Keskiaasialaiset - laumanvartijoitako

Elisama

Keskiaasialaiset - laumanvartijoitako.
Näinhän se rotu luokitellaan tällä hetkellä.
en sitä kiistä etteikö olisi oikea luokittelu.
Kuitenkin haluan herättää kysymyksen onko kaikki eri keskiaasialaiset laumanvartijoita vai onko joukossa karjakoiria.
Rodusta tietävät ovat selvillä että siinnä joukossa on hyvin paljon erilaisia muunnelmia niin kooltaan, ulkonäöltään, luonteeltaan kuin toimintatavoiltaan.
Eräs suurikokoisimpia on Azerien koira, niin ja myös Pashtujen taistelukoirana käyttämä koira on valtava.
Niillä monilla roduilla siellä on aika tavalla erilaiset tavat toimia kuin perinteisillä laumanvartijoilla.
Ovatko ne silti mielestänne laumanvartijoita vain sillä perusteella kun keskari luetaan sellaiseksi je ne ovat samalta alueelta.
Olisi mukava keskustella näistä ja muistakin laumanvartijoista aivan asiallisesti ilman ilkeilyä jos sopii.

71

10370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskusteluhaluttomuuteen

      syynä se kun kukaan ei juuri tiedä niistä. olis kyllä mielenkiintoista kuulla lisää tällaisena keskarilaisena joten kirjotelkaa hyvät ihmiset tietoo muutakin kun mitä on rotuyhdistyksen sivuilla

      • Akgush

        Rotuyhdistys yks vitsi =)


      • ainakaan
        Akgush kirjoitti:

        Rotuyhdistys yks vitsi =)

        minun mielestä vaan ihan hyvä yhteisö


      • keskarihan minä
        ainakaan kirjoitti:

        minun mielestä vaan ihan hyvä yhteisö

        1994 noin 150 keskaria ja niiden ympärille oli jo muodostettu 3 erillistä liittoa tappelemaan asioista, Ei ole enään kuulunut liitoista mitään. Tietääkö joku niistä jotain?


    • jos haluat
      • Elisama

        Eikö kielitaitoni riitä vai miksi en löytänyt sieltä yhtään tämän palstan kirjoittajan mielipidettä.
        Mielipiteitähän kyselin jos huomasit.


    • Elisama

      Kerron jotain niistä koska moni on näköjään lukenut ja asia kiinnostaa.
      Suomen keskarit ovat lähinnä Uzbekkien eräästä kannasta.
      Heilläkin on toinen kanta joka muistuttaa aika paljon Bullmastiffia. Käyttäytyy kuitenkin melko samalla tavoin kuin Suomen tyyppi.

      Sitten tuo Azerien koira.
      Jos siitä (toiminnasta) laitettaisiin kuvaus niin olisi jotensakin täsmälleen sama kuin Fila Brasileiron.
      Kuitenkin sekin lasketaan laumanvartijoihin (Azeri).

      Sitten tuo Pashtujen laumanvartija.
      Sen käyttäytymisessä ei ole paljoakaan samaa kuin keskarillamme.
      Sekin on silti laumanvartija.
      Mistähän johtuu tällainen.
      Onko kaavamaista että jos yksi on niin kaikki lasketaan oli asiat miten hyvänsä.

      Näistä olisi mukava kuulla mielipiteitä.

      • Gunde S

        Tämä on alkanut olla aivan kuollut palsta mutta on hienoa että joku kirjoittaa. Älä sinä välitä niistä vinkujista, laita vaan juttua koska sinulla näkyy olevan tietoa jota ei muualta saa.


      • mitä ei muualta saa
        Gunde S kirjoitti:

        Tämä on alkanut olla aivan kuollut palsta mutta on hienoa että joku kirjoittaa. Älä sinä välitä niistä vinkujista, laita vaan juttua koska sinulla näkyy olevan tietoa jota ei muualta saa.

        Ei kai sitä tietoa nyt muualta saakkaan jos yksi keksii päästään asioita


      • Elisama
        mitä ei muualta saa kirjoitti:

        Ei kai sitä tietoa nyt muualta saakkaan jos yksi keksii päästään asioita

        Onko sinulla sitten kaikki tieto.
        Eli mitä sinä et tiedä sitä ei ole olemassa.
        Olet sinä vesseli.


      • sun tietosi
        mitä ei muualta saa kirjoitti:

        Ei kai sitä tietoa nyt muualta saakkaan jos yksi keksii päästään asioita

        oikein on jos sulla sitä on niin pistä näkyviin äläkä vaan siltä huussin takaa huutele,,,,,,,keskustelemaan tänne on tultu eikä toi mitää keskusteluu ole kun vaan yrittää mollata toisii....ja itte ei näy tietävän yhtään mitään.


      • Wiiburgeri

        Kysyisin yhtä asiaa. Minun eräs tuttavatoi Viipurista koiranpennun joka piti olla Azerbaitsanin paimenkoiran. Se on jo nyt aika iso vaikka on vasta puoli vuotta, vähä yli. Vartioi omiaan vaikka on niin nuori. Viipurissa on kuulema kenneleitä jotka kasvattaa niitä. Olisiko sinulla tarkempaa tietoa.
        Onko vaikea pitää ja miten kouluttaa. Paljonko maksaa. Miten tuoda Suomeen. Sukulaismiehellä on Pyreneitten Mastiffi. Kumpi on hankalampi, osaatko sanoa.


      • Elisama
        Wiiburgeri kirjoitti:

        Kysyisin yhtä asiaa. Minun eräs tuttavatoi Viipurista koiranpennun joka piti olla Azerbaitsanin paimenkoiran. Se on jo nyt aika iso vaikka on vasta puoli vuotta, vähä yli. Vartioi omiaan vaikka on niin nuori. Viipurissa on kuulema kenneleitä jotka kasvattaa niitä. Olisiko sinulla tarkempaa tietoa.
        Onko vaikea pitää ja miten kouluttaa. Paljonko maksaa. Miten tuoda Suomeen. Sukulaismiehellä on Pyreneitten Mastiffi. Kumpi on hankalampi, osaatko sanoa.

        Monta kysymystä.

        "Viipurissa on kuulema kenneleitä jotka kasvattaa niitä. Olisiko sinulla tarkempaa tietoa."

        On tietoa. Viipurissa ei ole kasvattajia, jotka sanoo olevansa eivät sitä ole.


        "Onko vaikea pitää ja miten kouluttaa."

        On todella vaikea. Kolutus vaatii hyvin paljon osaamista ja kokemusta tuon tyylisistä kuten kaukkarista tai keskarista.
        Hinta on se minkä arvoiseksi huijari saa sinulle sen uskoteltua.

        Suomeen tuonnista ei tarvitse hätäillä sillä tuo on paras jättää sinne missä se on.

        Vai on Pyrenettenmastiffi sukulaismiehellä.
        Tuo Azerien koira on paljon hankalampi suorastaan vaarallinen.


      • koookooo
        Elisama kirjoitti:

        Monta kysymystä.

        "Viipurissa on kuulema kenneleitä jotka kasvattaa niitä. Olisiko sinulla tarkempaa tietoa."

        On tietoa. Viipurissa ei ole kasvattajia, jotka sanoo olevansa eivät sitä ole.


        "Onko vaikea pitää ja miten kouluttaa."

        On todella vaikea. Kolutus vaatii hyvin paljon osaamista ja kokemusta tuon tyylisistä kuten kaukkarista tai keskarista.
        Hinta on se minkä arvoiseksi huijari saa sinulle sen uskoteltua.

        Suomeen tuonnista ei tarvitse hätäillä sillä tuo on paras jättää sinne missä se on.

        Vai on Pyrenettenmastiffi sukulaismiehellä.
        Tuo Azerien koira on paljon hankalampi suorastaan vaarallinen.

        Alkoi kiinnostamaan, kertokaa lisää


      • Elisama
        koookooo kirjoitti:

        Alkoi kiinnostamaan, kertokaa lisää

        Rotu ei ole niin yhtenäinen ulkoiselta olemukseltaan kuin jotkut pitkälle ulkomuodon mukaan jalostetut.
        Käyttöominaisuudet ja luonne on aika samanlainen.

        Kysessä on hyvin suuri rotu. Isot urokset painaa 100 KG:n kahden puolen.
        Kuitenkaan ei mitenkään kömpelö.
        Luusto hyvin vankka.
        Korkeuttaan pitenmpi.
        Luppakorvat, mustavalkoinen. Karva ei kovin pitkää ja lievästi aaltoilevaa, eikä karkeaa.
        Lumi ei takerru karvaan.
        Isännän seurassa ollessa voi koiriin tottunut silittää ja taputtaa sitä.
        Kaikkia näkemiäni yksilöitä kuljetettiin aina yleisillä paikoilla vahvan kuonokopan kanssa.
        Kokoon verraten vähäruokainen.
        Tarkenee aina ulkona.
        Veteen ei suostu oikein millään menemään.
        Vartioidessaan ei ole lauman joukossa vaan aina sen ulkopuolella.
        Täysin peloton ja hyökkäyshaluinen pienestäkin aiheesta.
        Sietää muita koiria aika hyvin.
        Azereilla on toisenkin tyyppinen koira, mutta tämä on niistä tunnetumpi Venäjällä.
        Joissain näyttelyissä näkee näitä. Sellaisissa näyttelyissä jossa he esittelevät "etnisiä" rotujaan eli vanhoja venäläisiä niinkuin he sanovat.
        Tätä tyyppiä esiintyy eniten Vuoristo-Karabahin alueella josta se on kotoisinkin. Siellä asuvien Azerien koirana.
        Olen rapsutellut ja taputellut näitä ja tunnen jonkun omistajan, mutta en yhtään kasvattajaa.
        Siellä (Venäjällä/Azereilla) on tuo kasvattajakäsite hieman eri kuin meillä.


      • koookooo
        Elisama kirjoitti:

        Rotu ei ole niin yhtenäinen ulkoiselta olemukseltaan kuin jotkut pitkälle ulkomuodon mukaan jalostetut.
        Käyttöominaisuudet ja luonne on aika samanlainen.

        Kysessä on hyvin suuri rotu. Isot urokset painaa 100 KG:n kahden puolen.
        Kuitenkaan ei mitenkään kömpelö.
        Luusto hyvin vankka.
        Korkeuttaan pitenmpi.
        Luppakorvat, mustavalkoinen. Karva ei kovin pitkää ja lievästi aaltoilevaa, eikä karkeaa.
        Lumi ei takerru karvaan.
        Isännän seurassa ollessa voi koiriin tottunut silittää ja taputtaa sitä.
        Kaikkia näkemiäni yksilöitä kuljetettiin aina yleisillä paikoilla vahvan kuonokopan kanssa.
        Kokoon verraten vähäruokainen.
        Tarkenee aina ulkona.
        Veteen ei suostu oikein millään menemään.
        Vartioidessaan ei ole lauman joukossa vaan aina sen ulkopuolella.
        Täysin peloton ja hyökkäyshaluinen pienestäkin aiheesta.
        Sietää muita koiria aika hyvin.
        Azereilla on toisenkin tyyppinen koira, mutta tämä on niistä tunnetumpi Venäjällä.
        Joissain näyttelyissä näkee näitä. Sellaisissa näyttelyissä jossa he esittelevät "etnisiä" rotujaan eli vanhoja venäläisiä niinkuin he sanovat.
        Tätä tyyppiä esiintyy eniten Vuoristo-Karabahin alueella josta se on kotoisinkin. Siellä asuvien Azerien koirana.
        Olen rapsutellut ja taputellut näitä ja tunnen jonkun omistajan, mutta en yhtään kasvattajaa.
        Siellä (Venäjällä/Azereilla) on tuo kasvattajakäsite hieman eri kuin meillä.

        Kiitti tiedosta. Miksi internetin hakukone ei löydä mitään? Haluisin nähä millanen se koira on


      • Elisama
        koookooo kirjoitti:

        Kiitti tiedosta. Miksi internetin hakukone ei löydä mitään? Haluisin nähä millanen se koira on

        Ole hyvä.
        Ei löydy suomeksi eikä englanniksi koska ei ole FCI:n hyväksymä rotu.
        En ole etsinyt mutta voisi venäjäksi tai turkiksi löytyä, olen aika varma (en täysin).


      • koookooo
        Elisama kirjoitti:

        Ole hyvä.
        Ei löydy suomeksi eikä englanniksi koska ei ole FCI:n hyväksymä rotu.
        En ole etsinyt mutta voisi venäjäksi tai turkiksi löytyä, olen aika varma (en täysin).

        tuleeko mieleen ketään kuka osaisi auttaa asiassa saada lisää tietoa?


      • Elisama
        koookooo kirjoitti:

        tuleeko mieleen ketään kuka osaisi auttaa asiassa saada lisää tietoa?

        Ikävä kyllä ei tule ketään mieleen.
        Tuolla Koiramaiset pulinat palstalla kirjoitteli joskus nimimerkki Kuvaz. Hänellä näytti olevan tietoa paljon enemmän kuin minulla.
        On hän tainnut kerran pari kirjoittaa tännekkin.
        En tiedä kuka hän on, mutta näytti osaavan asiansa.
        Kertoi nähneensä monia sellaisia alueita ja rotuja joista minulla ei ole tietoa.
        En muista kirjoittiko tästä rodusta koskaan.
        Itse kyllä tunnen mitä kautta saisi yhteyden tämän rodun "kasvattajiin", mutta en halua antaa vihjeitä siitä kuka olen. Myös nuo kontaktit kertoisi minusta paljon.
        Osa laumanvartijaväestä voi vaikka tunnistaa minut.


      • Wiiburgeri
        Elisama kirjoitti:

        Ikävä kyllä ei tule ketään mieleen.
        Tuolla Koiramaiset pulinat palstalla kirjoitteli joskus nimimerkki Kuvaz. Hänellä näytti olevan tietoa paljon enemmän kuin minulla.
        On hän tainnut kerran pari kirjoittaa tännekkin.
        En tiedä kuka hän on, mutta näytti osaavan asiansa.
        Kertoi nähneensä monia sellaisia alueita ja rotuja joista minulla ei ole tietoa.
        En muista kirjoittiko tästä rodusta koskaan.
        Itse kyllä tunnen mitä kautta saisi yhteyden tämän rodun "kasvattajiin", mutta en halua antaa vihjeitä siitä kuka olen. Myös nuo kontaktit kertoisi minusta paljon.
        Osa laumanvartijaväestä voi vaikka tunnistaa minut.

        On kiva lukea jotain joka tietää eikä vain käske etsimän kuukkelilla. eikä noita kuukkelistä löydykkään


      • koookooo
        Elisama kirjoitti:

        Ikävä kyllä ei tule ketään mieleen.
        Tuolla Koiramaiset pulinat palstalla kirjoitteli joskus nimimerkki Kuvaz. Hänellä näytti olevan tietoa paljon enemmän kuin minulla.
        On hän tainnut kerran pari kirjoittaa tännekkin.
        En tiedä kuka hän on, mutta näytti osaavan asiansa.
        Kertoi nähneensä monia sellaisia alueita ja rotuja joista minulla ei ole tietoa.
        En muista kirjoittiko tästä rodusta koskaan.
        Itse kyllä tunnen mitä kautta saisi yhteyden tämän rodun "kasvattajiin", mutta en halua antaa vihjeitä siitä kuka olen. Myös nuo kontaktit kertoisi minusta paljon.
        Osa laumanvartijaväestä voi vaikka tunnistaa minut.

        En itsekkään ole laumanvartijaporukkaa mutta minulla on ollut kaukkareita viimeiset 7 vuotta. Rotu vain menettänyt jonkinverran särmäänsä silmissäni. Voisit tehdä uuden sähköposti osoitteen ja lähettää nimettömänä apua tai siis tietoa minulle?


      • Elisama
        koookooo kirjoitti:

        En itsekkään ole laumanvartijaporukkaa mutta minulla on ollut kaukkareita viimeiset 7 vuotta. Rotu vain menettänyt jonkinverran särmäänsä silmissäni. Voisit tehdä uuden sähköposti osoitteen ja lähettää nimettömänä apua tai siis tietoa minulle?

        Särmää jos kaipaat niin olen kuullut että Virossa on joku hyvä luotettava kennel joiden kaukkareissa on todella särmää.
        Ovat kuitenkin varmaan vähän helpompia mutta todella on särmää.
        Minulla ei ole nyt tiedossa yhtän hyvää kenneliä sieltä.
        Ei silti on Suomessakin joitain hyvin tasokkaita muutama kasvattaja.
        Meillä on kuitenkin alettu mennä aika tavalla tuohon ulkonäköön melkein kaikki huomio.


      • kuusalu
        Elisama kirjoitti:

        Ikävä kyllä ei tule ketään mieleen.
        Tuolla Koiramaiset pulinat palstalla kirjoitteli joskus nimimerkki Kuvaz. Hänellä näytti olevan tietoa paljon enemmän kuin minulla.
        On hän tainnut kerran pari kirjoittaa tännekkin.
        En tiedä kuka hän on, mutta näytti osaavan asiansa.
        Kertoi nähneensä monia sellaisia alueita ja rotuja joista minulla ei ole tietoa.
        En muista kirjoittiko tästä rodusta koskaan.
        Itse kyllä tunnen mitä kautta saisi yhteyden tämän rodun "kasvattajiin", mutta en halua antaa vihjeitä siitä kuka olen. Myös nuo kontaktit kertoisi minusta paljon.
        Osa laumanvartijaväestä voi vaikka tunnistaa minut.

        kirjoitta otsikko kaukaasia lambakoer,tule kuvija.teveisija eestista


      • Elisama
        kuusalu kirjoitti:

        kirjoitta otsikko kaukaasia lambakoer,tule kuvija.teveisija eestista

        Ei taida olla niistä joista kirjoitin


      • kun tulee sen aika...
        Wiiburgeri kirjoitti:

        Kysyisin yhtä asiaa. Minun eräs tuttavatoi Viipurista koiranpennun joka piti olla Azerbaitsanin paimenkoiran. Se on jo nyt aika iso vaikka on vasta puoli vuotta, vähä yli. Vartioi omiaan vaikka on niin nuori. Viipurissa on kuulema kenneleitä jotka kasvattaa niitä. Olisiko sinulla tarkempaa tietoa.
        Onko vaikea pitää ja miten kouluttaa. Paljonko maksaa. Miten tuoda Suomeen. Sukulaismiehellä on Pyreneitten Mastiffi. Kumpi on hankalampi, osaatko sanoa.

        kuulosti todella itsevarmalta ja ylimieliseltä...
        eiks vaan?
        se tuntuu olevan täällä tyyli...
        noh mulla on vuodesta 94 asti kokemusta työkoirista...kaukkareista/keskareista , mut en silti tiedä kaikkea.
        aina oppii uutta ja kun sun tuttavillesi tulee ongelmia ja haluavat luopua pöllönpojasta,toivoisin että ottaisit yhteyttä.
        en tietty muuten olisi näin asiaanpuuttuva, mutta tuollainen koira väärissä käsissä on kuin ladattu ase lapsella...kaikkea hyvää silti ja mielikuvitusta koiran kanssa....jos ymmärrät.:)


    • Elisama

      Pashtujen koira on eräs muoto Keskiaasianpaimenkoirista.
      Kuitenkin aika tavalla erilainen.
      Se vartioi aina lauman ulkopuolella liikkuen ja sietää huonosti muita koiria.
      Oma lauma on sille ainoa hyväksyttävä.
      Erittäin agressiivinen. Sitä käytetään myös taistelukoirana.
      Siellä alueella koiratappelut ovat laillinen huvi.
      suuret yksilöt on noin 100kg siinnäkin.
      Katse erittäin vihamielinen. Isäntää katselee välinpitämättömästi.
      Venäläiset sotilaat toivat näitä aikoinaan Afganistanista. Pietarin alueellakin on useita.
      Niitä on risteytetty muihin rotuihin käsittelyn helpottamiseksi.
      Ilman kuonokoppaa ei niitä voi tuoda ihmisten ilmoille. Taluttajalla on oltava voimaa, koska ne eivät välitä kovin paljon sanoista jos haluavat hyökätä.
      Luonteeltaan ilmeisesti eräs rajuimpia Keskiaasialaisia, ja voimiltaan vahvimpia.
      Mainitsemani Kuvaz kirjoitti tästä enemmän ja hänellä oli paljon enemmän tietoa. Muistaakseni kertoi nähneensä niitä Afganistanissa.
      Minä en ole käynyt siellä koskaan.
      Toivottavasti hän huomaa ja täydentää.
      Tunnen monia venäläisiä Afganistanin veteraaneja ja he tietävät millainen se rotu on alkuperäisessä ympäristössä ja työssä.

      • Wiiburgeri

        Tuosta en ole ikinä kuullut. Onko niitä Viipurissa.


      • Elisama
        Wiiburgeri kirjoitti:

        Tuosta en ole ikinä kuullut. Onko niitä Viipurissa.

        Ei tietääkseni Viipurissa, mutta Pietarin oblastissa löytyy.


      • Ihmeen oblastista
        Elisama kirjoitti:

        Ei tietääkseni Viipurissa, mutta Pietarin oblastissa löytyy.

        Onko se joku kennelnimi


      • Elisama
        Ihmeen oblastista kirjoitti:

        Onko se joku kennelnimi

        Oblasti tarkoittaa hallintoaluetta.
        Voisi verrata vaikka Suomessa lääniin.


      • kyseessä

        Ns. Arjalainen molossikoira, Aryan mastiff on taistelu ja vartiokoira. Näyttää keskarilta.


    • on vahvin

      joka pärjää tappelussa toisille. sellasen haen varmasti vaikka venäjältä koska rahaa löytyy

      • Elisama

        Kysyt väärältä henkilöltä.
        Minulta et vastausta saa.
        En pidä koirataisteluista, vastustan niitä jyrkästi.


      • provo tai sitten

        kysyjällä on vakavia ongelmia mielenterveydessä tai todella pahoja itsetunto-ongelmia. Siis niin idioottimainen kysymys!


      • vitsi
        provo tai sitten kirjoitti:

        kysyjällä on vakavia ongelmia mielenterveydessä tai todella pahoja itsetunto-ongelmia. Siis niin idioottimainen kysymys!

        Kumpahan heittää jokea ja te otatte tosisanne.


      • Elisama
        vitsi kirjoitti:

        Kumpahan heittää jokea ja te otatte tosisanne.

        Toivottavasti on vitsiä sillä aika monia tuntuu kuitenkin tuo kiinnostavan.


      • tohon

        ei varmaankaan tarvi vastata...


      • onhan näitä...

        mut eihän näille tarvi vastata jos ei halua syyllistyä mihinkään.
        vi**u mikä raukka , ei uskalla itse ottaa myllyä...?


    • Elisama

      Kuten huomaatte muutamasta esimerkistä, niin Keskiaasianpaimenkoira ei ole koko aluetta käsittävä yhtenäinen rotu.
      Kaukaasianpaimenkoira on samoin hyvin erilainen Kaukaasian eri alueilla. Olen nähnyt niitä eri muunnoksia Venäjällä joten se ei ole mitään "linkkitietoutta" Googlen pojalta.

      • on sulla

        olevan paljon enemmän tietoa kuin monella noilla jotka kimpuusi käyvät. Taitaa olla niillä oma lehmä ojassa kun koettaat hätistää kaikkia sinne toiselle saitille keskustelemaan....... siellä on hyvä saada oma rotu tuntumaan ainoolta hyvältä ja siten pennuista parempi hinta. Huomasitko että hyökkääjät oli juuri niitä. Katos se on raha joka täälläkin näkyy pistävän hyökkääjät liikkeelle ei se et sulla olis väärää tietoo, vaan se että sulla on todellista tietoo etkä kehu niitä kenneleitä jotka uhoo sulle..


      • Elisama
        on sulla kirjoitti:

        olevan paljon enemmän tietoa kuin monella noilla jotka kimpuusi käyvät. Taitaa olla niillä oma lehmä ojassa kun koettaat hätistää kaikkia sinne toiselle saitille keskustelemaan....... siellä on hyvä saada oma rotu tuntumaan ainoolta hyvältä ja siten pennuista parempi hinta. Huomasitko että hyökkääjät oli juuri niitä. Katos se on raha joka täälläkin näkyy pistävän hyökkääjät liikkeelle ei se et sulla olis väärää tietoo, vaan se että sulla on todellista tietoo etkä kehu niitä kenneleitä jotka uhoo sulle..

        Kiitos vain tunnustuksesta ja kannustuksesta.
        Onhan sitä kokemusta tullut hankittua eri roduista ja nähtyä niitä alkuperäisessä työssä kotiseuduillaan.
        Kerran olen jopa ollut niiden hyökkäyksen kohteena kun erehdyin pimeässä liian lähelle laumaa.
        Luonnonolosuhteet ja koiratietämykseni ja hyvä kunto auttoi selviämään hengissä ja vahigoittumattomana.


      • huh huh
        Elisama kirjoitti:

        Kiitos vain tunnustuksesta ja kannustuksesta.
        Onhan sitä kokemusta tullut hankittua eri roduista ja nähtyä niitä alkuperäisessä työssä kotiseuduillaan.
        Kerran olen jopa ollut niiden hyökkäyksen kohteena kun erehdyin pimeässä liian lähelle laumaa.
        Luonnonolosuhteet ja koiratietämykseni ja hyvä kunto auttoi selviämään hengissä ja vahigoittumattomana.

        "Luonnonolosuhteet ja koiratietämykseni ja hyvä kunto auttoi selviämään hengissä ja vahigoittumattomana."
        Ei voi olla totta... Väität siis, että selvisit laumanvartijakoiran hyökkäyksestä? Siis koiran joka vuoristoissa ja aroilla suojelee lampaita/ vuohia pedoilta. Onko kysymys koirasta joka voi painaa jopa saman verran kuin aikuinen mies ja jonka leuoista löytyy voimaa useita satojakiloja neliösentilleen? Ja selvisit sellaisen koiran hyökkäyksestä?
        Missä tämä tapahtui? Aasiassa ilmeisesti. Kenen koira/ koirat? Ja yleensäkin mitä helvettiä hiiviskelet kenenkään lampaiden keskuudessa keskellä yötä keskellä ei yhtään mitään jossakin afganistanin aroilla, jumalan seljän takana paikassa jota tuskin on edes karttaan merkitty, niin sanotussa wild naturessa?
        On pojalla/tytöllä rahaa ilmeisen kiitettävästi kun voi reissata puheidesi mukaan ympäri maailmaan paikkoihin joihin ei ihan paikallisbussilla pääse ja vain sen takia, että voit käydä katsomassa miltä näyttää ukandalainen keskikaljannoutaja (latinaksi ukandus centerölus, tiikerin värinen, tokikin vain punainen, säkäkorkeus noin 55 cm)? Lennot esim intiaan meno-paluu maksaa noin 2000 ->, majoitus parille viikolle 500 ->, ruoat ja juomat 100 ->, kuljetukset ja ne menot keskelle ei yhtään mitään (yksityiskoneellako vai ihan kävellen kuukauden päivät?) useita satoja euroja.

        Nyt vittu ihan oikeesti, joku roti.


    • kulmahammas

      Onko kysmys afzarjae, afcarcja, koirista?

    • alabai

      Haluan kommentoida aloitusviestiä.
      Keskiaasianpaimenkoira on keskiaasianpaimenkoira, piste. Keskiaasianpaimenkoira on venäläinen vartio- ja taistelukoira. Sitä on käytetty vartioimaan niin omaisuutta kuin valtion maitakin ja yleisenä kansanhuvina tappelutettu keskiaasianpaimenkoiria keskenään. Venäjän keskiaasianpaimenkoira on eräänlainen muunnos, jota on helpompi käsitellä ja ohjailla, siitä koirasta, joka todella alkujaan ja edelleen vartio karjaa aroilla ja vuoristoissa. Turkmen alabai muistuttaa lähinnä nykyisin haviteltua keskiaasianpaimenkoiran ulkomuotoa eniten. Turkmen alabai on kuitenkin niin ruumiinrakenteeltaan kuin luonteeltaansakin nykyisestä keskiaasianpaimenkoirasta poikkeava. Turkmen alabai on huomattavasti pienempi kokoinen, että kevytrakenteisempi. Se on sopusuhtainen suurikokoinen koira, jolla on äärimmäisen hyvä liikkumiskyky. Koiran koko voi vaihdella hyvinkin paljon, mutta liikkuvuus säilyy aina. Optimaalinen koko alabaille voisi olla noin 70-75 cm korkea ja painoa noin 60 kiloa. Tämän jälkeen liikkuvuus katoaisi. Luonteeltaan alabai on erittäin rauhallinen ja lempeä, joka ei tuhlaa energiaansa turhaan. Se on ystävällinen, mutta vaaran uhatessa koira ryhtyy pelottomasti suojelemaan laumaansa. Alabai on erittäin alkukantainen ja selviää luonnossa myös ilman ihmisen apua.
      Muita "rotuja", joista nykyinen keskiaasianpaimenkoiramme tai pikemminkin keskiaasian mastiffimme on alkujaan kehitelty ovat ermenistanin/ armenian paimenkoira eli aralez tai gampr, kirginian paimenkoira, afganistanin paimenkoira eli sage rama tai sage koochee rama, uzbekistanin paimenkoira eli torkuz tai sarkangik, tazjikistanin paimenkoira eli dakhmarda tai tchoraschma ja sitten turkmenistanin paimenkoira eli koyunchi, alabai, medzhek ity tai chokcha.
      Nämä kaikki ovat vartiokoiria, eikä niillä ole mitään tekemistä paimentamisen kanssa. Esimerkiksi pyreneitten vuoristossa karjaa vartio pyreneittenkoira tai -mastiffi ja karjaa taasen paimentaa pyreneittenpaimenkoira.
      Alabai on mielestäni kuitenkin ollut suurin vaikuttaja nykyisen keskiaasianpaimenkoiran jalostuksessa, jo varmaankin senkin takia, että turkmenistanissa on melko suuri tarjonta erinomaisia työkoiria ja laadultaan suhteellisen tasainen kanta. Näitä koiria ei saisi viedä maasta vaan turkmenistanissa alabai on kansallisaarre ja kansalliskoira. Kuitenkin länsimaisessa keskiaasianpaimenkoiran jalostuksessa on valitettavasti tähdätty pikemminkin näyttävään kokoon ja etenkin venäjällä pentujen vanhemmista on ilmoitettu myös rannemitat, joista väitetään jopa 15 cm. Kaikkea ei voi saada, joten jostakin täytyy tinkiä, luonteesta vaikka sitten. Tuloksena sitten on joko karhunkokoinen arkajalka kuten yleensä tai vuoria siirtävä paholainen.
      En tiedä muiden mielipiteistä, mutta itse väittäisin legendaarisen keskiaasianpaimenkoiran olevan samaa kaliiberia kuin kaukasianpaimenkoirakin, sohvaperunoita. Itse jos puhun keskiaasianpaimenkoirasta, reissaan mieluiten heti koiran juurille ja keskustelen pikemmin legendaarisesta turkmenistan alabaista. Kasvattajilla onkin suuren suuri työ edessään yrittäessään kasvattaa rotua, jonka tarkoitus olisi pysyä mahdollisimman alkukantaisena ja alkuperäisenä, että sopeutumiskykyisenä rotuna, eikä tuottaa keskiaasialaista-sohvaperuna-mastiffi-trendimolossia sarjatuotantona portin pieleen äkkirikkaille.

      • alabai

        Mitä noihin rotuihin tulee ja niiden esittelyyn, kaikki tieto on täyttä potaskaa. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitä noista roduista edellä on kirjoitettu. Kirjoittaja tuskin on rotuja livenä nähnyt niin miten hän voi kertoa tarttuuko koiran turkkiin lumi vai ei. Hei pliis, nyt ihan oikeesti.

        Jos haluatte todella tietää erilaisista laumanvartijaroduista niin annan pari linkkiä

        http://www.turkkarabas.com/tr/genelbilgiler/g3.htm
        http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html
        http://molosserdogs.com/news.php
        http://www.lgd.org/
        http://www.perrolobos.narod.ru/Istoriya/


      • facttheles
        alabai kirjoitti:

        Mitä noihin rotuihin tulee ja niiden esittelyyn, kaikki tieto on täyttä potaskaa. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitä noista roduista edellä on kirjoitettu. Kirjoittaja tuskin on rotuja livenä nähnyt niin miten hän voi kertoa tarttuuko koiran turkkiin lumi vai ei. Hei pliis, nyt ihan oikeesti.

        Jos haluatte todella tietää erilaisista laumanvartijaroduista niin annan pari linkkiä

        http://www.turkkarabas.com/tr/genelbilgiler/g3.htm
        http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html
        http://molosserdogs.com/news.php
        http://www.lgd.org/
        http://www.perrolobos.narod.ru/Istoriya/

        Ja tuon paatoksen perään heitit amerikkalaisten suosittujen molossisivujen linkkejä =) Oli siinä asiaakin mutta kovin mustavalkoista tekstiä loppujenlopuksi. Mikään ei vahvista sääntöjä niin paljon kuin poikkeus. Mieluummin näen koirat vartioimassa rikkaiden taloja kuin tappelemassa itsensä reikiä täyteen.


      • alabai
        facttheles kirjoitti:

        Ja tuon paatoksen perään heitit amerikkalaisten suosittujen molossisivujen linkkejä =) Oli siinä asiaakin mutta kovin mustavalkoista tekstiä loppujenlopuksi. Mikään ei vahvista sääntöjä niin paljon kuin poikkeus. Mieluummin näen koirat vartioimassa rikkaiden taloja kuin tappelemassa itsensä reikiä täyteen.

        Siitä en tiedä mikä amerikoissa on suosittua, mutta tuolta ainakin löytyy sitä faktaa vaikkapa sage koochee ramasta tai tobetista, joista ei ihan jokaiselta suomi24lta löydy. Mielummin tietoa niukasti ja mustavalkoiseen sävyyn kirjoitettuna kuin sivukaupalla nukkumatin uusia iltasatuja.
        Tietoa etsittäessä voi myös käyttää hieman omiakin aivojaan. Jos amerikanbulldogin kohdalla silmille pompsahtaa sana volkodav tai tobetin kohdalla bloodhound, voidaan jo maalaisemmallakin järjellä olettaa, että tieto on siltä osin soopaa. Järki käteen ja käsi visusti taskuun.

        Toisekseen, mielummin näen koirat reijittämässä toisiaan kuin toimettomana makoilemassa parin metrin kettingissä, joka kestää vetää vaikka traktoria. Etenkään silloin kuin koiralla ei ole mitään käsitystä mitä se siinä ketjussa ulkona tekee, muuta kuin tsiikailee maisemia.
        Alabai koiria on alkujaan tappelutettu keskenään työkyvyn testaamiseksi, ei sen takia, että koiratappelut olisivat jotenkin erityisen cooleja. Ei tappelun tarkoitus ole ollut vahingoittaa kumpaakaan yksilöä. Eihän siinä olisi mitään järkeä - mistä köyhä paimenkansa yhtäkkiä löytää uuden hyvän työkoiran, josta saa jo ennestään pulittaa omaisuuden. Hyvien työkoirien ja työhönsä soveltuvien koirien suku ja kanta, että sen säilyminen on ollut alkuperäisaatteena näiden koirien tappeluttamisessa. Venäläiset keksivät sitten tämän kansanhuvin, jossa yhteensä 180 kiloa keskiaasialaista trendimolossia raatelee toisensa henkihieveriin.
        Eipäs hypitä ääripäästä ääripäähän, yritetään kulkea sitä kultaista keskitietä, myös täällä keskustellessa.


      • facttheles
        alabai kirjoitti:

        Siitä en tiedä mikä amerikoissa on suosittua, mutta tuolta ainakin löytyy sitä faktaa vaikkapa sage koochee ramasta tai tobetista, joista ei ihan jokaiselta suomi24lta löydy. Mielummin tietoa niukasti ja mustavalkoiseen sävyyn kirjoitettuna kuin sivukaupalla nukkumatin uusia iltasatuja.
        Tietoa etsittäessä voi myös käyttää hieman omiakin aivojaan. Jos amerikanbulldogin kohdalla silmille pompsahtaa sana volkodav tai tobetin kohdalla bloodhound, voidaan jo maalaisemmallakin järjellä olettaa, että tieto on siltä osin soopaa. Järki käteen ja käsi visusti taskuun.

        Toisekseen, mielummin näen koirat reijittämässä toisiaan kuin toimettomana makoilemassa parin metrin kettingissä, joka kestää vetää vaikka traktoria. Etenkään silloin kuin koiralla ei ole mitään käsitystä mitä se siinä ketjussa ulkona tekee, muuta kuin tsiikailee maisemia.
        Alabai koiria on alkujaan tappelutettu keskenään työkyvyn testaamiseksi, ei sen takia, että koiratappelut olisivat jotenkin erityisen cooleja. Ei tappelun tarkoitus ole ollut vahingoittaa kumpaakaan yksilöä. Eihän siinä olisi mitään järkeä - mistä köyhä paimenkansa yhtäkkiä löytää uuden hyvän työkoiran, josta saa jo ennestään pulittaa omaisuuden. Hyvien työkoirien ja työhönsä soveltuvien koirien suku ja kanta, että sen säilyminen on ollut alkuperäisaatteena näiden koirien tappeluttamisessa. Venäläiset keksivät sitten tämän kansanhuvin, jossa yhteensä 180 kiloa keskiaasialaista trendimolossia raatelee toisensa henkihieveriin.
        Eipäs hypitä ääripäästä ääripäähän, yritetään kulkea sitä kultaista keskitietä, myös täällä keskustellessa.

        Mielenkiintoista että tässä puhutaan rodun muuttumisesta mutta heti kun tappeluista aletaan puhua, vedotaan traditioihin. Totta on että ennenvanhaan oli kaikki paremmin. Itse kirjoitin nykypäivän koirista.


      • facttheles
        facttheles kirjoitti:

        Mielenkiintoista että tässä puhutaan rodun muuttumisesta mutta heti kun tappeluista aletaan puhua, vedotaan traditioihin. Totta on että ennenvanhaan oli kaikki paremmin. Itse kirjoitin nykypäivän koirista.

        Venäläisiä syytetään eniten mutta he ovat vain neula heinänsuovassa vaikka toki monet maat ottavat heistä mallia. Kirjoitat asiaakin toveri.


      • alabai
        facttheles kirjoitti:

        Venäläisiä syytetään eniten mutta he ovat vain neula heinänsuovassa vaikka toki monet maat ottavat heistä mallia. Kirjoitat asiaakin toveri.

        Faktaa tuskin kukaan voi sanoa ja osoittaa mustaa valkoisella - venäläiset aloittivat keskiaasianpaimenkoirien ja kaukasianpaimenkoirien huvitappeluttamisen. On kuitenkin hyvinkin pitkältä ajalta suusta suuhun tietoutta, että kirjoituksia, joissa kerrotaan venäläisten jalostavan keskiaasianpaimenkoiraa ja kaukasianpaimenkoiraa, etenkin omaisuuden suojeluun, että valtion käyttöön, viimeisimpään etenkin kaukasianpaimenkoiraa. En tiedä pitääkö paikkaansa punaisen tähden kennelin legenda vai onko se todellakin vain legendaa, mutta kuulemme juuri mm tässä kennelissä koiria on jalostettu valtion käyttöön ja näitä koiria, että näiden koirien jälkeläisiä olisi luovutettu siviiliin, joita on myöhemmin tappelutettu yleisenä kansanhuvina tiettyjen yhdistelmien aikaansaaman matalan ärsytyskynnyksen johdosta, ja silkasta väärinkäsityksestä, kun koiria kotimaassaan tappelutettu taasen testiluonteisesti.

        Nimenomaan edellisessä oli puhe lähi-idästä ja keski-aasian alueelta kotoisin olevista koiraroduista. Toisessa puolella maailmaa tai ei edes niin kauas tarvitse matkustaa kuin pakistaniin, jossa paikalliset äkkirikkaat ja muuan maahanmuuttajat tappeluttavat yleisenä kansanhuvina pakistanin mastiffeja, intian sindh mastiffeja ja bully kuttaa, jopa karhuja ja tiikereitä vastaan. Mentiin minnepäin maailmaa tahansa, löytyy grouppi ihmisiä, joille koirien taistelun katseleminen on huvia ja suhteellisen helppo keino ansaita rahaa. Samoin kuin kukkotappelut, leijonatappelut, härkätappelut jne.

        Mielestäni koiran kuin koiran jalostuksessa olisi paikallaan pitää pääasiallisena pointtina säilyttää rodun monimuotoisuus ja alkuperäisyys, että mahdollinen alkukantaisuus niissä puitteissa missä se kunkin rodun kohdalla on mahdollista. Itse en välttämättä matkustaisi venäjän puolelle tappeluttamaan keskiaasianpaimenkoiraani testatakseni koirani työkykyä, mutta en myöskään tuomitse niitä omistajia, jotka näin tekevät. Ne tuomitsen, jotka tappeluttavat koiriaan huvin vuoksi tai rahan takia. Toki tässäkin tullaan kultturellisiin näkemyseroihin, joissa köyhyydestä kärsivien tappeluttaminen koirillaan ei ole tuomittavaa, mutta kaikki on suhteellista, mikä suomessa on köyhä - tulot alle 1000 euroa (vai oliko se 1200 euroa) kuukaudessa, on intiassa hyvätuloinen. Periaatteiden ja kulttuurierojen pohjalta on hyvin vaikea sen enempää tuomita kuin analysoida, mutta jostakin tietystä rodusta, sen kehityksestä, synnystä ja nykytilanteesta puhuttaessa on pystyttävä ajattelemaan globaalisti. Täällä suomessa kuitenkin on kielletty lailla järjestetyt koirien ja muiden eläinten väliset tappelut, me toimimme näin täällä ja se vaikuttaa jo meidän näkemyksiimme tietyistä kasvatusmetodeista, joista voimme keskustella loputtomiin, kuten kaulapantaan kiinnitettyjen kapuloiden, piikkikoulutuskaulapantojen ja esimerkiksi sähköpiiskojen, että - pantojen käytöstä, samoin kuin näkemyksemme eroavat koirataistelujen suhteen.
        Ei tästä sen enempää, mutta tarkoitukseni ei missään tapauksessa ollut provosoida keskustelua tai tekoja koirataisteluiden suhteen sen ollen oikeutettua joidenkin rotujen kohdalla kuuluessaan rodun jalostukseen.


      • maa kutsuu idioottej
        alabai kirjoitti:

        Faktaa tuskin kukaan voi sanoa ja osoittaa mustaa valkoisella - venäläiset aloittivat keskiaasianpaimenkoirien ja kaukasianpaimenkoirien huvitappeluttamisen. On kuitenkin hyvinkin pitkältä ajalta suusta suuhun tietoutta, että kirjoituksia, joissa kerrotaan venäläisten jalostavan keskiaasianpaimenkoiraa ja kaukasianpaimenkoiraa, etenkin omaisuuden suojeluun, että valtion käyttöön, viimeisimpään etenkin kaukasianpaimenkoiraa. En tiedä pitääkö paikkaansa punaisen tähden kennelin legenda vai onko se todellakin vain legendaa, mutta kuulemme juuri mm tässä kennelissä koiria on jalostettu valtion käyttöön ja näitä koiria, että näiden koirien jälkeläisiä olisi luovutettu siviiliin, joita on myöhemmin tappelutettu yleisenä kansanhuvina tiettyjen yhdistelmien aikaansaaman matalan ärsytyskynnyksen johdosta, ja silkasta väärinkäsityksestä, kun koiria kotimaassaan tappelutettu taasen testiluonteisesti.

        Nimenomaan edellisessä oli puhe lähi-idästä ja keski-aasian alueelta kotoisin olevista koiraroduista. Toisessa puolella maailmaa tai ei edes niin kauas tarvitse matkustaa kuin pakistaniin, jossa paikalliset äkkirikkaat ja muuan maahanmuuttajat tappeluttavat yleisenä kansanhuvina pakistanin mastiffeja, intian sindh mastiffeja ja bully kuttaa, jopa karhuja ja tiikereitä vastaan. Mentiin minnepäin maailmaa tahansa, löytyy grouppi ihmisiä, joille koirien taistelun katseleminen on huvia ja suhteellisen helppo keino ansaita rahaa. Samoin kuin kukkotappelut, leijonatappelut, härkätappelut jne.

        Mielestäni koiran kuin koiran jalostuksessa olisi paikallaan pitää pääasiallisena pointtina säilyttää rodun monimuotoisuus ja alkuperäisyys, että mahdollinen alkukantaisuus niissä puitteissa missä se kunkin rodun kohdalla on mahdollista. Itse en välttämättä matkustaisi venäjän puolelle tappeluttamaan keskiaasianpaimenkoiraani testatakseni koirani työkykyä, mutta en myöskään tuomitse niitä omistajia, jotka näin tekevät. Ne tuomitsen, jotka tappeluttavat koiriaan huvin vuoksi tai rahan takia. Toki tässäkin tullaan kultturellisiin näkemyseroihin, joissa köyhyydestä kärsivien tappeluttaminen koirillaan ei ole tuomittavaa, mutta kaikki on suhteellista, mikä suomessa on köyhä - tulot alle 1000 euroa (vai oliko se 1200 euroa) kuukaudessa, on intiassa hyvätuloinen. Periaatteiden ja kulttuurierojen pohjalta on hyvin vaikea sen enempää tuomita kuin analysoida, mutta jostakin tietystä rodusta, sen kehityksestä, synnystä ja nykytilanteesta puhuttaessa on pystyttävä ajattelemaan globaalisti. Täällä suomessa kuitenkin on kielletty lailla järjestetyt koirien ja muiden eläinten väliset tappelut, me toimimme näin täällä ja se vaikuttaa jo meidän näkemyksiimme tietyistä kasvatusmetodeista, joista voimme keskustella loputtomiin, kuten kaulapantaan kiinnitettyjen kapuloiden, piikkikoulutuskaulapantojen ja esimerkiksi sähköpiiskojen, että - pantojen käytöstä, samoin kuin näkemyksemme eroavat koirataistelujen suhteen.
        Ei tästä sen enempää, mutta tarkoitukseni ei missään tapauksessa ollut provosoida keskustelua tai tekoja koirataisteluiden suhteen sen ollen oikeutettua joidenkin rotujen kohdalla kuuluessaan rodun jalostukseen.

        Kertokaa nyt oikein millä tapaa tuo koiratappelu liittyy jalostukseen? En ole tähän päivään mennessä sitä ymmärtänyt. Nämä Venäjän puolella tappeluttamassa käyneet henkilöt eivät ainakaan voi vedota työkykyjen vaalimiseen koska ovat tätä ennen jo vuosia käyttäneet koiriaan jalostukseen eivätkä heidän koiransa ensinäkään ole työkoiria vaan narunjatkeena kulkevia munanjatkeita.

        Tiedän useita laumanvartijakoirien omistajia joilla koirat ovat OIKEASTI niissä töissä missä yhteenottoja petoeläinten kanssa voi tulla. Ihmeellistä että kenenkään näistä ei ole tarvinnut viedä koiriaan koiratappeluihin ja silti vartioitava eläinlauma pysyy hengissä ja omistajat ovat koiriinsa tyytyväisiä.

        Jos joku haluaa nähdä pärjäisikö minun koirani sudelle niin tosissaanko ajattelevat että siitä sen tietää kun joku toinenkin ihminen tuo sen remmilenkkeilijän tappelemaan? Älkää nyt saatana jauhako paskaa :D Jos on niin sairas mieleltään että nauttii kun koirat kärsii niin hankkikaa munaa edes myöntää se ilman että tarvitsee esittää mitään paskaa työkäytöstä, voi vittu itkeekkö vai nauraa!


      • alabai
        maa kutsuu idioottej kirjoitti:

        Kertokaa nyt oikein millä tapaa tuo koiratappelu liittyy jalostukseen? En ole tähän päivään mennessä sitä ymmärtänyt. Nämä Venäjän puolella tappeluttamassa käyneet henkilöt eivät ainakaan voi vedota työkykyjen vaalimiseen koska ovat tätä ennen jo vuosia käyttäneet koiriaan jalostukseen eivätkä heidän koiransa ensinäkään ole työkoiria vaan narunjatkeena kulkevia munanjatkeita.

        Tiedän useita laumanvartijakoirien omistajia joilla koirat ovat OIKEASTI niissä töissä missä yhteenottoja petoeläinten kanssa voi tulla. Ihmeellistä että kenenkään näistä ei ole tarvinnut viedä koiriaan koiratappeluihin ja silti vartioitava eläinlauma pysyy hengissä ja omistajat ovat koiriinsa tyytyväisiä.

        Jos joku haluaa nähdä pärjäisikö minun koirani sudelle niin tosissaanko ajattelevat että siitä sen tietää kun joku toinenkin ihminen tuo sen remmilenkkeilijän tappelemaan? Älkää nyt saatana jauhako paskaa :D Jos on niin sairas mieleltään että nauttii kun koirat kärsii niin hankkikaa munaa edes myöntää se ilman että tarvitsee esittää mitään paskaa työkäytöstä, voi vittu itkeekkö vai nauraa!

        Minua ei sinänsä koko keskiaasianpaimenkoiran jalostus erityisen henkilökohtaisella tasolla kiinnosta. Omistan rodun ja tämän johdosta noin kymmenen vuoden ajalta tietoa rodusta hankkinut. Olen myös sukuja uzbekki, joten myös paikanpäällä saanut tilanteita seurata. Jo puhuin kulttuurieroista, niistä siis ei sen enempää...
        Turkmenistanissa, Uzbekistanissa, Kirginiassa, Afkanistanissa ja Tazjikistanissa koiria tappelutetaan työkyvyn testaamiseksi. Kysymys ei ole siitä kuka pärjää ja kenelle vaan puolustautuuko koira yleensäkään ja ryhtyy taisteluun tilanteen pakotteissa. Tämä kuuluu siellä olennaisena osana yksilöiden valintaan työkäyttöön ja sitä mukaa pennutukseen. Se mitä siellä tapahtuu, ei tapahdu ainakaan käsittääkseni täällä. Joten ei nyt itketä kuitenkaan.
        Se mikä erottaa suomen ja esimerkiksi turkmenistanin on jo ensinnäkin kulttuuri, kieli, ilmasto, maantieteellinen sijainti, historia, kansan lähtökohtainen syntyperä jne. Niin kuin sanoin, täytyy ajatella globaalisti. Nyt ei puhuta suomesta vaan globaalisti siitä mitä keskiaasianpaimenkoirille kuuluu.
        Minun koiriani ei ole käytetty koiratappeluissa, eikä lähipiirissä ole koiria, joita olisi käytetty koiratappeluissa, enkä tunne henkilökohtaisesti suomalaista, joka olisi käyttänyt koiriaan koiratappeluissa. Venäjän puolelta tunnen tappeluissa käyneitä koiria ja myöskin ensimmäinen keskiaasianpaimenkoirani vuonna -84 oli titeleerattu usean peräkkäisen kehän voittajauros useammalta vuodelta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että näin kuuluu muiden toimia.
        Se ketä asia kiinnostaa, voi hankkia lisää tietoa esimerkiksi erinlaisista venäläisestä keskiaasianpaimenkoirien tietokannoista, tuloksista ja jopa rotujärjestöiltä, että kenneleistä, joissa käytetään jalostukseen kuuluisia tappelumestareita.

        Jatketaanko keskustelua siitä, onko keskiaasianpaimenkoira laumanvartija vai "onko jokin muunnos" joka toimisi karjakoirana/paimenena. Kerroin jo oman mielipiteeni ja siihen faktat.


      • Kuvaz
        alabai kirjoitti:

        Mitä noihin rotuihin tulee ja niiden esittelyyn, kaikki tieto on täyttä potaskaa. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitä noista roduista edellä on kirjoitettu. Kirjoittaja tuskin on rotuja livenä nähnyt niin miten hän voi kertoa tarttuuko koiran turkkiin lumi vai ei. Hei pliis, nyt ihan oikeesti.

        Jos haluatte todella tietää erilaisista laumanvartijaroduista niin annan pari linkkiä

        http://www.turkkarabas.com/tr/genelbilgiler/g3.htm
        http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html
        http://molosserdogs.com/news.php
        http://www.lgd.org/
        http://www.perrolobos.narod.ru/Istoriya/

        Kirjoitat ja laitat linkkejä. Tekstistäsi huomasin ettet tunne rotuja muuta kuin Googlen kautta.
        Jos laitat linkin ja kehotat ihmisiä tutustumaan niistä ja vakuuttumaan väitteistäsi niin pistä suomennos jos osaat vaikka turkkia jota ensimmäisen linkin kieli oli, sitten käännä muut. Minä pystyin lukemaan linkkejäsi ja totesin sinun monien väitteittesi olevan ristiriidassa linkkien tietojen kanssa, onko kielitaitosi sittenkään se mitä uzbekilla on, eli olet kantafinski.
        Käytännöstä et tiedä mitäään jos et ymmärrä voiko tietää tarttukko koiran turkkiin lumi vai ei. Se ei todellakaan ole mitään mytologiaa vaan käytännön tietoa jonka saa keskustelemalla rodun omistajien kanssa. Monista se näkyy jo rotuesittelyssä. Et taida tietää miten.


      • bulu gudaa
        Kuvaz kirjoitti:

        Kirjoitat ja laitat linkkejä. Tekstistäsi huomasin ettet tunne rotuja muuta kuin Googlen kautta.
        Jos laitat linkin ja kehotat ihmisiä tutustumaan niistä ja vakuuttumaan väitteistäsi niin pistä suomennos jos osaat vaikka turkkia jota ensimmäisen linkin kieli oli, sitten käännä muut. Minä pystyin lukemaan linkkejäsi ja totesin sinun monien väitteittesi olevan ristiriidassa linkkien tietojen kanssa, onko kielitaitosi sittenkään se mitä uzbekilla on, eli olet kantafinski.
        Käytännöstä et tiedä mitäään jos et ymmärrä voiko tietää tarttukko koiran turkkiin lumi vai ei. Se ei todellakaan ole mitään mytologiaa vaan käytännön tietoa jonka saa keskustelemalla rodun omistajien kanssa. Monista se näkyy jo rotuesittelyssä. Et taida tietää miten.

        on sama koheli joka joskus kirjoitteli bully kuttasta muka asiantuntemuksen syvällä rintaäänellä ja sanoi hankkivansa sellaisen....kyse on jostain räkänokasta joka ei näy tuntevan koiria alkuunkaan mutta yrittää leikkia asiantuntijaa itseään paljon viisaampien seurassa,,,,älä vastaile hänelle hän vaan nauttii siitä


      • hyvät hyssykät

        mikään turkmeeni vaan henkilö holla on oikeinkirjoitus melko hakusessa. jos olisit turkmeeni niin virheitä olisi kieliopissa eikä oikeinkirjoituksessa, muutenkin täysin pelkkää asiantuntematonta löpinää koko kirjoituksesi, mene vain leikkimään sen bully kuttasi kanssa mielikuvitusmaailmaasi


      • alabai kirjoitti:

        Mitä noihin rotuihin tulee ja niiden esittelyyn, kaikki tieto on täyttä potaskaa. Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko mitä noista roduista edellä on kirjoitettu. Kirjoittaja tuskin on rotuja livenä nähnyt niin miten hän voi kertoa tarttuuko koiran turkkiin lumi vai ei. Hei pliis, nyt ihan oikeesti.

        Jos haluatte todella tietää erilaisista laumanvartijaroduista niin annan pari linkkiä

        http://www.turkkarabas.com/tr/genelbilgiler/g3.htm
        http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html
        http://molosserdogs.com/news.php
        http://www.lgd.org/
        http://www.perrolobos.narod.ru/Istoriya/

        lumi ei tartu meidän keskarin turkkiin, koska se on ontto ja sileä., ei tartu oikeen muukaan esin kura tai hiekka, puhtaan valkoinen on aina vaikka missä kulkis!


      • Jaa, no nyt löysin tämän viestin, joka vastaa hyvin meidän keskarin nykyistä luonnetta ja ruumiinmuotoa jne. (jollei oteta huomioon noita menneisyyden huonoja aikoja.)
        Perun puheeni Azerista koska ulkonäkö ei viittaa lainkaan tuohon suuntaa, täsmälleen Turkmenistaniin ja Alabain suuntaan. ja tämä aikuisen uroskoirani luonne on mitä ihanin, ihmisen paras ystävä. !


    • Kuvaz

      Koko aloitusta ennen kuin nyt katselin mitä näkyy etusivulla. Olit kysellyt minunkin tietojani kyseiseen asiaan ja joihinkin alueen rotuihin.
      Luin koko ketjun ja huomaan sinulla itsellasi olevan palojon tietoutta. No aihe on tainnut jo jäähtyä joten en ala enempää kirjoitella. Kieltämättä olen päässyt tutustumaan noihin erikoisiin rotuihin todennäköisesti enemmän kuin moni suomalainen.
      Oletko poistunut koirapalstoilta kun et ole juuri kirjoitellut pitkiin aikoihin, en ainakaan haulla löytänyt uusia avauksiasi.
      Todellakaan keskari ei ole todellisuudessa vain yksi ainoa ja samoilla ominaisuuksilla varustettu rotu. tietysti se mitä täällä on virallisesti hyväksytty on, mutta alkuperäisillä alueilla ei ole.

    • doggystyle
    • Kseno

      Mulla on Venäjältä tuotu isokokoinen keskari, korvat ja häntä on typistetty. Jos jollakin on kysymyksiä, voin mielelläni vastata

    • lollllll

      ^ kysymyksiä mistä??

    • keskarit -02

      Keskustelu oli surullisen mielenkiintoinen kaikkine paskanjauhantoineen.
      Omien koirieni turkkeihin ei lumi tartu, vartiointiviettisiä, pihalle saa tulla. Mutta pois ei ihan heti pääse. Tienkyselijää seisottivat pihassa puoli tuntia, ennen kuin saavuin kotiin. Oli ukko aika puuduksissa...
      Omalle perheelle (=lauma) ovat äidin pieniä sylikoiria, tunkeutujalle vaaraksi.

      Vartioi reviiriään kuulomatkan päähän, ilmoittaa vaarasta/uhasta haukkumalla, myös metsän eläimet ovat niiden mielestä tunkeutujia. Irti ei uskalla pitää, kun käyttävät omia aivojaan. Koulutettavuus (eli se, mitä tuolla koirakentillä puuhaillaan tokot sun muut) on huono, kommunikaation on perustuttava luottamukseen ja arvonantoon. Koira muistaa vääryydet hamaan maailman tappiin ja lakkaa "toimimasta". Ei ole käskytettävissä!

      Munanjatkeena ei tule toimimaan, vaikka sellaiseksi tunnutaan näitä koiria otettavan. Ei ole siis mikään dobermanni tai saksanpaimenkoira, paimenkoira -liite on väärä tälle rodulle.

      Omat koirat ovat aina olleet uskollisia meille molemmille, koirille tutut saavat tulla ja mennä, eikä heihin reagoida kuin häntää heiluttamalla ja syliin pyrkimällä. Tuntemattomat älkööt yrittäkö tontille. Tulee rumaa jälkeä, siksi koirille on otettu vakuutukset, että JOS joku viirapää tulee hillumaan paikalle, niin saa maksettua lääkärikulut, jos huonosti käy. Tähän mennessä aivokääpiöt ovat ottaneet joko puhelimen käteen tai ritolat.

      Korvat ja häntä on alkuperämaassa yleesä typistetyt, sillä niistä vuotaa paljon verta ja se ei ole hyväksi arvokkaalle eläimelle, sillä puolustustappelussa susia tms. petoja vastaan ei ole tarkoituksenmukaista, että koira heikentyy verta menettäessään. Löysä kaulanahka toimii varokeinona, jos susi tms. pääsee yrittämään kurkkuun kiinni. Jää hampaisiin vain nahkaa eikä valtimoita.

      Semmoista. Koirakokemusta vailla olevat, pitäkää sorkkanne irti laumanvartijoista ja karjakoirista. :)

      • niin, näinhän meidänkin koira toimii, mitä ihanin lussukka oma porukan keskenm utta auta armias kun viera auto tulee pihään, silloin kannattaa ilmoittaa että tulee, jos haluaa tehdä jotain pahaa, mut jos on hyvillä asioilla niin heittä koivet pystyyn ja odottaa että rapsutellaan ja halitaan (tutut).
        Onneksi meidän koira on toipunut eräitten ihmisten huonosta kohtelusta ja on mitä ihanin ystävä meille kaikille tutuille. Ketuilla, susilla, karhuilla ei ole asiaa tähään pihapiiriin, ei myöskään pahoilla ihmisillä, jostain ihmeen syystä se vaistoaa sen ja pysäyttää, mut ei tee pahaa, meille jää aikaa tarkistaa tilanne valvontakamerasta ja soittaa poliisit!


    • Asiantuntevin345
    • Omia tarinoita.

      Tunnen perheen ja olemme vierailleet säännöllisesti heidän luonaan.Nuo koirat olivat pentuja kun tutustuimme,kolmas koira on otettu jälkeen päin ja ei ole keskari.

      Italianvuoristopaimenkoira,muut on 2 muuta keskiaasianpaimenkoiria.

      Kyseinen uros tulee aina jalkojen juurelle nukkumaan ja kuorsaa oikein,on erittäin rauhallinen,heillä on maatilamajoitusta eikä ongelmia ole ilmennyt koirien taholta.

      Myös noiden koirien omistaja on tutustunut meidän keskiaasialaiseen meidän Sara siis narttu alkaa kohtapuolin olemaan 4 vuotta jolloin keskimäärin tuolla rodulla mieli alkaa olla aikuinen,kasvaa henkisesti hitaasti moniin muihin rotuihin nähden.


      Kun Sara oli alta kahden vuoden siis vielä pennun oloinen niin hän suoritti virkaansa jo tuolloin,karhu oli tullut 100 metrin päähään talostamme ,oli herännyt talviuniltaan metsäkoneiden melskeeseen.

      Ilta hämärtyi Sara pidettiin kiini hihnassa,nousi takajaloilleen murisi voimakkaasti,ärisi ja teki kaikkensa häätääkseen,videoimme tapahtumaa.

      Tätä voimakasta suojelu vietttiä riitti puolitoista viikkoa karhu,käyskenteli pellon toisella laidalla 100m suoraan talolta siirtyen edestakaisin pituussuunnassa 300 metrin alueella.

      En olisi koskaan uskonut tuolta leidiltä ja tuon ikäisenä lähtevän sellaista syvää ja hyvin pelottavaa murinaa,esimmäisillä varoituksilla oli kakat tipahtaa housuun.

      Luulin ettei se voi olla kovempi kuin 60kg uros sakemanni koska tämäkin oli peloton karju,muttei sakemannilla lähde murina noin jylhästi se vaatisi kymmenkunta sakemannia.

      Siksi vertaus koska kyseessä oli poikkeuksellinen saku ei siis normaali suojelu koulutettu,olen nähnyt noita sakujen poliisimestaruus kisoja suojelussa kuinka ne toimivat.

      Tämä saku hyppäs hirven kurkkuunkin kiini kertahypyllä,vaikka uroshirvi yritti ravistella edestakaisin ja koira lentää puolelta toiselle ilmassa vaakalentoa ei se päästä irti ennen kuin olin käskyn antanut.

      Supi koirat se kantoi niskasta,että tämmöstä löyty,naapurin kissa jos oli irti 500metrin päästä erehtynyt lähti henki.

      Kaikkea maan ja taivaan väliltä tapahtui tuon sakun kanssa.

      Luultavasti kovin yhteen otto tapahtui 1990 luvun lopulla kun koira ulisi epätavallisesti metsän reunalla ja koivut ja lepät rytisi ja taipuili,tiesin ettei kyseessä ole hirvi,koska olin nähnyt aikaisemmin sen ottavan matsia kolmea hirveä vastaan,kysymyksessä oli peto,suur peto.

      Otin kirveen ja kävelin pellon puoleen väliin,mutta sitten pelotti kun sen tajusi ettei kyseessä ole hirvi,ennähnyt kohdettaai eläintä.Kutsuin koiran pois ja käskystä lensi vasemmalle puolelle polvenviereen,kokeilin vielä kerran,käskyllä kiini,salaman nopeesti hyökkäsi kiini jota en nähnyt,kutsuin heti pois kun tajusin kyseessä on jotain sellaista jota ei olla kohdattu aikisemmin.

      No naapuri kysyi seuraavana päivänä onko teidän koira ollut erikoinen viimeaikoina ,vastasin onpa hyvinkin ollut täysin erinlainen,naapuri tuumas tähän teidän rantaan ui karhu eilen ja meni tuohon metsään eli juuri sinne mistä sakemannin hain pois,joten luottaen itseeni,koiran olemukseen ja naapurin tietoihin totean kyseessä olleen suurpedon karhun.

      Keskari tämän sara joka nyt alkaa olla neljä vuotta on kova vartioimaan,ei voi tulla tontille aivan noin vaan naapureihin on matkaa 500m,koira pidetään irti valvonnanalaisena,jos havaitaan muita liikkujia lähitienoilla pidettään kytkettynä.

      Mahdollisimman vähän riskejä,tuollainen kun juosee metsässäkin niin lujaa ettei sakemanni kykene kuin puoleen arviolta 40km tunnissa,tasaisella tiellä voi päästä 60km tunnissa riippuu ruumiinrakenteesta.Näitä on on erinlasia kuten anssilantilan keskarit on paksuja pötiköitä,mutta meidän sara on ainakin 10 cm säkä korkeudeltaan isompi.

      Ja sara on nopeampi liikkeissään.Raajojen pituus meidän sakemanniin nähden on noin puolet.Siis silmällä,ei mitattuna.

      Erään kerran näin keskarin ja todella ärhäkän säkä oli kuin tanskandokin,koira oli kiini,sanoin omistajalle pidä varmuuden vuoksi kiini että päästään autolle ettei vaan katkea köysi riimuineen.

      Kerkisimme autoon ja omistaja jo poissa,tämä keskari kiskaisi ja niinhän siinä kävi,voimaa kun oli kuin pienessä kylässä niin köydet ja riimut petti ,polkasin auton 40-50km nopeuteen ja koira murisee ja haukkuu ikkunan vierellä juosten,tajusin ettei juokse kauan tuotavauhtia,lopulta luovutti,sanoin vaimolle että jos olisi hetkeäkin aikaisemmin päässyt irti emme olisi tässä kunnossa ja tässä nyt ylipäätänsä.Huh että oli kokemus,

      Tuo tuli siitä kun saran veli oli annettu pitovaikkeusien takia pois tälle tilalle ja kävimme morjestamassa saran veljeä,tilalla oli 5 kpl keskiaasianpaimenkoiraa,nykyisin tuota saran veljeä ei ole,oli kuulemma niin vihainen muille jotka liikkui pihalla kukaan perheen jäsenistä ei voinut liikkua pihalla vain omista emäntä itse.


      Nämä koirat ovat siis keskiaasianpaimenkoirat ovat pääsääntöisesti vieraille hyvin vihaisia,poikkeuksia on kuten anssilan tilan koirat,tämä ei kuulu tuon koiran luonteen piirteeseen.

    • maailmassa tapahtuu

      Jännä juttu että sillä Saran veljellä piti kuitenkin tehdä pentue ja sen jälkeen sitten vasta monttuun. Kummallista mutta tulipahan rahaa omistajalle.

      • omiatarinoita

        Ei saran veljellä tehty pentuja,vaan tuossa kennelissä oli muita keskareita.

        Sori kun vastaan lievästi sanottuna myöhässä.

        Nyt on aikaa kulunut ja sara on noin 9 vuotta,koirasta tuli unelma koira,se toimii oikeasti ,nämä edesmenneet vuodet ovat sen näyttäneet.

        Saran luonne on huippu hyvä,sisällä se nykyään on aika paljon,alkaa olla ilta koiralla,oikeasti huippuhyvä perheelle,mitään tuhoja se ei tehnyt ja toimii kun seurakoira sisällä.

        Sara on saanut olla irti 9 vuotta ,se ei karkaile pihalta kuin häätääkseen uhkaa jolloin se menee esim: syvässä hangessa pellolla uhkaa kohti.

        Sara on kokenut elämänsä aikana aikalailla,se on saanut matkustaa suomen päästäpäähän ristiin rastiin hangosta-kilpisjärvelle matkailuautolla.

        Siitä tuli myös huippu koira kaupunkiin,se ei vedä hihnassa,se ei reakoi muihin koiriin,vaan se on kuin palveluskoira parhaimillaan voi olla.

        Opetuksen tulos eli sosialistaminen aloitettiin pennusta saakka,olen ilmeisesti ylittänyt noilta osin itseni,timantin kova koira muuttuu tilanne sopivaksi eritilanteissa.

        1990 luvun saksanpaimen koira ei näin hyvin toiminut.

        Kuka olisi uskonut kun pentuna otin että koirasta tulisi noin hyvä mutta nyt sen eläke ikä alkaa näkymään 9vuotta ja kymmenesvuosi alkaa.

        Venäläiseltä hankittu keskiaasiankoira osoittautui huippukoiraksi,seuraavaa koiraa miettittäessä on pulmia,mitä tai mikä se olisi.

        Saksanpaimenkoira se ei ole, koska sen kapasiteetti ei ole sinnepäinkään nykyään mitä oli 90 luku.

        Ja mitä on muut nykyrodut nykyään,ne muuttuu ajanmukana.


      • omiatarinoita

        Vielä hiukan täydennän.

        Sara on ollut keskipisteenä perhessä ja tärkeällä sijalla.

        Koira nimeltä Sara on tehty kirja kuvien kera itsellemme.


    • Meidän pojassa on ehkä sitä Azerien sukua, olen yrittänyt netistä etsiä niiden tiedossa olevien 6 sukupolven tietoja.
      Oli erittäin sosiaalinen ja tuli toimeen mitä pienempien kin koirien kanssa, kilttien ihmisten kanssa, kaupungissa kävellessä,... jne, kunnes joku kusipää meni ja pahoinpiteli koiraa.... on mennyt vuosia kuntouttaa koira siitä. ja sama kuntoutus on itsellä menossa, eli se siitä sitten... jos saa traumoja niin ... sen alueen koirat ovat herkempiä puolustamaan omaansa.... eli suoljelevia koiria, voisin kyllä keskustella tästä myös lisää.

      • ulkonäkö on kuitenkin ihan central asian owtzarkaa, oliskohan vaan tuo huono meidän kohtelu vaikuttanut asiaan, kuten kenellä muulakin tahansa?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe