Kouluhelvetti 90-luvulla

Hyrylän yläasteella

Olen 27-vee nainen. Olin yläasteella Hyrylässä v90-luvun puolivälissä ja kouluaikani oli aivan yhtä helvettiä!! Minua kiusattiin ja nimiteltiin koko kolme vuotta yhteen menoon. Kiusaajina oli niin tutummat kuin tuntemattomatkin oppilaat.

Milloin minulla oli väärälainen reppu, milloin olin ruma tai liian lihava, ja milloin nyt mitäkin... Lähes joka päivä sain kuulla olevani jollain tavalla epäonnistunut ihminen.

Kiusaaminen ei jäänyt pelkästään nimittelyyn ja huuteluun, vaan minua heiteltiin oppitunneillakin nuppineuloilla, märillä papereilla ja kuminpalasilla.

Se kaikki teki aika kipeää - niin henkisesti kuin fyysisestikin!!

Opettaja ei reagoinut asiaan mitenkään, käänsi vain selkänsä. Itkin monena aamuna, kun jouduin lähtemään kouluun. Se oli aivan yhtä helvettiä!!!

Vihdoin uskaltauduin mennä kertomaan asioista yhdelle opettajalle, joka otti asian hoitaakseen. Vei siis tiedon eteenpäin rehtorille. Mutta rehtori oli ihan kuravellihousu - ja niinpä tuo kiusaaminen vain jatkui ja jatkui.

Olin aivan tavattoman onnellinen, kun pääsin pois tuosta helvetistä, ja pääsin jatkamaan opintoja aivan toisessa kaupungissa.

Vielä nykyäänkin kärsin huonosta itsetunnosta, vaikka minulla on ympärilläni ihana perhe. :)

Olisi varmaan aikoinaan, niinkuin suunnitelin, pitänyt haastaa koulu oikeuteen. Niinkin on jotkut kiusatut tehneet.

6

1434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulurauhasta

Ikävää, että olet joutunut kestämään tuollaista kohtelua. Minua itseäni on myös aikoinaan kiusattu koulussa joten tiedän mitä se on, vaikka se ei aivan tuollaista ollutkaan. Kun sain omia lapsia, päätin ettei heitä kiusata eikä heitä kiusattukaan. Olin valpas, juttelin paljon lasteni kanssa ja kuin ohimennen kysyin koulukiusaamisesta. Tein heille myös selväksi, että en hyväksy toistenkaan kiusaamista. Poikani paras kaveri joutui kiusaamisen uhriksi leikkikoulusta yläasteelle. Siitä keskusteltiin hyvin usein vanhempainilloissa ja muutenkin, mutta ei se loppunut. Muutamat luokkakaverit olivat aina kiusaamassa.
      Mielestäni koulun voisi haastaa oikeuteen aivan hyvin. Olisivat rehtorit ja opettajatkin valppaampia. Kyllä heille kuuluu vastuu siitä, että jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua pelkäämättä koulukavereita! Myös vanhemmilla on velvollisuus opettaa lapsilleen edes alkeellisimpia käytöstapoja, kaikkea ei tarvitse vierittää yhteiskunnan harteille, eikä syyttää yhteiskuntaa lastensa toilailuista.

• kasvatuksesta?

Olet toiminut ilmeisen esimerkillisesti. Siitä sinulle sulka hattuun! Ikävä kyllä opettajan kädet ovat aika sidotut, jos koti ei ole tukemassa. Eikö pikemminkin pitäisi haastaa ne vanhemmat oikeuteen, jotka eivät puutu omien lastensa edesottamuksiin?

• toveri

Ihan oikein sulle!

• juuuuuuuu

ääliö, paskaa elämää sulle.

• sniiiiiiif

toivottavasti kukaan ei tuu jeesimään ku sut puukotetaan kartsalle jollain sun liimanhaistokeikalla... lyhyttä elämää sulle TURHA ihminen toivoo: Maailma!!

• Poliisiasia

kauhujen laitoksen ja meno oli järkyttävän surullista ja vaarallistakin.

Tuusulan koulut ongelmapesiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      104
      6724
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      5057
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3309
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      32
      3180
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2348
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1716
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1351
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1302
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1206
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      984
    Aihe