000€/m2 ja joidenkin mielestä 500€ vähemmän / m2 kuin asuinneliöt.

        Saattaahan olla että nuo kaikki ovat oikeassa - jonkun talon kohdalla, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia.


      • hrtjrjjrtj

        Niin vaan teettivät Espooseen n. 2000 euroa / sisäneliö . Kerrosala olisko 180-190 neliötä ja 300000 euroa saivat menemään. Pihassa pientä viimeistelyä kaivataan ja sisältä puuttuu muutama lista. Halvalla tekivät.


      • gjyrjyjk

        Ilmainen lounas jokaiselle joka osaa tehdä/teettää 2000euroa /neliö kivitaloja pk-seudulla. Myydessä saa vähintään 3000 euroa kerrosneliö, jopa lähemmäs 4000 euroa kerrosneliö ihan perus kivitalosta.

        Tuo on idioottivarma bisnes niin kauan kuin korot pysyy alhaalla ja hinnat ei romahda.


      • Rörröfrld
        Kellarin hinta kirjoitti:

        Kerro vielä onko tuossa mukana autotalli, varasto ja muu kellaritila, mitä ei sisusteta samalla tasolla kuin muita osia?
        Niiden hintaeron normaaleihin asuinneliöihin haluaisin hahmottaa. Joidenkin mielestä maksavat yhtä paljon, joidenkin mielestä 1000€/m2 ja joidenkin mielestä 500€ vähemmän / m2 kuin asuinneliöt.

        Saattaahan olla että nuo kaikki ovat oikeassa - jonkun talon kohdalla, mutta mielelläni kuulisin kokemuksia.

        Ei ole mukana autotallia, mukana on varasto 13m2 ja tekninen tila 13m2. Mutta en kyllä paljoa lähtisi näille neliöille yhtään halvempaa hintaa laskemaan. Ihan samalla lailla näihin tiloihin on tehty tasoitetyöt, seinät maalattu, lattiapinnoitteet, teknisessä tilassa vieläpä vesieristys laatat, iv liitännät, samalla lailla pistorasioita jne, varastossa alakatto, tiloihin väliovet, tekniseen tilaan db-ovi. Joten ihan samoihin neliöihin ne kannattaa laskea. Tietysti jos jää ihan raakapinnoille ilman tekniikkaa niin sitten ehkä, mutta en oikein näe mitään iloa tällaisista tiloista. Joka tapauksessa hana, viemäri, iv, sähköt tarvitaan, ja lattiaan ainakin joku pinnote. Ja käytännössä se tarkoittaa myös todella ison asunnon rakentamista jos on varaa jättää paljon neliöitä tuolle asteelle.


      • Födmdfmfmf
        hrtjrjjrtj kirjoitti:

        Niin vaan teettivät Espooseen n. 2000 euroa / sisäneliö . Kerrosala olisko 180-190 neliötä ja 300000 euroa saivat menemään. Pihassa pientä viimeistelyä kaivataan ja sisältä puuttuu muutama lista. Halvalla tekivät.

        Joko a) ihan kaikkia kuluja ei ole muistettu laskea, tämä on hyvin tyypillistä itsensä huijaamista rakentajilla jotka väittää saaneensa erityisen halvalla tai b) varustelutaso on kivitalon irvikuva.

        Käytännössä anturasta vesikattoon asti 200m2 sisäneliöt kivitalon pystytys telineineen nostureineen on siellä 70 tonnia. Siihen sitten pohjatyöt ja täytöt 20-50 tonnia. Vesikattoon asti materiaalipaketti kaikkinen kuvineen vähintään 100 tonnia. Lvis suoralla sähköllä ja ilman jäähdytystä 50 tonnia. Tasoite maalaustyöt 15 tonnia, lattiavalut 5 tonnia. Luvat, liittymät, vastaava jne 20 tonnia. Nyt on mennyt jo noin 290 tonnia ja puuttuu aivan julmetusti tavaraa ja kaikki aputyöt mitä näihin liittyy.


      • PEH-380
        Födmdfmfmf kirjoitti:

        Joko a) ihan kaikkia kuluja ei ole muistettu laskea, tämä on hyvin tyypillistä itsensä huijaamista rakentajilla jotka väittää saaneensa erityisen halvalla tai b) varustelutaso on kivitalon irvikuva.

        Käytännössä anturasta vesikattoon asti 200m2 sisäneliöt kivitalon pystytys telineineen nostureineen on siellä 70 tonnia. Siihen sitten pohjatyöt ja täytöt 20-50 tonnia. Vesikattoon asti materiaalipaketti kaikkinen kuvineen vähintään 100 tonnia. Lvis suoralla sähköllä ja ilman jäähdytystä 50 tonnia. Tasoite maalaustyöt 15 tonnia, lattiavalut 5 tonnia. Luvat, liittymät, vastaava jne 20 tonnia. Nyt on mennyt jo noin 290 tonnia ja puuttuu aivan julmetusti tavaraa ja kaikki aputyöt mitä näihin liittyy.

        No höpötihöpöti..

        - Anturasta vesikattoon (ei lvis) muurattavalla harkolla, puuyläpohja(peltikate), p20 välipohja, u=0,9 ikkunat, sisä ja ulkotäytöt, lattiavalut. Itse tehtynä materiaaleineen noin 65k€ (2-kerros 200m2)
        - rakennuksen monimuotoisuus hieman nostaa kuluja. Korkeat tilat sekä 6 kulmaa...
        - pelkkä runkomuuraus tarjous oli 30k€ joten itse tuli tehtyä..


      • Pdödlddmdd
        PEH-380 kirjoitti:

        No höpötihöpöti..

        - Anturasta vesikattoon (ei lvis) muurattavalla harkolla, puuyläpohja(peltikate), p20 välipohja, u=0,9 ikkunat, sisä ja ulkotäytöt, lattiavalut. Itse tehtynä materiaaleineen noin 65k€ (2-kerros 200m2)
        - rakennuksen monimuotoisuus hieman nostaa kuluja. Korkeat tilat sekä 6 kulmaa...
        - pelkkä runkomuuraus tarjous oli 30k€ joten itse tuli tehtyä..

        Mulla on tarjous peh-380 harkoista noin 2 vuoden takaa mainitsemallasi sisällöllä ilman sisä ja ulkotäyttöjä (koska nämähän on täysin riippuvaisia tontista) 98000 euroa. Materiaalipaketti siis. Ark-rak-lvi-sähkökuvat noin 10 000 päälle. 210m2 2krs rinne. Sisätäyttöihin taisi mennä noin 2000 ja ulkotäyttöihin 10000. Asennustarjous vesikattoon asti telineineen nostureineen 70 000.

        Sulla taitaa mainitsemastasi monimuotoisuudesta huolimatta olla ns mummonmökki-malli, ei lainkaan ulkotasoja, terasseja, parvekkeita, ampuma-aukkoikkunat, 2.5m huonekorkeus. Ja toki tontti on tasainen sorapatja ja rossipohja jolloin täyttöihin ei mitään menekään.

        Kilpailutettiin kaikki harkkotoimttajat ja käytännössä halvin materiaalipaketti kuvineen oli 110000 rahteineen anturasta vesikattoon. Halvin asennustarjous oli 60000.


      • Me, Myself & I
        Pdödlddmdd kirjoitti:

        Mulla on tarjous peh-380 harkoista noin 2 vuoden takaa mainitsemallasi sisällöllä ilman sisä ja ulkotäyttöjä (koska nämähän on täysin riippuvaisia tontista) 98000 euroa. Materiaalipaketti siis. Ark-rak-lvi-sähkökuvat noin 10 000 päälle. 210m2 2krs rinne. Sisätäyttöihin taisi mennä noin 2000 ja ulkotäyttöihin 10000. Asennustarjous vesikattoon asti telineineen nostureineen 70 000.

        Sulla taitaa mainitsemastasi monimuotoisuudesta huolimatta olla ns mummonmökki-malli, ei lainkaan ulkotasoja, terasseja, parvekkeita, ampuma-aukkoikkunat, 2.5m huonekorkeus. Ja toki tontti on tasainen sorapatja ja rossipohja jolloin täyttöihin ei mitään menekään.

        Kilpailutettiin kaikki harkkotoimttajat ja käytännössä halvin materiaalipaketti kuvineen oli 110000 rahteineen anturasta vesikattoon. Halvin asennustarjous oli 60000.

        Jou..

        - On Ulkotasoa / Parveketta
        - 3Kpl Erillisellä sokkelilla betonikannella valetut terassit joista yhdessä lämmitys (lasitettu / peltikatollinen)
        - Maavarainen pohja.
        - Perusmaa erittäin hyvää hiekkaa (tasainen vaikkakin kun muurattavista harkoista tekee niin perustus tehdään ylättävän syvälle = meillä jotain -1,2m maapinnasta.
        - Perusmaata ei juurikaan ajettu pois käytettiin ulkotäytöissä jne..
        - Huonekorkeus alakerta 2,75 / 3m
        - Huonekorkeus yläkerta 2,5 m
        - Ikkunat kohtuu isot kivitaloon (isoin aukko 2,4x2,4m 2,4x1,2m) Isompia tieten joissan taloissa on mutta itekseen kun asentaa niin tulee paino vastaan ja joutuu alkaa käyttään imukuppi /kappaletavara nostinta yms.. = rahaa palaa)
        - Metallirakenetta löytyy jonkin verran johtuen korkeasta tilasta. 2kpl 7m 150x15 palkit pystyssä 150x250 vaakapalkein kannattelemassa välipohjaa / kaksiosaisia kattotuoleja.
        - Porrasaukko keskellä seinää joten senkin ympärille metallipalkki rakenteet.
        - Terassille oviaukko 3 metriä leveä 2,4 metriä korkea joten senkin ympärille täytyi tehdä metallirakenteet jolla välipohjaa / ulkoseinää kannatetaan.
        - Rakennuksen räystäkorkeus 6,5metriä.

        - kohtuu tarkka kirjanpito aiheesta löytyy...

        Haastellisin oli tehdä juurikin porrasaukko sekä 2-kerroksen ulkoparveke ulokkeena.
        hitsaustöiden määräkin hieman yllätti... puikkoa paloi aikalailla runkovaiheessa.
        Yksin tehden hidasta / raskasta, mutta kuitenkin edullista (Jos vain riittää voimia kilpailuttaa,kilpailuttaa,kilpailuttaa tarvikkeet...)

        Näin se vain on.


        - Oliko metallirakenteita ollenkaan sinulla ? Jos oli niin oliko niitä huomioitu erikseen asennustarjouksissa.. Itse huomasin, että ne puttuivat monesti tarjouksista / asennustarjouksista.. jäi vähän epäselväksi alunalkaen niiden kustannukset.. niissä eniten maksaa asennus / hitsaustyöt... itse palkki ei ole kovin kallista, että sitä kannataisi alkaa kantavina väliseininä tekemään...
        - Itse tehden kyllä säästää rahaa, mutta kroppa / selkä aika kovilla tällaisessa projektissa on.. sen ainakin olen 110% oppinut :)


    • Ulkoistaja

      Rakennusvuosi 2011, pääkaupunkiseutu, kokonaan ulkopuolisella työvoimalla (osaurakoita > todella vaikea hallita!!).
      Koko 199 / 289, yksitaso.
      Ilman tonttia ja liittymismaksuja = 551.000
      Ja näiden kanssa sitten ihan reilusti enemmän.

      Alle 500 tontun on vaikea päästä..

      • Me, Myself & I

        - Eikös ne rakennustarvikkeet ole edullisemmat pääkaupunki seudulla verratttuna muu suomi (viron rautakaupatkin käytettävissä).
        - Itse kun olen kilpailuttanut niin edullisimmat hinnat löytyy hki-tallinna suunnalta jos vain saa kyydin sopivasti.

        - Työvoimaakin voi varmaan kilpailuttaa mielin määrin.
        - Tontit on tieten kalliita, mutta se onkin asia erikseen. Talo on talo oli se sitten mssä vain..

        - Se pitää tieten muistaa, että kyllä kaikille rahoille ottaja löytyy.. Se mitä sillä rahalla milloinkin saa on eri asia... Ylärajaa rahan menolle ei varmaankaan ole.
        - Itse en voisi edes kuvitella saavani puolimiljoona menemään talo rak. projektiin...


      • Dlemsöösq
        Me, Myself & I kirjoitti:

        - Eikös ne rakennustarvikkeet ole edullisemmat pääkaupunki seudulla verratttuna muu suomi (viron rautakaupatkin käytettävissä).
        - Itse kun olen kilpailuttanut niin edullisimmat hinnat löytyy hki-tallinna suunnalta jos vain saa kyydin sopivasti.

        - Työvoimaakin voi varmaan kilpailuttaa mielin määrin.
        - Tontit on tieten kalliita, mutta se onkin asia erikseen. Talo on talo oli se sitten mssä vain..

        - Se pitää tieten muistaa, että kyllä kaikille rahoille ottaja löytyy.. Se mitä sillä rahalla milloinkin saa on eri asia... Ylärajaa rahan menolle ei varmaankaan ole.
        - Itse en voisi edes kuvitella saavani puolimiljoona menemään talo rak. projektiin...

        Omituinen kuvitelma tämä että rakennustarvikkeiden perässä juoksemalla voisi jotenkin säästää paljon. Lähimpään rautakauppaan rakentajatili ja isommat erät aina etukäteen tarjouspyyntö. Joka tapauksessa näin toimimalla saattaa saada muutamien tuhansien hyödyn projektin aikana. Toki sekin on hyvä säästää, mutta 500 tonnin talo ei muutu 400 tonnin taloksi vaikka omistaisi itse sen rautakaupan.

        Ja alta 500 tonnin ei käytännössä 200m2(sisäneliöt) yksilöllistä kivitaloa pk-seudulta teetettynä saa, siis ilman tonttiakaan.


      • Me, Myself & I
        Dlemsöösq kirjoitti:

        Omituinen kuvitelma tämä että rakennustarvikkeiden perässä juoksemalla voisi jotenkin säästää paljon. Lähimpään rautakauppaan rakentajatili ja isommat erät aina etukäteen tarjouspyyntö. Joka tapauksessa näin toimimalla saattaa saada muutamien tuhansien hyödyn projektin aikana. Toki sekin on hyvä säästää, mutta 500 tonnin talo ei muutu 400 tonnin taloksi vaikka omistaisi itse sen rautakaupan.

        Ja alta 500 tonnin ei käytännössä 200m2(sisäneliöt) yksilöllistä kivitaloa pk-seudulta teetettynä saa, siis ilman tonttiakaan.

        - Hah, elät "rakentamisen hinnat pilvissä kuvitelmassa" -> jonka rakennusliike / urakkaporukat ovat sinuun upottaneet.


        - tuossa esimerkki asunto -> kerro millä saat siihen vielä 400 000 € kulumaan ?

        http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7513413


        - Olisi lukuisia esimerkkejä hinnoista.. tässä pari kappaletta: = 500 t€ saadaan 300t€ täytyy saada hinnoista pois about 40%

        - Kiertoilmatakka suomessa 6500€ toimistus saksasta.
        - Sama takka tallinnassa 4000€ toimitettuna suomeen.

        - Sisäpinnan konekipsilaasti suomessa 30kg /sk 14€ (menekki 600m2) = 3600€
        - Sama koneaine tallinnassa / sama määrä = 1200€

        Suomi on viimeinen periferia missä on joka tuotteessa 5 välistävetäjää... viimeinen koijaaja on rakennusliike joka vielä ottaa vähintään 24% hinnan päälle..

        Ja rakentajale kerrotaan kuinka on kallista... Mietippä hieman... Koko itäblokki / balkkanin alue / eteläeurooppa rakennetaan kivitaloina.. meinaatko, että kaikilla on heittää 500 t€ taloon... voin sanoa että ei ole ! ja jos meinaat, että no ne talot ovatkin etelässä ja niissä ei tarvi sitä taikka tätä... voin sanoa , että työnjälki (lopullinen työnjälki) on todella siisti ja ja jos suomessa on lämmitysjärjestelmä niin etelässä on jäähdytys järjestelmä..

        - Rakentaminen onkin sellainen ketjujen yhteistyö / kuka saa tuoda mitäkin maahan kenenkin varpaille astumatta.. tämän voi omatoimi raksaaja myöskin ohittaa mukavasti... Esim LVI osat saksasta -70% verrattuna suomeen...


        - Oletko kysellyt hintoja muualta kuin toijalasta ? kannattaa kysellä merta edempää :) ennen kuin alkaa ääneen huuteleen...

        - Hyväkuitenkin on, että on rahalla rakentajiakin.. sillä se maailma kuitenkin loppujen lopuksi pyörii !


    • Odelleemdld

      Hienoa. Joku rehellinenkin kertoo faktaa. Nämä "talkoo/sukulaisalennus"projektit ovatkin lähinnä hauskaa ajanvietettä. Mitään tekemistä oikeiden kustannuksien kanssa niillä ei ole.

      • Rauhoitukaa jo

        Pelkkä hinnan huudattaminen saattaa kuitenkin tulla kalliiksi, pitää myös paneutua laatuun ja kokonaisuuksiin.
        Jonkun pitää myös tarvikkeet lopulta asentaa ja Suomessa kun työn hinta on huono, niin asentajat elää tarvikkeilla.
        Virolaisen hanan asentajaa voi olla vaikea saada ja tiedoista hankkijalla yleisesti puuttuu tarvittavat osat.
        Ei ole laisinkaan harvinaista, ettei löydy kivitalolle rapparia, silloin kannattaa katsoa peiliin.
        Väittäisin talon tekevän halvimmalla ja parhaalla laadulla, kun pystyy motivoimaan tekijät. Sika huudattajalta tämä ei onnistu ja saattaapi olla, että rahat loppuu ja lopputulosta ei uskalla myydä kenellekkään.
        Se sitten taas on oma asiansa tuleeko talon aina olla halpa, halvinta autoa tuskin kukaan ainakaan haluaa ja venettä vielä vähemmän.


    • Me, Myself & I

      - Taidat olla sähkäri...

      - Kaksi asiaa Työ ja Tarvikkeet. Mielestäni laadukkaassa sekä nopeassa (joskus tämäkin voi olla mahdollista) työssä on paras kate joka myy jo itsessään...
      - Tarvikkeita jos ei voi edullisesti (tarkoitan tuotteen alle 2 kertaista hintaa) toimittaa niin kannattaa keskittyä olennaiseen. (siihen työhön).

      - Miksi pitäisi maksaa *Maahantuojalle, *Tukkurille, *Rakennusliike/ Kauppias /Urakoitsija... Tottakai 10€ tuote maksaa tämän ketjun jälkeen 50€ työntilaajalle. siksi 100t€ talo maksaa 500t€ suomessa. (sama asia toistuu lähes joka sektorilla)

      - Tavarat hommaukseen ilman ahneita välikäsiä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe