Ajo/lepoajat

abrakadabra

Mits nämä menivätkään? Miten kauan saa olla ratissa per 24h... Olik 9 h tauot. Ja tauko on 4h 45min :n työnteon jälkeen vähintään 45 min?

Ei muista, muutekin sekva.

28

9464

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volttiahyppää

      henkilökuljetus taajamaliikenteessä (taksit ja bussit lähinnä) ei kuulu tuon säännöstön piiriin. taksien tolpalla odotottelu aika on taukoa, tosin se lasketaan työaikaan silloin kun kuljettajalle lasketaan tuntipalkkaa, mutta ei ajoaikaan.

      muuten ne vastaukset

      1. vuorokaudessa saa ajaa 11 h tai tarvittaessa 13 h jolloin kahden (2) seuraavan vuorokauden aikana ei saa ylittää 22 tuntia. ( eli 13,11,11,13 tuntia jne...)

      2. tauout on yhtäjaksoisessa ajossa pidettävä 4,5 tunnin välein yhdessä tai kahdessa erässä (vähintään 15 min kerralla)

      ja muuten vielä, nämä vuorokautiset tunnit on vain perheen ulkopuolisille kuljettajille laadittu. isäntä itse sekä vaimo voivat ajaa 24 tuntia jos yhtäjäksoiset ajot on taouoilla sopivasti katkaistu, ja taksissa kun yhteen asiakkaaseen menee helsingissä keskimäärin 42 min, niin tunnista jää riittävästi taukoa.
      nämä tauot on vaan syytä merkitä ajopäiväkirjaan, tai isäntien joiden ei tarvitse sellaista pitää, niin ajovuororaporttiin kynällä (näin kirjoitti taksiliitto muutama vuosi sitten eikä laki kys.asiassa ole sen jälkeen muuttunut)

      • pomppas

        "taksien tolpalla odotottelu aika on taukoa, tosin se lasketaan työaikaan silloin kun kuljettajalle lasketaan tuntipalkkaa, mutta ei ajoaikaan."

        Minä olen ollut alalla vuodesta -82 enkä ikinä ole moista kuullut, että tolpalla odottelu olisi taukoa. Eihän se millään voi olla taukoa, sillä asiakkaan odottelu nimenomaan tolpalla jonossa muiden kanssa on työ aikaa. Tauot pidetään taukoina, jolloin myös taksamittari asetetaan taukotilaan, että tauot rekisteröityvät vuororaporttiin, eikä niitä kirjoitella jälkeenpäin "satukirjaan".

        Mitä luulet, kumpaa työaikoja ja taukoja tarkastavat tahot haluaisivat työaikoja tarkastaessaan nähdä, sitä "satupäiväkirjaa" vai sinetöidyn mittarin antamaa virallista raporttia, joka on verrattavissa ajopiirturiin? Ei nämä viranomaisetkaa ihan uuvatteja ole. Mun autossa työaikakirjanpitoon menee työajoiksi ja tauoiksi vain ne ajat, jotka kuljettajan vuororaportissa ovat. Satukirja on autossa mutta sen täyttämisestä ja oikeellisuudesta saa kuljettaja itse vastata. Jos ei ole pitänyt taukojaan ajallaan niin ihan oma moka, minä en niitä ole kieltänyt. Samoin työajan kanssa. Minä en pakota ajamaan yli sen, mitä laki sallii mutta en voi olla valvomassa niitäkään paikanpäällä. Jos olen ylipitkistä päivistä kuljettajille huomauttanut se saa minun puolelta riittää. Työsopimuksisani kuljettajien lukee: Työajat ja tauot: Lain mukaan.


      • luetun ymmärtäminen
        pomppas kirjoitti:

        "taksien tolpalla odotottelu aika on taukoa, tosin se lasketaan työaikaan silloin kun kuljettajalle lasketaan tuntipalkkaa, mutta ei ajoaikaan."

        Minä olen ollut alalla vuodesta -82 enkä ikinä ole moista kuullut, että tolpalla odottelu olisi taukoa. Eihän se millään voi olla taukoa, sillä asiakkaan odottelu nimenomaan tolpalla jonossa muiden kanssa on työ aikaa. Tauot pidetään taukoina, jolloin myös taksamittari asetetaan taukotilaan, että tauot rekisteröityvät vuororaporttiin, eikä niitä kirjoitella jälkeenpäin "satukirjaan".

        Mitä luulet, kumpaa työaikoja ja taukoja tarkastavat tahot haluaisivat työaikoja tarkastaessaan nähdä, sitä "satupäiväkirjaa" vai sinetöidyn mittarin antamaa virallista raporttia, joka on verrattavissa ajopiirturiin? Ei nämä viranomaisetkaa ihan uuvatteja ole. Mun autossa työaikakirjanpitoon menee työajoiksi ja tauoiksi vain ne ajat, jotka kuljettajan vuororaportissa ovat. Satukirja on autossa mutta sen täyttämisestä ja oikeellisuudesta saa kuljettaja itse vastata. Jos ei ole pitänyt taukojaan ajallaan niin ihan oma moka, minä en niitä ole kieltänyt. Samoin työajan kanssa. Minä en pakota ajamaan yli sen, mitä laki sallii mutta en voi olla valvomassa niitäkään paikanpäällä. Jos olen ylipitkistä päivistä kuljettajille huomauttanut se saa minun puolelta riittää. Työsopimuksisani kuljettajien lukee: Työajat ja tauot: Lain mukaan.

        jos kerran ole jo -82 aloittanut, niin sietäisi nyt 2000 luvulla hieman esim, googlettaa sanoilla "vuorokautinen ajoaika" ja todeta asiat.

        siis: sieltä löytyy tarinaa ajo- ja lepoajoista sekä selvennys mikä on mitäkin.

        vapaa lainaus:" kuljettajan ajoaikaa on kaikki se aika kun auto on liikenteessä, ajoaikaan ei lasketa odotus-, lastaus-, ym huoltoaikoja. nämä ajat ovat kuitenkin kuljettajan työaikaa. "

        tavarapuolella ajoaika ja odotteluaika saadaan kytkimestä kääntämällä näkymään piirturissa oikein, uusimmat laitteet ovat jopa automaattisia. taksissa taksamittari mittaa vapaana oloajan ja taksa päällä olo ajan. mittari ei kuitenkaan kerro onko vapaalla ajettu vai seisty tolpalla.taksapäällä voi käyttää taksa nollaa jollain odotusaika kirjautuu raporttiin eikä vähennä ajoaikaa. ennen yli 3 min vapaalla seistessä mittari laittoin ajan tauko ajaksi, nykyisin tauko tulee laittaa itse, mutta huonona puolena on se että silloin putoaa datavälityksestä pois.

        joka tapauksessa asiakas ajoa on helsingin taksilla noin 30%, vappuna max 50% työajasta. kuljettajaa koskee maksimi työaika vuorokaudessa viikkolepoineen, autoilijaa ja samassa taloudessa eläviä perheen jäseniä vain ajoajan suhteen pidettävät taout. eli pitkässä kyydissä on taouko pidettävä 4,5 tunnin välein mutta normaali taajamapyörityksessä ongelmaa ei ole.

        "Jos ei ole pitänyt taukojaan ajallaan niin ihan oma moka, minä en niitä ole kieltänyt. Samoin työajan kanssa. Minä en pakota ajamaan yli sen, mitä laki sallii mutta en voi olla valvomassa niitäkään paikanpäällä."

        hyvä että olet kuljettajalle huomauttanut jos jotain säänöksiä rikotaan, sillä ole valvonta vastuussa, ja kuljettaja toistuvista huomautuksistä huolimatta rikkoo sääntöjä, tulee sille antaa lopputili.

        ja sinulle vielä vanha jäärä joka luulet tietäväsi paljon enemmän kuin muut: lue niitä taksiliiton lehtiä ja yhdistyksen myös niin luulot muuttuu tiedoksi! vaikka taidat olla niitä jotka ei liittoon kuulu ei lue niiden lehtiä.

        mutta soita taksiliittoon jos et usko.

        hauskaa vappua!


      • laki sallii tämän

        poikkeuksen?

        "isäntä itse sekä vaimo voivat ajaa 24 tuntia"

        On taas näitä taksiliiton tulkintoja tai sitten puhut soopaa. :D


      • on ajoajalla?
        luetun ymmärtäminen kirjoitti:

        jos kerran ole jo -82 aloittanut, niin sietäisi nyt 2000 luvulla hieman esim, googlettaa sanoilla "vuorokautinen ajoaika" ja todeta asiat.

        siis: sieltä löytyy tarinaa ajo- ja lepoajoista sekä selvennys mikä on mitäkin.

        vapaa lainaus:" kuljettajan ajoaikaa on kaikki se aika kun auto on liikenteessä, ajoaikaan ei lasketa odotus-, lastaus-, ym huoltoaikoja. nämä ajat ovat kuitenkin kuljettajan työaikaa. "

        tavarapuolella ajoaika ja odotteluaika saadaan kytkimestä kääntämällä näkymään piirturissa oikein, uusimmat laitteet ovat jopa automaattisia. taksissa taksamittari mittaa vapaana oloajan ja taksa päällä olo ajan. mittari ei kuitenkaan kerro onko vapaalla ajettu vai seisty tolpalla.taksapäällä voi käyttää taksa nollaa jollain odotusaika kirjautuu raporttiin eikä vähennä ajoaikaa. ennen yli 3 min vapaalla seistessä mittari laittoin ajan tauko ajaksi, nykyisin tauko tulee laittaa itse, mutta huonona puolena on se että silloin putoaa datavälityksestä pois.

        joka tapauksessa asiakas ajoa on helsingin taksilla noin 30%, vappuna max 50% työajasta. kuljettajaa koskee maksimi työaika vuorokaudessa viikkolepoineen, autoilijaa ja samassa taloudessa eläviä perheen jäseniä vain ajoajan suhteen pidettävät taout. eli pitkässä kyydissä on taouko pidettävä 4,5 tunnin välein mutta normaali taajamapyörityksessä ongelmaa ei ole.

        "Jos ei ole pitänyt taukojaan ajallaan niin ihan oma moka, minä en niitä ole kieltänyt. Samoin työajan kanssa. Minä en pakota ajamaan yli sen, mitä laki sallii mutta en voi olla valvomassa niitäkään paikanpäällä."

        hyvä että olet kuljettajalle huomauttanut jos jotain säänöksiä rikotaan, sillä ole valvonta vastuussa, ja kuljettaja toistuvista huomautuksistä huolimatta rikkoo sääntöjä, tulee sille antaa lopputili.

        ja sinulle vielä vanha jäärä joka luulet tietäväsi paljon enemmän kuin muut: lue niitä taksiliiton lehtiä ja yhdistyksen myös niin luulot muuttuu tiedoksi! vaikka taidat olla niitä jotka ei liittoon kuulu ei lue niiden lehtiä.

        mutta soita taksiliittoon jos et usko.

        hauskaa vappua!

        Mä en käsitä, mitä merkitystä tällä ajoajalla on? Eikös tärkeintä ole kuljettajan työaika, eli se aika, jolloin hän on töissä. Jos työvuoro alkaa 08.00 ja päättyy 16.00, kuljettaja on pitänyt esim. 2x30min taukoja, hänen työaikansa on 7h. Vai meinaatko, että nyt kuljettajan työaika aletaankin laskea sen mukaan montako % työajasta on ollut ajoaikaa, vai miten tämä ajoaika asia liittyy kuljettajan työaikaan?


      • ja sen merkitys
        on ajoajalla? kirjoitti:

        Mä en käsitä, mitä merkitystä tällä ajoajalla on? Eikös tärkeintä ole kuljettajan työaika, eli se aika, jolloin hän on töissä. Jos työvuoro alkaa 08.00 ja päättyy 16.00, kuljettaja on pitänyt esim. 2x30min taukoja, hänen työaikansa on 7h. Vai meinaatko, että nyt kuljettajan työaika aletaankin laskea sen mukaan montako % työajasta on ollut ajoaikaa, vai miten tämä ajoaika asia liittyy kuljettajan työaikaan?

        ajoajalla on se merkitys, että kun ketjun aloittaja ilmeisesti on sitä mieltä taksinkuljettajan on pakko pitää 4,5 h välein tauko, niin selvitin sitä. työaikaa kuljettajalla voi olla yhtäjaksoisesti tietyin edelletyksi 13 h/vrk. taukoja ei taajamaliikenteessä tarvitse miettiä ajo-ja lepoaikalakien suhteen yhtään koska vaadittu 4,5 h yhtenäistä ajoa ei tule taksissa edes vappuna.


      • lakivenkula
        laki sallii tämän kirjoitti:

        poikkeuksen?

        "isäntä itse sekä vaimo voivat ajaa 24 tuntia"

        On taas näitä taksiliiton tulkintoja tai sitten puhut soopaa. :D

        siis, työaika(ajoaikalaki) laki suojelee vierasta työvoimaa (paitsi direktiivien mennessä/ tai jos on jo menny läpi,niin myös omistaja kuljettajia TAVARAPUOLELLA)

        toisin sanoen taksia voi ilman ajopäiväkirjaa ajaa samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet. vaimokin on kuitenkin luettava perheenjäseneksi ;)

        tämän voi todeta ajo- ja lepoaikoja säätelevästä laista tai sitten lukemalla taksiyhdistysten lehtiä hieman tarkemmin.


      • doukki
        ja sen merkitys kirjoitti:

        ajoajalla on se merkitys, että kun ketjun aloittaja ilmeisesti on sitä mieltä taksinkuljettajan on pakko pitää 4,5 h välein tauko, niin selvitin sitä. työaikaa kuljettajalla voi olla yhtäjaksoisesti tietyin edelletyksi 13 h/vrk. taukoja ei taajamaliikenteessä tarvitse miettiä ajo-ja lepoaikalakien suhteen yhtään koska vaadittu 4,5 h yhtenäistä ajoa ei tule taksissa edes vappuna.

        No nyt alko kivittään. Sori en ajatellut asiaa tuon yhtäjaksoisen ajon kannalta. Tuo yhtajaksoinen ajo tulee tosiaankin aina mielletyä tuonne raskaamman liikenteen puolelle. Olitko muuten sitä mieltä että asiakkaan odotusajat asemilla voidaan laskea tauoiksi työaikaan? Minä kun en oikein sitä edeleenkään usko.


      • valvoo
        lakivenkula kirjoitti:

        siis, työaika(ajoaikalaki) laki suojelee vierasta työvoimaa (paitsi direktiivien mennessä/ tai jos on jo menny läpi,niin myös omistaja kuljettajia TAVARAPUOLELLA)

        toisin sanoen taksia voi ilman ajopäiväkirjaa ajaa samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet. vaimokin on kuitenkin luettava perheenjäseneksi ;)

        tämän voi todeta ajo- ja lepoaikoja säätelevästä laista tai sitten lukemalla taksiyhdistysten lehtiä hieman tarkemmin.

        Olen ollut mukana Pasilassa kun tuttu isäntä sai
        henkilökohtaista neuvontaa ajoajoista.

        Isännän tulee antaa kuljettajalle ajopäiväkirja
        johon hän satuilee työaikansa.
        Kuljettaja voi myös käyttää Taksamittarin suomaa
        ajoaikaa edellyttäen että tauot ovat merkitty lepo koodilla (auto seisonut) poliisin ei tarvitse antaa sakkoa ellei ajopäiväkirjaa ole
        täytetty jos vuororaportti on oikein aloitettu ja
        tauotettu.
        Suomen laki ja EU:n laki on ristiriidassa ajopäiväkirjan suhteen Isännän tulee EU direktiivin mukaan antaa kuljettajalle ajopäiväkirja Valvovalle poliisille taas kelpaa
        kuljettajan osalta vuororaportti todisteeksi työvuorosta.
        Isämmällä itsellään tai hänen perheenjäsenillään ei ole mitään poikkeuksia tieliikennelain suhteen
        Isäntä ym. voidaan tuomita ns. väsyneenä ajamisesta sakkoon kuten kuljettajakin.

        Kuljettajille, Isännille ja Perheenjäsenille kannattaa käyttää taksamittaria oikein niin että siellä näkyy tauot.
        Vinkki tieliikenne laki ei tarkoita sitä että ajat 4,5 tuntia ja vedät kässärin päälle voit tehdä asian fiksusti näin ajat 2 - 3 tuntia kun tulee hiljasenpaan mene tauolle laita mittari levolle väh. 15. min. tämän jälkeen saat ajaa taas tautta 4,5 tuntia seuraavan kerran kun ajoputki hyytyy mene 15. minuutin tauolle näin ajaen sinun ei tarvitse miettiä koko lepoaikoja.

        Kaikille pimeenä palkansaaville ja pitkiäajovuoroja tekeville ilmainen vinkki tehkää pimeät työt muualla ja ajakaa 40 vuoron kuukaudet muulla alalla kun laitatte itsenne koneelle rekisteröidytte HTD:n kuljettaja listoille josta poliisin on helppo pyytää raportti.
        Esimerkki Petteri maksoi kuljettajalle pimeenä jäi kiinni oli ajanut itse n.580 tuntia / kk


      • jakamassa täällä
        valvoo kirjoitti:

        Olen ollut mukana Pasilassa kun tuttu isäntä sai
        henkilökohtaista neuvontaa ajoajoista.

        Isännän tulee antaa kuljettajalle ajopäiväkirja
        johon hän satuilee työaikansa.
        Kuljettaja voi myös käyttää Taksamittarin suomaa
        ajoaikaa edellyttäen että tauot ovat merkitty lepo koodilla (auto seisonut) poliisin ei tarvitse antaa sakkoa ellei ajopäiväkirjaa ole
        täytetty jos vuororaportti on oikein aloitettu ja
        tauotettu.
        Suomen laki ja EU:n laki on ristiriidassa ajopäiväkirjan suhteen Isännän tulee EU direktiivin mukaan antaa kuljettajalle ajopäiväkirja Valvovalle poliisille taas kelpaa
        kuljettajan osalta vuororaportti todisteeksi työvuorosta.
        Isämmällä itsellään tai hänen perheenjäsenillään ei ole mitään poikkeuksia tieliikennelain suhteen
        Isäntä ym. voidaan tuomita ns. väsyneenä ajamisesta sakkoon kuten kuljettajakin.

        Kuljettajille, Isännille ja Perheenjäsenille kannattaa käyttää taksamittaria oikein niin että siellä näkyy tauot.
        Vinkki tieliikenne laki ei tarkoita sitä että ajat 4,5 tuntia ja vedät kässärin päälle voit tehdä asian fiksusti näin ajat 2 - 3 tuntia kun tulee hiljasenpaan mene tauolle laita mittari levolle väh. 15. min. tämän jälkeen saat ajaa taas tautta 4,5 tuntia seuraavan kerran kun ajoputki hyytyy mene 15. minuutin tauolle näin ajaen sinun ei tarvitse miettiä koko lepoaikoja.

        Kaikille pimeenä palkansaaville ja pitkiäajovuoroja tekeville ilmainen vinkki tehkää pimeät työt muualla ja ajakaa 40 vuoron kuukaudet muulla alalla kun laitatte itsenne koneelle rekisteröidytte HTD:n kuljettaja listoille josta poliisin on helppo pyytää raportti.
        Esimerkki Petteri maksoi kuljettajalle pimeenä jäi kiinni oli ajanut itse n.580 tuntia / kk

        kyllä puhut ihan paskaa. taksamittarin tauko toimintaa ei tarvitse käyttää, jopa taksiliitto opasti joitakin vuosia sitten että ne tauot voi merkitä kynällä. ja kyllä se niin on että samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet eivät tarvitse ajopäiväkirjaa, kuten ei tarvitse isännätkää.

        taksit eivät ylitä ajoaikoja, koska tolpalla odottelua on niin paljon. alkaa tuntua ettet pasilassa päinkään ole ollut kun tollasta mutu juttua heität.
        ota oikeasti selvää esim netistä, miten se ajoaikoja koskevaa lakia sovelletaan pääosin taajamassa tapahtuvassa henkilöliikenteessä.


      • taukoa..
        doukki kirjoitti:

        No nyt alko kivittään. Sori en ajatellut asiaa tuon yhtäjaksoisen ajon kannalta. Tuo yhtajaksoinen ajo tulee tosiaankin aina mielletyä tuonne raskaamman liikenteen puolelle. Olitko muuten sitä mieltä että asiakkaan odotusajat asemilla voidaan laskea tauoiksi työaikaan? Minä kun en oikein sitä edeleenkään usko.

        työaikalaissa sanotaan että ajoaikaa ei ole muu kuin liikenteessä oleminen. eli siltä osin se on taukoa, mutta... jos kuljettaja on työissä tuntipalkalla, se lasketaan työajaksi, eli palkallista taukoa.


      • vähän....
        valvoo kirjoitti:

        Olen ollut mukana Pasilassa kun tuttu isäntä sai
        henkilökohtaista neuvontaa ajoajoista.

        Isännän tulee antaa kuljettajalle ajopäiväkirja
        johon hän satuilee työaikansa.
        Kuljettaja voi myös käyttää Taksamittarin suomaa
        ajoaikaa edellyttäen että tauot ovat merkitty lepo koodilla (auto seisonut) poliisin ei tarvitse antaa sakkoa ellei ajopäiväkirjaa ole
        täytetty jos vuororaportti on oikein aloitettu ja
        tauotettu.
        Suomen laki ja EU:n laki on ristiriidassa ajopäiväkirjan suhteen Isännän tulee EU direktiivin mukaan antaa kuljettajalle ajopäiväkirja Valvovalle poliisille taas kelpaa
        kuljettajan osalta vuororaportti todisteeksi työvuorosta.
        Isämmällä itsellään tai hänen perheenjäsenillään ei ole mitään poikkeuksia tieliikennelain suhteen
        Isäntä ym. voidaan tuomita ns. väsyneenä ajamisesta sakkoon kuten kuljettajakin.

        Kuljettajille, Isännille ja Perheenjäsenille kannattaa käyttää taksamittaria oikein niin että siellä näkyy tauot.
        Vinkki tieliikenne laki ei tarkoita sitä että ajat 4,5 tuntia ja vedät kässärin päälle voit tehdä asian fiksusti näin ajat 2 - 3 tuntia kun tulee hiljasenpaan mene tauolle laita mittari levolle väh. 15. min. tämän jälkeen saat ajaa taas tautta 4,5 tuntia seuraavan kerran kun ajoputki hyytyy mene 15. minuutin tauolle näin ajaen sinun ei tarvitse miettiä koko lepoaikoja.

        Kaikille pimeenä palkansaaville ja pitkiäajovuoroja tekeville ilmainen vinkki tehkää pimeät työt muualla ja ajakaa 40 vuoron kuukaudet muulla alalla kun laitatte itsenne koneelle rekisteröidytte HTD:n kuljettaja listoille josta poliisin on helppo pyytää raportti.
        Esimerkki Petteri maksoi kuljettajalle pimeenä jäi kiinni oli ajanut itse n.580 tuntia / kk

        selviääkö sinulle tästä mihin ajo- jalepoaikalakia sovelletaan :

        "LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ
        TIELIIKENTEEN AJOAIKASÄÄDÖSTEN SOVELTAMISTYÖRYHMÄ 14.3.2007
        OHJE TULKINTOJEN YHTENÄISTÄMISEKSI TAVARA- JA HENKILÖLIIKENTEEN
        AJOAIKOJA JA NIIDEN VALVONTAA KOSKEVISTA SÄÄDÖKSISTÄ
        (ohjetta päivitetään toukokuussa 2007)

        Ajo- ja lepoaika-asetuksen (561/2006) soveltaminen
        Asetusta sovelletaan maanteiden
        a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai
        puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
        b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli
        yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön."


      • Pitkämieskö
        pomppas kirjoitti:

        "taksien tolpalla odotottelu aika on taukoa, tosin se lasketaan työaikaan silloin kun kuljettajalle lasketaan tuntipalkkaa, mutta ei ajoaikaan."

        Minä olen ollut alalla vuodesta -82 enkä ikinä ole moista kuullut, että tolpalla odottelu olisi taukoa. Eihän se millään voi olla taukoa, sillä asiakkaan odottelu nimenomaan tolpalla jonossa muiden kanssa on työ aikaa. Tauot pidetään taukoina, jolloin myös taksamittari asetetaan taukotilaan, että tauot rekisteröityvät vuororaporttiin, eikä niitä kirjoitella jälkeenpäin "satukirjaan".

        Mitä luulet, kumpaa työaikoja ja taukoja tarkastavat tahot haluaisivat työaikoja tarkastaessaan nähdä, sitä "satupäiväkirjaa" vai sinetöidyn mittarin antamaa virallista raporttia, joka on verrattavissa ajopiirturiin? Ei nämä viranomaisetkaa ihan uuvatteja ole. Mun autossa työaikakirjanpitoon menee työajoiksi ja tauoiksi vain ne ajat, jotka kuljettajan vuororaportissa ovat. Satukirja on autossa mutta sen täyttämisestä ja oikeellisuudesta saa kuljettaja itse vastata. Jos ei ole pitänyt taukojaan ajallaan niin ihan oma moka, minä en niitä ole kieltänyt. Samoin työajan kanssa. Minä en pakota ajamaan yli sen, mitä laki sallii mutta en voi olla valvomassa niitäkään paikanpäällä. Jos olen ylipitkistä päivistä kuljettajille huomauttanut se saa minun puolelta riittää. Työsopimuksisani kuljettajien lukee: Työajat ja tauot: Lain mukaan.

        Tässä muuan taksirenki sanoi, että jos poliisi kysyy satukirjaa, niin sanoo vain, että isäntä ei ole antanut, niin sakot menee isännälle. Enemmän poliisit luottaa mittarin nauhaan, kuin satukirjaan minne voi kirjoittaa mitä hyväänsä. Ja nämä taksivuororthan on tehty autoille ei kuljettajille. Auton 0134 pitää olla vuorossa 06-18 ja 22-05 mutta sitä autoa voi ajaa tuona aikana vaikka 10 kuskia.
        Näille normi liikenteen autoillehan tehdään vuorot ajajan mukaan. Reiska ajaa helsingin sataman vuoron 05-19 ja pitää siinä välissä taukoja.

        Myönnetään nuo taksien vuorot on välillä aika epäinhimillisiä, mutta ainahan voi auton, varsinkin hiljaisina aikoina, tolpalle ja ottaa torkut. Siis sellaiselle tolpalle, minne ei varmanti tule kyytejä


      • 29 e
        jakamassa täällä kirjoitti:

        kyllä puhut ihan paskaa. taksamittarin tauko toimintaa ei tarvitse käyttää, jopa taksiliitto opasti joitakin vuosia sitten että ne tauot voi merkitä kynällä. ja kyllä se niin on että samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet eivät tarvitse ajopäiväkirjaa, kuten ei tarvitse isännätkää.

        taksit eivät ylitä ajoaikoja, koska tolpalla odottelua on niin paljon. alkaa tuntua ettet pasilassa päinkään ole ollut kun tollasta mutu juttua heität.
        ota oikeasti selvää esim netistä, miten se ajoaikoja koskevaa lakia sovelletaan pääosin taajamassa tapahtuvassa henkilöliikenteessä.

        taksiliiton ohjeet eivät korvaa voimassa olevia lakeja. järjen käyttö sallittu näissäkin keskusteluissa. ja "oikeasti selvää esim netistä" niin löytyy tämmöistä vitun paskanjauhantaa ja mutu ja katoin vittu netistä lätinää


      • STL ...
        29 e kirjoitti:

        taksiliiton ohjeet eivät korvaa voimassa olevia lakeja. järjen käyttö sallittu näissäkin keskusteluissa. ja "oikeasti selvää esim netistä" niin löytyy tämmöistä vitun paskanjauhantaa ja mutu ja katoin vittu netistä lätinää

        Taksiliitolla ei ole mitään ohjeita asiasta, sillä asiasta on olemassa laki. Mitkään ohjeet eivät jyrää lakia.

        Ihan turha sotkea asiaan liittoa jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Taksiliitto on autoilijoiden edunvalvontajärjestö joka on hoitanut paljon hyvää jäsenistölleen mutta niistä samoista eduista nauttii valitettavasti enenevä joukko vapaamatkaajia, jotka eivät kuulu liittoon. Tosin tähänkin saattaa tulla muutos ja vapaamatkaajat maksavat tulevaisuudessa enemmän mutta odotellaan.


      • `SSL...
        STL ... kirjoitti:

        Taksiliitolla ei ole mitään ohjeita asiasta, sillä asiasta on olemassa laki. Mitkään ohjeet eivät jyrää lakia.

        Ihan turha sotkea asiaan liittoa jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

        Taksiliitto on autoilijoiden edunvalvontajärjestö joka on hoitanut paljon hyvää jäsenistölleen mutta niistä samoista eduista nauttii valitettavasti enenevä joukko vapaamatkaajia, jotka eivät kuulu liittoon. Tosin tähänkin saattaa tulla muutos ja vapaamatkaajat maksavat tulevaisuudessa enemmän mutta odotellaan.

        voiko kuljettaja myös kuulua taksiliittoon vai pitääkö olla autoilija että pääsisi nauttimaan eduista?


    • ay caramba la bamba

      On olemassa säännöstö joka koskee bussinkuljettajia sekä kuorma-autonkuljettajia sekä myös eräiden vehkeiden kuljettajia. Tai siis ei ole mikään asetus eikä laki vaan ee-uun oikein direktiivi nääs.

      Vaan tämäpä direktiivi ei ilmeisesti koske taksikuskeja!

      (Tässä tarkoituksesa kuski on kuski on renki on isäntä on helsinkiläinen on vantaalainen on vaikkapa akaa-lainen: kaikki samassa asemassa.)

      Kaipä kuskienkin ajoajoista ja työajoista ja lepoajoista ja näistä kaikista on joku LAKI olemassa! Ei siis pelkästään mitään paikallisia sopimuksia tai virityksiä tai tulkintoja.

      • takia tarvitaan

        Henkilöauton ajolupa = taksiliite

        Peräseinäjoella, Akaalla ja pienissä kunnissa
        kuljettaja tai autoilija saa nimismieheltä käymällä nimismiehen
        kansliassa Henkilöauton ajoluvan isommissa Cityissä täytyy suorittaa pääsykoe
        Tässä yksi esimerkki lain tulkinnasta ja erilaisuudesta eri paikkakunnissa.

        Peräseinäjoella, Akaalla ja pienissä kunnissa
        kuljettaja tai autoilija juo torilla kahvit nimismiehen kanssa
        ja kaikki liikenteen valvontaan liittyvät asiat
        on hoidettu samalla kertaa. Isommissa Cityissä
        poliisi pyytää liikennöitsijää, kuljettajaa ja
        täytettyjä ajopäiväkirjoja saapumaan kuultavaksi
        ja tulee 99% varmuudella sakkoja.
        Toinen esimerkki lain erilaisuudesta ja sen tulkinnasta

        Takseja koskee:
        - Henkilöauton ajolupa
        (siitä ei puhuta kuormaautojen tai pienoislinja-autojen ajokortti pykälissä mutta sitä siitä huolimatta pitää noudattaa
        - Työaikalaki
        (siitä ei puhuta kuorma-autojen tai pienoislinja-autojen työaika sovellutuksessa mutta sitä siitä huolimatta pitää noudattaa / Sovellettavin osin Isoissa Cityissä tarkemmin ja pienillä paikkakunnilla löyhemmin)


      • + direktiivi 561

        ajo- jalepoaikasäännöstä sovelletaan kuten alempana sanotaan, eli maanteiden tavaraliikenteeseen sekä 1 8 ja suurempiin henkilökuljetuksiin. mikä siis on vaikeaa käsittää? kuljettajiin sovelletaan myös työaikalakia jonka mukaan työaika voi olla enintään 13 tuntia/vrk tietyin edelletyksin.

        taksiautoilija (siis omistajakuljettaja) voi taas olla töissä vaikka 24 tuntia/vrk, kunhan AJOAIKA ei ylitä 11 tuntia/vrk, ja sitä se ei tee missään koska odotusaikaa on niin paljon, ja se odotusaika on lepoaikaa kuten ketjussa joku jo on maininnutkin maalaistaksien kopilla päivystämisestä.


        "LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ
        TIELIIKENTEEN AJOAIKASÄÄDÖSTEN SOVELTAMISTYÖRYHMÄ 14.3.2007
        OHJE TULKINTOJEN YHTENÄISTÄMISEKSI TAVARA- JA HENKILÖLIIKENTEEN
        AJOAIKOJA JA NIIDEN VALVONTAA KOSKEVISTA SÄÄDÖKSISTÄ
        (ohjetta päivitetään toukokuussa 2007)

        Ajo- ja lepoaika-asetuksen (561/2006) soveltaminen
        Asetusta sovelletaan maanteiden
        a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai
        puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
        b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli
        yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön."


      • antaa periksi
        + direktiivi 561 kirjoitti:

        ajo- jalepoaikasäännöstä sovelletaan kuten alempana sanotaan, eli maanteiden tavaraliikenteeseen sekä 1 8 ja suurempiin henkilökuljetuksiin. mikä siis on vaikeaa käsittää? kuljettajiin sovelletaan myös työaikalakia jonka mukaan työaika voi olla enintään 13 tuntia/vrk tietyin edelletyksin.

        taksiautoilija (siis omistajakuljettaja) voi taas olla töissä vaikka 24 tuntia/vrk, kunhan AJOAIKA ei ylitä 11 tuntia/vrk, ja sitä se ei tee missään koska odotusaikaa on niin paljon, ja se odotusaika on lepoaikaa kuten ketjussa joku jo on maininnutkin maalaistaksien kopilla päivystämisestä.


        "LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ
        TIELIIKENTEEN AJOAIKASÄÄDÖSTEN SOVELTAMISTYÖRYHMÄ 14.3.2007
        OHJE TULKINTOJEN YHTENÄISTÄMISEKSI TAVARA- JA HENKILÖLIIKENTEEN
        AJOAIKOJA JA NIIDEN VALVONTAA KOSKEVISTA SÄÄDÖKSISTÄ
        (ohjetta päivitetään toukokuussa 2007)

        Ajo- ja lepoaika-asetuksen (561/2006) soveltaminen
        Asetusta sovelletaan maanteiden
        a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai
        puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
        b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli
        yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön."

        Olen edelleen sitä mieltä, että Poliisi voi valvoa tulkinnallisesti "1 4-8 paikkaisia takseja
        työäaikalain noudattamisessa yhdessä työsuojelupiirin kanssa.
        Täytyy linkittää tämä Pasilaan niin saatte maksullista neuvontaa


      • anna periksi
        antaa periksi kirjoitti:

        Olen edelleen sitä mieltä, että Poliisi voi valvoa tulkinnallisesti "1 4-8 paikkaisia takseja
        työäaikalain noudattamisessa yhdessä työsuojelupiirin kanssa.
        Täytyy linkittää tämä Pasilaan niin saatte maksullista neuvontaa

        yritä vaan ymmärtää käsitteet. yhdessäkään suomen kaupungissa ajo- ja lepoaika säänöksiä ei voi rikkoa koska ajoaikaa on maksimissaan 50% vuorossa ja silloin on vappu tms juhalapyhä.

        työsuojelupiiri voi ja saakin valvoa ettei työaikalakia rikota, vieras kuljettaja kun saa olla töissä max 13 tuntii vuorokaudessa, ajoi tai nukkui tolpalla.

        yrittäjä itse samassa taloudessa asuvien perheenjäsenten kanssa voi nukkua autossa 24 h kunhan yhtämittaista ajoa ei tule 4,5h enemmän tai 11h/vrk.

        p.s. pasilaa korkeammalta taholta nämä varmistettu!


    • odottelu on...

      Lepoaikaa! Täytä ne ajat ajopäiväkirjaan, ei tule ongelmia.

      Maaseudulla ajovuorot on laadittu jopa puolentoista vuorokauden mittaisiksi, vaan hepä vetävät kopeillaan muutamat kunnon unet odotellessaan...

      Taksikuskin 'työ' ei ole silleen työtä, taksikuskin homma on elämäntapa!

      • nähnyt täälläkin

        Totuus tolpalla nukkumisesta täällä Helsingissä
        on se, että sitä harrastetaan täälläkin.
        Sinä isäntä tai ajomies kun sinua tulisi noutamaan kuljettaja, joka kertoisi sinulle, että nukkui äsken tolpalla tunnin ja on ajanut kolme vuoroa peräkkäin.

        Kysymys missä vaiheessa jäisit pois kyydistä:

        1. Ajaa hidasteeseen kuutta kymppiä lyöt pääsi kattoon

        2. Mienaa ottaa suoralla parkkeerattujen autojen
        kyljet mukaan

        3. Ajaa kolmion takaa kuorma-auton eteen ja mumisee olipa sillä kiire

        4. Kun olette pitkällä suoralla käynyt neljä kertaa pientareella ja kuski on herännnyt siihen
        kun auto on pudonnut asfaltin reunalta epätasaiselle pientareelle

        5. Kuljettaja ajaa 40:n alueella 60-70 kymmpiä
        ja moottoritie osuudella 60:tta kymppiä kun on niin "sumuista"

        Ottakaa nyt järki käteen (ei jäädy kesällä) ja huomioikaa muitakin ajakaa 10 tuntia vaikka joka päivä olette tolkuissanne (ei auta kaikille) kun lepäätte loppuajan.

        Olemme vertailleet kassoja väsyneen kuljettajan ja leväänneen kuljettajan välillä.
        Testin tulos 4 yö vuoroa ja kaksi lepoa
        4 päivä vuoroa ja kaksi lepoa joka kolmas viikko
        4-5 päivän yhtenäinen lepo antaa kuljettajalle
        saman ajotuloksen kuin kun kuski ajaisi 5-7 päiväisiä putkia ja pitäisi pari vapaata.

        Siis Isännät kun teette ajovuoroja laittakaa enintään 4 työpäivää peräkkäin ja pari vapaata
        aina väliin ja joka kolmas viikko 4-5 päivää yhtenäistä lepoa niin saaatte paremman ajotuloksen kuin että kuski nukkuisi tolpalla.

        Kuljettajat miksi nukkuisitte tolpalla ottakaa
        seuraavan kerran vuorot 4 vuoron parteissa ja pari vapaata väliin ja kolmen viikon välein 4-5
        päivän vapaa. Huomaatte että työnteko maistuu ja
        tilillä on enemmän rahaa käytettävissänne.


      • huomio huomio
        nähnyt täälläkin kirjoitti:

        Totuus tolpalla nukkumisesta täällä Helsingissä
        on se, että sitä harrastetaan täälläkin.
        Sinä isäntä tai ajomies kun sinua tulisi noutamaan kuljettaja, joka kertoisi sinulle, että nukkui äsken tolpalla tunnin ja on ajanut kolme vuoroa peräkkäin.

        Kysymys missä vaiheessa jäisit pois kyydistä:

        1. Ajaa hidasteeseen kuutta kymppiä lyöt pääsi kattoon

        2. Mienaa ottaa suoralla parkkeerattujen autojen
        kyljet mukaan

        3. Ajaa kolmion takaa kuorma-auton eteen ja mumisee olipa sillä kiire

        4. Kun olette pitkällä suoralla käynyt neljä kertaa pientareella ja kuski on herännnyt siihen
        kun auto on pudonnut asfaltin reunalta epätasaiselle pientareelle

        5. Kuljettaja ajaa 40:n alueella 60-70 kymmpiä
        ja moottoritie osuudella 60:tta kymppiä kun on niin "sumuista"

        Ottakaa nyt järki käteen (ei jäädy kesällä) ja huomioikaa muitakin ajakaa 10 tuntia vaikka joka päivä olette tolkuissanne (ei auta kaikille) kun lepäätte loppuajan.

        Olemme vertailleet kassoja väsyneen kuljettajan ja leväänneen kuljettajan välillä.
        Testin tulos 4 yö vuoroa ja kaksi lepoa
        4 päivä vuoroa ja kaksi lepoa joka kolmas viikko
        4-5 päivän yhtenäinen lepo antaa kuljettajalle
        saman ajotuloksen kuin kun kuski ajaisi 5-7 päiväisiä putkia ja pitäisi pari vapaata.

        Siis Isännät kun teette ajovuoroja laittakaa enintään 4 työpäivää peräkkäin ja pari vapaata
        aina väliin ja joka kolmas viikko 4-5 päivää yhtenäistä lepoa niin saaatte paremman ajotuloksen kuin että kuski nukkuisi tolpalla.

        Kuljettajat miksi nukkuisitte tolpalla ottakaa
        seuraavan kerran vuorot 4 vuoron parteissa ja pari vapaata väliin ja kolmen viikon välein 4-5
        päivän vapaa. Huomaatte että työnteko maistuu ja
        tilillä on enemmän rahaa käytettävissänne.

        "Kuljettajat miksi nukkuisitte tolpalla ottakaa
        seuraavan kerran vuorot 4 vuoron parteissa ja pari vapaata väliin ja kolmen viikon välein 4-5
        päivän vapaa. Huomaatte että työnteko maistuu ja
        tilillä on enemmän rahaa käytettävissänne."

        Huomatkaa, että taksiala on joustava? Missä muualla voitte itse vaikuttaa myönne tekemiseen tai vapaa aikaanne? Missä muualla on noin vaan mahdollista pitää 4-5 päivän vapaita? Ei missään mutta ei mene pitkään niin johan joku valopää tämäkin asian jotenkin tyrmää:)


      • väsyny..
        nähnyt täälläkin kirjoitti:

        Totuus tolpalla nukkumisesta täällä Helsingissä
        on se, että sitä harrastetaan täälläkin.
        Sinä isäntä tai ajomies kun sinua tulisi noutamaan kuljettaja, joka kertoisi sinulle, että nukkui äsken tolpalla tunnin ja on ajanut kolme vuoroa peräkkäin.

        Kysymys missä vaiheessa jäisit pois kyydistä:

        1. Ajaa hidasteeseen kuutta kymppiä lyöt pääsi kattoon

        2. Mienaa ottaa suoralla parkkeerattujen autojen
        kyljet mukaan

        3. Ajaa kolmion takaa kuorma-auton eteen ja mumisee olipa sillä kiire

        4. Kun olette pitkällä suoralla käynyt neljä kertaa pientareella ja kuski on herännnyt siihen
        kun auto on pudonnut asfaltin reunalta epätasaiselle pientareelle

        5. Kuljettaja ajaa 40:n alueella 60-70 kymmpiä
        ja moottoritie osuudella 60:tta kymppiä kun on niin "sumuista"

        Ottakaa nyt järki käteen (ei jäädy kesällä) ja huomioikaa muitakin ajakaa 10 tuntia vaikka joka päivä olette tolkuissanne (ei auta kaikille) kun lepäätte loppuajan.

        Olemme vertailleet kassoja väsyneen kuljettajan ja leväänneen kuljettajan välillä.
        Testin tulos 4 yö vuoroa ja kaksi lepoa
        4 päivä vuoroa ja kaksi lepoa joka kolmas viikko
        4-5 päivän yhtenäinen lepo antaa kuljettajalle
        saman ajotuloksen kuin kun kuski ajaisi 5-7 päiväisiä putkia ja pitäisi pari vapaata.

        Siis Isännät kun teette ajovuoroja laittakaa enintään 4 työpäivää peräkkäin ja pari vapaata
        aina väliin ja joka kolmas viikko 4-5 päivää yhtenäistä lepoa niin saaatte paremman ajotuloksen kuin että kuski nukkuisi tolpalla.

        Kuljettajat miksi nukkuisitte tolpalla ottakaa
        seuraavan kerran vuorot 4 vuoron parteissa ja pari vapaata väliin ja kolmen viikon välein 4-5
        päivän vapaa. Huomaatte että työnteko maistuu ja
        tilillä on enemmän rahaa käytettävissänne.

        muutenkin kuin töissä olemalla. huonosti nukuttu yö tms. ed.mainitsemasi asiat eivät parannu ajoaikoja tarkailemalla. sitä paitsi tuntuu taksinkuljettajia väsyttävän enemmän vapaa-aika kuin työssä olo.


      • vanha isäntä
        huomio huomio kirjoitti:

        "Kuljettajat miksi nukkuisitte tolpalla ottakaa
        seuraavan kerran vuorot 4 vuoron parteissa ja pari vapaata väliin ja kolmen viikon välein 4-5
        päivän vapaa. Huomaatte että työnteko maistuu ja
        tilillä on enemmän rahaa käytettävissänne."

        Huomatkaa, että taksiala on joustava? Missä muualla voitte itse vaikuttaa myönne tekemiseen tai vapaa aikaanne? Missä muualla on noin vaan mahdollista pitää 4-5 päivän vapaita? Ei missään mutta ei mene pitkään niin johan joku valopää tämäkin asian jotenkin tyrmää:)

        jos kerran tuo palkattoman vapaan pitäminen on niin iso etu niin miksei se houkuttele kuljettajia lisää ajamaan , katso vaikka työvoimatoimiston sivuilta,kyllä siellä avoimissa paikoissa annetaan se mahdollisuus.
        kysyit että missä muualla voi pitää palkatonta vapaata, niin kaikissa keikka-, osa-aika ja freelancer töissä tulee väkisinkin palkatonta vapaata.ei kysymys ole mistään joustavasta alasta. ja kuka jaksaisi ajaa 20 yövuoroa putkeen?


    • olla väsynyt

      Kannattaa käydä lääkärillä ?

      • olen nähnyt täälläkin

        Ota opiksesi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe