Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

RASVAA,ATARAXIA,KORTISONIA

pläh

Koska tämä oikein loppuu? Lapsen iho rikki, kortisoni auttaa mutta iho ei kestä edes päivän taukoa. aikaisemmin joka ilta/yö joutunut ataraxia antamaan kun kutisee ja raapii tuskissaan. Nyt saattaa jo nukkua joskus ilman kutinalääkettä, jos päivä mennyt riisillä lihalla ja maidolla. Olen iloinen, jos kerran kuussa huomaan lapseni ihon olevan kunnossa. Mutta sitten lähdemme mummolaan tms. kylään jossa tarjotaan kahvin kanssa jotain ja taas alkaa sama rumba alusta. viime aikoina olenkin vältellyt kyläilyjä, koska en jaksa/halua katsella kärsivää lastani. Olen käyttänyt lastani tk-lääkärillä ja aina vaan ohjeeksi tulee antaa ataraxia ja perusvoidetta. Yksityiselle ei ole varaa viedä ja vakuutuksia ei ole. Kaupassa saa aikaa kulumaan kun joutuu lukemaan kaikkien ostosten sisältämät ainesosat ja ruuanlaitossa vierähtää joka päivä mukavasti aikaa, kun kaiken valmistan alusta loppuun itse.

19

1636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen vertaa,

      että lapsi pääsee allergologille?! Siis n. 50 euroa...se voi nipistää sitten muusta, lapsen terveys nyt lienee kuitenkin se kaikkein tärkein asia.


      Ja tietenkään lapselle EI saa antaa allergisoivia missään kýlässäkään, ei niistä paikoista pois tarvitse pysyä, järjen käyttö on sallittua, sen kuin vain sanot lapselle ettei saa ottaa, lapselle sitten tietysti sellaista tarjottavaa jota lapsikin voi syödä!

      Missä lapsi on alunpitäen tutkittu, allergiat diagnosoitu? Milloin? Minkä ikäinen lapsesi on?

      Terv.keskuslääkäri voi kirjoittaa lapselle lähetteen allergolille! Tätä kautta maksu on minimaalinen, poliklinikkamaksun verran.

      "Olen käyttänyt lastani tk-lääkärillä ja aina vaan ohjeeksi tulee antaa ataraxia ja perusvoidetta"

      Niinpä, tk-lääkäri kun ei ole tämän alan erikoislääkäri niin hänpä ei sitten muuta osaa tehdä....paitsi kirjoittaa sen lähetteen.

      Et kerro lapsen ikää, meillä on käytössä Protopic lapsilla(kin).
      Onko tuttu voide? Ellei, niin täältä lisätietoa : http://www.yliopistonapteekki.fi

      Koeta nyt saada lapsin asiantuntijan vastaanotolle, vaikka sitten vähän aikaa odottelemalla, eli pyytämällä se lähete.

      Ei ole tarkoituksen mukaista käyttää ja etenkin lapsella, jatkuvasti ihoa ohentavaa kortisonia...vai oraalisestiko hän sitä saa? Toivon mukaan ei.

      • ..........

        enemmän uppoaa kuin 50euroo, useampi satanen menee luultavasti testeineen kaikkineen. Olen kuitenkin samaa mieltä, että lapsen pitäisi päästä kunnon allergologille, eihän ataraxiakaan hyvä ole jatkuvasti käyttää. Sääli, että TKlääkäri ei voi myöntää, ettei asioista tiedä, jos olisi fiksu niin laittaisi lähetteen eteenpäin. Ole ensi kerralla tiukkana ja vaadi lääkäriä kirjoittamaan lähete allergiatutkimuksiin.


      • jasutar
        .......... kirjoitti:

        enemmän uppoaa kuin 50euroo, useampi satanen menee luultavasti testeineen kaikkineen. Olen kuitenkin samaa mieltä, että lapsen pitäisi päästä kunnon allergologille, eihän ataraxiakaan hyvä ole jatkuvasti käyttää. Sääli, että TKlääkäri ei voi myöntää, ettei asioista tiedä, jos olisi fiksu niin laittaisi lähetteen eteenpäin. Ole ensi kerralla tiukkana ja vaadi lääkäriä kirjoittamaan lähete allergiatutkimuksiin.

        Jos asut pk seudulla pyydäpä lähete allergia sairaalaan tutkimuksiin tk lekurilta. itse olen lapsen kanssa allergiasairaalassa asioinut


    • allergikon äiti

      Ymmärrän oikeen hyvin, ettet jaksa nyt kyläilyjä. Mutta sitten kun saat lapsesi allergiat selvitettyä, osaat jo ottaa sellaiset eväät mukaan kylään, joista lapsesi ei saa oireita. Tai parhaassa tapauksessa mummo oppii tekemään jotain sopivaa herkkua.

      Jos kahvileivät laittavat homman sekaisin, niin syyllinen on joko vehnä tai kananmuna tai molemmat. Voi olla myös muita "pahiksia".

      Kannattaa pitää ruoka-ja oirepäiväkirjaa. Eli jos imetät, niin kirjoitat ylös omat syömisesi, ja lisäksi lapsesi syömiset. Ja omaan sarakkeeseensa kommentit ihon kunnosta ja muista allergiaan viittaavista oireita, mm. yövalvomiset. Ja oma sarake allergialääkkeille ja voiteille.

      Kun löydät sellaisen ruokavalion, jolla lapsi pysyy terveenä, eikä oireet palaa 5 lääkkeettömän päivän jälkeen, voit alkaa kokeilemaan uusia ruokia.

      Tervetuloa http://www.histamiini.com/ :iin. Siellä löydät hyvää vertaistukea ja paljon hyviä vinkkejä allergioiden selvittelyyn.

    • taas yliarvostusta

      vakuutuksista.
      siis haet iihan tavis lääkärille ajan ja SANOT et ihopolille lähete kiitos, ET TYYDY MUUHUN, ne aina kiertelee sitä kun eivät halua kuormnittaa poleja jne potaskaa, mut lapsi on lapsi ja NE TÄYTYY HOITAA!!!! Jo s vieläkin tupisee niin, sanot että käyn niin pitkään et saan sen lähetteen. Sieltä valohoitoa ja allergia kokeet jne ja homma toimii ja ON ILMAISTA!!
      Siis vakuutuksesta ei tod ole muuta hyötyä kuin se ettei tartte jonotella kun flunssa iskee yms..
      mä olen ihan saman rumban läpi käynyt, lapsi rukka verillä, teksti ihan samaa kuin minulla olisi ollut n.puoli vuotta sitten jne.. mutta ei ne yksityiselläkään pysty tekemään sen enempää kuin tavis puolella jos ikää ei ole riittävästi vielä hoitoihin. Meillä autto kun testattiin allergiat, joita olikin vain 4kpl loppupelis ja aloitettiin valohoito jossa käytiin 20krt uudet rasvat.. jos palautuu niin kun kerran yhteys ihopoliin tehty niin soittaa vaan sinne niin saa apua. Oloitetaan sitten seuraava hoito (ns.muusa rasvat), mut onneks näyttäs nyt hyvälle, hanskoista päästy joyöunilla joten siis lottovoitto:)
      Hae siis lähete! ja ihopolilta saa rasvat ensin kokeiluun et onko ne hyviä ennen kuin ottaa reseptille jotta ne kannattais ostaa joten turhaa rahaa ei niin pala.
      kysy enempi tietoa jos haluat, voin auttaa kyllä. ja (atarax teki loppupelis yöt levottomammaksi meillä, auttoi kun vaihdettiin aeriukseen.)

      • on lisäksi

        se hyöty, ettei tarvitse aina märistä tk:ssa, kun sieltä ei muuten mitään apua saa, joten hermoja säästää vanhemmilta ja saa asiallisempaa ja ystävällisempää palvelua.


    • kandipaatti

      Kollegoita ei ole kiva kritisoida, mutta kyllä nyt on vähän heppoisesti hoidettu lapsen ikävää vaivaa.

      Varaapa uusi aika terveyskeskuslääkärille ja ehdota, että eikö vihdoin olisi aika kirjoittaa lähete ihotautipolille? Sieltä kautta arvioidaan, tarvitaanko vahvempaa kortisonia, valohoitoa, "muuseja" eli niitä vähän tujumpia ja eri tavalla vaikuttavia voidehoitoja.

      Ei siellä yksityisellä näitä sen paremmin välttämättä osata, paras lasten allergia- ja atopiaosaaminen on erikoissairaanhoidossa, jonne pääsee TK-lääkärin lähetteellä. Samat lääkärit ne siellä Pulsseissa ja Kimalaisissa istuvat, ainoana erona on että yksityispuolen käynneistä veloittavat hunajaa.

      • heti varattuaan

        ajan, ilman tätä tk-lääkärissä käyntiä, lähetteen pyyntöä ja sitä odottelua sitten sinne läh.paikkaan.

        Niin, "muusejakaan" ei ihan pienelle voi kirjoittaa=)

        Kyllä minä ainakin astmaatikkojen ja allergioista kärsivien lapsien äitinä ole erit.tyytyväinen vakuutuksen, itsellänikin sellainen on, ollut n. 25 v, omani on niin vanha ettei siinä ole edes omavastuuta. Maksan ihan mielusti sen n. 500 euroa omasta vakuutuksestani vuodessa, se maksaa sitten itsensä monin kerroin takaisin vuoden mittaan, sairastan kahta kroonista sairautta.


      • mammali
        heti varattuaan kirjoitti:

        ajan, ilman tätä tk-lääkärissä käyntiä, lähetteen pyyntöä ja sitä odottelua sitten sinne läh.paikkaan.

        Niin, "muusejakaan" ei ihan pienelle voi kirjoittaa=)

        Kyllä minä ainakin astmaatikkojen ja allergioista kärsivien lapsien äitinä ole erit.tyytyväinen vakuutuksen, itsellänikin sellainen on, ollut n. 25 v, omani on niin vanha ettei siinä ole edes omavastuuta. Maksan ihan mielusti sen n. 500 euroa omasta vakuutuksestani vuodessa, se maksaa sitten itsensä monin kerroin takaisin vuoden mittaan, sairastan kahta kroonista sairautta.

        teillä kallis vakuutus!!! Likan vakuutus on reilu 200 vuodessa ilman omavastuuta. Hinta putosi vähän kun täytti 2v. Nyt siis voin todeta, että kannatti kilpailuttaa vak.yhtiöt jo ennen syntymää, vaikka mieheni mielestä se oli ihan turhaa.

        Joka tapauksessa, olen ollut todella tyytyväinen juuri siihen, että pääsen lapsen kanssa nopeasti yksityiselle erikoislääkärille. Esimerkiksi edelliskerralla kesti 1,5 tuntia, ja hän todella on erikoistunut pienten allergioiden hoitoon, ja näkee melkein otsallaan missä mennään.


      • kandipaatti
        mammali kirjoitti:

        teillä kallis vakuutus!!! Likan vakuutus on reilu 200 vuodessa ilman omavastuuta. Hinta putosi vähän kun täytti 2v. Nyt siis voin todeta, että kannatti kilpailuttaa vak.yhtiöt jo ennen syntymää, vaikka mieheni mielestä se oli ihan turhaa.

        Joka tapauksessa, olen ollut todella tyytyväinen juuri siihen, että pääsen lapsen kanssa nopeasti yksityiselle erikoislääkärille. Esimerkiksi edelliskerralla kesti 1,5 tuntia, ja hän todella on erikoistunut pienten allergioiden hoitoon, ja näkee melkein otsallaan missä mennään.

        Yleensä ne ekspertit, jotka lasten allergioita hoitavat yksityisellä, ovat päivätöissä yliopisto/keskussairaalassa, joiden hoitoon lapsi pääsisi TK:n kautta, ja joka olisi hinnaltaan tolkuttomasti edullisempaa.

        Mutta itsepähän maksatte. Muistan yhden muksun, jonka äiti halusi ehdottomasti nivustyräleikkauksen tehtäväksi yksityisellä eikä suostunut lähetteeseen OYSiin tietämättä, että leikkava ja hoitava lääkäri olisi ollut yksi ja sama siellä oysissä kuin yksityisellä...


      • luetun ymmärrys
        mammali kirjoitti:

        teillä kallis vakuutus!!! Likan vakuutus on reilu 200 vuodessa ilman omavastuuta. Hinta putosi vähän kun täytti 2v. Nyt siis voin todeta, että kannatti kilpailuttaa vak.yhtiöt jo ennen syntymää, vaikka mieheni mielestä se oli ihan turhaa.

        Joka tapauksessa, olen ollut todella tyytyväinen juuri siihen, että pääsen lapsen kanssa nopeasti yksityiselle erikoislääkärille. Esimerkiksi edelliskerralla kesti 1,5 tuntia, ja hän todella on erikoistunut pienten allergioiden hoitoon, ja näkee melkein otsallaan missä mennään.

        Tuolla edellisellä kirjoittajalla oli itselleen, siis aikuiselle, sairaskuluvakuutus. Niitä ei pahemmin enää edes saa, saati sitten tuollaista missä ei ole omavastuuta... Aikuisen vakuutukseksi siis halpa, maksat 500e vuodessa ja sen jälkeen onki kaikki ilmasta, käyt vaikka joka aivastuksesta huippuspesialistilla...


      • se itsekin vakuutuksen omaava
        luetun ymmärrys kirjoitti:

        Tuolla edellisellä kirjoittajalla oli itselleen, siis aikuiselle, sairaskuluvakuutus. Niitä ei pahemmin enää edes saa, saati sitten tuollaista missä ei ole omavastuuta... Aikuisen vakuutukseksi siis halpa, maksat 500e vuodessa ja sen jälkeen onki kaikki ilmasta, käyt vaikka joka aivastuksesta huippuspesialistilla...

        eli siis oma vakuutukseni on se 500 euroa ja risat (iän myötä vuosimaksu tietysti nousee), lasten vakuutukset eivät tietenkään ole vuodessa tuollaista luokkaa.
        Olen aikoinani ottanut silloisessa työpaikassani, vakuutusyhtiössä, tuon vakuutuksen ja olen todella tyytyväinen että niin tuli tehdyksi.

        Noh, en minä nyt aivastusten takia tarvitse lääkäriä, mutta kieltämättä muutama operaatio yksityisellä puolella on tullut läpikäydyksi, toiseen olisin julkisella sektorilla joutunut odottamaan vuoden, toisen ajankohdasta ei ollut tietoakaan.
        Ensim. oli silmäoperaatio.

        Se että joillakin on vakuutuksia ei ole kenenkään pussista pois ja on aivan turha kieltää etteikö vakuutuksen turvin pääse hoitoon nopeammin, meillä molemmille lapsille laitettu aikoinaan mm. putket korviin, yksityisellä, odotusaika oli aivan minimaalinen (julkisella se olisi ollut minimissään 3 kk).


      • se itsekin vakuutuksen omaava
        kandipaatti kirjoitti:

        Yleensä ne ekspertit, jotka lasten allergioita hoitavat yksityisellä, ovat päivätöissä yliopisto/keskussairaalassa, joiden hoitoon lapsi pääsisi TK:n kautta, ja joka olisi hinnaltaan tolkuttomasti edullisempaa.

        Mutta itsepähän maksatte. Muistan yhden muksun, jonka äiti halusi ehdottomasti nivustyräleikkauksen tehtäväksi yksityisellä eikä suostunut lähetteeseen OYSiin tietämättä, että leikkava ja hoitava lääkäri olisi ollut yksi ja sama siellä oysissä kuin yksityisellä...

        pidätkö ihmisiä jotenkin tyhminä vai tietämättöminä?
        Totta kai tiedän että esim. lasteni käyttämä allergologi tekee päivätyönsä Iho- ja Allergiasairaalassa.
        Se nyt vain on faktaa että sinne yksityiselle pääsee nopeammin, siis niille iltavastaanotoille kuin varaamalla ensin aikaa tk:sta (kuulema on jonoa), odotella sinne aikaa, sitten saa mahdollisesti lähetteen jossa ei suinkaan automaattisesti ole kiireellisyysluokkana 1 tahi 2, joten odotella saa sitten kutsua sinne yliopisto/kesk.sairaalaan.
        Minä arvostan tässä vakuutusasiassa ensisijaisesti sitä, että voin heti kääntyä erikoislääkärin puoleen, esim. astmassa, sen sijaan että kääntyisin tk:n yleislääkärin puoleen. Erikoislääkäri nyt kuitenkin on aina erikoislääkäri. Ok, se tk:n yleislääkäri voi tosiaankin (toivon mukaan!) kirjoittaa sen lähetteen, mutta tuohon kaikkeen tuhraantuu turhaa aikaa.
        Asun itse pk-seudulla, täällä on hyvä tilanne, lääkäriasemia löytyy, eli nopeasti pääsee jos ja kun on tarve.

        Harva lääkäri pitää vain ja ainoastaan yksityisvastaanottoa. Kyllä tässä on ollut tiedossa aina että päivätyö heillä on muualla, itselläni esim. näin on ortopedin, gynekologin ja silmälääkärin suhteen. Niin ja lapsilla korvalääkärin ja allergologin suhteen.

        Toistat sellaista asiaa joka ihmisillä on kyllä ihan tiedossa, vaikka itse emme toimisikaan terv.hoitoalalla=)

        Niin, aloittajan tapauksessahan tk-lääkäri onkin toiminut toosii ammattitaitoisesti:((((


    • mapee

      oletteko sairaalan hoidossa vai omalla terveysasemalla? Lapsihan pitää saada ainakin testeihin ja iholääkärin syyniin. Pyydä lähete terpparista jos sitä ei ole ilman annettu. Kyllä lapsen ihon nyt pitää kertoa kaikki lääkärille. Vielä kun kerrot, että kortisonia menee viikkokaupalla perätysten ilman tulosta niin luulisi silloin edes lähetteen heltyvän.

      Meillä onneksi on ollut omalääkäri, joka tietää rajansa ja sen, kuka on milloinkin asiantuntija.

      Vaikka kortisoni paranta aihoa niin se teke esen myös tietynlaiseksi jolloin se rikkoutuu helpommin kuin terve iho. Oletko koittanut ihoöljyä? Se lisää ihon kimmoisuutta ja sitkeyttä ja imeytyy paremmin kuin rasva.

      Yksityinen ei ole ratkaisu jos ei ole vara asitten käydä koko rumbaa omalla laskulla. Os atosin pystyy lähettämään sairaalaan jatkotutkimuksiinkin, mutta osa taas hoidattaa kaiken omassa firmassa ja se maksaa.

      Sairaalan hoidossa jos olette niin sinne vaan soitto aheti kun nahka kesiin ja vaatimusta ajasta. Eihän jatkuva lääkitys ole homman idea vaan syyn löytyminen!

      Jos oma terveysasema ei toimi niin sitten jää päivystys. Eli sinne sitten jollain syyllä ja verukkeella apua hakemaan. Luulisi nyt sen tk:n lekurinkin ottavan järjen käteen kun ihan tiukkana istut ja vaadit lähetteen tutkimuksiin ja ihotaudeille sekä lastentaudeille tai molempiin...

    • hoidetaan vain

      oireita.Kokeile Aloe Veraa ja helokkiöljyä.Lisäravinteet auttavat paremmin kuin rasvat.

      • ei kannata

        sitä ihan ensimmäiseksi kokeilla, ei ennen kuin allergiat on selvillä, voidaan muuten joutua ojasta allikkoon....eli sinne erikoislääkärille nyt vain, lapsestahan tässä on kyse


    • parkku

      Kokeile suolahuonetta! Siihen ei ole ikärajaa eikä sivuvaikutuksia ole kuulemma havaittu.
      Suolahoito kosteuttaa ja desinfioi ihoa. Itse kun olen käynyt niin iho on heti notkeampi ja pehmeämpi.

    • yksi atoopikko

      Koita ihmeessä helokkiöljyä. Saa luontaistuotekaupasta joko tabletteina tai saattaa saada myös öljynä.

      Minulle annetaan myös samat ohjeet, mutta kokeilemalla sen tietää. Kortisooni ei ole pidemmän päälle hyväksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe