JEESUS TYYNNYTTÄÄ MYRSKYN
Mark. 4:35-41
--
4:35 Ja sinä päivänä hän illan tultua sanoi heille: "Lähtekäämme yli toiselle rannalle".
4:36 Niin he laskivat kansan luotaan ja ottivat hänet mukaansa, niinkuin hän venheessä oli; ja muitakin venheitä oli hänen seurassaan.
4:37 Ja nousi kova myrskytuuli, ja aallot syöksyivät venheeseen, niin että venhe jo täyttyi.
4:38 Ja itse hän oli peräkeulassa ja nukkui nojaten päänaluseen. Ja he herättivät hänet ja sanoivat hänelle: "Opettaja, etkö välitä siitä, että me hukumme?"
4:39 Ja herättyään hän nuhteli tuulta ja sanoi järvelle: "Vaikene, ole hiljaa". Niin tuuli asettui, ja tuli aivan tyven.
4:40 Ja hän sanoi heille: "Miksi olette niin pelkureita? Kuinka teillä ei ole uskoa?"
4:41 Ja suuri pelko valtasi heidät, ja he sanoivat toisillensa: "Kuka onkaan tämä, kun sekä tuuli että meri häntä tottelevat?"
Jeesus tyynnyttää myrskyn, Mark. 4:35-41
3
1043
Vastaukset
Neljännen luvun alussa Jeesuksen opetuslapset oppivat vertauksin.
Nyt he oppivat todellisissa käytännön tilanteissa. Nyt heitä koetellaan, onko opetus mennyt ”perille”.
Valitettavasti opetuslapset olivat kovin hitaita oppimaan, kuten lukemastamme näemme.
Gennesaretin järvellä voi myrsky yllättää yht’äkkiä.
Näin kävi Jeesukselle ja Hänen opetuslapsilleen, kun he olivat menossa järven itärannalle. Opetuslapset joutuivat kiperään tilanteeseen myrskyn yltyessä niin kovaksi, että heidän veneensä täyttyi vedellä.
Jeesus nukkui niin sikeästi, että opetuslasten piti herättää Hänet.
He moittivat Jeesusta: ” "Opettaja, etkö välitä siitä, että me hukumme?" (38).
Jeesus nuhtelee opetuslapsiaan heidän epäuskostaan.
Ajallisen vaaran pelko on suorassa yhteydessä uskon vähyyden kanssa.
Jeesus tyynnyttää myrskyn (39).
Opetuslapset oppivat nyt, että Jeesus, jota he seuraavat, voi hallita myös luonnonvoimia.
He oppivat, että Jeesuksen voima ja huolenpito kohdistuu ihmisten kaikkiin tarpeisiin.
--
Mekin voimme ajatella, että Jumala nukkuu eikä välitä meistä, kun sallii erilaisia onnettomuuksia.
Miten kävi Titanic- tai Estonia-laivojen; ”nukkuiko Jeesus” silloin, kun ne upposivat?Virsi 482
-
1.
Elämä on meri,
meri kauhistaa,
kun se vaahtopäinä
kiehuu, raivoaa.
Mistä turvan löytää
mieli levoton?
Kuka auttaa voisi,
yö kun synkkä on?
2.
Isä, sinuun katson
tuskan tulessa.
Sinä tahdot aina
kantaa minua.
Sinulle saa huutaa
henki rauhaton.
Löydän lohdutuksen,
yö kun läsnä on.
3.
Murheen musta laakso
silloin valkenee.
Askeleita ottaa
arka rohkenee.
Kanssasi en pelkää,
Isä, yötäkään.
Kanssasi voin käydä
tuskan pimeään.
4.
Siunaa elämääni,
siunaa työtäni.
Auta, että tunnen
läsnäolosi.
Anna lampun loistaa,
mieli tyynnytä.
Isä, öin ja päivin
pidät kädestä.- Jonne-2002
haistakkee paska
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510172
- 816743
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon424847- 614497
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella684191Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme313789- 472868
- 362635
- 402290
- 2161902