Millä villivadelma pois?

ei vattua

Tonttimme reunaan on pesiytynyt oikea vaapukka muuri
Joka kevät on revitty juurineen ja aina sieltä vaan puskee lisää.

Millä ne lähtee pysyvästi?

-kiitos-

6

6597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaadelma

En tiedä millainen paikka muuten on, mutta pari keinoa voisi olla kokeilun arvoisia.

Roundup (olikohan nyt ihan oikeen kirjoitettu?) on lehtien kautta vaikuttava myrkky, tappaa kaikki lehdelliset kasvit, joten sitten menee muutkin

Toine keino on peittää esim. mustalla muovilla koko maa, päälle esim. haketta tai jotakin muuta, jotta pysyy muovi paikoillaan eikä valoa pääse alle. Systeemi reilun vuoden paikoillaan, niin pitäisi kaiken alta kuolla.

Jos paikalla kasvaa jotain säilyttämisen arvoista on asia mutkikkaampi, sitkeällä kitkemisellä pitäisi tulosta kyllä syntyä. Hitaasti mutta vaivalla. Villi vattu taitaa olla hankala tapaus, itselläkin sama ongelma. Ajattelin kokeilla tuota kattamista. Onnea taistoon!

• kalissa

Minulla kukkapenkkiin tunkee vadelma ja olen ajatellut jos roundupilla sivelee vadelman lehdet eli silloin vain vadelma häviää ja muut kasvit jatkaa kasvuaan.
        En tiedä onnistuuko, mutta kokeilen kunhan lehdet tulee esiin.

• roundupilla
        kalissa kirjoitti:

Minulla kukkapenkkiin tunkee vadelma ja olen ajatellut jos roundupilla sivelee vadelman lehdet eli silloin vain vadelma häviää ja muut kasvit jatkaa kasvuaan.
        En tiedä onnistuuko, mutta kokeilen kunhan lehdet tulee esiin.

hävittämään täsmäkäsittelyillä monta riesaa, tosin alkuvuosina onnistuin hävittämään myös hyötykasveja ja muutaman vanhan perennan kun olin liian avokätinen roundupin suhteen.

Vadelmanlehtiin sivelee pienellä pensselillä rounduppia niin hyvä tulee, täytyy vain käsetellä mahdolisimman monta versoa että kaikki juurenosat saavat osansa.

• Ruubeni Von Rubinstein
        roundupilla kirjoitti:

hävittämään täsmäkäsittelyillä monta riesaa, tosin alkuvuosina onnistuin hävittämään myös hyötykasveja ja muutaman vanhan perennan kun olin liian avokätinen roundupin suhteen.

Vadelmanlehtiin sivelee pienellä pensselillä rounduppia niin hyvä tulee, täytyy vain käsetellä mahdolisimman monta versoa että kaikki juurenosat saavat osansa.

Roudup on todella monipuolinen aine :) Nyt on oiva aika levitykseen. Valitse päivä jolloin ei ole luvassa sadetta vuorokauteen :)

• ongelman kanssa

painin =) kuulin, että vadelma ei tykkää kalkista eikä tuhkasta, joten olen dolomiittikalkkia paasannu juurille alkukeväästä saakka, samoin olen suihkutellut rounduppia mutta kyllä vaan sitkeessä on =)
      Uusien varsien leikkaaminen ja lehtien myrkyttäminen nyt ainakin luulis tehoavan ajan kanssa.

• Vatun vattu..

Leikkaa vatut alas viikatteella. Tilaa kuorma hiekkaa. Levitä hiekkaa pihasi jatkoksi vatukon paikalle.

Tonttisi on nyt kasvanut. Jotta vatukko pysyy poissa, leikkaa aluetta ruohonleikkurilla säännöllisesti, kuten pihanurmea.

Ongelmana on, että vatukko siirtyy kauemmas, ollen kuitenkin tontin rajalla. Myös sen vatukon voi voittaa yllä kuvatulla menetelmällä.

Jossain vaiheessa suuren tontin aiheuttama naapurikateus kasvaa suuremmaksi kuin vatukon aiheuttama haitta, jolloin vatukko lopettaa olemasta haitta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe