Tuontiauton verotus??

Suomi mies

Toin harraste/käyttöauton joku vuosi sitten Ruotsista Suomeen ja kysyisinkin et tietääkö kukaan ´täällä onko tuontiauton verotus poistumassa lähiaikoina??
Kiitän jo nyt asiallisista vastauksista :)

47

5099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 157db

      on,ainakin mikäli uskoo esson baarin kaikki tietävää kanta porukkaa.

    • vielä...

      Kuulin että autoverotus on muuttumassa negatiiviseksi, eli saat verottajalta rahaa, kun tullaat autosi.

      • lisäosa.

        senlisäksi sossu maksaa vielä vuokrarästit.


    • veroa ei

      olla kokonaan poistamassa, mutta järkevöitymistä kyllä on näköpiirissä.

      Itse asiamiehenä tullut toimitettua tänäkin vuonna lukuisia verotettavia. Pakko todeta, että "päivän hinnat" on aika kohdillaan noin pääsääntöisesti.
      Veroprosenttikin on helppo todeta tullin taulukoista, niiden skaalasta voidaan olla montaa mieltä.

      Neuvoksi vain, että pienimmässäkin tapauksessa, mikäli koet, että verotuspäätöstä ei ole asianmukaisesti ja yksityiskohtaisesti perusteltu, laadi valitus suoraan hallinto-oikeudelle.

      Ainakin nk ELV taitaa takaisin korkojen kera rapsahtaa.

      • ...jostain syystä VM valitsi portaittaisen mallin. Eli kokonaan autoverottomia olemme joskus 2015?

        Seuraava selkeä porras alaspäin tulee 2009 lopulla, jos EYT:n tuomiot tulevat suurin piirtein normaaliaikataululla, eikä Komissio ala enempää painostamaan Suomea ruotuun.


    • vastaus`

      Tuontiautojen verotus ei ole poistumassa eikä edes muuttumassa. Muutokset tehtiin juuri 4 kk sitten.

      • EY-tuomioistuimeen!

        Muistetaan myös, että EYT haastoi Suomen oikeuteen alle viikko uuden lain voimaantulon jälkeen. Ratkaisua odotellaan mielenkiinnolla. Kysehän on siis ELV:n perimisestä.

        Myös arvonmääritysasia on pahasti kesken. KHO ei edelleenkään ole antanut päätöstään ns. "mersu-casessa". Lopulta, vuosien oikeustaisteluiden jälkeen, tullaan menemään siihen, että auton oikea arvo on (yllätys yllätys) kauppahinta ulkomailla plus vero. Eli veroa ei siis määrättäisikään suomen kalleimman pyyntihinnan mukaan vaan auton TODELLISEN ostohinnan mukaisesti. Tällöin syrjimättömyysvaatimus toteutuu eikä kilpailija pääse vaikuttamaan toisen toimijan hintaan.


      • tulkinta..
        EY-tuomioistuimeen! kirjoitti:

        Muistetaan myös, että EYT haastoi Suomen oikeuteen alle viikko uuden lain voimaantulon jälkeen. Ratkaisua odotellaan mielenkiinnolla. Kysehän on siis ELV:n perimisestä.

        Myös arvonmääritysasia on pahasti kesken. KHO ei edelleenkään ole antanut päätöstään ns. "mersu-casessa". Lopulta, vuosien oikeustaisteluiden jälkeen, tullaan menemään siihen, että auton oikea arvo on (yllätys yllätys) kauppahinta ulkomailla plus vero. Eli veroa ei siis määrättäisikään suomen kalleimman pyyntihinnan mukaan vaan auton TODELLISEN ostohinnan mukaisesti. Tällöin syrjimättömyysvaatimus toteutuu eikä kilpailija pääse vaikuttamaan toisen toimijan hintaan.

        Koskaan ei auton hankintavero tule perustumaan auton ostohintaan ulkomailla.
        Verotuksen tarkoitus on kerätä "ylellisyysveroa" henkilöauton hankkijoilta. Juuri syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti suomalainen autonostaja maksaa aina yhtäläisesti valtiolle veroa samanlaisen auton hankkimisesta, ostipa sen kotimaasta tai hankkipa itse ulkomailta.
        Vertailupohjana tulee aina olemaan autoveron määrä, joka maksetaan Suomesta ostettavasta autosta.


      • tulkinta.. kirjoitti:

        Koskaan ei auton hankintavero tule perustumaan auton ostohintaan ulkomailla.
        Verotuksen tarkoitus on kerätä "ylellisyysveroa" henkilöauton hankkijoilta. Juuri syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti suomalainen autonostaja maksaa aina yhtäläisesti valtiolle veroa samanlaisen auton hankkimisesta, ostipa sen kotimaasta tai hankkipa itse ulkomailta.
        Vertailupohjana tulee aina olemaan autoveron määrä, joka maksetaan Suomesta ostettavasta autosta.

        Autovero on yleellisyysvero, jonka tarkoitus on vähentää autojen kauppaa. Tässä mielessä vero toimii oivasti, mutta tavoite nyt vain sattuu olemaan EU-peruskirjan vastainen.

        Periaatteessa vuoteen 2016 asti Suomella on oikeus periä autoveroa. Jos sitä peritään, tulee sen olla syrjimätöntä. Käytännössä tämä tarkoittaisi:
        - läpinäkyvää,
        - kaksisuuntaista ja
        - ennustettavissa olevaa veroa.
        Tuo voidaan toteuttaa vain ottamalla veron perusteeksi kauppasumma. Muuten syrjitään tehokkaammin toimivia saksalaisia kauppiaita, kuten nyt tehdään.

        Käytännössä VM on sekoittanut pakan jo niin totaalisesti, ettei ole minkäänlaista toivoa saada syntymään laillista autoveroa. Komissio nakertaa veron pois asteittain ja joskus 2015 olemme laillisessa järjestyksessä, kuten vapaiden eurooppalaisten kuuluu olla.

        Aikataulu ihmetyttää vain sen takia, että autoveron poistoon menisi keneltä tahansa lainvalmistelua osaavalta viikko tai kaksi. Minäkin kykenisin tuon tekemään. Kaiken huipuksi saatavissa olevien lukujen nojalla tuo ei maksaisi valtiolle mitään!


      • väärä tulkinta
        KPy kirjoitti:

        Autovero on yleellisyysvero, jonka tarkoitus on vähentää autojen kauppaa. Tässä mielessä vero toimii oivasti, mutta tavoite nyt vain sattuu olemaan EU-peruskirjan vastainen.

        Periaatteessa vuoteen 2016 asti Suomella on oikeus periä autoveroa. Jos sitä peritään, tulee sen olla syrjimätöntä. Käytännössä tämä tarkoittaisi:
        - läpinäkyvää,
        - kaksisuuntaista ja
        - ennustettavissa olevaa veroa.
        Tuo voidaan toteuttaa vain ottamalla veron perusteeksi kauppasumma. Muuten syrjitään tehokkaammin toimivia saksalaisia kauppiaita, kuten nyt tehdään.

        Käytännössä VM on sekoittanut pakan jo niin totaalisesti, ettei ole minkäänlaista toivoa saada syntymään laillista autoveroa. Komissio nakertaa veron pois asteittain ja joskus 2015 olemme laillisessa järjestyksessä, kuten vapaiden eurooppalaisten kuuluu olla.

        Aikataulu ihmetyttää vain sen takia, että autoveron poistoon menisi keneltä tahansa lainvalmistelua osaavalta viikko tai kaksi. Minäkin kykenisin tuon tekemään. Kaiken huipuksi saatavissa olevien lukujen nojalla tuo ei maksaisi valtiolle mitään!

        No, nyt tuli kaikki asiat päälaelleen. Kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän verotuksen kokonaisideaa ollenkaan!

        Ylellisyysverotuksen tarkoitus on kerätä valtiolle varoja jaettavaksi kansalaiten "itsessään tuottamattomiin" tarpeisiin kuten lapsilisiin ja vanhausten hoitoon etc.
        EU-peruskirjan vastaista se ei vähimmässäkään määrin ole, verotus on jokaisen jäsenmaan sisäinen asia, eikä sitä pidä sotkea tavaran liikkuvuutta koskeviin määräyksiin.
        Vero toimii lisäksi kansantaloudellisesti oivasti, pitäen henkilöautomäärän kohtuulisesti hallituissa lukemissa ja estäen turhaa pääomavirtaa autontuottajamaihin.

        Vuosi 2016 ei ole mikään raja EU:ssa autoverotukselle, nykyinen autoverotus on syrjimätön ja ennustettavissa oleva, detaljeja toki joudutaan viilaamaan, mutta perusta on kestävä.

        Kauppasumma ei koskaan tule olemaan autoveron perusta jo sen luonteesta johtuen.

        Autovero ei suomalaista autokauppaa kaada, autonmyynnin ongelmat ovat vain taloudellisista suhdanteista riippuvaisia.

        Viimeinen kappale puhuu puolestaan, kaikki me osaisimme tehdä kaiken paremmin jos omat halut olisivat vain mekitseviä.
        Autovero on yhteiskunnan varainkeruujärjestelmä, jonka tuottamattomuutta ei kukaan ole pystynyt todistamaan, päinvastaiset puheet ovat pelkkää huulien heiluttelua.
        Valitussa aikataulussa ei liene ihmettelemistä - autovero on pysyvä, nähtävissä olevassa tulevaisuudessakin.


      • väärä tulkinta kirjoitti:

        No, nyt tuli kaikki asiat päälaelleen. Kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän verotuksen kokonaisideaa ollenkaan!

        Ylellisyysverotuksen tarkoitus on kerätä valtiolle varoja jaettavaksi kansalaiten "itsessään tuottamattomiin" tarpeisiin kuten lapsilisiin ja vanhausten hoitoon etc.
        EU-peruskirjan vastaista se ei vähimmässäkään määrin ole, verotus on jokaisen jäsenmaan sisäinen asia, eikä sitä pidä sotkea tavaran liikkuvuutta koskeviin määräyksiin.
        Vero toimii lisäksi kansantaloudellisesti oivasti, pitäen henkilöautomäärän kohtuulisesti hallituissa lukemissa ja estäen turhaa pääomavirtaa autontuottajamaihin.

        Vuosi 2016 ei ole mikään raja EU:ssa autoverotukselle, nykyinen autoverotus on syrjimätön ja ennustettavissa oleva, detaljeja toki joudutaan viilaamaan, mutta perusta on kestävä.

        Kauppasumma ei koskaan tule olemaan autoveron perusta jo sen luonteesta johtuen.

        Autovero ei suomalaista autokauppaa kaada, autonmyynnin ongelmat ovat vain taloudellisista suhdanteista riippuvaisia.

        Viimeinen kappale puhuu puolestaan, kaikki me osaisimme tehdä kaiken paremmin jos omat halut olisivat vain mekitseviä.
        Autovero on yhteiskunnan varainkeruujärjestelmä, jonka tuottamattomuutta ei kukaan ole pystynyt todistamaan, päinvastaiset puheet ovat pelkkää huulien heiluttelua.
        Valitussa aikataulussa ei liene ihmettelemistä - autovero on pysyvä, nähtävissä olevassa tulevaisuudessakin.

        Montako päivää nykyinen autovero ehto vanheta, ennen kuin Suomi oli taas oikeudessa yhteisösopimuksen vastaisten temppuiluiden takia? Ei muuten kovin montaa :-)

        Kuka tahansa valmistelukokemusta omaava kykenee tekemään autoverotukseen lain, joka pitää oikeudessa. Jostain syystä vain VM:llä ei ole halua siihen. Itsekin voisin sellalisen kirjoittaa parissa viikossa hyvällä työryhmällä.


      • menee
        tulkinta.. kirjoitti:

        Koskaan ei auton hankintavero tule perustumaan auton ostohintaan ulkomailla.
        Verotuksen tarkoitus on kerätä "ylellisyysveroa" henkilöauton hankkijoilta. Juuri syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti suomalainen autonostaja maksaa aina yhtäläisesti valtiolle veroa samanlaisen auton hankkimisesta, ostipa sen kotimaasta tai hankkipa itse ulkomailta.
        Vertailupohjana tulee aina olemaan autoveron määrä, joka maksetaan Suomesta ostettavasta autosta.

        Ei mene yksiin jokaisen halujen kanssa, mutta mahdotontahan se olisikin. Yhä useammassa maassa peritään autoveroja, koska päästöjä pitäisi vähentää.


      • merkitystä...
        KPy kirjoitti:

        Montako päivää nykyinen autovero ehto vanheta, ennen kuin Suomi oli taas oikeudessa yhteisösopimuksen vastaisten temppuiluiden takia? Ei muuten kovin montaa :-)

        Kuka tahansa valmistelukokemusta omaava kykenee tekemään autoverotukseen lain, joka pitää oikeudessa. Jostain syystä vain VM:llä ei ole halua siihen. Itsekin voisin sellalisen kirjoittaa parissa viikossa hyvällä työryhmällä.

        Autoverotus ei haasteisiin kaadu, viilausta tehdään tarpeen mukaan. Haaste ei ole vielä tuomio, joten lienee ennenaikaista vetää siitä johtopäätöksiä.

        Turha korostaa omaa erinomaisuuttasi, kun et ymmärrä edes sitä, ettei tarkoituskaan ole poistaa autoveroa, vaan sopeuttaa se EU:n hyväksymälle tasolle.
        Laillisia tuomioistuimen päätöksiä noudatetaan, mutta "poliisia" on turha pelätä.


      • merkitystä... kirjoitti:

        Autoverotus ei haasteisiin kaadu, viilausta tehdään tarpeen mukaan. Haaste ei ole vielä tuomio, joten lienee ennenaikaista vetää siitä johtopäätöksiä.

        Turha korostaa omaa erinomaisuuttasi, kun et ymmärrä edes sitä, ettei tarkoituskaan ole poistaa autoveroa, vaan sopeuttaa se EU:n hyväksymälle tasolle.
        Laillisia tuomioistuimen päätöksiä noudatetaan, mutta "poliisia" on turha pelätä.

        Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa. Sitä ei ole mitenkään rajattu. Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä. Ei siis taso, sitä ei teoriassa tarvitsisi mitenkään sopeuttaa.

        Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero. Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi.


      • päättää
        KPy kirjoitti:

        Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa. Sitä ei ole mitenkään rajattu. Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä. Ei siis taso, sitä ei teoriassa tarvitsisi mitenkään sopeuttaa.

        Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero. Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi.

        "Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero."

        Ensin kehut kuinka erinomaisen autoverolain pystisit helposti kasaamaan ja sitten heti menee sormi suuhun.
        Jätä toki Suomen autoveron solmujen aukaiseminen itseäsi viisaammille.
        Onnistuu - tulet näkemään!


      • höpö.
        KPy kirjoitti:

        Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa. Sitä ei ole mitenkään rajattu. Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä. Ei siis taso, sitä ei teoriassa tarvitsisi mitenkään sopeuttaa.

        Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero. Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi.

        "Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa."

        Mistä vuosi 2016 on erilainen kuin esim. 2026? Voimme periä autoveroa vaikka vuoteen 2116. Ei mitään estettä.

        "Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä."

        Ei autovero ole sen kummallisempi kaupan este kuin bensavero, viinavero tai arvonlisävero. Jos ne vähentävät kauppaa, silloin on myös sitä tarkoitettu.

        "Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero."

        Mistähän solmusta nyt puhutaan? Autoveroa on peritty 50-luvulta lähtien, eikä se ole mihinkään poistumassa.

        "Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi."

        Eihän autokauppa ole muuallakaan kuolemassa. Ei edes Islannissa, jossa automyynti on romahtanut 70 %. Sielläkään romahdus ei johdu autoverosta, vaan aivan muusta.


      • päättää kirjoitti:

        "Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero."

        Ensin kehut kuinka erinomaisen autoverolain pystisit helposti kasaamaan ja sitten heti menee sormi suuhun.
        Jätä toki Suomen autoveron solmujen aukaiseminen itseäsi viisaammille.
        Onnistuu - tulet näkemään!

        Hyvällä tiimillä kirjoittelisin parissa viikossa tuon sotkun auki.


      • tämäkö tavoite?
        höpö. kirjoitti:

        "Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa."

        Mistä vuosi 2016 on erilainen kuin esim. 2026? Voimme periä autoveroa vaikka vuoteen 2116. Ei mitään estettä.

        "Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä."

        Ei autovero ole sen kummallisempi kaupan este kuin bensavero, viinavero tai arvonlisävero. Jos ne vähentävät kauppaa, silloin on myös sitä tarkoitettu.

        "Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero."

        Mistähän solmusta nyt puhutaan? Autoveroa on peritty 50-luvulta lähtien, eikä se ole mihinkään poistumassa.

        "Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi."

        Eihän autokauppa ole muuallakaan kuolemassa. Ei edes Islannissa, jossa automyynti on romahtanut 70 %. Sielläkään romahdus ei johdu autoverosta, vaan aivan muusta.

        " Ei autovero ole sen kummallisempi kaupan este kuin bensavero, viinavero tai arvonlisävero. Jos ne vähentävät kauppaa, silloin on myös sitä tarkoitettu"

        Mikäs laukaisikaan inflaatiopiikin olikohan se "bensaveron" nosto?

        Entäs sitten viinavero? Näyttää siltä että kysyntä kohdistuu "vihreään vaihtoehtoon" verokertymä zero euroa! Pilveä pössytteleviä hörhöjä ilmaantuu kuin sieniä sateella. Massiivisia kulueriä luvassa terveydenhuollolle näistä "vihreistä".

        Alv vähennyskelpoinen "yrityksille".

        Islannissa "pikkasen" paljon vähemmän asukkaita kuin täällä. Siellä kasinopelurit nesteyttäneet koko kansan.


      • sitten??
        KPy kirjoitti:

        Hyvällä tiimillä kirjoittelisin parissa viikossa tuon sotkun auki.

        Kenelläkään muulla ei ole edes tarvetta kirjoittaa mitään sotkua auki!
        Suomen autoverokäytäntö on täysin selkeä ja vain tarkennetaan EU:llekin kelpaavaksi pienin muutoksin. Mitään pakkoa tai aikarajaa sen suuremmalle muutokselle ei ole - ei varsinkaan poistamiselle.
        Voit rauhassa piirustella sotkujasi ruutupaperille ihan millä tiimillä haluat. Hauskoja hetkiä päiväkerhoosi!


      • sitten?? kirjoitti:

        Kenelläkään muulla ei ole edes tarvetta kirjoittaa mitään sotkua auki!
        Suomen autoverokäytäntö on täysin selkeä ja vain tarkennetaan EU:llekin kelpaavaksi pienin muutoksin. Mitään pakkoa tai aikarajaa sen suuremmalle muutokselle ei ole - ei varsinkaan poistamiselle.
        Voit rauhassa piirustella sotkujasi ruutupaperille ihan millä tiimillä haluat. Hauskoja hetkiä päiväkerhoosi!

        Autovero nykyisessä muodossaan on ihan puhdas kaupan este. Se on EU-perussopimuksessa kielletty ja Komissio painaa päälle. Kyllä sitä joudutaan lähi vuodet kirjoittamaan tällä menolla auki pala palalta. Se olisi vain niin paljon fiksumpaa tehdä kerralla.


      • ajattelua
        KPy kirjoitti:

        Autovero nykyisessä muodossaan on ihan puhdas kaupan este. Se on EU-perussopimuksessa kielletty ja Komissio painaa päälle. Kyllä sitä joudutaan lähi vuodet kirjoittamaan tällä menolla auki pala palalta. Se olisi vain niin paljon fiksumpaa tehdä kerralla.

        Autovero ei ole kaupan este, sen paremmin Suomesa kuin muissakaan maissa.
        EU:n perussopimuksen tavaran vapaata liikkumista ja kaupan esteitä tarkoittavat kohdat eivät koske jäsenmaiden itsenäistä verotusta.

        Jos ei edes näin yksinkertaista perusasiaa pysty ymmärtämään, ei oli syytä kommentoida autoverotusta ollenkaan.

        Komissio ei suinkaan "paina päälle" tässä mielesä vaan aivan muiden autoveroon liittyvien reunaehtojen takia.

        Autoveron perimiselle ei myöskään ole olemassa mitään takarajaa tai vuosilukua esim. 2015, jonka jälkeen sitä ei saisi periä. Tällaista tavoitetta, päätöksestä puhumattakaan ei ole olemassa!


      • KPy ei tiedä
        KPy kirjoitti:

        Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa. Sitä ei ole mitenkään rajattu. Ongelmahan on pelkästään nykyisen järjestelmän luonne kaupan esteenä. Ei siis taso, sitä ei teoriassa tarvitsisi mitenkään sopeuttaa.

        Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero. Sen ymmärtävät kaikki, jotka ymmärtävät käytetyn auton hinnan muodostuksen. Jos viilaamme laillisen autoveron, tarkoittaa se samalla autokaupan kuolemaa Suomessa. Käytetyn auton hankinta muualta muuttuu entistä edullisemmaksi.

        KPy:
        "Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa."

        Tällä KPy osoittaa taas kerran tietämättömyytensä. Ei vuonna 2016 tapahdu mitään, mikä voisi vaikuttaa autoveron kantamismahdollisuuteen. On yleisesti tiedossa (tarkoittaa, että muut kuin KPy tietävät), että EU:n direktiivihanke joka koski autoverojen kieltämistä, on tältä osin kuollut ja kuopattu.


      • ajattelua kirjoitti:

        Autovero ei ole kaupan este, sen paremmin Suomesa kuin muissakaan maissa.
        EU:n perussopimuksen tavaran vapaata liikkumista ja kaupan esteitä tarkoittavat kohdat eivät koske jäsenmaiden itsenäistä verotusta.

        Jos ei edes näin yksinkertaista perusasiaa pysty ymmärtämään, ei oli syytä kommentoida autoverotusta ollenkaan.

        Komissio ei suinkaan "paina päälle" tässä mielesä vaan aivan muiden autoveroon liittyvien reunaehtojen takia.

        Autoveron perimiselle ei myöskään ole olemassa mitään takarajaa tai vuosilukua esim. 2015, jonka jälkeen sitä ei saisi periä. Tällaista tavoitetta, päätöksestä puhumattakaan ei ole olemassa!

        ..valehteletko tietoisesti?

        "..EU:n perussopimuksen tavaran vapaata liikkumista ja kaupan esteitä tarkoittavat kohdat eivät koske jäsenmaiden itsenäistä verotusta..."

        Tuo on täydellistä valetta tai totaalista asian ymmärtämättömyyttä! EU-sopimukset koskevat kaikkia kaupan esteitä, joista itse asiasssa pääosa taitaa juuri olla jäsenmaiden itsenäisesti päätettävään verotukseen tms. liittyviä asioita. Ei Suomen laiton autoverotus ole mikään yksittäistapaus, mutta se on tyypillinen sopimusrikkomus. Ihan puhdasoppinen kaupan este.


      • KPy ei tiedä kirjoitti:

        KPy:
        "Vuoteen 2016 voimme periä ihan minkä "tasoista" autoveroa tahanssa."

        Tällä KPy osoittaa taas kerran tietämättömyytensä. Ei vuonna 2016 tapahdu mitään, mikä voisi vaikuttaa autoveron kantamismahdollisuuteen. On yleisesti tiedossa (tarkoittaa, että muut kuin KPy tietävät), että EU:n direktiivihanke joka koski autoverojen kieltämistä, on tältä osin kuollut ja kuopattu.

        Asiaa kannattaa seurata ja väite on osin paikkansa pitävä.

        "... että EU:n direktiivihanke joka koski autoverojen kieltämistä, on tältä osin kuollut ja kuopattu."

        Liikenteen välillinen verotus on kanssallisella päätöksenteolla ajettu umpikujaan EU-alueella. Ennen kaikkea eräät epäterveet verokilpailu seikat ja muutamien maiden, kuten Suomen, laittomat kaupan esteet haittaavat markkinoiden toimintaa. Komissio yritti saada direktiiviehdotuksen läpi jo vanhalla päätöksentekojärjestelmällä, mutta ei siinä onnistunut. Siinä mielessä se on kuopattu, se kyseinen ehdotus.

        Itse ongelma ja sen poistamiseksi tarvittavat toimenpiteet eivät ole kadonneet mihinkään. Uusitun EU-sopimuksen päätöksentekojärjestelmän mukaisesti tämän tyyppset, selvästi sisämarkkinoiden toimintaan vaikuttavat asiat, on oleellisesti helpompi saada läpi, koska ne eivät tulevaisuudessa vaadi yksimielistä päätöstä.

        Eli direktiivi, jolla kitketään mm. laittomat kaupan esteet, kuten Suomen autovero, tulee. Se tulee kuitenkin vasta uuden perussopimuksen mukaisella päätöksentekomenettelyllä. Muutakaan aikataulua, kuin tuo 2016 en ole kuullut, joten siitä pidetänee yhä kiinni. Aikataulullisesti se ainakin onnistuu.


      • syrjivä verotus,,,
        menee kirjoitti:

        Ei mene yksiin jokaisen halujen kanssa, mutta mahdotontahan se olisikin. Yhä useammassa maassa peritään autoveroja, koska päästöjä pitäisi vähentää.

        Suomessa, "yritys" tuo autot eri ehdoilla kuin yksityinen omatoiminen käytetyn ajoneuvon tuoja.
        Nykyinen tilanne luo suomeen sisämarkkinat joilla suojellaan suomalaista automaahantuojaa ulkomailta tulevalta kilpailulta.
        Jos kaikki osapuolet voisivat toimia samoilla ehdoilla, niin syrjivyysongelmaa ei olisi.
        Verotaso ei liene ongelma jos se on kaikille sama.Tänä päivänä se ei vielä sitä ole.

        Onneksi (vielä) saksasta tilaamani autonosa saa reilun verokohtelun: tulli ja alv määräytyvät ostohinnan toimituskulujen perusteella.
        Voi onkohan tähänkin tulossa joku "veho-hinnoittelu"


      • 2016
        KPy kirjoitti:

        Asiaa kannattaa seurata ja väite on osin paikkansa pitävä.

        "... että EU:n direktiivihanke joka koski autoverojen kieltämistä, on tältä osin kuollut ja kuopattu."

        Liikenteen välillinen verotus on kanssallisella päätöksenteolla ajettu umpikujaan EU-alueella. Ennen kaikkea eräät epäterveet verokilpailu seikat ja muutamien maiden, kuten Suomen, laittomat kaupan esteet haittaavat markkinoiden toimintaa. Komissio yritti saada direktiiviehdotuksen läpi jo vanhalla päätöksentekojärjestelmällä, mutta ei siinä onnistunut. Siinä mielessä se on kuopattu, se kyseinen ehdotus.

        Itse ongelma ja sen poistamiseksi tarvittavat toimenpiteet eivät ole kadonneet mihinkään. Uusitun EU-sopimuksen päätöksentekojärjestelmän mukaisesti tämän tyyppset, selvästi sisämarkkinoiden toimintaan vaikuttavat asiat, on oleellisesti helpompi saada läpi, koska ne eivät tulevaisuudessa vaadi yksimielistä päätöstä.

        Eli direktiivi, jolla kitketään mm. laittomat kaupan esteet, kuten Suomen autovero, tulee. Se tulee kuitenkin vasta uuden perussopimuksen mukaisella päätöksentekomenettelyllä. Muutakaan aikataulua, kuin tuo 2016 en ole kuullut, joten siitä pidetänee yhä kiinni. Aikataulullisesti se ainakin onnistuu.

        kahdeksan vuotta vielä....oletko jo silloin saanut ajokortin.....vai menettänyt sen iän vuoksi..molemmat sopii kirjoituksista päätellen !


      • 2016 kirjoitti:

        kahdeksan vuotta vielä....oletko jo silloin saanut ajokortin.....vai menettänyt sen iän vuoksi..molemmat sopii kirjoituksista päätellen !

        Taas sama ilmiö! Joku alkaa vastailla asiattomuuksia ilman nimimerkkiä, kun kirjoittelee perusteltuja, hänelle epämielyttäviä asioita autoveron lyhyestä mutta kunniattomasta tulevaisuudesta.

        Itse ongelmahan on, että VM:ssä laitetaan yhä työpanosta autoveroon, jonka tiedetään olevan loppuliu'ussa. Nyt pitää jo ymmärtää suunnata kaikki tarmo 2016 jälkeiseen aikaan ja panostaa liikenteen verotuksen harmonisointiin. Juna meni jo.

        Harmonisoinnista teidetään jo suuntalinjoja, jotka eivät kaikki ole Suomelle välttämättä edullisia:
        - auton ostoon kohdistuva verotus pl. arvonlisävero poistuu, mikä on hyvä asia,
        - arvonlisäverokantaan on kovat paineet alaspäin, mikä ei ole hyvä asia ja
        - aton omistamisen verotus tulee laskemaan vähän, mutta porrastumaan selvemmin, mikä ollee hyvä asia.

        Erityisesti tulee kiinittää huomiota arvonlisäveropohjan vuotamiseen. Nythän annettiin jo periksi ruuan osalta, mikä suosii lähinnä rikkaita, joilla on varaa ostaa kalliita elintarvikkeita.


      • se on
        ajattelua kirjoitti:

        Autovero ei ole kaupan este, sen paremmin Suomesa kuin muissakaan maissa.
        EU:n perussopimuksen tavaran vapaata liikkumista ja kaupan esteitä tarkoittavat kohdat eivät koske jäsenmaiden itsenäistä verotusta.

        Jos ei edes näin yksinkertaista perusasiaa pysty ymmärtämään, ei oli syytä kommentoida autoverotusta ollenkaan.

        Komissio ei suinkaan "paina päälle" tässä mielesä vaan aivan muiden autoveroon liittyvien reunaehtojen takia.

        Autoveron perimiselle ei myöskään ole olemassa mitään takarajaa tai vuosilukua esim. 2015, jonka jälkeen sitä ei saisi periä. Tällaista tavoitetta, päätöksestä puhumattakaan ei ole olemassa!

        "Komissio ei suinkaan "paina päälle" tässä mielesä vaan aivan muiden autoveroon liittyvien reunaehtojen takia."

        Komissio painaa päälle sen takia, että autovero pitää perustua CO2-päästöihin. Suomi on sen vaatimuksen toteuttanut hyvissä ajoin. EU:n arvonlisäverosysteemin ja autoverojen keskinäinen suhde on epäselvä ja se asia koskee osaltaan Suomeakin, eikä ole sanottu vaikka siinä suhteessa nähtäisiin vielä muutosta. Suoraan se ei merkitse sen paremmin verojen korottamista kuin alentamistakaan, mutta autokauppiaat ehkä vapautetaan alvin maksamisesta autoveron osalta.


      • tullli
        syrjivä verotus,,, kirjoitti:

        Suomessa, "yritys" tuo autot eri ehdoilla kuin yksityinen omatoiminen käytetyn ajoneuvon tuoja.
        Nykyinen tilanne luo suomeen sisämarkkinat joilla suojellaan suomalaista automaahantuojaa ulkomailta tulevalta kilpailulta.
        Jos kaikki osapuolet voisivat toimia samoilla ehdoilla, niin syrjivyysongelmaa ei olisi.
        Verotaso ei liene ongelma jos se on kaikille sama.Tänä päivänä se ei vielä sitä ole.

        Onneksi (vielä) saksasta tilaamani autonosa saa reilun verokohtelun: tulli ja alv määräytyvät ostohinnan toimituskulujen perusteella.
        Voi onkohan tähänkin tulossa joku "veho-hinnoittelu"

        "Onneksi (vielä) saksasta tilaamani autonosa saa reilun verokohtelun: tulli ja alv määräytyvät ostohinnan toimituskulujen perusteella. "

        Saksasta tilatusta autosta ei mene tullia ja alv sisältyy Saksasta tilatun auton kauppahintaan. Suomessa maksetaan vain autovero ja sille alv. Verokohtelu on kaikille railu.


      • logiikka-
        KPy kirjoitti:

        Asiaa kannattaa seurata ja väite on osin paikkansa pitävä.

        "... että EU:n direktiivihanke joka koski autoverojen kieltämistä, on tältä osin kuollut ja kuopattu."

        Liikenteen välillinen verotus on kanssallisella päätöksenteolla ajettu umpikujaan EU-alueella. Ennen kaikkea eräät epäterveet verokilpailu seikat ja muutamien maiden, kuten Suomen, laittomat kaupan esteet haittaavat markkinoiden toimintaa. Komissio yritti saada direktiiviehdotuksen läpi jo vanhalla päätöksentekojärjestelmällä, mutta ei siinä onnistunut. Siinä mielessä se on kuopattu, se kyseinen ehdotus.

        Itse ongelma ja sen poistamiseksi tarvittavat toimenpiteet eivät ole kadonneet mihinkään. Uusitun EU-sopimuksen päätöksentekojärjestelmän mukaisesti tämän tyyppset, selvästi sisämarkkinoiden toimintaan vaikuttavat asiat, on oleellisesti helpompi saada läpi, koska ne eivät tulevaisuudessa vaadi yksimielistä päätöstä.

        Eli direktiivi, jolla kitketään mm. laittomat kaupan esteet, kuten Suomen autovero, tulee. Se tulee kuitenkin vasta uuden perussopimuksen mukaisella päätöksentekomenettelyllä. Muutakaan aikataulua, kuin tuo 2016 en ole kuullut, joten siitä pidetänee yhä kiinni. Aikataulullisesti se ainakin onnistuu.

        "Muutakaan aikataulua, kuin tuo 2016 en ole kuullut, joten siitä pidetänee yhä kiinni."

        Koska mitään aikataulua ei ole, pidetään kiinni hylätystä. Tämä logiikka kertoo tämän kpy:n kirjoitusten tason.

        "Eli direktiivi, jolla kitketään mm. laittomat kaupan esteet, kuten Suomen autovero, tulee. Se tulee kuitenkin vasta uuden perussopimuksen mukaisella päätöksentekomenettelyllä."

        Täydellistä tietämättömyyttä! Ehdotetussa reformisopimuksessa on nimenomaan sääntö, että verotusta koskevat päätökset edellyttävät kaikkien jäsenmaiden yksimielisyyttä. Kaikki tietävät, että unionin laajentuessa yksimieliset päätökset käyvät käytännössä mahdottomiksi. Ne ovet olleet sitä jo EU15:n aikoina.

        Autovero on EU:ssa laajentuva ilmiö ja nimenomaisesti CO2-perusteisena. Luultavasti viimeiseksi autoverottomaksi saarekkeeksi jää Saksa ainakin jollakin aikavälillä.


      • Elkki
        päättää kirjoitti:

        "Sitten on ihan toinen asia, ettei tästä solmusta ole mitään muuta ulospääsytietä, kuin poistaa autovero."

        Ensin kehut kuinka erinomaisen autoverolain pystisit helposti kasaamaan ja sitten heti menee sormi suuhun.
        Jätä toki Suomen autoveron solmujen aukaiseminen itseäsi viisaammille.
        Onnistuu - tulet näkemään!

        Mistä päätellen KPy:llä on mennyt sormi suuhun? Hän on ainoa tässä keskustelussa, joka on kirjoittanut enemmän kuin yhden viestin. Muut ovat pysyneet mukana vain yhden viestin verran.


      • logiikka- kirjoitti:

        "Muutakaan aikataulua, kuin tuo 2016 en ole kuullut, joten siitä pidetänee yhä kiinni."

        Koska mitään aikataulua ei ole, pidetään kiinni hylätystä. Tämä logiikka kertoo tämän kpy:n kirjoitusten tason.

        "Eli direktiivi, jolla kitketään mm. laittomat kaupan esteet, kuten Suomen autovero, tulee. Se tulee kuitenkin vasta uuden perussopimuksen mukaisella päätöksentekomenettelyllä."

        Täydellistä tietämättömyyttä! Ehdotetussa reformisopimuksessa on nimenomaan sääntö, että verotusta koskevat päätökset edellyttävät kaikkien jäsenmaiden yksimielisyyttä. Kaikki tietävät, että unionin laajentuessa yksimieliset päätökset käyvät käytännössä mahdottomiksi. Ne ovet olleet sitä jo EU15:n aikoina.

        Autovero on EU:ssa laajentuva ilmiö ja nimenomaisesti CO2-perusteisena. Luultavasti viimeiseksi autoverottomaksi saarekkeeksi jää Saksa ainakin jollakin aikavälillä.

        ...nyt puhutaan ihan puhtaan laittoman kaupanesteen poistamisesta.


      • SÖRKKI
        KPy kirjoitti:

        Taas sama ilmiö! Joku alkaa vastailla asiattomuuksia ilman nimimerkkiä, kun kirjoittelee perusteltuja, hänelle epämielyttäviä asioita autoveron lyhyestä mutta kunniattomasta tulevaisuudesta.

        Itse ongelmahan on, että VM:ssä laitetaan yhä työpanosta autoveroon, jonka tiedetään olevan loppuliu'ussa. Nyt pitää jo ymmärtää suunnata kaikki tarmo 2016 jälkeiseen aikaan ja panostaa liikenteen verotuksen harmonisointiin. Juna meni jo.

        Harmonisoinnista teidetään jo suuntalinjoja, jotka eivät kaikki ole Suomelle välttämättä edullisia:
        - auton ostoon kohdistuva verotus pl. arvonlisävero poistuu, mikä on hyvä asia,
        - arvonlisäverokantaan on kovat paineet alaspäin, mikä ei ole hyvä asia ja
        - aton omistamisen verotus tulee laskemaan vähän, mutta porrastumaan selvemmin, mikä ollee hyvä asia.

        Erityisesti tulee kiinittää huomiota arvonlisäveropohjan vuotamiseen. Nythän annettiin jo periksi ruuan osalta, mikä suosii lähinnä rikkaita, joilla on varaa ostaa kalliita elintarvikkeita.

        sitten vastaamatta oletkö näsäviisas 8 vuotias vai dementoitunut 70 vuotias ?


      • SÖRKKI kirjoitti:

        sitten vastaamatta oletkö näsäviisas 8 vuotias vai dementoitunut 70 vuotias ?

        Kiva nähdä, että on osunut oikeaan :)

        Joskus olen miettinyt, että minkälainen ihminen on autoveron autuuteen uskova? Kriittiseen ajatteluun ei hänellä ainakaan ole kykyä. Ei liioin tiedon keruuseen, vaikka siihen tänä päivänä on mahdollisuus.

        Ymmärrän tilanteen vielä 80-luvulla, kun oli vain virallinen totuus, jonka mukaan oli lottovoitto syntyä Suomeen. Nyt olemme osa EU:ta ja jokaiselle, joka osaa lukea tilastoja, on valjennut tämän lottovoiton hinta.


      • tullli kirjoitti:

        "Onneksi (vielä) saksasta tilaamani autonosa saa reilun verokohtelun: tulli ja alv määräytyvät ostohinnan toimituskulujen perusteella. "

        Saksasta tilatusta autosta ei mene tullia ja alv sisältyy Saksasta tilatun auton kauppahintaan. Suomessa maksetaan vain autovero ja sille alv. Verokohtelu on kaikille railu.

        ...kun seuraa oikeuden päätöksiä, niin laillisuus Tullin toiminnasta on ainakin puuttunut.


      • kaupan este?
        KPy kirjoitti:

        ...nyt puhutaan ihan puhtaan laittoman kaupanesteen poistamisesta.

        Verot eivät sitä ole siitä riippumatta, paljonko niitä peritään. Tuontituotetta vain on verotettava samoin kuin vastaavaa kotimaista. Suomessa kaikki uudet autot ovat tuontituotteita, joten niiden suhteen autoverolla ei ole merkitystä. Käytetyissä taas on mielipidekysymys, onko tuontiauton vero sama kuin vastaavan käytetyn auton.


      • verotusarvon?
        kaupan este? kirjoitti:

        Verot eivät sitä ole siitä riippumatta, paljonko niitä peritään. Tuontituotetta vain on verotettava samoin kuin vastaavaa kotimaista. Suomessa kaikki uudet autot ovat tuontituotteita, joten niiden suhteen autoverolla ei ole merkitystä. Käytetyissä taas on mielipidekysymys, onko tuontiauton vero sama kuin vastaavan käytetyn auton.

        Aivan, "viralliset" automaahantuojat. Nähdäkseni verotus missään muodossa ei kuulu millekkään ulkoparlamentaariselle toimijalle, vai kuuluuko?


      • kaupan este? kirjoitti:

        Verot eivät sitä ole siitä riippumatta, paljonko niitä peritään. Tuontituotetta vain on verotettava samoin kuin vastaavaa kotimaista. Suomessa kaikki uudet autot ovat tuontituotteita, joten niiden suhteen autoverolla ei ole merkitystä. Käytetyissä taas on mielipidekysymys, onko tuontiauton vero sama kuin vastaavan käytetyn auton.

        Veron suuruudella ei ole mitään tekemistä kaupan esteen kanssa. Noin periaatteessa korkeatkin verot hyväksytään vielä jonkin aikaa. Vero ei kuitenkaan saa olla sen laatuinen, että se mitenkään estäisi jotain myyjää toimimasta markkinoilla.

        Eli verojen tulee olla:
        - tasapuolisia, mitä ne eivät ole tällä hetkellä,
        - ennustettavissa oleva, mitä se ei ole tällä hetkellä,
        - eivätkä ne myöskään ole kaksi suuntaisia, kuten niiden tulee olla.

        Kaikki jotka ymmärtävät vaihtoauton hinnan muodostuksen, ymmärtävät myös sen, että Suomen siirtyessä autoverossa lailliseen järjestelmään, tyrehtyy autokauppa täällä. Eli ainoa mahdollisuus on lopulta poistaa autovero.

        Hölmöä tässä on, että halutaan ylläpitää järjestelmää, jonka romahdus pian tiedetään ja uhrataan vielä veronmaksajien rahoja sen kehittämiseen. Kaiken lisäksi koko veron tuotto on kyseenalainen. Kansantaloudellisesti se ainakin on miinuksella. Nyt pitää vihdoin katsoa eteenpäin.


      • ei ole
        KPy kirjoitti:

        Veron suuruudella ei ole mitään tekemistä kaupan esteen kanssa. Noin periaatteessa korkeatkin verot hyväksytään vielä jonkin aikaa. Vero ei kuitenkaan saa olla sen laatuinen, että se mitenkään estäisi jotain myyjää toimimasta markkinoilla.

        Eli verojen tulee olla:
        - tasapuolisia, mitä ne eivät ole tällä hetkellä,
        - ennustettavissa oleva, mitä se ei ole tällä hetkellä,
        - eivätkä ne myöskään ole kaksi suuntaisia, kuten niiden tulee olla.

        Kaikki jotka ymmärtävät vaihtoauton hinnan muodostuksen, ymmärtävät myös sen, että Suomen siirtyessä autoverossa lailliseen järjestelmään, tyrehtyy autokauppa täällä. Eli ainoa mahdollisuus on lopulta poistaa autovero.

        Hölmöä tässä on, että halutaan ylläpitää järjestelmää, jonka romahdus pian tiedetään ja uhrataan vielä veronmaksajien rahoja sen kehittämiseen. Kaiken lisäksi koko veron tuotto on kyseenalainen. Kansantaloudellisesti se ainakin on miinuksella. Nyt pitää vihdoin katsoa eteenpäin.

        "Veron suuruudella ei ole mitään tekemistä kaupan esteen kanssa."

        On ja ei ole. Mikäli tuontiauton ja suomalaisen vaihtoauton vero on yhtä suuri, ei veron suuruudella muuten ole merkitystä.

        "Noin periaatteessa korkeatkin verot hyväksytään vielä jonkin aikaa."

        Mitään kieltoja ei ole kehitteillä ja vaikka olisikin, ne kaatuvat EU:n yksimielisyysvaatimukseen. "Jonkin aikaa" poistamalla, saadaan lause oikeaksi.

        "Vero ei kuitenkaan saa olla sen laatuinen, että se mitenkään estäisi jotain myyjää toimimasta markkinoilla.
        Eli verojen tulee olla:
        - tasapuolisia, mitä ne eivät ole tällä hetkellä,
        - ennustettavissa oleva, mitä se ei ole tällä hetkellä,
        - eivätkä ne myöskään ole kaksi suuntaisia, kuten niiden tulee olla."

        Täydellistä tietämättömyyttä jälleen. Tuontiauton vero ei saa olla suurempi kuin kotimaisen vaihtoauton arvoon sisältyvä verosta jäljelläoleva määrä. Vaihtoautosta ei enää peritä veroa, minkä vuoksi jäljelläoleva määrä on mielipidekysymys. Yhden mielestä se voi olla suurempi, kun taas joku toinen voi olla sitä mieltä että se on pienempi. Näitä mielipidekysymyksiä ratkotaan hallinto-oikeudessa.


      • ei ole kirjoitti:

        "Veron suuruudella ei ole mitään tekemistä kaupan esteen kanssa."

        On ja ei ole. Mikäli tuontiauton ja suomalaisen vaihtoauton vero on yhtä suuri, ei veron suuruudella muuten ole merkitystä.

        "Noin periaatteessa korkeatkin verot hyväksytään vielä jonkin aikaa."

        Mitään kieltoja ei ole kehitteillä ja vaikka olisikin, ne kaatuvat EU:n yksimielisyysvaatimukseen. "Jonkin aikaa" poistamalla, saadaan lause oikeaksi.

        "Vero ei kuitenkaan saa olla sen laatuinen, että se mitenkään estäisi jotain myyjää toimimasta markkinoilla.
        Eli verojen tulee olla:
        - tasapuolisia, mitä ne eivät ole tällä hetkellä,
        - ennustettavissa oleva, mitä se ei ole tällä hetkellä,
        - eivätkä ne myöskään ole kaksi suuntaisia, kuten niiden tulee olla."

        Täydellistä tietämättömyyttä jälleen. Tuontiauton vero ei saa olla suurempi kuin kotimaisen vaihtoauton arvoon sisältyvä verosta jäljelläoleva määrä. Vaihtoautosta ei enää peritä veroa, minkä vuoksi jäljelläoleva määrä on mielipidekysymys. Yhden mielestä se voi olla suurempi, kun taas joku toinen voi olla sitä mieltä että se on pienempi. Näitä mielipidekysymyksiä ratkotaan hallinto-oikeudessa.

        Tuontiauton vero ei saa olla syrjivä. Se ei ole mitenkään mielipidekysymys, vaan hyvin selkeästi määritelty EU:n sopimuksessa ja siitä annetussa soveltamisohjeessa. Käyttämällä veroprosenttina 13%, joka on todistetusti pienin käytössä ollut prosentti ja pohjana auton todellista hintaa, eli kuittia, ei mitään ongelmaa olisi.

        Veron määräytyminen jonkin arvonnan tuloksena, jonka perusteita ei saada, tai pikemminkin ei haluta saada, läpinäkyviksi, ei voida koskaan menestyä oikeudessa. VM tyri asian jo aikoinaan, kun lähti ylimielisenä pelleilemään täysin läpinäkymättömän järjestelmän kanssa. Joillakin verohallinnossa ei ollut käsitystä, ettei vanha kyykytyspeli onnistu EU:n jäsenenä.

        Yksi nimihän täällä on aika paljon julkisuudessa esillä. Voi olla, että kelvoton verovalmistelu on vain tuon yhden henkilön käsialaa, mutta kyse on sen verran isosta asiasta, että olettaisi sylisiä olevan enemmänkin. En hae syylisten tuomitsemista, vaan sitä, että Suomeen saataisiin vihdoin laillinen liikenteen verotusjärjestelmä. Tätä nykyistä ei pelasta mikään.

        Kuka tahansa valmistelutyössä mukana ollut kykenisi tekemään sopivalla tiimillä laillisen liikenteen verotuksen parissa viikossa. Minäkin kykenisin siihen. Jostain syystä halu puuttuu.


      • eikös vaan?
        KPy kirjoitti:

        Tuontiauton vero ei saa olla syrjivä. Se ei ole mitenkään mielipidekysymys, vaan hyvin selkeästi määritelty EU:n sopimuksessa ja siitä annetussa soveltamisohjeessa. Käyttämällä veroprosenttina 13%, joka on todistetusti pienin käytössä ollut prosentti ja pohjana auton todellista hintaa, eli kuittia, ei mitään ongelmaa olisi.

        Veron määräytyminen jonkin arvonnan tuloksena, jonka perusteita ei saada, tai pikemminkin ei haluta saada, läpinäkyviksi, ei voida koskaan menestyä oikeudessa. VM tyri asian jo aikoinaan, kun lähti ylimielisenä pelleilemään täysin läpinäkymättömän järjestelmän kanssa. Joillakin verohallinnossa ei ollut käsitystä, ettei vanha kyykytyspeli onnistu EU:n jäsenenä.

        Yksi nimihän täällä on aika paljon julkisuudessa esillä. Voi olla, että kelvoton verovalmistelu on vain tuon yhden henkilön käsialaa, mutta kyse on sen verran isosta asiasta, että olettaisi sylisiä olevan enemmänkin. En hae syylisten tuomitsemista, vaan sitä, että Suomeen saataisiin vihdoin laillinen liikenteen verotusjärjestelmä. Tätä nykyistä ei pelasta mikään.

        Kuka tahansa valmistelutyössä mukana ollut kykenisi tekemään sopivalla tiimillä laillisen liikenteen verotuksen parissa viikossa. Minäkin kykenisin siihen. Jostain syystä halu puuttuu.

        "Hankintaveroa ei 1.6.2008 jälkeen peritä. Arvonlisävero jatkossa EU-alueen keskiarvon suuruinen"

        "Ihmeen pienet prosentit" tutkitaan viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Voisiko olla peitellyn korruption/nepotismin/vaalirahoituksen aiheuttamaa? Tietty saamatta jääneet veromarkat/eurot perittävä "verosuunnittelun" tehneiltä ;D


      • eikös vaan? kirjoitti:

        "Hankintaveroa ei 1.6.2008 jälkeen peritä. Arvonlisävero jatkossa EU-alueen keskiarvon suuruinen"

        "Ihmeen pienet prosentit" tutkitaan viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Voisiko olla peitellyn korruption/nepotismin/vaalirahoituksen aiheuttamaa? Tietty saamatta jääneet veromarkat/eurot perittävä "verosuunnittelun" tehneiltä ;D

        Olet oikeassa, mutta lainsäädännön kahlaaminen läpi, niin että kumotaan kaikki tarvittavat osuudet vie muutaman päivän. Lisäksi on eräitä kansallisia kysymyksiä, jotka tulee ratkaista. Mutta pääpiirtein Komission viitoittama tie on tuo. Aikataulu vain on epäselvä.


      • EU:ta ollenkaan
        KPy kirjoitti:

        ...kun seuraa oikeuden päätöksiä, niin laillisuus Tullin toiminnasta on ainakin puuttunut.

        "Punakone" dementoitunut juuttunut menneeseen maailmaan.

        Kyse muutosvastarinnasta väistämättömän kohtalon edessä.

        Montako kuolemantapausta/loukkaantumista vältettäisiin paremalla autokannalla?

        Väittäisin että satakunta kuolonuhreia vähemmän vuositasolla sekä tuhansia loukkaantumisia vähemmän. Huima säästö kuluissa valtakunnallisesti. Eikös vaan olekkin?


      • hauska.
        eikös vaan? kirjoitti:

        "Hankintaveroa ei 1.6.2008 jälkeen peritä. Arvonlisävero jatkossa EU-alueen keskiarvon suuruinen"

        "Ihmeen pienet prosentit" tutkitaan viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Voisiko olla peitellyn korruption/nepotismin/vaalirahoituksen aiheuttamaa? Tietty saamatta jääneet veromarkat/eurot perittävä "verosuunnittelun" tehneiltä ;D

        vastailla omiin viesteihin....noo ei mikään ihme koska tietämättömyys loistaa...v***n ääliö !!


      • joku
        EU:ta ollenkaan kirjoitti:

        "Punakone" dementoitunut juuttunut menneeseen maailmaan.

        Kyse muutosvastarinnasta väistämättömän kohtalon edessä.

        Montako kuolemantapausta/loukkaantumista vältettäisiin paremalla autokannalla?

        Väittäisin että satakunta kuolonuhreia vähemmän vuositasolla sekä tuhansia loukkaantumisia vähemmän. Huima säästö kuluissa valtakunnallisesti. Eikös vaan olekkin?

        jaksaa, olekkin...hmmm...taas KPy itse..


      • jaksanut kuin yhden viestin
        SÖRKKI kirjoitti:

        sitten vastaamatta oletkö näsäviisas 8 vuotias vai dementoitunut 70 vuotias ?

        kirjoitella...ja senkin pelkkää tuubaa.
        KPy on sentään täällä vastannut huutoihinsa melko kauan, satunnaisena kävijänä muistan KPy:n ainakin reilun vuoden ajalta. Nostan hattua KPy:lle, vaikka en aina kaikista asioista samaa mieltä olekaan.
        Poikkean tänne ehkä kerran pari kuukaudessa.
        Sinänsä olen jäävi arvostelemaan ketään kun ei ole suomi24-nimimerkkiä itselläkään...

        Kaikenkaikkiaan jää semmoinen fiilis, kuin olis Kuitusen desantit tällä keskustelualueella kampittamassa kaikkia jotka uhmaa "automafiaa".


      • paniikki päällä?
        joku kirjoitti:

        jaksaa, olekkin...hmmm...taas KPy itse..

        Eräiden vainoharhaisuus kertoo epätoivon hiipineen takaraivoon.

        "Vero-ohjaukseen" osallistuneiden vastuu aiheuttamistaan kärsimyksistä/kustannuksista kiistämätön.

        Mikäli ko. tyypit halajavat "pietarin porteille" kannattaa heidän äkkiä varata matka itänaapurin tulevan pääkaupungin kiertoajelulle. Nimittäin aikanaan paikka "pannuhuoneessa" taattu;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe